Λίνο Βεντούρα έγραψε: 15 Ιουν 2023, 17:12
Theseus έγραψε: 15 Ιουν 2023, 17:02
Λίνο Βεντούρα έγραψε: 15 Ιουν 2023, 16:53
Πάλι το κάνεις: φτωχολογιά
δεν είναι υπόκοσμος. Έχει
και υπόκοσμο. Τα τραγούδια περί υποκόσμου είναι ελάχιστα. Ακόμη περισσότερο οι ίδιοι οι ρεμπέτες οι μουσικοί δεν ήταν υπόκοσμος. Εντάξει, μπορεί μερικοί να ήταν μπεκρούλιακες και χασίκλες ή τζογαδόροι αλλά μέχρι εκεί. Αυτά τα έχουν όλα τα επαγγέλματα της νύχτας. Δεν ήταν σεσημασμένοι εγκληματίες ή μαφιόζοι. Ο μόνος που πλησιάζει την περιγραφή θα ήταν ο ... κομμουνιστής Γενίτσαρης που πρέπει να ήταν κωλοπαιδαράς στα νιάτα του και μπήκε φυλακή/εξορία για φόνο.
Ο Μάθεσης που αναφέρθηκε πριν έκανε φυλακή επειδή μαχαίρωσε και σκότωσε άνθρωπο.
Οι ρεμπέτες ήταν μάγκες, τραβούσαν το μαχαίρι εύκολα, πολλοί ήταν νταβατζήδες, άλλοι διαρρήκτες, άλλοι φέρμαδόροι, πολλοί κάνανε χασίσι.
Δεν ήταν σαν τον Τόλη Βοσκόπουλο που λέει ο Άριστος, ο ρεμπέτικος Πειραιάς του 1900 δεν έμοιαζε με τα καλοπληρωμένα μπουζούκια των 70.
Πολλοί ρεμπέτες ήταν εγκληματίες, όλοι οι μάγκες ήταν εγκληματίες, κι όσοι ρεμπέτες δεν ήταν στην παρανομία ζούσαν κι αλληλοεπιδρούσαν καθημερινά με τους εγκληματίες.
Ίσως θα ήταν καλό να γίνει μια ιστορική αναδρομή για τον Πειραιά του 1880-1920, να δούμε το υπόβαθρο στο οποίο γεννήθηκε το πειραιωτικό ρεμπέτικο.
Ο Μάθεσης έκανε παρέα με τον Μπάτη (και ποιος δεν έκανε;) και ήταν θαμώνας των ουζερί. Από πού κι ως πού ήταν ρεμπέτης; Α, ναι, εγραψε και δυο στροφές για ένα τραγούδι και φορτώθηκε στον Σχορέλη να τον πάρει συνέντευξη...
Αυτοί οι κουτσαβάκηδες και μάγκες που λες, δεν είχαν καμία σχέση με την μουσική. Σίγουρα, ήταν θαμώνες στα μαγαζιά όπου έπαιζαν, αλλά δεν ήταν μόνοι. Και τώρα αν πας στην ταβέρνα έχει δέκα τραπέζια με νορμάλ ανθρώπους και σε ένα μπορεί να κάθονται τιποτα μαφιόζοι. Ο Βοσκόπουλος ήταν πολύ μεγαλύτερη λέρα και χωμένος στον υπόκοσμο παρά ο Μάρκος ή ο Τσιτσάνης. Κανένας ρεμπέτης (πλην Γενίτσαρη) δεν ήταν εγκληματίας.
Ο Μαθεσης ήταν ρεμπέτης. Μπορεί να μην ήταν μουσικός πρώτης γραμμής, αλλά δε μετράμε τους ρεμπέτηδες με τις πωλήσεις που κάνανε οι δίσκοι τους.
Ηχογράφησε δυο στροφές, έπαιξε αρκετα περισσότερο σε τεκέδες ή οπουδήποτε, εκανε παρέα με άλλους ρεμπετηδες και άκουγε ρεμπέτικη μουσική: ε, θα τον πω ρεμπέτη.
Ο Μάρκος δεν ηταν βαρύς εγκληματίας, αν και το χασίσι του του φουμερνε και με πορνες είχε πάρε δώσε.
Αλλά ζούσε τους εγκληματίες στην καθημερινότητα του, και μερικούς τους έκανε παρέα.
Δε ζούσε έξω και μακριά από τον υπόκοσμο, όπως κι οι περισσότεροι από τους πρώτους ρεμπέτες.
Όταν λες ότι κανένας ρεμπέτης δεν ήταν εγκληματίας, μάλλον έχουμε πρόβλημα στον ορισμό.
Αν μιλάς για τα μεγάλα ονόματα που ηχογράφησαν δίσκους από το 1924 ίσως να έχεις δίκιο, δεν το έχω ψάξει, πάω πάσο.
Αλλά όταν λέω εγω ρεμπέτες εννοώ όλους αυτούς που παίζαν ρεμπέτικη μουσική στον Πειραιά από το 1880, σε ταβέρνες, σε τεκέδες, στο δρόμο, στα κατσάβραχα που πήγαιναν να φουμάρουν. Όλους αυτούς που δημιούργησαν το ρεμπέτικο μέχρι το 1922.
Κι από αυτούς ήταν πολλοί μάγκες (μαχαιροβγάλτες), νταβατζηδες, κλέφτες, κοινώς εγκληματίες. Κι οι υπόλοιποι ζούσαν μαζί με τους προηγούμενους, παρέα με τους προηγούμενους, στα ίδια μέρη και στέκια με τους προηγούμενους