Ο λόγος της διαφωνίας μου ως προς την εξέταση της χρηστικότητας για να αποφανθείς αν πρόκειται για τεχνικό ή καλλιτεχνικό επίτευγμα, είναι γιατί αποκλείεις πράγματα ενώ δεν θα έπρεπε.hellegennes έγραψε: 07 Ιούλ 2022, 23:27 Στην τέχνη είναι επίτευγμα αυτομάτως, γιατί ο σκοπός δεν είναι χρηστικός, είναι η έκφραση.
Έρχεσαι και μου παραγγέλνεις ένα ψάθινο πανέρι. Μου λες
- διάμετρος 1 μέτρο, ύψος 50 εκ και δύο χερούλια αντιδιαμετρικά.
- Τι θα βάλεις;
- Ακτινίδια
- Πόσο βάρος περίπου πρέπει να αντέχει;
- 15 κιλά
Σαν καλός τεχνίτης θα σου φτιάξω ένα πανέρι από τέτοιο και τόσο ψαθί που να αντέχει για το βάρος που θέλεις, να μην χαλάει πχ από την υγρασία και να μην χάνει το σουλούπι του με τον καιρό και τη χρήση. Μέχρι εδώ η εργασία είναι καθαρά τεχνική. Την ίδια στιγμή όμως μπορεί να χρησιμοποιήσω στην πλέξη υλικό με δύο διαφορετικά χρώματα και να κάνω σχέδια, να κάνω κάποια πλέξη ιδιαίτερη που δεν θα υπάρχει τεχνικός λόγος για αυτό αλλά για να είναι όμορφο ή και να το διακοσμήσω στο τέλος με ένα πινέλο και χρώματα. Από την στιγμή που ασχολούμαι με την μορφή φεύγω από τα χωράφια της τεχνικής και μπαίνω στα χωράφια της τέχνης.
Γιατί το διακοσμώ; Πάρε το αυγό και κούρεψέ το. Εσωτερική ανάγκη, συνήθεια, είσαι καλός πελάτης και θέλω να κάνω κάτι παραπάνω, θέλω να με προτιμούν σε σχέση με τον ανταγωνισμό ή οτιδήποτε.
Ξεκίνησα όμως ξεκάθαρα να φτιάχνω ένα χρηστικό αντικείμενο. Αυτό δεν αποκλείει ότι μπορεί ταυτόχρονα να υπάρχει και μία καλλιτεχνική πλευρά σε αυτή την κατασκευή.
Παραδείγματα άπειρα.
* Από τα αρχαία χρόνια ένα σωρό καθημερινά χρηστικά αντικείμενα. Πιθάρι έφτιαχναν για να αποθηκεύσουν τρόφιμα και το διακοσμούσαν.
* Έργα γνωστά που ξέρουμε ότι ήταν παραγγελίες. Λέγεται ότι το Ρέκβιεμ του Μότσαρτ ήταν τέτοιο. Σου παραγγέλνει κάποιος να γράψεις μουσική για την απώλεια ενός ανθρώπου του.
Το χρηστικό λοιπόν να αποκλείει την ύπαρξη τέχνης.
Σου είπα ότι προϋπόθεση για να υπάρχει τέχνη είναι η ύπαρξη του μορφοπλαστικού επιτεύγματος. Επίτευγμα είναι κάτι που κατάφερες, κάτι που έχεις κατορθώσει σε επίπεδο, φόρμας/μορφής/σχήματος.hellegennes έγραψε: 07 Ιούλ 2022, 23:27 Αν δεν θεωρείται αυτομάτως τέχνη οποιοδήποτε ποίημα, επειδή έτσι λέει μια σχολή τεχνών σήμερα, δεν υπάρχει περίπτωση να συμφωνήσουμε σ' αυτό. Από την στιγμή που το δημιουργώ είναι επίτευγμα. Δεν χρειάζεται να πληροί καμμιά άλλη προϋπόθεση πέραν του σκοπού για το οποίο φτιάχτηκε.
Καβάφης Όσο μπορείς
Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.
ξεπατικωσούρα
Κι αν δεν μπορείς την πίτσα σου να ψήσεις όπως πρέπει,
κάνε προσπάθεια τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την παραγεμίζεις
μες στα πολλά τυριά και τα σαλάμια,
μες στις πολλές τομάτες και τις σάλτσες.
Εδώ είναι φανερό πως κάποιος πήρε την δομή και την οργάνωση του αποσπάσματος από το ποίημα του Καβάφη και απλώς άλλαξε τις λέξεις.
Η μία προσέγγιση θα σου πει ότι δεν υπάρχει μορφοπλαστικό επίτευγμα, πρόκειται απλά για ευθεία αντιγραφή -> άρα δεν υπάρχει καλλιτεχνική δημιουργία στο παραπάνω.
Η άλλη προσέγγιση θα σου πει ότι ναι μεν έχει φτιαχτεί κάποιο σχήμα με λέξης -> άρα υπάρχει καλλιτεχνική εργασία, αλλά το συγκεκριμένο είναι σκουπίδι.
Τάσσομαι περισσότερο με την δεύτερη προσέγγιση δεδομένου ότι στον χώρο της σοβαρής τέχνης με την οποία ασχολούμαι υπάρχουν φορές που κάτι μοιάζει σκουπίδι και εκ των υστέρων αποδεικνύεται ότι δεν ήταν. Οπότε εδώ δεν διαφωνούμε τόσο πολύ. Θα διαφωνήσουμε σε άλλα πράγματα που αφορούν μια τέτοια πράξη. Αλλά αρχικά δέχομαι ότι κάποιος που γράφει ένα ποίημα, προσπαθεί να κάνει κάτι που έχει σχέση με την τέχνη. Ασχέτως για πιο λόγο το κάνει (επειδή του το ζήτησαν, για να δημιουργήσει, να ειρωνευτεί, να το πουλήσει και να χαρίσει τα χρήματα σε φτωχούς κλπ)
Σωστά μόνο που εδώ βρίσκεται το ζουμί. Γιατί ενώ στην τέχνη (όταν λέμε τέχνη εννοούμε καλές τέχνες) υπάρχουν διακριτές κατηγορίες γίνεται αγώνας με νύχια και με δόντια να παρουσιαστεί κάτι ως σοβαρή τέχνη ενώ ανήκει στο χώρο της δημοφιλούς, κυρίως για λόγους μάρκετιν, οικονομικούς, πρεστίζ αλλά και για λόγους άγνοιας.hellegennes έγραψε: 07 Ιούλ 2022, 23:27 Το αν είναι καλό έργο τέχνης, σημαντικό, απαίσιο, ανούσιο ή οτιδήποτε άλλο είναι χαρακτηρισμοί. Δεν αλλάζει όμως το γεγονός ότι είναι έργο τέχνης.
Δηλαδή όλα τα κινηματογραφικά έργα είναι έργα τέχνης. Κάποια είναι για τον πούτσο, άλλα είναι αριστουργήματα. Κάποια θα ξεχαστούν αύριο, κάποια θα μείνουν για πάντα (με την χαλαρή έννοια του "για πάντα").
Δεν διαφωνούμε και τόσο πολύ όπως βλέπεις. Τώρα αυτά για τους ορισμούς του μέσου ανθρώπου καλύτερα άστα. Στον συγκεκριμένο τομέα θα ακούσεις ανοησίες ακόμα και από επαγγελματίες. Και όπως σου έχω γράψει αρκετές φορές γίνεται σκόπιμα αυτό. Κάθε κλάδος, κάθε επιστημονικός τομέας (η τέχνη δεν είναι επιστήμη αλλά η μελέτη της γίνεται με επιστημονικές μεθόδους από επιστήμονες) έχει την ορολογία και τους ορισμούς του.hellegennes έγραψε: 07 Ιούλ 2022, 23:27 Αν διαφωνούμε σ' αυτό το ουσιώδες πράγμα, δεν πρόκειται να συμφωνήσουμε ποτέ και επειδή οι τέχνες δεν είναι επιστήμη, ο ορισμός μιας σχολής καλών τεχνών, ενός κριτικού τέχνης ή ενός καθηγητή δεν θα είναι ποτέ πιο έγκυρος από τον ορισμό του μέσου ανθρώπου.
Πες μου αν διαφωνούμε.
