Παλαιομνήμων έγραψε: 21 Αύγ 2018, 01:12
Καταλαβαίνω τι θες να πεις. Όμως δεν νομίζω ότι κάποια εποχή τον 19ο αιώνα (ή πιο πριν) έλεγε ο απλός λαός π.χ. η "δύναμη" και έπειτα, υπό την επίδραση των "καθαρευουσιάνικων σχολείων" (να το πούμε έτσι) ξανάρχισε να λέει "η δύναμις", και απλώς στην σύγχρονη εποχή επανήλθε σε "η δύναμη". Διαβάζοντας κείμενα όπως τα Απομνημονεύματα του -αμόρφωτου- Μακρυγιάννη και αλλων, βλέπεις ποια ήταν η πραγματική γλώσσα τού λαού.
Λάθος κάνεις αλλά δεν είναι εύκολα αποδείξιμο. Αυτό που περιγράφεις οφείλεται στην διγλωσσία που υφίσταται σε κάθε γλώσσα ανάμεσα στα επίπεδα του γραπτού και του προφορικού λόγου. Η λέξη ήταν φυσικά «δύναμη» αλλά ακόμα θεωρούνταν μη αποδεκτό να μεταφέρεται στον γραπτό λόγο, όπως σήμερα δεν είναι αποδεκτό να μεταφέρεται στον γραπτό λόγο το «δυο αυτοκίνητα τράκαραν» αντί για «συγκρούστηκαν». Δεν υπάρχει περίπτωση να το δεις γραμμένο ούτε σε λογοτεχνικό ούτε σε βιογραφικό ούτε σε ειδησεογραφικό κείμενο. Θα το βρεις μόνο σε γραπτές ιδιωτικές συζητήσεις ή προφορικό λόγο.
Π.χ., μιας και αναφέρεσαι στα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη, στα απομνημονεύματά του ο Κολοκοτρώνης γράφει «οι Τούρκοι εμβαίνουν εις την Μπολιανή» αλλά ο τίτλος του κεφαλαίου είναι «Ο Ιμπραΐμης στη Μπολιανή». Βλέπεις λοιπόν ότι το «στη» ήταν κανονικά σε χρήση, αλλά στο σώμα του κειμένου επιλέγει ο Κολοκοτρώνης να το κάνει «εις την». Το ίδιο κάνει παρακάτω και με το «στο Άργος/εις το Άργος». Δεν γνωρίζω αν αυτή ήταν επιλογή του ίδιου του Κολοκοτρώνη ή του Τερτσέτη, αλλά σίγουρα δείχνει ότι το φαινόμενο που λες αφορά την διγλωσσία γραπτού-προφορικού, όχι ότι ο λαός έλεγε «δύναμις» και «εις τον/την/το»· τουλάχιστον όχι τον 19ο αιώνα.
Όσο για το «ωθήσατε», δεν χρειάζεται κάποια μελέτη για να αποδείξω ότι μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν καταλαβαίνει τι σημαίνει, έστω κι αν το βλέπει καθημερινά. Χειρότεροι βέβαια είναι κάτι άλιεν μαθηματικοί όροι που ξεπήδησαν από τον Ευκλείδη και δεν κάναμε ποτέ τον κόπο να προσαρμόσουμε στην δημοτική, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνουν την κατανόηση μαθηματικών εννοιών γιατί μαζί με την έννοια θα πρέπει να μάθεις τι σκατά σημαίνει η λέξη, αν το μάθεις ποτέ. Ρώτα 100 άτομα άνω των 40 τι είναι το πηλίκο και τι σημαίνει και μέτρα πόσοι θυμούνται και αναρωτήσου αν θα το αναγνώριζαν περισσότεροι εφόσον η λέξη ήταν κατανοητή.