Σελίδα 19 από 44

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 18:53
από Beria
paul25 έγραψε: 17 Αύγ 2018, 15:38
Βασικα το γλωσσικο ζητημα μπορει να ξεκινησε ετσι αλλα πηρε πολλες διαστασεις στα μετεπειτα
Χρονια:

Ιδεολογικα: Η καθαρευουσα ειναι γνησιο κομματι της εθνικης ταυτοτητας, η Δημοτικη οχι.

Πολιτικα: Τα κομματα ειχαν χωριστει σε αυτα που υποστηριζαν τη καθαρευουσα και σε αυτα που υποστηριζαν τη δημοτικη συντηρωντας τη διαμαχη για πολιτικους σκοπους.

Κοινωνικα: Καθαρευουσα μιλα μονο η εθνικοφρωνη καπιταλιστικη ελιτ, δημοτικη μιλα ο λαος και οι φτωχοι εργατες.

Πολιτισμικα: Η καθαρευουσα ενισχυε την αποψη της αρχαιας προελευσης μας και μας συνεδεε με το παρελθον.

Θεσμικα: Υπηρχε αναγκη να για την υιοθετηση μιας γλωσσας που να εξυπηρετει τους επισημους θεσμους και πνευματικους τομεις.

Ολα τα παραπανω συντελεσαν στη δημιουργια καθαρευουσας και διατηρησαν τη διαμαχη ασβεστη εναμιση αιωνα περιπου.
Τα παραπάνω είναι ορθά, με μια διευκρίνηση:
Καθαρεύουσα μιλά η Φαναριώτικη ελίτ και οι ντόπιοι εκπρόσωποι της νέας δημιουργούμενης αστικής τάξης του νέου Ελληνικού Κράτους

Ο λαός μιλά τη γλώσσα του. Αυτήν που προέκυψε από την Κοινή, την μεσαιωνική γλώσσα και την επαφή με τους Τούρκους

Δημοτική, αυτήν που φέρνεις ως παράδειγμα παρακάτω, δηλαδή την "μαλλιαρή", μιλούν μια ομάδα νέων διανοουμένων (Ψυχάρης, Πάλλης, Γιανίδης, Τσιριμώκος, Δραγούμης), οι οποίοι δεν έχουν πολιτική θέση στο ζήτημα της γλώσσας, τουλάχιστον όχι αυτή που θα περίμενε κανείς σε αυτόν το διχασμό.

Εννοώ ότι η ταύτιση της αριστεράς με την Δημοτική δεν γίνεται από την αρχή του γλωσσικού ζητήματος. Η αριστερά δεν παίρνει θέση στο Γλωσσικό, ή για την ακρίβεια μάλλον παίρνει θέση υπέρ της Καθαρεύουσας (!)
Πρέπει να περάσουν κάποια χρόνια, να εμπλακούν στο ζήτημα οι Γληνός, Δελμούζος που έχουν σοσιαλιστική κατεύθυνση για να πάρει θεση και το ΣΕΚΕ/ΚΚΕ υπέρ της Δημοτικής

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 19:09
από paul25
Beria έγραψε: 17 Αύγ 2018, 18:53 Δημοτική, αυτήν που φέρνεις ως παράδειγμα παρακάτω, δηλαδή την "μαλλιαρή", μιλούν μια ομάδα νέων διανοουμένων (Ψυχάρης, Πάλλης, Γιανίδης, Τσιριμώκος, Δραγούμης), οι οποίοι δεν έχουν πολιτική θέση στο ζήτημα της γλώσσας, τουλάχιστον όχι αυτή που θα περίμενε κανείς σε αυτόν το διχασμό.
Εχω πει σε προηγουμενο ποστ οτι οσοι ενεπλακησαν σε αυτη τη διαμαχη κινηθηκαν ο καθενας απο διαφορετικα κινητρα και αφετηριες, γι'αυτο και ανεφερα οτι περα απο τους ακραιους, οι περισοτεροι κινηθηκαν σε μια γκριζα ζωνη σε διαφορετικες αποχρωσεις. Για παραδειγμα η παρανοια που λεγεται Ροιδης ο οποιος ανεπτυσσε θεωριες για τη Δημοτικη και την κρισιμη στιγμη δεν την υποστηριξε ενω δε μπηκε στο κοπο να τη μαθει και να γραψει κανα εργο σε αυτη τη γλωσσα. Δεν ειναι ευκολο σε ολες τις περιπτωσεις να καταλαβεις που κινουνταν ο καθενας σαφως και ο καθαρα απο αυτους που ασχοληθηκαν με το ζητημα. Γι'αυτο και δεν μου κανει καμια εντυπωση το παραπανω που λες.
Beria έγραψε: 17 Αύγ 2018, 18:53 Εννοώ ότι η ταύτιση της αριστεράς με την Δημοτική δεν γίνεται από την αρχή του γλωσσικού ζητήματος. Η αριστερά δεν παίρνει θέση στο Γλωσσικό, ή για την ακρίβεια μάλλον παίρνει θέση υπέρ της Καθαρεύουσας (!)
Πρέπει να περάσουν κάποια χρόνια, να εμπλακούν στο ζήτημα οι Γληνός, Δελμούζος που έχουν σοσιαλιστική κατεύθυνση για να πάρει θεση και το ΣΕΚΕ/ΚΚΕ υπέρ της Δημοτικής
Εννοειται! Παρεθεσα ολες τις διαστασεις στις οποιες επεκταθηκε το γλωσσικο ζητημα κατα τη διαρκεια του εναμιση αιωνα που διηρκησε, δεν εννοω οτι ολες αυτες οι διαστασεις εμφανιστηκαν απο την αρχη του ζητηματος, πως αλλωστε; Αφου η αριστερη ιδεολογια δεν ηταν ευρεως γνωστη με τη μορφη που ξερουμε στις αρχες του 19 αιωνα στην Ελλαδα.

Re:

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 19:11
από Παλαιομνήμων
YouOnlyLiveOnce έγραψε: 15 Αύγ 2018, 19:18 […]
Νταξει ολοι μας ξενερωσαμε(με το ξαφνικο),αλλα οκ
απλα εξεφρασε το πες και ενα κριμα και προχωρα.
Για να έχουμε τον νου μας παραλλήλως και στα ελληνικά μας: «έκφρασέ το»· η Προστακτική δεν παίρνει ποτέ χρονική αύξηση! :D

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 19:13
από hellegennes
Thor έγραψε: 17 Αύγ 2018, 14:47 αν ημασταν στην Αμερικη για παραδειγμα,θα μπορουσε να διαμαρτυρηθει με το δικιο του ο Χελης.
Εδω στην Ελλαδα,η συντριπτικη πλειοψηφια των φαρμακειων,δουλευουν με επαγγελματιες φαρμακοποιους,οι οποιοι στον τιτλο σπουδων τους λεει,φαρμακοποιος.
Τι να κανουμε,ν'αρχισουμε ν'αλλαζουμε ολες τις ονομασιες μετρωντας ποσοστα ανταποκρισης της ονομασιας,με το περιεχομενο;
Α εδω ο τιτλος εχει πεσει στο 10% της σωστης ερμηνειας,ας τον αλλαξουμε!
Δεν είπα κάπου να αλλάξουμε τον τίτλο. Παρατήρησα ότι ο τίτλος δεν συνάδει με το επάγγελμα. Κι αν κάποιος, κάπου, κάποτε κάνει και κάποια παρασκευή, αυτό δεν ορίζει το επάγγελμα. Με την ίδια λογική ο λεωφορειατζής γίνεται μηχανικός γιατί άλλαξε ένα λάστιχο ή διόρθωσε πρόχειρα κάποιο μηχανικό πρόβλημα.

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 19:16
από hellegennes
paul25 έγραψε: 17 Αύγ 2018, 15:38 Εγω προσωπικα απο ολα αυτα θεωρω οτι η καθαρευουσα για τις θεσμικες αναγκες ηταν απαραιτητη τουλαχιστον τον πρωτο καιρο. Αναδρομικα πια και εφοσον μιλαω και ακουω στη ΚΝΕ, ατοφια Δημοτικη θα μου επεφτε βαρια πχ

Κατα τη Μπασια του μινιστρου στο σαραη του Μαξιμου ο Καπεταν (η και εφεντης) Τσιπρας εκραξε, "ειμαστε μπλαβιασμενοι με το κακο που μας ηβρε"

Και στη πιο καθαρισμενη δημοτικη μας

Κατα την εισοδο του κυριου υπουργου στο Μεγαρο Μαξιμου ο Πρωθυπουργος κυριος Τσιπρας δηλωσε " Ειμαστε περιλυποι για τη συμφορα που μας βρηκε"
Εγώ βρίσκω την πρώτη εκδοχή πιο ακριβή, πέρα από κάθε πλάκα. Πιο καλά περιγράφεται ο Τσίπρας από το εφέντης και το Μαξίμου από το σαράι, στις τωρινές συγκυρίες. Όσο για το ότι είναι μπλαβιασμένοι, αυτό δεν χωρά αμφιβολία.

Κι αν πάρουν κεφάλι στις δημοσκοπήσεις έναντι της ΝΔ, στην καθαρεύουσα θα λέγαμε ότι τους υπερκέρασαν ενώ στην μαλλιαρή δημοτική που γλαφυρά περιγράφεις θα λέγαμε ότι τους καρανίκησαν. Ποια εκδοχή ταιριάζει περισσότερο;

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 19:55
από Παλαιομνήμων
paul25 έγραψε: 15 Αύγ 2018, 23:53
Παλαιομνήμων έγραψε: 15 Αύγ 2018, 02:44
paul25 έγραψε: 15 Αύγ 2018, 01:02 Βασικα οι περισσοτεροι Ελληνες γλωσσολογοι ειτε φανερα ειτε κρυφα, υποστηριζουν καθαρευουσα
Και καλά κάνουν. Βέβαια, το τι εννοεί κανείς με τον όρο "καθαρεύουσα" ειναι μια πολύ πονεμένη ιστορία.
Γράφεις π.χ. «η δύναμις» ή «η Ελλάς» και ο άλλος αυτομάτως θεωρεί ότι γράφεις "Καθαρεύουσα". Μάλλον δεν έχει διαβάσει ποτέ στην ζωή του κείμενο γραμμένο όντως στην καθαρεύουσα, όπως επίσης -φαίνεται- δεν έχει διαβάσει κείμενο σε παλιά δημοτική (ώστε να διαπιστώσει την χρήση αυτών των τύπων στα κείμενα τής τότε δημοτικής).
Παντως Παλαιομνημων και πολλοι πρωτοι υποστηρικτες της καθαρευουσας κανανε λαθη ως προς αυτη τη γλωσσα εφοσον ηταν μαθημενοι στην αρχαια.
Κοίτα και εγώ, προφανώς, είμαι στην τοποθέτησή μου λίγο ακραίος· συνειδητά. Είναι φανερό εξάλλου ότι δεν υποστηρίζω την καθαρεύουσα ως γλώσσα επικοινωνίας, διότι σε μια τέτοια περίπτωση, θα έγραφα και στην καθαρεύουσα.

Η αντίθεσή μου προς τους υποστηρικτές τής δημοτικής όμως, από την άλλη, είναι ότι απορρίπτουν κάθε τύπο που δεν είναι σύμφωνος με την σύγχρονη γραμματική τής δημοτικής. ΕΚΕΙΝΟΙ είναι που ονομάζουν "καθαρευουσα" κάθε κείμενο που θα περιέχει π.χ. χρήση τριτοκλίτων ασχέτως πτώσεως (η δύναμις, της ελπίδος, της αναγκαιότητος κτλ), τελικό ν (ακόμα και σε φράσεις που έρχονται από τα παλαιά, αφαιρούν σήμερα τα ν από... δημοτικίστικο ζήλο: «δώρο άδωρο» λένε, αντί «δώρον άδωρον») Αόριστο β (όταν υπάρχει αντίστοιχος αόριστος στην δημοτική υπεγράφη [υπογράφτηκε], ετέθη [τέθηκε] κτλ) κ.π.α., κάνοντας όλους εμάς που επιθυμούμε να τα χρησιμοποιούμε (είτε διότι θέλουμε να επιλέγουμε, όταν μπορούμε, τύπους πιο κοντά στην πηγή τής γλώσσας [να πω «γλώσσης»;] είτε διότι στην τελική "έτσι μας αρέσει", βρε αδελφέ, από αισθητικής απόψεως!

Όμως, αν σε ένα κείμενο, που πάει για δημοσίευση (βιβλίο, άρθρο, ακόμα και τα παιδιά στις εξετάσεις στα σχολεία), χρησιμοποιήσεις τέτοιους τύπους, αυτομάτως θα στους "διορθώσουν" (ή στις εξετάσεις θα σε... κόψουν!). Ε, σε αυτόν τον φασισμό των σύγχρονων δημοτικιστών είναι που αντιδρώ και θα με δεις να τάσσομαι σε συζητήσεις υπέρ τής καθαρευούσης, χωρίς όμως στην πραγματικότητα να την υποστηρίζω, τουλάχιστον όχι αν άνευ διευκρινίσεων και τυχόν τροποποιήσεων.

Διαφορετικά, οι τύποι αυτοί, από μόνοι τους ΔΕΝ συνιστούν καθαρεύουσα. Σε παλαιές ελληνικές ταινίες, τους άκουγες πολύ συχνά (και φυσικά δεν μιλάγανε καθαρεύουσα). Σε παλιά κείμενα, δημοτικής κατά τα άλλα, επίσης. Η εφημερίδα ΕΣΤΙΑ, αναδημοσιεύει κείμενα δημοτικιστών που αρθρογραφούσαν μέσα από τις στήλες της τα παλιά χρόνια (π.χ. τού Παύλου Νιρβάνα). Αν τα διαβάσεις και ρωτήσεις σήμερα κάποιον, θα σου πει ότι «αυτά είναι καθαρεύουσα». Και όμως! Ήταν κείμενα δημοτικιστών! Αυτήν λοιπόν την δημοτική (ή την "καθαρεύουσα" αν προτιμάς, βλέποντάς το από την αντίθετη οπτική) εγώ υποστηρίζω, με τον εκφράζοντα γάργαρο λόγο, και όχι την στρυφνή καθαρεύουσα των κρατικών εγγράφων, που ταλάνιζαν όσους χρειαζόταν να συναναστραφούν με το δημόσιο.

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 20:01
από Παλαιομνήμων
hellegennes έγραψε: 16 Αύγ 2018, 19:29 Κι αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Κάτι κλιμακοστάσια, κάτι ωθήσατε-έλξατε και διάφορες άλλες καθαρευουσιανιές έχουνε μείνει για να γελάμε και να μην ξέρει ο κόσμος πού είναι οι σκάλες και αν πρέπει να σπρώξει ή να τραβήξει μια πόρτα. Tragelaphic.
Υπάρχει κάποιος που δεν ξέρει τι σημαίνει το "ωθήσατε" ή το "έλξατε"; Και το παιδάκι, που ίσως δεν το ξέρει, μια φορά θα το ρωτήσει στους γονείς του και θα το μάθει!


hellegennes έγραψε: 16 Αύγ 2018, 19:29 Και όντως, σήμερα λέμε φαρμοκοποιό αυτόν που πουλάει τα φάρμακα, αν και έπρεπε να τον λέμε φαρμακοπώλη, διότι φάρμακα δεν φτιάχνει. Αλλά αυτό ήταν τρε μπανάλ για την καθαρεύουσα. Έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε μια λάθος λέξη για περιγράψουμε το επάγγελμα. Βέβαια αυτό είναι πταίσμα μπροστά σε κάτι ερμαφρόδιτα «η αυστροναύτης» και «η δικαστής» με τα οποία θα ξεκαρδίζονταν στα γέλια ο Αριστοτέλης και ο Πλάτωνας.
Παλιά, αυτοί που πωλούσαν τα φάρμακα, τα έφτιαχναν κιόλιας (βάσει τής συνταγής γιατρού που τους πήγαινε ο πελάτης). Όπως αυτοί που πωλούσαν ψωμί, το έφτιαχναν κιόλας. Δεν υπήρχαν ούτε φαρμακεία που μόνο πωλούσαν φάρμακα, ούτε "φούρνοι" που μόνο πωλούσαν ψωμί. Εξάλλου ονομάζονταν "φούρνοι", διότι ακριβώς εκεί φουρνιζόταν το ψωμί!

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 20:10
από Παλαιομνήμων
Saliveros έγραψε: 17 Αύγ 2018, 16:38
paul25 έγραψε: 17 Αύγ 2018, 16:33 Ναι! Αλλα επετρεψε μου μια παρατηρηση
:p6:
Ωραίο! Στο εξής έτσι θα επισημαίνω και εγώ τα γλωσσικά λάθη (ιδίως στις Προστακτικές)! :lol:

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 20:12
από Παλαιομνήμων
Beria έγραψε: 17 Αύγ 2018, 18:53 Εννοώ ότι η ταύτιση της αριστεράς με την Δημοτική δεν γίνεται από την αρχή του γλωσσικού ζητήματος. Η αριστερά δεν παίρνει θέση στο Γλωσσικό, ή για την ακρίβεια μάλλον παίρνει θέση υπέρ της Καθαρεύουσας (!)
Πρέπει να περάσουν κάποια χρόνια, να εμπλακούν στο ζήτημα οι Γληνός, Δελμούζος που έχουν σοσιαλιστική κατεύθυνση για να πάρει θεση και το ΣΕΚΕ/ΚΚΕ υπέρ της Δημοτικής
Ενδιαφέρουσα παράμετρος!

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 21:06
από Beria
Παλαιομνήμων έγραψε: 17 Αύγ 2018, 20:12
Beria έγραψε: 17 Αύγ 2018, 18:53 Εννοώ ότι η ταύτιση της αριστεράς με την Δημοτική δεν γίνεται από την αρχή του γλωσσικού ζητήματος. Η αριστερά δεν παίρνει θέση στο Γλωσσικό, ή για την ακρίβεια μάλλον παίρνει θέση υπέρ της Καθαρεύουσας (!)
Πρέπει να περάσουν κάποια χρόνια, να εμπλακούν στο ζήτημα οι Γληνός, Δελμούζος που έχουν σοσιαλιστική κατεύθυνση για να πάρει θεση και το ΣΕΚΕ/ΚΚΕ υπέρ της Δημοτικής
Ενδιαφέρουσα παράμετρος!
Διάβασε τα Πρακτικά του Πρώτου Συνεδρίου του ΣΕΚΕ
https://www.scribd.com/document/2684445 ... %CE%95-pdf

και δες τη γλώσσα που χρησιμοποιούν!


Εικόνα


Δεν έχει καμία σχέση με την μαλλιαρή που χρησιμοποιούν οι Δημοτικιστές της εποχής

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 22:42
από hellegennes
Παλαιομνήμων έγραψε: 17 Αύγ 2018, 19:55 Όμως, αν σε ένα κείμενο, που πάει για δημοσίευση (βιβλίο, άρθρο, ακόμα και τα παιδιά στις εξετάσεις στα σχολεία), χρησιμοποιήσεις τέτοιους τύπους, αυτομάτως θα στους "διορθώσουν" (ή στις εξετάσεις θα σε... κόψουν!). Ε, σε αυτόν τον φασισμό των σύγχρονων δημοτικιστών είναι που αντιδρώ και θα με δεις να τάσσομαι σε συζητήσεις υπέρ τής καθαρευούσης, χωρίς όμως στην πραγματικότητα να την υποστηρίζω, τουλάχιστον όχι αν άνευ διευκρινίσεων και τυχόν τροποποιήσεων.
Ωπ! Δεν έχεις δίκιο. Σε ένα κείμενο δημοσιεύσιμο θα πρέπει να συμβιβαστείς με την γλώσσα του επιμελητή, ο οποίος φυσικά και δεν μπορεί να είναι ασυνεπής ως προς τα κείμενά του. Ή θα τηρεί έναν κανόνα (τελικό νι σε όλα τα αρσενικά) ή όχι, δεν θα διαλέγει κατά περίσταση, αλλιώς δεν θα υπήρχαν επιμελητές και διορθωτές. Το ίδιο συμβαίνει και με την γλώσσα εξετάσεων, εφόσον μαθαίνουμε στο σχολείο συγκεκριμένους κανόνες. Θεωρείται επίσημο γραπτό και ως τέτοιο οφείλει να τηρεί τις συμβάσεις που διδάχτηκες, αν και είναι πολύ πιο λάσκα στην πραγματικότητα. Αυτό που λες δεν συμβαίνει. Κανείς δεν θα σου διορθώσει ένα «εκινείτο» αντί για «κινούνταν». Πιο πιθανό είναι να σου διορθώσει το «κινιόταν». Εν τούτοις το να αποδεικνύεις στο μάθημα της γλώσσας ότι μπορείς να τηρήσεις με συνέπεια τους κανόνες που διδάχτηκες δεν έχει να κάνει με φασισμό. Η γλώσσα οφείλει να διδάσκεται με κανόνες, αλλιώς θα έφτανε η στιγμή που δεν θα συνεννοούμασταν καθόλου.

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 22:44
από hellegennes
Παλαιομνήμων έγραψε: 17 Αύγ 2018, 20:01
hellegennes έγραψε: 16 Αύγ 2018, 19:29 Κι αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Κάτι κλιμακοστάσια, κάτι ωθήσατε-έλξατε και διάφορες άλλες καθαρευουσιανιές έχουνε μείνει για να γελάμε και να μην ξέρει ο κόσμος πού είναι οι σκάλες και αν πρέπει να σπρώξει ή να τραβήξει μια πόρτα. Tragelaphic.
Υπάρχει κάποιος που δεν ξέρει τι σημαίνει το "ωθήσατε" ή το "έλξατε"; Και το παιδάκι, που ίσως δεν το ξέρει, μια φορά θα το ρωτήσει στους γονείς του και θα το μάθει!

Περίπου 100.000 Έλληνες που σκουντουφλάνε καθημερινά στις αντίστοιχες εισοδοεξόδους.

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 17 Αύγ 2018, 23:52
από Spiros252
hellegennes έγραψε: 16 Αύγ 2018, 19:29 Κι αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Κάτι κλιμακοστάσια, κάτι ωθήσατε-έλξατε και διάφορες άλλες καθαρευουσιανιές έχουνε μείνει για να γελάμε και να μην ξέρει ο κόσμος πού είναι οι σκάλες και αν πρέπει να σπρώξει ή να τραβήξει μια πόρτα. Tragelaphic.
Για στάσου ρε συ Χελη! Να λέγαμε δηλαδή "ο νόμος του παγκόσμιου τραβήγματος";; :roll: :lol:

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 18 Αύγ 2018, 00:24
από paul25
hellegennes έγραψε: 17 Αύγ 2018, 19:16 Εγώ βρίσκω την πρώτη εκδοχή πιο ακριβή, πέρα από κάθε πλάκα. Πιο καλά περιγράφεται ο Τσίπρας από το εφέντης και το Μαξίμου από το σαράι, στις τωρινές συγκυρίες. Όσο για το ότι είναι μπλαβιασμένοι, αυτό δεν χωρά αμφιβολία.

Κι αν πάρουν κεφάλι στις δημοσκοπήσεις έναντι της ΝΔ, στην καθαρεύουσα θα λέγαμε ότι τους υπερκέρασαν ενώ στην μαλλιαρή δημοτική που γλαφυρά περιγράφεις θα λέγαμε ότι τους καρανίκησαν. Ποια εκδοχή ταιριάζει περισσότερο;
Βασικα η δημοτικη εκδοχη της φρασης σου περναει υποσεινηδητα οτι εισαι ακομα υπηκοος και οχι πολιτης καποιου νεωτεριστικου θεσμου στον οποιο εχεις λογο και εισαι πολιτης. Σε απομακρυνει απο το πνευμα του Διαφωτισμου που επλασε τον ορο πολιτη και του εδωσε την αναλογη ουσια.Επισης, η επισημη κρατικη γλωσσα πρεπει να ειναι ουδετερη και να μην μεταφερει το συναισθηματικο φορτιο της λαικης γλωσσας διοτι λαικιζει, θεωρω οτι μια τετοια γλωσσα δεν εχει θεση σε ενα κρατος με δημοκρατια και συγχρονους πολιτες που συμμετεχουν στις διαδικασιες της. Δηλαδη να βγει καποιος εκπροσωπος του κρατους και να ανακοινωσει οτι η ΝΔ καρανικησε τον ΣΥΡΙΖΑ; οχι! Φορτιζει συναισθηματικα και βαζει φωτια στην αντικειμενικη και ουδετερη υπαρξη του θεσμου και οι πολιτες θα πρεπει να ειναι νηφαλιοι ως προς το κρατος. Δεν θα μπορουσα να το δεχθω ως νηφαλια γλωσσα διοικησης. Εσυ με τους φιλους σου μπορεις να το πεις ανετα, δε θα σε κρινει κανεις.

Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας

Δημοσιεύτηκε: 18 Αύγ 2018, 00:39
από paul25
Παλαιομνήμων έγραψε: 17 Αύγ 2018, 19:55
Διαφορετικά, οι τύποι αυτοί, από μόνοι τους ΔΕΝ συνιστούν καθαρεύουσα. Σε παλαιές ελληνικές ταινίες, τους άκουγες πολύ συχνά (και φυσικά δεν μιλάγανε καθαρεύουσα). Σε παλιά κείμενα, δημοτικής κατά τα άλλα, επίσης. Η εφημερίδα ΕΣΤΙΑ, αναδημοσιεύει κείμενα δημοτικιστών που αρθρογραφούσαν μέσα από τις στήλες της τα παλιά χρόνια (π.χ. τού Παύλου Νιρβάνα). Αν τα διαβάσεις και ρωτήσεις σήμερα κάποιον, θα σου πει ότι «αυτά είναι καθαρεύουσα». Και όμως! Ήταν κείμενα δημοτικιστών! Αυτήν λοιπόν την δημοτική (ή την "καθαρεύουσα" αν προτιμάς, βλέποντάς το από την αντίθετη οπτική) εγώ υποστηρίζω, με τον εκφράζοντα γάργαρο λόγο, και όχι την στρυφνή καθαρεύουσα των κρατικών εγγράφων, που ταλάνιζαν όσους χρειαζόταν να συναναστραφούν με το δημόσιο.
Ισχυει! Ομως η Δημοτικη ( οπως και η καθαρευουσα) αλλαζε απο εποχη σε εποχη. Αν θεωρησουμε τη Δημοτικη που μιλιοταν τον 19 αιωνα ως τον βαθμο 0 (το baseline, την αρχη) μιλιοταν απο ανθρωπους που δεν ειχαν καμια εκπαιδευση, τα πρωτα σχολεια που ιδρυθηκαν και βγαζαν μαζικα γενιες εκπαιδευμενων Ελληνων, ειχε ως αποτελεσμα να αλλαζει και η καθομιλουμενη εφοσον επηρεαζοταν απο τη καθαρευουσα και να καλυτερευει, προσθεσε σε αυτα και το πνευμα που αρχησε να διαδιδεται στο λαο, οτι οποιος δε μιλουσε τα επισημα Ελληνικα του κρατους ηταν οπισθοδρομικος καραχωριαταρος και δε μπορουσε να λαβει θεση στο κρατος, καταλαβαινεις οτι για να προσαρμοστουν στις νεες συνθηκες πηγαιναν σχολειο και σιγα-σιγα κυλαγαν αυτα που μαθαιναν στη καθομιλουμενη τους με αποτελεσμα να αλλαζει η Δημοτικη με τις εποχες. Δηλαδη, το 40 η διαμαχη καθαρευουσιανων και Δημοτιστικων ηταν για "μικροπραγματα" και οχι για τοσο ουσιαστικες διαφορες, η διαμαχη στην ουσια διατηρουνταν λογω πολιτικων λογων οπως ανελυσα σε προηγουμενο ποστ.

ΥΓ: Να προσθεσω σε αυτα και την επιρροη των λογοτεχνων. Συγνωμη αν τα εχω γραψει κολλημενα αλλα γραφω απο κινητο με μικρη οθονη.