Re: Κόκ(κ)ορας ή περί ορθογραφίας
Δημοσιεύτηκε: 12 Ιούλ 2018, 00:59
Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους!
https://dev.phorum.com.gr/
Ο δαίμων τού... πληκτρολογίου! Το διορθώνω πάρ' αυτά!
Ως προς το ερώτημά σου, το «όφελος» προέρχεται από το αρχαίο ρήμα «ὀφέλλω» (σ.σ. τόνος στο ε), που σήμαινε αυξάνω. Στον αόριστο γινόταν με ω, «ὤφειλα», όπως το χρησιμοποιούμε και σήμερα.
Διάβασέ το προσεκτικά και νομίζω πως θα το καταλάβεις.
Γιατί προέρχονται από διαφορετική ρίζα:
Το ρήμα ήταν οφείλω και στα αρχαία. Το οφέλλω είναι αιολικός τύπος. Eπίσης, σήμερα δε γράφουμε "ώφειλα" αλλά "όφειλα".Παλαιομνήμων έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 01:13
Ως προς το ερώτημά σου, το «όφελος» προέρχεται από το αρχαίο ρήμα «ὀφέλλω» (σ.σ. τόνος στο ε), που σήμαινε αυξάνω. Στον αόριστο γινόταν με ω, «ὤφειλα», όπως το χρησιμοποιούμε και σήμερα.
Κανένα πρόβλημα, ισα-ισα, διορθωνόμαστεΠαλαιομνήμων έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 00:09Μιας που ειμαστε σε γλωσσικό νήμα (και χωρίς φυσικά να αφορά ειδικώς τον paul25, ο οποίος απλώς μου έδωσε τώρα την αφορμή, αλλά πρόκειται για κάτι καθημερινό), βρίσκω ευκαιρία να επισημάνω πως η κλητική προσφώνηση χωρίζεται πάντοτε με κόμμα από την υπόλοιπη πρόταση, όπου και αν βρίσκεται (αρχή, μέση ή τέλος):paul25 έγραψε: 09 Ιούλ 2018, 21:42 Εγω δε καταλαβαινω βρε χελι γιατι υπαρχει κανονας για τα συνθετα […]
Γιώργο, τι κάνεις;
Πάμε μια βόλτα, ρε Θανάση! Βαρέθηκα κλεισμένη όλη μέρα!
Είναι αλήθεια, Μαρία, αυτό που άκουσα;
Άρα και εν προκειμένω: «Εγω δε καταλαβαινω, βρε χελι, γιατι υπαρχει κανονας για τα συνθετα».![]()
Πολύ χρήσιμη πληροφορία μου ξεκαθάρισε αρκετά.Παλαιομνήμων έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 00:22 Παρ' ότι είναι κατανοητό γιατί ομιλητές (ή γράφοντες) μπερδεύονται, τα πράγματα εἰναι τις περισσότερες φορές ξεκάθαρα. Δεν είσαι σίγουρος αν πρέπει να βάλει ε (χρονικής αυξήσεως) ή όχι; Απλούστατα ελέγχεις πώς κάνει η λέξη χωρίς την πρόθεση και το βρίσκεις πέραν πάσης αμφιβολίας!![]()
Είμαι εκτός θέματος, αλλά, Spiros252, αν έχεις καμμιά ιδέα, πολύ θα με εξυπηρετούσες.Παλαιομνήμων έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 01:15Διάβασέ το προσεκτικά και νομίζω πως θα το καταλάβεις.![]()
Εντωμεταξύ, τώρα που είσαι εδώ, μόλις δημιουργήθηκε μόλις ένα πρόβλημα και θέλω την βοήθειά σου στα γρήγορα:
Δεν ξέρω τι βλακεία έκανα και έκλεισα όλες τις καρτέλλες που είχα ανοιχτές και δεν ξέρω τώρα πώς να τις επαναφέρω. Για το φόρουμ και κάποια άλλα χρησιμοποιώ Explorer. Στο Crome υπάρχει εντολή "επαναφορά καρτελλών που έκλεισαν προφάτως" ή κάτι τέτοιο. Στο explorer όμως δεν βρίκσω κάτι ανάλογο. Υπάρχει;
Ως προς το πρώτο, το είδα κάπου κατατεθειμένο, αλλά φαίνεται πιο λογικό αυτό που λες εσύ.Νταρνάκας έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 02:26Το ρήμα ήταν οφείλω και στα αρχαία. Το οφέλλω είναι αιολικός τύπος. Eπίσης, σήμερα δε γράφουμε "ώφειλα" αλλά "όφειλα".Παλαιομνήμων έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 01:13
Ως προς το ερώτημά σου, το «όφελος» προέρχεται από το αρχαίο ρήμα «ὀφέλλω» (σ.σ. τόνος στο ε), που σήμαινε αυξάνω. Στον αόριστο γινόταν με ω, «ὤφειλα», όπως το χρησιμοποιούμε και σήμερα.
Μα αυτό ακριβώς είναι και το νόημα τού όλο πράγματος!paul25 έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 12:21Κανένα πρόβλημα, ισα-ισα, διορθωνόμαστεΠαλαιομνήμων έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 00:09Μιας που ειμαστε σε γλωσσικό νήμα (και χωρίς φυσικά να αφορά ειδικώς τον paul25, ο οποίος απλώς μου έδωσε τώρα την αφορμή, αλλά πρόκειται για κάτι καθημερινό), βρίσκω ευκαιρία να επισημάνω πως η κλητική προσφώνηση χωρίζεται πάντοτε με κόμμα από την υπόλοιπη πρόταση, όπου και αν βρίσκεται (αρχή, μέση ή τέλος):paul25 έγραψε: 09 Ιούλ 2018, 21:42 Εγω δε καταλαβαινω βρε χελι γιατι υπαρχει κανονας για τα συνθετα […]
Γιώργο, τι κάνεις;
Πάμε μια βόλτα, ρε Θανάση! Βαρέθηκα κλεισμένη όλη μέρα!
Είναι αλήθεια, Μαρία, αυτό που άκουσα;
Άρα και εν προκειμένω: «Εγω δε καταλαβαινω, βρε χελι, γιατι υπαρχει κανονας για τα συνθετα».![]()
![]()
paul25 έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 12:25Πολύ χρήσιμη πληροφορία μου ξεκαθάρισε αρκετά.Παλαιομνήμων έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 00:22 Παρ' ότι είναι κατανοητό γιατί ομιλητές (ή γράφοντες) μπερδεύονται, τα πράγματα εἰναι τις περισσότερες φορές ξεκάθαρα. Δεν είσαι σίγουρος αν πρέπει να βάλεις "ε" (χρονικής αυξήσεως) ή όχι; Απλούστατα ελέγχεις πώς κάνει η λέξη χωρίς την πρόθεση και το βρίσκεις πέραν πάσης αμφιβολίας!![]()
![]()
Εν προκειμένω, Σπύρο, ισχύει το «επανάληψις μήτηρ πάσης μαθήσεως»Spiros252 έγραψε: 12 Ιούλ 2018, 13:18 Η παραπάνω παράθεση paul είναι άσκοπο βάρος για τη βάση δεδομένων.
Θα μπορούσε να ήταν έτσι:
Πρέπει να τη φέρουμε στο πχώρουμ, ότι πρέπει για τη γλωσσολογία!argouen έγραψε: 20 Ιούλ 2018, 08:32 beria σε θηλυκό![]()
https://twitter.com/i/status/1020056729726464000
Χα χα! Ναι, το είδα στο facebook* και γέλασα πολύ! Πες τα, Χρυσόστομη!
Μολις εμαθα οτι ο Μπαμπινιωτης αν και δινει credits στον Τριανταφυλλιδη για τη δημιουργια γραμματικης της Δημοτικης ( θεωρειται οτι ειναι η πρωτη αλλα δεν ειναι) την θεωρει σε αρκετα σημεια παρωχημενη διοτι ενσωματωνει στοιχεια του λογου παλαιοτερων δεκαετιων. Επιλεχθηκε βιαστηκα απο το κρατος διοτι η ΚΝΕ μπηκε αποτομα στα σχολεια τη δεκαετια 70 και δεν ειχε ετοιμαστει καποιο εγχειριδιο ολοκληρωμενο απο καποια επιστημονικη επιτροπη, ενω διδαχθηκε απο συνηθως απροθυμους δασκαλους που ειχαν εκπαιδευθει σε αλλο γλωσσικο τυπο και ανετοιμους. Τελος, θεωρει την περιοδο της μεταβασης απο τη καθαρευουσα στη ΚΝΕ πραγματικο οργιο, σημερα διδασκεται καπως καλυτερα και πιο βελτιωμενα η ΚΝΕ σε σχεση με τη δεκαετια 80 που πρωτοεφαρμοστηκε.bizeli έγραψε: 04 Ιούλ 2018, 20:31Στο σχολείο έμαθα ότι το "αυγό" είναι με ύψιλον όπως και άλλες λέξεις που σήμερα υπάρχει διχογνωμία για τη σωστή γραφή τους. Από το παλιό βιβλίο της γλώσσας α΄ δημοτικού το οποίο διδάχθηκα το έτος 1989:paul25 έγραψε: 04 Ιούλ 2018, 12:23 Εμένα αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι πως άνθρωποι όπως πχ το bizeli να γράφουν το αυγό με "υ"; Η ηλικίας της (θεωρώ ότι δεν είναι πάνω από 50 χρονών και ότι είναι μικρότερη) άρα στο σχολείο θα πήγε μετά τη Μεταπολίτευση και θα έμαθε το σωστό, όμως της έμεινε με "υ", αυτό μου κάνει εντύπωση, μάλλον είχε κι άλλη επιρροή, ίσως τους γονείς της, ίσως και από τη κοινωνία μετέπειτα![]()
https://www.taexeiola.gr/%CE%B7-%CE%B3% ... %BF%CF%85/
(σελ 85)
Αλλά και σήμερα διδάσκεται έτσι. Από το λεξικό της α,β,γ δημοτικού.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show ... 277,19704/