Chronicle έγραψε: 11 Δεκ 2019, 10:16
Επικεντρωνόμαστε λοιπόν στην μεγαλύτερη απάτη ή έστω πλάνη των τελευταίων χρόνων, περί δήθεν "εξαφάνισης", αφομοίωσης, ομογενοποίησης κάθε ΕΘΝΟΤΙΚΟΥ ίχνους του ελληνισμού από το Βυζάντιο. Διότι στις πηγές είναι ξεκάθαρη η ύπαρξη συνείδησης ελληνικής ιστορικο-πολιτισμικής διαφοράς, απόλυτα διακριτής από την αρχαιο-λατινο-ρωμαϊκή.
Και αφού έκανα το παραπάνω σχολαστικό σχόλιο (που και αυτό έχει τη σημασία του, γιατί την έχεις δει ειδήμονας χωρίς να κατέχεις το θεωρητικό πλαίσιο) ας έλθω στην ουσία.
ΕΛΕΟΣ κάπου. Σταμάτα να επαναλαμβάνεις αυτιστικά κατεβατά εναντίον της θεωρίας του Καλδέλλη. Έχεις γράψει ολόκληρη σειρά άρθρων στην ΟΟΔΕ, έχεις παρουσιάσει αναλυτικότητα την κριτική σου εδώ και 40 σελίδες... Τέλος! Από ένα σημείο και μετά καταντά αηδία. Ενώ έχεις καταλάβει ότι δεν μιλάς με φουλ καλδελλικό, συνεχίζεις το ίδιο βιολί, γιατί, προφανώς, αδυνατείς να κάνεις δημιουργικό διάλογο. Ή μάλλον αδυνατείς να απαντήσεις στα επιχειρήματα, όχι του Καλδέλλη, αλλά σ’ αυτά που τίθενται εδώ.
1) Λες ότι η κεντρική ταυτότητα των Βυζαντινών ήταν πολιτειακά ρωμαϊκή και πολιτιστικά ελληνική (και η τελευταία άρχισε να παίρνει εθνοτική διάσταση κατά τους ύστερους αιώνες)...
«[Ὁ Νικηφόρος Φωκάς] τὴν νῆσον [Κρήτην] ἐξημερώσας ἅπασαν, Ἀρμενίων τε καὶ Ῥωμαίων καὶ συγκλύδων ἀνδρῶν φατρίας ἐνοικισάμενος»
(Ιστορία Λέοντος Διακόνου, τέλη 10ου αιώνα)
«Ἰωάννης ὁ Ἰσής, Πέρσης μὲν τὸ γένος τροφῆς δὲ καὶ διαίτης μεταλαχὼν Ῥωμαϊκῆς»
«ἦν τις ∆ημήτριος, Ῥωμαῖος μὲν γένος Λάμπης δὲ κώμης»
(Ιωάννης Κίνναμος, 12ος αιώνας)
Βλέπουμε εδώ δύο λόγιους εκπροσώπους της κεντρικής ταυτότητας, ο μεν να διαχωρίζει εθνοτικά τους Βυζαντινούς υπήκοους σε Ρωμαίους, Αρμένιους και άλλους σύγκληδες, ο δε να κάνει λόγο για κάποιον Βυζαντινό υπήκοο που ήταν Πέρσης το γένος, αλλά είχε ανατραφεί με ρωμαϊκό τρόπο και παράλληλα για κάποιον άλλο Βυζαντινό που ήταν Ρωμαίος το γένος. Αμφότεροι οι συγγραφείς δεν αναφέρουν πουθενά Γραικούς ή Έλληνες.
Είναι αυτή η (κεντρική) ρωμαϊκή ταυτότητα εθνοτική ή όχι;
2) Λες ότι η ταυτότητα των ελληνόφωνων επαρχιωτών παρέμεινε πάντοτε πολιτειακά ρωμαϊκή και εθνοτικά ελληνική και ότι η τελευταία εκφραζόταν με τους όρους Γραικοί ή Έλληνες.
«και βλέπω σε ρωμογενήν και γένος ιδικόν μου»
(Διήγησις εξαίρετος Βελθάνδρου του Ρωμαίου, 13ος ή 14ος αιώνας)
Λοιπόν άν θέλη ο αφέντης μας, τά κάστρη νά τά επάρη,
κ ημείς, τό γένος τών Ρωμαίων, δούλοι σου νά αποθάνουν,
τούτο ζητούμεν, λέγομεν, μεθ όρκου νά μάς τό ποιήσης
εγγράφως, νά νό έχωμεν ημείς καί τά παιδιά μας•
από τού νύν καί έμπροστεν, Φράγκος νά μή μάς βιάση
ν' αλλάξωμεν τήν πίστιν μας διά τών Φραγκών τήν πίστιν,
μήτε από τά συνήθειά μας, τόν νόμον τών Ρωμαίων.
(Χρονικό του Μορέως, 14ος αιώνας)
Βλέπεις στα παραπάνω χωρία καμιά ταυτότητα πολιτειακά ρωμαϊκή και εθνοτικά ελληνική που να εκφράζεται με τους όρους Γραικοί ή Έλληνες;
Ειδικά οι Μοραϊτες ήταν αδύνατον να είχαν ρωμαϊκή πολιτική ταυτότητα, αφού μιλάμε πλέον για φραγκοκρατία. Και όμως αυτοπροσδιορίζονται ως Ρωμαίοι το γένος, δηλαδή εθνοτικά Ρωμαίοι. Πουθενά ο αυτοπροσδιορισμός Γραικοί ή Έλληνες.
Μόνο ένας ανίδεος ή κάποιος που φορά παρωπίδες μπορεί να δει αυτή τη ρωμαϊκή ταυτότητα ως πολιτειακή και μάλιστα συγκρίσιμη με την ιδέα της Τρίτης Ρώμης της Μόσχας...
Και φυσικά δεν εννοώ ότι αυτή η εθνοτική ταυτότητα ήταν συνέχεια της αρχαίας ρωμαϊκής. Αλλά δεν ήταν και συνέχεια της αρχαίας ελληνικής. Προφανώς το
Ρωμαίοι εδώ εκφράζει μια νέα εθνοτική συνείδηση των ελληνόφωνων με κέντρο αναφοράς τη Νέα Ρώμη.
Ελπίζω αυτή τη φορά να μην απαντήσεις με σεντόνι κατά της καλδέλλειας αυσονο-ρωμαϊκότητας!