Alphabet έγραψε: 16 Ιαν 2019, 15:10 Το stavmanr
Λες να μην το διαβασα ολο;![]()
Το ζουμι της επιστολης σου εβαλα και σου τονισα μαλιστα οτι θεωρουσε αναγκαια την απατη αν η χρηση της γινοταν για υγιεις σκοπους.
"...Απατεώνας λοιπόν θα μπορούσε δικαίως να χαρακτηρισθή εκείνος ο οποίος χρησιμοποιεί την απάτη με δόλο και όχι εκείνος ο οποίος αποβλέπει σε υγιείς σκοπούς. Πολλές φορές μάλιστα είναι αναγκαίο να χρησιμοποιηθή απάτη και προκύπτει όντως μεγάλη ωφέλεια από τη χρήση της, ενώ ο προσεγγίζων μία υπόθεση με ευθύ τρόπο τυχαίνει να βλάπτη σοβαρά τον μη απατηθέντα. "
Το θεμα λοιπον ειναι τι θεωρουσε ο Χρυσοστομος υγιη σκοπο. Ηταν υγιης σκοπος για αυτον να προσελκυσει οσους περισσοτερους μπορουσε στον Θεο που πιστευε πραγματικα (αρα δεν υπηρχε ουτε δολος); Ηταν.
Επιτρεποταν λοιπον κατ' αυτον να χρησιμοποιησει απατη για να τους προσελκυσει αν ηθελε;
Βεβαιως, και οπως λεει δεν θεωρει απατη αυτο που εκανε ο Ιακωβ να κλεψει τα πρωτεια του πρωτοτοκου, αλλα τον θαυμαζει κιολας επειδη ...και ο Θεός τον επαινεσε γι᾿ αυτο που έκανε.![]()
Και πάλι δεν έπιασες το νόημα του κειμένου...
Ας πάρουμε το παράδειγμα ενός ανθρώπου που σπάει την πόρτα του σπιτιού σου. Προφανώς κατηγορείται για διάρρηξη του σπιτιού. Σωστά; Έλα όμως που μπήκε μέσα επειδή είδε φωτιά στην κουζίνα σου και την έσβησε έγκαιρα!
Σύμφωνα με εσένα, ο άνθρωπος αυτός διέρρηξε το σπίτι σου, αφού αυτή είναι η πράξη που αναγνωρίζεται στο σπάσιμο της πόρτας και της μη εξουσιοδοτημένης εισόδου. Σύμφωνα με το Χρυσόστομο, δεν πρόκειται καν για διάρρηξη.
Έτσι, για τον Χρυσόστομο, η ηθική της πράξης δεν καθορίζεται από την πράξη καθαυτή, αλλά από το σκοπό της πράξης.