Δεκαοχτούρα έγραψε: 06 Δεκ 2023, 15:27
Το ότι δεν έγραψαν για πολικές αρκούδες και για το πώς καθαρίζουν τα ψάρια οι Εσκιμώοι δεν μου λέει τίποτα, αν όντως είναι ένα ταξίδι που έγινε μία ή ελάχιστες φορές. Ούτε και περιμένω να έγραψαν σειρά εγκυκλοπαιδιών με λεπτομέρειες για καθετι γυρνώντας. Επίσης δεν έχουν διασωθεί τα πάντα από την αρχαιότητα. Αυτο με τις πολικές αρκούδες με δικαιώνει που λέω στο αρχικό σχόλιο για κάποιους που εμμένουν σε κάτι απίστευτες λεπτομέρειες.
Δεν είναι καθόλου λεπτομέρεια. Πρώτα απ' όλα, ξέρουμε πολύ καλά ότι οι Έλληνες οτ έκαναν αυτό. Έχουμε κάθε λογής πιθανές και απίθανες λεπτομέρειες για όλα τα μέρη που όντως είχαν πάει, έχουμε γεωγραφικές πληροφορίες, βοτανολογικές, ζωοολογικές, τα πάντα.
Προφανώς δεν έχουν διασωθεί όλα τα πρωτότυπα κείμενα αλλά τα σημαντικά κείμενα έχουν αντιγραφεί ξανά και ξανά, αναφέρονται από τρίτους συγγραφείς, ξανασερβίρονται σαν πληροφορίες. Πολλά απ' αυτά είναι δεύτερο και τρίτο και τέταρτο χέρι. Π.χ. δεν έχουν διασωθεί τα επίμαχα κείμενα του Αρίσταρχου του Σάμιου, μεταφέρονται όμως όλα τα κύρια σημεία από μεταγενέστερους συγγραφείς.
Δεύτερον, σχολιάζουμε ένα αρχαίο κείμενο, δεν μιλάμε απλώς υποθετικά. Σ' αυτό το ίδιο κείμενο θα πρέπει να υπήρχαν οι πολύ σημαντικότερες πληροφορίες για την πανίδα, αντί να μιλάει για όλες αυτές τις παπαριές για κρόνιους και τα ρέστα.
Δεκαοχτούρα έγραψε: 06 Δεκ 2023, 15:27
Ας κρατάμε μικρό καλάθι, και οσοι "θέλουμε να πήγαν" και όσοι "δεν θέλουμε να πήγαν". Κυρίως οι δεύτεροι γιατί αυτοί το παίζουν οι φωτεινοί και απροκατάληπτοι ταγοί της επιστημονικότητας και του ορθού λόγου, αλλά τελικά λατρεύουν τις
νυν αναγραφόμενα στα επίσημα βιβλία σαν να είναι οι απαράλλαχτες δέκα εντολές που έδωσε ο Θεός στον Μωυσή. Πολλά αλλάζουν, πολλλά ανασκευάζονται, πολλά μένουν να αποκαλυφθούν. Και πριν τον Βέντρις όσοι λέγανε ότι οι Μυκηναίοι ήταν οι πρώτοι Έλληνες τουφεκίζονταν από κάτι τέτοιους "ορθολογιστές" σαν φαντασιόπληκτοι.
Κοίτα, πρέπει να καταλάβεις κάτι. Στην επιστήμη και στον ορθολογισμό, όσες προτάσεις συνοδεύονται από απολύτως 0 στοιχεία οφείλουν να θεωρούνται ως τελείως αβάσιμες. Αυτό ακριβώς σημαίνει αβάσιμος, άλλωστε. Δεν μπορείς να ανάγεις κάθε πιθανή και απίθανη υπόθεση σε άξια ανάλυσης επειδή υπάρχει το ενδεχόμενο κάποτε να ανακαλυφθεί κάτι. Αν χρησιμοποιείς αυτήν την λογική θα πρέπει να αποδέχεσαι τα πάντα, από ξωτικά ως φαντάσματα και από Έλληνες στην Αμερική ως την Σελήνη. Δεν είναι υπεροψία να τα απορρίπτεις όλα αυτά όταν δεν υπάρχουν στοιχεία να τα υποστηρίζουν, είναι κοινή λογική.
Επειδή στο παρελθόν έχουν ανασκευαστεί θεωρίες δεν σημαίνει ότι οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε τα πάντα ως άξια λόγου.