!!! DEVELOPMENT MODE !!!
Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Το αν λοιπον βοηθησαν και επηρεασαν το Μαρκο οι Μικρασιατες φαινεται απο τα τρια προηγουμενα ποστ.
Εξαλλου μαζι με το Σκαρβελη και τον Περιστερη επαιξε για ενα διαστημα και δεν επαιζαν μαζι του με σαντουροβιολα αλλα με μπουζουκοκιθαρες. Και δεν ειναι λιγα τα τραγουδια του Περιστερη που τραγουδησε ο Μαρκος με το παραδειγμα του Αντωνη του βαρκαρη του σερετη που ειδαμε και πριν λιγες μερες.
Αλλα και στην Τετραδα του Πειραια με δυο Μικρασιατες συνεργαζονται ο Μαρκος και ο Μπατης.
Ολα λοιπον δειχνουν οτι το ρεμπετικο εμπλουτιστηκε και κυριαρχησε σαν ρευμα στη λαικη μουσικη απο το γαμο σπουδαιων καλλιτεχνων και τεχνοτροπιων που ανταμωσαν στον Πειραια και απο τις δυο ακτες του Αιγαιου.
.
Εξαλλου μαζι με το Σκαρβελη και τον Περιστερη επαιξε για ενα διαστημα και δεν επαιζαν μαζι του με σαντουροβιολα αλλα με μπουζουκοκιθαρες. Και δεν ειναι λιγα τα τραγουδια του Περιστερη που τραγουδησε ο Μαρκος με το παραδειγμα του Αντωνη του βαρκαρη του σερετη που ειδαμε και πριν λιγες μερες.
Αλλα και στην Τετραδα του Πειραια με δυο Μικρασιατες συνεργαζονται ο Μαρκος και ο Μπατης.
Ολα λοιπον δειχνουν οτι το ρεμπετικο εμπλουτιστηκε και κυριαρχησε σαν ρευμα στη λαικη μουσικη απο το γαμο σπουδαιων καλλιτεχνων και τεχνοτροπιων που ανταμωσαν στον Πειραια και απο τις δυο ακτες του Αιγαιου.
.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Αρίστος την 19 Ιουν 2023, 05:45, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Και οι Μικρασιατες δεν βοηθησαν μονο μουσικα και συνθετικα στην ανθηση του ρεμπετικου...
αλλα και με αλλους τροπους.
Πιχι ο Κωστας Σκαρβελης...
Από το 1930, με την ίδρυση και λειτουργία του εργοστασίου παραγωγής δίσκων στον Περισσό από την αγγλική Grammophone, αναλαμβάνει τη διεύθυνση της ελληνικής Columbia. Έτσι, καταγράφεται στην ιστορία της δισκογραφίας ως ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής της. Από τη θέση αυτή γίνεται ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες προεπιλογής των τραγουδιών που θα περνούσαν στη δισκογραφία και μαζί με τους Δημήτρη Σέμση (Σαλονικιό), Σπύρο Περιστέρη, Παναγιώτη Τούντα και Ιωάννη Δραγάτση (Ογδοντάκη) συνθέτουν την πεντάδα των μαέστρων - καλλιτεχνικών διευθυντών, που διαμόρφωσαν το νεότερο μουσικό ύφος των τραγουδιών των πόλεων στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου.
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/364
Εκτος λοιπον του Σαλονικιου Σαμση, στην πενταδα των καλλιτεχνικων διευθυντων που αναφερονται ηταν ο Κωνσταντινουπολιτης Σκαρβελης και οι Σμυρνιοι Περιστερης, Τουντας και Δραγατσης.
.
αλλα και με αλλους τροπους.
Πιχι ο Κωστας Σκαρβελης...
Από το 1930, με την ίδρυση και λειτουργία του εργοστασίου παραγωγής δίσκων στον Περισσό από την αγγλική Grammophone, αναλαμβάνει τη διεύθυνση της ελληνικής Columbia. Έτσι, καταγράφεται στην ιστορία της δισκογραφίας ως ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής της. Από τη θέση αυτή γίνεται ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες προεπιλογής των τραγουδιών που θα περνούσαν στη δισκογραφία και μαζί με τους Δημήτρη Σέμση (Σαλονικιό), Σπύρο Περιστέρη, Παναγιώτη Τούντα και Ιωάννη Δραγάτση (Ογδοντάκη) συνθέτουν την πεντάδα των μαέστρων - καλλιτεχνικών διευθυντών, που διαμόρφωσαν το νεότερο μουσικό ύφος των τραγουδιών των πόλεων στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου.
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/364
Εκτος λοιπον του Σαλονικιου Σαμση, στην πενταδα των καλλιτεχνικων διευθυντων που αναφερονται ηταν ο Κωνσταντινουπολιτης Σκαρβελης και οι Σμυρνιοι Περιστερης, Τουντας και Δραγατσης.
.
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Και αναρωτιεται κανεις πως γινεται να υποβαθμιζεται ο ρολος των Μικρασιατων οταν οι μισοι σχεδον επωνυμοι ρεμπετες ηταν Μικρασιατες. Στο 42% τους υπολογιζουν επι του συνολου καποιοι που καθισαν να τους μετρησουν.
Και οταν αναμεσα τους βρισκεται η μορφη του θρυλικου Γιαννη Παπαιωαννου.
Ο οποιος παραθετω αν επηρεαστηκε η οχι απο τα πρωτα ακουσματα της πατριδας του.
https://www.mixanitouxronou.gr/giannis- ... -trochaio/
Ο πρωτος δισκος του Παπαιωαννου ειχε απο τη μια πλευρα το Σερβικο Σμυρνεικο και απο την αλλη τη Φαληριωτισσα.
.
Και οταν αναμεσα τους βρισκεται η μορφη του θρυλικου Γιαννη Παπαιωαννου.
Ο οποιος παραθετω αν επηρεαστηκε η οχι απο τα πρωτα ακουσματα της πατριδας του.
https://www.mixanitouxronou.gr/giannis- ... -trochaio/
Ο πρωτος δισκος του Παπαιωαννου ειχε απο τη μια πλευρα το Σερβικο Σμυρνεικο και απο την αλλη τη Φαληριωτισσα.
.
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
πιπεςΑρίστος έγραψε: 18 Ιουν 2023, 22:35 Και αναρωτιεται κανεις πως γινεται να υποβαθμιζεται ο ρολος των Μικρασιατων οταν οι μισοι σχεδον επωνυμοι ρεμπετες ηταν Μικρασιατες. Στο 42% τους υπολογιζουν επι του συνολου καποιοι που καθισαν να τους μετρησουν.
Και οταν αναμεσα τους βρισκεται η μορφη του θρυλικου Γιαννη Παπαιωαννου.
Ο οποιος παραθετω αν επηρεαστηκε η οχι απο τα πρωτα ακουσματα της πατριδας του.
https://www.mixanitouxronou.gr/giannis- ... -trochaio/
Ο πρωτος δισκος του Παπαιωαννου ειχε απο τη μια πλευρα το Σερβικο Σμυρνεικο και απο την αλλη τη Φαληριωτισσα.
.
ΖΗΝΗΔΕΩΣ
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Καλα τραγουδα.
Ο Παναγιώτης Κουνιάδης, μελετητής ελληνικού τραγουδιού δηλώνει ότι «ο Τσαρούχης είπε πως η μόνη επανάσταση που πέτυχε στην Ελλάδα ήταν ..το ρεμπέτικο.Το ρεμπέτικο γεννιέται στη Σμύρνη».
O μουσικολόγος- ερευνητής Παναγιώτης Κουνάδης, μιλάει για την ιστορία του Ρεμπέτικου τραγουδιού, τα τραγούδια του αστικού χώρου που γεννήθηκαν στη Σμύρνη, την Κωνσταντινούπολη, την Αμερική. Την δισκογραφία πριν το 1922, τα πρόσωπα και την ιστορία τους, από την Μικρά Ασία στην Ελλάδα και την ονομασία του Ρεμπέτικου, σε εκδήλωση της Ενωσης Συλλαίων το Σάββατο 17 Απριλίου 2016 στην Αθήνα..
http://enosivourlioton.gr/?p=1640
Το ρεμπέτικο ξεκίνησε από την Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη και τα Γιάννενα και στη συνέχεια διαδόθηκε σε πόλεις-λιμάνια στο χώρο του Αιγαίου, δηλαδή τη Σύρο, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.
https://www.fractalart.gr/istoria-kai-rempetiko/
Το ρεμπέτικο τραγούδι, είδος αστικού τραγουδιού, φαίνεται ότι γεννήθηκε στην αναπτυγμένη οικονομικά και πολιτιστικά Σμύρνη από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα...Έτσι δημιουργήθηκαν εστίες κατ’ αρχήν στην Κωνσταντινούπολη η οποία διαδραμάτισε επίσης σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του ρεμπέτικου μουσικού ύφους στη Θεσσαλονίκη, στην Αλεξάνδρεια αλλά και μεταξύ των Ελλήνων μεταναστών της Αμερικής από όπου έχουμε και μια παρακαταθήκη μοναδικών ηχογραφήσεων ρεμπέτικων τραγουδιών από το 1900 και μετά...Τα λιμάνια όπως είναι φυσικό αποτέλεσαν σταθμούς «μετεγκατάστασης» και ανάπτυξης του είδους, κυρίως της Ερμούπολης, του Πειραιά, της Καβάλας, του Ηρακλείου Κρήτης κ.ά. Με την άφιξη των ελλήνων της Μικράς Ασίας μετά την καταστροφή της Σμύρνης το 1922 οι πρόσφυγες πλέον, σπουδαίοι μουσικοί και τραγουδιστές, συνεργαζόμενοι με τους ντόπιους μουσικούς διαμόρφωσαν οριστικά το ρεμπέτικο μουσικό ύφος.
https://www.musicportal.gr/rebetiko_music/?lang=el
«Για σκέψου», έλεγε η Αγγ. Παπάζογλου «από τρεις πιάτσες καφενεία οργανοπαίχτες που είχε η Σμύρνη κι ήτανε σα μυρμηγκοφωλιές, σαν τα μελίσσια όλη μέρα, πόσοι γλυτώσανε νομίζεις από τη σφαγή και την καταστροφή; Όποιον και να θυμηθώ, χαμένος είναι, σφαγμένος είναι, όμηρος πέθανε, αιχμάλωτος “πόμεινε και δεν τον ξανάδε πια κανείς. Μονάχα από τσι παιχνιδιατόροι γλύτωσε ο ένας στους πενήντα!…Ολοι αυτοί ύστερα μαζευτήκανε στην Κοκκινιά. Όλα τ” άλλα τα “χαμε χάσει, το τραγούδι είχε γλυτώσει μέσα μας. Δεν έπρεπε να το αφήσουμε να πάει χαμένο, να χαθεί κι αυτό…».
https://mousikes-diadromes.gr/video/ite ... -1923-1940
.
Ο Παναγιώτης Κουνιάδης, μελετητής ελληνικού τραγουδιού δηλώνει ότι «ο Τσαρούχης είπε πως η μόνη επανάσταση που πέτυχε στην Ελλάδα ήταν ..το ρεμπέτικο.Το ρεμπέτικο γεννιέται στη Σμύρνη».
O μουσικολόγος- ερευνητής Παναγιώτης Κουνάδης, μιλάει για την ιστορία του Ρεμπέτικου τραγουδιού, τα τραγούδια του αστικού χώρου που γεννήθηκαν στη Σμύρνη, την Κωνσταντινούπολη, την Αμερική. Την δισκογραφία πριν το 1922, τα πρόσωπα και την ιστορία τους, από την Μικρά Ασία στην Ελλάδα και την ονομασία του Ρεμπέτικου, σε εκδήλωση της Ενωσης Συλλαίων το Σάββατο 17 Απριλίου 2016 στην Αθήνα..
http://enosivourlioton.gr/?p=1640
Το ρεμπέτικο ξεκίνησε από την Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη και τα Γιάννενα και στη συνέχεια διαδόθηκε σε πόλεις-λιμάνια στο χώρο του Αιγαίου, δηλαδή τη Σύρο, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.
https://www.fractalart.gr/istoria-kai-rempetiko/
Το ρεμπέτικο τραγούδι, είδος αστικού τραγουδιού, φαίνεται ότι γεννήθηκε στην αναπτυγμένη οικονομικά και πολιτιστικά Σμύρνη από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα...Έτσι δημιουργήθηκαν εστίες κατ’ αρχήν στην Κωνσταντινούπολη η οποία διαδραμάτισε επίσης σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του ρεμπέτικου μουσικού ύφους στη Θεσσαλονίκη, στην Αλεξάνδρεια αλλά και μεταξύ των Ελλήνων μεταναστών της Αμερικής από όπου έχουμε και μια παρακαταθήκη μοναδικών ηχογραφήσεων ρεμπέτικων τραγουδιών από το 1900 και μετά...Τα λιμάνια όπως είναι φυσικό αποτέλεσαν σταθμούς «μετεγκατάστασης» και ανάπτυξης του είδους, κυρίως της Ερμούπολης, του Πειραιά, της Καβάλας, του Ηρακλείου Κρήτης κ.ά. Με την άφιξη των ελλήνων της Μικράς Ασίας μετά την καταστροφή της Σμύρνης το 1922 οι πρόσφυγες πλέον, σπουδαίοι μουσικοί και τραγουδιστές, συνεργαζόμενοι με τους ντόπιους μουσικούς διαμόρφωσαν οριστικά το ρεμπέτικο μουσικό ύφος.
https://www.musicportal.gr/rebetiko_music/?lang=el
«Για σκέψου», έλεγε η Αγγ. Παπάζογλου «από τρεις πιάτσες καφενεία οργανοπαίχτες που είχε η Σμύρνη κι ήτανε σα μυρμηγκοφωλιές, σαν τα μελίσσια όλη μέρα, πόσοι γλυτώσανε νομίζεις από τη σφαγή και την καταστροφή; Όποιον και να θυμηθώ, χαμένος είναι, σφαγμένος είναι, όμηρος πέθανε, αιχμάλωτος “πόμεινε και δεν τον ξανάδε πια κανείς. Μονάχα από τσι παιχνιδιατόροι γλύτωσε ο ένας στους πενήντα!…Ολοι αυτοί ύστερα μαζευτήκανε στην Κοκκινιά. Όλα τ” άλλα τα “χαμε χάσει, το τραγούδι είχε γλυτώσει μέσα μας. Δεν έπρεπε να το αφήσουμε να πάει χαμένο, να χαθεί κι αυτό…».
https://mousikes-diadromes.gr/video/ite ... -1923-1940
.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Αρίστος την 19 Ιουν 2023, 07:17, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Εγω παντως δεν ειμαι τοσο απολυτος οσο οι παραπανω που θεωρουν σαν πρωταρχικη πηγη τη Σμυρνη, θεωρω οτι το ρεμπετικο παραλληλα αναπτυχθηκε σε Ελλαδα και Μικρα Ασια, σε Σμυρνη-Κωνσταντινουπολη, Πειραια-Θεσσαλονικη και Αμερικη. Και οτι εγινε κυριαρχο ειδος στη λαικη μουσικη οταν οι Μικρασιατες εφτασαν στον Πειραια οποτε παντρευτηκαν καλλιτεχνες και νοοτροπιες οπως πιχι στην Τετραδα του Πειραια με δυο Ελλαδιτες και δυο Μικρασιατες.
.
.
- ΠΑΓΧΡΗΣΤΟΣ
- Δημοσιεύσεις: 2401
- Εγγραφή: 24 Σεπ 2019, 15:07
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Οπωσδήποτε η Πόλη/Σμύρνη "παίζει" ως πολυσυλλεκτικό ιστορικοπολιτισμικό γενεαλογικό πλαίσιο
Τον όρο "ρεμπέτα" τον πρωτοσυναντάμε στη Σμύρνη το 1871
Τον όρο "ρεμπέτικο" σε ετικέτα δίσκου γραμμοφώνου τον πρωτοσυναντάμε περί το 1912 στον δίσκο "Απονιά" (Κων/πολη)
Τον όρο "ρεμπέτικο" να τιτλοφορεί διάφορα στιχουργήματα τον πρωτοσυναντάμε πάλι στη Σμύρνη το 1912 στον περίφημο ΚΟΠΑΝΟ της ΣΜΥΡΝΗΣ
Τον όρο "ρεμπέτα" τον πρωτοσυναντάμε στη Σμύρνη το 1871
Τον όρο "ρεμπέτικο" σε ετικέτα δίσκου γραμμοφώνου τον πρωτοσυναντάμε περί το 1912 στον δίσκο "Απονιά" (Κων/πολη)
Τον όρο "ρεμπέτικο" να τιτλοφορεί διάφορα στιχουργήματα τον πρωτοσυναντάμε πάλι στη Σμύρνη το 1912 στον περίφημο ΚΟΠΑΝΟ της ΣΜΥΡΝΗΣ
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος ΠΑΓΧΡΗΣΤΟΣ την 19 Ιουν 2023, 09:21, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Από την αποπλανητική έλξη στον σημειωτικό τυχοδιωκτισμό μια αμφίκρημνη παλινδρομία
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Αριστο - δεν υπαρχει περιπτωση να γραψω πηγες η να τσιμπησω κ να σου κανω τον αμισθο ερευνητη - για να συγκεντρωσεις υλικο
παλιο το κολπο - να γραφεις μπαρουφες για να σε κοντραρουν
παλιο το κολπο - να γραφεις μπαρουφες για να σε κοντραρουν
ΖΗΝΗΔΕΩΣ
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Μαλακιες λες, το ζητημα δεν ειναι στα αμεσα ενδιαφεροντα μου και κακως τσιμπησα και μπλεχτηκα σε μια πολυσελιδη συζητηση, απλα επειδη ο παππους μου ηταν απο την Πολη με ενοχλει οταν υποβαθμιζονται οι Μικρασιατες και η καταγεγραμμενη προσφορα τους.
.
.
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Κ εγραψες παπαριες - η δε ανακαλυψη του Αιβαλιωτη κ του καταλυτικου ρολου του ολα τα λεφτα - το καταδιασκεδασα

ΖΗΝΗΔΕΩΣ
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Πολυ περισσοτερο με ενδιαφερει πιχι κατι που κανουμε επι 3 χρονια με τους εγγονους ενος παλιου λαικου μουσικου, του Σπυρου του Ολλανδεζου, που ειχε γραψει το Γελεκακι. Με τα δυο εγγονια του κανω καλη παρεα για 14 χρονια, αυτοι μου εμαθαν αρκετα για το λαικο και το ρεμπετικο και τα 3 τελευταια χρονια προσπαθουμε να φτιαξουμε δυο λιστες, τη μια με τα 100 καλυτερα λαικα και την αλλη με τα 100 καλυτερα ρεμπετικα, τις φτιαχνουμε μετα απο διαφωνιες, μετα τις αλλαζουμε και φτου κι απ' την αρχη.
.
.
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Αγις έγραψε: 19 Ιουν 2023, 10:38 Κ εγραψες παπαριες - η δε ανακαλυψη του Αιβαλιωτη κ του καταλυτικου ρολου του ολα τα λεφτα - το καταδιασκεδασα
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Μονο παπαριες δεν εγραψα, τα αυτονοητα ειπα, απλα δεν μιλησα για την οντως μεγαλη μουσικη παραδοση του λαικου τραγουδιου που υπηρχε στον Πειραια γιατι ηθελα να ερθει μια η αλλη στη ζυγαρια η προσφορα της Σμυρνης με την προσφορα του Πειραια, που νομιζω ειναι και το σωστο ενω εσεις μιλουσατε μονο για τους Πειραιωτες.
.
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Θα παραδεχτω παντως πως εμαθα κατι απο τη συζητηση, οντως νομιζα οτι ο Αιβαλιωτης εδειξε τα ντουζενια στο Μαρκο.
Το δινω στον Παγχρηστο οτι μου εδειξε πως δεν ισχυει.
Βεβαια ο Αιβαλιωτης εμπαινε στο σπιτι του Μαρκου κι επαιζε μονος η με τον πατερα του, και στον Πειραια και στη Συρο πηγαινε σπιτι τους και ξερουμε οτι ο Μαρκος τον ειχε δει επανειλημμενα να παιζει και στους τεκεδες και στα μαγαζια, συνεπως ναι θα τσιμπησε πραγματα, ισχυει ομως και μου το επιβεβαιωσαν και τα φιλαρακια μου οι Ολλανδεζοι οτι ο Μαρκος τα ντουζενια τα εμαθε απο παλιους Πειραιωτες.
.
Το δινω στον Παγχρηστο οτι μου εδειξε πως δεν ισχυει.
Βεβαια ο Αιβαλιωτης εμπαινε στο σπιτι του Μαρκου κι επαιζε μονος η με τον πατερα του, και στον Πειραια και στη Συρο πηγαινε σπιτι τους και ξερουμε οτι ο Μαρκος τον ειχε δει επανειλημμενα να παιζει και στους τεκεδες και στα μαγαζια, συνεπως ναι θα τσιμπησε πραγματα, ισχυει ομως και μου το επιβεβαιωσαν και τα φιλαρακια μου οι Ολλανδεζοι οτι ο Μαρκος τα ντουζενια τα εμαθε απο παλιους Πειραιωτες.
.
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
οι εποχες που εδιναν γενικα σε πολλες περιπτωσεις το κατι τις στους Μικρασιατες κ στους Σαλλλονικιους για προφανεις λογους τελειωσαν - το επιχειρησες κ ειδες τα αποτελεσματα
Ρεμπετικο κ μπουζουκι ισον Πειραιας κ παλαια Ελλαδα
Ρεμπετικο κ μπουζουκι ισον Πειραιας κ παλαια Ελλαδα
ΖΗΝΗΔΕΩΣ
Re: Ρεμπέτικο και Σμύρνη
Ο τι γραφει ο Παγχρηστος στα νηματα που αφορουν το Ρεμπετικο ειναι λιρα εκατοΑρίστος έγραψε: 19 Ιουν 2023, 11:02 Θα παραδεχτω παντως πως εμαθα κατι απο τη συζητηση, οντως νομιζα οτι ο Αιβαλιωτης εδειξε τα ντουζενια στο Μαρκο.
Το δινω στον Παγχρηστο οτι μου εδειξε πως δεν ισχυει.
Βεβαια ο Αιβαλιωτης εμπαινε στο σπιτι του Μαρκου κι επαιζε μονος η με τον πατερα του, και στον Πειραια και στη Συρο πηγαινε σπιτι τους και ξερουμε οτι ο Μαρκος τον ειχε δει επανειλημμενα να παιζει και στους τεκεδες και στα μαγαζια, συνεπως ναι θα τσιμπησε πραγματα, ισχυει ομως και μου το επιβεβαιωσαν και τα φιλαρακια μου οι Ολλανδεζοι οτι ο Μαρκος τα ντουζενια τα εμαθε απο παλιους Πειραιωτες.
.
Ειμαστε τυχεροι που ειναι μελος
ΖΗΝΗΔΕΩΣ
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
- 2 Απαντήσεις
- 261 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από tanipteros
-
- 8 Απαντήσεις
- 353 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Machine ghost