Πρώτος απολογισμός του καλαθιού μετά την πρώτη εβδομάδα.
Ολες οι αλλαγές στο καλάθι του νοικοκυριού και η έλευση της efood
Περισσότερες από 110 αλλαγές σε προϊόντα και τιμές έγιναν από την περασμένη Τετάρτη. Ποιο το εύρος τιμών, ποιο είναι το πιο «βαρύ». Η μάχη στήθος με στήθος των σούπερ μάρκετ και η επικείμενη έλευση της efood.
Αύριο Τετάρτη συμπληρώνεται μία εβδομάδα από την ημέρα που έκανε πρεμιέρα το καλάθι του νοικοκυριού. Εν αναμονή του νέου καλαθιού -θα αναρτηθεί μέχρι αύριο στις 9 το πρωί στο e-katanalotis και σε αυτό θα συμπεριληφθεί και το καλάθι της efood-, το Euro2day.gr με τη βοήθεια του Γιάννη Δοξαρά, ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου της Warply που χειρίζεται το e-katanalotis.gr, κάνει τον πρώτο απολογισμό για το εύρος τιμών, τον αριθμό των προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι της κάθε αλυσίδας, τη μέση αξία αυτού και για τις αλλαγές που έγιναν σε τιμές, προϊόντα και διπλοεγγραφές.
Συνολικά υπήρξαν περισσότερες από 110 αλλαγές σε σύνολο 850 προϊόντων που περιείχαν όλα τα καλάθια που ανέβηκαν την περασμένη Τετάρτη στο e-katanalotis. Σημαντικό μέρος των αλλαγών αφορούσε διπλοεγγραφές που αποτελούσαν το 16% του συνόλου.
Αυτό οφείλεται αφενός στον σύντομο χρόνο τον οποίο είχαν όλοι για να προσαρμοστούν στο νέο αυτό εργαλείο και αφετέρου στην προχειρότητα με την οποία κάποιες αλυσίδες αντιμετώπισαν τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο μια αλυσίδα έκανε 10 αλλαγές, δύο αλυσίδες πάνω από 6, ο αριθμός των αλλαγών στις υπόλοιπες αλυσίδες ήταν χαμηλός μονοψήφιος ενώ πλέον όλες έχουν καλύψει την υποχρέωση των 51 κατηγοριών.
Από την ανάλυση προκύπτει ότι το 55% των προϊόντων είναι ιδιωτικής ετικέτας (Pl) και το 45% επώνυμα. Μια αναλογία που δεν συνάδει με το μέσο καλάθι του Έλληνα καταναλωτή, όπου το μερίδιο των Pl είναι στο 30% των αγορών, συμπεριλαμβανομένης και της Lidl.
Διαφορές υπάρχουν και στον αριθμό των προϊόντων που έχει το κάθε καλάθι. Τα περισσότερα προϊόντα έχει το καλάθι της ΜΑΡΚΕΤ ΙΝ (97), ακολουθεί το καλάθι του Γαλαξία (96) και έπονται: ΑΒ (74), Μασούτης (71), Σκλαβενίτης (66), Χαλκιαδάκης (65), ΣΥΝΚΑ (65), Κρητικός (58), Bazaar (56), My Market (52), ενώ τα υπόλοιπα καλάθια έχουν από 51 προϊόντα έκαστο, όσες και οι κατηγορίες.
Σε ό,τι αφορά την αξία, το πιο φθηνό καλάθι κοστίζει 121,83 ευρώ και 150,68 ευρώ το ακριβότερο, ενώ μεγάλο είναι το εύρος των τιμών.
Πού «κλείδωσαν» οι τιμές ανά προϊόν
Στον πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζεται το εύρος τιμών -χαμηλότερη, υψηλότερη και μέση τιμή- ανά προϊόν στα 13 καλάθια που αναρτήθηκαν στο e-katanalotis την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου. Το εύρος τιμών ανά προϊόν σχετίζεται με το αν είναι επώνυμο ή pl αλλά και με το βάρος - όγκο της κάθε συσκευασίας που προσφέρει το κάθε καλάθι. (βλέπε πίνακα)
Τι αλλάζει στο καλάθι
Λίγες ώρες πριν την ανάρτηση στο e-katanalotis των νέων «καλαθιών» από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένεται να εκδώσει Κοινή Υπουργική Απόφαση για να διορθωθούν προβλήματα στη λειτουργία που εντοπίστηκαν κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου. Ένα εξ αυτών των προβλημάτων είναι η σήμανση των προϊόντων του καλαθιού εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Για τον πίνακα των τιμών:
https://www.euro2day.gr/news/economy/ar ... kai-h.html
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.