foscilis έγραψε: 11 Ιουν 2020, 11:19
Καλά μιλάμε για επικά ελληνικό νήμα, λίγες σελίδες πριν ο άλλος έλυσε το θέμα του προϋπολογισμού της Κοσμοτέ σε τρεις γραμμές, εσύ προφανώς λύνεις το ίδιο εύκολα το θέμα της λειτουργίας ενός δικτύου κινητής μαζί με παραμέτρους του πραγματικού κόσμου όπως το SOX compliance, το GDPR compliance, τη διασφάλιση του απορρήτου και της ακρίβειας των χρώσεων κλπ
Ας πάρουμε πρώτα απ' όλα κάτι πάρα πολύ απλό που έχω παρατηρήσει πως είναι γενικά δύσκολο στον απλό άνθρωπο να συνειδητοποιήσει. Πας αγοράζεις την πρώτη κάρτα. Ένας υπάλληλος σε εξυπηρετεί για δέκα λεπτά να διαλέξεις. Μετά για άλλα δέκα λεπτά να δώσεις φωτοτυπία ταυτότητας που τη βάζει σε ένα συρτάρι κι εσύ δεν το βλέπεις αλλά κάποιος άλλος υπάλληλος στο τέλος της ημέρας τη σκανάρει και τη στέλνει στα κεντρικά όπου ένας τρίτος υπάλληλος περνά τα δεδομένα σου στα συστήματα χρέωσης και καταγραφής συνδρομητών, ενώ τα φυσικά αντίγραφα φορτώνονται λίγο αργότερα για αποθήκευση σε ασφαλή χώρο. Δύο λεπτά στο ταμείο, πέντε γιατί πλήρωσες με 50ευρω και ψάχνονται για ρέστα (καλά λίγο σπάνιο για καρτοκινητό αλλά λέμε). Σύνολο 27 ανθρωπολεπτά κι αν νομίζεις ότι είναι "τίποτα" αυτός που τα πληρώνει σε μισθούς (και σε νοίκια για το μαγαζί και σε χαρτί για το φωτοτυπικό και σε βενζίνη για το φορτηγό που κουβαλάει τα χαρτιά και σε αποθηκευτικό χώρο) δεν το νομίζει καθόλου.
Δεύτερον και κυριότερο φαντάζεσαι ότι κοστίζει κάτι στον πάροχο όταν σε παίρνουν επιτέλους τηλέφωνο στην κάρτα σου;
Αντιθέτως αυτή είναι η μόνη στιγμή που βγάζει κάποια λεφτά από εσένα (ή έστω από κάποιον άλλον λόγω εσένα). Όλη την υπόλοιπη ώρα που το κινητό σου είναι ανοιχτό μεταδίδει πληροφορία στις κοντινότερες κυψέλες οι οποίες επικοινωνούν με το δίκτυο σε πραγματικό χρόνο για να του πουν "εδώ είναι αυτό το ΙΜΕΙ", ακριβώς για να ξέρει πού στο διάολο θα στείλει την κλήση όταν σε πάρουν τηλέφωνο. Ταυτόχρονα το δίκτυο επικοινωνεί με τη χρέωση για να ξέρει ότι είσαι έγκυρος συνδρομητής που δικαιούται (ή δεν δικαιούται) τόσα λεπτά, τόσα ΣΜΣ, τόσα ντάτα. Αυτός ο συνδυασμός πληροφοριών θέσης και ταυτότητας όχι μόνο στοιχίζει να τηρείται σε πραγματικό χρόνο (με την έννοια ότι τα συστήματα που είναι υπεύθυνα για όλο αυτό δεν είναι ακριβώς παιχνιδοκονσόλες αλλά εξαιρετικά πολύπλοκα και πανάκριβα στην υλοποίηση και τη λειτουργία τους τέρατα) αλλά πρέπει και να
καταγράφεται για νομικούς λόγους και για πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα. Επειδή πρόκειται όπως καταλαβαίνεις για εξαιρετικά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που ταυτόχρονα διασφαλίζουν τόσο εσένα όσο και τον πάροχο σε διαφωνίες ως προς τη χρέωση έχουμε την κλασική απαίτηση να πρέπει να τηρούνται με απόλυτη βεβαιότηα ότι δε θα χαθούν και ταυτόχρονα απόλυτη βεβαιότητα ότι δε θα τα διαβάσει κάποιος μη εξουσιοδοτημένος. Η καταγραφή λοιπόν δε γίνεται στο στικάκι που έφερε ο Βαγγέλης (άλλωστε αυτό θα γινόταν ατμός σε λίγα δευτερόλεπτα από τον όγκο των εισερχόμενων δεδομένων) αλλά σε οχταπλά αντίγραμμένα μέσα αποθήκευσης με κρυπτογράφηση κατά τη μετάδοση και κατά τη στάση, με συγκεκριμένους κύκλους ζωής και κανόνες ("τα περνάμε σε λιγότερο γρήγορη αποθήκευση στους έξι μήνες") που ο πάροχος όχι μόνο πρέπει να έχει σχεδιάσει και να τηρεί διαρκώς ενήμερους αλλά πρέπει και να είναι σε θέση ανά πάσα στιγμή να αποδείξει στον εαυτό του και στις αρχές ότι υλοποιούνται κατά προβλεπέ τρόπο. Που σημαίνει ότι όλα αυτά τα κάνει ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που χρησιμοποιεί άλλα συστήματα που παρακολουθούν και επικοινωνούν τα κυρίως συστήματα του δικτύου και τυπικά έχεις ένα δεύτερο σύστημα που παρακολουθεί το πρώτο κι ένα τρίτο που παρακολουθεί το δεύτερο και από
εκεί ξεκινάει το εξειδικευμένο τμήμα του παρόχου να απαντά σε ερωτήματα της ΑΔΑΕ όπως "τι
ακριβώς μπορεί να δει η τάδε που είναι απλή υπάλληλος του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών μέσα στο σύστημα που τηρεί τα συμβόλαια" ή "στις 18/5 που ο διαχειριστής αντικατέστησε τον τέταρτο δίσκο του βοηθητικού μηχανήματος χρέωσης είχε αιτιολογία που το έκανε;".
Περιττό να πω ότι όλα αυτά τα συστήματα δεν είναι τίποτα εφαρμογούλες στο κινητό. Μιλάμε για πράγματα που η άδεια χρήσης ξεκινά από εκατόν πενήντα χιλιάρικα και σου δίνει μια Oracle δώρο (τη δεύτερη και την τρίτη που απαιτεί το σύστημα πρέπει να τις πληρώσεις). Δε χρησιμοποιείς τη λέξη "εγκατάσταση" για αυτά αλλά τη λέξη "υλοποίηση". Έχω δουλέψει εγώ ο ίδιος 7 χρόνια στην υλοποίηση και λειτουργία τέτοιων συστημάτων. Πάντα ήταν κανας χρόνος υπόθεση μόνο να δημοπρατηθεί το έργο, άλλο τόσο η υλοποίηση, μερικές εκατοντάδες χιλιάδες συνολικό κόστος μαζί με το λογισμικό και τους σέρβερ κι όλα αυτά ήταν παπάρια λεφτά για εμάς, πρακτικά μπαίναμε μέσα χρεώνοντας 500 χιλιάρικα γιατί αυτό που μας ένοιαζε ήταν τα πολύ περισσότερα λεφτά που θα βγάζαμε στη συνέχεια από τη συντήρηση και επέκταση του έργου. Κάθε φορά που με φωνάζανε έστω και για μία ώρα για να προσθέσω το τάδε πεδίο στη φόρμα που ελέγχει τη δείνα μαλακία, αυτό ήταν 300-500 ευρώ για την εταιρεία μου.
Έχω εγκαταστήσει σε μηχανήματα του billing (κάτι κτήνη που στοιχίζουν όσο ένα μέσο οικοδομικό τετράγωνο btw) σύστημα καταγραφής των system calls. Σε περίπτωση που δεν έχεις υπόψη τι σημαίνει system calls, τώρα που πάτησες Start->Chrome->www.phorum.com.gr->(κλικ στην ειδοποίηση ότι ο foscilis σου απάντησε) ο υπολογιστής σου για όλα αυτά έκανε γύρω στα δεκαπέντε χιλιάδες system calls. Αυτόν τον όγκο δεδομένων o πάροχος είναι υποχρεωμένος να τον καταγράφει (και να καταγράφει ποιος βλέπει τις καταγραφές και που/πώς/πότε/για πόσο αποθηκεύονται οι καταγραφές και οι καταγραφές των καταγραφών και οι καταγραφές των καταγραφών των καταγραφών) για όλα τα κεντρικά του συστήματα όπως το billing τα οποία κάνουν κυριολεκτικά δισεκατομμύρια system calls
την ώρα. Κι όλα αυτά δεν τα έχει απλά για να λέει ότι τα κάνει. Είναι καθημερινό φαινόμενο οι εσωτερικοί έλεγχοι (που ΠΡΕΠΕΙ να γίνονται τακτικά ώστε να περνάει του εξωτερικούς) και είναι καθημερινό φαινόμενο τα αιτήματα από την ΑΔΑΕ ή τις εισαγγελίες ή από κάποιον συνδρομητή που αμφισβητεί τις χρεώσεις του ή από κάποιον προϊστάμενο που ανακάλυψε ότι πρέπει να διορθωθεί η τάδε παράμετρος στην καρτέλα ενός χρήστη και οφείλει να ελέγξει πώς πού και γιατί έγινε το λάθος. Και εργάζονται νυχθημερόν εκατοντάδες εξωτερικοί συνεργάτες στη συντήρηση, την επέκταση, τη λειτουργία των διαφόρων συστημάτων και ολόκληρα τμήματα από τη μεριά του παρόχου.