hellegennes έγραψε: 05 Ιαν 2020, 22:53
Έχω αναφερθεί ξανά στην διαφορά πολύ-πολλή και φυσικά δεν πιστεύω ότι η πλάκα είναι κάτι που πάει με το κιλό για να γράψω «πολλή». Αλλά αυτά τραβάς όταν έχεις αγκυλώσεις που προκύπτουν από την πεποίθηση ότι η επιμέλεια είναι κάποιου είδους ανώτερη δουλειά από την μετάφραση ή την συγγραφή, επειδή έπεται χρονικά. Στην Λεξιλογία έχουν κατά καιρούς κατατεθεί διάφορες ιστορίες για επιμελητές που δεν έχουν επαφή με την γλωσσική πραγματικότητα -καλή ώρα- και κάνουν διορθώσεις που είτε δεν χρειάζονται είτε είναι εξόφθαλμα λάθος.
Περίεργο για ένα έντιμο άτομο σαν και του λόγου σου που δεν μεταφέρει γραπτά χρηστών όπως π.χ. ο Earion -και όχι μόνο-, που για να τον πεις αγράμματο πρέπει να έχεις τρομερό κόμπλεξ, και που χρησιμοποιούν τον όρο κοινοτυπία χωρίς πρόβλημα.
Εξίσου περίεργο που -και πάλι για ένα έντιμο άτομο- δεν μεταφέρεις γραπτά του σώματος κειμένων του Ιδρύματος Τριανταφυλλίδη, που επίσης περιέχουν τον όρο και που αποτελούν μέρος της ύλης των κειμένων που διδάσκονται στο λύκειο.
Α, καινούργιο «σώβρακο» βλέπω μοστράρεις! Εσύ, που δεν έχεις «αγκυλώσεις», έχεις κατασκευάσει δικό σου γραμματικό κανόνα, βάσει του οποίου επιλέγεις το πολύ-πολλή…
Οπότε, αφενός σε παραπέμπω στα ισχύοντα:
«Δε θα πρέπει να συγχέονται οι τύποι των επιθέτων πολλοί και πολλή με το επίρρημα πολύ, π.χ. Ο Αχιλλέας ένιωσε πολλή αγάπη, αλλά Ο Γιάννης είναι ένας πολύ καλός άνθρωπος. Ήταν πολύ καλή η ομιλία του, αλλά Είχε πολλή ομορφιά.»
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show ... 006,17972/
και εδώ:
https://filologikamathimatathessaloniki ... %80%CE%B7/
και αφετέρου στη lexilogia, όπου τους είπες τα ίδια (με πιο σεμνό ύφος βέβαια, όχι όπως εδώ στο φόρουμ που κάνεις τον κάργα) και σου εξήγησαν υπομονετικά οι άνθρωποι, αλλά δε βαριέσαι… α, έχει και Earion μέσα, να μην παραπονιέσαι!
https://lexilogia.gr/forum/showthread.p ... E%B9%CE%AC
Μετά λοιπόν γράφεις το επικό: «Αλλά αυτά τραβάς όταν έχεις αγκυλώσεις που προκύπτουν από την πεποίθηση ότι η επιμέλεια είναι κάποιου είδους ανώτερη δουλειά από την μετάφραση ή την συγγραφή, επειδή έπεται χρονικά»
Εδώ τι να πρωτοθαυμάσει κανείς: ώστε «αγκυλώσεις» είναι η εφαρμογή των εκάστοτε ισχυόντων γραμματικών κανόνων, ώστε είπε κανείς ποτέ ότι η επιμέλεια είναι ανώτερη επειδή έπεται χρονικά (οπότε, με τη λογική σου, εάν ακολουθούσε κάτι άλλο χρονικά αυτό θα ήταν ανώτερο των χρονικά προηγηθέντων κ.οκ.) Ενώ η επιμέλεια, κατ’ εσέ, είναι καλή όταν δέχεται αντιγραμματικούς τύπους, όπως «κοινοτυπία» και «πολύ πλάκα» (και βέβαια «λίγο πλάκα»…)
Ας συνοψίσω λοιπόν: ακούω ότι έχουμε δημοκρατία και ελευθερία του λόγου, οπότε μπορείς να γράφεις κατ’ ιδίαν ή σε φόρουμ κλπ όσο αντιγραμματικά τραβάει η ψυχή σου, επιτρέποντας βέβαια και στους άλλους να παρατηρούν την αντιγραμματικότητά σου. Όταν όμως έρθει εκείνη η μαύρη ώρα να περάσεις από τον πάγκο του επιμελητή (στο είπαν και στη lexilogia), σε περιμένει το κόκκινο ματσούκι που τιμωρεί την αντιγραμματικότητα. Αν στο μέλλον ισχύσουν άλλοι κανόνες και η τωρινή σου αντιγραμματικότητα «κανονικοποιηθεί», ουδείς ψόγος. Για τώρα που μιλάμε όμως, ματσούκι και ξηρά τροφή.