Λοιπον αντε να μπουμε στα βαθια.
Βαζω αποσπασμα απο ενα πολυ ενδιαφερον αρθρο που δημοσιευθηκε στο Θεοδοτο.
Οποιος αμφισβητει οτι η Σχολη της Φρανκφουρτης ειχε σαν στοχο να επιτεθει στις δυτικες αξιες ας το διαβασει προσεκτικα. Δεν ειχαν προβλημα μονο με τις κλασσικες συντηρητικες αξιες, τους ενοχλουσε ακομη και ο Διαφωτισμος.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το 1922 στη Γερμανία ο ιουδαίος πολιτικός επιστήμονας Felix J. Weil οραματίζεται την δημιουργία ενός ανεξάρτητου ινστιτούτου το οποίο θα πραγματοποιούσε κοινωνικές και πολιτικές έρευνες. Την χρηματοδότηση αναλαμβάνει ο πατέρας του, Hermann Weil, πλούσιος έμπορος σιταριού με έδρα την Αργεντινή. Το 1924, στην Φρανκφούρτη, το κτίριο του ινστιτούτου είναι έτοιμο και ο Felix J. Weil καλεί για συνεργάτες τους εξής επίσης ιουδαίους επιστήμονες: 2 τον Carl Grunberg, για τις Πολιτικές Επιστήμες, τον Frederick Pollock οικονομολόγο, τον Max Horkheimer για την Ψυχολογία και τη Φιλοσοφία, τον Leo Löwenthal για τη Φιλοσοφία, Theodor W. Adοrno για τη Μουσικολογία και τη Φιλοσοφία, τον Herbert Marcuse για τη Φιλοσοφία, τον Erich Fromm για την Ψυχανάλυση καθώς και τον Walter Benjamin, ειδικό σε θέματα μυστικισμού και Καββάλας. Έτσι γεννήθηκε η Σχολή της Φραγκφούρτης (Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών). Σέ αυτό συμμετείχαν και άλλοι ερευνητές μη ιουδαϊκής καταγωγής, όμως εκείνοι που καθόριζαν την όλη δραστηριότητά του ήταν αυτοί που αναφέραμε.
Η δραστηριότητα τού «Ινστιτούτου» άρχισε με θεματολογία χαρακτηριστική της γνωστικής διαλυτικής (dissolution) σκέψης : 1.Τήν αποπροσωποίηση-απομορφοποίηση του «Όλου», δηλαδή, το αντίθετο της πλατωνικής και χριστιανικής εσχατολογίας. 2. την επιστροφή στην μητριαρχική κοινωνία (Bachofen), με την έννοια της επικράτησης του θηλυκού στοιχείου (anima, στον C.G.Jung3). 3. Το κτύπημα της οικογένειας σαν «καταπιεστικού θεσμού». 4. Την απόρριψη της έννοιας της ιεραρχίας στις κοινωνικές δομές• και 5. Την απαλλαγή της σεξουαλικότητας απ’ την «τυραννία της γεννητικότητας» καί την επιστροφή της σε καταστάσεις «διεστραμμένες – πολυμορφικές» (Marcuse)4. Ο Adorno και ο Horkheimer επιπλέον, με τα βιβλία τους «Διαλεκτική του Διαφωτισμού»5, και «Έκλειψη του λόγου»6 απορρίπτουν: Α) Την λογική του διαφωτισμού, Β) Την λογική του Μαρξισμού. Τι πραγματικά λοιπόν θέλουν οι Adorno – Horkheimer; Μπορούμε να το καταλάβουμε με το παράδειγμα που οι ίδιοι χρησιμοποιούν7 : Ο Οδυσσέας είναι «αστός» διότι ακούει μεν το τραγούδι των σειρήνων, δένεται όμως στο κατάρτι για να μην αφεθεί στην ναρκωτική έλξη του αγνώστου, ώστε μη χαθεί μέσα στην πανθεϊστική φύση. Όπως είναι γνωστό, στην Ομηρική Ελλάδα επικρατούσε το Απολλώνειο πνεύμα• με άλλα λόγια, ο άνθρωπος σχετιζόταν με το Θείο και την φύση διατηρώντας την ατομικότητα του και τον αυτοέλεγχο. Γι΄αυτό ακριβώς, το φαινόμενο της μαντικής καταληψίας δεν υπήρχε. Οι μάντεις ήταν οιωνοσκόποι: ερμήνευαν τα σημεία της φύσης. Δεν χάνονταν μέσα σε αυτά.
Αντίθετα, οι Adorno – Horkheimer επιδιώκουν τη γνωστική έκσταση της διάλυσης – συγχώνευσης με το απροσδιόριστο όλο. Στην αποκατάσταση, στη «Λύση» δεν δίνουν όνομα και μορφή, εφόσον η παραδοσιακή εβραϊκή απαγόρευση να ονομάζεται ή να περιγράφεται ο Θεός και ο Παράδεισος εύρισκε την αντανάκλασή της στην άρνηση της «Κριτικής Θεωρίας» [του Horkheimer] να συγκεκριμενοποιήσει την ουτοπιστική της οπτική. Όπως, πράγματι, είχε επισημάνει ο Jurgen Habermas, η άρνηση της Ιδεαλιστικής Γερμανικής φιλοσοφίας να δώσει Μορφή στις ουτοπιστικές της ιδέες ήταν αρκετά όμοια με τους καββαλιστές που τόνιζαν περισσότερο τις λέξεις παρά τις εικόνες».8 Η σκιά του καββαλιστικού άλλωστε γνωστικισμού συνοδεύει τις ερμηνευτικές διαδικασίες του Ινστιτούτου: «Μιλήσαμε ήδη για την επίδραση ορισμένων εβραϊκών τάσεων στην εργασία του Ινστιτούτου, την άρνηση να ονοματίζεται ή να περιγράφεται το ‘άλλο’... καθώς και το ενδιαφέρον του Erich Fromm για τη ‘Φιλοσοφική Ανθρωπολογία’ όμοιο με εκείνο του Martin Buber και των συναδέλφων του του Lehrhaus [= Οίκου της Μάθησης/Γνώσης] στη Φραγκφούρτη. Η επίδραση όμως της εβραϊκής σκέψης και συνηθειών πάνω στον Walter Benjamin ήταν, κατά κάποιο τρόπο, διαφορετική. Το πιο βαθύ ενδιαφέρον του Benjamin ήταν για την Καμπάλα, το πιο μυστηριώδες έργο του εβραϊκού μυστικισμού. σε αυτό το ενδιαφέρον ήταν καθοριστική η φιλία του με τον Scholem. Όταν ο Max Bychner, εκδότης της Schweizer Rundscau ζήτησε από τον Benjamin εξηγήσεις πάνω στην εισαγωγή, ιδιαίτερα δύσκολη, στο βιβλίο του Ursprung des deutschen Trauerspiels, ο Benjamin του είπε να μελετήσει την Καββάλα(...)Σε μία επιστολή του προς τον Rychner το 1931, πολύ καιρό αφότου άρχισε να ενδιαφέρεται για τον μαρξισμό, ο Walter Benjamin παρατήρησε:
Δεν μπόρεσα ποτέ να μελετήσω και να σκεφτώ διαφορετικά από ένα τρόπο που θα μπορούσα να τον ορίσω ως θεολογικό- δηλαδή σε συμφωνία με την Ταλμουδική διδασκαλία των σαρανταεννέα εννοιολογικών επιπέδων κάθε χωρίου της Torah».9
Το 1934 η σχολή της Φραγκφούρτης μεταφέρθηκε στις Η.Π.Α., στη Νέα Υόρκη συγκεκριμένα, και τη χρηματοδότηση ανέλαβε το American Jewish Committee και το Jewish Labor Committee. Εν τω μεταξύ ο Μαρκούζε άρχισε τη συνεργασία του με την CIA (OSS) η οποία έμελλε να διαρκέσει μέχρι τον πόλεμο της Κορέας. Σχέση με ένα άλλο περίεργο «ινστιτούτο» είχε και ο Horkheimer• το ινστιτούτο αυτό ήταν το Tavistock στο Λονδίνο: Το Tavistock ήταν ψυχιατρική κλινική αλλά και κέντρο κοινωνικών ερευνών συνδεδεμένο με τις υπηρεσίες του Βρεταννικού Στρατού. Μεταξύ των θεμάτων που απασχολούσαν το Tavistock βρίσκουμε τα εξής –πολύ- ενδιαφέροντα: Τη δημιουργία «paradigm shifts» (μεταβολές του παραδείγματος), με άλλα λόγια τη δημιουργία νέων κοινωνικών προτύπων μέσω της χρήσης τραυματικών κοινωνικών καταστάσεων (turbulent environments). Και κάτι που ενδιαφέρει την δική μας δεκαετία:
Το 1989 ένας κύκλος διαλέξεων που έγιναν στο Tavistock είχε ως θέμα: «Ο ρόλος των μη κυβερνητικών οργανώσεων στην αποδυνάμωση tων εθνικών κρατών».10
http://theodotus.blogspot.com/2012/03/60.html#more
.