sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 18:00
ST48410 έγραψε: 06 Μαρ 2022, 17:32
Που είναι όλοι αυτοί οι συνθέτες σήμερα που που γράφουν με Ι-IV-V και κάνουν αξιόλογη σύγχρονη σοβαρή μουσική; Μάλλον πουθενά. Μπορεί να υπάρχουν ελάχιστοι και να μην τους γνωρίζουμε, αν και αυτό έχει εξαιρετικά μικρή πιθανότητα να είναι αλήθεια. Υπάρχει αντικειμενική δυσκολία να κάνεις κάτι που έχουν κάνει εκατομμύρια άλλοι πριν από σένα για 300 χρόνια και να το κάνεις με προσωπικό τρόπο.
Αρβο Περτ και Φίλιπ Γκλας γράφουν τονικά (ΔΕΝ μού αρέσουν υπ όψιν) και έχουν διαφορετικό άκουσμα (και μεταξύ τους). Υπάρχουν κι άλλοι πολλοί.
Αυτό είναι το καλύτερο που μπορούμε να έχουμε; Ε, δεν αρκεί. Για να σου είμαι ειλικρινής αυτά που έχω ακούσει από Περτ τον κατατάσσουν περισσότερο στην ελαφρά, παρά στην σύγχρονη μουσική. Τελείως τυποποιημένα πράγματα που τα μιμείται ένας καλό μαθητής σύνθεσης αυτοσχεδιαστικά για πλάκα. Αλλά δεν έχω ακούσει και πολύ και μπορεί να τον αδικώ.
Ο Γκλας είναι άλλη ιστορία, πιο ενδιαφέρουσα. Το ενδιαφέρον εκεί είναι ο μινιμαλισμός και όχι το I-IV-V. Και με διαφορετικό υπόβαθρο να το έκανε αυτό πάλι ο μινιμαλισμός (τότε) είχε κάτι να πει ως αντίδραση στην πολύ πυκνή μουσική της πολυπλοκότητας και διάφορους πειραματισμούς μετά τον Β΄ΠΠ. Αλλά πρόσεξε. Αυτά που μου βάζεις είναι ιστορίες που πάνε σχεδόν μισό αιώνα πίσω. Εγώ σε ρώτησα για σήμερα.
sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 18:00
Πρόσεξε τώρα πώς βλέπω την ιστορία: αυτό που λέμε κλασσική μουσική παιζόταν κάποτε στην Αυλή, άντε και σε ένα περιρισμενο κύκλο ευγενών και λογίων. Την ίδια στιγμή ο λαός στα χωράφια είχε τα δικά του τραγούδια και απείχε από τα "σοβαρά". Με την Γαλλική Επανάσταση και την αστικοποίηση διευρύνθηκε το κοινό και άλλαξε ο ρόλος της μουσικής. Σήμερα ο περισσότερος κόσμος ακούει τραγούδια όπως έκανε και τότε κι ας είναι πιο καλλιεργημένος. Η Αυλή όμως σταδιακά έπαψε να υπάρχει και η μουσική όπως την ξέραμε φτάνει μέχρι τον ΑΠΠ. Οι σειραϊστές και οι μετέπειτα δεν είναι απαραίτητα οι συνεχιστές της κλασσικής μουσικής, αυτό είναι μια αυθαίρετη συνεπαγωγή που τους εξυπηρετεί.
Για αυτά έχω γράψει 3-4 φορές εκτεταμένα. Τα έχεις λίγο μπερδεμένα.
sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 18:00
Ωστόσο άλλο θέλω να σε ρωτήσω. Πώς θα κάνεις κάποιον που δεν ξέρει μουσική να καταλάβει αυτά που βάζεις; Τι ακριβώς θα του εξηγήσεις;
Θυμήθηκα μια συναυλία του Αντωνίου καλοκαίρι σε θεατράκι όπου ήταν τρεις κι ο κούκος και κάποια στιγμή τα γέλια που έπεφταν δυνάμωσαν αρκετά και αναγκάστηκε να σταματήσει. Γύρισε ενοχλημένος στο κοινό και τους εξήγησε ότι ο Μπετόβεν δεν άκουγε αυτοκίνητα και μηχανάκια στην εποχή του ενώ ο σύγχρονος άνθρωπος έχει άλλα ακούσματα, και έτσι καταλήγουμε σε αυτά που ακούτε.
Πιστεύεις ότι αυτό τους έκανε να "καταλάβουν την μουσική"; Δεν είναι όπως οι πίνακες του Βαγκ-Γκογκ όπου μπορείς να εξηγήσεις γιατί έφτιαχνε τα πρόσωπα παραμορφωμένα. Γιατί ο άλλος αντιλαμβάνεται ότι είναι παραμορφωμένα ενώ η μουσική είναι 100% αφηρημένη τέχνη. Σε αντίθεση με κάτι που έγραψες παραπάνω πιστεύω ότι αυτή η μουσική που θεωρείς τέχνη του 20ου αι. μπορεί να ακουστεί μόνον σαν υπόκρουση ταινίας και όχι η άλλη που σού φαίνεται ξεπερασμένη επειδή "την έκανε και ο Μότσαρτ".
Πολλά θέματα μέσα σε δυο παραγράφους.
Δεν είπε ψέματα ο Αντωνίου απλά δεν είναι πλήρης η απάντηση. Ένας από τους λόγους που σήμερα η μουσική δεν είναι σαν αυτή της εποχής του Μπετόβεν είναι αυτός. Αλλά δεν είναι ο μόνος και μάλλον όχι ο κύριος.
Για να δούμε τι χρειάζεται να εξηγήσεις σε κάποιον πρέπει πρώτα να δούμε τι προσλαμβάνουσες έχει. Σε εσένα ή τον sys3x μπορεί να μην χρειάζεται να εξηγηθεί τίποτα. Απλά να σας δοθεί μια ευκαιρία να ακούσετε κάτι για το οποίο έχετε μια παγιωμένη γνώμη και μπορεί υπό προϋποθέσεις όταν το ξαναακούσετε να αλλάξει κάπως η γνώμη αυτή. Και μπορώ πολύ εύκολα να σας δώσω εναύσματα να σκεφτείτε σχετικά όπως στο παράδειγμα με τις πρώτες και τις τελευταίες σονάτες του Μπετόβεν που έχετε παίξει ή τουλάχιστον ακούσει και ξέρες σε τι αναφέρομαι. Αν εσύ προβληματιστείς γιατί δεν θα μπορούσε να είχε γραφτεί η Opus 110 πριν από όλες τις προηγούμενες σονάτες έχεις μια μεγάλη πιθανότητα να καταλάβεις γιατί ο Stockhausen δεν θα μπορούσε να γράφει σαν τον Μπετόβεν.
Σε αυτούς που απουσιάζουν αυτές οι προσλαμβάνουσες δεν μπορεί να γίνει αυτό. Μπορούν όμως να ακούσουν τα πρώτα έργα του Stockhausen που ακόμα διατηρούν μελωδικά, αρμονικά και ρυθμικά στοιχεία παλαιότερων εποχών και να συμπεράνουν 3-4 πράγματα που θα τους ανατρέψουν λανθασμένες αντιλήψεις:
1. Ο Stockhausen μπορούσε να συνθέσει στο προηγούμενο ύφος. Τα δύσκολα έργα του δεν είναι αποτέλεσμα ανικανότητας ή αδυναμίας να κάνει μουσική όπως οι προηγούμενοι
2. Ως συνέπεια του προηγούμενου θα καταλάβουν ότι δεν μιλάμε για κάποιο τρελό που κάνει ανοησίες αλλά τα έργα του είναι σαφώς προϊόντα επιλογών σε καλλιτεχνικό επίπεδο
3. Θα δουν επίσης σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες πληροφορίες που δίνω σε χρονολογική σειρά και στο νήμα του Ξενάκη ότι αυτή η μεταβολή στην μουσική γλώσσα δεν είναι τυχαία αλλά προϊόν εξέλιξης
4. Μέσω έστω και παροδικών, αποσπασματικών ακροάσεων θα αποκτηθεί μια εξοικείωση με αυτή τη γλώσσα που δεν υπήρχε πριν. Αν κάτσει κάποιος και ακούσει μερικά έργα από το νήμα του Ξενάκη ή το παρόν, την επόμενη φορά που θα ξαναπροσεγγίσει αυτή τη μουσική το σημείο εκκίνησης θα είναι λίγο διαφορετικό και οι προκαταλήψεις λιγότερες.
Σαν μια χοντροειδή αναλογία σκέψου το εξής. Όταν εμείς μαθαίναμε αγγλικά σαν παιδάκια ήθελε πολύ περισσότερο χρόνο από ότι ένα μικρό παιδάκι σήμερα που κατακλύζεται από επιγραφές, συσκευές, τηλεοπτικές σειρές όπου ακούει ή βλέπει γραπτά αγγλικά. Ας πούμε τη λέξη Play δεν θα χρειαστεί να πάει στο φροντιστήριο για να μάθει τι σημαίνει.
sharp έγραψε: 06 Μαρ 2022, 18:00
Σε προειδοποίησε ο sys3x να μην το ανοίξεις το νήμα και δεν τον άκουσες.
Προσπαθώ να τηρώ τις υποσχέσεις μου
