Σελίδα 25 από 31

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 00:17
από Νετο Γκουερινο
Σπύρος έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:11
taxalata xalasa έγραψε: 23 Ιουν 2024, 23:44 αφού'ναι εύκολο, διάβασε το παρακάτω...

Παράδειγμα ετεοκρητικού κειμένου:

1. --.ρμαϜ|ετ|ισαλαρβε|̣κομν
2. --.δ|μεν|ιναι|ισαλυρια|λμο
3. --..τοντυρονμηα.οαοιεϜαδ
4. ετυρο...μ̣υνα.οα.ενη̣--
5. --ματριταια—
Μια χαρά τα διαβάζω. Μου φαίνονται όμως κορακίστικα.
Είναι σπασμένες αυτές οι επιγραφές, λείπουν πολλές λέξεις και γραμματα

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 00:46
από Σπύρος
Νετο Γκουερινο έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:17 Είναι σπασμένες αυτές οι επιγραφές, λείπουν πολλές λέξεις και γραμματα
Ναι. Αλλά και εκεί που δεν είναι δεν φαίνεται να βγάζουν νόημα. Ίσως να επρόκειτο για Πελασγική γλώσσα.

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 01:02
από Νετο Γκουερινο
Σπύρος έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:46
Νετο Γκουερινο έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:17 Είναι σπασμένες αυτές οι επιγραφές, λείπουν πολλές λέξεις και γραμματα
Ναι. Αλλά και εκεί που δεν είναι δεν φαίνεται να βγάζουν νόημα. Ίσως να επρόκειτο για Πελασγική γλώσσα.
Σταμάτα τις τρέλες σου Σπύρο

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 01:29
από taxalata xalasa
Σπύρος έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:46
Νετο Γκουερινο έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:17 Είναι σπασμένες αυτές οι επιγραφές, λείπουν πολλές λέξεις και γραμματα
Ναι. Αλλά και εκεί που δεν είναι δεν φαίνεται να βγάζουν νόημα. Ίσως να επρόκειτο για Πελασγική γλώσσα.
Πελασγική είναι αυτή που μιλάς και γράφεις τώρα...

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 10:36
από Jimmy81
Νετο Γκουερινο έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:06
Jimmy81 έγραψε: 23 Ιουν 2024, 11:57
Νετο Γκουερινο έγραψε: 23 Ιουν 2024, 00:10
Εντάξει εδώ δεν φταις εσύ,εγώ φταίω που ότι έχω γράψει για την γραμμική α δεν τα έχω συγκεντρωμένα σε ένα θέμα


viewtopic.php?f=10&t=48771&start=15


Εδώ περισσότερα

Μερικά από αυτά είναι χρυσά ,ενώ άλλα ασημένια.Ανάμεσά τους ξεχωρίζει ο ονομαζόμενος Πέλεκυς του Αρκαλοχωρίου καθώς και ένας άλλος πέλεκυς με εγχάρακτα σύμβολα,μια σύντομη επιγραφή σε Γραμμική Α.
Το τσεκούρι του Αρκαλοχωρίου είναι ένας διπλοπέλεκυς (Λάβρυς) και αυτό που τον κάνει ιδιαίτερο είναι ότι πάνω του είναι χαραγμένα 15 σύμβολα ,αρκετά από τα οποία μοιάζουν πάρα πολύ με κάποια σύμβολα του Δίσκου της Φαιστού.

Το τσεκούρι με τη Γραμμική Α
Επιγραφή φέρει και ένα άλλο τσεκούρι ,η οποία αποτελείται από τέσσερα σύμβολα της γραμμικής Α.
https://www.lingetscript.com/2012/11/bl ... 5.html?m=1
Και πάλι δεν λύνεται το θέμα. Το ότι "διαβάζουν" στον έναν πέλεκυ με τη σύντομη επιγραφή I-Da-Ma-Te (με την προϋπόθεση ότι κανένα από τα σύμβολα αυτά δεν έχει διαφορετική φωνητική αξία, αλλιώς η ανάγνωση είναι διαφορετική), σημαίνει ότι ο άλλος πέλεκυς με τα περισσότερα σύμβολα παύει να έχει και άγνωστα σύμβολα; Οχι βέβαια. Μάλιστα στο link της wiki σου δείχνει ποια και πού βρίσκονται τα δύο άγνωστα σύμβολα (θέσεις 5 και 14). Ακόμα και μερικά από αυτά που δεν θεωρούνται άγνωστα, τα έχουν με ερωτηματικό - άλλη μια ένδειξη πόσο δύσκολη είναι η ερμηνεία τέτοιων ευρημάτων (π.χ. το σύμβολο στη θέση 15).
https://en.wikipedia.org/wiki/Arkalochori_Axe

Και φυσικά εξακολουθούν να υπάρχουν τα σύμβολα που μοιάζουν με τον δίσκο της Φιστού και δεν έχουν διαβαστεί. Δεν βλέπω να ξεμπλέκουμε σύντομα με τον συγκεκριμένο πέλεκυ...
Ρε συ τι γράφεις δεν έχω καταλάβει,όσο και αν προσπάθησα
Ποιος είπε ότι ο πέλεκυς με τα ιερογλυφικά έχει διαβαστεί;
Έχει διαβαστεί ο άλλος με τα τέσσερα συλλαβογραμματα της γραμμικής α
Τι σχέση έχουν αυτοί οι δύο μεταξύ τους;
Ωραία, τώρα τουλάχιστον το ξεκαθαρίσαμε ότι μιλάμε για διαφορετικά αντικείμενα.

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 13:32
από Jimmy81
Νετο Γκουερινο έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:09
Jimmy81 έγραψε: 23 Ιουν 2024, 12:41
Νετο Γκουερινο έγραψε: 23 Ιουν 2024, 00:15
Αν η Αστάρτη έχει ιε ρίζα που κατά 99.9% έχει,μόνο από την ελληνική μπορεί να προήλθε γιατί έχει το α στην ρίζα σταρ
Και δεν είναι ασασασα αλλά ασαρε που φυσικά διαβάζεται Αστάρτη
Κανείς δεν μιλάει για τέτοιο ποσοστό σιγουριάς (99%) στην υπόθεση του ΠΙΕ δανείου. Από την ελληνική δεν μπορεί να έχει προέλθει διότι η αρχική μορφή της λέξης ήταν ʕaṯtar, με φαρυγγικό στην αρχή και χωρίς "σ" σε μια περίοδο όπου δεν υπήρχε ακόμα η ελληνική διαμορφωμένη ως ξεχωριστή γλώσσα. Για ΠΙΕ δάνειο μιλούν στο σενάριο αυτό όπου η ΠΙΕ λέξη που έδωσε το αστηρ είχε λαρυγγικό h2 στην αρχή της.
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstr ... %B9%AFtar-

Ακόμα και όταν εμφανίζεται η λέξη Ιστάρ ως τμήμα κύριων ονομάτων στην ακκαδική προ-Σαργκόνια περίοδο (πριν το 2400 π.Χ.) οι Έλληνες είναι άγνωστο πού βρίσκονται και αν ακόμα έχει διαμορφωθεί ελληνική γλώσσα. Θα ήταν κάπως απίθανο να βρίσκονται κοντά στις σουμεριακές πόλεις που κατέκτησε ο Σαργκών τον 24ο και 23ο αιώνα π.Χ. στη Μεσοποταμία. Και μιλάμε για προ-Σαργκόνια περίοδο, δηλαδή κοντά στη μέση της 3ης χιλιετίας π.Χ.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inanna#Etymology
Αυτό με το φαρυγγικο που λες,είναι αμαρτυρητο, δηλαδή μια υπόθεση
Αυτό που είναι σίγουρο είναι το Αστάρτη,μια ονομασία που έχουν οι Σημίτες για τον πλανήτη Αφροδίτη, δηλαδή για ένα άστρο
Τι σχέση έχει ποτε βρέθηκε γραμμένη η λέξη δεν ξέρω,ίσως μας εξηγήσεις
Δεν είναι αυθαίρετη υποθετική ανασύνθεση όμως. Υπάρχει θεότητα ʿAṯtar σε πολλούς Σημίτες από το βορρά ως το νότο της σημιτικής ομογλωσσίας που είναι επίσης ο πλανήτης Αφροδίτη. Είναι και αρσενική και θηλυκή θεότητα. Αυτή η απόστροφος στην αρχή της λέξης απεικονίζει το φαρυγγικό. Στον ακκαδικό πολιτισμό η Ιστάρ είναι η θηλυκή μορφή του.
https://en.wikipedia.org/wiki/%CA%BFA%E1%B9%AFtar

Μας ενδιαφέρει το πότε εμφανίζεται η λέξη Ιστάρ διότι αν είναι σε περίοδο που δεν υπήρχε ακόμα η ελληνική γλώσσα διαμορφωμένη δεν γίνεται να μιλάμε για δάνειο από το αστήρ ούτε σαν υπόθεση εργασίας. Ακόμα και να είχε διαμορφωθεί ας πούμε γύρω στο 2400 π.Χ. η ελληνική γλώσσα, δεν ξέρουμε πού βρίσκονταν οι ομιλητές της και με ποιους έρχονταν σε επαφή. Προσωπικά δίνω ελάχιστες πιθανότητες να είναι ακόμα και ΠΙΕ δάνειο διότι ενώ δεν εμφανίζεται σε κανέναν ΙΕ λαό, υπερεκπροσωπείται στους σημιτικούς λαούς από το βορρά μέχρι και το νότο της ομογλωσσίας τους (Αιθιοπία) και από τις ακτές της Συροπαλαιστίνης μέχρι το Ζάγκρο και μάλιστα σε ποικίλες μορφές και διαλεκτικές παραλλαγές, γεγονός που μάλλον υποδηλώνει σημιτική προέλευση ή μια πολύ παλιά προέλευση σε λαούς της Μέσης Ανατολής (και όχι του Αιγαίου ή της στέπας).

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 16:15
από Thor
Jimmy81 έγραψε: 22 Ιουν 2024, 20:24
Νετο Γκουερινο έγραψε: 21 Ιουν 2024, 21:05Ποια γραμματική ρε συ, γελάει ο κόσμος τώρα,έχουν διαβαστεί ένα σωρό ελληνικές λέξεις,μόνο κάτι καθυστερημένα σκουπίδια δεν το βλέπουν,και ενώ τάχα μου δεν μπορούν να την διαβάσουν, κατάλαβαν την γραμματική της γλώσσας
Εγώ ότι έχω αντιγράψει έφερα την πηγή, πουθενά δεν έγραψα ότι τις λέξεις τις διάβασα πρώτος εγώ
Αυτό που έκανα όμως μόνο εγώ,ήταν ότι έφερα επιγραφές, ειδικά το ιδαματε και το δα-μα-τε και από κάτω έβαλα τον πίνακα με την ομοιότητα των συμβόλων των δύο γραφών,α και β
Μάλιστα για να μπορεί εύκολα να τις διαβάσει ο οποιοσδήποτε έδωσα και το νούμερο που βρίσκεται το κάθε συλλαβογραμμα στον πίνακα
Για να μην μπορεί να βγεί κάποιος και να πει ότι η συγκεκριμένη γραφή δεν είναι γραμμική α, ή δεν διαβάστηκε
Και όμως εσύ βγήκες καί τό είπες, γιατί απλά δεν είσαι καλά, έχεις αλλεργία με τον ελληνισμό και κάποια στιγμή πρέπει να πας σε ένα ειδικό να του μιλήσεις για την παιδική σου ηλικία
Δεν είναι ελληνικές λέξεις η Αστάρτη ή κάποια θεότητα Ασσασασα που εμφανίζεται στη Γραμμική Α. Ακόμα κι αυτά τα Ιδα-Μα-Τε που ανακαλύπτονται μπορεί να αντανακλούν ινδοευρωπαϊκή γλώσσα, κοντινή στην ελληνική μεν, αλλά όχι ελληνική. Οι συγγραφείς από τους οποίους. ξεσηκώνεις όλα αυτά όπως ο Gareth Owens για γλώσσα κοντά στα ινδο-ιρανικά λένε.

Στον πελεκυ του Αρκαλοχωρίου κάποια σύμβολα μοιάζουν με γραμμική Α, άλλα με σύμβολα του Δίσκου της Φιαστού που όμως δεν έχει διαβαστεί. επίσης υπάρχουν δύο μοναδικά σύμβολα που δεν τα συναντάμε σε καμία από τις δύο γραφές. Όλα αυτά καθιστούν το σίγουρο "διάβασμα" αμφισβητούμενο. Και δεν τα λέω εγώ αυτά αλλά τα ίδια τα δεδομένα.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arkalochori_Axe
Να ρωτησω κατι, γιατι ειναι σιγουρακι οτι δεν ειναι τα ελληνικα η μητρα των υπολοιπων γλωσσων αλλα ντε και καλα ολες οι αλλες, αλλα σε καμια περιπτωση τα ελληνικα που ειναι και το πιο φυσιολογικο;

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 17:58
από taxalata xalasa
Jimmy81 έγραψε: 24 Ιουν 2024, 13:32
Νετο Γκουερινο έγραψε: 24 Ιουν 2024, 00:09
Jimmy81 έγραψε: 23 Ιουν 2024, 12:41 Κανείς δεν μιλάει για τέτοιο ποσοστό σιγουριάς (99%) στην υπόθεση του ΠΙΕ δανείου. Από την ελληνική δεν μπορεί να έχει προέλθει διότι η αρχική μορφή της λέξης ήταν ʕaṯtar, με φαρυγγικό στην αρχή και χωρίς "σ" σε μια περίοδο όπου δεν υπήρχε ακόμα η ελληνική διαμορφωμένη ως ξεχωριστή γλώσσα. Για ΠΙΕ δάνειο μιλούν στο σενάριο αυτό όπου η ΠΙΕ λέξη που έδωσε το αστηρ είχε λαρυγγικό h2 στην αρχή της.
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstr ... %B9%AFtar-

Ακόμα και όταν εμφανίζεται η λέξη Ιστάρ ως τμήμα κύριων ονομάτων στην ακκαδική προ-Σαργκόνια περίοδο (πριν το 2400 π.Χ.) οι Έλληνες είναι άγνωστο πού βρίσκονται και αν ακόμα έχει διαμορφωθεί ελληνική γλώσσα. Θα ήταν κάπως απίθανο να βρίσκονται κοντά στις σουμεριακές πόλεις που κατέκτησε ο Σαργκών τον 24ο και 23ο αιώνα π.Χ. στη Μεσοποταμία. Και μιλάμε για προ-Σαργκόνια περίοδο, δηλαδή κοντά στη μέση της 3ης χιλιετίας π.Χ.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inanna#Etymology
Αυτό με το φαρυγγικο που λες,είναι αμαρτυρητο, δηλαδή μια υπόθεση
Αυτό που είναι σίγουρο είναι το Αστάρτη,μια ονομασία που έχουν οι Σημίτες για τον πλανήτη Αφροδίτη, δηλαδή για ένα άστρο
Τι σχέση έχει ποτε βρέθηκε γραμμένη η λέξη δεν ξέρω,ίσως μας εξηγήσεις
Δεν είναι αυθαίρετη υποθετική ανασύνθεση όμως. Υπάρχει θεότητα ʿAṯtar σε πολλούς Σημίτες από το βορρά ως το νότο της σημιτικής ομογλωσσίας που είναι επίσης ο πλανήτης Αφροδίτη. Είναι και αρσενική και θηλυκή θεότητα. Αυτή η απόστροφος στην αρχή της λέξης απεικονίζει το φαρυγγικό. Στον ακκαδικό πολιτισμό η Ιστάρ είναι η θηλυκή μορφή του.
https://en.wikipedia.org/wiki/%CA%BFA%E1%B9%AFtar

Μας ενδιαφέρει το πότε εμφανίζεται η λέξη Ιστάρ διότι αν είναι σε περίοδο που δεν υπήρχε ακόμα η ελληνική γλώσσα διαμορφωμένη δεν γίνεται να μιλάμε για δάνειο από το αστήρ ούτε σαν υπόθεση εργασίας. Ακόμα και να είχε διαμορφωθεί ας πούμε γύρω στο 2400 π.Χ. η ελληνική γλώσσα, δεν ξέρουμε πού βρίσκονταν οι ομιλητές της και με ποιους έρχονταν σε επαφή. Προσωπικά δίνω ελάχιστες πιθανότητες να είναι ακόμα και ΠΙΕ δάνειο διότι ενώ δεν εμφανίζεται σε κανέναν ΙΕ λαό, υπερεκπροσωπείται στους σημιτικούς λαούς από το βορρά μέχρι και το νότο της ομογλωσσίας τους (Αιθιοπία) και από τις ακτές της Συροπαλαιστίνης μέχρι το Ζάγκρο και μάλιστα σε ποικίλες μορφές και διαλεκτικές παραλλαγές, γεγονός που μάλλον υποδηλώνει σημιτική προέλευση ή μια πολύ παλιά προέλευση σε λαούς της Μέσης Ανατολής (και όχι του Αιγαίου ή της στέπας).
Possibly inherited from Proto-Afroasiatic and cognate with Central Atlas Tamazight ⵉⵜⵔⵉ (itri) and Proto-Chadic *təra (whence Hausa tàurārṑ), if they are not in turn borrowings ultimately from Proto-Indo-European *h₂stḗr, apparently from *h₂e(h₁)s- (“to burn, glow”) +‎ *-tḗr (agentive nominal suffix), so that the result literally meant “glower, shiner”. Compare *h₂éh₁tēr (“fire”).

*h₂e(h₁)s
Proto-Italic: *āzēō
Ancient Greek: ἄζω (ázō, “to dry”)

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 24 Ιουν 2024, 18:21
από Σπύρος
Για τον Δία:

ΔΕΥΣ

ΔΕΛΤΑ + ΕΙ + Υ + ΣΙΓΜΑ = 1009
(γεωδαιτικό γεωγραφικό πλάτος όρους Σιών)2 = 1009

Το ενδιαφέρον σε αυτήν την φράση είναι ότι ισχύει σε κάθε αρχαίο Ελληνικό αλφάβητο καθώς δεν έχει κάποιο από τα γράμματα Ξ, Ο, Π, Φ, Χ, Ψ, Ω, σαμπί, σαν που θα άλλαζε την λεξαριθμητική αξία.

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 25 Ιουν 2024, 04:27
από taxalata xalasa
Βρήκα ένα ωραίο...

Καναανιτικά (φοινικικά)

𐤋𐤁𐤍 (lbn /laban/) λάμπαν = λευκό (white)

από το 𐤋𐤁𐤍 (lbn /laban/) λάμπαν = λευκό, βγαίνει το labne (γιαυρτότυρο) και η χώρα Λίβανος (Λευκάδα :lol: )

• αναγραμματισμός λα σε αλ -> άλμπαν = λευκό...

αλμπανοί ολούθε... :a0452: για να ξέτε ποιοι φέραν το άλμπα-μπέτα στην πελασγία...


και
Spoiler
τώρα θαρχίσει ο γνωστός χορός μετα γιδωδίας....

:vp11: :vp25:

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 29 Ιουν 2024, 21:42
από The Rebel
Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024
Η γλώσσα των αρχαίων Μακεδόνων.

Εικόνα

Από την αρχαιότητα ακόμη, το θέμα της γλώσσας του μακεδονικού φύλου προκαλούσε έριδες και διαφωνίες. Δυσνόητη η γλώσσα τους από τους υπόλοιπους Έλληνες έμοιαζε με κάτι παράταιρο μέσα σε κείνον τον κυκεώνα των διαλέκτων των ελληνικών φύλων. Επρόκειτο για μια διάλεκτο της ελληνικής ή για μια εντελώς ξεχωριστή γλώσσα;


Και αφού η Μακεδονία κατέκτησε τον μισό γνωστό κόσμο, γιατί τότε η γλώσσα που προωθήθηκε και επιβλήθηκε ως παγκόσμια ήταν η αττική ελληνική και όχι ας πούμε η μακεδονική;
Σε ένα προηγούμενο άρθρο προσπαθήσαμε να στηρίξουμε την αιολική καταγωγή των Μακεδόνων και να απορρίψουμε την παγιωμένη και συμβατική άποψη περί δωρικής καταγωγής. Παρόλα αυτά η γλώσσα τους δεν ήταν ούτε μια ξεκάθαρη αιολική διάλεκτος. Ποια ήταν λοιπόν;
Οπισθότυπος χρυσού τετάρτου στατήρα Φιλίππου Β’, 340=348 π.Χ.

Εικόνα
Οπισθότυπος χρυσού τετάρτου στατήρα Φιλίππου Β’,
340=348 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.


Πολλοί Ανωμακεδόνες, όπως λ.χ. οι Ορέστες και οι Τυμφαίοι, ζώντας πολύ κοντά με τους Ηπειρώτες χρησιμοποιούσαν κάποια μορφή της αποκαλούμενης δυτικής ελληνικής γλώσσας. Με την ενοποίηση της Μακεδονίας υπό τον Φίλιππο Β΄ και με τη προώθηση αποίκων από την Κάτω Μακεδονία η μακεδονική γλώσσα κατέκλυσε όλη την επικράτεια της χώρας. Όταν η Μακεδονία συνετρίβη από τη Ρώμη είναι αμφίβολο αν συνέχισε να υπάρχει η μακεδονική γλώσσα ή αν υπήρχε κάποιος να την καταγράψει. Αυτός που μας διέσωσε τις πιο πολλές μακεδονικές λέξεις είναι ο Ησύχιος που το πιο πιθανό να τις πήρε από έργα Μακεδόνων συγγραφέων, όπως ο Μαρσύας ο Μακεδών, εφόσον βέβαια δεν έχουν αλλοιωθεί στην μεταγραφή.

Τα ονόματα των οίκων των ευγενών μέσα στη περιοχή που ονομάζουμε αρχαία Μακεδονία ήταν ασφαλώς ελληνικά. Το ίδιο ισχύει και για τους βασιλικούς οίκους όλων των μικρών τοπικών (Ορεστών, Πελαγόνων, Ελιμιωτών, Λυγκηστών, Τυμφαίων) μακεδονικών βασιλείων, αλλά αυτό δεν αποδεικνύει πως οι ίδιοι οι Μακεδόνες μιλούσαν ελληνικά. Χαρακτηριστικά ονόματα των βασιλικών οίκων της Άνω Μακεδονίας βρίσκονται επίσης στην Ήπειρο, π.χ. Δέρδας, Παυσανίας, Μαχάτας, Αντίοχος, Σιμμίας και Αέροπος. Αυτά τα ονόματα με το πέρασμα των ετών απορροφήθηκαν μέσα στο μακεδονικό κράτος και είχαν σχεδόν κοινή προέλευση. Το μόνο φως που ρίχνουν στη γλώσσα των Μακεδόνων είναι από τύπους διαλέκτων, όπως Ιόλλας αντί Ιόλαος. Επίσης, ο αριθμός των τοπωνυμίων που μπορούμε με σιγουριά να αποδώσουμε στους Μακεδόνες είναι πολύ μικρός.

Εικόνα
Εμπροσθότυπος αργυρού νομίσματος Δυρραχίου με το όνομα του άρχοντα Καλλικράτη, 200-30 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.

Ας δούμε τώρα τους λαούς που είχαν κατοικήσει ή κατοικούσαν μέσα στα όρια του αρχαίου μακεδονικού βασιλείου και τις γλώσσες που μιλούσαν, πέραν των Μακεδόνων. Στην άνω Μακεδονία η Ιλλυρική ομιλούνταν από τους Πενέστες, που κατοικούσαν στην δυτικότερη πηγή του Αξιού. Στην πρώιμη εποχή του Σιδήρου, κατακτητές που μιλούσαν την ιλλυρική κατείχαν τμήμα της παραθαλάσσιας πεδιάδας κοντά στη Βεργίνα. Οι Παίονες που κατοικούσαν στη βόρεια Μακεδονία μιλούσαν μια ξεχωριστή γλώσσα, αγνώστου προελεύσεως. Ο Ηρόδοτος θεωρούσε τους Παίονες παρακλάδι των Τεύκρων της Τροίας, οι οποίοι είχαν εγκατασταθεί εκεί πριν από τον Τρωικό πόλεμο.

Άλλοι εισβολείς ήταν ο Μυσοί που γειτόνεψαν με τους Μακεδόνες όπως υποστήριξε ο Ελλάνικος ο Μυτιληναίος. Οι Αγριάνες και οι Λαιαίοι, στον μέσο ρου του Στρυμόνα, αν και μέσα σε Θρακική περιοχή, ήταν Παίονες, όπως τους διαχωρίζει ο αξεπέραστος και αλάνθαστος Θουκυδίδης. Ωστόσο οι Δερρίοπες (στη σημερινή Κορυτσά), οι Πελαγόνες (στο Μοναστήρι ή Μπίτολα), οι Λυγκηστές, οι Ορέστες, οι Ελιμιώτες και οι Τυμφαίοι μιλούσαν ελληνικά. Οι διάλεκτός τους συγγένευε με εκείνην της Ηπείρου, δηλαδή ένας τύπος της δυτικής ελληνικής, απ’ όπου προέρχεται και η δωρική διάλεκτος. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι ήταν Ηπειρώτες αντί για Μακεδόνες. Ο Στράβων είχε αυτή την άποψη, ενώ ο Θουκυδίδης τους θεωρούσε όλους Μακεδόνες εκτός των Ορεστών που ωστόσο “εκμακεδονίστηκαν”. Πάντως, ολόκληρη η ορεινή περιοχή που περιλάμβανε την Άνω Μακεδονία δηλαδή τη σημερινή δυτική Μακεδονία, τη Βόρεια Ήπειρο και ένα τμήμα της νότιας Ιλλυρίας, θεωρούνταν από κάποιους συγγραφείς μοναδική πολιτιστική περιοχή με παρόμοια διάλεκτο, κουράκαι χλαμύδα, εκτός από το ότι μερικοί ήταν δίγλωσσοι. Αλλά και πάλι αυτά δε μας λένε τίποτα. Ούτε και γω είμαι αμερικάνος επειδή φοράω παντελόνι τζην, ούτε Γιαπωνέζος επειδή οδηγώ γιαπωνέζικο αυτοκίνητο, ούτε και ένας παλιός μου μαθητής που είχε μοϊκάνα ανήκει ασφαλώς στην ινδιάνικη φυλή των Μοϊκανών! Τέλος, οι Εορδοί οι οποίοι, όσοι δε σφάχτηκαν, εκδιώχθηκαν προς τις θρακικές περιοχές, κοντά στο Παγγαίο όρος, μιλούσαν μια προελληνική ή κατά πάσα πιθανότητα τη Φρυγική γλώσσα.

Εικόνα
Οπισθότυπος τετράδραχμου του κοινού των Μακεδόνων, με ρόπαλο, στεφάνι βελανιδιάς και κεραυνό αριστερά. 158-150 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.

Αν πάμε νότια, οι μεταναστεύσαντες, λόγω θρακικών επιδρομών, από τη νότια Πιερία στη Θεσσαλία Μάγνητες, μιλούσαν ελληνικά και μάλιστα την αιολική διάλεκτο. Σε παλαιότερη έρευνα μας είχαμε καταδείξει τη στενή συγγένεια Μάγνητων – Μακεδόνων. Έτσι στη Πιερία κατοικούσαν Θράκες και μιλούσαν τη θρακική, η οποία βεβαίως ήταν διαφορετική από την ελληνική γλώσσα. Στον δυτικό Όλυμπο οι Περραιβοί (Ελασσόνα) μιλούσαν τα αχαϊκά ελληνικά. Έτσι, βλέπουμε μια εικόνα όπου γύρω από τη κλασική Μακεδονία στη βόρεια Πιερία και ανατολική Ημαθία οι Μακεδόνες γειτόνευαν σε διάφορες εποχές με λαούς που δε μιλούσαν μόνο αιολικά ελληνικά, αχαϊκά ελληνικά, δωρικά ελληνικά αλλά και τη γλώσσα των Μυσών που ήταν μάλλον φρυγική, παιονικά, θρακικά και ιλλυρικά!

Ανατολικά του Αξιού, στον σημερινό νομό Θεσσαλονίκης και στη Χαλκιδική ομιλούνταν διάλεκτοι της φρυγικής και κυρίως της θρακικής, ενώ τα δυο δυτικά “πόδια” της Χαλκιδικής τα κατείχαν νότιοι Έλληνες που μιλούσαν διάφορες διαλέκτους. Η χερσόνησος του όρους Άθως είχε μικρό πληθυσμό Χαλκιδέων και δίγλωσσους βάρβαρους, όπως μας πληροφορεί ο Θουκυδίδης, ανάμεσά τους και Προέλληνες Τυρσηνούς συγγενείς με τους Ετρούσκους της Ιταλίας και μιλούσαν τη γλώσσα τους καθώς και θρακικά. Στην κλασική εποχή, όταν οι Μακεδόνες άρχισαν να δυναμώνουν και να διώχνουν τους υπάρχοντες πληθυσμούς από Πιερία, Αλμωπία, Βοττιαία και Εορδαία, έφεραν τη δική τους γλώσσα, όποια και αν ήταν αυτή. Όπως και να έχει, η μακεδονική έγινε γλώσσα της διοίκησης.

Δεν υπάρχει ένδειξη ότι οι Μακεδόνες υιοθέτησαν την ιλλυρική ή την θρακική. Ο Περσέας (ο τελευταίος Μακεδόνας βασιλιάς) έστειλε έναν δίγλωσσο Ιλλυριό για διαπραγματεύσεις με τον Ιλλυριό Γένθιο, προφανώς επειδή τέτοιοι Μακεδόνες δεν υπήρχαν. Ούτε υπαινίχτηκε κανείς ότι μιλούσαν θρακικά, αν και ο Δημοσθένης θα χαιρόταν να το είχαν κάνει! Από την άλλη, η ελληνική εξαπλώθηκε από τις αποικίες της Χαλκιδικής χερσονήσου και από τις νοτιοελληνικές αποικίες στην Πιερία, της Πύδνας και της Μεθώνης.

Στη δυτική πλευρά της Πίνδου, οι περισσότερες επιγραφές που έχουν βρεθεί είναι του τετάρτου π. Χ. αι. και είναι όλες στα ελληνικά. Δείχνουν πως τα μέλη των Θεσπρωτικών και Μολοσσικών φυλών μιλούσαν ελληνικά, είχαν ελληνικά ονόματα και ελληνικούς όρους. Άρα, επειδή μια γλώσσα δεν υιοθετείται εν μία νυκτί, προφανώς και μερικές δεκαετίες πριν, όταν έγραφε ο Θουκυδίδης, μιλούσαν την ίδια γλώσσα. Και όμως ο Θουκυδίδης τους αποκαλούσε “βάρβαρους”, όπως και τους Μακεδόνες που είχαν εκστρατεύσει μαζί με τον βασιλιά Περδίκκα και τον Σπαρτιάτη Βρασίδα εναντίον του Αρραβαίου της Λύγκου. Όμως ο μεγάλος Θουκυδίδης, ο πρώτος πραγματικός ιστορικός του δυτικού πολιτισμού, δεν αναφερόταν στη γλώσσα αλλά στον πολιτισμό! Διότι τα μέλη αυτών των φυλών δε συμμετείχαν στον κόσμο και τις ιδέες της ελληνικής πόλης – κράτους , ήταν επομένως “βάρβαροι” και όλες οι φυλετικές κοινωνίες, όλα τα έθνη, όπως τα αποκαλούσαν ο Θουκυδίδης και ο Αριστοτέλης ήταν “βάρβαροι” εξ ορισμού! Με το ίδιο σκεπτικό ο Δημοσθένης αποκαλούσε τον Φίλιππο “ο βάρβαρος στην Πέλλα”, την ίδια στιγμή που ο Ισοκράτης έκανε έκκληση στον Φίλιππο ως Έλληνα του οποίου η πατρίδα είναι το Άργος. Το ζήτημα της γλώσσας ήταν εντελώς ξεχωριστό.

Εικόνα
Πετεινός παιδικό παιχνίδι, κτέρισμα παιδικού τάφου. 4ος αιώνας π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.

Ποια γλώσσα λοιπόν μιλούσαν οι Μακεδόνες; Ας εξετάσουμε κάποια χαρακτηριστικά σημεία κομβικής σημασίας. Όταν ο Αλέξανδρος ο Μέγας εκπαίδευσε 30.000 νεαρούς Πέρσες για να ενσωματωθούν στον μακεδονικό στρατό, κανόνισε να μάθουν τα ελληνικά γράμματα και να ανατραφούν σύμφωνα με τα μακεδονικά πολεμικά ήθη. Μετά την επιστροφή του από την Ινδία οργάνωσε κάθε τομέα του πεζικού σε αναλογία σύνθεσης τεσσάρων Μακεδόνων και δώδεκα Περσών. Η κοινή γλώσσα ήταν πρακτική ανάγκη. Εξυπακούεται ότι η γλώσσα των Μακεδόνων στρατιωτών ήταν η ελληνική. Επιπλέον, όταν ο Αλέξανδρος, φοβούμενος απόπειρα εναντίον του μέσα στην αναστάτωση, στην υπόθεση του Κλείτου, φώναξε στους φρουρούς του “στη μακεδονική, καθώς αυτή ήταν το σύνθημα για σοβαρή αναταραχή” (Πλουτ. Αλεξ. 51.1 μακεδονιστί καλών τους υπασπιστάς, τούτο δε ην σύμβολον θορύβου μεγάλου). Αυτή η διαταγή είναι η μοναδική περίπτωση που την χρησιμοποίησε ο Αλέξανδρος Μακεδονιστί. Εάν οι Μακεδόνες του 4ου π.Χ. αι. μιλούσαν την ελληνική ως δική τους γλώσσα, πρέπει να συμπεράνουμε πως τη μιλούσαν και τον 5ο αι. όταν ο Θουκυδίδης τους περιέγραψε ως βαρβάρους. Το νόημα λοιπόν της λέξης Μακεδονιστί γίνεται ξεκάθαρο. Η μακεδονική δεν ήταν μια μη ελληνική γλώσσα, αλλά διάλεκτος της ελληνικής! Σε κάποια μεταγενέστερη φάση, κάπου μια δεκαετία μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου, οι Μακεδόνες στρατιώτες έκαναν ειδική υποδοχή στον Ευμένη, χαιρετώντας τον Μακεδονιστί τη φωνή, δηλ. φωνάζοντας στη μακεδονική διάλεκτο (Πλουτ. Ευμ. 14.5). Ήταν ίσως περισσότερο μια φιλοφρόνηση στον Ευμένη (που θα παίξει πολύ σπουδαίο ρόλο στους πολέμους των διαδόχων), επειδή ήταν Έλληνας από την Καρδία, αποικία στη θρακική χερσόνησο, και όχι Μακεδόνας από καταγωγή.

Ας εξετάσουμε και κάποια μυθολογικά στοιχεία. Ο Ησίοδος στο έργο του Ηοίαι γράφει πως ο Μάγνης και ο Μακεδών ήταν γιοι του Δία και της Θυίας, κόρης του Δευκαλίωνα και επομένως εξάδελφοι των γιων του Έλληνα, του Δώρου, του Ξούθου και του Αιόλου. Αυτό σημαίνει πως οι Μακεδόνες θεωρούνταν Έλληνες και όχι, ας πούμε Θράκες ή Ιλλυριοί. Μια άλλη γενεαλογία που διασώθηκε στο αρχείο των ιερειών του Άργους, αναφέρει τον Μακεδόνα ως γιο του Αιόλου. Προκαλεί εντύπωση η επιλογή του Αιόλου, αντί του Ξούθου ή του Δώρου. Αυτό σημαίνει πως κατά πάσα πιθανότητα μιλούσαν κάποια μορφή της αιολικής ελληνικής. Αυτό είναι φυσικό, διότι είχαμε στηρίξει αποτελεσματικά τη θέση περί αιολικής και όχι δωρικής καταγωγής των Μακεδόνων, όταν εξετάσαμε σε παλαιότερη έρευνά μας την καταγωγή των Μακεδόνων.

Εικόνα
Κυνηγετικό σκυλί από τάφο του 4ου αιώνα π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.

Ένας μικρός μόνον αριθμός λέξεων μπορεί με σιγουριά να συσχετιστεί με τους Μακεδόνες στην προκλασική περίοδο της ύπαρξής τους. Από αυτές τα ονόματα των φυλών και των ομάδων είναι Μακεδνός, Μακέται, Αργεάδαι, Αέροπες. Τα τοπωνύμια είναι Μακεδνία, Μάκετα, Λεβαία, Βέρης, Αλιάκμων, Πιερία, Ελικών, Όλυμπος, Λείβηθρα, Αιγίδιον. Τα ονόματα των μηνών είναι Απελλαίος, Αρτεμίσιος, Δίος, Πάναμος, Δαίσιος, Λώιος, Δύστρος, Ξανδικός, Περίτιος, Υπερβερεταίος, Αυδναίος, Γορπιαίος. Θρησκευτικά ονόματα είναι Δία, Εταιρίδια, Θαύλος, Ολύμπια, Ψευδάνωρ, Αραντίδες, Δάρρων, Θουρίδες. Όλες οι παραπάνω λέξεις χωρίς εξαίρεση είναι ελληνικές και δεν έχουν καμιά συγγένεια με όσες είναι γνωστές από τα θρακικά ή τα ιλλυρικά.

Οι παραπάνω λέξεις δε βρίσκονται στην Ιωνική – Αττική διάλεκτο, πράγμα που σημαίνει πως δεν επηρεάστηκαν από τις νοτιοελληνικές αποικίες της Χαλκιδικής ούτε εισήχθησαν από έμπορους ή άποικους. Ούτε υπάρχουν ξεκάθαρα δωρικά χαρακτηριστικά. Υπάρχουν όμως χαρακτηριστικά στοιχεία της αιολικής διαλέκτου, δηλ. η χρήση του όμικρον αντί για το άλφα και ο διπλασιασμός κάποιων συμφώνων. Γενικά πρόκειται για ισχυρή διάλεκτο: η χρήση του βήτα αντί για φι, του δέλτα αντί για θήτα, του γάμα αντί του κάπα, του αυ αντί του αο και λέξεις που συγγενεύουν περισσότερο με τους ομηρικούς τύπους παρά με τους κλασικούς. Η μακεδονική διάλεκτος ανήκε στην αιολική ομάδα. Αναπτύχθηκε σε απομόνωση και οι συγγένειές της με τα θεσσαλικά αιολικά και τα ανάμεικτα αιολικά οφείλονταν σε μια κοινή προέλευση παρά σε κοινή ανάπτυξη ή συνεχή επαφή. Κατά τον 4ο π.Χ. αι. όταν άρχισαν να παρακμάζουν οι διάλεκτοι και να επικρατεί μια καθιερωμένη ελληνική γλώσσα γνωστή αργότερα ως κοινή, η Μακεδονία δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Η μακεδονική διάλεκτος επιζούσε ως ένα τοπικό ιδίωμα και οι μελετητές κατέγραφαν λέξεις, όχι συνηθισμένες αλλά σπάνιες ή πολύ διαφορετικές από την ελληνική σε άλλες διαλέκτους. Μπορούμε να εξετάσουμε μερικές λέξεις ιδιαίτερου ενδιαφέροντος.

Σε θρησκευτικά θέματα είμαστε σίγουροι ότι το πρώιμο λεξιλόγιο και η τοπική διάλεκτος διατηρήθηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο Αμερίας ο Μακεδών κατέγραψε τις λέξεις σαυάδαι, Σαύδοι ως το μακεδονικό όνομα για τους Σιληνούς και σαυτορία για τη σωτηρία. Και οι δυο λέξεις έχουν το αυ το οποίο χρησίμευε στο να εκφράσει τον φθόγγο αου και το ωμέγα στην τοπική προφορά. Οι δυο πρώτες σχετίζονται με τη λατρεία του Σιληνού που πιάστηκε στους κήπους του Μίδα στο Βέρμιο και έχει φρυγική προέλευση.

Η λέξη άλιζα: η λεύκη των δένδρων και η λέξη άδισκον: κυκεώνα (μίγμα αλεύρου/αλφίτων για παραγωγή ποτού για θρησκευτικούς και μαγικούς σκοπούς), όπως μας τις παραδίδει ο Ησύχιος έχουν φρυγικήπροέλευση. Όπως και η λέξη για τα τριαντάφυλλα, άβαγνα: ρόδα, έχει επίσης φρυγική προέλευση.

Οι λέξεις Κλώδωνες ή Κλώδονες που αργότερα αντικαταστάθηκαν από τη λέξη Μιμαλλόνες, σχετίζονται με τη λατρεία του θρακικού θεού Διόνυσου και πρόκειται για ονόματα γυναικών που λάτρευαν τον θεό. Στην Ελλάδα ονομάζονταν Μαινάδες και στη Θράκη Βασσάρες ή Βασσαρίδες. Ένα άλλο τοπικό όνομα για την Αφροδίτη ήταν το Ζειρήνη, όπως μας παραδίδει ο Ησύχιος. Όλα αυτά τα ονόματα έχουν θρακική προέλευση.

Πολύ χαρακτηριστική είναι η λέξη βέδυ. Αυτή η φρυγική λέξη που σήμαινε το νερό, αποτελούσε τη ρίζα δυο πόλεων που είχαν όνομα Έδεσσα. Η μία ήταν ίσως το προγενέστερο όνομα των Αιγών και η άλλη με βεβαιότητα η σημερινή Έδεσσα. Την χρησιμοποιούσαν στην ορφική λατρεία. Ο Κλήμης Αλεξανδρείας παραδίδει τη λέξη και με τη σημασία του αέρα. Ίσως η χρήση της λέξης περιέγραφε δυο πηγές ζωής, το νερό και τον αέρα.

Ο Μαρσύας ο Μακεδών έχει διασώσει κάποιες λέξεις που έχουν ελληνική προέλευση. Μια είναι η λέξη κοριναίος, ο γιος μιας ανύπαντρης νέας, ενώ ο Φώτιος έδωσε το ίδιο νόημα στη λέξη κύρνος. Επίσης μας παραδίδει τρεις λέξεις που σημαίνουν κοριτσάκι: ακραία, ακρέα, αμαλή και δυο για ένα μεγαλύτερο μέλος μιας οικογένειας: άππα και πέλιος ή πελιγάν. Επίσης αναφέρει τη λέξη τελεσιάς που είναι ένας χορός με μαχαίρια ή σπαθιά των Μακεδόνων, ενώ ένας άλλος πολεμικός χορός ονομαζόταν καρπαία ή καρπέα. Ο Μαρσύας ακόμη αναφέρει ένα ειδικό ποτήρι για τις τελετές τη γυάλα και το όνομα μιας ξύλινης κούπας το κύπελλον. Και οι δυο λέξεις έχουν ξεκάθαρα ελληνική προέλευση. Επιπροσθέτως, ο Ησύχιος αναφέρει τις άξος: ύλη δηλαδή κομμένο ή τεμαχισμένο ξύλο, δάρυλλος: η δρυς, άδδαι: ρυμοί το αποξηραμένο ξύλο και τέλος ίλαξ: η πρίνος η αρία δρυς. Και αυτές οι λέξεις έχουν ελληνική προέλευση.

Μερικές ακόμα λέξεις είναι και οι ακόλουθες. Αβαρκνά: κομά που είναι διαλεκτικός τύπος του αβροκομά: αυτός που έχει μακριά μαλλιά, ένα χαρακτηριστικό χτένισμα για τους Μακεδόνες. Η Σούδα μας παραδίδει τις λέξεις ονόματα δόρατος σιγύνη και σιγύννους. Ήταν ονόματα ιλλυρικών όπλων αν γραφούν με βήτα αντί για γάμα. Προφανώς οι Μακεδόνες υιοθέτησαν το όπλο από τους γείτονές τους Ιλλυριούς. Μια ακόμη λέξη είναι η άργελλα: οίκημα Μακεδονικόν, όπερ θεμαίνοντες λούονται. Αυτό το πήραν οι Μακεδόνες από τους Κιμμέριους που είχαν φτάσει ως επιδρομείς περίπου το 700 – 650 π.Χ. οι οποίοι εκεί στη Νότια Ρωσία απ’ όπου ήρθαν είχαν τέτοια χαρακτηριστικά οικήματα, θα λέγαμε πως ήταν κάτι σαν σάουνα!

Γενικά, εικάζεται πως 153 λέξεις της μακεδονικής διαλέκτου έχουν διασωθεί. Αναφέραμε ήδη αρκετές από αυτές. Μπορούμε να παραλείψουμε κάπου τριάντα στρατιωτικούς όρους, επειδή εφευρέθηκαν από την ελληνική για να περιγράψουν τα καινούργια χαρακτηριστικά του ειδικευμένου στρατού του Φιλίππου, και άλλους έξι όρους οι οποίοι σχετίζονται με τοποθεσίες. Υπάρχουν έξι ονόματα ζώων και πτηνών που προέρχονται από την ελληνική (αιγίποψ, αργίπους, δρήγες, κυνουπεύς, παραός, χάρων). Από τις υπόλοιπες σαράντα λέξεις μερικές είναι διαλεκτικοί τύποι ελληνικών λέξεων (δάνος, δανών, δώραξ, δαίτας, ζέρεθρον, ιδνέα, κεβαλή) και μερικές είναι της καθιερωμένης ελληνικής, ενώ μερικές είναι αλλοιωμένες και άλλες δεν εξηγούνται.

Όταν λοιπόν συλλογιζόμαστε τις μετακινήσεις της φυλετικής ομάδας των Μακεδόνων και τις επαφές που είχαν με τους Μυσούς, τους Φρύγες, τους Θράκες, τους Ιλλυριούς, τους Κιμμέριους και διάφορους ελληνόφωνους λαούς, τα αποσπάσματα της διαλέκτου τους τα οποία έχουν διασωθεί δηλ. οι λέξεις που σώθηκαν προφανώς γιατί ήταν εκκεντρικές και σπάνιες, μας δίνουν την κύρια εντύπωση ότι το κυρίαρχο στοιχείο είναι το ελληνικό. Είναι βέβαιο πως το καθημερινό τους λεξιλόγιο περιείχε και λέξεις από τους γειτονικούς λαούς, λόγω γειτνίασης, λόγω κατοχής εδαφών ή και λόγω απλών πολιτιστικών ανταλλαγών. Εξάλλου και η νεοελληνική γλώσσα βρίθει από λέξεις με ρίζα τουρκική, αλβανική, σλαβική, ιταλική και άλλες. Υπάρχουν επομένως ισχυρές ενδείξεις μιας διαλέκτου που αναπτύχθηκε νωρίς και συγγενεύει περισσότερο με την ομηρική ελληνική παρά με την ελληνική του πέμπτου π.Χ. αι.

Συμπερασματικά, η γλώσσα των Μακεδόνων ήταν μια ξεχωριστή και ιδιαίτερη μορφή της ελληνικής που αντιστάθηκε στις εξωτερικές επιδράσεις και ήταν συντηρητική στην προφορά. Παρέμεινε έτσι μέχρι τον τέταρτο π.Χ. αι., όταν υποτάχτηκε σχεδόν ολοκληρωτικά στην πλημμυρίδα της κοινής ελληνικής.
https://amfipolinews.blogspot.com/2018/ ... t_581.html

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 30 Ιουν 2024, 16:39
από Jimmy81
Thor έγραψε: 24 Ιουν 2024, 16:15
Jimmy81 έγραψε: 22 Ιουν 2024, 20:24
Νετο Γκουερινο έγραψε: 21 Ιουν 2024, 21:05Ποια γραμματική ρε συ, γελάει ο κόσμος τώρα,έχουν διαβαστεί ένα σωρό ελληνικές λέξεις,μόνο κάτι καθυστερημένα σκουπίδια δεν το βλέπουν,και ενώ τάχα μου δεν μπορούν να την διαβάσουν, κατάλαβαν την γραμματική της γλώσσας
Εγώ ότι έχω αντιγράψει έφερα την πηγή, πουθενά δεν έγραψα ότι τις λέξεις τις διάβασα πρώτος εγώ
Αυτό που έκανα όμως μόνο εγώ,ήταν ότι έφερα επιγραφές, ειδικά το ιδαματε και το δα-μα-τε και από κάτω έβαλα τον πίνακα με την ομοιότητα των συμβόλων των δύο γραφών,α και β
Μάλιστα για να μπορεί εύκολα να τις διαβάσει ο οποιοσδήποτε έδωσα και το νούμερο που βρίσκεται το κάθε συλλαβογραμμα στον πίνακα
Για να μην μπορεί να βγεί κάποιος και να πει ότι η συγκεκριμένη γραφή δεν είναι γραμμική α, ή δεν διαβάστηκε
Και όμως εσύ βγήκες καί τό είπες, γιατί απλά δεν είσαι καλά, έχεις αλλεργία με τον ελληνισμό και κάποια στιγμή πρέπει να πας σε ένα ειδικό να του μιλήσεις για την παιδική σου ηλικία
Δεν είναι ελληνικές λέξεις η Αστάρτη ή κάποια θεότητα Ασσασασα που εμφανίζεται στη Γραμμική Α. Ακόμα κι αυτά τα Ιδα-Μα-Τε που ανακαλύπτονται μπορεί να αντανακλούν ινδοευρωπαϊκή γλώσσα, κοντινή στην ελληνική μεν, αλλά όχι ελληνική. Οι συγγραφείς από τους οποίους. ξεσηκώνεις όλα αυτά όπως ο Gareth Owens για γλώσσα κοντά στα ινδο-ιρανικά λένε.

Στον πελεκυ του Αρκαλοχωρίου κάποια σύμβολα μοιάζουν με γραμμική Α, άλλα με σύμβολα του Δίσκου της Φιαστού που όμως δεν έχει διαβαστεί. επίσης υπάρχουν δύο μοναδικά σύμβολα που δεν τα συναντάμε σε καμία από τις δύο γραφές. Όλα αυτά καθιστούν το σίγουρο "διάβασμα" αμφισβητούμενο. Και δεν τα λέω εγώ αυτά αλλά τα ίδια τα δεδομένα.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arkalochori_Axe
Να ρωτησω κατι, γιατι ειναι σιγουρακι οτι δεν ειναι τα ελληνικα η μητρα των υπολοιπων γλωσσων αλλα ντε και καλα ολες οι αλλες, αλλα σε καμια περιπτωση τα ελληνικα που ειναι και το πιο φυσιολογικο;
Sorry για την καθυστερημένη απάντηση αλλά έλειπα διακοπές. Κατ' αρχάς κανείς δεν ισχυρίζεται ότι "όλες οι άλλες γλώσσες" είναι μήτρα της ελληνικής ή όλων των άλλων γλωσσών. Υπάρχουν γλώσσες που ξέρουμε ότι άφησαν πάνω από μία γλώσσες απογόνους όπως τα λατινικά που γέννησαν τις λατινογενείς γλώσσες (ιταλικά, ισπανικά κλπ), γλώσσες που κατά την εξέλιξή τους άφησαν μία μόνο γλώσσα-απόγονο (π.χ. τα σημερινά ιρανικά που κατάγονται από τα αρχαία περσικά) και γλώσσες που εξαφανίστηκαν χωρίς να άφησαν γνωστή γλώσσα πρόγονο (π.χ Σουμεριακά, Φοινικικά κλπ).

Την ελληνική την εντάσσουμε στην Ινδοευρωπαϊκή ομογλωσσία μαζί με συγκεκριμένες ακόμα γλώσσες που μοιάζουν συστηματικά σε όλη την έκταση της γραμματικοσυντακτικής δομής, της φωνολογίας και σε μεγάλο μέρος βασικού λεξιλογίου. Αρα το ερώτημά σου μόνο στο πλαίσιο της συγκεκριμένης ομογλωσσίας έχει κάποιο νόημα αφού δεν θα μπορούσε η ελληνική να έχει γεννήσει γλώσσες όπως η τουρκική, η κινέζικη και άλλες με πολύ διαφορετική δομή. Η απάντηση είναι ότι η ελληνική δεν έχει κάποιες γραμματικές δομές που έχουν ορισμένες άλλες ινδοευρωπαϊκές γλώσσες (άρα δεν είναι δυνατόν να τις κληρονόμησαν από την ελληνική αλλά από κάπου αλλού) και δεν μπορεί να δειχτεί με ορθολογικό/επιστημονικό τρόπο, μέσα από γνωστούς και παραδεκτούς φωνητικούς κανόνες η εξέλιξη των άλλων ινδοευρωπαϊκών γλωσσών από την ελληνική όπως μπορεί να γίνει π.χ. στην περίπτωση των ρομανικών γλωσσών με τη λατινική. Η ίδια αδυναμία ισχύει για όλες τις ινδοευρωπαϊκές γλώσσες βέβαια.

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 30 Ιουν 2024, 16:49
από Thor
Jimmy81 έγραψε: 30 Ιουν 2024, 16:39
Thor έγραψε: 24 Ιουν 2024, 16:15
Jimmy81 έγραψε: 22 Ιουν 2024, 20:24 Δεν είναι ελληνικές λέξεις η Αστάρτη ή κάποια θεότητα Ασσασασα που εμφανίζεται στη Γραμμική Α. Ακόμα κι αυτά τα Ιδα-Μα-Τε που ανακαλύπτονται μπορεί να αντανακλούν ινδοευρωπαϊκή γλώσσα, κοντινή στην ελληνική μεν, αλλά όχι ελληνική. Οι συγγραφείς από τους οποίους. ξεσηκώνεις όλα αυτά όπως ο Gareth Owens για γλώσσα κοντά στα ινδο-ιρανικά λένε.

Στον πελεκυ του Αρκαλοχωρίου κάποια σύμβολα μοιάζουν με γραμμική Α, άλλα με σύμβολα του Δίσκου της Φιαστού που όμως δεν έχει διαβαστεί. επίσης υπάρχουν δύο μοναδικά σύμβολα που δεν τα συναντάμε σε καμία από τις δύο γραφές. Όλα αυτά καθιστούν το σίγουρο "διάβασμα" αμφισβητούμενο. Και δεν τα λέω εγώ αυτά αλλά τα ίδια τα δεδομένα.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arkalochori_Axe
Να ρωτησω κατι, γιατι ειναι σιγουρακι οτι δεν ειναι τα ελληνικα η μητρα των υπολοιπων γλωσσων αλλα ντε και καλα ολες οι αλλες, αλλα σε καμια περιπτωση τα ελληνικα που ειναι και το πιο φυσιολογικο;
Sorry για την καθυστερημένη απάντηση αλλά έλειπα διακοπές. Κατ' αρχάς κανείς δεν ισχυρίζεται ότι "όλες οι άλλες γλώσσες" είναι μήτρα της ελληνικής ή όλων των άλλων γλωσσών. Υπάρχουν γλώσσες που ξέρουμε ότι άφησαν πάνω από μία γλώσσες απογόνους όπως τα λατινικά που γέννησαν τις λατινογενείς γλώσσες (ιταλικά, ισπανικά κλπ), γλώσσες που κατά την εξέλιξή τους άφησαν μία μόνο γλώσσα-απόγονο (π.χ. τα σημερινά ιρανικά που κατάγονται από τα αρχαία περσικά) και γλώσσες που εξαφανίστηκαν χωρίς να άφησαν γνωστή γλώσσα πρόγονο (π.χ Σουμεριακά, Φοινικικά κλπ).

Την ελληνική την εντάσσουμε στην Ινδοευρωπαϊκή ομογλωσσία μαζί με συγκεκριμένες ακόμα γλώσσες που μοιάζουν συστηματικά σε όλη την έκταση της γραμματικοσυντακτικής δομής, της φωνολογίας και σε μεγάλο μέρος βασικού λεξιλογίου. Αρα το ερώτημά σου μόνο στο πλαίσιο της συγκεκριμένης ομογλωσσίας έχει κάποιο νόημα αφού δεν θα μπορούσε η ελληνική να έχει γεννήσει γλώσσες όπως η τουρκική, η κινέζικη και άλλες με πολύ διαφορετική δομή. Η απάντηση είναι ότι η ελληνική δεν έχει κάποιες γραμματικές δομές που έχουν ορισμένες άλλες ινδοευρωπαϊκές γλώσσες (άρα δεν είναι δυνατόν να τις κληρονόμησαν από την ελληνική αλλά από κάπου αλλού) και δεν μπορεί να δειχτεί με ορθολογικό/επιστημονικό τρόπο, μέσα από γνωστούς και παραδεκτούς φωνητικούς κανόνες η εξέλιξη των άλλων ινδοευρωπαϊκών γλωσσών από την ελληνική όπως μπορεί να γίνει π.χ. στην περίπτωση των ρομανικών γλωσσών με τη λατινική. Η ίδια αδυναμία ισχύει για όλες τις ινδοευρωπαϊκές γλώσσες βέβαια.
Ευχαριστω που με επιβεβαιωνεις.
Η αρχαια ελληνικη ειναι αυθυπαρκτη και δεν εχει καμια σχεση με την μαλακια της ινδοευρωπαικης κοινης γλωσσας.
Ειναι προφανες οτι, υπαρχουν δανεια και αντιδανεια μεταξυ των αρχαιων γλωσσων και ο κοινος παρονομαστης ειναι τα αρχαια ελληνικα γιατι οι Ελληνες ηταν ταξιδευτες-εμποροι και εξερευνητες.

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 01 Ιούλ 2024, 03:39
από Jimmy81
Καμία γλώσσα δεν είναι αυθύπαρκτη...με εξαίρεση ίσως τις πρώτες απλές γλώσσες όταν πρωτομίλησε ο homo sapiens. Όλες οι γνωστές γλώσσες της αρχαιότητας προέρχονται από παλιότερες που χάνονται στα βάθη της προϊστορίας. Η ελληνική δεν γίνεται να μην έχει σχέση με την ΙΕ ομογλωσσία διότι έχει δομικές ομοιότητες με τις άλλες γλώσσες της ομογλωσσίας. Αυτές δεν μπορούν να εξηγηθούν με το εμπόριο και τα ταξίδια (όλοι έκαναν εμπορικά ταξίδια στην αρχαιότητα αν εξετάσεις το αρχαιολογικό υλικό) τα οποία φέρνουν μόνο δάνεια στο λεξιλόγιο, συνηθέστερα για προιόντα και αντικείμενα υλικού πολιτισμού. Δεν αποκτά η γλώσσα μας π.χ. μετάπτωση στους ρηματικούς τύπους ή αύξηση στους παρελθοντικούς χρόνους επειδή κάποιοι αντάλλαξαν ελιές για ραπανάκια. Αναλογίσου ότι λαοί με τους οποίους είχαν συχνές εμπορικές επαφές οι Έλληνες από παλιά όπως οι Αιγύπτιοι και οι Φοίνικες μιλούν γλώσσες εντελώς διαφορετικές δομικά από την ελληνική γι' αυτό και ανήκουν σε διαφορετική ομογλωσσία (παρότι έχουν δάνεια στο λεξιλόγιο). Άρα οι βαθιές δομικές ομοιότητες εξηγούνται καλύτερα με αναγωγή σε κοινή προγονική γλώσσα παρά στα εμπορικά ταξίδια ή στις εξερευνήσεις ελάχιστων ατόμων.

Re: Ποια ειναι η καταγωγη των Αρχαιων Ελληνικων?

Δημοσιεύτηκε: 16 Σεπ 2024, 19:30
από The Rebel
16 Σεπτεμβρίου
Άρης ΠουλιανόςΗ Ελληνική Γλώσσα είναι 30-40.000 ετών.

Εικόνα

Tον Ιούνιο του 1992, δημοσιεύθηκε σε ένα έγκριτο περιοδικό, στον ‘Δαυλό’, συνέντευξη του Ανθρωπολόγου Άρη Πουλιανού. Ο διαπρεπής και αναγνωρισμένος για το επιστημονικό του έργο σε παγκόσμια κλίμακα, αναφέρθηκε στον πλασματικό Ινδοευρωπαϊσμό και στην Ελληνική Γλώσσα, την οποία αναγάγει στην Άνω Παλαιολιθική εποχή, δηλαδή πριν από 30 έως 40.000 χρόνια.


Στην ερώτηση του «Δαυλού»:
θα μπορούσατε να μας δώσετε μια γενική εικόνα της Ανθρωπολογίας των λαών των Βαλκανίων, με την οποίαν, ως γνωστόν, ασχολείσθε τα τελευταία 35 χρόνια, ο Άρης Πουλιανός θα απαντήσει:
«Ευχαρίστως για τον «Δαυλό» να σας πω λίγα συμπεράσματα, που στηρίζονται σε μεγάλο πλήθος στατιστικών παρατηρήσεων- άνω των 20.000 ανθρωπομετρήσεων και ανθρωποσκοπήσεων στον ευρωπαϊκό χώρο, ιδιαίτερα στα Βαλκάνια.

Τα συμπεράσματα αποτελούν σύνθεση διαφορετικών συνόλων προηγούμενων εργασιών, που πρώτη φορά δίδονται στην δημοσιότητα.

1. Στο χώρο αυτό, ιδιαίτερα στην Ήπειρο, Μακεδονία και Θράκη, η παρουσία του ανθρώπου είναι συνεχής, τουλάχιστον πριν από τρία εκατομμύρια χρόνια. Ειδικώς η Μακεδονία είναι και χώρος, όπου εξελίχθη ο ίδιος ο άνθρωπος και από την δική μας χερσόνησο απλώθηκε προς βορρά και δυσμάς, τουλάχιστον στην Ευρώπη.

2. Στην Μακεδονία αναπτύχθηκε ο Πετραλώνειος πολιτισμός, ο αρχαιότερος επί του ευρωπαϊκού εδάφους, και οι Αρχάνθρωποι της Χαλκιδικής πρέπει να θεωρούνται οι ιδρυτές αυτού του πολιτισμού, καθώς και τα ίχνη φωτιάς που βρέθηκαν στο σπήλαιο Πετραλώνων είναι τα αρχαιότερα που βρέθηκαν μέχρι σήμερα στη γη μας.

3. Οι σύγχρονοι άνθρωποι (Homo Sapiens) είναι οι συνεχιστές αυτών των πρωτανθρώπων της Μακεδονίας, όπου μίλησαν και πρωτακούστηκε ανθρώπινη λαλιά σ’ αυτόν τον τόπο, τουλάχιστον πριν 700.000 χρόνια.

4. Στη συγκριτική αυτή μελέτη η θεωρητική βάση της μεθοδολογίας μας στηρίζεται στο γεγονός ότι τα στοιχεία της Αρχαιολογίας, Γλωσσολογίας και γενικά της Ιστορίας είναι πολύ ελλειπή και δεν καλύπτουν διάστημα μεγαλύτερο των 6.000 περίπου χρόνων. Αντίθετα τα στοιχεία της Ανθρωπολογίας, δηλαδή, οι μορφολογικές ιδιότητες ή διαφορές μιας ομάδας πληθυσμού, αποτελούν την κύρια πηγή της Ιστορίας.

5. Εξ ίσου βασική θεωρητική αρχή της μελέτης μας είναι το αξίωμα, ότι η οποιαδήποτε διάδοση ανθρωπολογικών τύπων πάντοτε συνοδεύεται με την διάδοση κάποιας γλώσσας ή πολιτισμού. Αντίθετα η γλώσσα και ο πολιτισμός είναι ανεξάρτητα από την διάδοση των ανθρωπολογικών τύπων, δηλ. μπορούν να διαδοθούν και χωρίς αυτόν.

6. Με τις προϋποθέσεις αυτές διαπιστώσαμε στο χώρο που περιγράφουμε δύο βασικούς ανθρωπολογικούς τύπους ή ποικιλίες: α) την Αιγαιακή, και β) την Ηπειρωτική (Continental). Σαν επίστρωμα πάνω σ’ αυτές τις δύο βασικές συναντάται μια τρίτη πιο ανοιχτόχρωμη στα βουνά της Ροδόπης και σ’ ορισμένα άλλα σημεία, προφανώς προελεύσεως βορειότερα του Δουνάβεως.

7. Η Ελληνική Γλώσσα, σύμφωνα με τα γλωσσικά δεδομένα, ομιλείται στην Ήπειρο-Μακεδονία – Θράκη, τουλάχιστον πριν από 5.000 χρόνια, και με τα ανθρωπολογικά- πολύ παλαιότερα.

8. Μετακινήσεις λαών κατά τον Μεσαίωνα στην ΝΑ Ευρώπη, και η διάδοση ιδιαίτερα των σλαβικών γλωσσών που συνδέεται μ’ αυτές, δεν επέφεραν παρά ελάχιστες αλλαγές τα μορφολογικά γνωρίσματα των λαών της περιοχής και σε ορισμένα μόνο σημεία.

9. Οι Τούρκοι της Μ.Ασίας στην πλειοψηφία τους είναι αυτόχθονες. Από ανθρωπολογική σκοπιά ο πρώτος εμφύλιος που αναφέρεται στην Ιστορία είναι ο Τρωϊκός Πόλεμος.

10. Αν οι λαοί της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μελετήσουν την προϊστορία τους και εμβαθύνουν στις ρίζες τους, θα διαπιστώσουν τη μεγάλη συγγένεια αίματος που έχουν μεταξύ τους και θα θλίβονται πολύ για την γλώσσα των Θεών του Ολύμπου, και γλώσσα του Ομήρου, που έχασαν.

Ερώτηση Δαυλού: Από πότε υπάρχει η ελληνική γλώσσα;

Άρης Πουλιανός: Τουλάχιστον από την Άνω Παλαιολιθική, δηλ. πριν από 30-40.000 χρόνια. Αποτελεί τη ρίζα της λεγόμενης «Ινδοευρωπαϊκής» οικογένειας γλωσσών, διότι «Ινδοευρωπαϊκή φυλή», όπως την εννοούν μερικοί αρχαιολόγοι και φιλόλογοι, δεν υπάρχει. Από την Σουηδία μέχρι τις Ινδίες, όπου μιλιέται η λεγόμενη «Ινδοευρωπαϊκή», ο χώρος κατοικείται από διάφορους λαούς, διαφόρου φυλετικής προελεύσεως.

Η συνέντευξη υπάρχει και στην διαδικτυακή έκδοση (αρχειακή) του Δαυλού, στο τεύχος 126.
https://hellas-now.com/aris-poulianos-i ... -000-eton/