Re: Θεωρείτε ότι τα βιντεοπαιχνίδια είναι μια μορφή τέχνης;
Δημοσιεύτηκε: 10 Ιούλ 2022, 13:44
και φυσικά αν καταφέρετε να γίνεται μέτοχοι σε μια ταινία του Κιουμπρικ θα ανακαλύψετε πολύ μεγαλύτερη διαδραστικότητα.
Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους!
https://dev.phorum.com.gr/
Εγώ απλά λέω όταν ακούσει κάποιος το παρακάτω επειδή δεν καταλαβαίνει καλά την μουσική γλώσσα, δεν θα μπορέσει να το παρακολουθήσει με συνέπεια να κουραστεί και ίσως να εκνευριστεί πολύ αν τον υποχρεώσεις να πάει και να παρακολουθήσει με το ζόρι σε μια αίθουσα.hellegennes έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:29Έλα τώρα, αυτό είναι λαθροχειρία. Η λογοτεχνία και η ποίηση είναι οι μόνες τέχνες που δεν είναι παγκόσμια προσβάσιμες γιατί βασίζονται σε ένα μέσο που είναι διαφορετικό για τον κάθε λαό. Δεν μπορείς να κάνεις σύγκριση αυτού με τα άλλα κριτήρια που θέτεις. Σε όλες τις άλλες τέχνες το μέσο είναι προσβάσιμο στους πάντες.ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 00:03 Αν ο δέκτης θέλει να αξιολογήσει, πρέπει να μπορεί να κατανοήσει σε έναν κάποιο βαθμό αυτό που του παρουσιάζεται. Εκεί χρειάζεται τριβή με παρόμοια έργα και μια στοιχειώδης κατανόηση της γλώσσας. Άνθρωπος που δεν μιλάει Ελληνικά, δεν έχει νόημα να διαβάσει το ποίημα του hellegennes. Άνθρωπος που μιλάει τουριστικά Ελληνικά, πάλι δεν θα κατανοήσει τις δημιουργικές λεξιπλασίες του.
Χρησιμοποιείς τον όρο μάλλον μεταφορικά οπότε μπορεί να είναι κι έτσι. Οι υπόλοιποι μιλούν για την άμεση συμμετοχή του παίκτη χωρίς την οποία το παιχνίδι μάλλον δεν υφίσταται.Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:44 και φυσικά αν καταφέρετε να γίνεται μέτοχοι σε μια ταινία του Κιουμπρικ θα ανακαλύψετε πολύ μεγαλύτερη διαδραστικότητα.
Ήθελα να καταπιαστώ και με το ζήτημα της αλληλεπίδρασης/διαδραστικότητας αλλά λίγο αργότερα αφού πρώτα ξεκαθαρίσουμε κάποιες έννοιες. Πλέον υπάρχει μεγάλος όγκος διαδραστικών έργων σε διάφορες τέχνες με πιο κοινό παράδειγμα τα installations. Ωστόσο υπήρχαν και παλιότερα έργα τα οποία δεν ήταν πλήρως αποκρυσταλλωμένα και τα διαμόρφωνε ο εκτελεστής ή το κοινό. Ας λύσουμε μερικές βασικές έννοιες και θα περάσουμε και σε αυτά.Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:43Η διαδραστικότητα που επιμένετε είναι μια πλάνη. Δεν υπάρχει στον βαθμό που ισχυρίζεστε. Στα παιχνίδια καλείσαι να βρεις τον δρόμο σου μέσω ενός λαβύρινθου, ο τρόπος που το κάνεις συμπεριλαμβάνει αντανακλαστικά, στρατηγική σκέψη στο ελάχιστο (υποπτεύομαι όσοι παίζεται παιχνίδια είστε κακοί ή ανύπαρκτοι στο σκάκι) και αλληλεπίδραση στον βαθμό που ορίζεται από το παιχνίδι. Μην αρχίσουμε με τα οπεν γουόρλντ ξέρετε ότι και κει ισχύει το ίδιο μα χωρίς γραμμικότητα. Δεν υπάρχει ταύτιση με ψηφιακούς χαρακτήρες. Είναι ατελείς. Δεν υπάρχει ταύτιση.stavmanr έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 08:46Σωστή η παρατήρηση, την έκανα κι εγώ πιο πριν, αλλά χρειάζεται διαβάθμιση.sharp έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 02:48 Και παρεμπιπτόντως, μία ουσιαστική διαφορά των video games από τις άλλες τέχνες είναι ότι είναι interactive. Μετέχεις ενεργά, δεν απολαμβάνεις παθητικά.
Υπάρχουν βιντεογκέιμς με ελάχιστο Interactive και πολύ σενάριο, και υπάρχουν άλλα με συνεχή έλεγχο της δράσης και ελάχιστο ή καθόλου σενάριο.
Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι τα βιντεογκέιμς είναι μία πολυπαραμετρική δραστηριότητα με έλεγχο/χειρισμό, οργάνωση στρατηγικής, τακτική επίλυση γρίφων, και κινηματογραφική τέχνη, σε διάφορες αναλογίες μεταξύ τους.
Ο τρόπος που βιώνεις ένα έργο τέχνης είναι διαφορετικός. Αν πάρουμε τον κινηματογράφο που είναι πλησιέστερος στα βίντεογκειμς απαιτείται ταύτιση. Πολλαπλή ταύτιση. σε Χαρακτήρες που εξελίσσονται ή όχι. Τα βιντεο γκειμς, επειδή ο σκοπός τους είναι να διασκεδάσουν όοως οιβταινικες της μαρβελ απαιτούν ταύτιση στον μικρότερο δυνατό βαθμό. Αυτός που παίζει δεν είναι άλλος από εσάς. Κι ακόμα για σας μέσω του παιχνιδιού δεν μαθαίνετε ένα μεγάλο μυστικό ή μια αλήθεια. Στις καλές ταινίες μαθαίνετε πολλά για τον εαυτό σας. Μαθαίνετε πολλά για τον κόσμο.
Στα βίντεο γκειμ αρνιέστε τον κόσμο για μια ρηχή ψυχαγωγία. Που δεν είναι κακό. Μα δεν είναι τέχνη.
Καθόλου μεταφορικά. Αν έχεις την ικανότητα να ταυτιστείς με τον Χούμπερτ Χούμπερτ ή με τον Μπάρυ Λίντον που είναι άρτια σκιαγραφημένοι χαρακτήρες η συμμετοχή σου είναι καθολική. Προσθέτοντας μια καλά ειπωμένη ιστορία με φιλοσοφικές προεκτάσεις και ύφος άλλοτε κυνικό άλλοτε κωμικό μα πάντα ανθρώπινο έχεις ένα έργο τέχνης.ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:48Χρησιμοποιείς τον όρο μάλλον μεταφορικά οπότε μπορεί να είναι κι έτσι. Οι υπόλοιποι μιλούν για την άμεση συμμετοχή του παίκτη χωρίς την οποία το παιχνίδι μάλλον δεν υφίσταται.Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:44 και φυσικά αν καταφέρετε να γίνεται μέτοχοι σε μια ταινία του Κιουμπρικ θα ανακαλύψετε πολύ μεγαλύτερη διαδραστικότητα.
ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:30 Εκεί που γίνεται το μεγάλο πανηγύρι είναι στην εμπορική τέχνη διότι το ακροατήριο είναι σχεδόν παγκόσμιο. Εκεί υπάρχουν μεγάλοι πόροι για οργανωμένο μαρκετιν και συνεχή προώθηση. Αλλά εκεί δεν θα σκάσουμε. Αν θέλει κανείς την τέχνη για τα οφέλη της και για να διευρύνει τους ορίζοντές του ας κοιτάξει στο χώρο της σοβαρής τέχνης. Αν θέλει την τέχνη για χαλάρωση, διασκεδασμό της προσοχής, σκότωμα χρόνου, συνοδευτική σε άλλες δραστηριότητες, υπάρχει τέτοια τέχνη με το τσουβάλι. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να τσακωθούμε αν στον Χ αρέσει ο Χαρούλης, στον Ψ η Γκάγκα και στον Ω η Θώδη. Είναι σαν να βρίσκεσαι στο σούπερ μάρκετ και στο ράφι έχει 20 μάρκες ποτών των 10-12 Ευρώ. Ό,τι τραβάει η γεύση του καθενός ας πάρει. Ας μη νομίζει όμως ότι ασχολείται με υψηλή τέχνη.
Παρεμβαίνει το μάρκετιν στο τι θα ακούσεις; Ξεκάθαρα ναι. Μας ενδιαφέρει; Προσωπικά όχι και τόσο. Με ενοχλεί το ίδιο όπως θα με ενοχλούσε η συνεχής διαφήμιση μιας μάρκας μακαρόνια ή γατοτροφής.
Μερικά μουνάκια δω χάμου πάνε να βγάλουν τα γκέη-μς σκάρτα, ότι και καλά λέει δεν είναι τεχν.
Σπουδαία ερώτηση. Θα μπορούσαμε να έχουμε ένα ολόκληρο νήμα να συζητάμε. Συγνώμη που θα κουράσω αλλά δεν γίνεται αλλιώς.EKPLIKTIKOS έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 14:57ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:30 Εκεί που γίνεται το μεγάλο πανηγύρι είναι στην εμπορική τέχνη διότι το ακροατήριο είναι σχεδόν παγκόσμιο. Εκεί υπάρχουν μεγάλοι πόροι για οργανωμένο μαρκετιν και συνεχή προώθηση. Αλλά εκεί δεν θα σκάσουμε. Αν θέλει κανείς την τέχνη για τα οφέλη της και για να διευρύνει τους ορίζοντές του ας κοιτάξει στο χώρο της σοβαρής τέχνης. Αν θέλει την τέχνη για χαλάρωση, διασκεδασμό της προσοχής, σκότωμα χρόνου, συνοδευτική σε άλλες δραστηριότητες, υπάρχει τέτοια τέχνη με το τσουβάλι. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να τσακωθούμε αν στον Χ αρέσει ο Χαρούλης, στον Ψ η Γκάγκα και στον Ω η Θώδη. Είναι σαν να βρίσκεσαι στο σούπερ μάρκετ και στο ράφι έχει 20 μάρκες ποτών των 10-12 Ευρώ. Ό,τι τραβάει η γεύση του καθενός ας πάρει. Ας μη νομίζει όμως ότι ασχολείται με υψηλή τέχνη.
Παρεμβαίνει το μάρκετιν στο τι θα ακούσεις; Ξεκάθαρα ναι. Μας ενδιαφέρει; Προσωπικά όχι και τόσο. Με ενοχλεί το ίδιο όπως θα με ενοχλούσε η συνεχής διαφήμιση μιας μάρκας μακαρόνια ή γατοτροφής.
Σε σχέση με το bold, μήπως πηγάζει ως φαινόμενο από το οτι ακόμα και οι θεωρουμενοι ως παραδοσιακά κορυφαίοι σοβαροί μουσικοί της Ελλάδας, ηταν στην πραγματικότητα ανθυπομετριοι;![]()
Έναν Σκαλκώτα είχες εδώ που τα λέμε![]()
Ή απλά μπερδεύουμε τι αρέσει σε εμάς (ροκ, ντανς, αντιχουντικα τραγούδια Μίκη Θεοδωράκη) με τη σοβαρή μουσικη; Γιατί είναι δύσκολο άραγε να πει κάποιος ότι εμένα μου αρέσει ο Τιεστο ή οι u2 χωρίς να θεωρώ προφανώς ότι ακούω σοβαρή μουσική, όπως θα πιω μια μπύρα αλφα χωρίς να σημαίνει ότι τη θεωρώ ποιοτική;
Γιατί θα πρέπει να ζει μέσα στην λύπη όλο τον καιρό που δημιουργεί? Τι προαπαιτούμενο είναι αυτό? Έμπνευση χρειάζεται που μπορεί να προκύψει πχ από μια ανάμνηση παλιάς του θλιβερής εμπειρίας, μπορεί να τον εμπνέει η ματαιότητα της ζωής και ύπαρξη του θανάτου κλπ.ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 00:35 Σκέψου ότι πας σε συνθέτη και του παραγγέλνεις έργο για νεκρώσιμη τελετή εις μνήμην κάποιου. Αν αυτό το έργο χρειαστεί 2-3 μήνες να ετοιμαστεί τι πιστεύεις; Ότι θα ζει όλο αυτό το διάστημα μέσα στη θλίψη προκειμένου να μπορέσει να την εκφράσει στο έργο του;
Ότι ένας σκηνοθέτης που γυρίζει ένα θρίλερ 5-6 μήνες θα ζει μέσα στον τρόμο όλο αυτό το διάστημα;
Έχει στοιχεία τέχνης ή είναι τέχνη? Τα στοιχεία τέχνης δεν το εντάσσουν στο σύνολο δημιουργιών που αδρά "περιγράφονται" από την λέξη τέχνη, αλλά στα τεχνουργήματα.ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 01:41
Κάθε τι που φτιάχνει ο άνθρωπος και μπορεί να γίνει πιο όμορφο ή πιο άσχημο, να γίνεται δηλαδή αναφορά στα στοιχεία που συνιστούν την εξωτερική του εμφάνιση, την μορφή του, το σχήμα του, έχει στοιχεία τέχνης.
Περικεφαλαίες έφτιαχναν για να πάνε στη μάχη να χτυπηθούν, να τρυπηθούν ή και να σπάσουν. Και τις διακοσμούσαν. Τι θα πούμε; Ότι δεν υπάρχει τέχνη εκεί επειδή δεν είναι στις καθορισμένες;
![]()
Το ενδιαφέρον σε αυτό το ερώτημα είναι το ανάποδο, γιατί θα πρέπει οπωσδήποτε να τα εντάξουμε ως τέχνη και να μην τα αφήσουμε απ'έξω? Ποια είναι αυτή η αδήριτη ανάγκη που μας ωθεί να το κάνουμε?ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:38 Αυτά λοιπόν αν τότε ήταν χρηστικά αντικείμενα θα πεις ότι δεν έχουν τέχνη; Και την απέκτησαν σήμερα που πάψαμε να φοράμε το στεφάνι και να αποθηκεύουμε κάτι μέσα στη χρυσή λάρνακα; Αφού έχουμε συνεννοηθεί τι απαιτεί τεχνική και τι υπάγεται στην τέχνη γιατί να βάζουμε ένα ορισμό τόσο περιοριστικό που θα αφήσει πράγματα απέξω;
Δεν έχει νόημα να συνεχίσουμε αυτή τη διαφωνία.
Η διαδραστικότητα των βιντεογκεημς δεν είναι το ίδιο με αυτά που αναφέρεις. Η διαδραστικότητα αυτή είναι κλειστή, αν θεωρήσουμε όλο το βιντεογκεημ ως έργο, δεν μπορείς να το δεις όλο αν δεν νικάς πίστες για να προχωράς, κάτι που αποθαρρύνει πολλούς. Επίσης, η διαδραστικότητα αυτή κάνει επίκληση στην λογική σου, αφού απαιτεί να αναπτύξεις την στρατηγική σου σχεδόν πάντα με το ίδιο μοτίβο χωρίς να επιτρέπει δεύτερες σκέψεις. Δεν είναι πχ μια διαδραστικότητα ενός installation τύπου μπαίνω σε ένα σκοτεινό θάλαμο με περίεργα φώτα και παράξενες μυρωδιές που μπορεί να κάνουν κάποιον να αηδιάσει, κάποιον άλλο να χαρεί, κάποιον άλλο να κλάψει κλπ.ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:54Ήθελα να καταπιαστώ και με το ζήτημα της αλληλεπίδρασης/διαδραστικότητας αλλά λίγο αργότερα αφού πρώτα ξεκαθαρίσουμε κάποιες έννοιες. Πλέον υπάρχει μεγάλος όγκος διαδραστικών έργων σε διάφορες τέχνες με πιο κοινό παράδειγμα τα installations. Ωστόσο υπήρχαν και παλιότερα έργα τα οποία δεν ήταν πλήρως αποκρυσταλλωμένα και τα διαμόρφωνε ο εκτελεστής ή το κοινό. Ας λύσουμε μερικές βασικές έννοιες και θα περάσουμε και σε αυτά.Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 13:43Η διαδραστικότητα που επιμένετε είναι μια πλάνη. Δεν υπάρχει στον βαθμό που ισχυρίζεστε. Στα παιχνίδια καλείσαι να βρεις τον δρόμο σου μέσω ενός λαβύρινθου, ο τρόπος που το κάνεις συμπεριλαμβάνει αντανακλαστικά, στρατηγική σκέψη στο ελάχιστο (υποπτεύομαι όσοι παίζεται παιχνίδια είστε κακοί ή ανύπαρκτοι στο σκάκι) και αλληλεπίδραση στον βαθμό που ορίζεται από το παιχνίδι. Μην αρχίσουμε με τα οπεν γουόρλντ ξέρετε ότι και κει ισχύει το ίδιο μα χωρίς γραμμικότητα. Δεν υπάρχει ταύτιση με ψηφιακούς χαρακτήρες. Είναι ατελείς. Δεν υπάρχει ταύτιση.stavmanr έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 08:46
Σωστή η παρατήρηση, την έκανα κι εγώ πιο πριν, αλλά χρειάζεται διαβάθμιση.
Υπάρχουν βιντεογκέιμς με ελάχιστο Interactive και πολύ σενάριο, και υπάρχουν άλλα με συνεχή έλεγχο της δράσης και ελάχιστο ή καθόλου σενάριο.
Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι τα βιντεογκέιμς είναι μία πολυπαραμετρική δραστηριότητα με έλεγχο/χειρισμό, οργάνωση στρατηγικής, τακτική επίλυση γρίφων, και κινηματογραφική τέχνη, σε διάφορες αναλογίες μεταξύ τους.
Ο τρόπος που βιώνεις ένα έργο τέχνης είναι διαφορετικός. Αν πάρουμε τον κινηματογράφο που είναι πλησιέστερος στα βίντεογκειμς απαιτείται ταύτιση. Πολλαπλή ταύτιση. σε Χαρακτήρες που εξελίσσονται ή όχι. Τα βιντεο γκειμς, επειδή ο σκοπός τους είναι να διασκεδάσουν όοως οιβταινικες της μαρβελ απαιτούν ταύτιση στον μικρότερο δυνατό βαθμό. Αυτός που παίζει δεν είναι άλλος από εσάς. Κι ακόμα για σας μέσω του παιχνιδιού δεν μαθαίνετε ένα μεγάλο μυστικό ή μια αλήθεια. Στις καλές ταινίες μαθαίνετε πολλά για τον εαυτό σας. Μαθαίνετε πολλά για τον κόσμο.
Στα βίντεο γκειμ αρνιέστε τον κόσμο για μια ρηχή ψυχαγωγία. Που δεν είναι κακό. Μα δεν είναι τέχνη.
Θέλω να εξηγήσω ότι αυτή είναι μια εργασία που την κάνει κάποιος που γνωρίζει να κάνει κάτι τέτοιο. Και το κάνει ανεξάρτητα από την ψυχολογική κατάσταση που βρίσκεται ο ίδιος. Δεν εκφράζει αναγκαστικά ένα δικό του συναίσθημα ή βίωμα όταν κάνει κάτι τέτοιο. Δεν είναι υποχρεωτικό. Μπορεί να συμβαίνει, μπορεί και όχι. Ούτε μπορεί να μπει κάποιος σε τέτοια συναισθηματική κατάσταση σε όλη την διάρκεια της γραφής και επεξεργασίας ενός τέτοιου έργου.paul25 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 19:07Γιατί θα πρέπει να ζει μέσα στην λύπη όλο τον καιρό που δημιουργεί? Τι προαπαιτούμενο είναι αυτό? Έμπνευση χρειάζεται που μπορεί να προκύψει πχ από μια ανάμνηση παλιάς του θλιβερής εμπειρίας, μπορεί να τον εμπνέει η ματαιότητα της ζωής και ύπαρξη του θανάτου κλπ.ST48410 έγραψε: 10 Ιούλ 2022, 00:35 Σκέψου ότι πας σε συνθέτη και του παραγγέλνεις έργο για νεκρώσιμη τελετή εις μνήμην κάποιου. Αν αυτό το έργο χρειαστεί 2-3 μήνες να ετοιμαστεί τι πιστεύεις; Ότι θα ζει όλο αυτό το διάστημα μέσα στη θλίψη προκειμένου να μπορέσει να την εκφράσει στο έργο του;
Ότι ένας σκηνοθέτης που γυρίζει ένα θρίλερ 5-6 μήνες θα ζει μέσα στον τρόμο όλο αυτό το διάστημα;