Hector Buas έγραψε: 15 Ιούλ 2020, 14:38
Ζαποτέκος έγραψε: 15 Ιούλ 2020, 13:39
...
Αυτό είναι ερμηνεία του Αναγνωστάκη :
Η βίαιη συμπεριφορά του Νίκωνα ... παρουσιαζόμενη ως τιμωρία και θαύμα ... Αν η κοσμοθεωρία του Αναγνωστάκη δεν περιλαμβάνει το θαύμα δεν φταίω εγώ.
Κάνε μια μικρή έρευνα για τον Νίκωνα και θα καταλάβεις πως λειτουργούσε η μαγγούρα του. Αν σε άγγιζε με αυτήν υπήρχαν μόνο δύο δυνατότητες: η θα γινόσουνα εξαίρετος Χριστιανός η μακαρίτης...
Αν ο Νίκωνας ήταν πράγματι βίαιος, θα χτυπούσε και τον Άρατο, που όπως λέει ο "Βίος", έβριζε και συκοφαντούσε διαρκώς τον Νίκωνα σε όλη την πόλη, και ακόμα περισσότερο, ο Νίκωνας δεν θα τον συγχωρούσε όταν ο Άρατος υποτίθεται ότι κατάλαβε το λάθος του.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας και οι Ιεροί Κανόνες απαγορεύουν απόλυτα τις σωματικές ποινές. Αυτές ήταν αποκλειστικά στη δικαιοδοσία της πολιτείας. Ένας βιογράφος/συναξαριστής λοιπόν, όταν συγκρίνει τον όσιο με τον Ηρακλή, χρησιμοποιεί εικόνες με κάποιο σκοπό, αλλά αυτές πρέπει να μπαίνουν κάτω από την κριτική.
Αν τα συναξάρια δεν χρειάζονταν κριτική, δεν θα αναλάμβανε ο άγιος Νικόδημος ο αγιορείτης να εξετάσει τα συναξάρια για κάθε λογής ασύμβατα κείμενα και εικόνες που είχαν επιζήσει ως λαϊκές διηγήσεις. Αυτό δεν θα χρειαζόταν να γίνει αν όντως τα συναξάρια αποτελούσαν ακριβή ιστορικά κείμενα. Όμως τα συναξάρια δεν ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Τα συναξάρια είναι κάτι σαν τις αγιογραφίες. Οι αγιογραφίες δεν εκλαμβάνονται ως ιστορικοί πίνακες που αναπαριστούν με ακρίβεια ένα γεγονός αλλά ερμηνεύονται συμβολικά και πνευματικά.
Άρα λοιπόν, όπως διδάσκει η επιστήμη της αγιολογίας, τα συναξαριακά κείμενα παρουσιάζουν ένα μεγάλο πλήθος προβλημάτων, όταν προσπαθεί κάποιος να τα εκλάβει όλα κατά γράμμα. Υπάρχουν πολλοί τύποι και συμβολισμοί μέσα εκεί και το γεγονός ότι οι Βίοι αγίων αποτελούν σημαντικά κείμενα για τους ιστορικούς, αυτό οφείλεται κυρίως στις έμμεσες μαρτυρίες που αναγκαστικά προκύπτουν μέσα από αυτά, αφού ο συγγραφέας θέλοντας και μη δεν θα μπορέσει να αποφύγει περιγραφές νοοτροπιών, κοινωνιών, καταστάσεων, πολέμων, που ζει, βλέπει ή γνωρίζει.
Οι ιστορικοί, αυτό που βλέπουν στον Βίο Νίκωνα όπως και σε κάθε βίο είναι η ουσία: ότι υπήρχε διαμάχη των χριστιανικών και εβραϊκών κοινοτήτων και οι δυσκολίες που περιγράφονται δείχνουν ότι η εβραϊκή κοινότητα ήταν αρκετά ισχυρή. Και όπως ξέρουμε, εβραϊκές κοινότητες δεν σταμάτησαν ποτέ να υπάρχουν στην Πελοπόννησο. Εάν λαμβάναμε κατά γράμμα τις περιγραφές, τότε θα έπρεπε να συμπεράνουμε ότι καμία εβραϊκή κοινότητα δεν είχε επιζήσει. Όμως, τα ιστορικά στοιχεία διαψεύδουν κάτι τέτοιο καθώς κοινότητες Εβραίων υπήρξαν και στη Σπάρτη και στον Μυστρά και σε άλλες περιοχές χωρίς να γίνουν Χριστιανοί...
Επιπλέον όμως, μην ξεχνάμε ότι αφορμή για τα γεγονότα ήταν η επιδημία πανώλης. Και όπως ξέρουμε, τα βυρσοδεψεία και τα σφαγεία, αποτελούσαν εστίες ακαθαρσίας και σε όλους τους αιώνες θεωρούνταν ύποπτα για την εξάπλωση της πανώλης και των άλλων λοιμωδών νοσημάτων. Κατά συνέπεια, η περιγραφή της προσπάθειας να βγουν όλα αυτά εκτός πόλης, περιγράφει και μια προσπάθεια άμυνας κατά της νόσου, πέρα από μια διαμάχη για το εμπόριο.