hellegennes έγραψε: 20 Μαρ 2021, 22:02
Να τονίσω εδώ ότι δεν αστειεύομαι. Κυριολεκτώ. Το βλέπω αυτό σε μεγάλο μέρος του έργου του Μπαχ. Τεχνικά άρτιο, ως αριστουργηματικό, αλλά άψυχο. Νιώθω διαρκώς ότι ακούω ασκήσεις και πειραματισμούς και όχι έκφραση.
Αισθάνομαι ότι σου χρωστάω μια αναλυτικότερη απάντηση. Δεν τα ακούω αυτά πρώτη φορά όπως μπορείς να υποθέσεις. Υπάρχει μία πεποίθηση (εσφαλμένη κατά την ταπεινή μου γνώμη) ότι το έργο τέχνης οφείλει να "αγγίζει την ψυχή σου" και αν δεν το κάνει αυτό δεν είναι καλό. Η πεποίθηση αυτή είναι δημιούργημα συγκεκριμένων κύκλων με συγκεκριμένα συμφέροντα αλλά δεν είναι της ώρας.
Για να εξηγήσω γιατί αυτή η πεποίθηση είναι προβληματική έχω κατά καιρούς αναφέρει:
* Την λανθασμένη εντύπωση ότι η μουσική είναι μία και καταλαβαίνουμε όλοι όλα. Έτσι μετά ότι δεν μας μιλάει υποθέτουμε ότι φταίει αυτό.
* Την διάκριση των ειδών της τέχνης και τις απαιτήσεις που έχει κάθε ένα. Άλλα πράγματα απαιτούνται στο χώρο της σοβαρής, άλλα στο χώρο της εμπορικής/ελαφράς και άλλα στο χώρο της παραδοσιακής δημιουργίας. Θα δεις χαρακτηριστικά πως οι θιασώτες του έργου που
εκφράζει κάτι και μιλάει στην ψυχή του ακροατή τείνουν να αντιμετωπίζουν τα ήδη της τέχνης ως ένα πράγμα
* Την ύπαρξη καλλιτεχνικών κριτηρίων για την κρίση του έργου
* Την κρίση του έργου μέσα στο ιστορικό του πλαίσιο και σε σύγκριση με τα σύγχρονα ομοειδή του
* Την αναζήτηση και τον θαυμασμό πνευματικού επιτεύγματος στο έργο τέχνης.
* Το ότι μπορεί να σε συγκινήσει και
να μιλήσει στην ψυχή σου κάτι για εξωκαλλιτεχνικούς λόγους άρα δεν μπορεί να είναι αυτό κριτήριό σου για την αξιολόγηση της ποιότητας ενός έργου
Στα απαριθμώ για να σου φέρω στο μυαλό όλες τις σχετικές συζητήσεις που κατά καιρούς έχουμε κάνει. Ελπίζω να βγάζει νόημα.