Λοξίας έγραψε: 08 Απρ 2023, 13:37
Αρίστος έγραψε: 08 Απρ 2023, 10:21
Μονο που οι αρχαιοι συγγραφεις θεωρουσαν οτι η Αθηνα προερχοταν απο την Τριτωνιδα της Λιβυης.
Είναι παραπληροφόρηση αυτό, Αρίστο
Γι' αυτο και η ονομασια της Τριτογενεια.
.
Αρίστο, κάπου πρέπει ή να παραθέτεις ΟΛΕΣ τις πληροφορίες ή να ΜΗΝ βασίζεσαι μόνον στις εναλλακτικές θεωρίες...
Εγώ με τα ελάχιστα που γνωρίζω, βρήκα αυτήν την ΠΟΛΥ αξιόπιστη πηγή...
https://lsj.gr/wiki/%CF%84%CF%81%CE%B9% ... E%B9%CE%B1
French (Bailly abrégé)
ας (ἡ) :
le nombre trois et le triangle équilatéral dans la langue des Pythagoriciens.
Étymologie: τρίτος, γένος.
Greek Monolingual
ἡ, Α
1. ως κύριο όν. Τριτογένεια
προσωνυμία της θεάς Αθηνάς
2. στους (Πυθαγορείους) ονομασία του αριθμού τρία και του ισόπλευρου τριγώνου.
[ΕΤΥΜΟΛ. Πρόκειται για σύνθ. λ. με β' συνθετικό -γένεια < -γενής < γένος, ενώ δυσερμήνευτο παραμένει το α' συνθετικό της. Κατά την επικρατέστερη άποψη, ανάγεται στο τακτικό αριθμ. τρῐτος και εμφανίζει μακρό -ι- για μετρικούς λόγους. Σύμφωνα με αυτήν την άποψη, η λ. επιδέχεται διάφορες ερμηνείες, όπως «αυτή που γεννήθηκε την τρίτη ημέρα του μήνα» ή «το τρίτο παιδί μετά τον Απόλλωνα και την Αρτέμιδα» ή «αυτή που επινόησε τους τρεις κύριους δεσμούς της κοινωνικής ζωής» ή «αυτή που, ως αναπαράσταση της φύσης, γεννιέται τρεις φορές τον χρόνο». Πιθανότερη ωστόσο θεωρείται η άποψη ότι η λ. Τριτογένεια έχει σημ. «η πραγματική κόρη του Διός», όπου το τρίτος έχει, κατά κάποιον τρόπο, εμφατική λειτουργία (πρβλ. Τριτοπατρῆς). Λιγότερο πιθανές, εξάλλου, θεωρούνται άλλες απόψεις, που βασίζονται σε θρύλους σχετικά με τη γέννηση της Αθηνάς. Σύμφωνα με αυτές, η λ. συνδέεται με το Τρίτων «ονομ. ποταμού στη Βοιωτία» ή με το Τριτωνίς «ονομ. λίμνης στη Λιβύη ή την Αρκαδία», ενώ άλλοι προτείνουν τη σύνδεση της με έναν τ. τριτώ «κεφάλι», επειδή, κατά την παράδοση, η Αθηνά γεννήθηκε από το κεφάλι του Διός].
Βλέπεις ότι η πιθανότερη ετυμολογία διαψέυδει τον ισχυρισμό σου πως "οι αρχαίοι συγγραφείς...".
Η κλασική παράδοση αναφέρει πως η θεά γεννήθηκε κοντά της πηγής Τριτωνίδος την οποίαν τοποθετούν στην Βοιωτία, ή στην Κρήτη.
Προφανώς η γέννησις της Αθηνάς έγινε κοντά σε υγρό στοιχείο. Δύο, το πολύ τρεις, πηγές αναφέρουν την Λίμνη Τριτωνίδα της Λιβύης ή της Αρκαδίας.
Εσύ πως καταφέρνεις την ελάχιστη μειοψηφία της αρχαιότητος να την παρουσιάζεις σαν πλειοψηφία, δεν είναι και απορίας άξιον...
Πρωτη επιλογη εδω.
English (LSJ)
ἡ, (γίγνομαι) A Trito-born, a name of Athena, Il.4.515, 8.39, Od.3.378, Hes.Th.895,924, IG14.1389ii 1. (Variously expld.
in antiquity, from the lake Τριτωνίς in Libya, from which an old legend represents the goddess to have been born, E.Ion872 (anap.), cf. Hdt.4.180; or from Triton, a torrent in Boeotia, Paus.9.33.7, cf. Apollod.1.3.6; or from a spring in Arcadia, Paus.8.26.6; or from τριτώ, Aeol. word for κεφαλή (Sch.Ar.Nu.985, Tz.ad Lyc.519; Athamanian acc. to Nic. (Fr.145) ap.Hsch.), i.e. head-born; or, born on the third day of the month, Ister 26 (the 23rd, τρίτῃ φθίνοντος, Sch.BT Il.8.39); or, the third child after Apollo and Artemis, Suid. s.v. τριτογενής; or, as representing Nature, born thrice in the year, D.S.1.12; or because she was author of the three main bonds of social life, Democr.1b,2.) II the Pythagoreans gave the name Ἀθηνᾶ τ. to the equilateral triangle, Plu.2.381e; cf. τρεῖς, τριάς.
https://lsj.gr/wiki/%CE%A4%CF%81%CE%B9% ... E%B9%CE%B1
Περισσοτερα απο αρθρο μου στο Strange.
Οι Αιγύπτιοι πίστευαν πως η Νηίθ είχε προέλευση από τη Λιβύη και αρκετοί Έλληνες πίστευαν πως η Αθηνά προερχόταν από τη Λιβύη. Σύμφωνα με τον Απολλώνιο το Ρόδιο, η Αθηνά γεννήθηκε στη λίμνη Τριτωνίδα της Λιβύης από κάποια νύμφη που έσμιξε με τον Ποσειδώνα. Αυτή η εκδοχή μας διευκολύνει να καταλάβουμε γιατί ο Όμηρος και ο Ησίοδος αποκαλούσαν την Αθηνά, Τριτογένεια (γεννημένη από την Τριτωνίδα). Ο Ευρυπίδης στην τραγωδία του Ίων αναφέρει πως η Αθηνά αφού γεννήθηκε από το κεφάλι του Διός στη συνέχεια μεταφέρθηκε στη λίμνη Τριτωνίδα όπου την ανέθρεψαν οι νύμφες της λίμνης. Ο Ηρόδοτος υποστηρίζει πως η Αθηνά λατρευόταν στη Λιβύη και μάλιστα πως η Αιγίδα και τα ρούχα της ήταν τα κλασσικά ρούχα που φορούσαν οι Λίβυες γυναίκες.
Ας δουμε τωρα και τι λεει ο Ηροδοτος.
Θυσίες κάνουν μονάχα στον ήλιο και τη σελήνη· σ᾽ αυτούς κάνουν θυσίες όλοι οι Λίβυες, όσοι όμως ζουν γύρω από τη λίμνη Τριτωνίδα, πρώτ᾽ απ᾽ όλους στην Αθηνά, κατόπι στον Τρίτωνα και τον Ποσειδώνα.
[4.189.1] Και βέβαια τη φορεσιά και τις αιγίδες των αγαλμάτων της Αθηνάς τα πήραν οι Έλληνες από τις Λίβυσσες· γιατί, αν εξαιρέσουμε το ότι τα φορέματα των Λιβυσσών είναι δερμάτινα και τα κρόσσια που κρέμονται από τις αιγίδες σ᾽ αυτές δεν είναι φίδια, αλλά δερμάτινες λουρίδες, σ᾽ όλα τ᾽ άλλα η εμφάνιση είναι η ίδια. [4.189.2] Ακόμα και η λέξη μάς δείχνει ότι η στολή των παλλαδίων μάς ήρθε από τη Λιβύη· γιατί οι Λίβυσσες φορούν πάνω απ᾽ τα ρούχα τους τομάρια αίγας χωρίς το τρίχωμά τους, με πολλά κρόσσια βαμμένα με ριζάρι, κι είναι απ᾽ αυτά τα τομάρια αίγας που οι Έλληνες τους έδωσαν το όνομα αιγίδες. [4.189.3] Και πιστεύω πως οι θρήνοι και οι κοπετοί στις ιεροτελεστίες για πρώτη φορά εκεί ακούστηκαν· γιατί πολύ τα συνηθίζουν οι Λίβυσσες και τα κάνουν ωραία. Και να ζεύουν τέσσερα άλογα στο ίδιο άρμα από τους Λίβυες το έμαθαν οι Έλληνες.
https://www.greek-language.gr/digitalRe ... 0&page=120
.