Εγώ ξέρω ότι ξανάρχισε ο Έκτορας το θρυλικό νήμα και βρήκα αιτία να ξαναδιαβάσω φόρουμ.
Ο λόγος είναι ότι εκθέτει πρωτότυπες απόψεις, αλλά όχι ατεκμηρίωτα. Από κει και πέρα έγγειται στον καθένα να εξετάσει την εγκυρότητα τον επιχειρημάτων του, με τις γνώσεις του.
Εγώ έχω να πώ ένα ευχαριστώ και να μην τον τσακωθώ, παρόλο που δεν συμφωνώ πάντα μαζί του.
Οι λόγοι του "ευχαριστώ" είναι δύο:
1. Ότι ανέπτυξε εδώ μια θεωρία που δεν είχε ξανακουστεί σχετικά με την προέλευση των Αρβανιτών και έδωσε έτσι και σε μένα το έναυσμα να αρχίσω να ψάχνω. Μέχρι τότε αμφιταλαντευόμουν μεταξύ της άποψης ότι είναι εξελληνισμένοι Αλβανοί και της άποψης ότι είναι εξαλβανισμένοι Έλληνες. Τελικά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Και καταλύτης σε αυτό ήταν τα επιχειρήματα του Έκτορα ως προς την λατινοφωνία του πρώτου αρβανίτικου κύματος μετανάστευσης στην Ελλάδα.
2. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι χάρι στον παρακάτω πίνακα του libro d oro της Ζακύνθου, όπου έχει επισημάνει πριν χρόνια στο παλιό phorum, το επίθετο μου ως Αρβανίτικο (δεν είναι κλασσικό αρβανίτικο) άρχισα να ψάχνω για τις ρίζες μου. Και έμαθα πολλά...πάρα πολλά!
Όλοι οι ευγενείς έχουν ένα οικόσημο. Έτσι και αυτοί του libro d oro της Ζακύνθου. Το οικόσημο της οικογένειας μου απεικονίζεται στον Ραγκαβή. Το ίδιο οικόσημο είναι σήμερα (και δεν ξέρω από πότε) το δημοτικό σύμβολο αρβανίτικης κοινότητας (commune) της Σικελίας...... Ο Έκτορας έπεσε μέσα στην επισήμανση με κιτρινο χρώμα των Αρβανίτικων ονομάτων, ακόμα και αυτών που δεν είναι SOS.
Hector Buas έγραψε: 06 Φεβ 2020, 20:18
Μετά τον Πρώτο Ενετο-Τουρκικό πόλεμο (1463-1479) οι Ενετοί εγκατέστησαν στα Ιόνια νησιά, ως "άρχοντες", ευγενείς της δικής τους "πολιτείας". Οι ευγενείς αυτών των νησιών καταγράφονταν την εποχή εκείνη σε έναν κατάλoγο που είναι γνωστός ως Libro d' Oro η αλλιώς Χρυσή Βίβλος. Μια απ' τις αρχαιότερες τέτοιες καταγραφές που σωζονται είναι αυτή της Ζακύνθου. Ας την δούμε.
Η παραπάνω εικόνα προέρχεται απ' το βιβλίο Livre d' Or του Ευγένιου Ρίζου-Ραγκαβέ, Τόμος 3, σελίδα 7. Το βιβλίο είναι διαθέσιμο απ' την βιβλιοθήκη "Ανέμη" του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Στην παραπάνω εικόνα και μέσα στο κόκκινο πλαίσιο παρουσιάζονται οι εγγραφές του Libro d' Oro για την περίοδο 1483-1572. Με κίτρινο χρώμα είναι επισημασμένοι οι "άρχοντες" της Ενετικής Δημοκρατίας που είναι σίγουρα Αρβανίτικης καταγωγής, ενώ με πράσινο αυτοί που ίσως είναι Αρβανίτικης καταγωγής, χωρίς αυτό να είναι σίγουρο. Απ' ότι μπορεί να δει κανείς, περίπου ένας στους τέσσερεις "άρχοντες" που την εποχή εκείνη διοικούσαν την Ζάκυνθο ήταν Αρβανίτικης καταγωγής. Κι αυτό συνέβαινε και στα άλλα νησιά. Οι Αρβανίτες των Επτανήσων έφτασαν εκεί από την Πελοπόννησο αλλά κι αργότερα απ' την Κύπρο και την Κρήτη. Υπερασπίσθηκαν τα νησιά με τον τρόπο που γνώριζανν και στο τέλος κατάφεραν να μην τα πάρουν ποτέ οι Τούρκοι (εκτός της Λευκάδας που την κράτησαν περίπου 200 χρόνια).
Το τι ακριβώς ήταν οι Αρβανίτες θα το δούμε αργότερα μέσα από μια εξαιρετική, αλλά δυστυχώς αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, για την μεσαιωνική Θεσσαλία. Μέχρι τότε, μπορεί ο οποιοσδήποτε να συνεχίσει να φαντάζεται πως οι Αρβανίτες ήταν ένα ληστρικό έθνος. Άλλωστε, κανείς δεν μπορεί να εμποδίσει κάποιον να ερμηνεύει τον κόσμο με μέτρο το χωριό του...
Εγώ νομίζω ότι είναι πολύ ωραίο το γεγονός ότι βρισκόμαστε εδώ μια παρέα και συζητούμε ένα τέτοιο θέμα. Οι περισσότεροι και ειδικά οι παλιοί χρήστες (Καρυτινός, Λούρος, Αρχικλέφταρος, μηχανικός κ.α) έχουν αρκετές γνώσεις και ωραία επιχειρήματα να γίνει μια ωραία συζήτηση, να περάσουμε καλά και να μάθουμε ΄ο καθένας από μόνος του, αλλά και από τον κόπο του άλλου πέντε πράγματα που δεν γνωρίζουμε.
Δεν μ' αρέσουν οι χαρακτηρισμοί, εκτός και αν είναι αστεϊσμοί .
Πολλοί χρήστες γράφουν σε blogs σε fbομάδες και επώνυμα εκπέμπουν ένα κύρος, δεν είναι σωστό να πέφτουν χαμηλά.
Ασχέτως αν διαφωνούν πολλοί μαζί του, ο Έκτορας μας φέρνει καινές θεωρίες που αξίζουν συζήτηση διότι δούλεψε γι αυτές και δεν τις βρήκε έτοιμες κάπου.
26/10/2019 εδώ
viewtopic.php?f=11&t=14875&start=255 είχα γράψει:
<<Θα ασχοληθώ πάλι με τον χάρτη του Έκτορα.
Στο υπόμνημα του χάρτη διαβάζουμε:
<<Αριθμοί γνωστών σλαβικών τοπωνυμίων ανά περίπου 1000 τ.χ>>
Σκούρο Βυσσινί >45
Βυσσινί 27-36
κίτρινο 17-26
πράσινο 7-16
πράσινο ανοικτό 1-6
Άρα στο σκούρο Βυσσινί πρόκειται για ζώνη από 37 έως 45 το πολύ τοπωνύμια.
Ο χάρτης αυτός είναι παραπλανητικός, διότι δεν συγκρίνει αριθμητικά τα σλαβικά τοπωνυμία με τα υπόλοιπα τοπωνύμια της κάθε ζώνης για να προκύψει ποσοστό σλαβικών τοπωνυμίων ανά ζώνη.
Είναι ένας χάρτης που παρουσιάζει την πυκνότητα των σλαβικών τοπωνυμίων σε σχέση με τα σλαβικά τοπωνύμια άλλων ζωνών. Ουσιαστικά μετράει τα σλαβικά τοπωνύμια μεταξύ τους,
για να βγάλει στις πιο σλαβόφωνες ζώνες από όλες το ιλιγγιώδες

μέγεθος των 37 με 45 τοπωνυμίων ανά 1000 τ.χ,
στην αμέσως επόμενη το ιλιγγιώδες

μέγεθος των 27-36 τοπωνυμίων ανά 1000 τ.χ
και στην αμέσως επόμενη το κολοσσιαίο

μέγεθος των 17-26 τοπωνυμίων ανά 1000 τ.χ.
Ως εκ τούτου ψιλο-άνθρακες ο θησαυρός!
Εγώ χρωμάτισα τον χάρτη με άλλα χρώματα (ΒΛΕΠΕ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ)-συγνώμη Έκτορα, δικός σου είναι άλλωστε- γιατί αυτή η τριχρωμία βυσσινί-κίτρινο-πράσινο με μπέρδευε λίγο.
Στην παρακάτω εκδοχή έχουμε Βυσσινί-κόκκινο-ροζ όπου έχουμε μια κάποια παρουσία σλαβόφωνων τοπωνυμίων, ενώ τις πράσινες ζώνες που ψάχνουμε σλαβόφωνο τοπωνύμιο με το φανάρι του Διογένη τις άφησα όπως ήτανε.
Η παρουσία των σλαβόφωνων τοπωνυμίων σε Ήπειρο και δυτική Μακεδονία παρότι είναι εμφανής δεν εντυπωσιάζει τηρουμένων των ιστορικών δεδομένων. Βυσσινί 37-45, κόκκινο 27-36.
Στην νότιο Ηπειρο-νότιο Πίνδο έχουμε το πολύ 17-26 ροζ
Υπάρχει μια αξιομνημόνευτη παρουσία στην δυτική περιοχή των Τρικάλλων Βυσσινί 37-45
Τέλος υπάρχει μια ζώνη κεντρική και ορεινή που αρχίζει από την νότια Ευρυτανία-Δυτ Φθιώτιδα και περιλαμβάνει κράβαρα, δυτική Φωκίδα, ορεινή Αχαία, ορεινή Ηλεία, δυτική Αρκαδία και ορεινή Μεσσηνία όπου έχουμε από 17-26 ροζ, έως 27-36 κόκκινο στην καλύτερη περίπτωση.
Αξιομνημόνευτη επίσης είναι η νότια περιοχή του Λακωνικού Ταυγέτου με 27-36 κόκκινο.>>
ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΞΕΡΟΚΕΦΑΛΟΙ ΚΑΙ ΝΑ ΑΡΝΟΥΜΑΣΤΕ ΤΟ ΠΑΣΙΦΑΝΕΣ.
Δύο επιπλέον παρατηρήσεις στον ανωτέρω χάρτη:
Προσέξτε ότι η σλαβόφωνη παρουσία διακόπτεται στην Ευρυτανία-Τζουμέρκα-Αργιθέα που είναι οι Σαρακατσάνοι.
Προσέξτε την αποκομμένη σλαβόφωνη παρουσία στον Παρνασσό και το έλειμμά της στα Βαρδούσια, Οίτη, Γκιώνα.
Σλάβοι βεβαίως και εγκατάσταθηκαν στην Ελλάδα. Όπως είπαν κι άλλοι, ήταν πρωτοσλάβοι.
Δώσανε ονόματα σε βουνά, ράχες και λόφους, όμως μας έμειναν τα ποτάμια. Ελάχιστα ποτάμια στην λαική καθομιλουμένη άλλαξαν γένος σε θηλυκό
που είναι φαινόμενο επηρεασμού από σλαβόφωνους. Άρα δεν ήταν και τόσο καταλυτική η παρουσία τους, όπως έχω αναλύσει και σε άλλες αναρτήσεις.
Για να ξαναγυρίσω στον Έκτορα και να κλείσω, έχω να πω ένα τελευταίο, πως όταν καταπιαστείς με ένα θέμα με άλλη άποψη το ξεκινάς και αλλού η έρευνα και η μελέτη σε πάει. Νομίζω ότι αυτό συνέβη σε αυτόν.
Ας συνεχίσουμε την συζήτηση με ωραίες τοποθετήσεις. Έχω κι εγώ πολλά "κρυφά χαρτιά" που δεν τα έχω εκθέσει δημοσίως. Η σοβαρότητα και η πλοκή του νήματος θα είναι υπεύθυνες στο να κρίνω ότι ήρθε η ώρα της αποκάλυψης τους. Ελπίζω να έχω χρόνο να διαβάζω και να σχολιάζω κι εγώ.