Το έθνος ( nation ) ουσιαστικά έχει κράτος ή κάποια μορφή πολιτικής συγκρότησης ή προσπάθεια απόκτησης τέτοιας . Η εθνότητα ( ethnicity ) όχι. Οι Νιγηριανοί είναι έθνος. Οι Γιορούμπα είναι εθνότητα. Αναγνωρίζεις πολιτική συλλογικότητα και σε φυλετικές ομάδες όπως αυτές του Αμαζονίου ή σε εθνότητες όπως αυτή των Λαπώνων, των Λιβονών , των Καρελίων κ.λπ. ;Antipnevma έγραψε: 22 Αύγ 2020, 21:45Δεν παίρνω πολύ σοβαρά αυτήν την άγονη συζήτηση έθνος vs εθνότητα. Εγώ ξέρω ότι οι άνθρωποι χωρίζονται παντού και πάντα σε πολιτικές συλλογικότητες. Η "ταυτότητα" των ανθρώπων οφείλεται στις πολιτικές συλλογικοτήτες με τις οποίες ήρθαν σε επαφή και επηρεάστηκαν. Οι αλεβίτες τουρκομάνοι οφείλουν την ταυτότητα τους στην σαφαβιδική προπαγάνδα. Οι τουρκόφωνοι χριστιανοί στο βυζάντιο. Οι ελληνόφωνοι μουσουλμάνοι στην οθωμανική αυτοκρατορία. Οι Έλληνες κομμουνιστές στη σοβιετική προπαγάνδα.Ζαποτέκος έγραψε: 22 Αύγ 2020, 19:56Δεν αλλάζει κάτι. Την εποχή που μορφωνόταν αυτός το "ουραλοαλταϊκός" έπαιζε πολύ.Antipnevma έγραψε: 22 Αύγ 2020, 19:49 "ουραλοαλταϊκή τουρκική γλώσσα"Δεν υπάρχει τέτοια γλωσσική οικογένεια. Ο δε όρος "αλταϊκός" και οι συναφείς με τον όρο ιδέες θεωρούνται ξεπερασμένες. Η τουρκική ανήκει στον Ογκούζ κλάδο της τουρανικής (Τurkic) οικογένειας.
edit
Antipnevma
Παρατήρησες όμως πως ξέρει να διακρίνει το έθνος απ' την εθνότητα ;![]()
Στο ζήτημα με την ταυτότητα του Βυζαντίου η θέση μου είναι ότι είχε μια υστερορωμαϊκής προέλευσης οικουμενική χριστιανική ιδεολογία και μια ελληνικής προέλευσης και περιεχομένου ιδεολογία μόρφωσης που ήταν όμως τυπική και για τους Λατίνους Ρωμαίους ιδιαίτερα μετά την λήξη της Υπατίας. Από τη στιγμή που το Βυζάντιο απέτυχε να κρατήσει την αυτοκρατορία όρθια στα υστερορωμαϊκά της σύνορα αναγκάστηκε σιγά σιγά να ξεφύγει από την ρωμαϊκή ιδεολογία και να εξελληνιστεί πλήρως από το 1204 και μετά. Η διαδικασία εξελληνισμού όμως σταμάτησε προσωρινά με την ανακατάληψη της πόλης και λίγο πριν την άλωση πήρε τη σημερινή της μορφή. Με την παρακμή της οθωμανικής αυτοκρατορίας ο ελληνισμός άρχισε να διαχύνεται και στις μάζες.
Η ρωμαϊκή ιδεολογία πάντως έβλαψε το Βυζάντιο. Και η ελληνοκεντρική ιδεολογία έβλαψε τη σημερινή Ελλάδα.
Κοιτάς όμως ένα μέρος της εθνοτικής ομάδας και όχι το όλον . Π.χ. οι Τουρκομάνοι Αλεβίτες ή οι Αζέροι ή οι Άραβες Σιίτες του Ιράκ οφείλουν τον αλεβιτισμό τους στον σαφαβιδικό σιιτισμό , αλλά η πλήρης ταυτότητά τους οφείλεται και σε άλλους παράγοντες όπως η τουρκική ή αραβική καταγωγή , η γεωγραφία κ.λπ.
Στην βυζαντινή ταυτότητα έπαιξαν ρόλο 3 παράγοντες α) χριστιανισμός β) ρωμαϊκή πολιτειακή οργάνωση και γ) ελληνοφωνία . Μέχρι τον 6ο αι. στην Ρωμαϊκή αυτοκρατορία υπήρχε διάκριση ελληνοφώνων και λατινοφώνων. Απ' τον 7ο αι. και μετά η αυτοκρατορία περιορίστηκε κυρίως σε ελληνόφωνα εδάφη και κατέληξε ο Ρωμαίος να ταυτίζεται με τον ελληνόφωνο. Δεν επήλθε κάποιος "εξελληνισμός" απ' το 1204 και μετά . Αυτό που έγινε είναι πως άρχισε να χρησιμοποιείται στα κείμενα ολοένα και πιο πολύ ο εθνοτικός όρος Έλληνας , χωρίς όμως ποτέ να πάψει να χρησιμοποιείται το Ρωμαίος .










