Re: Η Έξοδος των Εβραίων είναι μύθος;
Δημοσιεύτηκε: 05 Οκτ 2018, 08:47
Ποια ιστορία της αρχαιότητας δεν έχει αφ' εαυτής ή δεν μεταφέρει απ'τις πηγές που αντλεί κάποια προπαγάνδα ή διαστρέβλωση ; Άσε που πρέπει να μου πείς τι θεωρείς προπαγάνδα και τι όχι "μετά τους Ασσυρίους" για να το συζητήσουμε. Τα δύο παραπάνω παραδείγματα δεν αποδεικνύουν ότι η ΠΔ είναι αξιόπιστη αλλά οτί μπορεί στα συγκεκριμένα χωρία να είναι αξιόπιστη αν ταυτίσουμε τα αρχαιολογικά ευρήματα με τις βιβλικές αναφορές.Αφορά την "ιστορική" περίοδο, μετά τους Ασσυρίους, όπου η ΠΔ είναι ένα προπαγανδιστικό εθνικοθρησκευτικό κείμενο, γεμάτο ιστορικές διαστρεβλώσεις υπέρ των Ιουδαίων. Πριν την πρώτη αναφορά στους Ασσυρίους η ΠΔ είναι καθαρή μυθολογία.
Όχι αυτό. Ο σφραγιδόλιθος είναι εν δυνάμει αποδεικτικό στοιχείο.https://en.wikipedia.org/wiki/Jezebel#Historicity ( σφραγιδόλιθος )
Αυτό το θεωρείς αποδεικτικό στοιχείο;
A seal from the 9th century BCE, discovered in 1964, has a partially damaged inscription of "YZBL" which could have once read, "belonging to Jezebel". However, there are some issues with this theory. Whereas on the seal it appears the inscription begins with the letter yodh, Jezebel's name starts with an aleph, which is lacking on the seal; furthermore, the possessive lamedh which would translate to the prerequisite "belonging to (…)" is also missing from the seal. However, it is entirely possible these letters simply could have been located where the seal is damaged. Regardless, scholars do not agree on whether the seal is evidence for the historicity of the biblical character. Some scholars have also said that the size and intricacy of the seal could mean it was used by royalty.
Γιατί αποδέχεσαι μόνο την γνώμη του Finkelstein και δεν διαβάζεις και την πιο μετριοπαθή άποψη : According to Dr J Bimson, of Trinity College, Bristol 1 and 2 Kings are not "a straightforward history but a history which contains its own theological commentary". He points to verses like 1 Kings 14:19 that show the author of Kings was drawing on other earlier sources.
Άσε που ο Finkelstein κάνει την εξής παπαρίτσα μάλλον. Λέει ο Ben-Hadad Α΄αναφέρεται μόνο στην ΠΔ, άρα η ιστορία γι' αυτόν είναι αναξιόπιστη. Λές και είναι η πρώτη φορά που έχουμε ιστορική αναφορά από μία μόνο πηγή.
Και εγώ λοιπόν λέω πως όποια αρχαία κλασσική ή ελληνιστική αναφορά αφορά την αρχαϊκή , γεωμετρική και υστεροελλαδική ιστορία των Ελλήνων είναι... μυθολογία. Απαντώ οριστικά ότι ο νομοθέτης Λυκούργος της Σπάρτης ήταν ένα εντελώς μυθικό πρόσωπο. Είμαι σοβαρός ; Όσο σοβαρός είναι κάποιος που λέει πως η ιστορία ενός λαού της Μέσης Ανατολής πρίν τον 8ο αι. π.Χ. είναι σκέτη μυθολογία. Ποτέ οι Αιγύπτιοι δεν κατείχαν σταθερά την Συροπαλαιστίνη. Πάντα ήταν πεδίο συγκρούσεων ( Μεγιδδώ, Καντές, o βασιλιάς της Ιερουσαλήμ που αναφέρει στον φαραώ ότι δέχεται επιθέσεις από τους Habiru κ.α. )Αφορά το μυθολογικό κομμάτι της ΠΔ που προανέφερα.
Δούλεψες ; Μάλλον με δουλεύεις !Εγώ δούλεψα και βρήκα στοιχεία που ανατρέπουν τις θέσεις σου για ιστορικότητα της ΠΔ.

Γιατί εγώ τι έκανα , δεν δούλεψα ;
Καλά, δεν είχα διαβάσει το λήμμα της wiki στο παλαιότερο phorum και σου είχα επισημάνει και την αρνητική κριτική ;Εσύ, κάνει μπαμ από μακρυά πως δεν διάβασες ούτε την περίληψη από το βιβλίο των Israel Finkelstein and Neil Asher Silberman.

Την Έξοδο και τον Μωυσή αναφέρουν η ΠΔ και ελληνιστικές πηγές ( προφανώς η πρώτη πηγή όλων των πληροφοριών θα είναι η ΠΔ ). Το αν υπήρξε ή όχι είναι συζητήσιμο. Η Έξοδος ειδικά θα μπορούσε να είχε γίνει. Ανέφερα τους Υκσώς που μπήκαν και βγήκαν απ'το Μισίρι , τους Κηδαρίτες Άραβες που ως νομάδες ταξίδευαν από την Αίγυπτο ως την Μεσοποταμία και να προσθέσω και τους Λαούς της θάλασσας που επιτέθηκαν στην Αίγυπτο και εγκαταστάθηκαν στην Παλαιστίνη. Γιατί λοιπόν όχι και οι Εβραίοι ή ένα τμήμα αυτών ;Την Έξοδο που δεν έγινε και τον Μωυσή που δεν υπήρχε.
Δηλαδή ποιο ακριβώς είναι το αρχαιολογικό εύρημα που περιμένεις να βρείς από έναν νομαδικό λαό σε μία ημιερημική περιοχή και αυτό να τον διακρίνει από τους υπολοίπους ; Ας πούμε θα θεωρούσες ως ενδείξεις ότι η σιναϊτική γραφή απαντάται και στο Σινά και στην Χαναάν και ότι μπορεί να είναι πρόγονος του αρχαίου εβραϊκού αλφαβήτου ; Στην ΠΔ αναφέρονται οι Κενίτες, ένα τμήμα των Μαδιανιτών μάλλον απ'το οποίο προερχόταν και ο πεθερός του Μωυσή. Αυτοί οι Κενίτες ακολούθησαν τους Εβραίους στην Χαναάν και αναφέρονται ως "γραφείς". Δεν σου λέω ότι αυτό είναι απόδειξη, αλλά θα μπορούσε ίσως να είναι μία ένδειξη.Την ανυπαρξία αρχαιολογικών στοιχείων για έναν λαό που περιπλανιόταν 40 χρόνια στον Σινά.
Και για τους Φιλισταίους υπάρχει αναχρονισμός. Αναφέρεται ότι ήταν στην Παλαιστίνη από την εποχή του Αβραάμ ( 1800 π.Χ. ας πούμε ). Τι ακριβώς αποδεικνύει αυτό ; Μήπως πως ό,τι υπάρχει στην ΠΔ είναι εντελώς ψεύτικο ; Όχι βέβαια. Αλλά οι Εδωμίτες και οι Αραμαίοι γιατί δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν το 1200 π.Χ. όταν και τοποθετείται η εποχή του Μωυσή που κατά παράδοση έγραψε μαζί με τους βοηθούς του την Πεντάτευχο ; Επειδή η αναφορά στην Βίβλο είναι η παλαιότερη από κάθε άλλη αναφορά ;Για τους αναχρονισμούς περί Αραμαίων, Εδώμ, καμήλες που τότε ήταν ακόμα άγνωστες στην περιοχή.
Γιατί ήταν άγνωστες οι καμήλες στην περιοχή ; Επειδή η πρωιμότερη αρχαιολογική μαρτυρία είναι του 930 π.Χ. ; Αύριο έχουμε άλλη αρχαιολογική ανακάλυψη και μεταφέρεται αυτό το χρονικό όριο παλαιότερα. Μέχρι το 1952 γνωρίζαμε ότι το παλαιότερο γραπτό μνημείο της ελληνικής γλώσσας ήταν του 8ου αι. π.Χ. Το 1952 αποκρυπτογραφήθηκε η Γραμμική Β΄και πήγαμε 9 αιώνες πιο πίσω ! Μέχρι τον 19ο αι. οι Χετταίοι αναφέρονταν μόνο στην ΠΔ. Πουθενά αλλού. Ούτε σε αρχαίους Έλληνες συγγραφείς. Προχώρησαν οι αρχαιολογικές έρευνες και τους ανακαλύψαμε. ( Να σημειώσω εδώ ότι δεν είναι σίγουρο πως οι Βιβλικοί Χετταίοι ταυτίζονται [ πλήρως ] με τους αρχαιολογικούς Χετταίους ).
Στην wiki διαβάζω ότι η καμήλα χρησιμοποιούταν μάλλον σε Σομαλία και Νότια Αραβία από το 3000 π.Χ. και στο Ιράν από το 2500 π.Χ. Τι μας κάνει λοιπόν να πιστεύουμε ότι στη Μέση Ανατολή δεν χρησιμοποιύταν από τότε και ότι το χρονικό όριο του 930 π.Χ. δεν θα μετακινηθεί πρός τα πίσω ;
Δεν αποκλείεται η μικτή καταγωγή. Για τις χρονολογίες σχετικά με την Ιεριχώ υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των αρχαιολόγων. Η Παλαιστίνη ήταν πάντα μια περιοχή με αναστάτωση συνεπώς μια μακροχρόνια ειρηνική περίοδος σχεδόν αποκλείεται.Για τα στοιχεία που αποδεικνύουν πως οι Εβραίοι δεν έφυγαν ποτέ από την περιοχή.
Δεν μπορεί να αποδειχτεί ακόμη αν ήταν έτσι ή αλλιώς. Η αρχαιολογία δεν μπορεί από μόνη της να αποτυπώσει την πραγματική ιστορία. Δές τι γράφει ο τρισμέγιστος Θούκυ :Για τα έργα των Δαβίδ και Σολομών που μάλλον ήταν κάποιων άλλων βασιλιάδων.
Το ότι αι Μυκήναι ήσαν μικραί, ή κάθε άλλη πόλις του τότε καιρού φαίνεται σήμερον ασήμαντος, δεν είναι αποχρών λόγος όπως αρνηθή κανείς να πιστεύση ότι η κατά της Τροίας εκστρατεία υπήρξεν όσον μεγάλη λέγεται από τους ποιητάς και παριστάνεται από την παράδοσιν. Διότι, εάν η πόλις των Λακεδαιμονίων ήθελεν ερημωθή και δεν απέμεναν παρά οι ναοί και τα θεμέλια των άλλων οικοδομημάτων, οι μεταγενέστεροι, μετά πάροδον πολλού χρόνου, νομίζω, δεν θα επίστευαν ότι η δύναμίς της υπήρξεν ανάλογος προς την φήμην της. Και, εν τούτοις, οι Λακεδαιμόνιοι όχι μόνον εξουσιάζουν αμέσως τα δύο πέμπτα της Πελοποννήσου, αλλά και έχουν την αρχηγίαν του υπολοίπου αυτής και πολλών συμμάχων εκτός αυτής. Εφόσον, εν τούτοις, η πόλις της Σπάρτης ούτε ένα συνοικισμόν απετέλεσε ποτέ, ούτε πολυτελείς ναούς και οικοδομάς έκτισεν, αλλά κατοικείται κατά κώμας, σύμφωνα με την παλαιάν συνήθειαν της Ελλάδος, η δύναμίς της θα εφαίνετο υποδεεστέρα της πραγματικής. Ενώ, εάν η πόλις των Αθηνών επάθαινεν ομοίαν συμφοράν, η δύναμίς της, κρινομένη από την απλήν εξωτερικήν εμφάνισιν, θα εφαίνετο, νομίζω, διπλασία της πραγματικής.
Ένα αναπόδεικτο σενάριο. Σου 'χω εδώ καλύτερο :Για τον Εζεκία (715-686 πΧ) που πρώτος έσπρωξε τον μονοθεϊσμό και όχι πιο πριν.
Some scholars link the Israelites and YHWH with the Shasu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shasu#Shasu_of_Yhw
Τι εννοάεις ;Με τέτοια συμπεριφορά δεν γίνεται διάλογος.

Ασχολίαστο !Και μη μου φέρεις "αποδείξεις" από βιβλικούς αρχαιολόγους! Αυτοί πάντα βρίσκουν αυτά που απέτυχαν να βρουν οι Ισραηλινοί!


Αλλά αυτός είχε ένα απ'τα καλύτερα γκομενάκια της αρχαιότητας για ταίρι. 