!!! DEVELOPMENT MODE !!!

3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Jimmy81
Δημοσιεύσεις: 7871
Εγγραφή: 04 Ιαν 2019, 05:42
Phorum.gr user: Jimmy81
Τοποθεσία: Ουκρανικές στέπες

3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Jimmy81 »

Αν και το ζήτημα της εθνικότητας των αρχαίων Μακεδόνων προφανώς θα έχει συζητηθεί σε άλλα θέματα είπα να ξεκινήσω το παρόν θέμα παρουσιάζοντας κάποια ασυνήθιστα και λιγότερο γνωστά στοιχεία που μου έχουν κάνει εντύπωση. Κατ' αρχήν να πω ότι τα στοιχεία που παρουσιάζονται εδώ δεν είναι αποδεικτικά από μόνα τους, δεν είναι αυτό που λέμε "hard evidence" για την ελληνικότητα των Μακεδόνων όπως τα πιο γνωστά στοιχεία (αρχαία εδάφια, αρχαίες επιγραφές κλπ). Έχουν έναν πιο "χαλαρό", "εξωτικό" χαρακτήρα και θα μπορούσαν να είναι συμπληρωματικής φύσεως πάνω στα πιο γνωστά που παρατίθενται υπέρ της ελληνικότητας των Μακεδόνων. Είναι στοιχεία που σίγουρα μπορούν να αμφισβητηθούν, να ερμηνευτούν διαφορετικά ή και να έχουν ελλείψεις που δεν κατάφερα να διαπιστώσω από την έρευνά μου μέχρι τώρα. Σε κάθε περίπτωση έχουν το ενδιαφέρον τους, εμπλουτίζουν τις γνώσεις μας και γονιμοποιούν τον δημιουργικό διάλογο. Για πάμε λοιπόν. :8)


1.Η παραξενιά της λέξης "ίππος"

Είναι μια ευρέως διαδεδομένη λέξη στις ινδοευρωπαϊκές γλώσσες η οποία ανάγεται στη ΠΙΕ ρίζα *h1ekwos*ekwos). Κι ενώ στις περισσότερες θυγατρικές ΙΕ γλώσσες έχει εξελιχθεί σύμφωνα με γνωστούς φωνητικούς κανόνες, στην ελληνική παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα. Το αρχικό "ι" της λέξης ίππος παραμένει χωρίς ερμηνεία καθώς το ΠΙΕ *e θα έδινε κανονικά "ε" στην ελληνική και όχι "ι" (π.χ. ΠΙΕ *ego – ελληνικά: εγώ, ΠΙΕ *en – ελληνικά: εν). Ανεξάρτητα από το ποια είναι η πιθανή εξήγηση για το ανερμήνευτο αρχικό "ι" της λέξης ίππος (επιρροή κάποιου ταμπού; πρώιμο δάνειο από άλλη ΙΕ γλώσσα κατά την προϊστορία;), πρόκειται για μια ανωμαλία που είναι καθολική στις ελληνικές διαλέκτους άρα είναι εύλογο το συμπέρασμα ότι η λέξη εμφάνισε αυτή την παραξενιά από το στάδιο της πρωτοελληνικής αμάρτυρης γλώσσας πριν διασπαστεί στις ιστορικές ελληνικές διαλέκτους. Εμφανίζεται γραπτώς πολύ πρώιμα στις πινακίδες της γραμμικής Β ως i-qo. Εφόσον αυτή η "παραξενιά" απαντά και στη διάλεκτο των αρχαίων Μακεδόνων μέσω π.χ. των μακεδονικών ονομάτων Φίλιππος, Ιππόλοχος, Ιππότας, Ικκότιμος κλπ μπορούμε να συμπεράνουμε ότι και η μακεδονική διάλεκτος ξεπήδησε από τη μήτρα της πρωτοελληνικής γλώσσας.

Πηγές:
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstr ... kk%CA%B7os
https://en.wikipedia.org/wiki/Hippolochus_(writer)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... _epigraphy
http://ancdialects.greek-language.gr/pr ... /ikkotimos
Λεξικό Μπαμπινιώτη (λήμμα "ίππος")

2.Ταύτιση της αρχαιολογίας με την επική παράδοση

Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ενδιαφέρουσα αντανάκλαση της Ιλιάδας στα ευρήματα των βασιλικών τάφων της Βεργίνας. Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Μανόλη Ανδρόνικου για τη χρυσή λάρνακα του Φιλίππου που βρέθηκε στους βασιλικούς τάφους της Βεργίνας, εκτός από τα καμμένα και καλά πλυμμένα οστά που βρέθηκαν εντός της λάρνακας, εντοπίστηκε πάνω στα οστά αλλά και στον πάτο της λάρνακας βαθύ μπλε χρώμα προς το μελιτζανί. Το συγκεκριμένο χρώμα προήλθε από υφάσματα με τα οποία τυλίχτηκαν τα οστά τα οποία έλιωσαν με την πάροδο του χρόνου αφήνοντας αυτό το χρώμα. Επίσης στη δεύτερη χρυσή λάρνακα από τον προθάλαμο του ίδιου τάφου τα οστά της νεκρής βασίλισσας που βρέθηκαν στη λάρνακα είχαν επίσης καλυφθεί με περίτεχνο χρυσοπόρφυρο ύφασμα που διασώθηκε αρκετά καλά.

Το μελιτζανί χρώμα στο περιεχόμενο και των δύο λαρνάκων είναι εμφανές.

Λάρνακα Φιλίππου
Εικόνα

Λάρνακα Βασίλισσας
Εικόνα
Εικόνα

Η συνολική εικόνα παρουσιάζει αξιοσημείωτη αναλογία με την ταφή του Έκτορα από την τελευταία ραψωδία της Ιλιάδας. Αφού τοποθετήθηκε το σώμα του νεκρού ήρωα στη φωτιά την έσβησαν αργότερα με κρασί, περισυνέλλεξαν τα οστά και τα τοποθέτησαν σε χρυσή λάρνακα καλυμμένα με πορφυρά υφάσματα.

καὶ τά γε χρυσείην ἐς λάρνακα θῆκαν ἑλόντες
πορφυρέοις πέπλοισι καλύψαντες μαλακοῖσιν.
(Ιλ. Ω, 795-796)

Επίσης στον λεγόμενο "Τάφο του Φιλίππου" βρέθηκαν μεταξύ των κτερισμάτων ένας χάλκινος χαλινός και πολλές ιπποσκευές, όλα καμμένα. Αυτό σημαίνει ότι στην νεκρική πυρά θυσιάστηκαν και άλογα. Μια τέτοια διαπίστωση φέρνει στο νου την κηδεία του Πατρόκλου στην Ιλιάδα όπου ο Αχιλλέας θυσίασε "πίσυρας δ᾽ ἐριαύχενας ἵππους" (Ιλ. Ψ, 171).

Οι λάρνακες ήταν ευρύτερα διαδεδομένες ως έθιμο ταφής στον ελλαδικό χώρο από την ύστερη μινωική εποχή και μετά. Απαντούν στους Μυκηναίους (π.χ. περίπτωση Τανάγρας), στην Αρχαϊκή και Κλασική Αθήνα (π.χ. Φάληρο) και σε διάφορες ακόμα περιόδους και περιοχές της αρχαίας Ελλάδας. Δεν φαίνεται όμως να αποτελεί διαδεδομένη ταφική πρακτική εκτός ελλαδικού χώρου στην αρχαιότητα κάτι που τους δίνει ξεχωριστή βαρύτητα ως υποψήφιος εθνοτικός δείκτης. Αν και υπάρχει μεγάλο ρίσκο όταν προβαίνουμε σε τέτοιου είδους ταυτίσεις, οι λεπτομέρειες όπως η κατασκευή των δύο λαρνάκων από χρυσά ελάσματα και το πορφυρό χρώμα των υφασμάτων παρακινούν τη φαντασία μας σε πιο τολμηρούς συσχετισμούς. Από την άλλη οι θυσίες αλόγων και η χρήση εξαρτημάτων ιππασίας σε ταφικά έθιμα είναι διαδεδομένη μεταξύ πολλών λαών της Ευρασίας στην αρχαιότητα, επομένως δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια ως εθνοτικό στοιχείο. Στην Ελλάδα απαντούν τουλάχιστον από τη Μεσοελλαδική περίοδο.

Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι εσκεμμένα η μακεδονική άρχουσα τάξη επιθυμούσε να διατυμπανίσει το πρεστίζ της με αναφορές στην ομηρική παράδοση ανεξαρτήτως εθνικής καταγωγής. Ξέρουμε άλλωστε τη μεγάλη αγάπη που έτρεφε ο Μέγας Αλέξανδρος για την Ιλιάδα και έχουμε ξαναδεί λαούς να οικειοποιούνται στοιχεία από άλλους λαούς για διάφορους λόγους. Από την άλλη θα μπορούσαμε να αντιστρέψουμε τον συλλογισμό και να ερμηνεύσουμε τα παραπάνω δεδομένα ώς εξής: επειδή η ομηρική παράδοση ήταν ένα σημαντικό κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς όλων των αρχαίων Ελλήνων, το περιεχόμενό της θα εμφανίζεται ενίοτε στον υλικό πολιτισμό των φορέων της.

Πηγές:
http://odysseus.culture.gr/h/4/gh430.jsp?obj_id=14050
https://en.wikipedia.org/wiki/Larnax
Μ. Ανδρόνικος, Βεργίνα – Οι Βασιλικοί Τάφοι (Εκδ. Αθηνών)

3.Πρώιμες γλωσσοπολιτισμικές σχέσεις με τους Αρκάδες

Συναντάμε κοινές μυθολογικές φιγούρες μεταξύ Μακεδόνων και Αρκάδων σε αξιοπρόσεκτο βαθμό. Οι ιστορικοί Αρκάδες μοιράζονται με τους Μακεδόνες τον Λυκάονα, τον Τήμενο και τον Αέροπο. Ο Λυκάων εκτός από ήρωας και θεός των Αρκάδων είναι και πατέρας του Μακεδνού ή Μακεδόνα, του βασιλιά της Ημαθίας στη Μακεδονία. Με το όνομα Αέροπος ήταν γνωστός ένας μυθικός βασιλιάς στην Τεγέα της Αρκαδίας ενώ στη Μακεδονία το όνομα το είχαν πολλά πρόσωπα όπως ο μυθικός Αέροπος, γιος του επώνυμου ήρωα της Ημαθίας, Ημαθίωνα και ο ιστορικός Αέροπος, ο αδερφός του Περδίκκα Ά, ιδρυτή της Μακεδονικής δυναστείας. Το όνομα Τήμενος το έχουν μακεδονικές/δωρικές και αρκαδικές μυθικές μορφές.

Κι ενώ μπορούμε να υποθέσουμε εύλογα ότι η ιστορία της μετανάστευσης του Περδίκκα από το Αργος στη Μακεδονία είναι ύστερη επινόηση του μακεδονικού βασιλικού οίκου, δεν έχουμε λόγους να κάνουμε το ίδιο για τις μυθικές φιγούρες των δύο φύλων. Π.χ. δεν υπάρχει κάποιος σοβαρός λόγος να ήθελαν οι Αρκάδες να πάρουν τον ήρωά τους Λυκάονα από τους Μακεδόνες στα ιστορικά χρόνια ούτε το αντίστροφο. Το πιο λογικό σενάριο είναι οι Πρωτοαρκάδες να γειτνίαζαν με τους Πρωτομακεδόνες ή οι πρόγονοι όλων αυτών να συνδέονταν στενά κατά την προϊστορία (ίσως κάπου στη δυτική Μακεδονία) και λόγω αυτής της προγονικής εγγύτητας εξηγούνται οι κοινές μορφές της μυθολογίας τους.

Πρόσθετη στήριξη για την παλιά σχέση Μακεδόνων και Αρκάδων έρχεται από μια ιδιαιτερότητα της Αρκαδοκυπριακής και της Μακεδονικής διαλέκτου που μετατρέπουν ενίοτε το "ε" σε "ι" πριν από ένρινο. Διαβάζουμε π.χ. Στον Ησύχιο: <ἰν δέᾳ>· μεσημβρίᾳ. Μακεδόνες
https://el.wikisource.org/wiki/%CE%93%C ... %B9/%CE%99
Ενώ στην Αρκαδοκυπριακή υπάρχουν επιγραφές με τη λέξη "ιμβηρις" (Μύθημνα Λέσβου) και άλλες με την ίδια τροπή.

Αν λοιπόν οι ομιλητές της Μακεδονικής γλώσσας επιδεικνύουν τόσο βαθιά σύνδεση με ένα αναμφισβήτητα ελληνικό και αρκετά παλιό φύλο όπως οι Αρκάδες χωρίς να έχουν κοινά σύνορα στις απαρχές της ιστορικής περιόδου, τότε η διαπίστωση ότι οι Μακεδόνες προήλθαν από τον πρωτοελληνικό κορμό μαζί με τα υπόλοιπα ελληνικά φύλα είναι οπωσδήποτε λογική.

Πηγές:
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ.Α (Εκδ. Αθηνών)
Μ. Σακελλαρίου, Ελληνικά Έθνη κατά την Εποχή του Χαλκού (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης)
Άβαταρ μέλους
LOUROS
Δημοσιεύσεις: 1009
Εγγραφή: 19 Απρ 2018, 23:31

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από LOUROS »

Ωραίος Τζίμη, καλό είναι να 'χουμε και κανα σοβαρό νήμα.
θα το συνεχίσουμε...
We're on a mission from God 777
Άβαταρ μέλους
hellegennes
Δημοσιεύσεις: 45100
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 00:17

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από hellegennes »

Περισσότερο ενδιαφέρον προσωπικά βρίσκω στο πρώτο κομμάτι, γιατί ειδικά στο δεύτερο νομίζω ότι μόνος σου δίνεις μια ίσως πιο πιθανή εκδοχή, την οποία άλλωστε τείνω να πιστέψω και λόγω των πολλών αιώνων που χωρίζουν την μια εποχή από την άλλην.

Βέβαια, θα μπορούσε κανείς να πει ότι και τα ονόματα είναι δανεικά και όχι γνήσια μακεδονικά.
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
Άβαταρ μέλους
LOUROS
Δημοσιεύσεις: 1009
Εγγραφή: 19 Απρ 2018, 23:31

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από LOUROS »

hellegennes έγραψε: 28 Νοέμ 2019, 02:27 Περισσότερο ενδιαφέρον προσωπικά βρίσκω στο πρώτο κομμάτι, γιατί ειδικά στο δεύτερο νομίζω ότι μόνος σου δίνεις μια ίσως πιο πιθανή εκδοχή, την οποία άλλωστε τείνω να πιστέψω και λόγω των πολλών αιώνων που χωρίζουν την μια εποχή από την άλλην.

Βέβαια, θα μπορούσε κανείς να πει ότι και τα ονόματα είναι δανεικά και όχι γνήσια μακεδονικά.
Γιατι να δανειστούν τα ονόματα και απο ποιον...αφου ουτε κατακτήθηκαν ούτε υπάρχουν όλα στους νότιους Ελληνες; Νομίζω είναι σε γερές βάσεις η υπόθεση.
We're on a mission from God 777
Άβαταρ μέλους
Ζενίθεδρος
Δημοσιεύσεις: 15492
Εγγραφή: 27 Ιούλ 2018, 18:56
Phorum.gr user: Ζενίθεδρος
Επικοινωνία:

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζενίθεδρος »

Υπάρχουν ομοιότητες και στα ονόματα των μηνών.

https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%91% ... E%B9%CE%B1

Το αξιοπρόσεκτο είναι πως έχουν και κάποια ονόματα ελληνικής ετυμολογίας, που ωστόσο δεν υπάρχουν σε άλλα ημερολόγια της νότιας Ελλάδας, ώστε να πει κάποιος πως τα έχουν δανειστεί.
Ακόμα τούτη ή άνοιξη ραγιάδες, ραγιάδες, τούτο το καλοκαίρι, μέχρι να ρθεί ο Μόσκοβος να φέρει το σεφέρι.
☦𓀢
Άβαταρ μέλους
hellegennes
Δημοσιεύσεις: 45100
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 00:17

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από hellegennes »

Παραλλαγές του Μιχαήλ υπάρχουν σε ένα κάρο ινδοευρωπαϊκές γλώσσες, πράγμα που δεν συνέβη με κατάκτηση. Ή μήπως κατακτήσαμε ποτέ τους Βρετανούς και έχουν γυναίκες που τις λένε Melissa;
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
Άβαταρ μέλους
hellegennes
Δημοσιεύσεις: 45100
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 00:17

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από hellegennes »

Ζενίθεδρος έγραψε: 28 Νοέμ 2019, 02:39 Υπάρχουν ομοιότητες και στα ονόματα των μηνών.

https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%91% ... E%B9%CE%B1

Το αξιοπρόσεκτο είναι πως έχουν και κάποια ονόματα ελληνικής ετυμολογίας, που ωστόσο δεν υπάρχουν σε άλλα ημερολόγια της νότιας Ελλάδας, ώστε να πει κάποιος πως τα έχουν δανειστεί.
Αυτές οι πληροφορίες είναι ωστόσο αρκετά μεταγενέστερες.
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
Άβαταρ μέλους
Ζενίθεδρος
Δημοσιεύσεις: 15492
Εγγραφή: 27 Ιούλ 2018, 18:56
Phorum.gr user: Ζενίθεδρος
Επικοινωνία:

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζενίθεδρος »

hellegennes έγραψε: 28 Νοέμ 2019, 02:41 Παραλλαγές του Μιχαήλ υπάρχουν σε ένα κάρο ινδοευρωπαϊκές γλώσσες, πράγμα που δεν συνέβη με κατάκτηση. Ή μήπως κατακτήσαμε ποτέ τους Βρετανούς και έχουν γυναίκες που τις λένε Melissa;
Άμα το καλοσκεφτείς είμαστε οι αυθεντικοί διάδοχοι των Ρωμαίων, και η Βρετανία ήταν μέχρι τον 4ο μ.Χ. αιώνα ρωμαϊκή αποικία. Ο Μέγας Κωνσταντίνος ήταν που απέσυρε τα ρωμαϊκά στρατα από το τσαβονησι.
Ακόμα τούτη ή άνοιξη ραγιάδες, ραγιάδες, τούτο το καλοκαίρι, μέχρι να ρθεί ο Μόσκοβος να φέρει το σεφέρι.
☦𓀢
Άβαταρ μέλους
LOUROS
Δημοσιεύσεις: 1009
Εγγραφή: 19 Απρ 2018, 23:31

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από LOUROS »

hellegennes έγραψε: 28 Νοέμ 2019, 02:41 Παραλλαγές του Μιχαήλ υπάρχουν σε ένα κάρο ινδοευρωπαϊκές γλώσσες, πράγμα που δεν συνέβη με κατάκτηση. Ή μήπως κατακτήσαμε ποτέ τους Βρετανούς και έχουν γυναίκες που τις λένε Melissa;
Παραλαγές ναι, εντάξει. Αλλά τα Μακεδονικά ονόματα είναι σχεδόν κατ ευθείαν απο την διάσπαση της ΠΙΕ στα Ελληνικά και δεν υπάρχουν σε καμία άλλη γλώσσα.
We're on a mission from God 777
Άβαταρ μέλους
hellegennes
Δημοσιεύσεις: 45100
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 00:17

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από hellegennes »

Γι' αυτό το βρίσκω ενδιαφέρον σαν υπόθεση εργασίας.
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
Άβαταρ μέλους
Jimmy81
Δημοσιεύσεις: 7871
Εγγραφή: 04 Ιαν 2019, 05:42
Phorum.gr user: Jimmy81
Τοποθεσία: Ουκρανικές στέπες

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Jimmy81 »

Κατ' αρχήν ευχαριστώ για τη συμμετοχή. Είχα φοβηθεί ότι το θέμα θα πάει άπατο και ότι ο κόπος να βρω αυτά τα στοιχεία χαμένος. :)

Περί όσων αναφέρθηκαν τώρα...

Νομίζω ότι όσο πιο πολλά ονόματα με τη λέξη ίππος βρίσκουμε που περιορίζονται στους Μακεδόνες τόσο πιο ισχυρή γίνεται η πρώτη υπόθεση. Ως αντίκρουση πρέπει κάποιος να υποθέσει ότι οι Μακεδόνες δανείστηκαν όλα αυτά τα ονόματα από τους Έλληνες χωρίς να παράγουν ούτε ένα σχετικό οι ίδιοι κι αυτό ακούγεται κάπως υπερβολικό. Ναι οι άνθρωποι επικοινωνούσαν αλλά δεν ήταν πια τόσο παγκοσμοιοποιημένα τα πράγματα ώστε να μην υπάρχει καθόλου τοπική πολιτισμική ανάπτυξη.

Από τα ονόματα μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ο Ικκότιμος. Περιέχει την παραλλαγή "ίκκος" της λέξης "ίππος". Ίκκος όμως είναι ο ίππος στην αιολική διάλεκτο. Εδώ θυμίζω ότι μια από τις κατατάξεις της μακεδονικής που έχουν υποστηρίξει ερευνητές όπως ο Χόφμαν, είναι ότι αποτέλεσε βόρεια αιολική διάλεκτο (αν και τα στοιχεία για κατάταξη στις βορειοδυτικές διαλέκτους φαίνονται πιο ισχυρά σήμερα). Σε τελική ανάλυση η μακεδονική θα μπορούσε να μοιράζεται στοιχεία με πάνω από μία ελληνικές διαλέκτους.

Για το δεύτερο στοιχείο, συμφωνώ ότι τα πράγματα είναι πιο ρευστά. Η φάση είναι ότι ξεκίνησα να ψάχνω για λάρνακες ως ταφικό έθιμο γενικά στην ευρύτερη περιοχή Μεσογείου/Μέσης ανατολής και δεν βρήκα στοιχεία για διάδοσή τους εκτός Ελλάδας την εποχή που μας ενδιαφέρει, δηλαδή από τη μεταβατική περίοδο της προϊστορίας προς την "πρωτο-ιστορία". Διάβασα μόνο την πιθανότητα να αποτέλεσαν μίμηση των αιγυπτιακών κιβωτίων αποθήκευσης υφασμάτων. Βέβαια στην Ελλάδα έζησαν και μη ελληνικοί λαοί παλιά, αλλά δεν είναι εύκολη η ταύτισή τους με χρήση λαρνάκων στα ταφικά έθιμα όπως είναι π.χ. για τους Μυκηναίους και τους Αθηναίους. Η μόνη περίπτωση πιθανώς ξενόγλωσσου λαού που χρησιμοποίησε λάρνακες στον ευρύτερο αιγαιακό χώρο είναι οι πρώιμοι Μινωίτες. Αλλά από το 1400 π.Χ. οι λάρνακες διαδίδονται ευρύτερα στην Κρήτη και στην ηπειρωτική Ελλάδα όπου πλέον οι ελληνόφωνοι Μυκηναίοι έκαναν κουμάντο.
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10177
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος »

Και τα ημερολόγια αποτελούν ένα στοιχείο.

Μηνολόγιο των αρχαίων Μακεδόνων :

Αυδηναίος, Περίτιος, Δύστρος, Ξανθικός, Αρτεμίσιος, Δαίσιος, Πάνημος, Λώιος, Γορπιαίος, Υπερβερεταίος, Δίος, Απελλαίος


Ο μήνας Υπερβερεταίος υπάρχει μόνο στο κρητικό ημερολόγιο, ίσως άλλη μία ένδειξη κοινής δωρικής καταγωγής Κρητών και Μακεδόνων. Ο μήνας Απελλαίος απαντάται σε Μακεδόνες, Σπαρτιάτες, Επιδαυρίους, Κορινθίους και στους Δελφούς. Άλλη μια επιβεβαίωση ( ; ) του Ηροδότου για την ( μερική ) δωρική καταγωγή των Μακεδόνων . Ομοίως ο μήνας Αρτεμίσιος σε Μακεδόνες , Κορίνθιους και Σπαρτιάτες.

Υπήρχε και μια μυθολογική παράδοση για την εγκατάσταση μοίρας Μινωιτών στην Βοττιαία της Μακεδονίας.


Βοττιαῖοι: Οι αρχαιότατοι κάτοικοι της Βοττιαίας. Βοττιαία, Βοττία ή Βοττιαιΐς, στην αρχαιότητα ονομαζόταν η χώρα γύρω από την Πέλλα και την ευρύτερη περιοχή της, μεταξύ των ποταμών Λουδία και Αξιού. Την ονομασία της την έλαβε από τους Βοττιαίους που κατοικούσαν εκεί.
Σύμφωνα με την παράδοση, οι Βοττιαίοι, ήσαν απόγονοι αποίκων από την Κρήτη, που μετά από παραμονή τους στην Σικελία, απεχώρησαν και κατέληξαν στην Μακεδονία με επικεφαλής τον ηγεμόνα τους Βόττωνα (Στρβ. ΣΤ΄ ΙΙΙ.2 και Ζ΄, απόσπ. 11) και οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στην βόρεια ακτή του Θερμαϊκού, μεταξύ των εκβολών του Λουδία και του Εχέδωρου ποταμού (σημερ. Γαλλικός. Θα πρέπει βεβαίως να υπενθυμίσουμε, ότι η διαμόρφωση της ακτογραμμής, αλλά και της περιοχής κατά την αρχαιότητα ήταν τελείως διαφορετική από την σημερινή).
Εικάζεται ότι οι άποικοι αυτοί ήσαν φυγάδες που εγκατέλειψαν την Κρήτη γύρω στο 1400 π.Χ. μετά την κατάκτησή της από τους Αχαιούς.
Τα παραπάνω γεγονότα επιβεβαιώνονται από αρχαία κρητικά τοπωνύμια στην περιοχή καθώς και από την διάδοση της παράστασης του διπλού πέλεκυ με την μορφή ορειχάλκινων εμβλημάτων στις γύρω περιοχές
(Βλ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Εκδοτική Αθηνών – Αθήνα 1982, σελ. 48).
Οι Βοττιαίοι θα εκτοπισθούν, αρκετά αργότερα (στην διάρκεια του 7ου αιώνα π.Χ.), από τους Μακεδόνες και θα καταφύγουν στην Χαλκιδική, όπου η περιοχή της εγκατάστασής τους θα ονομαστεί Βοττική, με πρωτεύουσά τους πιθανόν την Σπάρτολο (Θουκυδίδης, Β΄ 79 και Ε΄ 18), κοντά στην Όλυνθο.
Η ετυμολογία του ονόματος της περιοχής, κατά μία ερμηνεία, προέρχεται από την αρχαϊκή (Ομηρική) λέξη βοτήρ και βότης ή βούτης που σημαίνει βοσκός. Επομένως Βοττιαία σημαίνει χώρα, περιοχή βοσκών, περιοχή με βοσκοτόπια. Αν λάβουμε υπόψη ότι ακόμη και σήμερα η πεδινή περιοχή ανάμεσα σε Λουδία και Αξιό, με τις πεδινές της εκτάσεις και τα άφθονα νερά, είναι ιδανικός χώρος για εκτροφή κοπαδιών μικρών και ιδίως μεγάλων ζώων, νομίζουμε ότι η ονομασία της υπήρξε ιδιαίτερα εύστοχη.
http://ethnologic.blogspot.com/2009/11/3.html
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Teros
Δημοσιεύσεις: 445
Εγγραφή: 20 Ιαν 2019, 20:27

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Teros »

Εχω διαβάσει Κοραή και ο Κοραής (όπως μεγάλο μέρος της ελληνικής διανόησης του 19ου αιώνα) δεν θεωρούσε Ελληνες τους Μακεδόνες αλλά ένα εχθρικό φύλο που κατέστρεψε την Ελλάδα και το δημοκρατικό πολίτευμα των Αθηνών.
Άβαταρ μέλους
Leporello
Δημοσιεύσεις: 14659
Εγγραφή: 07 Αύγ 2018, 19:09
Phorum.gr user: Leporello

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Leporello »

Ούτε τα περισσότερα ονόματα υπάρχουν σε άλλα Ελληνικά κράτη, όμως έχουν Ελληνική ετυμολογία: Αμύντας, Πτολεμαίος, Φίλιππος, Αλέξανδρος, Κάσανδρος. Γιά τα δύο τελευταία υπάρχουν μυθολογικά ανάλογα στους Τρώες.
1.
hellegennes έγραψε: 13 Οκτ 2022, 21:35Γνωρίζω πολύ καλύτερα στατιστική από σένα
2. Η λέξη υδρόφιλος είναι σύνθετη από δύο ελληνικές λέξεις το ύδωρ που σήμαινε νερό και το φίλος που σήμαινε φίλος.
Giorgos 574

Re: 3 Άγνωστα Στοιχεία υπέρ της Ελληνικότητας των Μακεδόνων

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Giorgos 574 »

Teros έγραψε: 28 Νοέμ 2019, 10:45 Εχω διαβάσει Κοραή και ο Κοραής (όπως μεγάλο μέρος της ελληνικής διανόησης του 19ου αιώνα) δεν θεωρούσε Ελληνες τους Μακεδόνες αλλά ένα εχθρικό φύλο που κατέστρεψε την Ελλάδα και το δημοκρατικό πολίτευμα των Αθηνών.
viewtopic.php?f=11&t=14629&p=963188&hil ... ης#p963188


Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Giorgos 574 την 28 Νοέμ 2019, 13:53, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Απάντηση
  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”