kameron έγραψε: 13 Φεβ 2019, 14:17
Patriot έγραψε: 13 Φεβ 2019, 14:01
kameron έγραψε: 13 Φεβ 2019, 13:20
Διαφωνώ, πάλι θα προέκυπταν ζητήματα.
Το καλύτερο είναι το σημερινό, ουσιαστικά μια πηγή εξουσίας εκλεγμένη από το λαό και ένας Πρόεδρος μαριονέτα για τα διαδικαστικά.
Για την εκλογή του, υπάρχουν λογικές λύσεις χωρίς πολλά δράματα. Στον πρώτο γύρο 200 ψήφοι, στο δεύτερο 180 και αν δεν εκλεγεί, ένας τρίτος γύρος με διευρυμένο το σώμα των εκλεκτόρων από ευρωβουλευτές, περιφερειάρχες και δημάρχους πόλεων άνω ενός πληθυσμιακού ορίου. Στον τρίτο γύρο θα μπορούσαν να βάλουν και όριο εκλογής το 60%. Αν πάλι δεν εκλεγεί, τότε και μόνο τότε να γίνονται εκλογές και μετά να επαναλαμβάνεται ο τρίτος γύρος για το 60%, αν δεν εκλεγεί, άλλος ένας τελικός γύρος με όλους πάλι τους εκλέκτορες με όριο το 50%+1.
Πολύ περίπλοκος τρόπος εκλογής και πολλή φασαρία για ένα αξίωμα καθαρά συμβολικό. Δεν υπάρχει χώρος πλέον για να πληρώνεται τόσο ακριβά ένας συμβολικός πρόεδρος δημοκρατίας. Οτι δεν προσφέρει κάτι δεν έχει χώρο να πληρώνεται και να κάθεται. Οι πιο πολλές χώρες της ΕΕ εκλέγουν ήδη άμεσα πρόεδρο δημοκρατίας ήρθε η ώρα να γίνει το ίδιο και στην Ελλάδα.και ήρθε η ώρα να αυξηθούν και οι αρμοδιότητες του προέδρου της δημοκρατίας και να του δοθούν αρμοδιότητες πραγματικού αρχηγού κράτους.
Δεν είναι ακριβώς έτσι γιατί και τα διαδικαστικά πρέπει κάποιος να τα κάνει. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες ο Πρόεδρος είναι συμβολικός, το μοντέλο της Γαλλίας που αναφέρεις είναι ξεπερασμένο και οι ίδιοι οι Γάλλοι θα σου πούνε ότι πρέπει να αλλάξει είτε σε 100% προεδρική κατεύθυνση ή να υιοθετήσουν μια παραλλαγή του γερμανικού κοινοβουλευτισμού.
Στα δικά μας, εγώ δεν θα είχα πρόβλημα και για πιο καινοτόμες λύσεις αφού το αξίωμα είναι διακοσμητικό, να όριζε δηλαδή απευθείας κάποιον η κυβέρνηση για δυο χρόνια και η αξιωματική αντιπολίτευση για τα αλλά δυο, μην χρόνοτριβουμε τζάμπα. Αλλά, αν πρέπει να προκύπτει έμμεση εκλογή, ο τρόπος που προτείνω είναι απλός και εφαρμόσιμος, πολύ καλύτερος από την πρόταση λ.χ του συριζα με τους συνεχείς γύρους για 6 μήνες (!) και μετά εκλογή από το λαό για να νας προκύψει μια de facto δυαρχία.
Να αλλάξουμε τη μορφή του πολιτεύματος σε προεδρικό, δεν βλέπω το λόγο καθώς έτσι και αλλιώς ο εκάστοτε Πρωθυπουργός συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες στην Ελλάδα, λειτουργεί δηλαδή οιωνεί ως πανίσχυρος Πρόεδρος.
Ως Κύπριος κατά το ήμισυ ας δώσω τα φώτα μου επί αυτού.Καταρχήν είμαι λόγω καταγωγής υπερβολικά θετικός στην καθαρή προεδρική δημοκρατία που έχει η Κύπρος οπότε ίσως οι εκτιμήσεις μου να μην είναι αντικειμενικες.Υπάρχουν αυτή τη στιγμή 27 χώρες στην ΕΕ(δε βάζω μέσα το Ηνωμένο Βασίλειο αφού από τις 29 Μαρτίου 2019 η χώρα θα είναι εκτός ΕΕ είτε με είτε χωρίς συμφωνία).Από αυτές 7(Σουηδία, Δανία, Νορβηγία, Ισπανία, Ολλανδία, Βέλγιο και Λουξεμβούργο) έχουν αρχηγό κράτους τον Βασιλιά και οι 20 έχουν αρχηγό κράτους πρόεδρο της δημοκρατίας.Από αυτές τις 20 με πρόεδρο της δημοκρατίας οι 12 εκλέγουν άμεσα μέσω λαϊκής ψήφου τον Πρόεδρο (Γαλλία, Αυστρία, Πορτογαλία, Πολωνία, Σλοβακία, Σλοβενία, Κροατία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Κύπρος, Ιρλανδία, Λιθουανία) και οι 8 έχουν πρόεδρο που εκλέγεται έμμεσα (Γερμανία, Ιταλία, Τσεχία, Ουγγαρία, Λεττονία, Εσθονία, Ελλάδα και Μάλτα).Βλέπουμε δηλαδή εκ πρώτης όψεως ότι η εκλογή προέδρου άμεσα από τον λαό είναι η πιο δημοφιλής στην ΕΕ .Στην ΕΕ οι πιο πολλές χώρες έχουν κοινοβουλευτικό σύστημα συμπεριλαμβανομένου και των πιο πολλών χωρών που εκλέγουν πρόεδρο άμεσα από τον λαό. Με εξαίρεση την Γαλλία, την Ρουμανία και την Λιθουανία που έχουν ημιπροεδρικό σύστημα και την Κύπρο που έχει προεδρικό σύστημα στις άλλες χώρες κυριαρχεί ο κοινοβουλευτισμός.Η Πορτογαλία και η Πολωνία είναι μεν ημιπροεδρικες δημοκρατίες αλλά με το αξιώμα του πρωθυπουργού να υπερέχει από άποψη αρμοδιοτήτων έναντι του προέδρου(αν και ο πρόεδρος εξακολουθεί να διαθέτει ισχυρές αρμοδιότητες που του επιτρέπουν να κατέχει ρόλο-κλειδι και ρυθμιστή του πολιτικού σκηνικού).Στις άλλες χώρες(Αυστρία,Βουλγαρία, Κροατία,Ιρλανδία,Σλοβενία και Σλοβακία) το πολίτευμα είναι προεδρευόμενη δημοκρατία αλλά ο πρόεδρος λόγω της λαϊκής ψήφου έχει κάποιες αρμοδιότητες(δεν είναι δηλαδή απόλυτα συμβολικός ο ρόλος του) αλλά χωρίς να αλλοιώνεται ο κοινοβουλευτικός χαρακτήρας του πολιτεύματος.Ομως και κάποιοι πρόεδροι που εκλέγονται από το κοινοβούλιο όπως ο Πρόεδρος της Ιταλίας έχουν κάποιες αρμοδιότητες όπως π.χ δικαίωμα βέτο σε υπουργούς και νόμους όπως φάνηκε το 2018 με το βέτο του Ιταλού προέδρου Ματαρελα στην πρόταση του Σαλβίνι και του Ντι Μάϊο ενός υπουργού οικονομικών που ο πρόεδρος έκρινε ακατάλληλο γι αυτή τη θέση).Ο πρόεδρος της ελληνικής δημοκρατίας είναι ο πιο αδύναμος αρχηγός κράτους της ΕΕ συνταγματικά και δεν επιτηρεί κανέναν ουσιαστικό ρόλο χωρίς καμία αρμοδιότητα ουσιαστική ή συμβολική.Υπάρχει τρόπος να υπάρξει άμεση εκλογή προέδρου δημοκρατίας χωρίς να αλλάξει το πολίτευμα και να υπάρξει κάποια αύξηση των αρμοδιοτήτων του προέδρου της δημοκρατίας χωρίς να αλλοιωθεί ο κοινοβουλευτικός χαρακτήρας του ελληνικού πολιτικού συστηματος.Φυσικά θα ήταν για την Ελλάδα καλύτερο μια καθαρή προεδρική δημοκρατία σαν την Κύπρο γιατί θα πρόσφερε σταθερότητα,εγγύηση, ασυμβίβαστο βουλευτικού και υπουργικού αξιώματος και διασφάλιση διακυβέρνησης από άτομο που θα λάμβανε την απόλυτη πλειοψηφία(στην Ελλάδα με εξαίρεση την περίοδο 1974-1977 όλες οι άλλες κυβερνήσει ήταν μειοψηφίας-εξελεγησαν με ποσοστό κάτω από 50%-).Στο κάτω κάτω ο πρόεδρος υπάρχει για να προεδρεύει και όχι για να είναι γλάστρα.