hellegennes έγραψε: 19 Ιαν 2025, 13:10
Αμφιβάλλω λίγο, αλλά δεν έζησα και τον 18ο αιώνα για να ξέρω τι ακριβώς έπαιζαν και σε τι βαθμό τα έργα που έχουμε σήμερα και παίζονται είναι τα αριστουργήματα. Υπάρχουν π.χ. έργα του Μπετόβεν, του Τσαϊκόφσκι, του Χάντελ, κτλ, που δεν παίζονται ποτέ ή θα καταλήξουμε να πούμε πως δεν ό,τι έγραψαν ήταν αριστουργήματα; Γιατί μπορει να μην είναι όλα της ίδιας κλάσης, αλλά σκουπίδια; Δεν νομίζω ότι θα έβρισκα σκουπίδι κάποια σύνθεση από τους γνωστούς συνθέτες του παρελθόντος.
Αν διάβασες την σχετική αναφορά στην σονατίνα του Kuhlau και στην καντάτα του Graupner θα καταλάβεις πως λειτουργεί το πράγμα. Έχει μία κοινή συνισταμένη με τον αθλητισμό αφού συγκρίνεις το έργο με το έργο των συγχρόνων. Ο τοπ κάθε εποχής θέτει το όριο και μετά όλοι οι άλλοι συγκρινόμενοι με αυτόν μπαίνουν κατά κάποιον τρόπο στη σειρά. Αν δεν υπήρχε ο Duplantis, ο Καραλής θα θεωρείτο ακόμα σπουδαιότερος από όσο θεωρείται σήμερα. Και είπαμε. Ακόμα και οι τελευταίοι αθλητές που θα φτάσουν να συμμετάσχουν σε Ολυμπιακούς αγώνες, θα είναι αθλητές υψηλοτάτου επιπέδου στην πλειοψηφία των αγωνισμάτων. (georgebi sorry που μπαίνω στα χωράφια σου

)
Η δουλειά του Bach και του Graupner ήταν να γράφει συνθέσεις που θα παίζονταν στον ναό στις διάφορες εκκλησιαστικές εορτές (για το Πάσχα, τα Χριστούγεννα). Ε, υπήρχαν πάρα πολλοί που έκαναν αυτή τη δουλειά την εποχή εκείνη αφού όπως καταλαβαίνεις δεν υπήρχαν μόνο 5-6 ναοί. Ο Graupner είναι υψηλού επιπέδου αλλά θα υπάρχουν και χειρότεροι. Δεν ξέρω ονόματα να σου πω. Αν όμως ακούσεις μουσική μέτριου συνθέτη του Μπαρόκ είναι τόσα τα κλισέ που η ακρόσαση (αν καταλαβαίνει στοιχειωδώς κάποιος τι ακούει) είναι μαρτύριο. Τεχνικά ακόμα και ο χειρότερος θα έχει κάποιες γνώσεις αλλά τα έργα είναι "άδεια". Δεν υπάρχουν ιδέες, φαντασία. Αν τέλος πάντων αναζητά κάποιος κάτι τέτοιο στην ακρόαση.
Μην το κάνουμε όμως τόσο εξειδικευμένο. Αυτή την στιγμή στην Ελλάδα γράφουν ή τέλος πάντων ισχυρίζονται ότι το κάνουνσύγχρονη μουσική κάποιες εκατοντάδες ή χιλιάδες ανθρώπων (είχα ακούσει κάποτε το νούμερο 5χιλ που μου φάνηκε κάπως υπερβολικό). Εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να μην έχεις όλη την γκάμα.
hellegennes έγραψε: 19 Ιαν 2025, 13:10
Το ερώτημα που προκύπτει εδώ από το επιχείρημά σου όμως είναι ότι σήμερα ΕΧΟΥΜΕ μέσα καταγραφής, άρα ναι μεν ισχύει για τις προηγούμενες εποχές το επιχείρημά σου αλλά όχι και τόσο για την σύγχρονη. Γιατί το ευρύ κοινό σήμερα δεν ακούει σύγχρονους "σοβαρούς" συνθέτες;
Στην Ελλάδα ή γενικώς; Εδώ σε εμάς τα εξής:
1. Στραβή και κουτσή παιδεία
2. Ακατάλληλα άτομα σε καίριες θέσεις και κατασπατάληση πόρων (έχω προγκίξει τη θεια σε διάφορα νήματα και δεν βρέθηκε ένας νεοδημοκράτης να μου απαντήσει στο ποιος είναι υπεύθυνος για την κατανομή πόρων σε θέματα πολιτισμού. Ποιος τους συμβουλεύει τόσο στραβά) Από τον πρωθυπουργό δεν μπορείς να περιμένεις και πολλά (
https://www.protothema.gr/politics/arti ... oun-giati/), και ίσως θα ήταν άδικο να πιστεύεις πως ένα άτομο σε αυτή την θέση μπορεί να έχει ευρεία παιδεία σε πολλούς τομείς, μπορείς όμως να απαιτείς να επιλέγει συμβούλους που είναι γνώστες του αντικειμένου. Κρίμα δηλαδή, στη χώρα που όλες οι δυτικές και πλούσιες χώρες αναφέρονται σαν λίκνο του δυτικού πολιτισμού, θα έπρεπε να έχεις σαν κεφαλή του σχετικού υπουργείου ένα άτομο με διεθνή ακτινοβολία και καταξίωση.
3. Δεν έχεις δισκογραφικές που να κερδίζουν χρήματα από δικαιώματα σε σύγχρονη μουσική και άρα λόγο να την προβάλλουν/διαφημίσουν
4. Δεν έχεις, μετά το ατυχή και αιφνίδιο θάνατο του Γιάννη Χρήστου, συνθέτες με διεθνή απήχηση και ακτινοβολία που ζουν στη χώρα και θα μπορούσαν να επηρεάσουν πράγματα.
5. Είχες αντίθετα σπουδαίες προσωπικότητες της ελαφράς μουσικής που για κοινονικοπολιτικούς λόγους καβάλησαν το κύμα και έπεισαν το κοινό ότι σοβαρή μουσική είναι αυτά που κάνουν αυτοί.
Αν πας και στο εξωτερικό, κι εκεί η σοβαρή μουσική είναι υπόθεση λίγων. Γιατί; Γιατί είναι τέτοια και τόση η έκθεση του μέσου ακροατή σε ελαφρά μουσική που την μαθαίνει ως μητρική γλώσσα. Όταν θα έρθει σε επαφή με την σοβαρή μουσική θα την μάθει ως δεύτερη/ξένη γλώσσα. Εσύ που ασχολείσαι με γλώσσες ξέρεις τι μόχθος απαιτείται για να μάθεις μια δεύτερη γλώσσα. Την μητρική την μαθαίνεις εντελώς φυσιολογικά πριν καν καταλάβεις τον εαυτό σου.
Και άλλοι λόγοι οικονομικής φύσεως αλλά τα βασικά στα είπα
hellegennes έγραψε: 19 Ιαν 2025, 13:10
ST48410 έγραψε: 19 Ιαν 2025, 04:31
Αυτό με το gimmick είμαι σίγουρος ότι δεν το αντιμετωπίζεις με τον ίδιο τρόπο σε άλλες μορφές τέχνης που είσαι πιο εξοικειωμένος. Είμαι σίγουρος ότι δεν πιστεύεις ότι ο Λευτέρης Παπαδόπουλος έγραφε σύγχρονη ποίηση.
Α-χα²! Είσαι σε φόρμα σήμερα. Κι αυτό είναι πολύ καλό επιχείρημα. Κάνεις λάθος όμως. Μπορεί να μην πω ότι ο Λευτέρης Παπαδόπουλος έγραφε σύγχρονη ποίηση, θα πω όμως ότι έγραφε ο Γκάτσος και σε κάποιον βαθμό η Νικολακοπούλου. Εδώ υπάρχει μια άλλου τύπου διάκριση, η οποία επιφανειακά μοιάζει με την διάκριση ελαφριάς-σοβαρής μουσικής αλλά δεν είναι το ίδιο πράγμα: η διαφορά στιχουργίας και ποίησης. Μπορώ να αναλύσω γιατί είναι διαφορετικό, αν θέλεις, με σύγκριση των δύο τεχνών ως προς αυτό, για να μην νομίζεις ότι κοιτάω μόνο τα χαρακτηριστικά της ποίησης. Το μόνο που θα πω προς το παρόν είναι πως η διαφορά τους δεν είναι ο σκοπός για τον οποίο φτιάχνονται· αυτό για μένα είναι αδιάφορο. Π.χ. "το Πρώτο Εγώ το Αιγαίο" γράφτηκε για τραγούδι αλλά είναι ποίηση και μπορώ να εξηγήσω γιατί.
Ας μην μπούμε σε περιπτωσιολογία. Ποια είναι η ουσία του ζητήματος. Ότι όταν πείσεις το κοινό και τους "ειδικούς" ότι αν ζούσε σήμερα ο Μπαχ (για το 60 λέμε που άρχισαν αυτές οι παρεξηγήσεις) θα έγραφε σαν τον Χατζιδάκη και τον Θεοδωράκη, τότε η παρεξήγηση αυτή έχεις τρομακτικές συνέπειες που σε εμάς φαίνονται έως σήμερα. Και φυσικά το κοινό θα στραφεί με χαρά σε κάτι που του είναι εύκολο και οικείο, και δεν θα δαπανήσει χρόνο και ενέργεια να εξοικειωθεί με κάτι που του φαίνεται δύσκολο και ακατάληπτο. Αφού τους κορόιδεψες και τους έπεισες ότι αυτό είναι το καλό, το ωραίο, το δικό τους και είναι η φυσιολογική εξέλιξη των πραγμάτων. Πολύ αφοριστικά και απενοχοποιημένα θα κατηγορήσουν ως μη μουσική ή πειραματισμούς αυτό που δεν καταλαβαίνουν και θα καταφύγουν στην ευκολία θεωρώντας ότι απολαμβάνουν υψηλή τέχνη.
Εφόσον όμως δεχθούμε ότι το μόνο αντικειμενικό κριτήριο είναι η σύγκριση με τα ομοειδή, μόλις βγεις από τα σύνορα της χώρας, δεν περνάνε τέτοιες κουταμάρες.
hellegennes έγραψε: 19 Ιαν 2025, 13:10
Σόρι, αλλά δεν μοιάζει καν. Δεν είναι οι ήχοι των οργάνων που κάνουν διαφορά, αυτός που το έχει μεταφέρει εδώ σε πιάνο έχει φιλάρει το πρώτο μέρος με όντως γνωστές φόρμες αλλά έχει ελάχιστη ομοιότητα με το πρωτότυπο. Εμένα ειλικρινά δεν μου θυμίζει τίποτα από προγενέστερη εποχή.
Πάρε όποιο κομμάτι σου αρέσει και άκουσέ το σε διασκευή για πιάνο ή για σκέτη κιθάρα. Απογυμνωμένο από εφέ θα σου δείξει αμέσως πόσο αυτό που ακούς έχει κλισέ στην αρμονία του και τον ρυθμό του.
hellegennes έγραψε: 19 Ιαν 2025, 13:10
Άλλωστε αν πάμε σε τόσο βασικά πράγματα όσο ο ρυθμός, η αρμονία, η μελωδία, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για έργα του 19ου αιώνα σε σχέση με του 18ου; Είναι στ' αλήθεια τόσο διαφορετικά;
Και άντε και το κάνουμε αυτό. Πόσο διαφορετικά είναι τα έργα "σοβαρής" μουσικής του 21ου αιώνα από αυτά που γράφτηκαν πριν 50 χρόνια;
Υπομονή και όταν φτάσουμε στην δεκαετία του 60 και του 70 θα δεις τι γινόταν στην σοβαρή μουσική και πόσο νερό είχε κυλήσει στον μύλο της εξέλιξης. Αν δεν έχεις υπομονή, πήγαινε στο νήμα του Ξενάκη που έχει παραθέσει τις συνθέσεις με χρονολογική σειρά να πάρεις μια ιδέα των μεγάλων αλλαγών.
hellegennes έγραψε: 19 Ιαν 2025, 13:10
Και μέχρι ποιο σημείο μπορείς να ανακαλύψεις κάτι διαφορετικό;
μέχρι το σημείο εκείνο που φτιάχνεις κάτι και συγκρινόμενο με τα ομοειδή μπορεί να χαρακτηριστεί δικό σου και όχι ξεπατικωσούρα. Και είναι απαίτηση του πολιτισμού που ζούμε αυτό και παρατηρείται σχεδόν 2500 χιλιάδες + χρόνια τώρα, όχι μια παραξενιά θεωρητικών. Και το βλέπεις αυτό και σε άλλες εκφάνσεις και δραστηριότητες. Εδώ μέσα αρκετοί χρήστες κατηγορείτε συγκεκριμένο χρήση που κάνει δημοσιεύσεις που είναι αντιγραφές αναρτήσεων άλλων σε άλλα μέσα και τις εμφανίζει ως δικές του.