Bazoomba έγραψε: 18 Ιαν 2025, 15:02
ST48410 έγραψε: 18 Ιαν 2025, 03:19
Όπως έγραψα και παραπίσω όταν αναφέρομαι σε Δυτικό Πολιτισμό δεν υποστηρίζω ότι η Αρχαία Ελλάδα (και ποια Αρχαία Ελλάδα, δεν ήταν ίδια η Σπάρτη με την Αθήνα, ούτε η Αθήνα του 5ου αιώνα πΧ με την Αθήνα του 3ου αιώνα πΧ), η Ρώμη και αργότερα ο μεσαίωνας, το Βυζάντιο, η κλασσική εποχή κλπ ήταν όλα ένα πράγμα. Απλά υπάρχει μία κοινή συνισταμένη. Η αντίληψη που έχει το άτομο για τον εαυτό του και τους γύρω του που διαφοροποιείται από την αντίληψη που είχαν οι άνθρωποι σε άλλες προϋπάρχουσες κοινωνίες ή και σε κοινωνίες που μπορείς να συναντήσεις σήμερα σε απομακρυσμένες από τον υπόλοιπο κόσμο φυλές.
Eδώ εντόπισα εξ'αρχής το σημείο της διαφωνίας μας, στην πρώτη παράθεση που σου έκανα. Στο γεγονός ότι εσύ τις εκάστοτε ιστορικές διαφορές ανάμεσα στους πολιτισμούς τις εκλαμβάνεις ως μορφολογικές, δηλαδή ουσιωδώς ως δευτερεύουσες. Για αυτό εμπλεξα στην συζητηση ευρύτερους ορισμούς γιατι αν τους απεμπλεξεις κινδυνεις να μιλας με απολυτους ορους, μην εχοντας επιγνωση οτι αυτο γινεται δυνατο μοναχα γιατι καλυπτεσαι αξιωματικα με αποφανσεις που δημιουργουν το παραπανω κείμενο.
Ας φύγουμε για λίγο από την τέχνη και ας πιάσουμε την έννοια του αγώνων. Άλλο πράγμα το NBA και άλλο το Ευρωπαϊκό μπάσκετ, άλλο το σκάκι και άλλη η αναρρίχηση, άλλο οι Ολυμπιακοί αγώνες της αρχαιότητας και άλλο οι σημερινοί, άλλο ο επαγγελματικός πρωταθλητισμός και άλλο τα σχολικά πρωταθλήματα, άλλο οι αγώνες με φυσική παρουσία και σωματική συμμετοχή και άλλο οι ομάδες gamers που παίζουν online. Η λίστα δεν έχει τέλος. Ωστόσο υπάρχουν κάποια στοιχεία που παραμένουν κοινά ανεξαρτήτως περιοχής, εποχής και φύσης του αθλήματος:
Υπάρχουν κανόνες και απαιτείται σεβασμός τους από τους αγωνιζόμενους
Υπάρχουν κριτές που επιβλέπουν την εφαρμογή των κανόνων και επιβάλουν ποινές
Υπάρχει ανάδειξη και βράβευση των καλύτερων
Αν λοιπόν συζητήσουμε για αγώνες, αθλήματα, αγωνίσματα κλπ όλα τα παραπάνω είναι παραδοχές που κάνουμε ακόμα κι αν δεν ξέρουμε τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ενός εκάστου αγωνίσματος ή της εποχής και της περιοχής. Κάνουμε απλώς την παραδοχή ότι αναφερόμαστε σε ένα πολιτισμικό / κοινωνικό πλαίσιο που τα παραπάνω είναι δεδομένα. Δεν είναι υποχρεωτικό να είναι γνωστές οι ιστορικές διαφορές των Αρχαίων Ελλήνων ή των Ρωμαίων ή των Βυζαντινών όταν θα μου μιλήσεις για ένα αγώνισμα. Μπορείς μια χαρά να μου περιγράψεις το αγώνισμα της δισκοβολίας με τα στοιχεία/κανόνες που είχε τότε και θα καταλάβω για τι πράγμα μιλάς χωρίς να ξέρω τα πάντα για την εποχή εκείνη.
Άλλο πράγμα θα ήταν σημαντικό. Φαντάσου υποθετικά ότι κάπου κάποτε υπήρχε μια απομακρυσμένη φυλή στην οποία οι συμμετέχοντες πίστευαν ότι θα έπρεπε να αγωνιστούν και ηθελημένα να χάσουν για να τιμήσουν με αυτό τον τρόπο τον φύλαρχο που αγωνίζεται κι αυτός μαζί τους. Ή κάποια άλλη φυλή που οι νέοι ηθελημένα χάνουν κάθε φορά που αντιμετωπίζουν γέρους, ως ένδειξη σεβασμού. Αν υπήρχε ένα τέτοιο πολιτισμικό πλαίσιο και δεν το έχεις διευκρινίσει τότε εσύ όταν μιλάς για αγώνες εκεί εννοείς άλλα πράγματα από αυτά που θα καταλάβω εγώ. Αν μου πεις "αγώνες" έτσι γενικά, τότε εγώ περιμένω ο όσοι συμμετέχουν προσπαθούν να νικήσουν. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να διευκρινήσεις το πολιτισμικό πλαίσιο εφόσον κάποια πράγματα λειτουργούν διαφορετικά.
Κράτα το αυτό και πάμε παρακάτω.
Bazoomba έγραψε: 18 Ιαν 2025, 15:02
ST48410 έγραψε: 18 Ιαν 2025, 03:19
Και γιατί αναφέρομαι στην σοβαρή τέχνη στα πλαίσια του Δυτικού πολιτισμού; Γιατί θέλω να σας δείξω την ομορφιά και τον πνευματικό πλούτο που υπάρχει σε κάποια έργα που για ιστορικοκοινωνικοπολιτικούς λόγους φαίνεται να μην είναι προσβάσιμα στο μέσο ακροατή. Προφανώς δεν υπάρχουν μόνο αυτά. Προφανώς υπάρχει η λαϊκή/δημοτική τέχνη και η δημοφιλής τέχνη για την οποία έχετε άλλα νήματα. Εγώ εδώ ορίζω το πλαίσιο συζήτησης για τα έργα που παραθέτω για να γίνει κατανοητό τι παρουσιάζω. Ο δυτικός πολιτισμός έχει και άλλες πτυχές προφανώς. Αναφέρομαι σε κάτι συγκεκριμένο για να σας δείξω την ομορφιά που κρύβεται σε πράγματα με τα οποία έρχεστε σπάνια σε επαφή ή η επαφή αυτή είναι δύσκολη λόγω απουσίας εξοικείωσης
Βρε την ομορφια την ξερουμε οσοι πατησαμε στο νημα, και μπαχ εχουμε ακουσει, και σουμπερτ, κι οτι θες. Και ολη αυτη την "απλοποιηση/ντιτζενερεησο" που περιγραφεις την βιωνουμε στο πετσι μας. Αλλα οταν διακρινεις αναμεσα σε """""ΣΟΒΑΡΗ""""" και λαική/δημοτική τέχνη κατευθείαν χρωματίζεις το δεύτερο ως ασόβαρο ( ακόμα κι αν επιμενεις οτι δεν μπαινεις στην διαδικασια συγκρισης μεταξυ των δυο γιατι ειναι αλλο πραγμα).
Αλλα εκεί που στο μεν "την ελλειψη σοβαρότητας" μπορείς να την αποδώσεις στον μιμητισμό, την απλότητα και το σταγκνεησο, στο δε ειναι η ουσία που το διακρίνει από την δική ""σου"" την τέχνη. Κι αν μπορείς να κράξεις τον Μακαρτνεη και τους Μπιτλς για την μουσική ασέλγεια πάνω στα τοτέμ της δικής """"σου"""" τεχνης για τους προκείμενους λόγους (μιμητισμός, απλόποιηση, σταγκνέησο) ,μπορεις να κανεις το ιδιο στον Νάκο τον Γκιώκα ή τον Κιτσοκώλια; Γιατί και αυτοί "τα ίδια και τα ίδια παίζουν". Αν μπορείς να το κάνεις, είσαι πραγματικά συνεπής, δεν καταφεύγεις δηλαδή στην δικαιολογία περί "άλλου πράγματος". Αν δεν μπορείς τότε η διάκριση ανάμεσα σε σοβαρή και μη τέχνη θα πρέπει να ιδωθεί υπό την μορφή των προθέσεων του καλλιτέχνη και αν αυτές μορφοποιούνται με τρόπο 'Αληθή" ή "Ψευδή".
Όχι. Εδώ πρέπει να ξεμπερδέψουμε αρκετά πράγματα και ξέρω ότι ο όρος σοβαρή μουσική δημιουργεί προβλήματα αλλά θεωρούσα ότι αυτά μεταξύ μας είναι λυμένα καθώς έχει ξανασυζητηθεί πολλές φορές. Αντιγράφω από παλαιότερο νήμα
ST48410 έγραψε: 28 Σεπ 2021, 21:05
Ελπίζω αυτή η ανάρτηση να ξεκαθαρίσει αρκετά τα πράγματα:
Ο όρος σοβαρή μουσική δεν έρχεται για να δηλώσει πως ότι δεν ανήκει σε αυτήν την κατηγορία ασόβαρο ή αστείο.
Είναι όρος της σχετικής επιστήμης για να συννενοούμαστε. Τον προτιμώ από τους όρους
λόγια μουσική γιατί θα νομίζει κάποιος ότι είναι η μουσική των λογίων που δεν είναι ακριβές και από τον όρο
κλασική μουσική γιατί έχει γίνει τόσο μεγάλη κατάχρηση που ο καθένας έχει στο μυαλό του κάτι διαφορετικό για αυτό. Πάμε να δούμε τι είναι η σοβαρή μουσική.
Από τα πολύ παλιά χρόνια υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους δημιουργείται η τέχνη στις κοινωνίες. Πολύ επιγραμματικά μπορούμε να μιλήσουμε για 2 ήδη τέχνης που αναφέρονται σε δύο διαφορετικά είδη κοινωνιών.
Το ένα είδος τέχνης αποτελεί προσωπική δημιουργία,
υπογράφεται και προσπαθεί να είναι
χαρακτηριστικό αυτού που το φτιάχνει. Από τότε που έχουμε γραφή, καταγράφεται κιόλας και
δεν μπορεί κάποιος άλλος να το αλλάξει παρά μόνο αν δηλώσει τι αλλάζει (πχ διασκευή του τάδε πιανιστικού έργου για ορχήστρα). Η εξέλιξη είναι ταχύτατη καθώς εσύ προσπαθείς να μην κάνεις κάτι σαν αυτό που κάνουν οι άλλοι γύρω σου αλλά κάτι που να είναι αναγνωρίσιμο ως δικό σου ακόμα και χωρίς να το πεις του ακροατή. Πολύ χοντρικά σε αυτή τη λογική δημιουργίας έχεις τη σοβαρή καλλιτεχνική δημιουργία (ο όρος δεν απαντάται μόνο στη μουσική). Είναι ένα αποτέλεσμα του ορθολογικού τρόπου σκέψης του ανθρώπου και διαδικασιών που φαίνεται να ξεκίνησαν στην Αρχαία Ελλάδα.
Εγώ ο Ευθυμίδης πιστεύω ότι φτιάχνω κάτι καλύτερο από τον Ευφρόνιο που κάνουμε την ίδια δουλειά και το γράφω πάνω στο βάζο με καμάρι.
Το άλλο είδος τέχνης έχει να κάνει με την λειτουργία των λαϊκών κοινωνιών μέχρι τον προηγούμενο αιώνα που η μεταφορά της πληροφορίας έγινε πανεύκολη και ουσιαστικά αλλοτριώθηκε ο τρόπος ζωής τους οριστικά. Δηλαδή ζούσες σε μία περιοχή,
μάθαινες τη παραδοσιακή μουσική της περιοχής σου και την έπαιζες όπως σου παραδιδόταν από τον πατέρα τον παππού ή το δάσκαλο με μικρές ίσως παραλλαγές.
Το έργο δεν χρειαζόταν να είναι γραμμένο και η παράδοση ήταν προφορική. Δεν ήταν δικό σου, δεν το υπέγραφες, αλλά της κοινότητας, της ομάδας της οποίας ήσουν και εσύ μέλος και
δεν απαιτείτο καμία πρωτοτυπία από εσένα. Ως εκ τούτου η
εξέλιξη είναι τρομακτικά αργή και το αποτέλεσμα το απόσταγμα του γούστου των προτιμήσεων μιας περιοχής και όχι ενός ατόμου.
Έρχεται τους τελευταίους κυρίως αιώνες η δημιουργία των μεγάλων αστικών κέντρων να τα ανατρέψει ως ένα βαθμό αυτά.
Δημιουργείται σταδιακά ένα νέο ενδιάμεσο είδος για την διασκέδαση του κοινού αυτών των περιοχών. Την μουσική την φτιάχνουν πλέον συγκεκριμένοι καλλιτέχνες και προορίζεται κυρίως για μαζική διασκέδαση. Είναι μεν δημιουργία προσωπική αλλά με πολύ μικρότερο βαθμό πρωτοτυπίας σε σχέση με την σοβαρή καλλιτεχνική δημιουργία. Γιατί; Γιατί πρέπει να καταλαβαίνει για να διασκεδάσει το κοινό. Ο μεγάλος της όγκος είναι αυτό που λέμε εμπορική/pop (από το popular)/δημοφιλής δημιουργία.
Η δομή και τα στοιχεία της σύνθεσης είναι υπόθεση πολλών αιώνων ακριβώς διότι εξυπηρετεί και εμπορικούς σκοπούς και άρα δεν μπορεί να πρωτοπορήσει τόσο που να αποξενώνει το κοινό. Υπάρχει δηλαδή πάρα πολύ μεγάλη τυποποίηση.
Ταυτόχρονα σε μικρές κοινότητες εξακολουθεί να υπάρχει η παραδοσιακή μουσική του κάθε τόπου που όμως φθίνει καθώς η τεχνολογία τους φέρνει όλο και περισσότερο σε επαφή με τη ζωή στη πόλη. Δεν μπορεί να λειτουργήσει ως γνήσιο μέλος της κοινότητας/ομάδας σήμερα ένας πεπαιδευμένος μουσικός. Μόνο να μιμηθεί επιτυχώς κάτι τέτοιο. Κατά τον ίδιο τρόπο που δεν εκλέγουμε αρχηγό όπως οι φιλές του Αμαζονίου.
Εξακολουθεί επίσης να γράφεται η σοβαρή μουσική. Όμως πριν 100 περίπου χρόνια υπάρχει μια νέα τεχνολογική εξέλιξη που ανατρέπει τις ισορροπίες. Εμφανίζονται τα μέσα καταγραφής της μουσικής. Το γραμμόφωνο. Και τα μέσα διάδοσης. Το ραδιόφωνο. Εκεί λοιπόν που στους προηγούμενους αιώνες άκουγαν όλοι σε κάποιο βαθμό και την σοβαρή μουσική της εποχής τους γιατί η μουσική ακουγόταν μόνο ζωντανά, πλέον ακούν καταγεγραμμένη αυτή που τους αρέσει. Ε, ήταν φυσιολογικό με την πάροδο των χρόνων πολύ μεγάλο μέρος του κοινού να στραφεί στην μουσική που δεν το ξενίζει και δεν του προκαλεί ερωτήματα. Την δημοφιλή.
Και τι συμβαίνει σε αυτήν. Οι δομές όπως είπαμε είναι χιλιοφορεμένες για να μην αποξενώνουν. Όμως αφού πλέον βγαίνουν καλά λεφτά αν κάνεις όνομα, κάθε νέος καλλιτέχνης προσπαθεί να διαφοροποιηθεί για να πουλήσει καλύτερα (ακόμα και αν δεν το συνειδητοποιεί ο ίδιος, το γνωρίζει και το επιδιώκει ο παραγωγός και η δισκογραφική). Σε αυτά λοιπόν που παραθέσατε στο νήμα υπάρχουν πολλά παραδείγματα που η προσωπική σφραγίδα είναι πιο έντονη και οι δημιουργεί αντί να πάμε 3 αιώνες πίσω μπορεί να χρησιμοποιούν διαδικασίες 3 δεκαετίες πίσω. Κάποια από αυτά τα έργα βρίσκονται στο ενδιάμεσο της σοβαρής και της δημοφιλούς τέχνης.
Με βάση τα παραπάνω έχουμε τα εξής. Μέσα στον ίδιο πολιτισμό και την ίδια εποχή (πχ Γαλλία του 18ου αιώνα) έχεις σοβαρή/λόγια (πες το όπως θες αλλά θέλουμε έναν όρο να συνεννοούμαστε) μουσική και ταυτόχρονα παραδοσιακή μουσική. Μέσα στο ίδιο πολιτισμικό/κοινωνικό/ιστορικό πλαίσιο. Και πως κρίνεται αυτή;
Στην μεν σοβαρή/λόγια μουσική συγκρίνοντας το έργο του συνθέτη με των ομοίων του (θα διαβάσεις παρακάτω για τον Μπαχ και τους άλλους κάντορες στην απάντηση προς τον sharp).
Στην δε λαϊκή/παραδοσιακή τέχνη τα κριτήρια είναι διαφορετικά. Έχεις έργα τα οποία είναι απόσταγμα των συνηθειών και των προτιμήσεων ολόκληρων (συχνά απομονωμένων) ομάδων. Ακούς ένα παραδοσιακό ηπειρώτικο και δεν ενδιαφέρεσαι καν ποιος το έγραψε. Δεν το έγραψε ένας. Μεταφέρθηκε από γενιά σε γενιά από παππού σε πατέρα και παιδί. Δεν σε ενδιαφέρει να είναι πιο μπροστά από την εποχή του, γιατί δεν υπάρχει ο Γιάννης που θέλει να το κάνει καλύτερα από τον Κώστα. Εκεί ανήκει στην ομάδα και διατηρείται ως έχει και αλλάζει με την πάροδο των αιώνων και αν. Εκεί ψάχνεις να διακρίνεις το πως η ιστορία ενός τόπου επηρεάζει και αντανακλάται μέσα σε αυτό. Δεν είμαι και ειδικός σε αυτού του είδους την τέχνη για να σου πω πολλά παραπάνω αλλά νομίζω την διαφορά στην εξήγησα. Κρατάς ότι δεν είναι ίδια τα κριτήρια στην παραδοσιακή μουσική. Εκεί μπορείς ίσως να επιχειρήσεις συγκρίσεις μεταξύ περιοχών. Να πεις ότι η αρμονία στην τάξε περιοχή είναι πιο πλούσια, ότι οι μελωδίες στην τάδε περιοχή είναι πιο ποικιλμένες, ότι το ρυθμικό στοιχείο στο τάδε νησί είναι πιο έντονο κλπ κλπ. Και φυσικά δεν μπορείς να αναφερθείς σε συνθέτες παραδοσιακής μουσικής. Δεν στέκει. Όχι σε εκτελεστές. Σε συνθέτες. Αν κάποιος παριστάνει το συνθέτη, αυτό γίνεται είτε από παρεξήγηση , είτε για εμπορικούς λόγους (να βγάλει το τάδε γνωστός τραγουδιστής ένα δίσκο με "νησιώτικα").
Γιατί δεν στέκει; Γιατί πλέον και το τελευταίο σπίτι έχει ραδιόφωνο και τηλεόραση και σχεδόν παντού υπάρχει internet. Δεν υπάρχει η κοινωνική ομάδα που έχει δική της τέχνη. Όλοι επηρεάζονται από όλα. Γι αυτό και ακούς τα εκτρώματα του τύπου "παραδοσιακής" μουσικής με συνοδεία από κιθάρες που παίζουν δυτικές συγχορδίες ή synthesizer.
Τους Beatles δεν θα τους κράξω. Εκείνοι βρίσκονται σε αυτό το ενδιάμεσο είδος που δημιουργήθηκε τους τελευταίους αιώνες και γιγαντώθηκε λόγω ραδιοφώνου, τηλεόρασης και μέσων καταγραφής (δίσκοι, κασέτες κλπ). Εκεί, στην δημοφιλή τέχνη, που είναι και ενυπόγραφη αλλά δεν φιλοδοξεί να είναι πρωτότυπη παραπάνω από όσο μπορεί να αντέξει το μεγάλο κοινό στο οποίο θέλει να απευθυνθεί, μπορεί να χρησιμοποιήσεις και κριτήρια συγκρίσεως με τους άλλους που κάνουν κάτι ανάλογο, αλλά εκεί ο στόχος είναι οι κυρίως οι πωλήσεις, οπότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις και εξωκαλλιτεχνικά κριτήρια, και να μιλήσεις και για άλλα πράγματα. Δεν θα κρίνεις δηλαδή τον McCartney ως συνθέτη συγκρίνοντας με τον Ξενάκη, τον Ligeti και τον Stockhausen.
Τον Ιταλό παπατζή (δικός σου όρος

) θα τον προγκίξω γιατί επιδιώκει να εμφανιστεί ως συνθέτης σοβαρής μουσικής ενώ δεν είναι και ενώ ξέρει πολύ καλά τι είναι η σύγχρονη σοβαρή μουσική.