Bazoomba έγραψε: 12 Ιαν 2025, 15:48
Σταθαρε, αυτο με την 3χιλιετη συνεχεια του δυτικου πολιτισμου δεν το νογας λιγο; Αν και ο σαρπ δινει την εντυπωση ενος ασχετου με το θεμα (οπως εγω) δεν εχει αδικο οταν σου λεει πως δεν μπορεις να θεσεις αντικειμενικα κριτηρια στην τεχνη.
Μα δεν τα έθεσα εγώ. Στα θέτει η εξέταση της ιστορίας και συστηματικότερα κάποιοι θεωρητικοί που είναι και συνθέτες. Που ξέρουν τη δουλειά κι από μέσα.
Τι εννοείς όμως με αυτό που γράφεις για την 3χιλιετή συνέχεια του δυτικού πολιτισμού. Όλη η δύση στα βιβλία της το δέχεται ότι η εκκίνηση αυτού του τρόπου αντιμετώπισης των πραγμάτων συνέβη συστηματικά κάπου στην Αρχαία Ελλάδα, χοντρικά γύρω στο 1000 πχ. Τέχνη είχες και πριν αλλού. Αλλά το να καταλάβει το άτομο ότι είναι ξεχωριστό και να το διεκδικήσει σε διάφορες δραστηριότητες του βίου του, συνέβη εδώ σε αυτά τα χώματα. Γιατί και πως είναι μεγάλη συζήτηση, αλλά συνέβη. Και όπως έχουμε γράψει και σε άλλα νήματα είχε πολλές και ποικίλες συνέπειες. Στον πολιτικό βίο την δημιουργία της δημοκρατίας. Καταλαβαίνεις ότι εσύ είσαι διαφορετικός από τους γύρω και ζητάς να αναμετρηθείς μαζί τους για τη θέση στο στράτευμα ή στο πολίτευμα. Και σου αναγνωρίζεται αυτή η δυνατότητα. Δεν ήταν πάντα και παντού έτσι.
Bazoomba έγραψε: 12 Ιαν 2025, 15:48
Η καλλιτεχνικη δημιουργια ειναι απορροια της εντατικης λειτουργιας του αισθανεσθαι.
Δεν είμαι σίγουρος τι σημαίνει αυτό. Ο άνθρωπος από τότε που βρίσκουμε αντικείμενα, ρούχα, εργαλεία, τα διακοσμεί. Κάνει πράγματα που πέρα από λειτουργικά, θέλει να είναι όμορφα, ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τον καθένα ή την κάθε εποχή.
Bazoomba έγραψε: 12 Ιαν 2025, 15:48
Εσυ προσπαθεις επισταμενα να μελετησεις τα αποτελεσματα αυτης της εντατικης λειτουργιας στον δικο μας , τον δυτικο πολιτισμο, που ειναι πολυ νεοτερος απόσο τον κανεις, επιβαλλοντας σε αυτη την εκτατικη θεαση μια αξιωση καθολικοτητας.
Εμείς καλούμαστε να μελετήσουμε τα έργα τέχνης και να κρατήσουμε για τον εαυτό μας τα αξιολογότερα. Όλα δεν μπορείς να τα γευτείς ή να τα διδάξεις αν χρειαστεί. Η ζωή είναι πολύ μικρή. Τι θα κρατήσεις και τι θα αφήσεις;
Αν πας με τους δημοσιογράφους, θα κρατήσεις ό,τι σου αρέσει; Είναι όμως αυτό ένα ασφαλές κριτήριο; Όχι βέβαια εκτός και αν έχεις εξασφαλίσει ότι έχεις ταυτόχρονα τη μεγαλοφυΐα και το γούστο του Μότσαρτ.

Άντε βρες το αυτό. Οπότε πρέπει να τεθούν κριτήρια.
Τότε χωρίζει απλά τους διάφορους τύπους κοινωνικής οργάνωσης και τον τρόπο που παράγουν τέχνη. Δεν μπορείς να κρίνεις την λαϊκή τέχνη που είναι αποτέλεσμα συλλογικών διαδικασιών και απόσταγμα του γούστου μιας περιοχής και μιας κοινωνικής ομάδας με τα ίδια κριτήρια που θα κρίνεις ένα έργο σοβαρής τέχνης που είναι προσωπικές επιλογές και υπογεγραμμένες του χ καλλιτέχνη.
Οπότε όταν βάζω κριτήρια αναφέρω προσεκτικά το πλαίσιο το οποίο εξετάζω. Μιλάμε λοιπόν για την σοβαρή δημιουργία στα πλαίσια του δυτικού πολιτισμού. Σε αυτό το αυστηρό πλαίσιο αναζητούμε πνευματικά επιτεύγματα. Αυτό είναι τα έργα τέχνης. Το να πάρει ένας καλλιτέχνης υλικό (ήχους, χρώματα, μάρμαρο, χαλκό κλπ), να πάρει τους δεδομένους τρόπους χρήσης αυτού του υλικού και να έχει την ευφυΐα και το γούστο να δώσει προσωπικές λύσεις στο πρόβλημα της σύνθεσης που παραμένει πάντα το ίδιο ανά τους αιώνες. Πως συναρμόζεις τα υλικά σου ώστε να μη γίνει μία σαλάτα αλλά ένα ενιαίο σύνολο (το έργο) το οποίο θα έχει ενότητα, ποικιλία και επιλογές καλού γούστου.