masterridley έγραψε: 04 Νοέμ 2024, 01:45
Χμ θα ήμουν λίγο διστακτικός να απορρίψω το άπειρο, όχι ως προς τον μακρόκοσμο που θεωρώ ότι έχουμε ένα σχετικά καλό grasp, αλλά ως προς το μικρόκοσμο όπου αυτή η λογική που επικαλείσαι καταρρέει πλήρως (βλέπε double-slit, vacuum catastrophe κτλ).
Είναι σαφές ότι ακόμα δεν ξέρουμε τι ακριβώς γίνεται στην κβαντική (παρόλες τις εξωφρενικά ακριβείς μετρήσεις), άρα δεν μπορώ να πω ούτε με 0% πεποίθηση ότι ας πούμε δεν υπάρχει μικρότερο μήκος από το μήκος Πλανκ. Μπορεί κάλλιστα το μήκος να είναι συνεχές όπως το αντιμετωπίζει η Γενική Θεωρία της Σχετικότητας.
Σ'αυτή την περίπτωση θα έχουμε την γνωστή απειρία της γραμμής των πραγματικών αριθμών...
Τα είδα λίγο αυτά που μου προτείνεις. Το πρόβλημα ονόματι "vacuum catastrophe" προκύπτει, επειδή παρατηρήσιμα μεγέθη ενέργειας έρχονται σε αντίφαση με την θεωρητικά ελάχιστη ενέργεια ενός κβαντικού συστήματος... Αρα, υπάρχει πρόβλημα με αυτό το μοντέλο των κβαντικών πεδίων...
Εγώ δεν γνωρίζω, για να μπω σε αυτήν την συζήτηση, αλλά υποψιάζομαι ότι απλά δεν γνωρίζουμε πολλά για τον μικρόκοσμο και για αυτό δεν μπορούμε να αποφανθούμε ότι "καταρρέει η λογική".
masterridley έγραψε: 04 Νοέμ 2024, 01:51
Γράφων έγραψε: 02 Νοέμ 2024, 02:02
Και εγώ το ενστερνίζομαι αυτό. Ο χρόνος, αν το δεχθούμε αυτό, δεν μπορεί να είναι πραγματικά άπειρος, όπως ισχυρίζονται πολλοί
Και αυτή η θεώρηση είναι κάπως. Δεν είναι απλά ανθρωποκεντρική, αλλά Γράφων-κεντρική, δηλαδή ακόμα χειρότερα!
Η ερώτηση είναι, απορρίπτεις ας πούμε τους κώνους με τα γεγονότα πριν από σένα και τα γεγονότα μετά από σένα που ζωγραφίζει στα βιβλία του ο Χώκινγκ κτλ; Υποτίθεται ότι η φυσική είναι περιγραφή του σύμπαντος ανεξάρτητα του παρατηρητή!
Οχι, δεν το απορρίπτω. Απλά δεν κατάλαβες τι εννοώ. Συνεχώς "προστίθεται" χρόνος και εξαφανίζεται. Όταν, λοιπόν, μιλάς για άπειρο χρόνο, μιλάς ουσιαστικά για μια αέναη διαδικασία πρόσθεσης και αφαίρεσης/εξαφάνισης χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι ο χρόνος άπειρος αυτός καθαυτόν, αλλά η προαναφερθείσα διαδικασία
Για να σου βάλω και τα λόγια του μεγάλου φιλοσόφου:
ἄλλως δ’ ἔν τε τῷ χρόνῳ δῆλον 25 [τὸ ἄπειρον] καὶ ἐπὶ τῶν ἀνθρώπων, καὶ ἐπὶ τῆς διαιρέσεως τῶν μεγεθῶν. ὅλως μὲν γὰρ οὕτως ἔστιν τὸ ἄπειρον, τῷ ἀεὶ ἄλλο καὶ ἄλλο λαμβάνεσθαι, καὶ τὸ λαμβανόμενον μὲν ἀεὶ εἶναι πεπερασμένον, ἀλλ’ ἀεί γε ἕτερον καὶ ἕτερον· [ἔτι τὸ εἶναι πλεοναχῶς λέγεται, ὥστε τὸ ἄπειρον οὐ δεῖ λαμβάνειν ὡς τόδε τι, οἷον ἄνθρωπον ἢ 30 οἰκίαν, ἀλλ’ ὡς ἡ ἡμέρα λέγεται καὶ ὁ ἀγών, οἷς τὸ εἶναι οὐχ ὡς οὐσία τις γέγονεν, ἀλλ’ ἀεὶ ἐν γενέσει ἢ φθορᾷ, πεπερασμένον, ἀλλ’ ἀεί γε ἕτερον καὶ ἕτερον·] ἀλλ’ ἐν τοῖς μεγέθεσιν ὑπομένοντος τοῦ ληφθέντος [τοῦτο συμβαίνει], ἐπὶ 206b δὲ τοῦ χρόνου καὶ τῶν ἀνθρώπων φθειρομένων οὕτως ὥστε μὴ ἐπιλείπειν.
Το άπειρο εμφανίζεται με διαφορετικό τρόπο στον χρόνο και στις γενιές των ανθρώπων και με διαφορετικό τρόπο στη διαίρεση των μεγεθών. Μιλώντας όμως γενικά, το άπειρο προκύπτει ως εξής: με το να λαμβάνεται συνεχώς το ένα πράγμα μετά το άλλο, όπου το λαμβανόμενο είναι κάθε φορά πεπερασμένο, αλλά και κάθε φορά διαφορετικό.3 Στην περίπτωση όμως των μεγεθών, αυτό που έχει ληφθεί εξακολουθεί να υφίσταται,
ενώ στην περίπτωση του χρόνου και των ανθρώπων, αυτά που έχουν ληφθεί χάνονται, με τέτοιον τρόπο όμως ώστε η διαδικασία να μη σταματά.
ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.