hellegennes έγραψε: 01 Ιουν 2023, 19:58
Το νήμα δεν είναι για παρακολούθηση ατόμων να μιλάνε αρχαία ελληνικά για να μου κάνεις αναλογία ότι σ' αρέσει να βλέπεις αθλήματα χωρίς να τα κατέχεις. Μιλάμε για εκμάθηση αρχαίων ελληνικών. Δεν μπορείς να σκίζεις τα ρούχα σου ότι τα αρχαία ελληνικά είναι απαραίτητα στο πρόγραμμα και ταυτόχρονα να μην ξέρεις ο ίδιος αρχαία ελληνικά. Αφού τα θεωρείς τόσο σημαντικά δεν θα έπρεπε να τα έχεις μάθει; Κι αν δεν έμαθες στο σχολείο, τι σε εμπόδισε να τα μάθεις μόνος σου;
Ρε τύπε, τι δεν καταλαβαίνεις; Ναι, ξέρω αρχαία ελληνικά σε κάποιον βαθμό και τα θεωρώ ωφέλιμα. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πρέπει να μεταφράσω ότι γουστάρεις εσύ; Και να τρώω υγιεινά μου αρέσει και το προσπαθώ, αλλά στο μέτρο που θεωρώ ότι μπορώ και θέλω. Δεν σημαίνει ότι τρώω συνέχεια σούπερ υγιεινά με τρομερή ακρίβεια, επειδή πιστεύω ότι η υγιεινή διατροφή είναι ωφέλιμη. Ούτε θα σου γράψω τι τρώω κάθε εβδομάδα. Και μαθηματικά γνωρίζω και τα θεωρώ χρήσιμα. Θα μου φέρεις καμμία άλυτη εξίσωση από την NASA για να στην λύσω, για να σου αποδείξω τις γνώσεις μου και την ωφελιμότητά τους;
Ότι σου αρέσει εσένα, το φτάνεις στον μέγιστο βαθμό; Γιατί δεν θυμάμαι να έχεις πάρει κανένα Νόμπελ ποίησης, ούτε φυσικής, ούτε κανένα βραβείο γλωσσολογίας, ούτε να βγήκες επιχειρηματίας της χρονιάς.
Χοροπήδα όσο θέλεις. Δεν θα μεταφράσω ότι γουστάρεις.
Λήξη συζητήσεως.
Feindflug: τρελαίνομαι για τα γιαπωνέζικα, είναι τρομερά καλαίσθητα και είναι έγκλημα να μην βρίσκονται στο σχολικό υποχρεωτικό πρόγραμμα.
Hellegennes: αν σου δώσω ένα γιαπωνέζικο κείμενο μπορείς να το μεταφράσεις;
-Καλά, είσαι μουνόπανο; Επειδή είπα ότι τα γιαπωνέζικα είναι η κορυφαία γλώσσα του πλανήτη και θέλει ανασκολοπισμό όποιος τα βγάλει από το σχολικό πρόγραμμα σημαίνει ότι πρέπει να ξέρω και να τα μεταφράζω;
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
Έστω ότι έχουμε 8 υποχρεωτικές γλώσσες ( νεκρές και ζωντανές) και 5 παιδιά. Πόσες γλώσσες πρέπει να μάθει κάθε παιδί για να κάνουμε απόσβεση την ανοησία της υποχρεωτικότητας του σχολείου;
Υπάρχουν άνθρωποι σ' αυτόν τον κόσμο, που όταν βλέπουν ένα έγγραφο μπορούν να εντοπίσουν τα ορθογραφικά λάθη ακόμη κι αν δεν υπάρχει η κόκκινη γραμμή του Thesaurus από κάτω. Κι αυτό συμβαίνει γιατί πρώτον προσπάθησαν, δεύτερον δεν απαξίωναν τα μαθήματα της γλώσσας και τρίτον ντρέπονται να μην γνωρίζουν καλά, παρά πολύ καλά ελληνικά. Όχι γιατί αυτό τους κάνει καλύτερους από τους άλλους, αλλά γιατί πήραν το βιβλίο στα χέρια τους. Είτε είναι των νέων ελληνικών, είτε είναι των αρχαίων ελληνικών.
Μα έχουν διαφορετικούς κανόνες τα αρχαία και τα νέα. Γι' αυτό βλέπεις κάτι γραφικούς να γράφουν "ταξείδι", "μαντήλι", "καλλίτερος", "είνε", "μαζύ", "να μη νομίζης".
Φαίνεται να να πιστεύεις ότι η γνώση αρχαίων σε κάνει να γράφεις ή να μιλάς καλύτερα νέα. Αυτή η ΔΟΞΑΣΙΑ όμως βασίζεται στο ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ότι τα αρχαία είναι "ο χρυσός κανόνας" της γλώσσας" και στην πραγματικότητα οδηγεί σε τραγελαφικούς μπακαλιάρους. Που ευτυχώς εδώ και καμιά εκατοστή χρόνια τους ξεφορτωνόμαστε σιγά-σιγά.
Αυτά τα λες γιατί δεν με έχεις ακούσει να απαγγέλλω Όμηρο με ερασμιακή προφορά.
Δεν είπα πως έχουν τους ίδιους κανόνες. Είπα για λεξιλόγιο και για ιστορική συνέχεια. Είτε αρέσει είτε όχι. Ούτε εγώ μιλάω με τον ίδιο τρόπο που μιλούσαν οι παππούδες μου, ούτε ανέφερα πουθενά πως πάσχουμε από γλωσσικό συντηρητισμό.
Στες τρεις πήρα κι αράχνιασα, εις τες εννιά μυρίζω,
κι απʼ τες σαράντα κʼ ύστερα αρμούς αρμούς χωρίζω.
Υπάρχουν άνθρωποι σ' αυτόν τον κόσμο, που όταν βλέπουν ένα έγγραφο μπορούν να εντοπίσουν τα ορθογραφικά λάθη ακόμη κι αν δεν υπάρχει η κόκκινη γραμμή του Thesaurus από κάτω. Κι αυτό συμβαίνει γιατί πρώτον προσπάθησαν, δεύτερον δεν απαξίωναν τα μαθήματα της γλώσσας και τρίτον ντρέπονται να μην γνωρίζουν καλά, παρά πολύ καλά ελληνικά. Όχι γιατί αυτό τους κάνει καλύτερους από τους άλλους, αλλά γιατί πήραν το βιβλίο στα χέρια τους. Είτε είναι των νέων ελληνικών, είτε είναι των αρχαίων ελληνικών.
Μα έχουν διαφορετικούς κανόνες τα αρχαία και τα νέα. Γι' αυτό βλέπεις κάτι γραφικούς να γράφουν "ταξείδι", "μαντήλι", "καλλίτερος", "είνε", "μαζύ", "να μη νομίζης".
Φαίνεται να να πιστεύεις ότι η γνώση αρχαίων σε κάνει να γράφεις ή να μιλάς καλύτερα νέα. Αυτή η ΔΟΞΑΣΙΑ όμως βασίζεται στο ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ότι τα αρχαία είναι "ο χρυσός κανόνας" της γλώσσας" και στην πραγματικότητα οδηγεί σε τραγελαφικούς μπακαλιάρους. Που ευτυχώς εδώ και καμιά εκατοστή χρόνια τους ξεφορτωνόμαστε σιγά-σιγά.
Αυτά τα λες γιατί δεν με έχεις ακούσει να απαγγέλλω Όμηρο με ερασμιακή προφορά.
Δεν είπα πως έχουν τους ίδιους κανόνες. Είπα για λεξιλόγιο και για ιστορική συνέχεια. Είτε αρέσει είτε όχι. Ούτε εγώ μιλάω με τον ίδιο τρόπο που μιλούσαν οι παππούδες μου, ούτε ανέφερα πουθενά πως πάσχουμε από γλωσσικό συντηρητισμό.
Έλα, ένα ευκολάκι για αρχή, σε ελληνιστική κοινή:
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
ειπαμε, δεν ξερω αρχαια, αλλα απο οτι καταλαβαινω, τους το κανεις πολυ ευκολο. καντο ολα κεφαλαια και χωρις κενα, να μην ξερουν που ξεκινουν οι λεξεις και που τονιζονται.
To be old and wise, you must first be young and stupid.
ειπαμε, δεν ξερω αρχαια, αλλα απο οτι καταλαβαινω, τους το κανεις πολυ ευκολο. καντο ολα κεφαλαια και χωρις κενα, να μην ξερουν που ξεκινουν οι λεξεις και που τονιζονται.
Εντάξει, αυτό είναι τεχνητή δυσκολία. Ας πούμε ότι οι Βυζαντινοί δεν θα διάβαζαν έτσι. Ας κάνουν το εύκολο πρώτα. Το κείμενο είναι πανεύκολο, δεν είναι καν π.Χ.
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
Μα έχουν διαφορετικούς κανόνες τα αρχαία και τα νέα. Γι' αυτό βλέπεις κάτι γραφικούς να γράφουν "ταξείδι", "μαντήλι", "καλλίτερος", "είνε", "μαζύ", "να μη νομίζης".
Φαίνεται να να πιστεύεις ότι η γνώση αρχαίων σε κάνει να γράφεις ή να μιλάς καλύτερα νέα. Αυτή η ΔΟΞΑΣΙΑ όμως βασίζεται στο ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ ότι τα αρχαία είναι "ο χρυσός κανόνας" της γλώσσας" και στην πραγματικότητα οδηγεί σε τραγελαφικούς μπακαλιάρους. Που ευτυχώς εδώ και καμιά εκατοστή χρόνια τους ξεφορτωνόμαστε σιγά-σιγά.
Αυτά τα λες γιατί δεν με έχεις ακούσει να απαγγέλλω Όμηρο με ερασμιακή προφορά.
Δεν είπα πως έχουν τους ίδιους κανόνες. Είπα για λεξιλόγιο και για ιστορική συνέχεια. Είτε αρέσει είτε όχι. Ούτε εγώ μιλάω με τον ίδιο τρόπο που μιλούσαν οι παππούδες μου, ούτε ανέφερα πουθενά πως πάσχουμε από γλωσσικό συντηρητισμό.
Έλα, ένα ευκολάκι για αρχή, σε ελληνιστική κοινή:
Η γλώσσα του Επίκτητου δεν είναι πιο εύκολη από αυτή του Δημοσθένη. Το ότι ένα ελληνικό κείμενο συντάχθηκε μετά Χριστόν δεν σημαίνει ότι θα είναι οπωσδήποτε πιο απλό από ένα των Αττικών.
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
hellegennes έγραψε: 02 Ιουν 2023, 13:10
Το συγκεκριμένο είναι πανεύκολο.
Ἐνας όντως μορφωμένος άνθρωπος, όχι αναγκαστικά φιλόλογος, των χρόνων της καθαρεύουσας θα καταλάβαινε πολύ περισσότερα από αυτό το αρχαίο κειμενάκι, μη πω όλο και φανώ υπερβολικός, σε σχέση με τους παραμορφωμένους της σημερινής εποχής οι οποίοι καταδικάστηκαν να καταλαβαίνουν μόνο την εκτρωματική δημοτικιά, προγραμματίστηκαν επιμελώς να μισούν με φανατισμό την καθαρεύουσα και την λογία παράδοση, και που αν τους δώσεις κανένα βιβλίο ούτε 100 χρόνων πριν, δεν λέω τίποτα για αρχαίους ή βυζαντινούς συγγραφείς, θα δυσανασχετήσουν και θα σου πουν ''τι είναι αυτό ρε μεγάλε; σιγά μη διαβάσω αρχαία, τίποτα στα νεά ελληνικά δεν υπάρχει;'' Η γιαγιά μου που έβγαλε τρίτη δημοτικού καταλάβαινε ικανοποιητικά το Ευαγγέλιο του 200μΧ και ο πολυπτυχιούχος του σήμερα αντιμετωπίζει ακόμα και κείμενα ΑΠΛΗΣ καθαρεύουσας του 1950μΧ σαν να 'ναι Γραμμική Β'. Αν καταργηθούν και τα αρχαία, όπως επιτάσσει η αγία πρόοδος και η οσία χρησιμοθηρία, δηλαδή ο τελευταίος τρόπος εξοικείωσης με τον τρόπο τονισμού της γλώσσας μας επί δυό χιλιάδες τριακόσια χρόνια, θα δίνεις στο μαθητή του 2040 πολυτονισμένα ποίηματα του Ελύτη της δεκαετίας του 1990 και η αντίδρασή του θα είναι σαν να του έδινες Πίνδαρο.
ειπαμε, δεν ξερω αρχαια, αλλα απο οτι καταλαβαινω, τους το κανεις πολυ ευκολο. καντο ολα κεφαλαια και χωρις κενα, να μην ξερουν που ξεκινουν οι λεξεις και που τονιζονται.
Έχεις εντρυφήσει στα νέα ελληνικά εσύ.
Στες τρεις πήρα κι αράχνιασα, εις τες εννιά μυρίζω,
κι απʼ τες σαράντα κʼ ύστερα αρμούς αρμούς χωρίζω.