Αρίστος έγραψε:Ο κυκλαδικός πολιτισμός άκμασε την περίοδο 3200-1650 π.Χ., ο μινωικός πολιτισμός την περίοδο 2600-1400 π.Χ. και ο μυκηναϊκός πολιτισμός από το 1400 έως το 1200 π.Χ. (Fitton, 1989).
http://www.24grammata.com/wp-content/up ... a.com_.pdf
Με λιγα λογια ο ΜΙνωικος Πολιτισμος οταν ξεκιναει το Μοχεντζο Νταρο βρισκεται ηδη στη φαση ακμης του. Προκυπτουν λοιπον τρια συμπερασματα, ο ΜΙνωικος πολιτισμος ειναι σαφως αρχαιοτερος, ηρθε νωριτερα σε ακμη απο το ΜΟχεντζο Νταρο και διατηρηθηκε σε μεγαλυτερο ευρος αιωνων.
Ξέρεις, χρησιμοποιούμε το ρήμα ακμάζω και για να δηλώσουμε τα γενικά όρια δραστηριοποίησης ενός πολιτισμού αλλά και για την περίοδο με τις μεγαλύτερες επιδώσεις του. Στο ίδιο το link σου δεν αναφέρει τίποτα άξιο λόγου στην προανακτορική περίοδο. Αντίθετα λέει αυτό που σου είπα κι εγώ. Ότι η ίδρυση των ανακτόρων είναι το σπουδαίο βήμα γύρω στο 1900π.Χ. Και η πλάκα είναι ότι πιο πριν το link σου, λέει ότι η Κρήτη δεχόταν επιρροές από Αίγυπτο, Μέση Ανατολή και Ευρώπη.
Αλλά για να δούμε τι μας λέει και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης για τους Μινωίτες.
https://cycladic.gr/page/minoikos-mikinaikos-politismos
Προανακτορική περίοδος
Οι πρωιμότερες εκφάνσεις του μινωικού πολιτισμού ανάγονται στην Πρωτομινωική περίοδο (3000-2000 π.Χ.), όταν κατοικούνται πολλές νέες θέσεις σε όλη την έκταση του νησιού και αρχίζουν να δημιουργούνται τοπικές παραδόσεις σε τέχνες όπως η λιθοτεχνία, η μεταλλοτεχνία, η σφραγιδογλυφία και η γραπτή κεραμική. Από τα μέσα της περιόδου αυτής, ορισμένοι οικισμοί αρχίζουν να επεκτείνονται σημαντικά και αποκτούν στοιχεία πρώιμης αστικής οργάνωσης ενώ χτίζονται και οι πρώτοι μνημειώδεις τάφοι που χρησιμοποιούνται από μεγάλες οικογένειες ή ολόκληρες κοινότητες. Πάντως μέχρι το τέλος της περιόδου αυτής δεν υπάρχουν ενδείξεις κάποιου κεντρικού συστήματος διοίκησης και οι διάφοροι οικισμοί φαίνεται ότι αντιπροσωπεύουν αυτόνομες οντότητες.
Ούτε θαλασσοκρατία στα πέρατα της οικουμένης ούτε καν κεντρική διοίκηση στο νησί. Κατά τ’ άλλα ο Αρίστος φαντάζεται τους Μινωίτες να έχουν εκπολιτίσει τους μακρινούς φορείς του Πολιτισμού του Ινδού πρωτύτερα. Αλλά να συνεχίσουμε από το link του μουσείου να δούμε τι ωραία πράγματα λέει ακόμα.
Παλαιοανακτορική περίοδος
Στις αρχές της 2ης χιλιετίας π.Χ., σημειώνονται θεμελιώδεις αλλαγές στη μινωική κοινωνία, που έμελλαν να επηρεάσουν βαθύτατα τους πολιτισμούς του Αιγαίου. Γύρω στο 2000-1900 π.Χ. αναγείρονται τα πρώτα ανάκτορα στην Κνωσό, τη Φαιστό, τα Μάλια και τη Ζάκρο, παρόμοια σε σχέδιο και κατασκευή με ανακτορικές εγκαταστάσεις στην περιοχή της Συρίας (Έμπλα, Μάρι). Τα μνημειακά αυτά συγκροτήματα αντικατοπτρίζουν την ύπαρξη στην Κρήτη αυστηρής κοινωνικής διαστρωμάτωσης και καλά οργανωμένης διοικητικής δομής, που αντίστοιχές τους είναι γνωστές μόνον από τις σύγχρονες αυτοκρατορίες της Εγγύς Ανατολής. Τα ευρήματα από τα ανάκτορα και τους τάφους της περιόδου επιβεβαιώνουν τις αυξανόμενες σχέσεις του νησιού με την Ανατολή και υποδηλώνουν τη σταδιακή ένταξη της Κρήτης σε ένα σύνθετο πλέγμα οικονομικών και πολιτικών σχέσεων, που καλύπτει την ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου.
Η επαφή με τους μεγάλους πολιτισμούς της Εγγύς Ανατολής και της Αιγύπτου οδήγησαν στην υιοθέτηση όχι μόνον συγκεκριμένων μεθόδων διοικητικής οργάνωσης, όπως η χρήση σφραγίδων και της γραφής για την τήρηση αρχείων (αρχικά με ένα σύστημα ιδεογραμμάτων και στη συνέχεια με τη συλλαβική Γραμμική Α), αλλά επίσης λατρευτικών πρακτικών και νέων καλλιτεχνικών τάσεων, υλικών και τεχνικών κατεργασίας. Τους επόμενους πέντε αιώνες, μεγάλες ποσότητες εξωτικών πρώτων υλών και αντικειμένων πολυτελείας από την Αίγυπτο, τη Συρία, τη Μεσοποταμία και τις νότιες ακτές της Μικράς Ασίας εισάγονται στα μινωικά ανάκτορα, τα οποία εξελίσσονται σε πραγματικούς πυρήνες οικονομικής δραστηριότητας και καλλιτεχνικής παραγωγής..[....]...
…[…]…Οι επαφές με την Ανατολή άσκησαν σαφείς επιρροές και στη θρησκευτική λατρεία. Οι Μινωίτες, βέβαια, δεν υιοθέτησαν νέες θρησκευτικές πεποιθήσεις αλλά τα μέσα αναπαράστασης των δικών τους θρησκευτικών συμβόλων. Αρκετά από τα μυθικά πλάσματα που απεικονίζονται στη μινωική τέχνη και φαίνεται να σχετίζονται με τη θρησκεία (π.χ. ο γρύπας) έχουν τις ρίζες τους στην μεσοποταμιακή παράδοση, ενώ η συχνή απεικόνιση ζώων που προφανώς ήταν ξένα στο κρητικό περιβάλλον (π.χ. λιοντάρια, πίθηκοι) υποδηλώνουν περαιτέρω επιρροές από την Ανατολή.
Τελετουργικά αγγεία με μακρά παράδοση στην Εγγύς Ανατολή, όπως τα ρυτά και οι τρίτωνες, άρχισαν να χρησιμοποιούνται στα μινωικά ιερά μαζί με ανθρωπόμορφα και ζωόμορφα ειδώλια κρητικής παράδοσης. Το κατεξοχήν σύμβολο της μινωικής θρησκείας, ο ταύρος, είχε παρόμοια χρήση σχεδόν σε κάθε πολιτισμό της ανατολικής Μεσογείου ενώ κάποιοι ερευνητές διακρίνουν ανατολικές επιρροές ακόμη και στις σημαντικότερες θεότητες των Μινωιτών, τη θεά με τα υψωμένα χέρια και τη «θεά των όφεων».
Μάλιστα. Όπως σωστά είπα γύρω στο 2000-1900π.Χ. φτιάχνονται τα πρώτα μινωικά ανάκτορα. Οι μεγάλες πόλεις του Πολιτισμού του Ινδού που συντηρούσαν 30.000 έως 60.000 άτομα πληθυσμό έχουν ήδη φτιαχτεί από την 3η χιλιετία π.Χ. Ένα το κρατούμενο. Η Κρήτη δέχεται επιρροές από την Ανατολή στη διοικητική οργάνωση, στη θρησκεία, στη χρήση γραφής, καλλιτεχνικές τάσεις, τεχνικές επεξεργασίας, στην αγγειοπλαστική...Και όλα αυτά κάπου στο 2000-1900 π.Χ. Δηλαδή οι Μινωίτες ακόμα χωνεύουν τις ιδέες που δανείζονται από την Ανατολή αλλά ο Αρίστος μάς λέει ότι είχαν ήδη πάει και μέχρι την Ινδία (προφανώς με χρονομηχανή) και την εκπολίτισαν. Ε, νομίζω ότι και ένα πεντάχρονο καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί να γίνει αυτό με τα παραπάνω δεδομένα.
Αλλά ας τελειώσουμε με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης όσον αφορά τον Μινωικό πολιτισμό.
Νεοανακτορική περίοδος
Γύρω στο 1700 π.Χ., τα μινωικά ανάκτορα καταστρέφονται από σεισμούς και γρήγορα ανακατασκευάζονται με ακόμη πιο μνημειώδη τρόπο. Η λεγόμενη «Νεοανακτορική» περίοδος είναι η περίοδος μέγιστης ακμής του μινωικού πολιτισμού. Οι επαφές με την Ανατολή γίνονται στενότερες και φαίνεται ότι αποκτούν εντονότερα πολιτικό χαρακτήρα (οι Κεφτιού –όπως αποκαλούνται οι Κρήτες στα αιγυπτιακά– εμφανίζονται όλο και συχνότερα σε ανατολικά κείμενα και αιγυπτιακές τοιχογραφίες από το 1700 π.Χ. και εξής). Τα ανατολικά προϊόντα φθάνουν τώρα όχι μόνον στα ανάκτορα αλλά και στους μεγάλους αστικούς οικισμούς που αναπτύσσονται κοντά σε λιμάνια όπως το Παλαίκαστρο, τα Γουρνιά, ο Μόχλος και η Τύλισσος.
Στην ενδοχώρα του νησιού χτίζονται μεγάλες αγροικίες («βίλες»), που λειτουργούν μάλλον ως περιφερειακά κέντρα συλλογής της αγροτικής παραγωγής και αναδιανομής αγαθών. Η μινωική τέχνη φθάνει στο απόγειο της ακμής της: νωπογραφίες με έντονα χρώματα κοσμούν τα ανάκτορα και άλλα σημαντικά οικοδομήματα, ενώ στους χώρους λατρείας και ταφής γίνεται συστηματική χρήση περίτεχνων αντικειμένων από μέταλλα, ημιπολύτιμους λίθους, υαλόμαζα, φαγεντιανή και ελεφαντόδοντο.
Την περίοδο αυτή, η Κρήτη ασκεί έντονη πολιτική και πολιτιστική επιρροή σε ολόκληρο το Αιγαίο. Οι κυκλαδικοί οικισμοί του 16ου και 15ου αι. π.Χ. έχουν τόσο έντονα μινωικά χαρακτηριστικά ώστε κάποιοι ερευνητές τα θεωρούν μινωικές αποικίες (οι περισσότεροι, πάντως, αντιτίθενται σε αυτήν την άποψη). Στην ηπειρωτική Ελλάδα, αναπτύσσεται την ίδια περίοδο ο Μυκηναϊκός Πολιτισμός, ο οποίος υιοθετεί όλες σχεδόν τις κατακτήσεις της μινωικής τέχνης.
Ουφ, μετά κόπων και βασάνων φτάσαμε στη μέγιστη ακμή του Μινωικού πολιτισμού.
Από το 1700 π.Χ. μέχρι το 1500 π.Χ. όπου παράκμασε οριστικά. Τι σχέση έχει αυτή η ακμή όμως με τον Πολιτισμό του Ινδού; Καμία! Ο Πολιτισμός του Ινδού ζούσε τη μεγάλη ακμή του πριν το 2000 π.Χ. Κι εδώ τελειώνει το παραμύθι του Αρίστου για τους παγκόσμιους θαλασσοκράτορες Μινωίτες.
Αρίστος έγραψε:Στην Κρητη υπηρχαν 4ωροφα-5ωροφα κτιρια και στο Ακρωτηρι της Θηρας 2ωροφα και 3ωροφα, με λιγα λογια το Μοχεντζο Νταρο μονο με τον κυκλαδικο πολιτισμο μπορει να συγκριθει ο οποιος βρισκοταν στη σφαιρα επιρροης της Κρητης, οχι με την ιδια την Κρητη και τα αστικα της κεντρα. Οι περισσοτεροι οροφοι στην Κρητη δειχνουν οχι μονο περισσοτερο πλουτο αλλα και και πιο εξελιγμενη αστικη οργανωση.
Αλλα τι συζηταμε; Στον ελλαδικο χωρο υπηρχαν 2ωροφα και 3ωροφα κτιρια ηδη απο τον πολιτισμο των Τεσσαρων Λιμνων δηλαδη 6η και 5η χιλιετια π.Χ. καθώς και προπομπός της γραφής που εμφανίζεται σε σφραγίδες που είναι τεκμήρια αστικής οργάνωσης.
1) Στην 3η χιλιετία π.Χ. οι Κυκλαδίτες ασκούσαν μεγαλύτερη επιρροή στο Αιγαίο όπως δείχνει η διάδοση της αγαλματοποιίας τους. Μετά το 2000 π.Χ. πήραν τα ηνία σταδιακά οι Μινωίτες (Βλέπε O. Dickinson-Αιγαίο: Εποχή του Χαλκού)
2)Η μεγάλη ακμή του Ακρωτηρίου πραγματοποιείται στο διάστημα
2000-1700 π.Χ., μετά δηλαδή τη φάση ακμής του πολιτισμού του Ινδού.
https://www.gtp.gr/TDirectoryDetails.asp?id=14540&lng=1
Κατά την Εποχή του Χαλκού, ιδιαίτερα κατά τη Μέση και Πρώιμη Ύστερη περίοδο (20ος-17ος αιώνας π.Χ.) ο οικισμός του Ακρωτηριού θα αναδειχθεί σε ένα από τα σημαντικότερα αστικά κέντρα και λιμάνια του Αιγαίου. Η μεγάλη του έκταση (περίπου 200 στρέμματα), η άριστη πολεοδομική του οργάνωση, το αποχετευτικό του δίκτυο, τα περίτεχνα πολυόροφα κτίριά του με τον έξοχο τοιχογραφικό διάκοσμο, την πλούσια επίπλωση και οικοσκευή μαρτυρούν για τη μεγάλη του ανάπτυξη.
Τα ίδια λέει και ο αρχαιολόγος Ντούμας για το Ακρωτήρι
«Στη στροφή της 3ης προς τη 2η χιλιετία βλέπουμε στο Ακρωτήρι να σημειώνεται μια ραγδαία εξέλιξη και αρχίζουμε να έχουμε μαρτυρίες για τις σχέσεις των κατοίκων της Θήρας με τον έξω κόσμο. Εχουμε τις πρώτες ενδείξεις για επαφές με την Κρήτη αλλά και το υπόλοιπο Αιγαίο και αργότερα με τη Μεσόγειο» λέει ο καθηγητής κ. Ντούμας
https://www.tovima.gr/2008/11/24/opinio ... is-thiras/
Αργά και σταδιακά λοιπόν η πρώτη επαφή Θήρας και άλλων νησιών του Αιγαίου.
Και στη συνέχεια ο καθηγητής μας λέει με λύπη για τους φουκαράδες νησιώτες του βορειοανατολικού Αιγαίου που πήδαγαν στη θάλασσα εγκαταλείποντας τους οικισμούς τους κυνηγημένοι από ανατολίτες...
λέει ο καθηγητής κ. Ντούμας και συνεχίζει.
«Προσπαθώντας να ερμηνεύσω αυτό το φαινόμενο, είδα ότι την ίδια εποχή εγκαταλείφθηκαν οι προϊστορικοί οικισμοί του Βορείου Αιγαίου, η Πολιόχνη της Λήμνου, η Θέρμη της Λέσβου, το Ηραίον της Σάμου και το Εμποριό της Χίου. Είναι όλες προϊστορικές εγκαταστάσεις που ήκμασαν ως κέντρα διακίνησης αλλά και τεχνολογίας μετάλλου που έφερναν από την Ανατολή. Από την άλλη μεριά, η εξάπλωση των Χετταίων στη δυτική Μικρά Ασία, οι οποίοι πήραν και τον έλεγχο των μεταλλευτικών πηγών της περιοχής, δημιούργησε προβλήματα στους νησιώτες που βρίσκονταν σε συνεχή επαφή με την κοντινή τους μικρασιατική ακτή. Την ίδια περίοδο έκλεισε ο θαλάσσιος δρόμος της Μαύρης Θάλασσας προς την Κολχίδα, από όπου ερχόταν το μέταλλο στο Αιγαίο, και το ίδιο συνέβη και με τον χερσαίο δρόμο μέσω Μικράς Ασίας. Ετσι οι νησιώτες αναγκάστηκαν να στρέψουν το ενδιαφέρον τους αλλού».
Εγκαταλείποντας το ΒΑ Αιγαίο, οι άνθρωποι στράφηκαν στο κεντρικό και νότιο πέλαγος, όπου πρέπει να εγκαταστάθηκαν ως πρόσφυγες, φέρνοντας μαζί τους και την ανεπτυγμένη για την εποχή τεχνολογία της μεταλλουργίας.
Κατά τ’ άλλα θέλουν και εκπολιτισμό ξένων με πανάρχαιες εκστρατείες κάποιοι. Εδώ μας πέταγαν στη θάλασσα βρε κορόιδα ήδη από την προϊστορία κι εσείς βαυκαλίζεστε με Διόνυσο και ταξίδια με χρονομηχανές στην προϊστορική Ινδία;
3) Δεν μας ενδιαφέρουν άσχετοι πολιτισμοί όπως αυτός των 4 λιμνών ή οι προϊστορικές χαρακιές αγνώστου προελεύσεως και σημασίας. Τους Μινωίτες έθεσες ως εκπολιτιστές των κατοίκων του Ινδού, τι μου βάζεις άσχετα ευρήματα; Προφανώς προσπαθείς να αποπροσανατολίσεις.
Αρίστος έγραψε:Aν το θέτεις έτσι τότε να αναφέρω τον περιηγητή Robert Pashley που μας μίλησε για το «κυκλώπειο» τείχος στην Ψηλή Κορφή του Γιούχτα, που στην εποχή του σωζόταν σε ύψος 5 μέτρων και που προφανώς ήταν πολύ αρχαιότερο από το Παλάτι της Κνωσσού. Η κυκλωπεια φαση της Κρητης, της Ελλαδας και της Μεσογειου ειναι παλιοτερη απο το ΜΟχεντζο Νταρο. Και μην ξεχναμε οτι στην Κερο προσφατα ανακαλυφθηκε οτι οι αρχαιοι Κυκλαδιτες ειχαν μετασκευασει ενα ολοκληρο βουναλακι σε κλιμακωτη πυραμιδα με δωματια και εργαστηρια σε καθε της βαθμιδα αφου χρησιμοποιησαν 1000 τονους πετρας που μετεφεραν απο τη Ναξο. Το κολοσσιαιο αυτο εργο ξεκινησε συμφωνα με την ομαδα του Κολιν Ρενφριου το 2750 π.Χ., δηλαδη 150 χρονια πριν την ιδρυση του Μοχεντζο Νταρο. Το Αιγαιο λοιπον συνολικα βρισκοταν σε πολιτιστικο οργασμο πολυ πριν το Μοχεντζο Νταρο.
Και τι απέγινε αυτό το τεράστιο τείχος που είδε αυτός ο περιηγητής γύρω στο 1830 αν δεν απατώμαι; Έχουμε καμιά εξέλιξη; Όμως και να έχουμε...πάλι βάζεις κάτι άσχετο με τον Πολιτισμό του Ινδού αφού ο κύριος τρόπος οικοδόμησης στον εν λόγω πολιτισμό ήταν τα ψημένα τούβλα και όχι οι μεγάλοι ογκόλιθοι.
Άσχετο είναι και αυτό που λες για την Κέρο το οποίο σύμφωνα με νεότερα δεδομένα κι αυτό κάπου στο 2000 π.Χ. χρονολογείται.
https://www.archaiologia.gr/blog/2018/0 ... %bb%ce%bb/
Τι μας ενδιαφέρει αν έχτισαν βαθμιδωτά στο νησάκι τους κλιμακωτές δομές (και μοιραία έμοιαζε με πυραμίδα) οι κάτοικοι; Δεν έχουν παρόμοια κουλτούρα οι φορείς του Πολιτισμού του Ινδού ούτε οι άνθρωποι της Κέρου ανήκουν στον Μινωικό πολιτισμό που έχρισες φωτοδότη των Ινδών.
Αρίστος έγραψε:Κι εδω πιο μπροστά είναι οι Μινωίτες. Υδραγωγεία, στέρνες, πηγάδια και όλες οι επονομαζόμενες σήμερα πράσινες και οικολογικές λύσεις για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων είχαν εφαρμοστεί στη Μινωική Κρήτη. Η τεχνολογική πρωτοπορία αν εξετάσει κάποιος προσεκτικά τους οικισμούς των Μινωιτών στην Κνωσό, τη Φαιστό και τη Ζάκρο, μοιάζει σαν να επιστρέφει από το μακρινό παρελθόν.
«Οι οικισμοί των Μινωιτών ήταν καλύτερα προσαρμοσμένοι στο φυσικό περιβάλλον και τις μεταβολές του, ενώ εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι είχαν όλες τις ανέσεις της ύδρευσης και αποχέτευσης», τονίζει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής του ΕΜΠ Δημήτρης Κουτσογιάννης. «Ανέσεις τις οποίες οι ανεπτυγμένες χώρες γνώρισαν πριν από 150 χρόνια, τις απολάμβαναν οι κάτοικοι των μινωικών οικισμών πριν από τρεις τέσσερις χιλιάδες χρόνια».
Πότε έγιναν όλα αυτά σύμφωνα με τον Κουτσογιάννη; Μα κάπου στο 2000 π.Χ. το γνωστό μας έτος-αφετηρία που έχουμε ξαναδεί ως έναρξη της ανακτορικής Κρήτης. Ο ίδιος γράφεις τις χρονολογίες. Δεν βλέπεις τι γράφεις;
https://www.tanea.gr/2009/06/08/greece/ ... -000-etwn/
Αρίστος έγραψε: Και μην ξεχνάμε τα αρδευτικά-αποξηραντικά έργα των Μινύων στην Κωπαίδα που θεωρούνται το μεγαλύτερο αρδευτικό έργο της αρχαίας Ευρώπης. Γενικότερα ο ελλαδικός χώρος και όχι μόνο η Κρήτη πέτυχε τα μεγαλύτερα επιτεύγματα διεθνώς σε αυτόν τον τομέα στην εποχή του χαλκού.
Άλλο ένα άσχετο θέμα.
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF ... E%B4%CE%B1
Τι σχέση έχουν τα αποξηραντικά έργα της Κωπαΐδας του 16ου αιώνα π.Χ. με τα υδραυλικά έργα υγιεινής των φορέων του πολιτισμού του Ινδού της 3ης χιλιετίας π.Χ.; Πήγαν οι Μινύες με χρονομηχανή στην Ινδία το 2300 π.Χ. και τους έσκαψαν τις δεξαμενές; Έχεις βρει όποιο άσχετο επίτευγμα από διαφορετικό ελλαδικό πολιτισμό και προσπαθείς να το συνδέσεις με τους Μινωίτες πλάθοντας τελικά έναν ακατανόητο αχταρμά.
Αρίστος έγραψε: Ηδη εκοψα, σου ειπα ειμαι πολυ large και δεν επικαλουμαι σε αυτο το νημα οτι εφτασαν στην Αμερικη. Γραφω λοιπον μονο τα απολυτως επιβεβαιωμενα. Οι Μινωιτες συμφωνα με Βρετανους ιστορικους ηδη στην τριτη χιλιετια π.Χ. εμπορευοντουσαν κασσιτερο σε Βρετανια και Ιρλανδια ενω χρησιμοποιουσαν το ορυχειο της Κορνουαλης. Μινωικες σφραγιδες και μινωικες βραχογραφιες εχουν βρεθει στη Σκανδιναβια. Πηγαιναν δηλαδη εκτος απο την Μεσογειο και την Ερυθρα, στον Ατλαντικο, στη Βορεια Θαλασσα και τη Μαυρη Θαλασσα. Ειχαν ναυπηγησει πλοια με ψηλη καρινα 3500 πριν τους Βικινγκς. Και χρησιμοποιουσαν μαλιστα στη ναυσιπλοια κατι σαν τον προγονο του Μηχανισμου των Αντικυθηρων που λεγεται Υπολογιστης του Παλαιοκαστρου.
Ώπα βρε large.
Πρώτον, είναι κοινή γνώση ότι τα προϊόντα μπορούν να φτάσουν σε έναν μακρινό προορισμό και από μεσάζοντες χωρίς να συναντά οπωσδήποτε ο πολιτισμός του ενός άκρου τον πολιτισμό του άλλου άκρου. Π.χ. στη Σκανδιναβία της εποχής των Βίκινγκς βρέθηκε αγαλματίδιο του Βούδα. Δεν πήγαν ποτέ οι Βίκινγκς μέχρι τη βουδιστική ανατολή όμως. Προφανώς από μεσάζοντες έφτασε εκεί το αγαλματίδιο.
Δεύτερον, μινωικά ευρήματα σε μακρινό τόπο δεν σημαίνει ότι κυριαρχεί ο Μινωικός πολιτισμός στην περιοχή και όπου αλλού κατεβάσει η κούτρα μας. Οι έμποροι δεν παίρνουν απαραίτητα μαζί τους τους αρχιτέκτονες και τους καλύτερους τεχνίτες για να μάθουν στους συνεταίρους τους πώς να χτίζουν υδραγωγεία. Γιατί να τους ενδιαφέρει κάτι τέτοιο, τους το χρωστούσαν;
Τρίτον, δεν έχουν διαβαστεί ως μινωικές οι χαρακιές στα βράχια της βόρειας Ευρώπης. Το ότι μπορεί να θυμίζουν κάποια σύμβολα της Γραμμικής Α δεν σημαίνει ότι υπάρχει ταύτιση. Μιλάμε για πολύ λίγα σύμβολα και κάπως κοινότυπα.
Τέταρτον, ακόμα και να είχαν πάει κάποιοι Μινωίτες στον ίδιο τον μακρινό τόπο υποδοχής δεν σημαίνει ότι μετατρέπονται σε εκπολιτιστές του λαού υποδοχής και άλλων σε ακόμα πιο μακρινό τόπο όπως η Ινδία. Οκ, έφτασαν οι έμποροι έκαναν τις ανταλλαγές, τους φιλοξένησαν, έπαιξαν και ένα μπαρμπούτι, ε σε λίγες μέρες θα πήραν το δρόμο της επιστροφής χωρίς πολλά πολλά. Θα πρέπει να έχεις μεγάλη συχνότητα ταξιδιών στον ίδιο τόπο και ευνοϊκές συγκυρίες στον λαό υποδοχής για να προκύψει κάποια διαδικασία «εκπολιτισμού». Δεν τεκμηριώνεται κάτι τέτοιο με τα μινωικά ταξίδια που ούτε τόσο παλιά και συχνά είναι ούτε τόσο βέβαια στους πιο μακρινούς τόπους.