!!! DEVELOPMENT MODE !!!

Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Σενέκας
Δημοσιεύσεις: 16219
Εγγραφή: 24 Απρ 2020, 08:57

Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σενέκας »

«Εις τα αρχάς κεφαλαλγία, οφθαλμοί στίλβοντες, γλώσσα κόκκινη εις την άκρην και λευκή εις την μέση, νάρκωσις, ενίοτε μεγάλη, ενίοτε μικροτέρα, άμεσος εμφάνισις βουβώνων, πότε ενός, και πότε δύο ομού, σχεδόν πάντοτε εμετός. Επομένως, αν η νόσος διαρκούσε, ηκολούθη πόνος δυνατός εις την κοιλίαν, γλώσσα πολλά κοκκίνη και ξηρά, δίψα, πρόσωπον κόκκινον. Τέλος, παράλήρησις και συχνότερα εις ύπνον καταφορά, οι βουβώνες αφανίζονται, θάνατος».

Με τα παραπάνω λόγια το 1837 ο αρχίατρος του ελληνικού κράτους περιγράφει τα συμπτώματα που παρουσίασαν οι προσβεβλημένοι από πανώλη κατά την τελευταία επιδημία που έπληξε το νεότευκτο βασίλειο. Οι πάσχοντες ή τα πιθανά κρούσματα έμπαιναν σε χώρους απομόνωσης, τα λεγόμενα λοιμοκαθαρτήρια, τα οποία δημιουργήθηκαν για το σκοπό αυτό στον ελλαδικό χώρο από το 1456. Αργότερα, με την οριστικοποίηση των συνόρων του ανεξάρτητου Ελληνικού κράτους ιδρύονται μια σειρά από λοιμοκαθαρτήρια, κυρίως σε σημαντικά λιμάνια αλλά και χερσαίες πόλεις στα σύνορα με την Οθωμανική αυτοκρατορία.

Πρόκειται για ένα είδος «υγειονομικής αστυνομίας» όπου πραγματοποιούταν κάθαρση ανθρώπων, ζώων και εμπορευμάτων που προέρχονταν από περιοχές που είχε ξεσπάσει κάποια επιδημία ή περιοχές ύποπτες για ύπαρξη μεταδοτικών ασθενειών.

Όπως μου εξηγεί ο υποψήφιος διδάκτωρ νεότερης ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Γιάννης Γονατίδης, οι άνθρωποι απομονώνονταν και «καθαρίζονταν» μέσω του αερισμού των παλιών τους ρούχων υπό την επιτήρηση ενός φύλακα. Τα εμπορεύματα εκτίθονταν στον αέρα, τα ζώα πλένονταν, ενώ τα γράμματα ανοίγονταν και, όπως κάθε γραπτό, καπνίζονταν με θειάφι.

«Φυσικά εάν κάποιος άνθρωπος ή εμπόρευμα προερχόταν από περιοχή που είχε ξεσπάσει μολυσματική νόσος, τότε περιοριζόταν κατευθείαν στο λοιμοκαθαρτήριο. Με την ολοκλήρωση της λοιμοκάθαρσης, οι ταξιδιώτες λάμβαναν πιστοποιητικό που βεβαίωνε πως υποβλήθηκαν σε καραντίνα και σημειωνόταν η ημερομηνία εισόδου και εξόδου από το λοιμοκαθαρτήριο, καθώς και τα ποσά που πλήρωσαν για «δικαιώματα» κάθαρσης.

Τα πρώτα λοιμοκαθαρτήρια

Τα πρώτα λοιμοκαθαρτήρια στον ελληνικό χώρο ιδρύθηκαν στη βενετοκρατούμενη Κρήτη, στο Ηράκλειο το 1456 και στη συνέχεια στα Χανιά, το Ρέθυμνο, τη Σητεία και την Ιεράπετρα στις αρχές του 17ου αιώνα ενώ η βενετική διοίκηση ιδρύει λοιμοκαθαρτήρια και στα Επτάνησα.

«Οι διαδοχικές εδαφικές επεκτάσεις και προσαρτήσεις της Ελλάδας, μεταβάλουν διαρκώς το δίκτυο λοιμοκαθαρτηρίων. Λοιμοκαθαρτήρια ιδρύονται, ενεργοποιούνται και καταργούνται με Βασιλικά Διατάγματα που εκδίδονταν ανάλογα με την πληροφόρηση που υπάρχει για την εμφάνιση μολυσματικής νόσου σε κάποια περιοχή. Σ’ αυτή την συνθήκη οφείλεται και το γεγονός πως δεν έχουν διασωθεί παρά σε μικρό βαθμό οι εγκαταστάσεις των λοιμοκαθαρτηρίων», σημειώνει ο δρ. Γονατίδης εξηγώντας πως η διάρκεια της καραντίνας που επιβάλλεται στα σύνορα του ελληνικού κράτους κατά τον 19ο αιώνα κυμαίνεται, ανάλογα με περιοχή από την οποία προέρχονται άνθρωποι και εμπορεύματα.«Για τους ανθρώπους μπορούσε να φτάσει τις 28 ημέρες και για τα εμπορεύματα έως και τις 40 μέρες», προσθέτει.

Το 1841 ολοκληρώνεται η κατασκευή του λοιμοκαθαρτηρίου στη Σύρο, το μεγαλύτερο του τότε ελληνικού κράτους. Ωστόσο, στα δημοσιεύματα του Τύπου αναδεικνύονται συχνά οι άσχημες συνθήκες διαβίωσης των νοσούντων, όπως για παράδειγμα η έντονη μυρωδιά στα δωμάτια λόγω των αποπάτων, η εισδοχή βροχής, η κακή ποιότητα τροφίμων καθώς και η αισχροκέρδεια στα προϊόντα πώλησης.

Εικόνα

Στα Απομνημονεύματα του Ανδρέα Συγγρού διαβάζουμε μεταξύ άλλων την εμπειρία του από τον εγκλεισμό του στο λοιμοκαθαρτήριο του Αγίου Γεωργίου, γνωστό και ως «νησί του διαβόλου» ή «Σπιναλόνγκα του Πειραιά». Ο εύπορος τραπεζίτης βρέθηκε σε καραντίνα στη νησίδα που βρίσκεται μεταξύ Περάματος και Σαλαμίνας και τα όσα γράφει σε έναν φίλο του είναι αποκαλυπτικά των ταξικών διαφορών που υπήρχαν ακόμη και στους χώρους εγκλεισμού.

«[…]Ούτος ενήργησε και τω παρεχωρήθησαν εις την ερημόνησον Αγιος Γεώργιος παρά την Σαλαμίνα, ωρισμένην διά καθάρσεις, δύο ισόγεια δωμάτια (ο Θεός να τα κάμη δωμάτια), τα οποία ενοικίασα και μετέφερε εκεί έπιπλα πρώτης ανάγκης, οίον κλίνας, τραπέζας, καθίσματα, μαγειρικά σκεύη κ.λπ., ακόμη και τάπητας, εν γένει ολόκληρον ”σπιτικόν” οικογενείας μεσαίας τάξεως, και μοι ανήγγειλεν ότι όλα είναι έτοιμα. Αμέσως ανεχώρησα δια Πειραιά παραλαβών μετ’ εμού τον μάγειρόν μου, τον θαλαμηπόλον μου και τον αμαξηλάτην μου μετά τεσσάρων ίππων και τριών αμαξών. Άνθρωπο και ζώα έπρεπεν, εννοείται, να υποστώμενη την κάθαρσιν […]».

Όπως εξηγεί ο Γιαννης Γονατίδης, τα ταξικά ζητήματα στους χώρους απομόνωσης και εγκλεισμού ήταν έντονα διότι ο κάθε ταξιδιώτης όφειλε να καταβάλει ένα ποσό, γνωστό και ως «δικαίωμα κάθαρσης», κάτι που οι φτωχοί ταξιδιώτες αδυνατούσαν να κάνουν.

«Επιπλέον, τα έξοδα διαβίωσης εντός του λοιμοκαθαρτηρίου ήταν υψηλά και οι αδύναμες κοινωνικο – οικονομικές ομάδες δεν τα κατέχουν, ενώ πολύ συχνά υπήρξαν καταγγελίες για αισχροκέρδεια επί της τιμής των βασικών ειδών διατροφής, όπως για παράδειγμα στο ψωμί. Όλα αυτά οδήγησαν συχνά σε αιτήματα προς το Υπουργείο Εσωτερικών να καλύψει το κόστος κάθαρσης και διαβίωσης των φτωχών ομάδων», λέει προσθέτοντας πως οι περισσότεροι εύποροι είχαν τη δυνατότητα ακόμη και να χρηματίσουν το προσωπικό προκειμένου να μείνουν λιγότερο εκεί. «Η πολιτική δύναμη που είχαν ορισμένα πρόσωπα, όπως για παράδειγμα διπλωμάτες ξένων κρατών, να παρακάμπτουν πλήρως τη διαδικασία της καραντίνας, εντάσσεται στο πλαίσιο των ταξικών διαφορών», συμπληρώνει.

Διαχρονική η κερδοσκοπία σε καιρούς επιδημίας

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ημερών, ήρθαν στο «φως» της δημοσιότητας ουκ ολίγα περιστατικά αισχροκέρδειας σε είδη πρώτης ανάγκης για την αντιμετώπιση του Covid-19, όπως μάσκες και αντισηπτικά που έφτασαν να πωλούνται σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και έναντι εκατοντάδων ευρώ. Όπως εξηγεί ο κ. Γονατίδης, το φαινόμενο αυτό ήταν έντονα και κατά τη διάρκεια παλαιότερων επιδημιών.

«Η επιβολή καραντίνας ανθρώπων και εμπορευμάτων ωθεί στην αύξηση του λαθρεμπορίου. Το λαθρεμπόριο αναπτύσσεται γιατί, ανάλογα με το χρονικό διάστημα που επικρατεί η επιδημία σε κάποια περιοχή παρατηρείται έλλειψη κάποιον προϊόντων και κατ’ επέκταση αύξηση της τιμής τους. Επομένως, εκεί εντοπίζεται η ευκαιρία για μεγαλύτερο κέρδος», λέει.

Εκτός όμως από τα λοιμακαθαρτήρια, σε περιόδους επιδημιών δεν ήταν λίγοι κι εκείνοι που επέλεγαν να… «πάρουν τα βουνά» προκειμένου να γλιτώσουν, μια δυνατότητα βέβαια που δινόταν μόνο σε όσους διέθεταν κάρα για να φύγουν, δηλαδή τους αστούς. Μάλιστα, δεν ήταν λίγες και οι φορές που οι κάτοικοι μιας «χτυπημένης» από μια ασθένεια πόλης, μετέβαιναν σε κοντινές περιοχές χωρίς ωστόσο να είναι καλοδεχούμενοι από τους ντόπιους. Σύμφωνα με τον δρ. Γονατίδη, υπήρχε γενικότερα μια αντίληψη πως η ασθένεια ερχόταν απ’ έξω και κάθε φορά που κάποιος επιχειρούσε να εγκατασταθεί κάπου αλλού, αντιμετωπιζόταν ως κίνδυνος. Ένας ακόμη λόγος που οι νεοφερμένοι ήταν ανεπιθύμητοι, ήταν ο φόβος εξάντλησης των προμηθειών.

Ερευνητικό πρόγραμμα θα ρίξει φως σε μια σκοτεινή περίοδο

Αξίζει να σημειωθεί πως τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει το ερευνητικό πρόγραμμα «Γεωγραφία της επιτήρησης. Λοιμοκαθαρτήρια και υγειονομεία στο ελληνικό κράτος, 1821-1923» που θα υλοποιηθεί στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (Ρέθυμνο) υπό την επιστημονική επίβλεψη της αναπληρώτριας καθηγήτριας ελληνικής οικονομικής και κοινωνικής ιστορίας 19ου – 20ού αιώνα του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων, Λήδας Παπαστεφανάκη και με την συνεργασία της υποψήφιας διδάκτόρισσας νεότερης ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων, Μαρίας Παππά και του υπ. διδάκτορα νεότερης ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Γιάννη Γονατίδη στο πλαίσιο του έργου «Υποστήριξη νέων ερευνητών με έμφαση στους νέους ερευνητές» του Επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση».

Τα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου αναμένεται να εμπλουτίσουν τις γνώσεις μας για την ιστορία των λοιμοκαθαρτηρίων, της καραντίνας και των επιδημιών στο ελληνικό κράτος κατά την περίοδο 1821-1923, ζητήματα για τα οποία μέχρι στιγμής δεν διαθέτουμε μια συνολική μελέτη.

https://www.kellyfanarioti.com/reportaz ... iko-choro/
το υγρό όνειρο του Δημοκρατικός και ο εφιάλτης του Μπίστης :xena:
Άβαταρ μέλους
Αρίστος
Δημοσιεύσεις: 50515
Εγγραφή: 13 Ιαν 2019, 16:44

Re: Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αρίστος »

Ακομη και τοτε ομως υπηρξαν οι αρνητες των λοιμοκαθαρτηριων η τουλαχιστον του τροπου διαχειρισης τους, πιχι ο Παπαδιαμαντης που στο εργο του Βαρδιανος στα Σπορκα θεωρει πως στην αντιμετωπιση της χολερας απο τους Σκιαθιτες περισσοτεροι πεθαναν εξαιτιας της πεινας και της δυστυχιας που εφερε η απομονωση στο λοιμοκαθαρτηριο. Ο Παπαδιαμαντης στο συγκεκριμενο εργο κατηγορει την πολιτεια οτι τραβηξε σε μεγαλο μακρος την καραντινα, με αποτελεσμα να ξεσηκωθουν οι καραντινιασμενοι και να εχουμε παραλιγο γενικη συρραξη στη Σκιαθο, ενω παραλληλα κατηγορει το κρατος για τον ελλιπη εφοδιασμο τους σε τροφιμα και μερικους συμπολιτες του για πρακτικες μαυρης αγορας.

Και βεβαια καμια σχεση η θνησιμοτητα χολερας και πανουκλας με τον κορονοιο.

Και κυριως καμια σχεση η καραντινα εκεινων των εποχων με τη σημερινη. Τοτε η καραντινα αφορουσε πιχι τους ναυτικους και ταξιδιωτες που μπορει να εφερναν μια επιδημια σε μια περιοχη, αυτοι εμπαιναν σε καραντινα, οχι ο γενικος πληθυσμος.

.
Άβαταρ μέλους
lafkiotis
Δημοσιεύσεις: 4447
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 01:08

Re: Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από lafkiotis »

Και δεν ειχε και ζεστη εκεινα τα χρονια να μειωσει το ιικο φορτιο, αφου το φαινομενο θερμοκηπιου ηταν αγνωστο εκεινη την εποχη.
"Να πάτε να πνιγείτε. Δεν κάνετε ούτε για χαρτιά υγείας στον Ρέντη."

"Με τη Ντιναμό σαν κότες, με τη Λαμία με έπαρση, πλέον θα μας βρείτε μπροστά σας"
Σενέκας
Δημοσιεύσεις: 16219
Εγγραφή: 24 Απρ 2020, 08:57

Re: Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σενέκας »

Αρίστος έγραψε: 19 Μάιος 2021, 04:06 Ακομη και τοτε ομως υπηρξαν οι αρνητες των λοιμοκαθαρτηριων η τουλαχιστον του τροπου διαχειρισης τους, πιχι ο Παπαδιαμαντης που στο εργο του Βαρδιανος στα Σπορκα θεωρει πως στην αντιμετωπιση της χολερας απο τους Σκιαθιτες περισσοτεροι πεθαναν εξαιτιας της πεινας και της δυστυχιας που εφερε η απομονωση στο λοιμοκαθαρτηριο. Ο Παπαδιαμαντης στο συγκεκριμενο εργο κατηγορει την πολιτεια οτι τραβηξε σε μεγαλο μακρος την καραντινα, με αποτελεσμα να ξεσηκωθουν οι καραντινιασμενοι και να εχουμε παραλιγο γενικη συρραξη στη Σκιαθο, ενω παραλληλα κατηγορει το κρατος για τον ελλιπη εφοδιασμο τους σε τροφιμα και μερικους συμπολιτες του για πρακτικες μαυρης αγορας.

Και βεβαια καμια σχεση η θνησιμοτητα χολερας και πανουκλας με τον κορονοιο.

Και κυριως καμια σχεση η καραντινα εκεινων των εποχων με τη σημερινη. Τοτε η καραντινα αφορουσε πιχι τους ναυτικους και ταξιδιωτες που μπορει να εφερναν μια επιδημια σε μια περιοχη, αυτοι εμπαιναν σε καραντινα, οχι ο γενικος πληθυσμος.

.
Σε γραμμή Αρίστου. Θα διάβαζε ελ ωρα
Σενέκας
Δημοσιεύσεις: 16219
Εγγραφή: 24 Απρ 2020, 08:57

Re: Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σενέκας »

Πλέοντας κανείς με το φέρι-μποτ από Πέραμα προς Παλούκια αντικρίζει ένα έρημο νησί με πεσμένα σπίτια, παρατημένα, ακατοίκητα. Σήμερα έχει απαγορευτικό να πας εκεί καθότι είναι στρατιωτική περιοχή και έχει ενοποιηθεί μέσω μιας λωρίδας γης με τον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας, οπότε μόνο με άδεια από το Πολεμικό Ναυτικό εισέρχεται κανείς.

Στο ανατολικό άκρο του νησιού υπάρχει μια εκκλησία του 14ου αι., που οικοδομήθηκε πάνω σε ερείπια μιας παλαιοχριστιανικής βασιλικής εκκλησίας του 8ου αι. Μια επιγραφή στο υπόστεγο της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου μάς ενημερώνει: ΧΟΛΕΡΑΣ ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟΝ ΤΗΝ ΣΗΝ / ΝΗΣΟΝ ΠΡΟΣΗΝΕΓΚΑΣ ΤΗ ΕΛΛΑΔΙ / ΤΡΟΠΑIΟΦΟΡΕ / ΕΥΓΝΩΜΟΝΟΥΝΤΕΣ ΠΡΟΣΑΓΟΜΕΝ / ΣΟΙ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΙΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ / ΤΗΝ ΑΠΟΒΑΘΡΑΝ ΚΑΙ ΤΑΣ ΟΔΟΥΣ / σημείο σταυρού / MHNI ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΩ ΑΩΞΕ (=1865).

Το παραπάνω έτος η νησίδα του Αγίου Γεωργίου έγινε Υγειονομοφυλακείο και οικοδομήθηκαν οι οικίες που υπάρχουν και μέχρι σήμερα στο νησί. Ήδη από το 1858 ο θαλάσσιος χώρος μπροστά από τη νησίδα του Αγ. Γεωργίου χρησιμοποιήθηκε ως αγκυροβόλιο για επιτηρική κάθαρση επιβατών που έρχονταν από χώρες στις οποίες είχε εκδηλωθεί χολέρα. Στις εγκαταστάσεις του αντιμετωπίστηκαν κρούσματα χολέρας και χιλιάδες ανθρώπων πέρασαν τη διαδικασία της κάθαρσης. Διέθετε μάλιστα και ταχυδρομείο. Ενδεικτικά αναφέρεται εδώ πως το 1884 δέκα ιστιοφόρα, 25 ατμόπλοια και 1.239 επιβάτες υπέστησαν κάθαρση. Αντιμετωπίστηκαν, επίσης, οι επιδημίες του 1892, του 1900, του 1911 και του 1913. Μετά τη Ρωσική Επανάσταση (1917) δέχθηκε προσφυγικούς ελληνικούς πληθυσμούς, ενώ από την επόμενη χρονιά αντιμετώπισε σταδιακά 6.500 στρατιώτες του Δ΄ Σώματος Στρατού που είχαν παραδοθεί στους Γερμανούς και μεταφερθεί στο Γκέρλιτζ και μετά τη λήξη του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου επέστρεψαν στην Ελλάδα. Το 1924 δέχθηκε και πάλι τμηματικά πάνω από 100.000 χιλιάδες προσφύγων από τη Μικρά Ασία για κάθαρση.

Όσοι δεν γλίτωναν από την καραντίνα και πέθαιναν (η λέξη «quarantena» στα λατινικά παραπέμπει σε μια περίοδο σαράντα ημερών) «θάβονταν» μαζικά σε λάκκους, ενώ οι τυχερότεροι ενταφιάζονταν στο απέναντι νησί, την Ψυττάλεια, όπως συνέβη με την έφηβη Λουίζα, κόρη του αντιβασιλέα Άρμανσμπεργκ και γυναίκα ενός βυζαντινού Κατακουζηνού, που προσβλήθηκε στα 17 της έτη, νιόπαντρη, εν πλω, επιστρέφοντας από τον γάμο της στην Πόλη.

Αξίζει να αναφερθεί πως για μία ημέρα παρέμεινε στο νησί η συγγραφέας, Πηνελόπη Δέλτα. Καταγόμενη από την οικογένεια των Μπενάκηδων, η οποία δραστηριοποιείτο στην Αίγυπτο, αναγκάζεται να έρθει στην Αθήνα, αφού είχε ξεσπάσει χολέρα στην Αλεξάνδρεια. Όμως, ερχόμενη εδώ η ίδια και η οικογένειά της χρειάζεται να περάσουν όλοι καραντίνα είτε στο νησάκι είτε εν πλώ στα παρακείμενα θαλάσσια στενά. Το περιστατικό που παρουσιάζει η Π. Δέλτα έγινε το καλοκαίρι του 1883. Στο ημερολόγιό της διαβάζουμε: Οι ταξιδιώτες που έφθαναν στην Ελλάδα από την Αίγυπτο, έπρεπε να περάσουν να παν στον Άγη-Γιώργη της Σαλαμίνας όπου ήταν λοιμοκαθαρτήριο, κι εκεί έμεναν 21 μέρες, και αν τύχαινε κανένα κρούσμα χολέρας στο μεταξύ ανάμεσα στους ταξιδιώτες έπρεπε να μείνουν άλλες 21 μέρες. Η εγκατάσταση του λοιμοκαθαρτηρίου ήταν ελεεινή. Η μητέρα δεν μπόρεσε να αποφασίσει να πάμε κει να κάνομε κάθαρση. Ενοικίασε ο πατέρας τηλεγραφικώς ένα βαποράκι της εταιρείας του Γουδή και περάσαμε από το βαπόρι της γραμμής στο πλοίο του Γουδή, όπου εγκατασταθήκαμε σε καμπίνες και κοκέτες.

Οι μαρτυρίες δεν σταματούν εδώ. Ο γνωστός αρχιτέκτονας Λε Κορμπιζιέ το 1911 περιγράφει ανατριχιαστικά την εμπειρία της διαμονής του στην συγκεκριμένη καραντίνα: Σε ένα μικρό μόλο όπου μας οδηγούν οι βαρκάρηδες στέκει ένας κύριος με άσπρο κασκέτο, δουλοπρεπής με τους πλούσιους, σκαιός και άξεστος με τους ταλαίπωρους: ένας υπάλληλος, ένας γραφειοκράτης! Συρματοπλέγματα χωρίζουν τα παραπήγματα… Η καραντίνα! Βρωμερή καραντίνα σε ένα έρημο νησί στο μέγεθος μιας μεγάλης πλατείας. Καραντίνα ηλίθια, ενάντια σε όλους τους νόμους της λογικής: εστία χολέρας. Εδώ, υπάλληλοι, εκεί, λωποδύτες και ανέντιμοι. Όνειδος για την ελληνική κυβέρνηση που καθιέρωσε αυτόν τον θεσμό. Μας κράτησαν εκεί τέσσερις μέρες βάζοντάς μας να πλαγιάζουμε με άγνωστους, μες στα ζωύφια και τις σαρανταποδαρούσες, κάτω από έναν πύρινο ουρανό, δίχως ένα δένδρο σε εκείνο το νησί του διαβόλου (…). Ενα εστιατόριο -με πομπώδη τίτλο- τόπος κατεργιάς, όπου εκείνοι που το πατρονάρουν -ένας βουλευτής καθώς φαίνεται- επιτρέπουν να πουλιέται το νερό σαράντα λεπτά το λίτρο, και σε υποχρεώνουν να τρως βρωμιές σε εξοργιστικές τιμές» (Α. Βιρβίλης, Το Λοιμοκαθαρτήριο του Αγ. Γεωργίου Σαλαμίνας», περιοδικό Φιλοτέλεια, Ιστορικό Αρχείο Δήμου Πειραιά).

Οι ταξικοί διαχωρισμοί στην «Σπιναλόγκα του Σαρωνικού» αποκαλύπτονται γλαφυρά στα απομνημονεύματα του Ανδρέα Συγγρού, στα οποία μας αποκαλύπτει πως η ιδιαίτερη μεταχείρισή του κατά την ενδεκαήμερη παραμονή του σε καραντίνα το 1871 ήταν τέτοια που έφτανε στο σημείο να διαμένει σε πλουσιοπάροχο κτίσμα και να γευματίζει με φίλους του επισκέπτες τρώγοντας ορτύκια που κυνηγούσαν πάνω στο νησί. Μπορούμε εύκολα να υποψιαστούμε πως έχει προηγηθεί γενναίος χρηματισμός των υπευθύνων. Άλλωστε, όλες οι μαρτυρίες της εποχής μιλούν για έναν τόπο φρίκης και εκμετάλλευσης, όπου η πλειοψηφία των εγκλείστων διήγαγε ένα καθεστώς στέρησης της ελευθερίας του και κάθε νομικών εγγυήσεων, με τον υγειονόμο να ξυλοκοπεί δια των αστυνομικών οργάνων όσους αρνούνταν ή δεν μπορούσαν να πληρώσουν (εφ. ΝΕΑΙ ΙΔΕΑΙ 18.7.1883. σελ.1).

Μετά την παύση της λειτουργίας του ως τόπος κάθαρσης του σώματος η νέα φάση ιατρικοποίησης του νησιού απαιτούσε κάθαρση της ψυχής. Έτσι, τρόφιμοι του ψυχιατρείου Δρομοκαΐτειου μεταφέρονται το 1952 εκεί και ο Άη Γιώργης αποκτά το παρατσούκλι «το νησί των τρελών». Οι φωνές των τροφίμων έφταναν μέχρι την απέναντι ακτή σύμφωνα με τις μνήμες των ντόπιων. Μια άλλη μαρτυρία σαλαμίνιου αναφέρει πως ένας έγκλειστος είχε πάρει ένα τσίγκινο τενεκεδάκι και έπαιρνε θαλασσινό νερό από τη μια μεριά του μόλου και το έριχνε στην άλλη, θεωρώντας πως έτσι θα αδειάσει το ένα μέρος της θάλασσας για να διαφύγει. Το 1965 το ψυχιατρείο του Αγίου Γεωργίου κλείνει και οι ασθενείς μεταφέρονται στη Λέρο.

Σήμερα τα σπίτια στέκουν ετοιμόρροπα και γυμνά, χωρίς πόρτες και παράθυρα, για να μας θυμίζουν τι πέρασαν αυτές οι βασανισμένες ψυχές.

Εικόνα

https://1-2.gr/2020/02/25/mnhmes-karantinas/
Άβαταρ μέλους
Αρίστος
Δημοσιεύσεις: 50515
Εγγραφή: 13 Ιαν 2019, 16:44

Re: Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αρίστος »

Τα ιδια λεει ο Λε Κορμπιζιε στα μπολντ που εβαλες με τον Παπαδιαμαντη.

Δεν ξερω αν διαβαζε και ο Γαλλος Ελευθερη Ωρα.

.
Σενέκας
Δημοσιεύσεις: 16219
Εγγραφή: 24 Απρ 2020, 08:57

Re: Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σενέκας »

Αρίστος έγραψε: 19 Μάιος 2021, 10:56 Τα ιδια λεει ο Λε Κορμπιζιε στα μπολντ που εβαλες με τον Παπαδιαμαντη.

Δεν ξερω αν διαβαζε και ο Γαλλος Ελευθερη Ωρα.

.
ok
Άβαταρ μέλους
Αρίστος
Δημοσιεύσεις: 50515
Εγγραφή: 13 Ιαν 2019, 16:44

Re: Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αρίστος »

Kαι παρεπιπτοντως και το λοιμοκαθαρτηριο που περιγραφει ο Παπαδιαμαντης ηταν οπως του Κορμπιζιε, σε ερημικο νησακι. Αυτο λεγοταν Τσουγκριας και ηταν λιγο πιο εξω απο τη Σκιαθο.

.
Άβαταρ μέλους
Δημοκρατικός
Δημοσιεύσεις: 9194
Εγγραφή: 20 Μάιος 2020, 20:49

Re: Λοιμοκαθαρτήρια: όταν η καραντίνα για τους τουρίστες ήταν υποχρεωτική

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Δημοκρατικός »

Ωραία χρόνια.
Ο χρήστης που κονιορτοποίησε τον τραμπισμό, προασπίζει την υγειονομική ευμάρεια της Ελλάδος, αποκαθιστά την ιστορική αλήθεια και διώκει τις πολεοδομικές αυθαιρεσίες.

https://twitter.com/JoeBiden
https://twitter.com/KamalaHarris
Απάντηση
  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”