γ) Για τον Μάρκο Μπότσαρη
Στην πρώτη πρόταση λέει Λατίνος γιατί τον Μάρκο Μπότσαρη τον σκότωσε Αλβανός Μιρδίτης. Οι Μιρδίτες ήταν ρωμαιοκαθολικοί. Βέβαια το "Λατίνος" δεν μου κάνει και πολύ λαϊκό - μάλλον λόγιο - αλλά τέλος πάντων ...
Για τα Ρωμαίος των δημοτικών ο Λελέκος σχολιάζει :
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Είδα σε δυο πηγές να αναφέρεται το "Λατίνοι" για τους ρωμαιοκαθολικούς Αλβανούς ( Μιρδίτες ).
Κασομούλης ( σχόλιο Βλαχογιάννη ) :
Κουτσονίκας :
Δυστυχώς δεν κατάφερα να βρω σε κάποια πρωτογενή πηγή της Επανάστασης πως τον Μάρκο Μπότσαρη τον πυροβόλησε Μιρδίτης. Και έψαξα αρκετές : Τρικούπη , Φίνλεϋ , Πουκεβίλ, Κασομούλη , Κουτσονίκα , Κωνσταντίνο Μεταξά , Περραιβό ( σ' αυτόν δεν βρήκα ούτε την μάχη - ίσως να μην την έχει καν γιατί ήταν φιλοτζαβελικός και αντιμποτσαρικός ) και Γερβίνο.
Όποιος φίλος καταφέρει να βρει πως τον Μάρκο τον χτύπησε θανάσιμα Μιρδίτης ( Λατίνος Αλβανός ) , ας το βάλει πλιιιηηηηζζζζ . Το έχω διαβάσει μόνο στους Αρβανίτες του Καργάκου και στο παραπάνω δημοτικό.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Στο παραπάνω έκανα λάθος. Το έχω διαβάσει στους Αρβανίτες του Μπίρη και όχι του Καργάκου. Και συγκεκριμένα λέει Λατίνος. ( Εξηγεί βέβαια πως οι Έλληνες έλεγαν Λατίνους τους Μιρδίτες ). Δεν έχει παραπομπή. Συνεπώς αν δεν υπάρχει ιστορική πηγή που να το αναφέρει , τότε ίσως η μόνη πηγή είναι η παράδοση.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Πρώτος βιογράφος του Πατροκοσμά ( 1714 - 1779 ) ήταν ο σύγχρονός του Νικόδημος ο Αγιορείτης ( 1749 - 1809 ). Παρά την ηπιότητα και πατρικότητα του κηρύγματος του, που έβρισκε μεγάλη λαϊκή ανταπόκριση, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις. Τους πλουσίους και κάθε είδους δυνατούς προκαλούσε ο λόγος του να δώσουν «το άδικον οπίσω»· πολλούς από τους κοτζαμπάσηδες ο λόγος του για δικαιοσύνη- τους Ενετούς και το επτανησιακό αρχοντολόι η ρωμαίικη παράδοση, που αυτός εκπροσωπούσε· και τέλος τους Εβραίους η μεταφορά, με ενέργειες του, του παζαριού από την Κυριακή στο Σάββατο και οι λαϊκές αντιεβραϊκές παραδόσεις, που χρησιμοποιούσε. Η επιβουλή των Εβραίων εναντίον του έγινε ο μεγαλύτερος κίνδυνος του: «Να τον παρακαλέσετε (τον Χριστό) -έλεγε-να με φυλάγη από τις παγίδες του Διαβόλου και μάλιστα των Εβραίων, όπου εξοδιάζουν χιλιάδες πουγγιά δια να με θανατώσουν». Στις 2 Μαρτίου 1779 έγραφε στον λόγιο αδελφό του Χρύσανθο: «Δέκα χιλιάδες Χριστιανοί με άγαπώσι και ένας με μισεί. Χίλιοι Τούρκοι με άγαπώσι και ένας όχι τόσον. Χιλιάδες Εβραίοι θέλουν τον θάνατον μου και ένας όχι». Οι Εβραίοι τον συκοφάντησαν ότι δήθεν ήταν όργανο της Ρωσίας και υποκινούσε επανάσταση. Ενώ κήρυσσε στο χωριό Κολικόντασι του Βερατίου, συνελήφθη με εντολή του Κουρτ πασά *, στις 23 Αυγούστου 1779, και την επομένη κρεμάστηκε από δέντρο στις όχθες του ποταμού Άψος, χωρίς καμιά δίκη και καταδικαστική απόφαση. Το σώμα του γυμνώθηκε και ρίχτηκε οτον ποταμό, απ' όπου το ανέσυρε ύστερα από τρεις μέρες ο εφημέριος του χωριού και το έθαψε στον ναό του.
( πατήρ Γεώργιος Μεταλληνός , εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος )
*Κουρτ Αχμέτ πασάς : Τοπάρχης του Βερατίου της Αλβανίας. Καταγόταν απ' το Κουρδιαστάν. Το 1774 έγινε γενικός δερβέναγας Ηπείρου και Θεσσαλίας. Υπασπιστής του ήταν ο Αλή πασάς Τεπελενλής , με τον οποίο ήρθε σε ρήξη γιατί αρνήθηκε να του δώσει την κόρη του για σύζυγο. Με ενέργεια του Αλή , ο σουλτάνος αντικατέστησε τον Κουρτ , ενώ αργότερα τη θέση του πήρε ο ίδιος ο Αλή ( 1778 ). Το 1779 ο Κουρτ ξαναπήρε την θέση του. Πέθανε τελικά το 1787 , οπότε την θέση του δερβέναγα πήρε πάλι ο Αλή πασάς.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Ζαποτέκος έγραψε: 19 Μάιος 2021, 13:20Ο θάνατος του Πατροκοσμά.
Πρώτος βιογράφος του Πατροκοσμά ( 1714 - 1779 ) ήταν ο σύγχρονός του Νικόδημος ο Αγιορείτης ( 1749 - 1809 ). Παρά την ηπιότητα και πατρικότητα του κηρύγματος του, που έβρισκε μεγάλη λαϊκή ανταπόκριση, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις. Τους πλουσίους και κάθε είδους δυνατούς προκαλούσε ο λόγος του να δώσουν «το άδικον οπίσω»· πολλούς από τους κοτζαμπάσηδες ο λόγος του για δικαιοσύνη- τους Ενετούς και το επτανησιακό αρχοντολόι η ρωμαίικη παράδοση, που αυτός εκπροσωπούσε· και τέλος τους Εβραίους η μεταφορά, με ενέργειες του, του παζαριού από την Κυριακή στο Σάββατο και οι λαϊκές αντιεβραϊκές παραδόσεις, που χρησιμοποιούσε. Η επιβουλή των Εβραίων εναντίον του έγινε ο μεγαλύτερος κίνδυνος του: «Να τον παρακαλέσετε (τον Χριστό) -έλεγε-να με φυλάγη από τις παγίδες του Διαβόλου και μάλιστα των Εβραίων, όπου εξοδιάζουν χιλιάδες πουγγιά δια να με θανατώσουν». Στις 2 Μαρτίου 1779 έγραφε στον λόγιο αδελφό του Χρύσανθο: «Δέκα χιλιάδες Χριστιανοί με άγαπώσι και ένας με μισεί. Χίλιοι Τούρκοι με άγαπώσι και ένας όχι τόσον. Χιλιάδες Εβραίοι θέλουν τον θάνατον μου και ένας όχι». Οι Εβραίοι τον συκοφάντησαν ότι δήθεν ήταν όργανο της Ρωσίας και υποκινούσε επανάσταση. Ενώ κήρυσσε στο χωριό Κολικόντασι του Βερατίου, συνελήφθη με εντολή του Κουρτ πασά *, στις 23 Αυγούστου 1779, και την επομένη κρεμάστηκε από δέντρο στις όχθες του ποταμού Άψος, χωρίς καμιά δίκη και καταδικαστική απόφαση. Το σώμα του γυμνώθηκε και ρίχτηκε οτον ποταμό, απ' όπου το ανέσυρε ύστερα από τρεις μέρες ο εφημέριος του χωριού και το έθαψε στον ναό του.
( πατήρ Γεώργιος Μεταλληνός , εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος )
*Κουρτ Αχμέτ πασάς : Τοπάρχης του Βερατίου της Αλβανίας. Καταγόταν απ' το Κουρδιαστάν. Το 1774 έγινε γενικός δερβέναγας Ηπείρου και Θεσσαλίας. Υπασπιστής του ήταν ο Αλή πασάς Τεπελενλής , με τον οποίο ήρθε σε ρήξη γιατί αρνήθηκε να του δώσει την κόρη του για σύζυγο. Με ενέργεια του Αλή , ο σουλτάνος αντικατέστησε τον Κουρτ , ενώ αργότερα τη θέση του πήρε ο ίδιος ο Αλή ( 1778 ). Το 1779 ο Κουρτ ξαναπήρε την θέση του. Πέθανε τελικά το 1787 , οπότε την θέση του δερβέναγα πήρε πάλι ο Αλή πασάς.
έχω ακούσει ότι είχε συναντήσει τον Ιωάννη Κωλέττη στους Καλαρρύτες όταν ήταν μωρό και προφήτευσε ότι κάποτε θα κυβερνήσει την Ελλάδα. Μήπως ξέρουμε τη πηγή για τη συγκεκριμένη προφητεία;
β) Η προφητεία του για τον Κωλέττη
Κάποτε ο άγιος είχε μιλήσει στο Συρράκο και από εκεί πήρε τον δρόμο για τους Καλαρρύτες. Στον δρόμο δε αυτόν συνάντησε μια χωρική, που κρατούσε ένα μωρό στην αγκαλιά της και ζητούσε την ευλογία του. Τότε ο άγιος, καθώς κοίταξε για μια στιγμή το παιδί εκείνο, φωτίστηκε και για τούτο το ευλόγησε και είπε προφητικά:
- Το παιδί αυτό μεγαλώνοντας θα προκόψει, θα κυβερνήσει μια μέρα την Ελλάδα και θα δοξασθεί. Και η ευλογία του αγίου έπιασε, ενώ και η προφητεία του επαληθεύτηκε. Το μωρό εκείνο δηλαδή πρόκοψε πράγματι στα γράμματα. Αγωνίστηκε κατά την επανάσταση του '21 για την απελευθέρωση της Ελλάδος από τον ζυγό των Τούρκων και έγινε και πρωθυπουργός της Ελλάδος στα κατοπινά χρόνια, γιατί αυτός ήταν ο Ιωάννης Κωλέττης!
Σενέκας έγραψε: 19 Μάιος 2021, 13:37
έχω ακούσει ότι είχε συναντήσει τον Ιωάννη Κωλέττη στους Καλαρρύτες όταν ήταν μωρό και προφήτευσε ότι κάποτε θα κυβερνήσει την Ελλάδα. Μήπως ξέρουμε τη πηγή για τη συγκεκριμένη προφητεία;
Αναστάσιος Γούδας (1816 - 1882), Βίοι Παράλληλοι των επί της Αναγεννήσεως της Ελλάδος Διαπρεψάντων Ανδρών, 1874 , τόμος ΣΤ΄, σελ. 277
Ζαποτέκος έγραψε: 19 Μάιος 2021, 13:20Ο θάνατος του Πατροκοσμά.
Πρώτος βιογράφος του Πατροκοσμά ( 1714 - 1779 ) ήταν ο σύγχρονός του Νικόδημος ο Αγιορείτης ( 1749 - 1809 ). Παρά την ηπιότητα και πατρικότητα του κηρύγματος του, που έβρισκε μεγάλη λαϊκή ανταπόκριση, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις. Τους πλουσίους και κάθε είδους δυνατούς προκαλούσε ο λόγος του να δώσουν «το άδικον οπίσω»· πολλούς από τους κοτζαμπάσηδες ο λόγος του για δικαιοσύνη- τους Ενετούς και το επτανησιακό αρχοντολόι η ρωμαίικη παράδοση, που αυτός εκπροσωπούσε· και τέλος τους Εβραίους η μεταφορά, με ενέργειες του, του παζαριού από την Κυριακή στο Σάββατο και οι λαϊκές αντιεβραϊκές παραδόσεις, που χρησιμοποιούσε. Η επιβουλή των Εβραίων εναντίον του έγινε ο μεγαλύτερος κίνδυνος του: «Να τον παρακαλέσετε (τον Χριστό) -έλεγε-να με φυλάγη από τις παγίδες του Διαβόλου και μάλιστα των Εβραίων, όπου εξοδιάζουν χιλιάδες πουγγιά δια να με θανατώσουν». Στις 2 Μαρτίου 1779 έγραφε στον λόγιο αδελφό του Χρύσανθο: «Δέκα χιλιάδες Χριστιανοί με άγαπώσι και ένας με μισεί. Χίλιοι Τούρκοι με άγαπώσι και ένας όχι τόσον. Χιλιάδες Εβραίοι θέλουν τον θάνατον μου και ένας όχι». Οι Εβραίοι τον συκοφάντησαν ότι δήθεν ήταν όργανο της Ρωσίας και υποκινούσε επανάσταση. Ενώ κήρυσσε στο χωριό Κολικόντασι του Βερατίου, συνελήφθη με εντολή του Κουρτ πασά *, στις 23 Αυγούστου 1779, και την επομένη κρεμάστηκε από δέντρο στις όχθες του ποταμού Άψος, χωρίς καμιά δίκη και καταδικαστική απόφαση. Το σώμα του γυμνώθηκε και ρίχτηκε οτον ποταμό, απ' όπου το ανέσυρε ύστερα από τρεις μέρες ο εφημέριος του χωριού και το έθαψε στον ναό του.
( πατήρ Γεώργιος Μεταλληνός , εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος )
*Κουρτ Αχμέτ πασάς : Τοπάρχης του Βερατίου της Αλβανίας. Καταγόταν απ' το Κουρδιαστάν. Το 1774 έγινε γενικός δερβέναγας Ηπείρου και Θεσσαλίας. Υπασπιστής του ήταν ο Αλή πασάς Τεπελενλής , με τον οποίο ήρθε σε ρήξη γιατί αρνήθηκε να του δώσει την κόρη του για σύζυγο. Με ενέργεια του Αλή , ο σουλτάνος αντικατέστησε τον Κουρτ , ενώ αργότερα τη θέση του πήρε ο ίδιος ο Αλή ( 1778 ). Το 1779 ο Κουρτ ξαναπήρε την θέση του. Πέθανε τελικά το 1787 , οπότε την θέση του δερβέναγα πήρε πάλι ο Αλή πασάς.
έχω ακούσει ότι είχε συναντήσει τον Ιωάννη Κωλέττη στους Καλαρρύτες όταν ήταν μωρό και προφήτευσε ότι κάποτε θα κυβερνήσει την Ελλάδα. Μήπως ξέρουμε τη πηγή για τη συγκεκριμένη προφητεία;
β) Η προφητεία του για τον Κωλέττη
Κάποτε ο άγιος είχε μιλήσει στο Συρράκο και από εκεί πήρε τον δρόμο για τους Καλαρρύτες. Στον δρόμο δε αυτόν συνάντησε μια χωρική, που κρατούσε ένα μωρό στην αγκαλιά της και ζητούσε την ευλογία του. Τότε ο άγιος, καθώς κοίταξε για μια στιγμή το παιδί εκείνο, φωτίστηκε και για τούτο το ευλόγησε και είπε προφητικά:
- Το παιδί αυτό μεγαλώνοντας θα προκόψει, θα κυβερνήσει μια μέρα την Ελλάδα και θα δοξασθεί. Και η ευλογία του αγίου έπιασε, ενώ και η προφητεία του επαληθεύτηκε. Το μωρό εκείνο δηλαδή πρόκοψε πράγματι στα γράμματα. Αγωνίστηκε κατά την επανάσταση του '21 για την απελευθέρωση της Ελλάδος από τον ζυγό των Τούρκων και έγινε και πρωθυπουργός της Ελλάδος στα κατοπινά χρόνια, γιατί αυτός ήταν ο Ιωάννης Κωλέττης!