TJ : Είναι οι πολιτικοί απλώς ηλίθιοι;
Hoppe : Σίγουρα, οι πολιτικοί στο σύνολό τους δεν είναι και τα πιο λαμπρά μυαλά. Και η «κοινωνική προσφορά» που τους ενώνει όλους ως πολιτικούς, δηλαδή, ο
ισχυρισμός τους ότι θέλουν και μπορούν να βοηθήσουν τους άλλους ανθρώπους (ή ακόμα και ολόκληρη την ανθρωπότητα) να αποκτήσουν περισσότερη ευτυχία και ευημερία μέσω των δικών τους ενεργειών, θα πρέπει να θεωρείται ύποπτη από την αρχή. Όμως, ο πραγματικός λόγος για την αποτυχία των πολιτικών γενικά, και ειδικά στην αντιμετώπιση των μολυσματικών ασθενειών, βρίσκεται βαθύτερα και είναι δομικού χαρακτήρα.
Ο βαθύτερος, δομικός λόγος είναι ότι
οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής, είτε κεντρικής είτε περιφερειακής, έχουν αυτό που τώρα ονομάζεται ευρέως «no skin in the game» (πλήρη απουσία προσωπικών επιπτώσεων) κατά τη λήψη αποφάσεων. Δηλαδή, είναι σε μεγάλο βαθμό απαλλαγμένοι από τον κίνδυνο πιθανών λανθασμένων αποφάσεων και πιθανών ζημιών και κόστους. Δεν χρειάζεται να σκέφτονται επισταμένα και μακροπρόθεσμα για τις συνέπειες και τις παρενέργειες των πράξεών τους, αλλά μπορούν αντ’ αυτού να παίρνουν «αυθόρμητες» αποφάσεις, καθώς δεν θεωρούνται προσωπικά υπόλογοι για τις συνέπειες των εντολών τους. Στο σύνολό τους, μπορούν να επιβαρύνουν άλλους ανθρώπους με το κόστος των ενεργειών τους. Αυτός είναι ο βαθύτερος λόγος για τον οποίο η ηλιθιότητα και η «κοινωνική προσφορά» – ειδικά όταν συνδυάζονται – γίνονται κίνδυνοι και στη συνέχεια προάγουν συστηματικά την ανευθυνότητα, την αυθαιρεσία και τη μεγαλομανία.
Πάρτε, για παράδειγμα, τον κορωνοϊό: Γιατί δεν θα πρέπει κάποιος, όταν αντιμετωπίζει μια μολυσματική ασθένεια, να καταφύγει σε «τολμηρά» μέσα, όπως οι απαγορεύσεις εξόδου από το σπίτι και επαφής με άλλους ανθρώπους, οι κατ’ οίκον περιορισμοί, το κλείσιμο επιχειρήσεων, η απαγόρευση εργασίας και παραγωγής κ.λπ., εφόσον δεν υφίσταται καμία άμεση απώλεια του εισοδήματός του ως αποτέλεσμα; Ο λόγος είναι ότι, όπως
στην περίπτωση όλων των πολιτικών που είναι υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων καθώς και των αποκαλούμενων δημοσίων υπαλλήλων (civil servants), το δικό τους εισόδημα δεν προέρχεται από παραγωγική κερδοφόρο εργασία, αλλά χρηματοδοτείται από φόρους, δηλαδή από υποχρεωτικές εισφορές, και ως εκ τούτου είναι βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα εξασφαλισμένο. Και γιατί θα πρέπει να ανησυχεί κανείς για τις έμμεσες και μακροπρόθεσμες παρενέργειες και συνέπειες των δικών του πράξεων, εφόσον δεν μπορεί να κατηγορηθεί προσωπικά, να θεωρηθεί υπόλογος και υπεύθυνος για τις όποιες ζημίες; Για να δικαιολογήσει κανείς τις δικές του «τολμηρές» ενέργειες, μπορεί να υποδείξει έναν μικρό αλλά βολικά αυξανόμενο αριθμό ανθρώπων που υποτίθεται ότι σώθηκαν από σοβαρές ασθένειες ή ακόμα και από το θάνατο, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο συνολικό πληθυσμό,
αγνοώντας ταυτόχρονα με άνεση τις συνέπειες ενός lockdown, δηλαδή το γεγονός ότι ένας πολύ μεγαλύτερος αριθμός ανθρώπων θα υποστεί οικονομικά δεινά, ως αποτέλεσμα αυτών των μέτρων και, επίσης ως αποτέλεσμα, έμμεσα θα αρρωστήσει ενδεχομένως, ή θα πεθάνει.
Στην πραγματικότητα, στην αρχή φάνηκε σαν οι πολιτικοί υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων να μην ήξεραν καθόλου (ή να μην ήθελαν να μάθουν) ότι ακόμη και οι «επιχειρήσεις διάσωσης», όσο καλοπροαίρετες κι αν είναι, δεν μπορούν να είναι δίχως κανένα κόστος. Σαν επιχειρήσεις διάσωσης, παρουσιάστηκαν ως «η μοναδική εναλλακτική λύση». Όταν οι παρενέργειες έγιναν πιο προφανείς και δεν μπορούσαν πλέον να κρυφτούν, ισχυρίστηκαν ότι οι αποφάσεις τους αφορούσαν μια αντιστάθμιση μεταξύ «υγείας» και «οικονομίας» και ότι για εκείνους, όντες τόσο καλοί άνθρωποι, η ανθρώπινη ζωή έχει πάντα απόλυτη προτεραιότητα έναντι όλων των οικονομικών παραμέτρων. Υπάρχει μια στοιχειώδης συνειδητοποίηση, στην οποία οι «δυνάμεις της υπευθυνότητας» έδειχναν ανίκανες ή απρόθυμες να φτάσουν.
Και αυτή η συνειδητοποίηση είναι ότι μια τέτοια διχοτομία δεν υφίσταται καθόλου. Αντιθέτως, μια ευημερούσα οικονομία είναι η βάση για την προστασία των ανθρώπων, και για τη διατήρηση της υγείας τους ειδικότερα. Είναι επομένως, μόνο οι φτωχότερες περιοχές, τα φτωχότερα τμήματα του πληθυσμού και τα φτωχότερα άτομα που πλήττονται σοβαρότερα από ένα lockdown (χωρίς να εξαιρείται καθόλου η υγεία τους). Πολύ δύσκολα θα μπορούσε αυτή η στοιχειώδης διορατικότητα να συνδυαστεί με τη στάση όλων των πολιτικών υπευθύνων για τη λήψη αποφάσεων που ανέλαβαν το ρόλο του τολμηρού διασώστη σε μια ακραία έκτακτη ανάγκη.
https://www.eleytheriagora.gr/270927/
"Πως μπορεί να είμαστε 20 χρόνια πίσω από την Αμερική, χωρίς αυτή να είναι 20 χρόνια μπροστά από εμάς;"