!!! DEVELOPMENT MODE !!!

Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10177
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος »

( Νεομάρτυρες. Τέλη 18ου - Αρχές 19ου αι. )

Ένα διαφωτιστικό παράδειγμα: Νάννος

Οι περισσότεροι θεληματικοί μάρτυρες ήταν νεαροί μετανάστες που αναζητούσαν μια καλύτερη ζωή στις μεγάλες πόλεις της αυτοκρατορίας, ανήκαν δηλαδή σε μια κοινωνική ομάδα με ιδιαίτερα επισφαλή θέση. Η ιστορία του Νάννου (Ιωάννη) από τη Θεσσαλονίκη, που μαρτύρησε στη Σμύρνη το 1802, μπορεί να μας βοηθήσει να καταλάβουμε το βήμα από μια περιθωριοποιημένη ζωή σε έναν νοηματοδοτημένο θάνατο.

Ο Νάννος ήταν γιος θεσσαλονικιού παπουτσή που είχε μεταναστεύσει στη Σμύρνη και πήρε μαζί του τους δυο γιους του. Ο μεγάλος αδελφός, ο Θεόδωρος, ήταν εγγράμματος. Σύμφωνα με τον βίο του Νάννου, ο Θεόδωρος, «όποιαν ώραν ήθελεν εύρη καιρόν, ανεγίνωσκε βίους αγίων», ενώ ο μικρός του αδελφός «μετά πολλής προσοχής ήκουε πάσας τας αναγνώσεις». Όταν μια μέρα ο Νάννος δεν επέστρεψε από την παράδοση παπουτσιών με την οποία τον είχε επιφορτίσει ο πατέρας του, η πρώτη τους σκέψη ήταν πως τον είχε συλλάβει ο χαρατζής, ο αξιωματούχος που έλεγχε το αν οι χριστιανοί είχαν πληρώσει τον κεφαλικό φόρο. Ο Νάννος, όμως, δεν είχε συλληφθεί. Είχε προσχωρήσει οικειοθελώς στο ισλάμ. Λίγες μέρες μετά την αποστασία του, ο Νάννος συνάντησε στον δρόμο έναν εξάδελφό του. Στον χαιρετισμό του νεαρού, ο εξάδελφος απάντησε με λόγια που δείχνουν επαρκώς το πώς ο εξισλαμισμός θεωρούνταν πια πως διέλυε τις προηγούμενες κοινωνικές και συγγενικές σχέσεις: «εσύ Τούρκος, εγώ Χριστιανός, ποίον χαιρετισμόν να κάμωμεν;» .

Ο Νάννος, ωστόσο, πριν περάσει καιρός, δήλωσε πως αποκηρύσσει το ισλάμ και επιστρέφει στον χριστιανισμό. Ο βιογράφος του, μάλιστα, δηλώνει εμμέσως πως εξαρχής ο σκοπός του ήταν να εξισλαμιστεί και κατόπιν να αποστατήσει, έτσι ώστε να εξευτελίσει τη μουσουλμανική θρησκεία. Δεν έχει πραγματικά σημασία αν έτσι είχαν τα πράγματα (και βέβαια είναι αδύνατον να εξακριβωθούν)· σημασία έχει ότι όντως, όπως διαφαίνεται από το κείμενο, η επιστροφή του στον χριστιανισμό θεωρήθηκε ως πράξη περιφρόνησης προς το ισλάμ. Εν πάση περιπτώσει, ο Νάννος έβαλε σε μπελάδες τις οθωμανικές αρχές της Σμύρνης, οι οποίες προσπάθησαν να απαλλαγούν από την υποχρέωση να τον οδηγήσουν στην εκτέλεση, πράγμα που θα οδηγούσε σε συμβολικό εξευτελισμό της μουσουλμανικής πίστης. Είναι φανερή η χαιρεκακία :smt047 του βιογράφου που εξιστορεί την ταπείνωση των αξιωματούχων της πόλης, οι οποίοι ζητούσαν από τον νεαρό παπουτσή να δεχτεί να επιβεβαιώσει πίστη στο ισλάμ και να συνεχίσει, αν θέλει, να ζει κρυπτοχριστιανικά. Στην αμηχανία τους, μάλιστα, κάποιος απ’ αυτούς είχε την ιδέα να τον βάλουν σε ένα καράβι που επρόκειτο να αποπλεύσει για το Αλγέρι, ώστε να απαλλαγούν από την παρουσία του. Ο Νάννος, ωστόσο, φρόντισε να παραπλανήσει τους διώκτες του για τις αληθινές του προθέσεις μέχρι το πλοίο να φύγει από τη Σμύρνη. Τελικά, ο Νάννος οδηγήθηκε στην εκτέλεση. Όπως μαθαίνουμε από τον βιογράφο του (Νέον Λειμωνάριον, 1819), μέχρι το τέλος ο δήμιος, δείχνοντας πολύ σπλάγχνος […] και συμπάθειαν, του έλεγεν, έλα εις τον νουν σου, λυπήσου την ζωήν σου, την νεότητά σου, ειπέ μόνον ότι είσαι Τούρκος, και γλυτόνης. Αλλ’ ο μάρτυς, με την ανάνευσιν της κεφαλής του, έλεγεν πάλιν το, όχι […]

Τι μας δείχνει η ιστορία του Νάννου;
Πρώτον, ότι το θεληματικό μαρτύριο δεν ήταν μια αυτόματη διαδικασία, αλλά απαιτούσε επιμονή εκ μέρους του επίδοξου μάρτυρα·
δεύτερον, ότι ήταν καρπός μιας επιθυμίας υπέρβασης της πολιτικοκοινωνικής μειονεξίας·
τρίτον, ότι δεν αφορούσε τόσο τους έσχατους της κοινωνικής ιεραρχίας αλλά μάλλον εκείνους που, ανήκοντας στα μεσαία και χαμηλά κοινωνικά στρώματα, είχαν ματαιωμένες προσδοκίες ανέλιξης·
τέταρτον, ότι ανατροφοδοτούνταν εσωτερικά από τα αγιολογικά κείμενα·
πέμπτον, ότι αποτελούσε παράγοντα επιπλέον διάρρηξης των σχέσεων μεταξύ μουσουλμάνων και χριστιανών στο τοπικό επίπεδο·
έκτον, ότι εκ των πραγμάτων συνέβαλλε στην απονομιμοποίηση της οθωμανικής κυριαρχίας και των πολιτικοκοινωνικών ιεραρχιών που συνδέονταν με αυτήν. :grfl:

=====================================================
Έτσι, το 1799 εκδόθηκε στη Βενετία το Νέον Μαρτυρολόγιον, μια εκτενής συλλογή βίων μαρτύρων από την άλωση της Κωναταντινούπολης κι εξής, καρπός της συλλογικής προσπάθειας των λόγιων μοναχών και εκπροσώπων του κολλυβαδικού κινήματος Νικόδημου Αγιορείτη και Μακάριου Νοταρά. Στην εισαγωγή του έργου, γραμμένη από τον Νικόδημο, αναπτύσσεται εκτενώς και σε πληρότητα η θεωρία του μαρτυρίου, που εντυπωσιάζει με τη ριζοσπαστικότητά της. Ας διαβάσουμε τις οδηγίες που δίνει ο Νικόδημος στους εξισλαμισμένους χριστιανούς που θέλουν να μαρτυρήσουν για να σώσουν την ψυχή τους :

α΄. Πρέπει να υπάγετε εις κανένα πνευματικόν έμπιστον, και ενάρετον, να εξομολογηθήτε την άρνησιν οπού εκάματε [=την αποστασία από τον χριστιανισμό], και όλας τας λοιπάς αμαρτίας σας· φανερώνοντες εις αυτόν και τον σκοπόν οπού έχετε διά το μαρτύριον·
β΄. Να ζητήσετε να λάβετε την δευτέραν χρίσιν του Αγίου μύρου, κατά την διάταξιν της Αγίας Εκκλησίας μας·
γ΄. Να τραβηχθήτε εις ένα μέρος ήσυχον, και εκεί καθήμενοι να παρακαλέσετε τον Θεόν με νηστείαν, αγρυπνίαν, και δάκρυα, διά να γένη ίλεως [=να δείξει έλεος] εις το μέγα σφάλμα οπού εκάμετε· και μάλιστα διά να ανάψη την θείαν του αγάπην εις την καρδίαν σας, και να σας ενδυναμώση εις το μαρτύριον, διά να καταισχύνετε [=να ντροπιάσετε] τον διάβολον, και τους υπηρέτας του·
δ΄. Να κοινωνήσετε τα θεία μυστήρια με κατάνυξιν και ευλάβειαν.
Και ε΄. ύστερα από όλα ταύτα, να σηκωθήτε να υπάγετε εις τον τόπον εκείνον οπού ηρνήθητε τον Χριστόν πρότερον, και εκεί να αρνηθήτε την θρησκείαν εκείνην οπού εδέχθητε, και να ομολογήσετε την πίστιν του Χριστού, και εν τη ομολογία ταύτη να χύσετε το αίμα σας, και να αποθάνετε […]


Για τον αγιορείτη μοναχό, ο στόχος δεν είναι φυσικά ο θάνατος αλλά η υπέρβασή του· ο θάνατος είναι το μέσο για την επίτευξη του σκοπού. Ο Νικόδημος καλεί τους «αρνησίχριστους» να αγωνιστούν, μέσω του θανάτου, για την αιώνια ζωή, κι ακόμη περισσότερο, για την αγιότητα: για να γίνουν κι εκείνοι με τη σειρά τους σύμβολα και αντικείμενα λατρείας για τους χριστιανούς. Στο κάτω-κάτω, γράφει, «ή πρώτον, ή ύστερον εσείς είναι ανάγκη φυσική, διά να αποθάνετε· :smt005: λοιπόν κάμετε την ανάγκην ταύτην φιλοτιμίαν, και με τον θάνατόν σας τούτον, κερδήσετε ζωήν αιώνιον». :smt023

Η σαφήνεια των οδηγιών του Νικόδημου, μαζί με την επιχειρηματολογία του για τη νοηματοδότηση ενός διαψευσμένου βίου μέσω της υπέρβασης του θανάτου, συμβάδισαν με τις πρωτοβουλίες στρατολόγησης και εκπαίδευσης νεομαρτύρων και οδήγησαν συντονισμένα στην προσέλευση εξισλαμισμένων στο μαρτύριο. Το φαινόμενο κορυφώνεται μετά το 1800, οπότε και καταγράφονται πάνω από είκοσι νεομάρτυρες, συγκεντρωμένοι στις πόλεις γύρω από το Αιγαίο. Περισσότεροι από τους τριπλάσιους είναι, όπως φαίνεται από τη μέχρι τώρα έρευνα, ο συνολικός αριθμός των θεληματικών «εξ αρνησιχρίστων» και των αυτόκλητων μαρτύρων, οι οποίοι κυριαρχούν από τα μέσα του 18ου αιώνα, έναντι των περιπτώσεων των διαμφισβητούμενων εξισλαμισμών που έδιναν τον τόνο παλαιότερα . Ανάμεσα σε αυτούς
τους θεληματικούς μάρτυρες βρίσκουμε τον Νάννο από τη Θεσσαλονίκη, την ιστορία του οποίου παρουσιάσαμε πιο πάνω. Βρίσκουμε επίσης εμβληματικές μορφές νεομαρτύρων, που και σήμερα ακόμα αποτελούν σύμβολα τοπικής ταυτότητας, όπως ο Θεόδωρος ο Βυζάντιος, που μαρτύρησε στη Λέσβο (†1795), ο Κωνσταντίνος ο Υδραίος, που μαρτύρησε στη Ρόδο (†1800), και ο Γεώργιος Χιοπολίτης, πολιούχος του μικρασιατικού Αϊβαλιού (†1807).

Η ανταμοιβή των νέων μαρτύρων
Πηγή: Νικόδημος ο Αγιορείτης :


Τρέχετε, τρέχετε λοιπόν αδελφοί, διά να φθάσετε τον ποθούμενον· δράμετε [=κάντε γρήγορα], δράμετε, διά να μη φύγη το κυνήγι από τας χείρας σας· αγωνισθήτε, αγωνισθήτε, διά να μη σας πάρουν άλλοι τον Στέφανον [του μαρτυρίου]· ολίγος είναι ο κόπος, αλλ’ η ανάπαυσις είναι πολλή· προσωρινά είναι τα βάσανα αλλά τα αγαθά οπού κληρονομείτε είναι παντοτινά· πικρόν είναι του Μαρτυρίου το ποτήριον, αλλά γλυκεία του Ιησού Χριστού η απόλαυσις· πραγματεία [=εμπόριο] πολυκερδής είναι αυτή αγαπητοί· φθαρτόν σώμα δίδετε, και άφθαρτον το απολαμβάνετε· αίματα πωλείτε, και ουρανούς αγοράζετε· ή πρώτον, ή ύστερον εσείς είναι ανάγκη φυσική, διά να αποθάνετε· λοιπόν κάμετε την ανάγκην ταύτην φιλοτιμίαν, και με τον θάνατόν σας τούτον, κερδήσετε ζωήν αιώνιον, ζωήν άλυπον, ζωήν μακαρίαν και πανευδαίμονα, μακράν μεν ούσαν από κάθε κακόν, συντροφευμένην δε από κάθε αγαθόν· διά να αξιωθήτε εσείς οπού ενικήσατε, και ερρίψατε από λόγου σας το σημείον, και το χάραγμα οπού σας έδωκε το θηρίον δηλαδή ο διάβολος, και η εικών του θηρίου δηλαδή ο αρχηγός της θρησκείας των αλλοπίστων, να αξιωθήτε λέγω να σταθήτε εις την υαλίνην θάλασσαν, ήγουν [=δηλαδή] εις την θείαν μακαριότητα, την διαφενεστάτην και πεπληθυσμένην [=γεμάτη] από ανεκλάλητα [=ανείπωτα] αγαθά, και βαστώντες εις τας χείρας κιθάρας να ψάλλετε και να δοξολογήτε ως νικηταί αιωνίως τον Κύριον, κατά την ιεράν Αποκάλυψιν.

ΕΛΕΝΗ ΓΚΑΡΑ ( Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου )
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΕΔΟΠΟΥΛΟΣ ( Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών )
Χριστιανοί και μουσουλμάνοι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία .Θεσμικό πλαίσιο και κοινωνικές δυναμικές ( 2015 ).
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Ζαποτέκος την 28 Δεκ 2020, 17:22, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10177
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος »

Τα διλήμματα της Εκκλησίας

Οι εξισλαμισμένοι που αποστατούσαν δημόσια από το ισλάμ έθεταν σε δύσκολη θέση την Εκκλησία, καθώς από τη μια ξεσήκωναν υποψίες πως ήταν δασκαλεμένοι από ιερείς και μοναχούς, ενώ από την άλλη η πράξη τους προκαλούσε εντάσεις στις σχέσεις ανάμεσα σε χριστιανούς και μουσουλμάνους .

Τούτο ισχύει ακόμα περισσότερο για τους αυτόκλητους μάρτυρες που «χωρίς ανάγκης», όπως αναφέρουν οι βίοι, από καθαρό «πόθον μαρτυρίου», προέβαιναν σε πράξεις και δηλώσεις προσβολής και εξύβρισης του ισλάμ για να κατατροπώσουν συμβολικά τη μουσουλμανική θρησκεία, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι οδηγούνται στον θάνατο. Τέτοιες περιπτώσεις προκαλούσαν συχνά την οργή των μουσουλμάνων, οι οποίοι αντιλαμβάνονταν πλήρως τον επιδέξιο χειρισμό του ισλαμικού ιερού νόμου από τους ζηλωτές της χριστιανικής πίστης και τον ερμήνευαν πολύ σωστά ως αμφισβήτηση της μουσουλμανικής υπεροχής. Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη που στα τέλη του 17ου αιώνα, όταν ο Ρωμανός από το Καρπενήσι βρέθηκε για προσκύνημα στην Ιερουσαλήμ και εξέφρασε στον πατριάρχη Δοσίθεο την επιθυμία του να μαρτυρήσει, ο σώφρων ιεράρχης τον εμπόδισε «διά να μην ακολουθήση καί κανένα κακόν εις τον Άγιον Τάφον».

Διόλου περίεργα, η σχέση των θεωρητικών του μαρτυρίου με την επίσημη Εκκλησία δεν ήταν πάντοτε ανέφελη. Άνθρωποι σαν τον λόγιο μοναχό Αθανάσιο Πάριο, ομοϊδεάτη του Νικόδημου και του Μακάριου, είχαν ήδη συγκρουστεί με τις ανώτατες εκκλησιαστικές αρχές με αφορμή το κίνημα των κολλυβάδων στο οποίο είχαν ενταχθεί. Σε ό,τι αφορά το μαρτύριο, ο πατριάρχης Σαμουήλ Χαντζερής είχε εκφράσει έμμεσα αλλά με σαφήνεια την αντίθεσή του στην αποστολή ανθρώπων προς τη δημόσια ομολογία και τη θανάτωση. Σε κήρυγμά του το 1767 τόνιζε πως η απαίτηση του επιτιμίου της θανάτωσης ήταν «έργον ωμόν και απάνθρωπον» και πως για τη σωτηρία του αμαρτωλού αρκούσε η ειλικρινής μετάνοια. Ο Αθανάσιος Πάριος, από τη μεριά του, δεν δίσταζε να υποστηρίξει πως οι «εξ αρνησιχρίστων» μάρτυρες έπρεπε να τιμώνται ως άγιοι, άσχετα από το αν η επίσημη Εκκλησία έδινε ή όχι τη συγκατάθεσή της . Το μαρτύριο, λοιπόν, κλόνιζε στην πράξη κατεστημένες ιεραρχίες.

Από την άλλη μεριά, η γενναιότητα εκείνων που επέλεγαν τον θάνατο για την πίστη συγκινούσε τους χριστιανούς και οδηγούσε σε αναθέρμανση του αισθήματος πίστης, πράγμα που δεν μπορούσε –ούτε ήθελε– να αγνοήσει η Εκκλησία. Η αναφορά του παπικού απεσταλμένου στη Σμύρνη για την εκτέλεση του Μάρκου Κυριακόπουλου († 1643) δείχνει καθαρά τον ευρύτερο αντίκτυπο που είχε η ηρωική στάση τέτοιων ανθρώπων ):

[Όπως τον οδηγούσαν στον τόπο της εκτέλεσης, ο Μάρκος] έφτασε μπρος στο μαγαζί ενός ράφτη, πατριωτάκι του από την Κρήτη, κι αυτός μόλις τον είδε μες στα αίματα [τον είχαν χτυπήσει πιο πριν :k046: ] έβαλε τα κλάματα, :c040: έμπηξε μια φωνή και είπε: «Μάρκο, πατριωτάκι μου, να προσεύχεσαι για μένα». [Πιο κάτω] «τον είδανε μερικές φράγκισσες, και μια απ’ αυτές φώναξε δυνατά, απ’ το παράθυρο, ελληνικά, «έλεος». Τότε ο Μάρκος, σηκώνοντας τα μάτια, είπε: «Γιατί κλαίτε, κυράδες; Δε βλέπετε πως πηγαίνω στον Παράδεισο;». :blm: [Όταν έφτασε στον τόπο της εκτέλεσης] άλλαξε η όψη του κι έφεξε σαν του Κυρίου του. Μα σαν έρριξε τα μάτια στον ουρανό κι αναστέναξε βαθιά, τα ρόδα πέσανε στο πρόσωπό του κι έγινε τόσο όμορφος που όλοι θαυμάσανε, και οι Τούρκοι ακόμα, που για να μην τους δούνε πως δακρύζουν, κρυβόντουσαν. [Μετά την εκτέλεση,] ένας Εγγλέζος που είχε πει ότι ήταν τρελλός αυτός ο νέος να ’ρθη στη Σμύρνη για να τον σκοτώσουν, την άλλη μέρα χρειάστηκε να τον δέσουν γιατί αυτός τρελλάθηκε στ’ αλήθεια. Είδαν φωτιές να κατεβαίνουν από τον ουρανό πάνω στον τόπο όπου μαρτύρησε. Και άλλοι που είχαν τουρκέψει δραπέτεψαν. Κι ανάμεσα σ’ αυτούς και ένας γέρος που είπε ότι ήθελε να πάη να πεθάνη σ’ εκείνη την πολιτεία όπου είχε απαρνηθή την πίστη. […] Οι Ρωμιοί αγόρασαν το σώμα […] Πουλήθηκαν όλα τα ρούχα του […] Οι Αρμένηδες αγόρασαν το σκοινί που τον είχαν δεμένο […]

Όσο κι αν η επίσημη Εκκλησία προσπάθησε να κρατήσει αποστάσεις από το φαινόμενο, η διόγκωση της λατρείας των νεομαρτύρων στα τέλη του 18ου και τις αρχές του 19ου αιώνα της δημιούργησε έντονες πιέσεις. Η περιγραφή του Αθανάσιου Πάριου για το τι έγινε αμέσως μετά την εκτέλεση του Χιώτη Δημήτριου, ο οποίος μαρτύρησε στην Κωνσταντινούπολη (†1802), δείχνει καθαρά τις διαστάσεις που είχε πάρει η λατρεία των μαρτύρων, κυρίως στα λαϊκά χριστιανικά στρώματα, σε κάποιες περιοχές της αυτοκρατορίας και το πόσο μεγάλη σημασία για τη συλλογική ταυτότητα :grfl: είχαν λάβει οι νεομάρτυρες (Νέον Λειμωνάριον, 1819 ):

οι Αγαρηνοί [φρουροί] και με δαρμούς, οπού αλύπητα και αδιάκριτα εκτυπούσαν, και τους εδίωχναν οπίσω, δεν εδυνήθησαν να εμποδίσουν την ορμήν τους [των χριστιανών], οπού εστρυμόνοντο [=στριμώχνονταν], και συνωθούντο αλλήλοις, διά να βουτήσουν εις το μαρτυρικόν αίμα, άλλος μανδήλι, άλλος βαμβάκι, και να αρπάσουν ποίος τρίχας από την αγίαν του κεφαλήν, ποίος κομματάκι από τον λαιμόν, και ποίος και ένα κομμάτι από τα φορέματά του· μάλιστα και πολλοί τυπτόμενοι [=την ώρα που έτρωγαν ξύλο] έλεγον, ότι ο Μάρτυς απέθανε διά την αγάπην του Χριστού, και ημείς διά να λάβωμεν παραμικράν χάριν από τον Μάρτυρα, τι μεγάλον κακόν επάθαμεν, αν φάγωμεν δύω τρεις ραβδιαίς; :smt023

Όμως η αποδοχή των νεομαρτύρων δεν ήταν αυτονόητη. Τούτο ίσχυε ακόμα περισσότερο για τους «εξ αρνησιχρίστων» μάρτυρες, που θεωρήθηκε πως εκβίαζαν το μαρτύριο δηλώνοντας δημόσια την αποστασία τους από το ισλάμ. Πολλοί θεωρούσαν πως τέτοιες συμπεριφορές δημιουργούσαν εντάσεις και δυναμίτιζαν τη θέση των χριστιανών στις σχέσεις τους με τους μουσουλμάνους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο Σπανδωνής Χατζηκωνσταντίνος, έμπορος των Σερρών, που δεν αποδεχόταν ως μάρτυρα τον Νικήτα (†1802), λέγοντας ότι «δεν ἠτον ανάγκη να εύγῃ να μαρτυρήσῃ, εις καιρόν οπού δεν είναι κανένας διογμός της χριστιανικής πίστεως» , και ο Μανωλάκης Μπενλίογλου (Μπεϊνόγλου), κοινοτικός ηγέτης του Κουσάντασι στη Μικρά Ασία, που στα τέλη του 18ου αιώνα είχε προσπαθήσει ανεπιτυχώς να αποτρέψει τον Πολύδωρο από το να μαρτυρήσει στην πόλη και να θέσει σε κίνδυνο τη νεοσύστατη χριστιανική κοινότητα :

Ο Μπεϊνόγλου προσπάθησε να τον αποτρέψῃ του παραλόγου αυτού σκοπού, υποσχεθείς αυτώ καὶ Αρχιερέων συγχώρησιν και εις την εκκλησίαν άνευ όρων παραδοχήν αυτού, αλλά τοσαύτη ήτο η εμφυτευθείσα αυτώ παρά του μοναχού δεισιδαιμονία [εννοείται ο μοναχός που είχε προετοιμάσει τον Πολύδωρο για τη δημόσια ομολογία και το μαρτύριο], ώστε ηρνείτο να πεισθή.

Η πιο γνωστή διαμάχη με αφορμή το μαρτύριο ήταν ο θάνατος του Μάρκου στη Χίο (†1801). Το ζήτημα της αποδοχής του ή όχι ως αγίου δίχασε σε τέτοιο βαθμό τους Χιώτες, ώστε χρειάστηκε η αποστολή συνοδικής επιστολής του πατριάρχη Γρηγόριου Ε΄ :grfl: για να επιλυθεί το ζήτημα. Ο πατριάρχης καλούσε να τιμώνται ως άγιοι και μάρτυρες οι εξισλαμισμένοι που πλήρωναν με τη ζωή τους τη δημόσια επιστροφή στον χριστιανισμό (Νέον Λειμωνάριον, 1819 ) , συντασσόμενος έτσι με τους ιδεολόγους του μαρτυρίου. Το γεγονός αυτό είναι ενδεικτικό για την ιδεολογική στροφή της Εκκλησίας προς ακραίες ζηλωτικές θέσεις την εποχή που κορυφωνόταν η διαμάχη της με τον Διαφωτισμό. Διότι η αποδοχή ή η απόρριψη των νέων μαρτύρων είχε επίσης βαθιές ιδεολογικές και κοινωνικές συνιστώσες. Δεν είναι τυχαίο ότι την ιδεολογία του μαρτυρίου δεξιώθηκαν περισσότερο τα λαϊκά στρώματα, κυρίως οι μικροεπαγγελματίες και οι τεχνίτες των αστικών κέντρων γύρω από το Αιγαίο, και ιδιαίτερα στις μικρασιατικές πόλεις και τα κοντινά νησιά, ενώ η αντίθεση προς αυτήν εκπορευόταν σε μεγάλο βαθμό από τις περισσότερο εξωστρεφείς και εγγράμματες τάξεις των εμπόρων, τις κοινωνικές ομάδες δηλαδή που πρωτοστάτησαν στη δεξίωση του Διαφωτισμού .

ΕΛΕΝΗ ΓΚΑΡΑ ( Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου )
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΕΔΟΠΟΥΛΟΣ ( Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών )
Χριστιανοί και μουσουλμάνοι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία .Θεσμικό πλαίσιο και κοινωνικές δυναμικές ( 2015 ).
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Άβαταρ μέλους
Σέλευκας
Δημοσιεύσεις: 10947
Εγγραφή: 04 Αύγ 2018, 01:00
Phorum.gr user: Seleykos
Τοποθεσία: Sapan

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σέλευκας »

Δεν παρατηρούμε μαζικούς εξισλαμισμούς περιοχών στον ελληνικό χώρο. Αν επιχειρήθηκαν και δεν πέτυχαν δεν ξέρω.
Στη Μικρά Ασία δεν ξέρω κατά ποιο τρόπο έμειναν ελάχιστοι Χριστιανοί. Μπορεί να τους εξόντωσαν. Στον Πόντο υπάρχουν ελληνόφωνοι Μουσουλμάνοι. Εκεί λογικά έγινε υποχρεωτικός εξισλαμισμός.
Ιδιωτικές δομές παιδιών. Πως είναι δυνατόν;
Κοινοβουλευτισμός είναι η εκπροσώπηση των φεουδαρχών απέναντι στον βασιλιά.
Azzurra Carnelos
Εθνικισμός είναι η βούληση για την επιβίωση του έθνους.
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10177
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος »

Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:06 Δεν παρατηρούμε μαζικούς εξισλαμισμούς περιοχών στον ελληνικό χώρο.
:a038: :a038: :a038:
Τουρκοκρητικοί , Βαλαάδες Μακεδονίας κ.α.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης »

Ζαποτέκος έγραψε: 28 Δεκ 2020, 15:40 Ολόσωστο ! :smt038 Ποιοι έκαναν τους χειρότερους αρμπαντέδες στην Κρήτη ; Οι Τουρκοκρητικοί. :011:
Αλλά γιατί τόσο φανατικοί βρε παιδι μου; Ως πρώην χριστιανοί δε θα έπρεπε να ήταν πιο διαλλακτικοί από τους γνήσιους Τούρκους; :p2:
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Κατσαρίδης την 28 Δεκ 2020, 18:25, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10177
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος »

Κατσαρίδης έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:17
Ζαποτέκος έγραψε: 28 Δεκ 2020, 15:40 Ολόσωστο ! :smt038 Ποιοι έκαναν τους χειρότερους αρμπαντέδες στην Κρήτη ; Οι Τουρκοκρητικοί. :011:
Αλλά γιατί τόσο φανατικοί βρε παιδι μου; Ως πρώην χριστιανοί δε θα έπρεπε να ήταν πιο διαλλακτικοί από τους γνήσιους Τούρκους; :p2:
Είχαν επίγνωση της προδοσίας τους και "δαιμονίζονταν" που οι άλλοι άντεξαν ή πέθαναν για να μην προδώσουν . :011:
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Άβαταρ μέλους
Σέλευκας
Δημοσιεύσεις: 10947
Εγγραφή: 04 Αύγ 2018, 01:00
Phorum.gr user: Seleykos
Τοποθεσία: Sapan

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σέλευκας »

Ζαποτέκος έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:13
Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:06 Δεν παρατηρούμε μαζικούς εξισλαμισμούς περιοχών στον ελληνικό χώρο.
:a038: :a038: :a038:
Τουρκοκρητικοί , Βαλαάδες Μακεδονίας κ.α.
το κ.α. δε νομίζω να υπάρχει αυτοί είναι
οι Κρητικοί μάλλον εξισλαμίζονταν ατομικά ενώ οι Βαλαάδες μάλλον ήταν Βαρδαριώτες που λόγω φυλής εκτουρκίστηκαν οικειοθελώς.
Στα βαλκάνια έχουμε τρεις μαζικούς εξισλαμισμούς, των Αλβανών, των Βοσνίων και των Πομάκων.
Ιδιωτικές δομές παιδιών. Πως είναι δυνατόν;
Κοινοβουλευτισμός είναι η εκπροσώπηση των φεουδαρχών απέναντι στον βασιλιά.
Azzurra Carnelos
Εθνικισμός είναι η βούληση για την επιβίωση του έθνους.
Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης »

«Σύμφωνα λοιπόν με τον πρώτο επαναστατικό προσδιορισμό του πολίτη που περιλήφθηκε, τον Νοέμβριο του 1821, στον οργανισμό του Αρείου Πάγου και ο οποίος επαναλήφθηκε σχεδόν αυτολεξεί σε όλα τα επαναστατικά πολιτεύματα, Έλληνες θεωρούνταν «όσοι κάτοικοι της Ελλάδος πιστεύουσιν εις Χριστόν». Παρά το ασαφές περιεχόμενο της αυτοχθονίας, οι γηγενείς χριστιανοί ήταν αναπόδραστο να θεωρηθούν αυτομάτως πολίτες του υπό σύσταση κράτους, από τη στιγμή που αυτοί πρώτοι διακινδύνευσαν με την έξοδό τους στην Επανάσταση τις εστίες, τις οικογένειες και τη ζωή τους. Ήταν απαραίτητο επίσης να τονιστεί πως έπρεπε να είναι χριστιανοί πέρα από αυτόχθονες, για τον πρόσθετο λόγο ότι η θρησκεία ήταν το μοναδικό κριτήριο που διαφοροποιούσε τους Έλληνες από τους Οθωμανούς γηγενείς των ίδιων επαρχιών και εχθρούς τους τη δεδομένη εποχή στα πεδία των μαχών».

Ελπίδα Βόγλη, Η διαμόρφωση των πολιτών. Η ταυτότητα του πολίτη και η διαμόρφωση της κοινωνίας των πολιτών (1821-1827), στο Ιστορία των Ελλήνων τομ. 9ος.
Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης »

Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:57 Στα βαλκάνια έχουμε τρεις μαζικούς εξισλαμισμούς, των Αλβανών, των Βοσνίων και των Πομάκων.
Αναρωτιέμαι από που προέκυψε η ονομασία "Πομάκοι". Προφανώς σχετίζεται αμεσα με τον εξισλαμισμό τους.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Κατσαρίδης την 29 Δεκ 2020, 15:34, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Σέλευκας
Δημοσιεύσεις: 10947
Εγγραφή: 04 Αύγ 2018, 01:00
Phorum.gr user: Seleykos
Τοποθεσία: Sapan

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σέλευκας »

Κατσαρίδης έγραψε: 28 Δεκ 2020, 19:35
Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:57 Στα βαλκάνια έχουμε τρεις μαζικούς εξισλαμισμούς, των Αλβανών, των Βοσνίων και των Πομάκων.
Αναρωτιέμαι από που προέκυψε η ονομασία "Πομάκοι". Προφανώς σχετίζεται αμμεσα με τον εξισλαμισμό τους.
από (τον) Μάκη -> Πομάκοι
Ιδιωτικές δομές παιδιών. Πως είναι δυνατόν;
Κοινοβουλευτισμός είναι η εκπροσώπηση των φεουδαρχών απέναντι στον βασιλιά.
Azzurra Carnelos
Εθνικισμός είναι η βούληση για την επιβίωση του έθνους.
Mitharadir
Δημοσιεύσεις: 4403
Εγγραφή: 09 Νοέμ 2020, 22:21

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mitharadir »

Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:06 Δεν παρατηρούμε μαζικούς εξισλαμισμούς περιοχών στον ελληνικό χώρο.
Στη Μικρά Ασία δεν ξέρω κατά ποιο τρόπο έμειναν ελάχιστοι Χριστιανοί. Μπορεί να τους εξόντωσαν. Στον Πόντο υπάρχουν ελληνόφωνοι Μουσουλμάνοι. Εκεί λογικά έγινε υποχρεωτικός εξισλαμισμός.
Διάβασε τα ποστ μου στο νήμα και δες τους χάρτες.Εξηγώ αναλυτικά πως προχώρησε ο εξισλαμισμός σε Πόντο, Ηπειρο,Μακεδονία, Δυτική Θράκη, Ανατολική Θράκη, Κρήτη, Καππαδοκία και Μικρά Ασία καθώς και Κων/πολη.
Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης »

Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 19:42
Κατσαρίδης έγραψε: 28 Δεκ 2020, 19:35 Αναρωτιέμαι από που προέκυψε η ονομασία "Πομάκοι". Προφανώς σχετίζεται αμμεσα με τον εξισλαμισμό τους.
από (τον) Μάκη -> Πομάκοι
:lol:
Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης »

Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 19:42
Σοβαρά τώρα, αυτό που εικάζω εγινε και με τους Αλβανους. Η σημερινή ονομασία τους είναι αποτέλεσμα της μεταστροφής τους στο Ισλάμ...
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Κατσαρίδης την 29 Δεκ 2020, 15:34, έχει επεξεργασθεί 7 φορές συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Σέλευκας
Δημοσιεύσεις: 10947
Εγγραφή: 04 Αύγ 2018, 01:00
Phorum.gr user: Seleykos
Τοποθεσία: Sapan

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σέλευκας »

Mitharadir έγραψε: 28 Δεκ 2020, 19:44
Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:06 Δεν παρατηρούμε μαζικούς εξισλαμισμούς περιοχών στον ελληνικό χώρο.
Στη Μικρά Ασία δεν ξέρω κατά ποιο τρόπο έμειναν ελάχιστοι Χριστιανοί. Μπορεί να τους εξόντωσαν. Στον Πόντο υπάρχουν ελληνόφωνοι Μουσουλμάνοι. Εκεί λογικά έγινε υποχρεωτικός εξισλαμισμός.
Διάβασε τα ποστ μου στο νήμα και δες τους χάρτες.Εξηγώ αναλυτικά πως προχώρησε ο εξισλαμισμός σε Πόντο, Ηπειρο,Μακεδονία, Δυτική Θράκη, Ανατολική Θράκη, Κρήτη, Καππαδοκία και Μικρά Ασία καθώς και Κων/πολη.
Σόρυ αλλά ο χάρτης σου δεν μου λέει τίποτε απολύτως.
Ιδιωτικές δομές παιδιών. Πως είναι δυνατόν;
Κοινοβουλευτισμός είναι η εκπροσώπηση των φεουδαρχών απέναντι στον βασιλιά.
Azzurra Carnelos
Εθνικισμός είναι η βούληση για την επιβίωση του έθνους.
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10177
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος »

Σέλευκας έγραψε: 28 Δεκ 2020, 18:57 οι Βαλαάδες μάλλον ήταν Βαρδαριώτες που λόγω φυλής εκτουρκίστηκαν οικειοθελώς.
Μου φαίνεται δύσκολο γιατί οι Βαλαάδες ήταν ελληνόφωνοι.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )
Απάντηση
  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”