Κοίταξε μια προβληματική διατύπωση από τον Γουναρίδη, πριν 21 χρόνια (1999): η χρήση του "Ρωμαίος" ως "ψεύτικη" ταυτότητα και μια περίεργη σύνδεση του "Γραικός" με τους Δυτικούς. Που θα λέγαμε ότι αυτά τα δύο μοιάζουν και αντιφατικά.
Να πω την αλήθεια είχα διαβάσει το άρθρο αρκετές φορές, και δεν είχα δώσει βάση στην ατυχή αυτή διατύπωση την οποία άνετα μπορεί κάποιος να την μετατρέψει στο γνωστό "Ρωμαίος = πουκάμισο αδειανό".
Το αναφέρω, πρώτον, διότι σε αυτόν τον απίστευτο λαβύρινθο της βυζαντινής ταυτότητας, τα τελευταία 100 χρόνια έχουν γραφτεί τόσα αντιφατικά από τους ειδικούς, που αν κανείς μείνει στην βιβλιογραφία, δεν θα βγάλει ποτέ άκρη. Αν βρήκαμε μια άκρη σε αυτό τον λαβύρινθο, διότι πιστεύω ότι βρήκαμε μια άκρη για το πώς μπορούν οι ταυτότητες Έλλην/Γραικός και Ρωμαίος να είναι απολύτως αληθινές (αφού ομολογία ψεύτικης ταυτότητας ως παράγοντας αυτοαξίας θα ήταν παγκόσμιο παράδοξο), αυτό έγινε πρωτίστως από τις πηγές, με επικουρική βεβαίως χρήση της βιβλιογραφίας.
Δεύτερον, οι διατυπώσεις παίζουν σπουδαίο ρόλο. Και προσωπικά αναγνωρίζω στα παλαιότερα κείμενα που έγραψα κάποιες λιγότερο ακριβείς διατυπώσεις, οι οποίες βεβαίως αποκτούν ορθό νόημα όταν διαβάσει κάποιος πλήρως τα κείμενα. Αν όμως κάποιος κάνει απλά ένα γρήγορο πέρασμα, μπορεί να ξεγελαστεί. Αυτό, κυρίως διότι, όταν ένα κείμενο γράφεται ως δεικτική απάντηση, πολλές φορές χρησιμοποιεί την ορολογία του αντιτιθέμενου για να την αποδομήσει. Κι εγώ το έκανα αυτό κάποιες φορές όπως για παράδειγμα όταν απαντούσα στα επιχειρήματα περί "ρωμαϊκής
εθνικής ταυτότητας" και για να δείξω το αβάσιμο, χρησιμοποίησα τον όρο "εθνική ταυτότητα" που με μια επιπόλαια ανάγνωση μπορεί να μοιάζει μονοδιάστατος, ενώ είμαι απολύτως βέβαιος πλέον ότι δεν υπάρχει άλλος δόκιμος όρος να περιγράψει την ταυτότητα τους, εκτός από τον όρο "σύνθετη ταυτότητα", ελληνορωμαϊκή ή ρωμελληνική και χριστιανική, και βεβαίως, λέγοντας "ρωμαϊκή" εννοούμε νεορωμαϊκή=Νέα Ρώμη ως γνήσια κληρονόμο του αυτοκρατορικού πολιτικοστρατιωτικού οικοδομήματος.
Διότι όπως κανείς δεν μπορεί να δει ως ψεύτικες/ρητορικές ταυτότητες το Έλλην/Γραικός, άλλο τόσο δεν δικαιούται να χαρακτηρίσει ψεύτικες/ρητορικές ταυτότητες τα παρακάτω από 6 διαφορετικές πηγές που είχα ξαναναφέρει. Ούτε φυσικά μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει, όπως ο Γουναρίδης, "μή λειτουργικές" ταυτότητες που βλέπει ότι βρίσκονται σε χρήση! Δεν υπάρχουν ψεύτικες/ρητορικές ταυτότητες, αλλά μόνο μια σύνθετη ταυτότητα, ελληνορωμαϊκή ή ρωμελληνική.
(να προσθέσω ότι οι ρωμαϊστές νόμισαν ότι το σκέτο "Ρώμης..." στη δεύτερη γραμμή, αποτελεί μνεία λατινορωμαϊκής γενεαλογίας, το οποίο βεβαίως ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας. Υπάρχουν 2-3 παρόμοιες χρήσεις που φυσικά πηγάζουν από καθαρά νεορωμαϊκή και αντιλατινική εποχή, και απλώς η χρήση αυτή παραπέμπει στο αίσθημα του αυθεντικού κληρονόμου της αυτοκρατορικής ιδέας):
Νομίζω ότι κι εσύ είχες διατυπώσει μια ωραία συνοπτική περιγραφή της ταυτότητας για το πώς ήταν Έλληνες, Ρωμαίοι και Χριστιανοί, σύμφωνα πάντα με τις ημικές κυρίως μαρτυρίες:
Ή όπως έλεγαν οι ίδιοι:
