Gouerino 4 έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:43Το διγαμμα το προλαβες;Λοξίας έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:32 Μιας και με ξεμπρόστιασε αυτή η μουστόγρια, ο Γκουερίνο, και επειδή και ο Λεπο είναι νέος (όταν πήγε Α' δημοτικού, εγώ ήμουν ήδη Β' Γυμνασίου), ας επιβεβαιώσω.
Όχι, στην νεοελληνική ανάγνωση, δεν προφέραμε κανένα τονικό σημείο. Ούτε τις βαρείες, ούτε τις περισπωμένες, ούτε καν τις δασείες. Μας είχαν όμως εξηγήσει οι φιλόλογοι τον λόγο ύπαρξης των τόνων και τι δήλωναν.
Ένας μερακλής φιλόλογος, θυσιάζε κάποια λεπτά της ώρας για να μας κάνει μια επίδειξη.
Τίποτε άλλο, στα έξη χρόνια που χρειάστηκε να τελειώσω το γυμνάσιο (1968), με δυο ώρες αρχαία την ημέρα, ΚΑΙ το Σάββατο.
!!! DEVELOPMENT MODE !!!
Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
1.
2. Η λέξη υδρόφιλος είναι σύνθετη από δύο ελληνικές λέξεις το ύδωρ που σήμαινε νερό και το φίλος που σήμαινε φίλος.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Δεν μπορώ να θυμηθώ πότε καταργήθηκε η βαρεία.
Έχω την εντύπωση όμως πως την θυμάμαι στην Αντιγόνη και στον Επιτάφιο. Και αυτά τα κάναμε πέμπτη/έκτη γυμνασίου.
Εννοώ τις αναλύσεις, όχι την απλή αναφορά.
Έχω την εντύπωση όμως πως την θυμάμαι στην Αντιγόνη και στον Επιτάφιο. Και αυτά τα κάναμε πέμπτη/έκτη γυμνασίου.
Εννοώ τις αναλύσεις, όχι την απλή αναφορά.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Θα του έριχνα κάνα δυο τούρτες, αλλά δεν θέλω να χαλάσω το νήμα.
Πάντως γέλασα...
Πάντως γέλασα...
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Ναι ρε συ, τα βιβλία ήταν γραμμένα με βαρείες, ακόμη και το "να Μίμη μήλο" γιατί ήταν παλιότερα, αλλά εσύ έπρεπε να γράφεις με βαρείες;Λοξίας έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:48Δεν μπορώ να θυμηθώ πότε καταργήθηκε η βαρεία.
Έχω την εντύπωση όμως πως την θυμάμαι στην Αντιγόνη και στον Επιτάφιο. Και αυτά τα κάναμε πέμπτη/έκτη γυμνασίου.
1.
2. Η λέξη υδρόφιλος είναι σύνθετη από δύο ελληνικές λέξεις το ύδωρ που σήμαινε νερό και το φίλος που σήμαινε φίλος.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Αφού η προσωδία σταμάτησε με τους Αλεξανδρινούς χρόνους. Σήμερα δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια πώς προφέρανε τη γλώσσα οι αρχαίοι, τόνοι και πνεύματα ήταν απλώς υπενθυμίσεις που είχαν να κάνουν με τους χρόνους των φωνηέντων.Leporello έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:45Τελικά την κατήργησε την βαρεία ο Παπανούτσος ή όχι; Τι θυμάσαι εσύ;Λοξίας έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:32Μιας και με ξεμπρόστιασε αυτή η μουστόγρια, ο Γκουερίνο, και επειδή και ο Λεπο είναι νέος (όταν πήγε Α' δημοτικού, εγώ ήμουν ήδη Β' Γυμνασίου), ας επιβεβαιώσω.
Όχι, στην νεοελληνική ανάγνωση, δεν προφέραμε κανένα τονικό σημείο. Ούτε τις βαρείες, ούτε τις περισπωμένες, ούτε καν τις δασείες. Μας είχαν όμως εξηγήσει οι φιλόλογοι τον λόγο ύπαρξης των τόνων και τι δήλωναν.
Ένας μερακλής φιλόλογος, θυσιάζε κάποια λεπτά της ώρας για να μας κάνει μια επίδειξη.
Τίποτε άλλο, στα έξη χρόνια που χρειάστηκε να τελειώσω το γυμνάσιο (1968), με δυο ώρες αρχαία την ημέρα, ΚΑΙ το Σάββατο.
Και επίσης, όχι μόνο στα Νέα Ελληνικά, αλλά ούτε στα Αρχαία προφέραμε τόνους και πνεύματα.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Στην Α' Γυμνασίου, όχι. Είμαστε "πρωτάκια". Β' και Γ' γυμνασίου, ναι.Leporello έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:51Ναι ρε συ, τα βιβλία ήταν γραμμένα με βαρείες, ακόμη και το "να Μίμη μήλο" γιατί ήταν παλιότερα, αλλά εσύ έπρεπε να γράφεις με βαρείες;Λοξίας έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:48Δεν μπορώ να θυμηθώ πότε καταργήθηκε η βαρεία.
Έχω την εντύπωση όμως πως την θυμάμαι στην Αντιγόνη και στον Επιτάφιο. Και αυτά τα κάναμε πέμπτη/έκτη γυμνασίου.
Μαλιστα υπήρξε ένα μικρό θέμα με την βαρεία στις εισαγωγικές για την Δ' γυμνασίου (από Γ' γυμνασίου, έδινες εξετάσεις για την Δ' γυμνασίου αναλόγως της κατεύθυνσης, "κλασικό" ή "πρακτικό"). Και το θυμάμαι ακριβώς γι' αυτό. Μετά όμως, δεν θυμάμαι.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Μου κάνουν μεγάλη εντύπωση αυτά που μου λέτε. Όποιος διαβάσει απλά την παρακάτω φράση αν δεν προσπαθήσει με το ζόρι να βάλει οξεία στο δεύτερο γιατί θα το πει φυσιολογικά με βαρεία.
γιατί μὲ ρωτᾶς; σὲ ρωτάω γιατὶ θέλω νὰ μάθω
Για πιο λόγο να μη δίδασκαν κάτι τόσο απλό στο σχολείο που έχει και πολύ μεγαλύτερο νόημα για την κατανόηση της λειτουργίας της γλώσσας από το να κάθεται ο μαθητής και να αποστηθίζει σωρεία κανόνων και εξαιρέσεων; Η μόνη εξήγηση που μπορεί να σκεφτώ ήταν ότι θεωρούσαν πως κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στην νεοελληνική και δεν τους πήγαινε καν ο νους να προσπαθήσουν να το ακούσουν καθώς μιλούν. Περίεργα πράγματα.
γιατί μὲ ρωτᾶς; σὲ ρωτάω γιατὶ θέλω νὰ μάθω
Για πιο λόγο να μη δίδασκαν κάτι τόσο απλό στο σχολείο που έχει και πολύ μεγαλύτερο νόημα για την κατανόηση της λειτουργίας της γλώσσας από το να κάθεται ο μαθητής και να αποστηθίζει σωρεία κανόνων και εξαιρέσεων; Η μόνη εξήγηση που μπορεί να σκεφτώ ήταν ότι θεωρούσαν πως κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στην νεοελληνική και δεν τους πήγαινε καν ο νους να προσπαθήσουν να το ακούσουν καθώς μιλούν. Περίεργα πράγματα.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Ωχ...λάθος. Στην αρχαιοελληνική ανάγνωση ήθελα να πω. Όταν διαβάζαμε από το βιβλίο.Leporello έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:45Τελικά την κατήργησε την βαρεία ο Παπανούτσος ή όχι; Τι θυμάσαι εσύ;Λοξίας έγραψε: 23 Ιούλ 2020, 23:32Μιας και με ξεμπρόστιασε αυτή η μουστόγρια, ο Γκουερίνο, και επειδή και ο Λεπο είναι νέος (όταν πήγε Α' δημοτικού, εγώ ήμουν ήδη Β' Γυμνασίου), ας επιβεβαιώσω.
Όχι, στην νεοελληνική ανάγνωση, δεν προφέραμε κανένα τονικό σημείο. Ούτε τις βαρείες, ούτε τις περισπωμένες, ούτε καν τις δασείες. Μας είχαν όμως εξηγήσει οι φιλόλογοι τον λόγο ύπαρξης των τόνων και τι δήλωναν.
Ένας μερακλής φιλόλογος, θυσιάζε κάποια λεπτά της ώρας για να μας κάνει μια επίδειξη.
Τίποτε άλλο, στα έξη χρόνια που χρειάστηκε να τελειώσω το γυμνάσιο (1968), με δυο ώρες αρχαία την ημέρα, ΚΑΙ το Σάββατο.
Και επίσης, όχι μόνο στα Νέα Ελληνικά, αλλά ούτε στα Αρχαία προφέραμε τόνους και πνεύματα.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
ST48410
Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών (πρωτεύον μάθημα), τουλάχιστον μέχρι το 1970, ήταν βασισμένη στην απλή εξίσωση:
Δεν το πέρασες = έμεινες στην ίδια τάξη.
Ο καθηγητής παρέδιδε, ο μαθητής έπρεπε να το μάθει.
Ελάχιστοι ήταν οι καθηγητές που θεωρούσαν πως έπρεπε να κάνουν τους μαθητές να αγαπήσουν την αρχαία τους γλώσσα.
Οπότε και ελάχιστα γυμνάσια τους είχαν.
Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών (πρωτεύον μάθημα), τουλάχιστον μέχρι το 1970, ήταν βασισμένη στην απλή εξίσωση:
Δεν το πέρασες = έμεινες στην ίδια τάξη.
Ο καθηγητής παρέδιδε, ο μαθητής έπρεπε να το μάθει.
Ελάχιστοι ήταν οι καθηγητές που θεωρούσαν πως έπρεπε να κάνουν τους μαθητές να αγαπήσουν την αρχαία τους γλώσσα.
Οπότε και ελάχιστα γυμνάσια τους είχαν.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Μα δεν μιλάω για τα Αρχαία. Και στα νέα μέχρι περίπου το 80-82 χρησιμοποιούσαν το πολυτονικό. Δεν έμπαινε ένας δάσκαλος στον κόπο να εξηγήσει τι υποδεικνύει η περισπωμένη; Τι σημαίνει ότι η φωνή περισπάται; Τόσο στείρα τα δίδασκαν όλα;Λοξίας έγραψε: 24 Ιούλ 2020, 00:54 ST48410
Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών (πρωτεύον μάθημα), τουλάχιστον μέχρι το 1970, ήταν βασισμένη στην απλή εξίσωση:
Δεν το πέρασες = έμεινες στην ίδια τάξη.
Ο καθηγητής παρέδιδε, ο μαθητής έπρεπε να το μάθει.
Ελάχιστοι ήταν οι καθηγητές που θεωρούσαν πως έπρεπε να κάνουν τους μαθητές να αγαπήσουν την αρχαία τους γλώσσα.
Οπότε και ελάχιστα γυμνάσια τους είχαν.
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Ναι, αλλά από τα Αρχαία θα ξεκινήσεις. Εκεί ώφειλαν να τα εξηγήγουν. Οι ώρες διδασκαλίας των Αρχαίων ήταν περισσότερες από αυτές των Νέων.
Για να καταλάβεις. Ενώ ξεκινήσαμε από την Α' Γυμνασίου με κάτι κειμενάκια "Φίλος τον φίλον εν κινδύνοις γιγνώσκειν" και παρόμοια, στην Β' Γυμνασίου περάσαμε σε σε "κανονικά" Αρχαία και πιο προχωρημένα στην Γ' (Κάθοδος Μυρίων).
Ε λοιπόν, μόλις στην Δ' γυμνασίου βρέθηκε ένας καθηγητής και μας έδωσε να καταλάβουμε πως περίπου προφερόταν το "δώρον" και πως εμείς πλέον το προφέραμε σαν "δόρον".
Για να καταλάβεις. Ενώ ξεκινήσαμε από την Α' Γυμνασίου με κάτι κειμενάκια "Φίλος τον φίλον εν κινδύνοις γιγνώσκειν" και παρόμοια, στην Β' Γυμνασίου περάσαμε σε σε "κανονικά" Αρχαία και πιο προχωρημένα στην Γ' (Κάθοδος Μυρίων).
Ε λοιπόν, μόλις στην Δ' γυμνασίου βρέθηκε ένας καθηγητής και μας έδωσε να καταλάβουμε πως περίπου προφερόταν το "δώρον" και πως εμείς πλέον το προφέραμε σαν "δόρον".
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Την γραμματική και το συντακτικό όμως, το δίδασκαν καλά!
- perseus
- Δημοσιεύσεις: 15420
- Εγγραφή: 01 Μάιος 2018, 08:58
- Phorum.gr user: Perseus
- Τοποθεσία: Ιωαννινα
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
73/74
- perseus
- Δημοσιεύσεις: 15420
- Εγγραφή: 01 Μάιος 2018, 08:58
- Phorum.gr user: Perseus
- Τοποθεσία: Ιωαννινα
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Ο Πλευρης ειχε πει το καλύτερο,με 2 ωρες την εβδομαδα στα αγγλικα μαθαινεις να λες 5 πραγματα με 10 ωρες αρχαια δεν μαθαίνεις τιποτα διοτι δεν θελουν να μαθεις.ST48410 έγραψε: 24 Ιούλ 2020, 00:57Μα δεν μιλάω για τα Αρχαία. Και στα νέα μέχρι περίπου το 80-82 χρησιμοποιούσαν το πολυτονικό. Δεν έμπαινε ένας δάσκαλος στον κόπο να εξηγήσει τι υποδεικνύει η περισπωμένη; Τι σημαίνει ότι η φωνή περισπάται; Τόσο στείρα τα δίδασκαν όλα;Λοξίας έγραψε: 24 Ιούλ 2020, 00:54 ST48410
Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών (πρωτεύον μάθημα), τουλάχιστον μέχρι το 1970, ήταν βασισμένη στην απλή εξίσωση:
Δεν το πέρασες = έμεινες στην ίδια τάξη.
Ο καθηγητής παρέδιδε, ο μαθητής έπρεπε να το μάθει.
Ελάχιστοι ήταν οι καθηγητές που θεωρούσαν πως έπρεπε να κάνουν τους μαθητές να αγαπήσουν την αρχαία τους γλώσσα.
Οπότε και ελάχιστα γυμνάσια τους είχαν.
- hellegennes
- Δημοσιεύσεις: 45100
- Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 00:17
Re: Είναι η ελληνική όμορφη γλώσσα φωνολογικά;
Ρε, συ, δεν είναι βαρεία. Μην παρασύρεσαι από μουσικές αναλύσεις. Οι διακρίσεις μακρών-βραχέων και τονικότητας είναι ξεκάθαρες σε μια γλώσσα που έχει αυτά τα χαρακτηριστικά. Είναι ενδιαφέρον να αναλύεις τονικά πώς λειτουργούν οι γλώσσες και αυτό άλλωστε οδήγησε στα συμπεράσματα που ανέφερα και αλλού σ' αυτό το νήμα για τον ισοχρονισμό και την φωνητική φωνηεντική μείωση. Αλλά αυτά συμβαίνουν για λόγους χρωματισμού του λόγου, άλλοτε διακοσμητικού χρωματισμού* και άλλοτε λειτουργικού/δομικού** και γιατί δεν είμαστε ρομπότ να διατηρούμε τον ίδιο τόνο. Βασικά χωρίς εκπαίδευση είναι δύσκολο να διατηρείς τον ίδιο τόνο. Θα πρέπει να προσπαθήσεις πολύ.ST48410 έγραψε: 24 Ιούλ 2020, 00:37 Μου κάνουν μεγάλη εντύπωση αυτά που μου λέτε. Όποιος διαβάσει απλά την παρακάτω φράση αν δεν προσπαθήσει με το ζόρι να βάλει οξεία στο δεύτερο γιατί θα το πει φυσιολογικά με βαρεία.
γιατί μὲ ρωτᾶς; σὲ ρωτάω γιατὶ θέλω νὰ μάθω
Για πιο λόγο να μη δίδασκαν κάτι τόσο απλό στο σχολείο που έχει και πολύ μεγαλύτερο νόημα για την κατανόηση της λειτουργίας της γλώσσας από το να κάθεται ο μαθητής και να αποστηθίζει σωρεία κανόνων και εξαιρέσεων; Η μόνη εξήγηση που μπορεί να σκεφτώ ήταν ότι θεωρούσαν πως κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στην νεοελληνική και δεν τους πήγαινε καν ο νους να προσπαθήσουν να το ακούσουν καθώς μιλούν. Περίεργα πράγματα.
Αυτό όμως είναι ξέχωρο πράγμα από μια γλώσσα που έχει καθαρό τονικό χαρακτήρα. Εκεί ο τόνος αλλάζει επίτηδες και πολύ καθαρά με βάση πώς τονίζεται κάθε συλλαβή, ανεξάρτητα από την θέση και την λειτουργία της στην πρόταση. Το ίδιο γίνεται και με τα μακρά και βραχέα. Η διάρκειά τους είναι ξεκάθαρα διακριτή. Δεν εξετάζουμε αν κάποιες φορές μπορεί να τραβήξουμε ένα φωνήεν περισσότερο κι ας είναι βραχύ. Σημασία έχει ότι το baseline τους είναι διακριτό.
Για παράδειγμα, στα ελληνικά έχει χαθεί αυτή η διάκριση, γι' αυτό και παραπάνω κάνεις το ορθογραφικό λάθος που έχω κοκκινίσει. Επειδή «πιο» και «ποιο» προφέρονται ακριβώς το ίδιο.
* εμφάσεις, συναισθήματα
** ροή της πρότασης, σημεία στίξης, ερωτηματικά
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
- 1 Απαντήσεις
- 619 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από taxalata xalasa
-
- 103 Απαντήσεις
- 2414 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από λαθρολάγνο κουρκουμπίνι
-
- 7 Απαντήσεις
- 426 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Machine ghost
-
- 15 Απαντήσεις
- 562 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από GoBzi