Πολύ ενδιαφέρον όπως και οι συγκεκριμένες σελίδες του Χρηστίδη που με παρέπεμψες. Άρα συμφωνούν και οι δύο ότι υπάρχει και τώρα μελωδική διαφοροποίηση αλλά δεν την βλέπουν ως το κύριο στοιχείο. Δεν ισχύει δηλαδή η πεποίθηση που έχουν οι περισσότεροι όταν μιλάνε για δυναμικό τονισμό, ότι δεν υπάρχει καμία μελωδική διακύμανση. Άλλωστε οι αναλύσεις που σας παρουσίασα δεν αφήνουν αμφιβολίες για την ύπαρξή της. Να επισημάνουμε εδώ ότι στην χθεσινή παραπομπή που μου έδωσες εμφανιζόταν η διάρκεια ως κύριο χαρακτηριστικό:ΠΑΓΧΡΗΣΤΟΣ έγραψε: 19 Ιούλ 2020, 14:38 Κατατοπιστικό κείμενο:
«Η τονισµένη συλλαβή µιας ϕωνολογικής λέξης ξεχωρίζει από τις άλλες χάρη στα ακουστικά της χαρακτηριστικά, διότι είναι δυνατότερη και µακρύτερη. Ο τονισµός δηλαδή, ακουστικά, αντιστοιχεί σε αυξηµένη ένταση και αυξηµένη διάρκεια της συλλαβής. Η αύξηση αυτή δεν κατανέµεται οµοιόµορφα στα µέρη της συλλαβής, δηλαδή στους ϕθόγγους που την αποτελούν. Το µεγαλύτερο µερίδιο της αύξησης λαµβάνει το ϕωνήεν, ή καλύτερα ο ϕωνηεντικός πυρήνας. ΄Οµως και τα άλλα µέρη, δηλαδή η έναρξη και η κατάληξη, αν υπάρχουν, επηρεάζονται ανάλογα. Το πόσο ϑα επηρεαστούν εξαρτάται ϕυσικά και από το είδος τους. ΄Ενας εξακολουθητικός ϕθόγγος, π.χ. ένας ένρινος ή τριβόµενος, έχει µεγάλο περιθώριο επιµήκυνσης. Αντίθετα, ένας κλειστός ϕθόγγος δεν διαθέτει ανάλογη ευελιξία. Πάντως σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι σαφές ότι ο τονισµός είναι ιδιότητα της συλλαβής και όχι του ϕωνήεντος. Ο τόνος κάνει µια συλλαβή να ξεχωρίζει από τις άλλες, και όχι ένα ϕθόγγο (ϕωνήεν) να ξεχωρίζει από άλλους ϕθόγγους. Ο τόνος της κοινής νεοελληνικής ονοµάζεται δυναµικός τόνος (στα αγγλικά stress), διότι εκφράζεται ως δυναµική διαφοροποίηση µιας συλλαβής, η οποία κυριαρχεί µε την ένταση και το µήκος της. Σε άλλες γλώσσες, όπως και στα αρχαία ελληνικά, µπορεί να συναντήσει κανείς µουσικό τόνο (tone), ο οποίος αντιστοιχεί σε διαφοροποίηση του ύψους της ϕωνής µεταξύ συλλαβών. Ο µουσικός ή µελωδικός τόνος µπορεί να παροµοιαστεί µε µελωδική κίνηση της ϕωνής. Στην περίπτωση του µελωδικού τόνου µπορεί να υπάρχουν δύο ή περισσότερα µελωδικά σχήµατα, τα οποία µάλιστα να λειτουργούν ϕωνητικά. Η απλούστε- η περίπτωση είναι η διχοτόµηση µεταξύ «χαµηλών» και «υψηλών» συλλαβών, οι οποίες προφέρονται µε ϕωνή χαµηλότερης και υψηλότερης ϑεµελιώδους συχνότητας, αντίστοιχα. Με τον τρόπο αυτό µπορεί µια συλλαβή να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες, αν όλες είναι κατά σύµβαση χαµηλές ενώ η «τονισµένη» είναι υψηλή. Μπορεί όµως και καθεµιά συλλαβή να είναι υψηλή ή χαµηλή ανεξάρτητα από τις υπόλοιπες µέσα στη ϕωνολογική λέξη. Σε πιο σύνθετα συστήµατα µουσικού τόνου, όπως π.χ. στις κινέζικες γλώσσες, µπορούν να υπάρχουν πολλές τονικές κατηγορίες όπως ανοδικές, πτωτικές, επίπεδες, ανόδου-καθόδου κ.ά. Σε ένα τέτοιο σύστηµα µια συλλαβή χαρακτηρίζεται ϕωνητικά από τους ϕθόγγους και τον τόνο της. [...] Η σχέση του ύψους της ϕωνής µε τον τόνο εξαρτάται από το σύστηµα τονισµού της κάθε γλώσσας. Προφανώς για το µουσικό τόνο η σχέση αυτή είναι πολύ στενή, διότι ο µουσικός τόνος εκφράζεται ακουστικά κυρίως µέσα από το ύψος. ΄Οµως στην περίπτωση του δυναµικού τόνου τα πράγµατα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα. Στην αγγλική γλώσσα η ϕωνή έχει µεγαλύτερο ύψος στις τονισµένες συλλαβές, οι οποίες επιπλέον διακρίνονται από µεγαλύτερη ένταση και διάρκεια. Χρησιµοποιούνται δηλαδή και οι τρεις ακουστικές µεταβλητές σε συνεργασία για να εκφράσουν το ϕωνητικό τονισµό. Στην ελληνική γλώσσα η τονισµένη συλλαβή µπορεί να χαρακτηρίζεται και από ανοδικό ύψος ϕωνής (όχι από σταθερά µεγαλύτερο) αλλά µόνο όταν δεν συντρέχουν σηµαντικότεροι λόγοι διαµόρφωσης του ύψους, όπως αυτοί που περιγράφονται στην ενότητα του επιτονισµού.
Η περίπτωση του τονισµού είναι διαφορετική διότι η σχέση µεταξύ ύψους και τονισµού δεν είναι απλή. Ο τονισµός ουσιαστικά είναι το αποτέλεσµα της ιδιαίτερης προσπάθειας του οµιλητή για την εκφώνηση κάποιας συλλαβής και εκφράζει ακριβώς αυτήν την αυξηµένη ένταση. Η στιγµιαία αύξηση της υπογλωσσιδικής πίεσης έχει ως αποτέλεσµα την αύξηση της ροής του αέρα κατά τη διάρκεια της τονισµένης συλλαβής, άρα καταρχήν την αύξηση της έντασης. Η αύξηση του ύψους είναι ενδεχόµενη αλλά όχι υποχρεωτική, εφόσον αποτελεί δευτερεύον χαρακτηριστικό του τονισµού και µπορεί να εξουδετερώνεται από αντίθετη τροποποίηση της τάσης στο λάρυγγα για προσωδιακούς λόγους. Αν η τάση του λάρυγγα παραµένει σταθερή κατά την αύξηση της ροής αέρα για τον τονισµό τότε βεβαίως αυξάνει και το ύψος της ϕωνής κατά τη διάρκεια της τονούµενης συλλαβής. Τέλος, εξαιτίας του χρόνου που απαιτείται για τη σχετική αύξηση, και πάλι στο τέλος µείωση, της ροοής του αέρα, µια τονισµένη συλλαβή τείνει να είναι και αρκετά µεγαλύτερου µήκους από την αντίστοιχη άτονη.»
Α. Πρωτόπαπας, «Εισαγωγή στη φωνητική» (2003)
http://users.uoa.gr/~aprotopapas/CV/pdf ... s_2003.pdf
http://www.greek-language.gr/digitalRes ... #colabbr04
Άρα Πρωτόπαπας, Χρηστίδης και greek-language.gr δεν βρίσκονται στην ίδια γραμμή.
Δεν συμφωνώ για την ώρα, ούτε με την πρωτοκαθεδρία της έντασης, ούτε με της διάρκειας έναντι της μελωδικής διακύμανσης. Διαβάζω γιατί υπάρχουν πράγματα που δεν πολυκαταλαβαίνω και θα επανέλθω.

