Βορεια και Nοτια Σιπερία, συμβολη στη χαωδη διαφορά των
Γεγονότα του πολέμου και της κατοχής
http://ikee.lib.auth.gr/record/132386/files/Hoxha.pdf
Αποσπάσματα από την παραπάνω εργασία
''''''Με τη κατάρευση του μετώπου του 1940
πολλοι ορθόδοξοι ενταχθηκαν στην εθνικη αντισταση με το ΕΑΜ Αλβανιας....
σημαντικό ρολο στην επιλογή αυτή
επαιξε οτι και η
φυλετικη του συσταση του ΕΑΜ Αλβανιας καθως απαρτιζοταν κυρίως από Τοσκηδες του νότου ''''
'''Το
1942 το ΚΚΑ αρχισε να βρίσκει ανταπόκριση στους πλυθησμους της υπαίθρου
και ιδιαίτερα στο νοτο στους τοσκικούς πλυθησμούς μπεκτασήδων και ορθοδόξων'
''''Το Νοεμβρη του 1943 ,οι γερμανοι οργάνωσαν επιχείρηση κατα των Κομμουνιστικων ομαδων σε ολη τη χωρα
με αποτελεσμα
τον περιορισμων των ανταρτικων δυνάμεων στους ορεινους ογκους του νότου ''''
''''Κατα την απελευθερωση της Σκοδρας απο τις κομμουνιστικές δυνάμεις το Νοεμβριο του 1944 ,ντόπιοι εξεγερμενοι προσπαθησαν να ανακαταλαβουν την πολη...
Την ευθυνη της εξεγερσης την εριξε ο Χοτζα στον καθολικο κληρο ,
Ενβερ Χότζα...
''
'Οσο αναφορα την αιρεση των Μπεκτασήδων πολλοί από τους οπαδούς του εδειξαν πατριωτικη σταση
η ιδια κατασταση επικρατει και μεταξυ των ορθοδοξων χριστιανων :g030:τοσο της ιεραρχιας οσο και και αναφορικα προς τους πιστους...
Η καθολικη εκκλησια και ο κλήρος ηταν εξαιρετικα συντηριτικοι....
Μονο το δικο μας καθεστως ,η δικτατορία του προλεταριατου καταφερε και έθεσε τέρμα στην δωσιλογη δραστηριότητα της καθολικής εκκλησίας''''
Πάμε παρακάτω
Γερμανικό Εγγραφο για τη διαφορα Νοτου - Βορρα
και το ρόλο των Ελλήνων της Σιπερίας που επιβεβαιωνει ολα τα παραπάνω...
Γερμανικό εγγραφο με ημερομηνία 17.9.1943 οπως το παρουσιαζει ο Γκοντοβος στο περιοδικο Αρδην τευχος 114.....
Εκει αναφέρει μεταξύ άλλων .....
''''''
Το πρωτίστως ελληνορθόδοξο και κομμουνιστικά διαβρωμένο νοτιο τμήμα της χώρας ειναι στη μεγαλη πλειοψηφεία του εχθρικό απέναντι στη Γερμανία.
Αντιθέτως
η κεντρική και βόρεια Αλβανια δείχνει φιλογερμανική στάση.''''......
'''Το
κομμουνιστικό κόμμα μπόρεσε να βάλει πόδι στον ορθοδοξο πλυθησμό της νοτιας Αλβανίας
ο οποίος ειναι αναμεμειγμένος με σημαντικό ποσοστο Ελλήνων'''
Η νοτια Αλβανια και αν μερει η κεντρική κυριαρχούντε σχεδον ολοκληρωτικά από κομμουνιστικές συμμορίες..''.....
''
Στη κεντρική και βόρεια Αλβανία υπάρχουν κυρίως εθνικές ομάδες ,ορκισμενοι εχθροί Ιταλων και Κομμουνιστών.
Ηδη ορισμένες εξ αυτων εχουν τεθει στη διαθεση των στρατευμάτων μας''''
Οι περισσοτεροι Αλβανοι δείχνουν σεβασμό απέναντι στον Γερμανό και φροντίζουν να καλιεργησουν μια καλη σχέση μαζί του.''''
Συνεχιζεται ετσι εν πολλοις ο γλωσσικος ,πολιτισμικος, θρησκευτικος, κλπ διαχωρισμος που ειδαμε προηγουμενα .
Στο νότιο τμήμα οι Μπεκτασηδες και οι Ορθοδοξοι ....Στο βόρειο Σουνιτες και Καθολικοί

Με μωβ οι ορθόδοξοι....
Κάτω οσοι εξ αυτων μιλάνε ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ελληνικα η βλαχικά

Με κίτρινο οι Βλαχοφωνοι με μπλε οι ελληνόφωνοι
Κάποια πρώτα συμπεράσματα..
Παρατηρούμε καταρχάς οτι
η ορθοδοξια επιβίωσε στη λεγόμενη
ΝΕΑ ΗΠΕΡΟ , σημερινη Τοσκαρία...
Μια
πρώτη συνδεση δηλαδή της ελληνοφωνίας -του ελληνικου πολιτισμού με τον ορθοδοξη πίστη
Παρατηρούμε ομως και κάτι πιο συγκεκριμένο και σημαντικό
Οτι η ορθοδοξία
επιβιωσε κυριως και συμπαγώς σε μέρη που
κατοικουντε ΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
η κατοικουνταν μεχρι πριν μερικούς αιώνες
α]Απο ελληνόφωνους
β]Από Βλαχοφωνους
γ]Από αλβανοελληνοφωνους η αλβανοβλαχόφωνους
Μια
δευτερη λοιπόν συνδεση της ελληνοφωνίας , του ελληνικου πολιτισμικού υπόβαθρου με τον ορθοδοξη πίστη
Ποια είναι η Νεα Ηπειρος;;
Η ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΟΣ η αλλιώς ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΛΛΥΡΙΑ-ΙΛΛΥΡΙΑ ΓΚΡΕΚΑ
περιοριστηκε ΝΟΤΙΑ ΤΗΣ ΑΝΩΤΕΡΩ ΜΑΥΡΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ
και συμπιπτει σχεδον απόλυτα με τη σημερινή Τοσκερία
Καταρχήν από τον παραπάνω χάρτη [που συμπιπτει με ΟΛΕΣ τισ αναφορές αρχαίων συγγραφέων ]
Η ΠΑΛΑΙΑ ΗΠΕΙΡΟΣ συνέπιπτε με τη σημερινή Ηπειρο και ΟΛΗ τη σημερινή βορεια Ηπειρο....
Η ''''ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΟΣ''' ηταν η ελληνοιλλυρικη πλέον , νοτια Ιλλυρία, και για αυτό ονομάστηκε ΙΛΛΥΡΙΑ ΓΚΡΕΚΑ
Αξιοσημείωτο το εξής ...
ΟΙ
ΑΡΧΑΙΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ [και όχι οι Αρχαιοι Ελληνες ]
ονόμασαν την περιοχή αυτή ως '''Ιλλυρία Γρεκα''' και ''''Νεα Ηπειρο'''
''Ταύτην δή την οδόν εκ των περί την Επίδαμνον και την Απολλωνίαν τόπων ιούσιν
εν δεξιά μεν εστι τα Ηπειρωτικά έθνη κλυζόμενα τω Σικελικώ πελάγει μέχρι του Αμβρακικού κόλπου,
εν αριστερά δε τα όρη τα των Ιλλυριών..Στράβωνος Γεωγραφικά, Ζ', 323.
Παρά την πάροδο χιλιετιών από την πληροφορία του Στράβωνος και παρά τις εν τω μεταξύ παντοίες, ιδίως γλωσσικές[24], αλλοιώσεις διατηρούνται ευδιάκριτες πολλές πτυχές του περιπετειώδους και ταραχώδους βίου των κατοίκων των δυο πλευρών του Γενούσου.
''''
Επιπλέον,υπάρχουν φυλετικές διαφορές ανάμεσα στους Γκέγκηδες που ζουν στον άγριο βορρά και τους Τόσκηδες στο λιγότερο τραχύ νότο.
Θα έλεγε κανείς πως ανήκουν σε διαφορετικές εθνότητες
.Κα πράγματι αυτό συμβαίνει.Θα ήταν εύκολο να αποδείξει κανείς πως οι Αλβανοί δεν είναι ένας λαός αλλά μισή ντουζίνα λαοί. ''''(Frazer,σ. 257-258)
Λίγο υπερβολικές οι παρατηρήσεις του αλλά δεν διαφέρουν και τόσο πολύ από την τότε πραγματικότητα
πχ
Κ.Δ Σεγιόπουλος '''' τα βόρεια σύνορα της Ηπείρου''' σελ 66
'
Η έρευνα των λαογραφικών στοιχείων κατω του Γενουτσου ποταμού και ιδιαίτερα των ιστορικών λειψάνων
[ ηθη έθιμα , τραγουδι ,τροπος συνοικήσεως κλπ] καταδεικνύει οτι η χώρα νότια του Γενουσου
μοιάζει πολύ η μάλλον κατα πάντα προς τη νοτια Ηπειρο...
Ενώ τα ιδια αναφέρει
τα ιδια και ο Αινιάν για τους
νότιους Αλβανους εχθρους των Ελλήνων κατα το 1821...
''''Η δύναμις του Ομέρ Βρυώνη
εσύγκειτο από Αλβανούς έχοντες την αυτήν ενδυμασίαν, τον αυτόν οπλισμόν
και τα αυτά σχεδόν ήθη και έθιμα με τους Έλληνες[/b][/i]».''''
[Απομνημονεύματα Δημητρίου Αινιάν , Η βιογραφία του Γεωργίου Καραϊσκάκη" σελ 323].
Ενώ και ο
Κοσμάς Θεπρωτός αναφέρει..
''
Οι Γκέκηδες διαφέρουν πολύ από τους Ηπειρώτες Αρβανίτες ,
κατα τον ιματισμό , το ανάστημα τον οργανισμό και το πνεύμα..'''
Ηπειρωτικά χρονικκά τόμος 6 σελ 58
Aκριβώς τα ίδια και από τον Κουτσονίκα
Για τη διαφορά των 2 αυτών περιοχών και των πλυθησμώνπου είναι εξοφθαλμα διακριτή ως σήμερα
αναφέρει
ο Σουλιώτης Κουτσονίκας ..
Σελίδα 135 τομος Β
http://arvanitis.eu/wp-content/uploads/ ... %CF%82.pdf
Αναφέρει τα εξης ....
Για του Τοσκοφωνους ως το Ντουράτσο-Δυρράχιο ....
''προερχοντε εκ της ελληνικής φυλής ,
διαφέροντες μονο κατα τη διαλεκτο
αλλα έχοντες την αυτη φυσιογνωμια,νοημοσύνη τα αυτά ήθη έθιμα σύμφωνα με τα των κατοίκων της ελευθέρας Ελλάδας
.... εκ των εθιμων μετεβληθησαν οσοι παρεδεχθησαν τον ισλαμισμο.....
Ενω για τους Γκέκηδες αναφέρει ....
'''...
Εις τους κατοικους της Ιλλυριας δεν βλεπει τις τα αυτα πραγματα
γιατι αν μεταβη στα ενδοτερα ,προς το Ιλλυρικο.
αμεσως παρουσιαζοντε
φυσιογνωμιαι διαφορετικαι,
αναστηματα μεγαλυτερα ,
γλωσσα τραχυτερα,
και ηθη διαφορετικα..
Μπορεί να είναι υπερβολική η αναφορά του σε'''''' ελληνονγενείς Τοσκηδες''''
αλλά
δειχνει οτι η διαφορετικότητα αυτη των αρχαίων χρόνων διατηρήθηκε ως τα νεότερα χρόνια
μεταξυ των 2 αυτών περιοχών
Αλλά και η γλώσσα η σκιπεταρικη
ηταν μεν η ίδια στις 2 αυτές διαφορετικές φυλές
αλλά με μεγάλες διαφορές προφοράς ,συνταξης και λεξιλογίου.
Μερικές χαρακτηριστικές μαρτυρίες
George Finley σελ 80 ''Η Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως
''
'Εις Γκέκας και είς Τόσκας δεν εννοούσι αλλήλους κατα την πρώτη συνάντησην..'''
'''Ή διαλεκτική διαφορά μεταξύ Γκέκηδων και Τόσκηδων εΐνε τοιαύτη
ώστε ό αλβανόφιλος Hahn αναφέρει δτι
οί απεσταλμένοι τοϋ Άλή πασα τών ’Ιωαννίνων πρός τον Μουσταφα πασαν τής Σκόδρας, αν και ’Αλβανοί την καταγωγήν,
ήσαν ύποχρεωμένοι νά έχουν μαζί τους καί διερμηνείς , έάν τυχόν οΐ ίδιοι δέν έγνώριζον τήν Γκέγκικην γλώσσαν»
Οι ιδιοι οι Ελληνες το 18121 διαχώριζαν Γκέκηδες και Τόσκηδες σαν να ηταν 2 διαφορετικοί λαοί
Δημήτριος Αινιάν σελ 232 ''Απομνημονευματα Καραισκάκη κι αλλων αγωνιστών'''
'''Οι εχθροι επιτίθεντο εις το χωριό από τρία διαφορετικά μέρη,
από δεξιά οι Αλβανοί ,
κατά πρόσωπο οι Χαλδουπηδες
από δε αριστερά οι Γκέκηδες..'''
Φραντζής, Αμβρόσιος, Επιτομή της Ιστορίας της αναγεννηθείσης Ελλάδος Τόμος 2
'''
Καθότι αυτοί Γκέκηδες όντες και Αλβανοί κατηφάνησαν πολλούς Αραβας και αναχώρησαν δια την πατρίδα των'''
Και ο Σουρμέλης σελ 174 '''Ιστορια των Αθηνών''' ,
αναφέρει κάτι παρόμοιο....
''
''Ησαν μετ αυτων πολλα γενη βαρβαρων,Βοσνακηδες,Γκεκηδες ,Aλβανοι ,Ασιανοι ...Οι Γκέκηδες καθοπτώμενοι αλαζονικώς των Αλβανών ,οτι εδήχθησαν άνανδροι στη κατάληψη του Λεονταρίου''
Ο Τρικούπης αναφέρει στην πολιορκία της Ακρόπολης υπό τον Κιουταχή
περιστατικό
όπου Αλβανοί ειρωνεύονται
Γκέγκηδες μετά από αποτυχημένη έφοδό τους. .
Ακομα και προσεχτικοι ξενοι περιηγητες οπως ο Πουκεβιλ τους διαχωρίζουν ...
'''''.... τή ταχύτητει τής οπισθοχωρήσεως ενέπεσαν
εν τώ μέσω τήν Γκέκηδων Σκυπετάρων (Αλβανοί τής Σκόδρας),
οίτινες έκραζον ότι τούς εδολοφόνουν ,καί ότι οι Αλβανοί Ηπειρώται [Τοσκηδες] τούς επρόδιδον.
[Απομνημονεύματα Πουκεβίλ β]
Αλλος ένας διαχωρισμός μεταξύ των 2 αλβανικών φυλών
από τους ιδιους τους Αλβανούς αυτή τη φορά αλλά και τον Φωτάκο
[Χρυσανθακόπουλος Απομνημονεύματα περί της Ελληνικής Επαναστάσεως - Τόμος β΄ ]
Ανέφερε προς τους Ελληνες ένας Αλβανός λιποτάκτης
'''Και αν θελετε να φυγετε να περασετε απο το ταμπούρι το δικό μας ,
αλλά να φυλάγεσθε από τους Γκέκηδες μην σας βαρέσουν....
Aυτά είπε ο Αλβανός προς τον Σταυρόπουλο...
Τα οχυρώματα των Αλβανων δεν τους βάρεσαν , από τα δε Γκέκικα ταμπούρια οι Γκέκηδες δεν βγήκαν καθόλου από αυτά'''
Κασομουλης σελ 198 ''Ενθυμήματα στρατιωτικά της Επαναστάσεως των Ελλήνων 1821-1833''' Τόμος 1...
''
Οι Τούρκοι εις αυτόν τον πόλεμο εφάνησαν ως 4.000 ,Αλβανοί ,Γκέκηδες και Κόνιαροι...'''
Είναι επίσης χαρακτηριστικο
οτι μόνο οι νοτιότεροι των Τοσκηδων είχαν
οι ΙΔΙΟΙ αίσθηση της φυλετικής συγγένιας με τους Ελληνες
Σελ 80 Ζωτος Μολοσσος ,Ηπειρωτικαι μελέται
Οι ΝΌΤΙΟΙ Τουρκαλβανοί [Αργυροκάστρου , Πρεμετής κλπ ] λέγουν για τους Ρωμιους συντοπίτες τους
''γιάστε νγκα Μπέσα Γεμι Βλεζερ'''
τουτέστιν '''Εξω από τη πίστη είμαστε αδέρφια'''
http://balkaneana.eu/explore/uploads/pd ... 93f68a.pdf
Για τις επαρχίες Λεσκοβικιου ,Καραμουρατιάς κλπ αναφέρει
''
Στην πλειοψηφεία τους οι μουσουλμανικοί αυτοι πλυθησμοί ,
αν και θεωρουσαν, όπως ολοι οι Τοσκηδες,οτι είναι συγγενικός λαός με τους Ελληνες ...''''
Υπάρχουν
Αλβανοι που ισχυρίζοντε οτι ειναι οι '''γνήσιοι''' και αυτοί φυσικά βρίσκοντε στον απώτατο βορρά
Ο Βασίλης Ραφαηλίδης στο βιβλίο του «Οι λαοί των Βαλκανίων» εκδόσεις ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ Αθήνα 1994 σελ181 γράφει:
«…………..
οι Κοσσυφοπεδίτες Αλβανοί ισχυρίζονται πως αυτοί είναι οι ‘γνήσιοι’ Αλβανοί!»
Θα κλείσουμε
με την επιστολή του ΥΨΗΛΑΝΤΗ στους αρχηγους των Τοσκικών στρατευμάτων
Φιλήμων τόμος Δ σελ 447 ,Δοκιμιο περι της ελληνικης επαναστασεως...
'''ΑΝΔΡΙΟΙ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΙ ΑΡΧΗΓΟΙ ....ΣΟΥΛΕΙΜΑΝ ΜΕΤΟ ΚΑΙ ΛΟΙΠΟΙ ΤΟΣΚΗΔΕΣ''''
'''
Αλλα εσεις ω ανδρίοι Τόσκηδες δεν κατάγεσθε από τους μικρόψυχους ανατολίτας ... αλλά είστε απόγονοι των προγόνων μας ηρώων...'''