Κυριακή, 21 Νοεμβρίου 1954. Δέκα χρόνια μετά την Απελευθέρωση, ο πρώτος γύρος των δημοτικών εκλογών της Θεσσαλονίκης έκρυβε μια πελώρια έκπληξη: με πρώτο τον κεντροαριστερό Μηνά Πατρίκιο, που υποστηρίχθηκε από την ΕΔΑ κι απέσπασε το 36,7% των ψήφων, δεύτερος σε σειρά επιτυχίας (με 17.682 ψήφους και 24,3%) ήρθε ο Σωτήριος Γκοτζαμάνης, πολιτικός προϊστάμενος όλων των οικονομικών υπουργείων κατά την πρώτη φάση της Κατοχής, όταν χιλιάδες Ελληνες πέθαναν από την πείνα κι άλλα τόσα σπίτια άλλαξαν χέρια για έναν τενεκέ λάδι.
Η έκπληξη επιβεβαιώθηκε και στον δεύτερο γύρο (28/11), καθώς ο Γκοτζαμάνης απέτυχε μεν να εκλεγεί, τιμήθηκε όμως από 31.652 Θεσσαλονικείς μ’ ένα διόλου ευκαταφρόνητο 43,4%. Ο μόνος υπουργός της Κατοχής που τόλμησε μεταπολεμικά να εκτεθεί στη λαϊκή ετυμηγορία δικαιούνταν να θεωρεί τον εαυτό του εκλεκτό της μισής σχεδόν συμπρωτεύουσας και σύμπασας της εθνικοφροσύνης της!

Κυριακή, 30 Νοεμβρίου 1958. Δύο μέρες μετά τον θάνατό του από ουραιμία σε ηλικία 74 ετών, ο Γκοτζαμάνης κηδεύεται στη συμπρωτεύουσα «μετά τιμών», σε τάφο που δώρισε ο δήμος, δαπάνη της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (που μέχρι σήμερα τον κατατάσσει στους «μεγάλους ευεργέτες» της) και με συμμετοχή των αρχών και όλης της «καλής κοινωνίας» της πόλης.
Οπως διαβάζουμε στο ομόφρον «Φως» της επομένης, τη νεκρώσιμη ακολουθία έψαλαν ο μητροπολίτης Ιωακείμ κι ο επίσκοπος Ταλαντίου Στέφανος· παρέστησαν δε ο υπουργός Βορείου Ελλάδος Αύγουστος Θεολογίτης, ο αντιπρόεδρος της Βουλής Βασίλειος Βασιλικός, τέσσερις βουλευτές της Μακεδονίας, δήμαρχοι της περιοχής, πολιτευτές, «εκπρόσωποι του επιστημονικού, εμπορικού, βιομηχανικού και βιοτεχνικού κόσμου, διευθυνταί Τραπεζών και λοιπών οργανισμών, εκπρόσωποι όλων των λαϊκών τάξεων, ανώτεροι δημόσιοι υπάλληλοι, τα προεδρεία διαφόρων συλλόγων, οργανώσεων και σωματείων της πόλεως και πλήθος κόσμου». Τον επικήδειο εκφώνησε ο γενικός γραμματέας της ΕΜΣ, Αλέξανδρος Λέτσας, «αναφερθείς εις το εθνικόν έργον και την δράσιν του εκλιπόντος πολιτικού ανδρός».

Ανάμεσα στις επώνυμες συμμετοχές που καταγράφηκαν στον Τύπο, ξεχωρίζουμε τον πανεπιστημιακό καθηγητή Βασίλειο Εξαρχο − γνωστό στους αναγνώστες της στήλης από τον σκληρό δικαστικό αγώνα που έδωσε επί Κατοχής για τη νομή του οροφοδιαμερίσματος και των επίπλων ενός από τους Εβραίους συμπολίτες του που κατέληξαν στο Αουσβιτς («Εφ.Συν.», 23/1/2016).
Λεπτομέρεια φαινομενικά ασήμαντη, αποκαλυπτική όμως για το αθέατο υπόστρωμα που καθιστούσε δυνατή μια τόσο πανηγυρική αποκατάσταση του υψηλόβαθμου δωσιλογισμού στην πόλη που έχασε το ένα πέμπτο του προπολεμικού πληθυσμού της κατά το χιτλερικό Ολοκαύτωμα.
Τετάρτη, 13 Μαρτίου 1957. Μεταξύ δημοτικών εκλογών και επίσημης κηδείας, η δημόσια πολιτικοϊδεολογική αποκατάσταση του Γκοτζαμάνη πραγματοποιείται εξίσου πανηγυρικά στην αίθουσα τελετών της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.
Ο κατοχικός υπερυπουργός -μαιευτήρας το επάγγελμα- έχει κληθεί να μιλήσει στην ελίτ της συμπρωτεύουσας, όχι φυσικά για τα πεπραγμένα του, αλλά για το θέμα που συνέχει την ντόπια εθνικοφροσύνη: την «παρά των Ελλήνων κατάκτησιν της Ασίας υπό την ηγεσίαν του Μεγάλου Αλεξάνδρου».
Χάρη στην κοινωνική εμβέλεια των οικοδεσποτών, η προαναγγελία της εκδήλωσης φιλοξενούνταν επί μέρες ακόμη και στις τοπικές εφημερίδες που, τρία χρόνια νωρίτερα, θεωρούσαν αδιανόητη την εκπροσώπηση των Θεσσαλονικέων απ’ τον ομιλητή. Διόλου πρωτότυπη αλλά πολιτικά λειτουργικότατη, η διάλεξη του τελευταίου θα συμπυκνώσει άλλωστε όλες εκείνες τις συντεταγμένες του ελληνομακεδονικού εθνικισμού που μεσουρανούν μέχρι τις μέρες μας.
Προλογίζοντάς τον, ο γενικός γραμματέας της Εταιρείας θα υπενθυμίσει απ’ την πλευρά του το υλικό υπόβαθρο αυτής της αναγνώρισης: ως υπουργός Οικονομικών του Τσολάκογλου, ο Γκοτζαμάνης είχε χαρίσει στην ΕΜΣ το «φιλέτο» των 2 στρεμμάτων μπροστά στον Λευκό Πύργο, που φιλοξενεί τα σημερινά γραφεία της και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Ν.Δ. 2099/1943).
«Ανευ της δωρεάς ταύτης, η οποία εγένετο υπέρ του μεγάλου σκοπού της Εταιρείας, σε πείσμα μερικών στενοκεφάλων υπαλλήλων», διαβάζουμε στο επίσημο κείμενο της προσφώνησης, «δεν θα ήτο δυνατόν να έχωμεν ούτε την Εταιρείαν ούτε τα κτίριά της, ούτε επιστημονικόν μορφωτικόν και εκπολιτιστικόν έργον».
Ποιος ήταν, όμως, ο Σωτήριος Γκοτζαμάνης, που παρά την κατοχική θητεία του (ή, μάλλον, εξαιτίας της) τιμούνταν τόσο απροκάλυπτα ως ο κατεξοχήν εκφραστής του πατριωτικού φρονήματος των Ελλήνων Μακεδόνων;
Η προσωπική διαδρομή του, αντιπροσωπευτική μιας ολόκληρης γενιάς Βορειοελλαδιτών εθνικιστών, αποδεικνύεται εξαιρετικά διαφωτιστική για τα συστατικά στοιχεία που συγκρότησαν (και συγκροτούν ώς τις μέρες μας) την ιδιάζουσα εθνικοφροσύνη της συμπρωτεύουσας και της ενδοχώρας της.
Για την αποκρυπτογράφησή της, εκτός από δημοσιεύματα του Τύπου και τα έξι φυλλάδια που εξέδωσε ο ίδιος, διαθέτουμε επίσης δύο διαμετρικά αντίθετες επεξεργασίες από πανεπιστημιακούς του ΑΠΘ: την εξωραϊστική βιογραφία του που δημοσίευσε το 2001 ο Ιάκωβος Μιχαηλίδης, με δεδηλωμένο σκοπό την ιστοριογραφική αποκατάστασή του, και μια διεισδυτική κριτική εισήγηση του Σπύρου Μαρκέτου σε διεθνές επιστημονικό συνέδριο το 2006.
https://www.efsyn.gr/themata/fantasma-t ... galexandro


