Έζησε ακριβώς πάνω στην εποχή που πολιτικά διαμορφώνονταν το πρότυπο μεσαίωνα και έγινε ο άνθρωπος που του έδωσε και ιδεολογικό του πλαίσιο,έχοντας πολύ καλή γνώση της θέση του στην ιστορία. Ο Αγώνας του δε να προστατέψει το δόγμα από τις αιρέσεις είναι αξιοσημείωτος αλλά φυσικά πιο αξιοσημείωτο ότι ανέλαβε προσωπικά να φτιάξει ένα φιλοσοφικό πλαίσιο για να υπερασπιστεί τον χριστιανισμό από τις "επιθέσεις" των παγανιστών,τόσο στιβαρό που ουσιαστικά εξαφάνισε τους πρώτους και δεν είδε κανένα σοβαρό για περίπου 1000 χρόνιαΟ Αυγουστίνος Ιππώνος (Aurelius Augustinus Hipponensis, 13 Νοεμβρίου 354 – 28 Αυγούστου 430), γνωστός και ως Άγιος Αυγουστίνος, ήταν Χριστιανός θεολόγος και φιλόσοφος, του οποίου τα συγγράματα επηρέασαν την ανάπτυξη του Δυτικού Χριστιανισμού και της Δυτικής φιλοσοφίας. Επίσης, ήταν ένας από τους πολυγραφότερους συγγραφείς της λατινικής πατρολογίας.
Γεννήθηκε στην Ταγάστη της Νουμιδίας της Αφρικής, το σημερινό Σουκ Αράς της Αλγερίας, μικρή ορεινή επαρχιακή πόλη. Ήταν ο μεγαλύτερος γιος της Αγίας Μόνικας – όνομα Βερβέρικο – και του Πατρικίου, Ρωμαίου πολίτη ειδωλολάτρη ως προς τις θρησκευτικές πεποιθήσεις. Ο πατέρας του βαφτίστηκε Χριστιανός λίγο πριν πεθάνει.
Την πρώτη μόρφωσή του την έλαβε στην Ταγκάστα και ήταν λατινική αποκλειστικά, τα Μάδαυρα και εν συνεχεία σπούδασε ρητορική στην Καρχηδόνα, ακολουθώντας τις πατρικές επιθυμίες για ρητορικές σπουδές. Όταν πέθανε ο πατέρας του διέκοψε τις σπουδές του και επέστρεψε στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Ένας όμως συντοπίτης του, ο Ρωμανιανός θέλησε να τον ενισχύσει οικονομικά για να συνεχίσει τις σπουδές του. Σε αυτόν θα αφιερώσει αργότερα το πρώτο του σύγγραμμα ο Αυγουστίνος.
Ο Ιερός Αυγουστίνος σε μικρή ηλικία ακολούθησε το φιλοσοφικό ρεύμα του Ορτενσίου του Μάρκου Τύλλιου Κικέρωνος. Εν συνεχεία εντάσσεται στο ρεύμα του Μανιχαϊσμού που ήταν σε ιδιαίτερη έξαρση τον 4ο αιώνα και παραμένει ακόλουθός του για 7 έτη. Σε ηλικία δεκαέξι ετών γνωρίζεται και με μία χριστιανή με την οποία ζει εκτός γάμου για δεκαπέντε χρόνια και αποκτά μαζί της έναν γιο, τον Αδεοδάτο. Θα την εγκαταλείψει μετά από σχετική προτροπή της μητέρας του, αργότερα στο Μιλάνο επειδή τον εμπόδιζε στην σταδιοδρομία του. Στο ίδιο διάστημα δρα ως διδάσκαλος της ρητορικής στην Ταγκάστα και την Καρχηδόνα. Το 383 μεταβαίνει στη Ρώμη, οπου και συνεχίζει το διδακτικό του έργο. Στη Ρώμη και μετά από έντονη εσωτερική αναζήτηση, καθώς πλέον και η διδασκαλία του Μανιχαϊσμού δεν κάλυπτε τις πνευματικές ανησυχίες και αναζητήσεις του, θέλγεται από τη διδασκαλία του Αμβροσίου επισκόπου Μεδιολάνων και σε συνδυασμό με την έντονη ενασχόλησή του με τον Πλάτωνα προσέρχεται στο χριστιανισμό.
Το 387 βαπτίζεται Χριστιανός από τον Αμβρόσιο. Το 391 χειροτονείται ιερέας αφού ήδη από το 388 έχει επιστρέψει στην Βόρειο Αφρική. Το 395 εκλέγεται επίσκοπος Βασιλικού Ιππώνος (Hippo Regio), της Νουμιδίας. Εκεί θα ξεχωρίσει για την ποιμαντική του δραστηριότητα αλλά και την έντονη αντι-αιρετική του δράση, αφού ως επίσκοπος ο Αυγουστίνος αντιμετώπισε και τελικά σταμάτησε το σχίσμα του Δονατισμού, συγκαλώντας πολλές τοπικές Εκκλησιαστικές Συνόδους. Επίσης, η Σύνοδος της Καρχηδόνος το 411 καταδίκασε την αίρεση του Πελαγιανισμού και ο Αυγουστίνος αναγνωρίστηκε ως ο κύριος υπερασπιστής της Ορθοδοξίας. Τελικά, το 426 παραιτήθηκε από επίσκοπος, αλλά πέρασε τα τελευταία του χρόνια πολεμώντας τον Αρειανισμό.
Το τέλος της ζωής του ήλθε στις 28 Αυγούστου 430 κατά την διάρκεια της πολιορκίας της Ιππώνος από τους Βανδάλους, όταν προσεβλήθη από υψηλό πυρετό.
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF ... E%BF%CF%82
!!! DEVELOPMENT MODE !!!
Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Συντονιστής: ΟΥΤΙΣ
-
Nero
Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
- Βινόσαυρος
- Δημοσιεύσεις: 6335
- Εγγραφή: 26 Απρ 2018, 05:38
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Ο υιός των δακρύων
και εμπνευστής πολλών ντειστών διαφωτιστών
ΥΓ στη φιλοσοφία έπρεπε να το βάλλεις
και εμπνευστής πολλών ντειστών διαφωτιστών
ΥΓ στη φιλοσοφία έπρεπε να το βάλλεις
Αλληλεγγύη στην κα. Σταυράκη-Πατούλη.
Αλληλεγγύη στην αδελφότητα Κυρίλλου και Μεθοδίου.
Αλληλεγγύη στον κ. Καιρίδη.
Αλληλεγγύη στην κα. Συγγενιώτου.
Αλληλεγγύη στην αδελφότητα Κυρίλλου και Μεθοδίου.
Αλληλεγγύη στον κ. Καιρίδη.
Αλληλεγγύη στην κα. Συγγενιώτου.
-
Nero
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
δε νομίζω ότι ο ίδιος θα έκανε τέτοιο διαχωρισμόΒινόσαυρος έγραψε: 22 Οκτ 2018, 16:10 Ο υιός των δακρύων
και εμπνευστής πολλών ντειστών διαφωτιστών
ΥΓ στη φιλοσοφία έπρεπε να το βάλλεις
-
Nero
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
εν ολίγοις,είναι ο άνθρωπος που έβαλε τέλος στην ελληνορωμαική vita activa και ως αμαρτία την πιο σημαντική αξία του αρχαίου κόσμου-τη δόξα και πρότεινε στους χριστιανούς ως απάντηση στα δεινά που ζούσαν να κρατάνε κάτω το κεφάλι και να θυμούνται ότι πάνω απ'όλα είναι πολίτες της πολιτείας του θεού και οι ανθρώπινες πάνε και έρχονται συνεχώς γιατί αυτή είναι η μοίρα τους(κυριολεκτικά). Σκληρός πεσιμισμός για σκληρές εποχές 
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Απαισιόδοξος. Δεν είχαν ανακαλύψει τα ναρκωτικά ακόμα;
Ένα το Χελιδόνι κι η Ανοιξη ακριβή
Warn your gods about our wrath. None may stand against space marines.
Warn your gods about our wrath. None may stand against space marines.
-
Nero
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Πρέπει να δοκίμασε πολλά στην ταραγμένη νιότη του,όταν γνώρισε τον άγιο Αμβρόσιο και είδε το φως του χριστιανισμού
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Εντωμεταξύ αν δω φιλόσοφο ή άνθρωπο της νόησης γενικότερα ένθεο, δε ξέρω πέφτει λίγο στα μάτια μου.
Ένα το Χελιδόνι κι η Ανοιξη ακριβή
Warn your gods about our wrath. None may stand against space marines.
Warn your gods about our wrath. None may stand against space marines.
-
Nero
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Χωρίς αμφιβολία ο χριστιανισμός και ειδικότερα η χριστιανική θεολογία είναι αυτή που έπαιξε το καθοριστικότερο ρόλο στην αλλαγή του παραδείγματος στο πεδίο της φιλοσοφίας της ιστορίας από τον κύκλο στην γραμμή.
Πρόκειται για μια γραμμική ανάγνωση της ιστορίας που έχει μια αρχή , την πτώση από τον παράδεισο και έχει από ένα τέλος την δευτέρα παρουσία. Μιλάμε δηλαδή για ένα βέλος που καταλήγει στην δεύτερη και καθοριστική παρουσία του θεού που θα κρίνει ζώντες και νεκρούς.
Ενώ πρέπει να επισημάνουμε πως σε αυτή την γραμμική πορεία προς το τέλος, το πλέον σημαντικό ρόλο παίζει η θεία πρόνοια , μια έννοια που παραπέμπει εν πολλοίς σε ένα θεϊκό σχέδιο που συχνά εξελίσσεται χωρίς την γνώση των ανθρώπων και αφορά την έκβαση της ιστορίας.
Η πλέον εμβληματική φυσιογνωμία στοχαστή, φιλόσοφου και θεολόγου που έπαιξε το πλέον σημαίνοντα ρόλο στο να συστηματοποιηθεί η συγκεκριμένη οπτική της φιλοσοφίας της ιστορίας είναι ο Άγιος Αυγουστίνος . Και λέμε να συστηματοποιηθεί καθώς οι ρίζες της βρίσκονται σε μια βιβλική ανάγνωση για το πώς εξελίσσεται η ιστορία.
Ο Αυγουστίνος γεννήθηκε το 354 μχ στην Ταγάστη της Νουμαδίας στην Β. Αφρική. Ήταν γιος Ειδωλολάτρη, που στην συνέχεια βαφτίστηκε χριστιανός, και μιας μητέρας πιστής χριστιανής που η σχέση της με τον Αυγουστίνο έπαιξε το καθοριστικό ρόλο στο να βαφτιστεί χριστιανός ο Αυγουστίνος.
Έχοντας αποκτήσει μια κλασική παιδεία κατά βάση Λατινική- έχοντας μελετήσει την Αινειάδα του Βεργίλιου και τον Κικέρωνα- ασχολήθηκε με την Ρητορική αλλά το 387 μχ βαφτίζεται χριστιανός. Στην αρχή ο Αυγουστίνος , έχοντας αποκτήσει κλασική παιδεία δεν ενθουσιάζεται και ιδιαίτερα από την άγαρμπη θεολογία και φιλοσοφία του χριστιανισμού των πρώτων χρόνων. Έντονα προβληματισμένος από την σχέση καλού – κακού δεν μπορούσε ακόμη να κατανοήσει πως ένας πανάγαθος και παντοδύναμος χριστιανικός θεός άφηνε να υπάρχει το κακό στο κόσμο.
Την πρώτη απάντηση την βρήκε στο σύστημα του μανιχαισμού. Στο θρησκευτικό σύστημα ενός πέρση προφήτη, του Μάνη, που θεωρούσε πως στο κόσμο υπάρχει μια αδυσώπητη μάχη μεταξύ του καλού και του κακού. Ένας δυϊσμός που θα τον συναντήσουμε με μια διαφορετική μορφή στην πολιτεία του θεού του Αυγουστίνου.
Παράλληλα προσεγγίζει αντιλήψεις στωικές, που χώριζε τον κόσμο σε καλό και καλό και αργότερα προσεγγίζει αντιλήψεις νεοπλατωνικές που βλέπουν το κακό ως ατέλεια που απομακρύνεται από την δύναμη του αδιαίρετου «ενός». Στον νεοπλατωνικό Πλωτίνο το κακό είναι απλώς η απουσία του θεού. Για τον μετέπειτα χριστιανό Αυγουστίνο η θέληση του καλού είναι έργο θεού , η θέληση του κακού είναι τα σκουπίδια που πέφτουν από το έργο του θεού.
Ο νεοπλατωνισμός του και η στενή σχέση με την μητέρα του τον έφερε κοντά στο νεοπλατωνικό και χριστιανό επίσκοπο Αμβρόσιο που του άλλαξε την ζωή.
Μια αλλαγή που είχε ως αποτέλεσμα να χωρίσει με την ερωμένη του που είχε μαζί της παιδί και τον οδήγησε σε μια σχεδόν μοναστική χριστιανική ζωή, με αποχή από τις σαρκικές απολαύσεις, οργανώνοντας την χριστιανική κοινότητα. Χειροτονείται ιερέας και επίσκοπος και αργότερα γίνεται άγιος της καθολικής εκκλησίας. Η συνεισφορά του αναγνωρίζεται όμως και από την ορθόδοξη.
Κατανοούμε πως και πρόσωπο του Αυγουστίνου δεν έχουμε μια δραματική ρήξη μεταξύ ελληνικής φιλοσοφίας και χριστιανικής θρησκείας κατά μια έννοια ο Αυγουστίνος «εκχριστιάνεσαι» τον Πλατωνισμό. Μόνο σε αυτόν τον πλατωνίζοντα θεό του βρήκε ησυχία, όπως και ο ίδιος έγραφε: «Ανήσυχη είναι η καρδία μας, ώσπου έρχεται και ησυχάζει σε Σένα»
Το έργο που τον συνδέει με την φιλοσοφία της ιστορίας είναι αυτό της «ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ». Ένα έργο που δεν μπορούμε με ευκολία να πούμε είναι μια φιλοσοφία της ιστορίας , ο Κ. Λέβιτ μιλάει για μια δογματική – ιστορική ερμηνεία του χριστιανισμού. Αντίθετα σύμφωνα με τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο είναι ο πρώτος φιλόσοφος παρατηρητής της ιστορίας εν γένει. Ο ιδρυτής της φιλοσοφίας της ιστορίας. Ο πρώτος δηλαδή ο οποίος συνέλαβε θεωρητικώς την ιδέα της ιστορίας , την οποία κατέστησε δυνατή διαμέσου του ιουδαϊσμού.
Εδώ όμως πρέπει να επισημάνουμε πως για τον ίδιο τον Αυγουστίνο φιλοσοφία και θεολογία δεν διαχωρίζονται απόλυτα εντός μιας ιεραρχικά δομημένης ολότητας, με ένα θεό που βρίσκεται εξω από αυτή την ολότητα. Αυτό όμως δεν τον οδηγεί να απορρίπτει την γνώση και τον λόγο που τον συνδέει όμως με την πίστη.
Πίστη και γνώση που την στρατεύει σε μια γραμμική αντίληψη για το χρόνο που στέκεται απέναντι στην κυκλική αντίληψη για το χρόνο, καθώς η γραμμική προσέγγιση γεννάει την ελπίδα και προσδοκία για την λύτρωση σε αντίθεση με την κυκλική. Για τον Αυγουστίνο ο χρόνος δημιουργείτε μετα την πτώση από τον παράδεισο και θα λήξει με το «Σάββατο των Σαββάτων». Ένας αντικειμενικός χρόνος που προσεγγίζεται από τον καθένας μας υποκειμενικά. Όπως θα τον κάνει αργότερα ο Χούσλερ και ο Χάιντεγκερ.
Σε αυτό το σημείο ας πάρουμε υπόψιν μας το ιστορικό πλαίσιο της περιόδου. Περίοδος ιστορικής παρακμής της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και λεηλασίας της Ρώμης από τους βαρβάρους Γότθους το 410 μχ, που εντυπωσίασαν τον τότε γνωστό κόσμο. Πρέπει να επισημανθεί πως οι βάρβαροι κατακτητές με ευκολία πέρασαν στο χριστιανισμό, επηρεαζόμενοι από τον πρωτόλειο και άγαρμπο πρωτοχριστιανικό λόγο σε αντίθεση με τους Ρωμαίους που επιζητούσαν πιο εκλεπτυσμένα θεολογικά και φιλοσοφικά συστήματα. Μια εξέλιξη που για τους οπαδούς της θειας πρόνοιας τους έδινε απαντήσεις για την πτώση της Ρώμης, όπως και πριν μας έδινε απαντήσεις για την ύπαρξη της ρώμης, όπως και ο ίδιος ο Αυγουστίνος έχει περιγράψει.
Αλλά ας δούμε την«ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ»:Σε αυτό το βιβλίο του Αυγουστίνου η ιστορία προσλαμβάνει μια μορφή πορείας ή καλύτερα οδοιπορίας με κατάληξη αποτελεί η ίδια η έξοδος από την ιστορία , η μετάβαση σε εκείνο το «αιώνιο Σάββατο των Σαββάτων», σε εκείνη την αιώνια ειρήνη εντός των κόλπων της πολιτείας του θεού.
Για τον Αυγουστίνο η ιστορία ξεκινά με την πτώση από το παράδεισο , χωριζόμενη σε 6 μεγάλες περιόδους, με την έβδομη να συνιστά το αιώνιο Σάββατο του παραδείσου. Η ύπαρξη 7 περιόδων ιστορικής εξέλιξης και 7 ημερών δημιουργίας από τον βιβλικό θεό δεν νομίζουμε πως είναι τυχαία. Όπως ο θεός χρειάζεται 7 μέρες για να φτιάξει τον κόσμο , έτσι θέλει και 7 περιόδους για στήσει την πολιτεία του. Η ιστορία είναι το εργαλείο του θεού για το στήσιμο της βασιλείας του.
Στο έργο του Αυγουστίνου διακρίνουμε δυο πολιτείες:Την πολιτεία του ανθρώπου ή της γης το συνάντησα και στις δυο μεταφράσεις(civitas terrena)που δημιουργήθηκε από τον φονιά Κάιν και την πολιτεία του θεού(civitas dei) που δημιουργήθηκε από τον φονευθέντα Άβελ. Κατευθείαν βλέπουμε τόσο την βιβλική καταγωγή και το πλαίσιο της πολιτείας του θεού, όσο και την βαθιά απαισιοδοξία του Αυγουστίνου για τον άνθρωπο.
Η πολιτεία του ανθρώπου έχει ως χαρακτηριστικό γνώρισμα την τον εγωιστικό έρωτα, υπεροψία, τον εγωισμό, την καταφρόνηση του θεού. Σε αυτήν οι ηγεμόνες διακατέχονται από την μανία να καθυποτάξουν τους υπηκόους. Είναι η πολιτεία της απιστίας Αντίθετα η πολιτεία του θεού έχει ως χαρακτηριστικό γνώρισμα την ταπεινοφροσύνη , τον «έρωτα» προς τον θεό και την καταφρόνηση του εαυτού. Σε αυτήν οι ηγεμόνες και οι υπήκοοι βοηθούνται αμοιβαία, οι πρώτοι με την σωστή διακυβέρνηση , οι δεύτεροι με την πειθαρχία τους. Είναι η πολιτεία της πίστης.
Είναι λάθος να ταυτίσουμε απόλυτα την πολιτεία του ανθρώπου με την ρωμαϊκή αυτοκρατορία, το κράτος εν γένει και την πολιτεία του θεού την εκκλησία. Μόνο ως προαπεικόνιση των δύο πολιτειών μπορούμε να δούμε το κράτος , ρωμαϊκό ή μη και την εκκλησία. Γεγονός που αποδεικνύει τόσο τον νεοπλατωνισμό του Αυγουστίνου, όσο και τον γόνιμο και σύνθετο προβληματισμό του.
Η πολιτεία του θεού και η πολιτεία του ανθρώπου είναι κατά βάση δυο μυστικές κοινωνίες –πολιτείες- που συνιστούν τα δυο αντίθετα είδη του ανθρώπου και που η αντίθεση τους κατευθύνεται προς ένα μοναδικό θεό. Επί της ουσίας οι δυο πολιτείες αποτελούν δυο διαφορετικούς τρόπους που βιώνουμε την ιστορική πραγματικότητα και τις ατομικές μας πορείες.
Από την μια στην πολιτεία του ανθρώπου κυριαρχεί η αμαρτία ως αστοχία και ως ατέλεια που έχει ως αποτέλεσμα την να κυριαρχεί η ατομική απόλαυση, η ματαιοδοξία, ο χυδαίος ωφελιμισμός. Απο την άλλη στην πολιτεία του θεού κυριαρχεί η διαρκής αγωνία για λύτρωση , ο αγώνας εν μέσω της ιστορίας για την σωτηρία, η προετοιμασία των ψυχών να μπούνε στην βασιλεία των ουρανών. Σε ένα κόσμο πέρα από το χρόνο και το χώρο.
Μέσα από αυτή την λογική μάλλον δεν υπάρχει πρόοδος στην θεολογική φιλοσοφία της ιστορίας παρά μόνο όπως ξανάπαμε θεία πρόνοια. Και αυτή καθορίζει και το αναγκαίο τέλος της , ανεξάρτητα από τις υποκειμενικές βουλήσεις τους.
Η αμαρτία στο άνθρωπο δεν είναι ένα παιχνιδάκι της θείας πρόνοιας, αλλά επιλογή των ίδιων των ανθρώπων. Οι άνθρωποι γίνονται αντάξιοι του παραδείσου με τα έργα τους αλλά μόνο με την θέληση του θεού. Καθώς σύμφωνα με τον Αυγουστίνο ύστερα από την εκδίωξη των ανθρώπων από τον παράδεισο κανείς δεν αξίζει την σωτήρια , ο θεός αποφάσισε να σώσει κάποιους.
Στον Αυγουστίνο η πρόγνωση του θεού για το ποιος θα σωθεί και ποιος όχι δεν αντιμάχεται το αυτεξούσιο του ανθρώπου να διαλέξει τον δρόμο της αρετής ή της αμαρτίας. Και σε αυτό το σημείο ο ίδιος ο Αυγουστίνος σε ένα άλλο βιβλίο του τις εξομολογήσεις φέρνει ως παράδειγμα την δική του ζωή με την αλλαγή που έκανε , εγκαταλείποντας τις σαρκικές απολαύσεις με τις πνευματικές.
Μέσα στο δύσκολο κόσμο της αμαρτίας , της πλάνης, οι άνθρωποι της πολιτείας του θεού παλεύουν όχι μόνο για την εσωτερική τους ειρήνη και τάξη αλλά και για την τάξη και την ειρήνη της γήινης πολιτείας που βοηθάει τους περαστικούς από αυτό τον κόσμο να ζήσουν την πρόσκαιρη εξορία τους από τον κόσμο του αιώνιου Σαββάτου.
Κατά συνέπεια η σχέση προορισμού και ελεύθερης βούλησης σε συνάρτηση της αντίθεσης μεταξύ δυο πολιτειών βρίσκονται στο κάθε άνθρωπο συγκεκριμένα. Με την ιστορία να παίζει ένα ρόλο διαπαιδαγώγησης σωτήριας του ανθρώπου.
Πάντως αυτή η ιστορική γραμμικότητα που οδηγεί σε ένα αναγκαίο τέλος, αλλά και η θεια πρόνοια , όπως και ο αγώνας των ανθρώπων της πολιτείας του θεού απέναντι στην πολιτεία των ανθρώπων είναι μοτίβα που με άλλο τρόπο θα τα συναντήσουμε τόσο στο Χέγκελ ,όσο και στον Μαρξ.
http://argiros.net/?p=715
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Πωω καιρό είχα να διαβάσω τέτοιες ανοησίες. Να ασχοληθώ με θεολογία δηλαδή. Που τη βλέπουν την ελπίδα εκεί που σχεδόν δεν υπάρχει; Τσούπ σου λέει υπάρχει ο θεός για να μας σώσει. Τελοσπάντων θα αφήσω εδώ ένα από τα αγαπημένα μου τσιτάτα και θα την κάνω με ελαφριά.
"Man's unfailing capacity to believe what he prefers to be true rather than what the evidence shows to be likely and possible has always astounded me. We long for a caring universe that will save us from our childish mistakes. And in all the mountains of evidence for the contrary we will pin all our hopes in the slimmest of doubts. God has not been proven not to exist. Therefore, he must exist."
(μετά συγχωρήσεως για το νήμα σου Nero).
"Man's unfailing capacity to believe what he prefers to be true rather than what the evidence shows to be likely and possible has always astounded me. We long for a caring universe that will save us from our childish mistakes. And in all the mountains of evidence for the contrary we will pin all our hopes in the slimmest of doubts. God has not been proven not to exist. Therefore, he must exist."
(μετά συγχωρήσεως για το νήμα σου Nero).
Ένα το Χελιδόνι κι η Ανοιξη ακριβή
Warn your gods about our wrath. None may stand against space marines.
Warn your gods about our wrath. None may stand against space marines.
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Cloud87 έγραψε: 22 Οκτ 2018, 21:58 Πωω καιρό είχα να διαβάσω τέτοιες ανοησίες. Να ασχοληθώ με θεολογία δηλαδή. Που τη βλέπουν την ελπίδα εκεί που σχεδόν δεν υπάρχει; Τσούπ σου λέει υπάρχει ο θεός για να μας σώσει. Τελοσπάντων θα αφήσω εδώ ένα από τα αγαπημένα μου τσιτάτα και θα την κάνω με ελαφριά.
"Man's unfailing capacity to believe what he prefers to be true rather than what the evidence shows to be likely and possible has always astounded me. We long for a caring universe that will save us from our childish mistakes. And in all the mountains of evidence for the contrary we will pin all our hopes in the slimmest of doubts. God has not been proven not to exist. Therefore, he must exist."
(μετά συγχωρήσεως για το νήμα σου Nero).
3 γραμμές ρέ μεγάλε ..... γιατί δέν προτιμάς τά ελληνικά ..... μιά μετάφραση στό κάτω κάτω ..... Ημαρτον ....
.
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
- Nandros
- Δημοσιεύσεις: 28770
- Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:41
- Phorum.gr user: Nandros
- Τοποθεσία: Όπου συχνάζουν ναυτικοί και λοιπά κακοποιά στοιχεία
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Πάντα με εντυπωσίαζε η αδιάκοπη ικανότητα του ανθρώπου να πιστεύει αυτό που προτιμά ως αληθινό και όχι αυτό που τα αποδεικτικά στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιθανό.ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε: 22 Οκτ 2018, 23:00Cloud87 έγραψε: 22 Οκτ 2018, 21:58 Πωω καιρό είχα να διαβάσω τέτοιες ανοησίες. Να ασχοληθώ με θεολογία δηλαδή. Που τη βλέπουν την ελπίδα εκεί που σχεδόν δεν υπάρχει; Τσούπ σου λέει υπάρχει ο θεός για να μας σώσει. Τελοσπάντων θα αφήσω εδώ ένα από τα αγαπημένα μου τσιτάτα και θα την κάνω με ελαφριά.
"Man's unfailing capacity to believe what he prefers to be true rather than what the evidence shows to be likely and possible has always astounded me. We long for a caring universe that will save us from our childish mistakes. And in all the mountains of evidence for the contrary we will pin all our hopes in the slimmest of doubts. God has not been proven not to exist. Therefore, he must exist."
(μετά συγχωρήσεως για το νήμα σου Nero).
3 γραμμές ρέ μεγάλε ..... γιατί δέν προτιμάς τά ελληνικά ..... μιά μετάφραση στό κάτω κάτω ..... Ημαρτον ....
.
Επιθυμούμε ένα σύμπαν που μας φροντίζει και θα μας σώσει από τα παιδικά μας λάθη.
Και αντί για τα βουνά αποδεικτικών στοιχείων για το αντίθετο, θα τοποθετήσουμε όλες τις ελπίδες μας στις πιο αδύναμες αμφιβολίες.
Ο Θεός δεν έχει αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει. Επομένως, πρέπει να υπάρχει.
Google Translate!
ΚΚΕ 6η Ολομέλεια: Κάναμε το διεθνιστικό μας καθήκον (εννοεί τον Συμμοριτοπόλεμο)
ΧΑ: Είμαστε η σπορά των ηττημένων του '45. Οι εθνικοσοσιαλιστές, οι φασίστες!
ΧΑ: Είμαστε η σπορά των ηττημένων του '45. Οι εθνικοσοσιαλιστές, οι φασίστες!
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Nero έγραψε: 22 Οκτ 2018, 20:44 εν ολίγοις,είναι ο άνθρωπος που έβαλε τέλος στην ελληνορωμαική vita activa και ως αμαρτία την πιο σημαντική αξία του αρχαίου κόσμου-τη δόξα και πρότεινε στους χριστιανούς ως απάντηση στα δεινά που ζούσαν να κρατάνε κάτω το κεφάλι και να θυμούνται ότι πάνω απ'όλα είναι πολίτες της πολιτείας του θεού και οι ανθρώπινες πάνε και έρχονται συνεχώς γιατί αυτή είναι η μοίρα τους(κυριολεκτικά). Σκληρός πεσιμισμός ρεαλισμός σε όλες τις για σκληρές εποχές![]()
...δι᾿ ἐσόπτρου ἐν αἰνίγματι...
-
Nero
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Περίμενα πιο ουσιαστική τοποθέτησηΣουβλίτσα έγραψε: 23 Οκτ 2018, 00:20Nero έγραψε: 22 Οκτ 2018, 20:44 εν ολίγοις,είναι ο άνθρωπος που έβαλε τέλος στην ελληνορωμαική vita activa και ως αμαρτία την πιο σημαντική αξία του αρχαίου κόσμου-τη δόξα και πρότεινε στους χριστιανούς ως απάντηση στα δεινά που ζούσαν να κρατάνε κάτω το κεφάλι και να θυμούνται ότι πάνω απ'όλα είναι πολίτες της πολιτείας του θεού και οι ανθρώπινες πάνε και έρχονται συνεχώς γιατί αυτή είναι η μοίρα τους(κυριολεκτικά). Σκληρός πεσιμισμός ρεαλισμός σε όλες τις για σκληρές εποχές![]()
Re: Ιερός Αυγουστίνος-ο πατέρας των μεσαίωνα
Δυο ακόμη κείμενα περί Ιερού Αυγουστίνου:
«Η Θέση του Ιερού Αυγουστίνου στην Ορθόδοξη θεολογία», ένα βιβλίο του μακαριστού π. Σεραφείμ Ρόουζ
Όταν έμαθε ο πατήρ Σεραφείμ Ρόουζ ότι ο πρώιμος Δυτικός Πατέρας, ο Ιερός Αυγουστίνος Ιππώνος, υφίστατο επιθέσεις μέσα σε σύγχρονους Ανατολικούς Ορθόδοξους κύκλους, τότε εκείνος – που ο ίδιος ήταν Δυτικός μεταστραφείς στην Ορθοδοξία – εγέρθηκε προς υπεράσπισή του.
Αποτέλεσμα ήταν το παρόν βιβλίο. Ο πατήρ Σεραφείμ είπε πως το έγραψε, με την ελπίδα πως θα συνέβαλε στο να απαλλαγεί ο Αγ.Αυγουστίνος από το να είναι ο αποδιοπομπαίος τράγος των σημερινών «θεολόγων», και έτσι να «βοηθήσει, ώστε να μας ελευθερώσει όλους, προκειμένου να δούμε τις δικές του αλλά και τις δικές μας αδυναμίες κάτω από ένα πιο κοντινό φως, καθ’ ότι, οι δικές του αδυναμίες – σε βαθμό εκπληκτικό – πλησιάζουν πράγματι τις δικές μας.»
Έχοντας αναπτύξει του Ιερού Αυγουστίνου τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες του, ο πατήρ Σεραφείμ εξετάζει και τις γνώμες άλλων Αγίων Πατέρων σχετικά με το πρόσωπό του. «Το κύριο όφελος που έχουμε εμείς σήμερα από αυτόν», γράφει, «είναι μάλλον επειδή ακριβώς υπήρξε ένας Πατήρ της Ορθοδόξου ευσέβειας, από την οποία ο ίδιος ξεχείλιζε. Εδώ τον βλέπουμε να είναι ένα με τον απλό Ορθόδοξο πιστό, αλλά και με όλους τους Αγίους Πατέρες της Ανατολής και της Δύσης, οι οποίοι, αν και είχαν ποικίλες ελλείψεις και διαφορές σε θεωρητικά σημεία της διδασκαλίας, είχαν μία, βαθύτατα Χριστιανική καρδιά και ψυχή. Αυτό ακριβώς είναι που τον κάνει αδιαμφισβήτητα Ορθόδοξο Πατέρα.»
Αυτό το μικρό βιβλίο τοποθετεί τον Αυγουστίνο στην πρέπουσα θέση τιμής, δηλαδή, σαν Πατέρας της Ορθοδόξου ευσέβειας.
Ο πατήρ Σεραφείμ σχολιάζει επίσης τις πρόσφατες διενέξεις μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, γύρω από το πρόσωπο του Αγ. Αυγουστίνου. Ο Αυγουστίνος έχει κριτικαριστεί σε ορισμένους κύκλους, σαν το πρόσωπο που χάραξε την πορεία που ακολούθησε ο Δυτικός Χριστιανισμός μετά το Μεγάλο Σχίσμα στις αρχές του 11ου αιώνα, προς τον υπέρμετρα λογικό ορθολογισμό, την Καλβινιστική άρνηση της ελεύθερης βούλησης, και την διάβρωση της Ορθοδόξου διδασκαλίας περί της Χάριτος του Θεού προς τους αμαρτωλούς.
Χωρίς να παραβλέπεται το γεγονός πως κάποιες από τις προσωπικές θεολογικές απόψεις του Αγ. Αυγουστίνου σχετικά με την κληρονομική ενοχή, την Χάρη και ελεύθερη βούληση έχουν απορριφθεί από την Ορθόδοξη Εκκλησία, ο πατήρ Σεραφείμ αναδεικνύει την μεγαλοφυΐα του σε πολλούς άλλους τομείς. Παραθέτει μια σημαντικότατη διάκριση ανάμεσα στον ίδιο τον Αυγουστίνο και τους μετέπειτα «Αυγουστινιανούς», οι οποίοι απέσπασαν τα ελαττωματικά σημεία της θεολογίας του αγίου και τα μεταμόρφωσαν σε ένα απέραντο θεολογικό σύστημα.
Στη συνέχεια, το βιβλίο εμβαθύνει πιο λεπτομερώς και στο ζήτημα της ελεύθερης βούλησης. Η παραδοσιακή Ορθόδοξη διδασκαλία –εξηγεί ο πατήρ Σεραφείμ- αποτελεί μια συνέργεια, μια Χάρη του Θεού που συνεργάζεται με την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου προκειμένου να αποκτήσει την σωτηρία του. Η διδασκαλία του Αυγουστίνου υπήρξε μια υπερβάλλουσα αντίδραση στον Πελάγιο, ό οποίος ήταν αιρετικός που είχε υπερτονίσει την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου και είχε σμικρύνει τον ρόλο του Θεού στην σωτηρία. Ο Άγιος Ιωάννης ο Κασσιανός στην Δύση, μαζί με τους Ανατολικούς Πατέρες, ήσαν πιο μετρημένοι στο ζήτημα της αναλογίας ανάμεσα στην Χάρη του Θεού και την ελεύθερη βούληση, και διατύπωσαν ξεκάθαρα την αντίρρησή τους για τα λάθη του Αυγουστίνου. Αυτό δεν σήμαινε πως ο Άγιος Αυγουστίνος έγινε αιρετικός.
Ο πατήρ Σεραφείμ μας δίνει μερικά παραδείγματα όπου σεβαστοί Πατέρες έχουν διδάξει εσφαλμένα σε μεμονωμένες περιπτώσεις, ή έχουν εκφράσει μια προσωπική τους γνώμη, πάντως, σε γενικές γραμμές, τα σκεπτικά τους συνεχώς συμφωνούσαν.
Το ολιγόλογο αυτό κείμενο του πατρός Σεραφείμ Ρόουζ για τον Ιερό Αυγουστίνο είναι μια ενορατική προτροπή για να αγκαλιάσουν οι Ορθόδοξοι τις αρχές του μέτρου και της κατανόησης, όταν προσεγγίζουν τις συχνά αμφιλεγόμενες απόψεις του Αυγουστίνου.
Αν και δεν πρόκειται για μια «ακαδημαϊκή εργασία», με την έννοια ότι επιδέχεται εκτενέστατη κριτική μελέτη σε κάθε σημείο του, παρά ταύτα, το κείμενο του πατρός Ρόουζ αποτελεί μια πολυπόθητη εναλλακτική στάση – απέναντι στα «Αυγουστινο-χτυπήματα» που βρίσκει κανείς σε ορισμένους κύκλους – με την παρουσίαση των αρνητικών και των θετικών συνάμα στοιχείων στις σκέψεις του συγγραφέα.
https://augoustinos.wordpress.com/%CE%B ... %81%CE%B8/
Άγιος Αυγουστίνος Επίσκοπος Ιππώνος
Του Λάμπρου Κ. Σκόντζου Θεολόγου – Καθηγητού
Ένας από τους μεγάλους Πατέρες και διδασκάλους της αρχαίας δυτικής Εκκλησίας υπήρξε και ο άγιος Αυγουστίνος, επίσκοπος Ιππώνος της Βορείου Αφρικής. Πρόκειται για μια μεγάλη προσωπικότητα, η οποία σφράγισε κυριολεκτικά το ανθρώπινο πνεύμα, δημιούργησε θεολογική σκέψη και έδωσε συγκεκριμένη κατεύθυνση στον δυτικό πολιτισμό.
Γεννήθηκε στην πόλη Ταγάστη της Νουμιδίας (σημερινή Αλγερία) το 354. Ο πατέρας του, ευγενής γαιοκτήμονας, ήταν ειδωλολάτρης, σε αντίθεση με τη μητέρα του Μόνικα, η οποία ήταν ένθερμη χριστιανή και η οποία φρόντισε να κατηχήσει τον μικρό Αυγουστίνο στη χριστιανική πίστη. Όμως εκείνος φάνηκε από μικρός απείθαρχος και αρνήθηκε το άγιο Βάπτισμα.
Έδειξε νωρίς ασυνήθιστη ευφυΐα και έλαβε σοβαρή μόρφωση. Αρνήθηκε επίμονα να μάθει την ελληνική γλώσσα, γεγονός που θα αποβεί μοιραίο αργότερα για τον ίδιο. Σε ηλικία δεκαεπτά ετών στάλθηκε στην Καρχηδόνα να σπουδάσει ρητορική.
Όμως εκεί έμπλεξε με κακές παρέες και άρχισε να ζει βίο έκλυτο. Συνδέθηκε με κάποια χριστιανή, με την οποία μάλιστα απέκτησε και έναν νόθο γιο τον Αδεοδάτο, το 372. Το γεγονός αυτό πλήγωσε βαθειά την ευσεβή μητέρα του, η οποία έχυνε ποτάμια δακρύων για την σωτηρία του γιου της.
Έγινε φανατικός μελετητής του Κικέρωνα, με αποτέλεσμα να στραφεί προς τη φιλοσοφία και την αναζήτηση της αλήθειας. Άρχισε σταδιακά να θεωρεί την Αγία Γραφή ως ανεπαρκή και γι’ αυτό στράφηκε σε αιρετικές ομάδες. Κατέληξε στην αίρεση των Μανιχαίων, των οποίων το διαρχικό σύστημα γοήτευσε τον ανήσυχο νεαρό Αυγουστίνο.
Η «θεοποίηση» του κακού, όπως δόξαζε η αίρεση αυτή, δικαιολογούσε τον έκλυτο βίο του. Έμεινε στην αίρεση αυτή εννέα χρόνια. Κατόπιν γύρισε στην Ταγάστη και άνοιξε σχολή ρητορικής.
Όμως η θητεία του στον Μανιχαϊσμό τραυμάτισε βαθειά την ψυχή του και γι’ αυτό ζούσε σε έναν κόσμο ψευδαισθήσεων, ήταν ανικανοποίητος πνευματικά. Σημαντικό ρόλο έπαιξε σ’ αυτόν ο επίσκοπος Φαύστος, ο οποίος ενέβαλε πνευματικούς προβληματισμούς στην ψυχή του. Αποφάσισε να πάει στη Ρώμη, όπου άνοιξε άλλη σχολή ρητορικής και συναναστράφηκε με ονομαστούς φιλοσόφους.
Άρχισε να μελετά με πάθος τη νεοπλατωνική φιλοσοφία, όπου νόμισε πως βρήκε την αλήθεια, που επιζητούσε. Ο ασκητισμός του νεοπλατωνισμού τον απέσπασε από την ανηθικότητα. Εκεί αρρώστησε βαριά. Μετά την ανάρρωση του πήγε στο Μιλάνο, όπου μετέφερε τη σχολή του.
Σταθμό στην πνευματική του πορεία στάθηκε η γνωριμία του εκεί με τον άγιο Αμβρόσιο επίσκοπο Μεδιολάνων το 384. Ήδη η μητέρα του Μόνικα είχε συναντηθεί με τον άγιο επίσκοπο και τον παρακάλεσε θερμά να σώσει το παιδί της. Η αγιότητα, η πραότητα και η γλυκύτητα του αγίου Αμβροσίου κατέκτησαν τον ατίθασο Αυγουστίνο. Ύστερα από μακρά κατήχηση, ο Αυγουστίνος μεταστράφηκε στην Χριστιανική πίστη.
Αποκήρυξε οριστικά τον Μανιχαϊσμό και στράφηκε στην καλλιέργεια του εσωτερικού του βίου, με βάση την χριστιανική πνευματικότητα. Αρνήθηκε να νυμφευτεί, παρ’ όλες τις παρακλήσεις της μητέρας του. Είχε διαβάσει το βίο του αγίου Αντωνίου και αποφάσισε να ακολουθήσει τον άγαμο βίο. Ένα όραμα άλλαξε κυριολεκτικά τη ζωή του. Σε μια στιγμή έντονης συναισθηματικής φόρτισης, κλαίγοντας για τον πρότερο βίο του, παρουσιάστηκε ένα παιδί, του υπόδειξε να διαβάσει τις Επιστολές του Αποστόλου Παύλου.
Όταν άνοιξε τη Καινή Διαθήκη έπεσε στο χωρίο «μη κώμοις και μέθαις, μη κοίταις και ασελγείαις, μη έριδι και ζήλω, αλλ’ ενδύσασθε τον Κύριον Ιησούν Χριστόν, και της σαρκός πρόνοιαν μη ποιήστε εις επιθυμίαις» (Ρωμ.13,13). Αυτό το θεώρησε ως θέοθεν κλήση και γι’ αυτό πήρε τη μεγάλη απόφαση να αλλάξει οριστικά κεφάλαιο στη ζωή του. Το 387 έλαβε το άγιο Βάπτισμα από τον Αμβρόσιο, μαζί με τον φίλο του Αλύπιο και το γιό του Αδεοδάτο. Κατόπιν μετέβηκαν στην Όστια, όπου η Μόνικα κοιμήθηκε.
Το 388 επέστρεψε στην Ταγάστη, μαζί με τον Αλύπιο και τον Αδεοδάτο. Αλλά λίγο μετά πέθανε ο Αδεοδάτος. Μετά από αυτό μοίρασε την περιουσία του στους φτωχούς και αφιερώθηκε στη νηστεία, στην προσευχή, στη μελέτη των Γραφών και στη συγγραφή. Σε κάποια επίσκεψή του στη γειτονική πόλη Ιππώνα ο γέροντας επίσκοπος Ουαλέριος του πρότεινε να εισέλθει στον ιερό κλήρο. Δέχτηκε και χειροτονήθηκε πρεσβύτερος.
Το 395, κατ’ απαίτηση κλήρου και λαού, εκλέχτηκε επίσκοπος Ιππώνος. Για τριανταπέντε χρόνια λάμπρυνε τον επισκοπικό θρόνο της αφρικανικής αυτής πόλεως. Υπήρξε υποδειγματικός, ποιμένας και δάσκαλος, του οποίου η φήμη ξεπέρασε τα όρια της μικρής πόλεως. Ζούσε ασκητικά, με ταπείνωση και έχυνε καθημερινά δάκρυα μετάνοιας. Υπήρξε ο κατ’ εξοχήν άγιος της μετάνοιας. Μερίμνησε για την ενότητα της Εκκλησίας φροντίζοντας για την άρση του φοβερού σχίσματος τον Νοβατιανών.
Οργάνωσε μια γιγαντιαία ιεραποστολή για την μεταστροφή των ειδωλολατρών και αιρετικών στην Εκκλησία. Αντιμετώπισε με επιτυχία την αίρεση του Πελαγιανισμού. Παράλληλα έγραφε ακατάπαυστα νύχτα και ημέρα τα περισπούδαστα έργα του. Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του είναι «Περί της Πολιτείας του Θεού», το οποίο έγραψε μετά την άλωση της Ρώμης από τους βαρβάρους Ούνους (410). Άλλο σπουδαίο έργο του οι «Εξομολογήσεις», μια εκ βάθους προσωπική εξομολόγηση για την πολυτάραχη ζωή του.
Κοιμήθηκε στις 28 Αυγούστου 427, ενώ η Ιππώνα πολιορκούνταν από του Βανδάλους. Η μνήμη του εορτάζεται στις 15 Ιουνίου.
Ο άγιος Αυγουστίνος υπήρξε ένα από τα πιο δυνατά μυαλά της ανθρωπότητας. Υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους εκκλησιαστικούς συγγραφείς και θεολόγους. Όμως έπεσε δυστυχώς και σε πλάνες. Αυτό συνετέλεσε η άγνοια των Ελλήνων Πατέρων, αφού δεν γνώριζε την ελληνική γλώσσα, αλλά και οι πνευματικές καταβολές του από τον Μανιχαϊσμό και τον Νεοπλατωνισμό.
Η Εκκλησία είδε με συγκατάβαση τις παρεκκλίσεις του, τις οποίες έθεσε στο περιθώριο και εκτιμήθηκε η ειλικρινής μετάνοιά του και η αγία ζωή του. Όμως οι πλάνες του υιοθετήθηκαν από τους αιρετικούς Φράγκους τον 8ο μ. Χ. αιώνα, οι οποίες εισέβαλλαν στη δυτική χριστιανοσύνη και καθιερώθηκαν ως δόγματα του παπισμού και του προτεσταντισμού.
http://www.romfea.gr/pneumatika/22327-a ... os-ipponos
«Η Θέση του Ιερού Αυγουστίνου στην Ορθόδοξη θεολογία», ένα βιβλίο του μακαριστού π. Σεραφείμ Ρόουζ
Όταν έμαθε ο πατήρ Σεραφείμ Ρόουζ ότι ο πρώιμος Δυτικός Πατέρας, ο Ιερός Αυγουστίνος Ιππώνος, υφίστατο επιθέσεις μέσα σε σύγχρονους Ανατολικούς Ορθόδοξους κύκλους, τότε εκείνος – που ο ίδιος ήταν Δυτικός μεταστραφείς στην Ορθοδοξία – εγέρθηκε προς υπεράσπισή του.
Αποτέλεσμα ήταν το παρόν βιβλίο. Ο πατήρ Σεραφείμ είπε πως το έγραψε, με την ελπίδα πως θα συνέβαλε στο να απαλλαγεί ο Αγ.Αυγουστίνος από το να είναι ο αποδιοπομπαίος τράγος των σημερινών «θεολόγων», και έτσι να «βοηθήσει, ώστε να μας ελευθερώσει όλους, προκειμένου να δούμε τις δικές του αλλά και τις δικές μας αδυναμίες κάτω από ένα πιο κοντινό φως, καθ’ ότι, οι δικές του αδυναμίες – σε βαθμό εκπληκτικό – πλησιάζουν πράγματι τις δικές μας.»
Έχοντας αναπτύξει του Ιερού Αυγουστίνου τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες του, ο πατήρ Σεραφείμ εξετάζει και τις γνώμες άλλων Αγίων Πατέρων σχετικά με το πρόσωπό του. «Το κύριο όφελος που έχουμε εμείς σήμερα από αυτόν», γράφει, «είναι μάλλον επειδή ακριβώς υπήρξε ένας Πατήρ της Ορθοδόξου ευσέβειας, από την οποία ο ίδιος ξεχείλιζε. Εδώ τον βλέπουμε να είναι ένα με τον απλό Ορθόδοξο πιστό, αλλά και με όλους τους Αγίους Πατέρες της Ανατολής και της Δύσης, οι οποίοι, αν και είχαν ποικίλες ελλείψεις και διαφορές σε θεωρητικά σημεία της διδασκαλίας, είχαν μία, βαθύτατα Χριστιανική καρδιά και ψυχή. Αυτό ακριβώς είναι που τον κάνει αδιαμφισβήτητα Ορθόδοξο Πατέρα.»
Αυτό το μικρό βιβλίο τοποθετεί τον Αυγουστίνο στην πρέπουσα θέση τιμής, δηλαδή, σαν Πατέρας της Ορθοδόξου ευσέβειας.
Ο πατήρ Σεραφείμ σχολιάζει επίσης τις πρόσφατες διενέξεις μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, γύρω από το πρόσωπο του Αγ. Αυγουστίνου. Ο Αυγουστίνος έχει κριτικαριστεί σε ορισμένους κύκλους, σαν το πρόσωπο που χάραξε την πορεία που ακολούθησε ο Δυτικός Χριστιανισμός μετά το Μεγάλο Σχίσμα στις αρχές του 11ου αιώνα, προς τον υπέρμετρα λογικό ορθολογισμό, την Καλβινιστική άρνηση της ελεύθερης βούλησης, και την διάβρωση της Ορθοδόξου διδασκαλίας περί της Χάριτος του Θεού προς τους αμαρτωλούς.
Χωρίς να παραβλέπεται το γεγονός πως κάποιες από τις προσωπικές θεολογικές απόψεις του Αγ. Αυγουστίνου σχετικά με την κληρονομική ενοχή, την Χάρη και ελεύθερη βούληση έχουν απορριφθεί από την Ορθόδοξη Εκκλησία, ο πατήρ Σεραφείμ αναδεικνύει την μεγαλοφυΐα του σε πολλούς άλλους τομείς. Παραθέτει μια σημαντικότατη διάκριση ανάμεσα στον ίδιο τον Αυγουστίνο και τους μετέπειτα «Αυγουστινιανούς», οι οποίοι απέσπασαν τα ελαττωματικά σημεία της θεολογίας του αγίου και τα μεταμόρφωσαν σε ένα απέραντο θεολογικό σύστημα.
Στη συνέχεια, το βιβλίο εμβαθύνει πιο λεπτομερώς και στο ζήτημα της ελεύθερης βούλησης. Η παραδοσιακή Ορθόδοξη διδασκαλία –εξηγεί ο πατήρ Σεραφείμ- αποτελεί μια συνέργεια, μια Χάρη του Θεού που συνεργάζεται με την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου προκειμένου να αποκτήσει την σωτηρία του. Η διδασκαλία του Αυγουστίνου υπήρξε μια υπερβάλλουσα αντίδραση στον Πελάγιο, ό οποίος ήταν αιρετικός που είχε υπερτονίσει την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου και είχε σμικρύνει τον ρόλο του Θεού στην σωτηρία. Ο Άγιος Ιωάννης ο Κασσιανός στην Δύση, μαζί με τους Ανατολικούς Πατέρες, ήσαν πιο μετρημένοι στο ζήτημα της αναλογίας ανάμεσα στην Χάρη του Θεού και την ελεύθερη βούληση, και διατύπωσαν ξεκάθαρα την αντίρρησή τους για τα λάθη του Αυγουστίνου. Αυτό δεν σήμαινε πως ο Άγιος Αυγουστίνος έγινε αιρετικός.
Ο πατήρ Σεραφείμ μας δίνει μερικά παραδείγματα όπου σεβαστοί Πατέρες έχουν διδάξει εσφαλμένα σε μεμονωμένες περιπτώσεις, ή έχουν εκφράσει μια προσωπική τους γνώμη, πάντως, σε γενικές γραμμές, τα σκεπτικά τους συνεχώς συμφωνούσαν.
Το ολιγόλογο αυτό κείμενο του πατρός Σεραφείμ Ρόουζ για τον Ιερό Αυγουστίνο είναι μια ενορατική προτροπή για να αγκαλιάσουν οι Ορθόδοξοι τις αρχές του μέτρου και της κατανόησης, όταν προσεγγίζουν τις συχνά αμφιλεγόμενες απόψεις του Αυγουστίνου.
Αν και δεν πρόκειται για μια «ακαδημαϊκή εργασία», με την έννοια ότι επιδέχεται εκτενέστατη κριτική μελέτη σε κάθε σημείο του, παρά ταύτα, το κείμενο του πατρός Ρόουζ αποτελεί μια πολυπόθητη εναλλακτική στάση – απέναντι στα «Αυγουστινο-χτυπήματα» που βρίσκει κανείς σε ορισμένους κύκλους – με την παρουσίαση των αρνητικών και των θετικών συνάμα στοιχείων στις σκέψεις του συγγραφέα.
https://augoustinos.wordpress.com/%CE%B ... %81%CE%B8/
Άγιος Αυγουστίνος Επίσκοπος Ιππώνος
Του Λάμπρου Κ. Σκόντζου Θεολόγου – Καθηγητού
Ένας από τους μεγάλους Πατέρες και διδασκάλους της αρχαίας δυτικής Εκκλησίας υπήρξε και ο άγιος Αυγουστίνος, επίσκοπος Ιππώνος της Βορείου Αφρικής. Πρόκειται για μια μεγάλη προσωπικότητα, η οποία σφράγισε κυριολεκτικά το ανθρώπινο πνεύμα, δημιούργησε θεολογική σκέψη και έδωσε συγκεκριμένη κατεύθυνση στον δυτικό πολιτισμό.
Γεννήθηκε στην πόλη Ταγάστη της Νουμιδίας (σημερινή Αλγερία) το 354. Ο πατέρας του, ευγενής γαιοκτήμονας, ήταν ειδωλολάτρης, σε αντίθεση με τη μητέρα του Μόνικα, η οποία ήταν ένθερμη χριστιανή και η οποία φρόντισε να κατηχήσει τον μικρό Αυγουστίνο στη χριστιανική πίστη. Όμως εκείνος φάνηκε από μικρός απείθαρχος και αρνήθηκε το άγιο Βάπτισμα.
Έδειξε νωρίς ασυνήθιστη ευφυΐα και έλαβε σοβαρή μόρφωση. Αρνήθηκε επίμονα να μάθει την ελληνική γλώσσα, γεγονός που θα αποβεί μοιραίο αργότερα για τον ίδιο. Σε ηλικία δεκαεπτά ετών στάλθηκε στην Καρχηδόνα να σπουδάσει ρητορική.
Όμως εκεί έμπλεξε με κακές παρέες και άρχισε να ζει βίο έκλυτο. Συνδέθηκε με κάποια χριστιανή, με την οποία μάλιστα απέκτησε και έναν νόθο γιο τον Αδεοδάτο, το 372. Το γεγονός αυτό πλήγωσε βαθειά την ευσεβή μητέρα του, η οποία έχυνε ποτάμια δακρύων για την σωτηρία του γιου της.
Έγινε φανατικός μελετητής του Κικέρωνα, με αποτέλεσμα να στραφεί προς τη φιλοσοφία και την αναζήτηση της αλήθειας. Άρχισε σταδιακά να θεωρεί την Αγία Γραφή ως ανεπαρκή και γι’ αυτό στράφηκε σε αιρετικές ομάδες. Κατέληξε στην αίρεση των Μανιχαίων, των οποίων το διαρχικό σύστημα γοήτευσε τον ανήσυχο νεαρό Αυγουστίνο.
Η «θεοποίηση» του κακού, όπως δόξαζε η αίρεση αυτή, δικαιολογούσε τον έκλυτο βίο του. Έμεινε στην αίρεση αυτή εννέα χρόνια. Κατόπιν γύρισε στην Ταγάστη και άνοιξε σχολή ρητορικής.
Όμως η θητεία του στον Μανιχαϊσμό τραυμάτισε βαθειά την ψυχή του και γι’ αυτό ζούσε σε έναν κόσμο ψευδαισθήσεων, ήταν ανικανοποίητος πνευματικά. Σημαντικό ρόλο έπαιξε σ’ αυτόν ο επίσκοπος Φαύστος, ο οποίος ενέβαλε πνευματικούς προβληματισμούς στην ψυχή του. Αποφάσισε να πάει στη Ρώμη, όπου άνοιξε άλλη σχολή ρητορικής και συναναστράφηκε με ονομαστούς φιλοσόφους.
Άρχισε να μελετά με πάθος τη νεοπλατωνική φιλοσοφία, όπου νόμισε πως βρήκε την αλήθεια, που επιζητούσε. Ο ασκητισμός του νεοπλατωνισμού τον απέσπασε από την ανηθικότητα. Εκεί αρρώστησε βαριά. Μετά την ανάρρωση του πήγε στο Μιλάνο, όπου μετέφερε τη σχολή του.
Σταθμό στην πνευματική του πορεία στάθηκε η γνωριμία του εκεί με τον άγιο Αμβρόσιο επίσκοπο Μεδιολάνων το 384. Ήδη η μητέρα του Μόνικα είχε συναντηθεί με τον άγιο επίσκοπο και τον παρακάλεσε θερμά να σώσει το παιδί της. Η αγιότητα, η πραότητα και η γλυκύτητα του αγίου Αμβροσίου κατέκτησαν τον ατίθασο Αυγουστίνο. Ύστερα από μακρά κατήχηση, ο Αυγουστίνος μεταστράφηκε στην Χριστιανική πίστη.
Αποκήρυξε οριστικά τον Μανιχαϊσμό και στράφηκε στην καλλιέργεια του εσωτερικού του βίου, με βάση την χριστιανική πνευματικότητα. Αρνήθηκε να νυμφευτεί, παρ’ όλες τις παρακλήσεις της μητέρας του. Είχε διαβάσει το βίο του αγίου Αντωνίου και αποφάσισε να ακολουθήσει τον άγαμο βίο. Ένα όραμα άλλαξε κυριολεκτικά τη ζωή του. Σε μια στιγμή έντονης συναισθηματικής φόρτισης, κλαίγοντας για τον πρότερο βίο του, παρουσιάστηκε ένα παιδί, του υπόδειξε να διαβάσει τις Επιστολές του Αποστόλου Παύλου.
Όταν άνοιξε τη Καινή Διαθήκη έπεσε στο χωρίο «μη κώμοις και μέθαις, μη κοίταις και ασελγείαις, μη έριδι και ζήλω, αλλ’ ενδύσασθε τον Κύριον Ιησούν Χριστόν, και της σαρκός πρόνοιαν μη ποιήστε εις επιθυμίαις» (Ρωμ.13,13). Αυτό το θεώρησε ως θέοθεν κλήση και γι’ αυτό πήρε τη μεγάλη απόφαση να αλλάξει οριστικά κεφάλαιο στη ζωή του. Το 387 έλαβε το άγιο Βάπτισμα από τον Αμβρόσιο, μαζί με τον φίλο του Αλύπιο και το γιό του Αδεοδάτο. Κατόπιν μετέβηκαν στην Όστια, όπου η Μόνικα κοιμήθηκε.
Το 388 επέστρεψε στην Ταγάστη, μαζί με τον Αλύπιο και τον Αδεοδάτο. Αλλά λίγο μετά πέθανε ο Αδεοδάτος. Μετά από αυτό μοίρασε την περιουσία του στους φτωχούς και αφιερώθηκε στη νηστεία, στην προσευχή, στη μελέτη των Γραφών και στη συγγραφή. Σε κάποια επίσκεψή του στη γειτονική πόλη Ιππώνα ο γέροντας επίσκοπος Ουαλέριος του πρότεινε να εισέλθει στον ιερό κλήρο. Δέχτηκε και χειροτονήθηκε πρεσβύτερος.
Το 395, κατ’ απαίτηση κλήρου και λαού, εκλέχτηκε επίσκοπος Ιππώνος. Για τριανταπέντε χρόνια λάμπρυνε τον επισκοπικό θρόνο της αφρικανικής αυτής πόλεως. Υπήρξε υποδειγματικός, ποιμένας και δάσκαλος, του οποίου η φήμη ξεπέρασε τα όρια της μικρής πόλεως. Ζούσε ασκητικά, με ταπείνωση και έχυνε καθημερινά δάκρυα μετάνοιας. Υπήρξε ο κατ’ εξοχήν άγιος της μετάνοιας. Μερίμνησε για την ενότητα της Εκκλησίας φροντίζοντας για την άρση του φοβερού σχίσματος τον Νοβατιανών.
Οργάνωσε μια γιγαντιαία ιεραποστολή για την μεταστροφή των ειδωλολατρών και αιρετικών στην Εκκλησία. Αντιμετώπισε με επιτυχία την αίρεση του Πελαγιανισμού. Παράλληλα έγραφε ακατάπαυστα νύχτα και ημέρα τα περισπούδαστα έργα του. Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του είναι «Περί της Πολιτείας του Θεού», το οποίο έγραψε μετά την άλωση της Ρώμης από τους βαρβάρους Ούνους (410). Άλλο σπουδαίο έργο του οι «Εξομολογήσεις», μια εκ βάθους προσωπική εξομολόγηση για την πολυτάραχη ζωή του.
Κοιμήθηκε στις 28 Αυγούστου 427, ενώ η Ιππώνα πολιορκούνταν από του Βανδάλους. Η μνήμη του εορτάζεται στις 15 Ιουνίου.
Ο άγιος Αυγουστίνος υπήρξε ένα από τα πιο δυνατά μυαλά της ανθρωπότητας. Υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους εκκλησιαστικούς συγγραφείς και θεολόγους. Όμως έπεσε δυστυχώς και σε πλάνες. Αυτό συνετέλεσε η άγνοια των Ελλήνων Πατέρων, αφού δεν γνώριζε την ελληνική γλώσσα, αλλά και οι πνευματικές καταβολές του από τον Μανιχαϊσμό και τον Νεοπλατωνισμό.
Η Εκκλησία είδε με συγκατάβαση τις παρεκκλίσεις του, τις οποίες έθεσε στο περιθώριο και εκτιμήθηκε η ειλικρινής μετάνοιά του και η αγία ζωή του. Όμως οι πλάνες του υιοθετήθηκαν από τους αιρετικούς Φράγκους τον 8ο μ. Χ. αιώνα, οι οποίες εισέβαλλαν στη δυτική χριστιανοσύνη και καθιερώθηκαν ως δόγματα του παπισμού και του προτεσταντισμού.
http://www.romfea.gr/pneumatika/22327-a ... os-ipponos
...δι᾿ ἐσόπτρου ἐν αἰνίγματι...
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
- 8 Απαντήσεις
- 350 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Στύξ
-
- 25 Απαντήσεις
- 1230 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Στρακαστρουκας
-
- 56 Απαντήσεις
- 2420 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από The Rebel
-
- 83 Απαντήσεις
- 4113 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Garcia