Ωμότητες Ρωμιών ανταρτών στον Πόντο
Δημοσιεύτηκε: 04 Οκτ 2022, 09:47
Το Ποντιακό Ζήτημα εντάσσεται στο πλαίσιο των εθνικών συγκρούσεων, που ξέσπασαν στο τέλος της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Σύμφωνα με τους ρωμιούς, πρόκειται για έναν ακόμα μεγάλο πόνο, τον οποίο υποχρεώθηκαν να υποστούν εξ αιτίας της τούρκικης βαρβαρότητας. Σύμφωνα με τους τούρκους, το πρόβλημα αυτό είναι μια πλάνη, που δημιούργησε ο θρησκευτικός φανατισμός κι η εθνικιστική μεγαλομανία των ρωμιών ποντίων.
Στα εγχώρια ΜΜΕ γίνεται συνεχής αναφορά στα εγκλήματα που διέπραξαν οι οθωμανοί εναντίον των ρωμιών στον Πόντο παραβλέποντας συστηματικά τις εγκληματικές πράξεις των ρωμιών. Ζητάνε με θορυβώδη τρόπο από την Τουρκία να καταδικάσει τα εγκλήματά της, χωρίς όμως να ζητάνε συγγνώμη για παρόμοια εγκλήματα που έκανε η «δική μας» πλευρά.
Στο άρθρο αυτό δεν θα ασχοληθούμε με τις ωμότητες που διέπραξαν οι οθωμανοί εναντίον των ρωμιών, γιατί αυτές ─τουλάχιστον στην Ελλάδα─ έχουν κατά κόρον προβληθεί. Αντίθετα, θα επικεντρωθούμε στις εγκληματικές ενέργειες των ρωμιών σε βάρος των οθωμανών, οι οποίες στη χώρα μας συστηματικά αποσιωπούνται. Αντλούμε στοιχεία από καταγεγραμμένες μαρτυρίες κι από επίσημες τούρκικες πηγές (Υπουργείο Εσωτερικών, Αρχηγείο Στρατού κ.λπ.).
Οι περιγραφές αυτές, όσο κι αν ενδεχομένως υπερβάλουν σε κάποια σημεία ─όπως θα ισχυρίζονται εξ άλλου κι οι τούρκοι, ότι κάνουν οι περιγραφές των ρωμιών για τις δικές τους θηριωδίες─ μπορούν να μας δώσουν μια εικόνα έστω, για τα εγκλήματα που διέπραξαν οι ρωμιοί στον Πόντο, τα οποία οδήγησαν και στην απόφαση για τον εκτοπισμό τους.
Εθνικιστικός παροξυσμός
Από τον 16ο αιώνα, η περιοχή του Πόντου ήταν η πολυπληθέστερη των χριστιανών. Δεν ήταν όμως μόνο ρωμιοί, δηλαδή εκχριστιανισμένοι επί Βυζαντίου πληθυσμοί. Υπήρχαν πολλοί αρμένιοι, αλλά και γεωργιανοί που προέρχονταν από τους τζάνους (στην περιοχή της τζανικής) και τους λαζούς (στην περιοχή της λαζικής). Σε αυτούς πρέπει να προσθέσουμε και τους ρωμιούς αποίκους των παραλίων κι ιδιαίτερα τις οικογένειες, που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή την εποχή της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας (1207-1461).
Αυτός ο ορθόδοξος πληθυσμός άρχισε να υιοθετεί τον μεγαλοϊδεατισμό και τις φαντασιώσεις του ρωμέικου εθνικισμού στις αρχές του 19ου αιώνα κάτω από την επίδραση της Εκκλησίας και της αστικής τάξης. Από την προπαγάνδα αυτή επηρεάστηκαν ─ασχέτως καταγωγής─ όσοι ζούσαν στην Ανατολή, μιλούσαν ρωμέικα κι ήταν χριστιανοί.
Από το 1904-1924 υπήρξε ένας οργασμός, προκειμένου να εμπεδωθεί η «ελληνική» (νεορωμέικη) συνείδηση στους ρωμιούς του Πόντου. Σκοπός αυτής της κινητικότητας ήταν να ακολουθήσει μια επαναστατική ταραχή, που σκοπό θα είχε είτε τη συνένωση της περιοχής με την Ελλάδα είτε την επιτόπια δημιουργία μιας Ποντιακής Δημοκρατίας.
Η «Εθνική Εταιρεία», μια εθνικιστική-παραστρατιωτική-παραπολιτική οργάνωση, που ιδρύθηκε το 1894, είχε σκοπό να περάσει τη δράση σε όλη τη Ρωμιοσύνη. Οι μητροπόλεις πολύ ανοικτά κάτω από το μανδύα της θρησκείας κάλυπταν τις πολιτικές ίντριγκες αγκαλιάζοντας τους ρωμιούς πόντιους. Στα σχολεία που ίδρυσαν, μεγάλωναν τα παιδιά ─αν και ήταν υπήκοοι της οθωμανικής αυτοκρατορίας─ με δική τους αγωγή σε βάρος των οθωμανών.
Εθνικιστική αγωγή
Η εθνικιστική αγωγή του ρωμέικου πληθυσμού του Πόντου, η οποία τελικά απέβη και η αιτία της καταστροφής του, πραγματοποιήθηκε σταδιακά μέσω του μειονοτικού εκπαιδευτικού συστήματος της Τραπεζούντας.
Οι ποντιακές οργανώσεις ιδρύθηκαν και απλώθηκαν κάτω από τη σκέπη των μητροπόλεων και των εκκλησιών, οι οποίες εκμεταλλεύτηκαν σε βάρος της πατρίδας τους (της Τουρκίας) τις θρησκευτικές ελευθερίες, που τους παρείχε το οθωμανικό κράτος.
Οι σύλλογοι κι οι επιτροπές, που ίδρυαν οι ρωμιοί στον Πόντο, είχαν σκοπό να μαζεύουν χρήματα, αλλά και να τρομοκρατούν όσους δεν έμπαιναν στους συλλόγους ή δεν βοηθούσαν.
Οι ποντιακές οργανώσεις αποτελούσαν σχολεία εκπαίδευσης των ποντίων στην «ελληνική ιδέα», τα οποία με το χρόνο άρχισαν να αποδίδουν τους καρπούς τους.
Όπλα, στρατός
και χρήματα από την Ελλάδα
Μετά τη Συνθήκη του Μούδρου και μέχρι την απόβαση των ρωμιών στη Σμύρνη, τα ρωμέικα πλοία, που πήγαιναν από Πειραιά, Θεσσαλονίκη και Σμύρνη, εκτελούσαν συγκεκριμένες αποστολές μεταφέροντας στην Κωνσταντινούπολη όπλα και πυρομαχικά, τα οποία είχαν κρυμμένα μέσα στα εμπορεύματα. Τα παράλια ήταν εντελώς αφύλακτα. Τα πλοία έμπαιναν στην Κωνσταντινούπολη αργά τη νύκτα. Αγκυροβολούσαν στην Χαλκηδόνα, στη νησίδα Κιζκουλεσί και στο Σκούταρι κι έκαναν τη δουλειά τους.
Ο στρατιωτικός αντιπρόσωπος Κατεχάκης, ένας κρητικός συνταγματάρχης, έμπιστος του Βενιζέλου, ο οποίος μεγάλωσε με τα νάματα της κρητικής επανάστασης και προσδοκούσε να εφαρμόσει τις κρητικές μεθόδους και στην Ανατολία, εξασφάλιζε από το Βενιζέλο μεγάλα κονδύλια.
Από τις δύο μεραρχίες που έστειλε ο στρατός στην επιχείρηση της Οδησσού, οι ρωμιοί κράτησαν δύο τάγματα και τα εγκατέστησαν στο Χαϋντάρπασα. Αργότερα, τα τάγματα αυτά αντικαταστάθηκαν από ογδόντα χωροφύλακες από την Κρήτη. Αυτοί ανέλαβαν να φρουρούν το Πατριαρχείο. Ο Κατεχάκης με το πρόσχημα ότι θα έκτιζε αποθήκη τροφίμων εγκατέστησε στην Κωνσταντινούπολη δύο λόχους. Στην πραγματικότητα, όλοι αυτοί ήτανε χαμηλόβαθμοι αξιωματικοί.
Λίγο μετά, όλους αυτούς τους σκόρπισε να οργανώσουν τα χωριά. Αργότερα τους πήγε στην Κωνσταντινούπολη στη Διεύθυνση Χωροφυλακής των δυνάμεων κατοχής.
Το παραμύθι
απελευθέρωση του Πόντου
Εξ αιτίας της εισβολής του στρατού της Ελλάδας στη Σμύρνη κι εξ αιτίας του γεγονότος, ότι τα παράλια του Εύξεινου Πόντου ήταν κάτω από την απειλή του ελληνικού στόλου, ήταν πολύ πιθανή μια απόβαση αυτού στα παράλια.
Επειδή επίσης οι αντάρτες των ποντιακών οργανώσεων είχαν αυξήσει τις πράξεις βίας και τις επιθέσεις σε μουσουλμανικά χωριά φέρνοντας τους χωρικούς σε κατάσταση τρόμου (οι αντάρτες πλιατσικολογούσαν, έκλεβαν, έκαιγαν χωριά, έσφαζαν, σκότωναν και βίαζαν) το κράτος αντιλήφθηκε, ότι βρίσκεται κάτω από έναν πολύ σπουδαίο κίνδυνο.
Το μεγαλύτερο ψέμα είναι η θεωρία του λεγόμενου επαναστατικού αγώνα προς απελευθέρωση του Πόντου από τον τουρκικό ζυγό. Ο όρος «απελευθέρωση» έχει ρεαλιστικό περιεχόμενο μόνο όταν αφορά σε μια σχετικά μεγάλη εδαφική περιοχή όπου η φίλια εθνική ομάδα αποτελεί την πληθυσμιακή πλειοψηφία. Στην προκειμένη περίπτωση ο χριστιανικός πληθυσμός των τριών νομών ή Βιλαετίων του Πόντου αποτελούσε μια μικρή μειοψηφία. Το έτος 1890, σύμφωνα με τους αριθμούς, που μας δίνει ο ιστορικός Cuinet, αποτελούσαν συνολικά το 1/5 του πληθυσμού (800.000 μουσουλμάνοι, έναντι 50.000 αρμενίων και 200.000 ρωμιών).
Τα σχετικά στατιστικά στοιχεία, που αφορούν στο έτος 1912, προέρχονται από τον καθηγητή του πανεπιστημίου Αθηνών Σωτηριάδη. Τα στοιχεία αυτά υιοθέτησε και χρησιμοποίησε η κυβέρνηση του Ελευθερίου Βενιζέλου στις διάφορες διεθνείς συνδιασκέψεις, προς υποστήριξη των εθνικών επιδιώξεων. (G. Sotiriadis: «An ethnological map illustrating Hellenism in the Balkan Peninsula and Asia Minor», London, Edward Stanford Ltd, Λονδίνο, 1918).
Λεπτομερώς:
Στο βιλαέτι της Τραπεζούντας οι ρωμιοί ανέρχονταν στο 25,9% του συνολικού πληθυσμού, συγκεκριμένα οι τούρκοι αριθμούσαν 957.866 άτομα, ενώ οι ρωμιοί ανέρχονταν μόνο σε 353.533.
Στο βιλαέτι της Κασταμονής ο ρωμέικος πληθυσμός ανερχόμενος στο 2,5% του πληθυσμού αποτελούσε στατιστικά μια αριθμητικά ασήμαντη εθνική ομάδα.
Στο βιλαέτι της Σεβάστειας (Σίβας) οι ρωμιοί ανέρχονταν στο 8,9% του πληθυσμού.
Εάν ο αγώνας για την «απελευθέρωση του Πόντου» είχε τυχόν επιτυχία αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί μόνο με την στρατιωτική κυριαρχία της ρωμέικης μειοψηφίας πάνω στην πολύ μεγαλύτερη οθωμανική πλειοψηφία.
Καραβαγγέλης:
Ο οργανωτής του αντάρτικου
Το πραγματικό αντάρτικο στον Πόντο άρχισε μόλις το 1916, όταν οι ρώσοι κατέλαβαν την πόλη της Τραπεζούντας μεταφέροντας το ρωσοτουρκικό πολεμικό μέτωπο στην περιοχή εκείνη. Οργανωτής του αντάρτικου ήταν ο φανατικός εθνικιστής μητροπολίτης Καραβαγγέλης, ο οποίος πήγε στη Σαμψούντα το 1908.
Μετά τη δημιουργία των ανταρτικών σωμάτων με χρήματα και πολεμοφόδια, ο Καραβαγγέλης τα εξαπέλυσε να προσβάλουν τον τουρκικό στρατό στα μετόπισθέν του, τη στιγμή κατά την οποίαν οι τούρκοι πολεμούσαν το ρώσικο στρατό στο μέτωπο της Τραπεζούντας. Ο μητροπολίτης υπολογίζει σε περίπου 20.000 τους αντάρτες του Πόντου.
Οι αντάρτες του Πόντου συντάχθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου με τα εχθρικά κατοχικά στρατεύματα της Ρωσίας, καταπολέμησαν τον στρατό του κράτους του οποίου ήταν υπήκοοι, καταπιέζοντας και σκοτώνοντας αλλόθρησκους συμπολίτες τους.
Τα κατορθώματά του αυτά τα περιγράφει ο ίδιος ο μητροπολίτης στα απομνημονεύματά του:
«Αυτές τις μικρές και άτακτες στην αρχή ομάδες άρχισα να οργανώνω σε τακτικά κι αξιόμαχα ανταρτικά Σώματα με την μακρά πείρα που είχα αποκτήσει απ΄ τον αγώνα μας στην Μακεδονία. Τα σώματα αυτά γρήγορα πολλαπλασιάστηκαν. Κι αφού απέκτησαν άξιους κι εμπειροπόλεμους αρχηγούς που ο ίδιος τους έδινα το χρίσμα, εξελίχθηκαν σε πραγματικά στρατιωτικά Σώματα που είχε το καθένα υπό την προστασία του και την απόλυτη δικαιοδοσία του, ένα τμήμα της επαρχίας.
»Έτσι σιγά σιγά σχηματίστηκε ένας ολόκληρος αντάρτικος στρατός, καλά οργανωμένος κι οπλισμένος, είκοσι χιλιάδων ανδρών, που ο Κεμάλ στα απομνημονεύματά του τον χαρακτηρίζει “έργο και όργανο του Καραβαγγέλη” κι ανεβάζει τον αριθμό του σε τριάντα χιλιάδες.
»Τα Σώματα αυτά που είχαν απλωθεί σα δίχτυ σʼ όλη την επαρχία της Αμασείας και πολλές φορές και στη γύρω απʼ αυτήν περιοχή, ερχόντουσαν συχνά σε σύγκρουση με τον τουρκικό στρατό και πάντα νικούσαν...».
«...Τα ελληνικά Σώματα κατέβαιναν πια ελεύθερα στα χωριά και στις πόλεις κι έμπαιναν ένοπλα και καμαρωτά στη Μητρόπολη» (σελ. 104).
«...Με το ίδιο πλοίο γύρισα στην Αμισό κι από κει πάλι σε λίγο πήγα στην Τραπεζούντα, όπου μαζί με το μητροπολίτη συντάξαμε υπόμνημα προς τους συμμάχους ζητώντας την ανεξαρτησία του Πόντου. Το βαρυσήμαντο αυτό έγγραφο στείλαμε αμέσως για τα περαιτέρω, μʼ έμπιστο πρόσωπο από την Αμισό, στον έλληνα αρμοστή στην Κωνσταντινούπολη» (σελ. 105).
«...Τότε άρχισα να συγκεντρώνω στο σπίτι μου τους δυσαρεστημένους τούρκους, κούρδους και κιρκασίους και να τους προτρέπω να εισβάλουν στην Ανατολή και να δημιουργήσουν αντιπερισπασμό στο παράνομο κράτος του Κεμάλ» (σελ. 106).
«...Κατέβηκαν κι αυτοί στα τουρκικά χωριά της Αμισού, Πάφρας και Κάφτας κι έκαψαν περίπου εκατό, σκοτώνοντας πολλούς απʼ τους κατοίκους. Οι τούρκοι χωρικοί για να γλιτώσουν, εδήλωναν υποταγή στους αντάρτες κι άρχισαν να τους προμηθεύουν αλεύρι, τρόφιμα κι άλλα απαραίτητα είδη. Αλλά κι ο μουτεσαφίρης Αμισού αναγκάστηκε να συνθηκολογήσει με τους αντάρτες επιτρέποντας την ελεύθερη είσοδό τους στις πόλεις και τη μεταφορά τροφίμων στα χωριά τους, υπό τον όρο να πάψουν κι αυτοί να χτυπούν τα τουρκικά χωριά και νʼ αρπάζουν κτήνη και τρόφιμα» (Αντιγόνης Μπέλλου Θρεψιάδη: «Μορφές μακεδονομάχων και τα ποντιακά του Γερμανού Καραβαγγέλη», έκδ. Α. Μαυρίδης, Αθήνα, 1984. Για την επίσης εγκληματική δράση του Καραβαγγέλη στη Μακεδονία διαβάστε στην «Ελεύθερη Έρευνα»: Από τον Βασ. Βουλγαροκτόνο, στο μητροπολίτη-κυνηγό κεφαλών).
Μετά την δημιουργία των ανταρτικών σωμάτων με χρήματα και πολεμοφόδια που πήρε ο μητροπολίτης από τους ρώσους, τα εξαπέλυσε να προσβάλουν τον τουρκικό στρατό στα μετόπισθέν του, την στιγμή κατά την οποίαν οι τούρκοι πολεμούσαν το ρώσικο στρατό στο μέτωπο της Τραπεζούντας.
Οι αντάρτες έπεσαν στην παγίδα του Καραβαγγέλη χωρίς να αναλογιστούν τις συνέπειες του «απελευθερωτικού αγώνα», δεν συνειδητοποίησαν δηλαδή καν το τι θα απογίνονταν αυτοί μετά το τέλος του πολέμου, όταν ο μεν μητροπολίτης θα εξαφανιζόταν για να σωθεί, όπως κι έγινε, αυτοί όμως θα παρέμεναν.
Κάτω από την καθοδήγηση του Καραβαγγέλη οι χριστιανοί άρχισαν να πυκνώνουν τις τάξεις των ανταρτών χτυπώντας πισώπλατα τον τουρκικό στρατό και ληστεύοντας κυρίως τουρκικά χωριά, για να μπορέσουν να επιβιώσουν. (Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο του Νάσου Θεοδωρίδη: «Μια ψύχραιμη προσέγγιση του ιστορικού ζητήματος περί Ποντίων», 20.05.12, avgi.gr).
https://www.freeinquiry.gr/articles/ere ... /4194.html
Στα εγχώρια ΜΜΕ γίνεται συνεχής αναφορά στα εγκλήματα που διέπραξαν οι οθωμανοί εναντίον των ρωμιών στον Πόντο παραβλέποντας συστηματικά τις εγκληματικές πράξεις των ρωμιών. Ζητάνε με θορυβώδη τρόπο από την Τουρκία να καταδικάσει τα εγκλήματά της, χωρίς όμως να ζητάνε συγγνώμη για παρόμοια εγκλήματα που έκανε η «δική μας» πλευρά.
Στο άρθρο αυτό δεν θα ασχοληθούμε με τις ωμότητες που διέπραξαν οι οθωμανοί εναντίον των ρωμιών, γιατί αυτές ─τουλάχιστον στην Ελλάδα─ έχουν κατά κόρον προβληθεί. Αντίθετα, θα επικεντρωθούμε στις εγκληματικές ενέργειες των ρωμιών σε βάρος των οθωμανών, οι οποίες στη χώρα μας συστηματικά αποσιωπούνται. Αντλούμε στοιχεία από καταγεγραμμένες μαρτυρίες κι από επίσημες τούρκικες πηγές (Υπουργείο Εσωτερικών, Αρχηγείο Στρατού κ.λπ.).
Οι περιγραφές αυτές, όσο κι αν ενδεχομένως υπερβάλουν σε κάποια σημεία ─όπως θα ισχυρίζονται εξ άλλου κι οι τούρκοι, ότι κάνουν οι περιγραφές των ρωμιών για τις δικές τους θηριωδίες─ μπορούν να μας δώσουν μια εικόνα έστω, για τα εγκλήματα που διέπραξαν οι ρωμιοί στον Πόντο, τα οποία οδήγησαν και στην απόφαση για τον εκτοπισμό τους.
Εθνικιστικός παροξυσμός
Από τον 16ο αιώνα, η περιοχή του Πόντου ήταν η πολυπληθέστερη των χριστιανών. Δεν ήταν όμως μόνο ρωμιοί, δηλαδή εκχριστιανισμένοι επί Βυζαντίου πληθυσμοί. Υπήρχαν πολλοί αρμένιοι, αλλά και γεωργιανοί που προέρχονταν από τους τζάνους (στην περιοχή της τζανικής) και τους λαζούς (στην περιοχή της λαζικής). Σε αυτούς πρέπει να προσθέσουμε και τους ρωμιούς αποίκους των παραλίων κι ιδιαίτερα τις οικογένειες, που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή την εποχή της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας (1207-1461).
Αυτός ο ορθόδοξος πληθυσμός άρχισε να υιοθετεί τον μεγαλοϊδεατισμό και τις φαντασιώσεις του ρωμέικου εθνικισμού στις αρχές του 19ου αιώνα κάτω από την επίδραση της Εκκλησίας και της αστικής τάξης. Από την προπαγάνδα αυτή επηρεάστηκαν ─ασχέτως καταγωγής─ όσοι ζούσαν στην Ανατολή, μιλούσαν ρωμέικα κι ήταν χριστιανοί.
Από το 1904-1924 υπήρξε ένας οργασμός, προκειμένου να εμπεδωθεί η «ελληνική» (νεορωμέικη) συνείδηση στους ρωμιούς του Πόντου. Σκοπός αυτής της κινητικότητας ήταν να ακολουθήσει μια επαναστατική ταραχή, που σκοπό θα είχε είτε τη συνένωση της περιοχής με την Ελλάδα είτε την επιτόπια δημιουργία μιας Ποντιακής Δημοκρατίας.
Η «Εθνική Εταιρεία», μια εθνικιστική-παραστρατιωτική-παραπολιτική οργάνωση, που ιδρύθηκε το 1894, είχε σκοπό να περάσει τη δράση σε όλη τη Ρωμιοσύνη. Οι μητροπόλεις πολύ ανοικτά κάτω από το μανδύα της θρησκείας κάλυπταν τις πολιτικές ίντριγκες αγκαλιάζοντας τους ρωμιούς πόντιους. Στα σχολεία που ίδρυσαν, μεγάλωναν τα παιδιά ─αν και ήταν υπήκοοι της οθωμανικής αυτοκρατορίας─ με δική τους αγωγή σε βάρος των οθωμανών.
Εθνικιστική αγωγή
Η εθνικιστική αγωγή του ρωμέικου πληθυσμού του Πόντου, η οποία τελικά απέβη και η αιτία της καταστροφής του, πραγματοποιήθηκε σταδιακά μέσω του μειονοτικού εκπαιδευτικού συστήματος της Τραπεζούντας.
Οι ποντιακές οργανώσεις ιδρύθηκαν και απλώθηκαν κάτω από τη σκέπη των μητροπόλεων και των εκκλησιών, οι οποίες εκμεταλλεύτηκαν σε βάρος της πατρίδας τους (της Τουρκίας) τις θρησκευτικές ελευθερίες, που τους παρείχε το οθωμανικό κράτος.
Οι σύλλογοι κι οι επιτροπές, που ίδρυαν οι ρωμιοί στον Πόντο, είχαν σκοπό να μαζεύουν χρήματα, αλλά και να τρομοκρατούν όσους δεν έμπαιναν στους συλλόγους ή δεν βοηθούσαν.
Οι ποντιακές οργανώσεις αποτελούσαν σχολεία εκπαίδευσης των ποντίων στην «ελληνική ιδέα», τα οποία με το χρόνο άρχισαν να αποδίδουν τους καρπούς τους.
Όπλα, στρατός
και χρήματα από την Ελλάδα
Μετά τη Συνθήκη του Μούδρου και μέχρι την απόβαση των ρωμιών στη Σμύρνη, τα ρωμέικα πλοία, που πήγαιναν από Πειραιά, Θεσσαλονίκη και Σμύρνη, εκτελούσαν συγκεκριμένες αποστολές μεταφέροντας στην Κωνσταντινούπολη όπλα και πυρομαχικά, τα οποία είχαν κρυμμένα μέσα στα εμπορεύματα. Τα παράλια ήταν εντελώς αφύλακτα. Τα πλοία έμπαιναν στην Κωνσταντινούπολη αργά τη νύκτα. Αγκυροβολούσαν στην Χαλκηδόνα, στη νησίδα Κιζκουλεσί και στο Σκούταρι κι έκαναν τη δουλειά τους.
Ο στρατιωτικός αντιπρόσωπος Κατεχάκης, ένας κρητικός συνταγματάρχης, έμπιστος του Βενιζέλου, ο οποίος μεγάλωσε με τα νάματα της κρητικής επανάστασης και προσδοκούσε να εφαρμόσει τις κρητικές μεθόδους και στην Ανατολία, εξασφάλιζε από το Βενιζέλο μεγάλα κονδύλια.
Από τις δύο μεραρχίες που έστειλε ο στρατός στην επιχείρηση της Οδησσού, οι ρωμιοί κράτησαν δύο τάγματα και τα εγκατέστησαν στο Χαϋντάρπασα. Αργότερα, τα τάγματα αυτά αντικαταστάθηκαν από ογδόντα χωροφύλακες από την Κρήτη. Αυτοί ανέλαβαν να φρουρούν το Πατριαρχείο. Ο Κατεχάκης με το πρόσχημα ότι θα έκτιζε αποθήκη τροφίμων εγκατέστησε στην Κωνσταντινούπολη δύο λόχους. Στην πραγματικότητα, όλοι αυτοί ήτανε χαμηλόβαθμοι αξιωματικοί.
Λίγο μετά, όλους αυτούς τους σκόρπισε να οργανώσουν τα χωριά. Αργότερα τους πήγε στην Κωνσταντινούπολη στη Διεύθυνση Χωροφυλακής των δυνάμεων κατοχής.
Το παραμύθι
απελευθέρωση του Πόντου
Εξ αιτίας της εισβολής του στρατού της Ελλάδας στη Σμύρνη κι εξ αιτίας του γεγονότος, ότι τα παράλια του Εύξεινου Πόντου ήταν κάτω από την απειλή του ελληνικού στόλου, ήταν πολύ πιθανή μια απόβαση αυτού στα παράλια.
Επειδή επίσης οι αντάρτες των ποντιακών οργανώσεων είχαν αυξήσει τις πράξεις βίας και τις επιθέσεις σε μουσουλμανικά χωριά φέρνοντας τους χωρικούς σε κατάσταση τρόμου (οι αντάρτες πλιατσικολογούσαν, έκλεβαν, έκαιγαν χωριά, έσφαζαν, σκότωναν και βίαζαν) το κράτος αντιλήφθηκε, ότι βρίσκεται κάτω από έναν πολύ σπουδαίο κίνδυνο.
Το μεγαλύτερο ψέμα είναι η θεωρία του λεγόμενου επαναστατικού αγώνα προς απελευθέρωση του Πόντου από τον τουρκικό ζυγό. Ο όρος «απελευθέρωση» έχει ρεαλιστικό περιεχόμενο μόνο όταν αφορά σε μια σχετικά μεγάλη εδαφική περιοχή όπου η φίλια εθνική ομάδα αποτελεί την πληθυσμιακή πλειοψηφία. Στην προκειμένη περίπτωση ο χριστιανικός πληθυσμός των τριών νομών ή Βιλαετίων του Πόντου αποτελούσε μια μικρή μειοψηφία. Το έτος 1890, σύμφωνα με τους αριθμούς, που μας δίνει ο ιστορικός Cuinet, αποτελούσαν συνολικά το 1/5 του πληθυσμού (800.000 μουσουλμάνοι, έναντι 50.000 αρμενίων και 200.000 ρωμιών).
Τα σχετικά στατιστικά στοιχεία, που αφορούν στο έτος 1912, προέρχονται από τον καθηγητή του πανεπιστημίου Αθηνών Σωτηριάδη. Τα στοιχεία αυτά υιοθέτησε και χρησιμοποίησε η κυβέρνηση του Ελευθερίου Βενιζέλου στις διάφορες διεθνείς συνδιασκέψεις, προς υποστήριξη των εθνικών επιδιώξεων. (G. Sotiriadis: «An ethnological map illustrating Hellenism in the Balkan Peninsula and Asia Minor», London, Edward Stanford Ltd, Λονδίνο, 1918).
Λεπτομερώς:
Στο βιλαέτι της Τραπεζούντας οι ρωμιοί ανέρχονταν στο 25,9% του συνολικού πληθυσμού, συγκεκριμένα οι τούρκοι αριθμούσαν 957.866 άτομα, ενώ οι ρωμιοί ανέρχονταν μόνο σε 353.533.
Στο βιλαέτι της Κασταμονής ο ρωμέικος πληθυσμός ανερχόμενος στο 2,5% του πληθυσμού αποτελούσε στατιστικά μια αριθμητικά ασήμαντη εθνική ομάδα.
Στο βιλαέτι της Σεβάστειας (Σίβας) οι ρωμιοί ανέρχονταν στο 8,9% του πληθυσμού.
Εάν ο αγώνας για την «απελευθέρωση του Πόντου» είχε τυχόν επιτυχία αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί μόνο με την στρατιωτική κυριαρχία της ρωμέικης μειοψηφίας πάνω στην πολύ μεγαλύτερη οθωμανική πλειοψηφία.
Καραβαγγέλης:
Ο οργανωτής του αντάρτικου
Το πραγματικό αντάρτικο στον Πόντο άρχισε μόλις το 1916, όταν οι ρώσοι κατέλαβαν την πόλη της Τραπεζούντας μεταφέροντας το ρωσοτουρκικό πολεμικό μέτωπο στην περιοχή εκείνη. Οργανωτής του αντάρτικου ήταν ο φανατικός εθνικιστής μητροπολίτης Καραβαγγέλης, ο οποίος πήγε στη Σαμψούντα το 1908.
Μετά τη δημιουργία των ανταρτικών σωμάτων με χρήματα και πολεμοφόδια, ο Καραβαγγέλης τα εξαπέλυσε να προσβάλουν τον τουρκικό στρατό στα μετόπισθέν του, τη στιγμή κατά την οποίαν οι τούρκοι πολεμούσαν το ρώσικο στρατό στο μέτωπο της Τραπεζούντας. Ο μητροπολίτης υπολογίζει σε περίπου 20.000 τους αντάρτες του Πόντου.
Οι αντάρτες του Πόντου συντάχθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου με τα εχθρικά κατοχικά στρατεύματα της Ρωσίας, καταπολέμησαν τον στρατό του κράτους του οποίου ήταν υπήκοοι, καταπιέζοντας και σκοτώνοντας αλλόθρησκους συμπολίτες τους.
Τα κατορθώματά του αυτά τα περιγράφει ο ίδιος ο μητροπολίτης στα απομνημονεύματά του:
«Αυτές τις μικρές και άτακτες στην αρχή ομάδες άρχισα να οργανώνω σε τακτικά κι αξιόμαχα ανταρτικά Σώματα με την μακρά πείρα που είχα αποκτήσει απ΄ τον αγώνα μας στην Μακεδονία. Τα σώματα αυτά γρήγορα πολλαπλασιάστηκαν. Κι αφού απέκτησαν άξιους κι εμπειροπόλεμους αρχηγούς που ο ίδιος τους έδινα το χρίσμα, εξελίχθηκαν σε πραγματικά στρατιωτικά Σώματα που είχε το καθένα υπό την προστασία του και την απόλυτη δικαιοδοσία του, ένα τμήμα της επαρχίας.
»Έτσι σιγά σιγά σχηματίστηκε ένας ολόκληρος αντάρτικος στρατός, καλά οργανωμένος κι οπλισμένος, είκοσι χιλιάδων ανδρών, που ο Κεμάλ στα απομνημονεύματά του τον χαρακτηρίζει “έργο και όργανο του Καραβαγγέλη” κι ανεβάζει τον αριθμό του σε τριάντα χιλιάδες.
»Τα Σώματα αυτά που είχαν απλωθεί σα δίχτυ σʼ όλη την επαρχία της Αμασείας και πολλές φορές και στη γύρω απʼ αυτήν περιοχή, ερχόντουσαν συχνά σε σύγκρουση με τον τουρκικό στρατό και πάντα νικούσαν...».
«...Τα ελληνικά Σώματα κατέβαιναν πια ελεύθερα στα χωριά και στις πόλεις κι έμπαιναν ένοπλα και καμαρωτά στη Μητρόπολη» (σελ. 104).
«...Με το ίδιο πλοίο γύρισα στην Αμισό κι από κει πάλι σε λίγο πήγα στην Τραπεζούντα, όπου μαζί με το μητροπολίτη συντάξαμε υπόμνημα προς τους συμμάχους ζητώντας την ανεξαρτησία του Πόντου. Το βαρυσήμαντο αυτό έγγραφο στείλαμε αμέσως για τα περαιτέρω, μʼ έμπιστο πρόσωπο από την Αμισό, στον έλληνα αρμοστή στην Κωνσταντινούπολη» (σελ. 105).
«...Τότε άρχισα να συγκεντρώνω στο σπίτι μου τους δυσαρεστημένους τούρκους, κούρδους και κιρκασίους και να τους προτρέπω να εισβάλουν στην Ανατολή και να δημιουργήσουν αντιπερισπασμό στο παράνομο κράτος του Κεμάλ» (σελ. 106).
«...Κατέβηκαν κι αυτοί στα τουρκικά χωριά της Αμισού, Πάφρας και Κάφτας κι έκαψαν περίπου εκατό, σκοτώνοντας πολλούς απʼ τους κατοίκους. Οι τούρκοι χωρικοί για να γλιτώσουν, εδήλωναν υποταγή στους αντάρτες κι άρχισαν να τους προμηθεύουν αλεύρι, τρόφιμα κι άλλα απαραίτητα είδη. Αλλά κι ο μουτεσαφίρης Αμισού αναγκάστηκε να συνθηκολογήσει με τους αντάρτες επιτρέποντας την ελεύθερη είσοδό τους στις πόλεις και τη μεταφορά τροφίμων στα χωριά τους, υπό τον όρο να πάψουν κι αυτοί να χτυπούν τα τουρκικά χωριά και νʼ αρπάζουν κτήνη και τρόφιμα» (Αντιγόνης Μπέλλου Θρεψιάδη: «Μορφές μακεδονομάχων και τα ποντιακά του Γερμανού Καραβαγγέλη», έκδ. Α. Μαυρίδης, Αθήνα, 1984. Για την επίσης εγκληματική δράση του Καραβαγγέλη στη Μακεδονία διαβάστε στην «Ελεύθερη Έρευνα»: Από τον Βασ. Βουλγαροκτόνο, στο μητροπολίτη-κυνηγό κεφαλών).
Μετά την δημιουργία των ανταρτικών σωμάτων με χρήματα και πολεμοφόδια που πήρε ο μητροπολίτης από τους ρώσους, τα εξαπέλυσε να προσβάλουν τον τουρκικό στρατό στα μετόπισθέν του, την στιγμή κατά την οποίαν οι τούρκοι πολεμούσαν το ρώσικο στρατό στο μέτωπο της Τραπεζούντας.
Οι αντάρτες έπεσαν στην παγίδα του Καραβαγγέλη χωρίς να αναλογιστούν τις συνέπειες του «απελευθερωτικού αγώνα», δεν συνειδητοποίησαν δηλαδή καν το τι θα απογίνονταν αυτοί μετά το τέλος του πολέμου, όταν ο μεν μητροπολίτης θα εξαφανιζόταν για να σωθεί, όπως κι έγινε, αυτοί όμως θα παρέμεναν.
Κάτω από την καθοδήγηση του Καραβαγγέλη οι χριστιανοί άρχισαν να πυκνώνουν τις τάξεις των ανταρτών χτυπώντας πισώπλατα τον τουρκικό στρατό και ληστεύοντας κυρίως τουρκικά χωριά, για να μπορέσουν να επιβιώσουν. (Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο του Νάσου Θεοδωρίδη: «Μια ψύχραιμη προσέγγιση του ιστορικού ζητήματος περί Ποντίων», 20.05.12, avgi.gr).
https://www.freeinquiry.gr/articles/ere ... /4194.html