Πέθανε 85 χρονών το ''Αγόρι'' των νεανικών μας χρόνων
Δημοσιεύτηκε: 16 Ιουν 2022, 14:11


https://www.protothema.gr/greece/articl ... iko-agori/

https://www.karpetshow.gr/blog/istories ... o-to-agori
Δεν τον γνώριζα τον Νίκο Δεληγιώργη, ο γιός του Αλέξανδρος τον αποχαιρέτησε εκ μέρους όλων μας γράφοντας ότι «άφησε παρακαταθήκη τα περιοδικά του». Αν τον είχα γνωρίσει θα του έλεγα ένα ευχαριστώ γιατί κι αυτός και ο Στέλιος Ανεμοδουρας μας μεγάλωσαν καλά.
Χάρη στην τρέλα τους να εκδώσουν και να υποστηρίξουν εικονογραφημένα περιοδικά που κανείς δεν περίμενε πως θα κάνουν τέτοια σουξέ, μεγάλωσαν την πρώτη ίσως μεταπολεμική γενιά που απαλλάχτηκε γρήγορα από κάμποσα εθνικά βαρίδια και έμαθε χάρη στα περιοδικά αυτά να μην φοβάται τον υπόλοιπο κόσμο. Κάθε ιστορία που σε αυτά τα περιοδικά έκανε επιτυχία σημάδεψε την αισθητική μας και μας έμαθε να ψάχνουμε τα ωραία της ζωής.

Οι ιστορίες αυτών των περιοδικών μας έμαθαν να αγαπάμε το ποδόσφαιρο, την επιστημονική φαντασία, ακόμα και την ιστορία. Μας έμαθαν να λαχταράμε το πότε θα οδηγήσουμε αυτοκίνητα, απενοχοποίησαν την αγάπη μας για την περιπέτεια, μας βοήθησαν να καταλάβουμε τα κορίτσια (όσο γίνεται…) μας γνώρισαν ένα κόσμο στον οποίο δεν υπήρχαν μόνο και αποκλειστικά Ελληνες που μέχρι το δικό τους σουξέ ήταν οι μόνοι ήρωες που κυκλοφορούσαν είτε αντιμετωπίζοντας τους Γερμανούς, είτε τους Ινδιάνους, είτε τα θηρία της ζούγκλας.
Αυτά τα περιοδικά ήταν που μας άνοιξαν παράθυρα που όλοι μας κρατούσαν κλειστά και που μας έκαναν να αγαπήσουμε ιστορίες από το εξωτερικό μεν, αλλά από ένα κόσμο στον οποίο νιώθαμε πως ανήκαμε. Το έκαναν πριν ακούσουμε ροκ, πριν μάθουμε το αμερικάνικο σινεμά, πριν καλα καλά πάμε στο γήπεδο!

Πάντα είχα σε τρομακτική εκτίμηση τους εκδότες των εικονογραφημένων περιοδικών όπως το Αγόρι κι όχι μόνο γιατί με αυτά μεγάλωσα. Τους εκτιμούσα για δύο λόγους. Ο πρώτος γιατί το επιχειρηματικό ρίσκο τους ήταν τεράστιο. Ο δεύτερος γιατί τα περιοδικά αυτά ήταν ένα αληθινό παράθυρο στην δυτικοευρωπαϊκή ποπ κουλτούρα σε μια χώρα και σε χρόνια που αυτή θεωρούταν ύποπτη – ευτυχώς που δεν τελούσε και υπό διωγμό.
Σήμερα είναι εύκολο να συζητάμε για τον Ρόι των Ρόβερς

ή τον Δικαστή Ντρεντ με νοσταλγική γλύκα.
Την περίοδο που τα περιοδικά αυτά εμφανίστηκαν οι ιστορίες που σε αυτά υπήρχαν ήταν μόνο «κακό παράδειγμα για τη νεολαία».
Τα αθώα αυτά περιοδικά είχαν εναντίον τους όλο τον κόσμο. Την εκκλησία που δεν έβλεπε τίποτα καλό και διδακτικό. Τους δασκάλους και τους καθηγητές μας που ήθελαν να διαβάζουμε μόνο τα Κλασσικά Εικονογραφημένα (και αν).
Την Αριστερά που έβλεπε σε αυτά ιστορίες ξενόφερτες που δεν δημιουργούσαν κουλτούρα επαναστατικής διεκδίκησης. Τη Δεξιά που τα θεωρούσε ξενόφερτα.
Τους γονείς μας κυρίως. Που δεν καταλάβαιναν τον Δικαστή Ντρεντ, αγνοούσαν το ποδοσφαιράκι του Μάικ, δεν έμαθαν ποτέ ποιος ήταν το Παιδί Πάνθηρας, θα προτιμούσαν να διαβάζαμε λογοτεχνεία αντί για τη Φωνή, ή τον Κατάσκοπο, ή τον Σαμποτέρ.
Τα διαβάζαμε κρυφά
Δεν θυμάμαι κανένα φίλο ή συμμαθητή μου που στο σπίτι του οι γονείς του τον ενθάρυναν να διαβάζει το Μπλεκ ή το Αγόρι. Οι πιο τυχεροί είχαν τη δυνατότητα να τα διαβάζουν ως αντάλλαγμα για τους καλούς τους βαθμούς. Οι πιο πολλοί τα αγοράζαμε μετά από συνωμοτικές συμφωνίες με τους περιπτεράδες που μας τα κρατούσαν, τα βάζαμε στο σπίτι περνώντας τα κρυφά (τα κρύβαμε πχ στη φόδρα του μπουφάν) και τα τοποθετούσαμε προσεχτικά κάτω από τα στρώματα.
Τα διαβάζαμε γιατί τα βάζαμε μέσα στα τεράστια βιβλία ιστορίας που μας επέτρεπαν να τα κρύβουμε. Μόνο το καλοκαίρι βγαίνανε από την παρανομία – τότε μπορούσαμε να τα χαρούμε .....





