Το τέλος των Ισαυρων, η Εικονομαχία, η Δυναστεια του Αμοριου και οι Μακεδόνες
Δημοσιεύτηκε: 13 Φεβ 2022, 18:51
Toν Αυγουστο του 775 ο Αυτοκράτορας Κωνσταντινος Ε’ εχοντας σπάσει τη συνθήκη ειρήνης με τους Βουλγάρους ηδη από το προηγούμενο ετος εκστράτευσε εναντιον τους για άλλη μια φορά.
Αυτή τη φορά όμως εμελλε να είναι και η τελευταία. Πολύ γρήγορα επιδεινώθηκε η ποδάγρα που τον ταλαιπωρουσε για χρόνια και του προκάλεσε υψηλο πυρετό. Οι γιατροί του δεν μπορουσαν να αντιμετωπίσουν πλεον την ασθένεια και ο Κωνσταντίνος Ε’ αναγκάστηκε να επιστρέψει στην Αρκαδιόπολη (σημερινο Μπουργκάζ στη Βουλγαρια) μεταφερόμενος από τους στρατιωτες του πάνω σε φορείο καθως λογω της ποδάγρας και του πυρετου δεν ηταν σε θεση να περπατησει η να καθίσει σε άλογο.
Στη Σηλυβρία η κατάσταση του επιδεινώθηκε ακομα περισσότερο και οι γιατροι κατάλαβαν ότι πλεον βρισκεται στο χείλος του θανάτου. Ετσι κλήθηκε ο Βασιλικος Δρόμωνας ο οποιος παρέλαβε τον ετοιμοθανατο Αυτοκράτορα από την Σηλυβρία για να τον μεταφέρει στην Κωνσταντινουπολη
ώστε να πεθάνει εκει.
Στις 14 Σεπτεμβρίου 775 όταν ο Βασιλικος Δρόμωνας εφτανε στο Κυκλόβιον ελαχιστα μιλια πριν φτάσει στην Κωνσταντινουπολη ο Αυτοκράτορας πέθανε εν πλω.
Τα τελευταια λογια του όπως καταγράφηκαν από τους υπηρέτες που βρισκονταν γυρω του ηταν:
“Αλλιμονο! Οι φωτιές της Κολασης με κατατρωγουν ενώ ειμαι ακόμα ζωντανος!”
Και βυθιστηκε σε κώμα. Αλλα δεν ειχε πεθάνει ακόμα. Λιγα λεπτά αργότερα ξυπνάει και λεει τα εξης:
“Aντίο Αγία Σοφία! Αντιο Παναγια των Βλαχερνων! Αντιο Παναγία των Χαλκοπρατείων! Αντίο Αγιοι Απόστολοι! Αντίο Υιε μου και Αυτοκράτορα! Αντίο και σε σένα Θεοφάνη που κρατάς το μεγάλο μυστικό μου!”
Μετα επεσε νεκρος λιγο πριν φτάσουν στην Κωνσταντινουπολη.
Μετα την κηδεία του Αυτοκράτορα, ο διάδοχος του ο Λεων Δ’ ρώτησε τον Θεοφάνη τον Κουβικουλάριο:
“Ποιο μεγάλο μυστικο εκρυβε ο πατέρας μου? Εσυ πρεπει να ξέρεις. Εσενα κατονομασε πριν πεθάνει”.
Kαι ο Θεοφάνης του απαντησε:
“Iσως ο πατέρας σου ειχε αλλάξει γνωμη και μυαλα όταν μου μιλησε και μου ειπε να σου αποκαλυψω πως θάψαμε σε συγκεκριμένο μέρος 500 Κεντηνάρια χρυσου για σενα και τα αδέλφια σου.”
O Λεοντας όμως εστειλε δικους του ανθρώπους στο μέρος που του υπέδειξε ο Θεοφάνης και πηρε και τα 500 Κεντηνάρια χρυσου για τον εαυτο του χωρις να πει τιποτα στα αδέλφια του. Ο Κωνσταντινος Ε΄ δεν εμπιστευοταν το γιο του και τον θεωρουσε ανικανο να κυβερνησει καθως τον εβρισκε πολυ μαλθακο. Για αυτο ο Θεοφάνης λεει οτι ο Κωνσταντινος μπορει να ειχε αλλαξει ιδεες πριν πεθανει.
Στο μεταξυ ο νεος Χαλίφης Μαχντι (ο Κωνσταντινος Ε’ και ο προηγουμενος Χαλιφης ειχαν πεθάνει σχεδον ταυτόχρονα) θέλοντας να εκμεταλλευτει τη συγκυρια με το θάνατο του Αυτοκράτορα και την ανοδο στο θρόνο ενός νεου και απειρου ατόμου έστειλε τον Εμίρη Αμπάς με στρατό να εισβάλλει στην Αυτοκρατορία για να την αποσταθεροποιησει ετι περισσότερο.
Ο Εμίρης Αμπάς προχώρησε μεχρι την Αγκυρα και λεηλάτησε την Καππαδοκια. Στην Αγκυρα όμως εμαθε ότι κινειται ο Αυτοκρατορικός Στρατος εναντιον του και ετσι επέστρεψε πισω στην Βαγδάτη εχοντας λεηλατησει τα παντα στο περασμα του και αποκομισε τεράστια λάφυρα.
Πισω στην Κωνσταντινουπολη ο Λεοντας σπαταλουσε τα λεφτα που του αφησε ο πατέρας του. Τα χρησιμοποιησε κυριως για να δωροδοκήσει ευγενεις και στρατηγους για να στερεωσει την εξουσια του καθως αρκετοι δεν τον εμπιστευονταν ακομα.
Βεβαια οι ευγενεις και οι στρατηγοι μπορει να μην τον εμπιστευονταν αλλα ηταν διατεθειμένοι να εμπιστευτουν οποιονδηποτε αρκει να τους πληρωνε. Και ο Λεοντας αυτό ακριβως εκανε.
Δημιουργησε ένα κυκλο γυρω του με τα λεφτα που βρηκε θαμμενα και επανδρωσε τις καιριες θέσεις με δικους του ανθρώπους. Διορισε Μητροπολιτες μοναχους που του ηταν απολυτα πιστοι ενώ αυξησε τον αριθμο των Βασιλικων Ταγμάτων και διορισε διοικητες ατομα τα οποια ηταν στο payroll του.
Αυτό βεβαια δυσαρέστησε τον Θεματικό Στρατο στις επαρχίες οι οποιοι ενιωθαν να αδικουνται και να παραγκωνιζονται από τους Αυτοκρατορικους της Κωνσταντινουπολης την ιδια στιγμη που μονοι τους αυτοι σηκωναν το βάρος της αμυνας εναντι των Αράβων στα ανατολικα συνορα.
Ετσι οι Διοικητες του Θεματικου Στρατου αποφάσισαν να κάνουν μια επιδειξη δυναμης στην Κωνσταντινουπολη στην οποια εισήλθαν ενοπλοι και συνοδευόμενοι από αποσπασματα τους και απαίτησαν από τον Λέοντα να γινει ο γιος του Κωνσταντίνος Αυτοκράτορας.
Ο Λεοντας καταλαβε ότι δεν τα βγάζει περα ευκολα μαζι τους αλλα ουτε και τα Βασιλικα Ταγματα μπορουν να τον υποστηριξουν επαρκως σε μια συγκρουση μαζι τους και ετσι κατέφυγε στη διπλωματια.
Τους κάλεσε λοιπον στο Αυγουσταίο και τους ειπε:
“Ο γιος μου είναι μικρό παιδι ακομα και διστάζω να κανω αυτό που μου ζητάτε καθως φοβάμαι και για τη δικη μου ζωη αν κατέβω από το θρόνο αλλα και για τη ζωη του γιου μου τον οποιο θα σκοτώσετε και θα εκλέξετε νέο Αυτοκράτορα”
Οι Διοικητες αρνηθηκαν ότι αυτή είναι προθεση τους και ορκίστηκαν στο Θεο πως θα υπηρετουν πιστά τον Κωνσταντίνο εάν τυχον ο Λέοντας πεθάνει αλλα και πως δεν εχουν κακη προθεση εναντιον κανενος από τους δυο.
Ο Λεοντας όμως υποκριθηκε ότι δεν τους πιστεύει και αποσυρθηκε στα Ανακτορα.
Επικράτησε αναταραχη στο λαο και στο στρατο και μετα από διαβουλευσεις αποφασιστηκε να σταλει μηνυμα στον Λεοντα ότι δεχονται οι Διοικητες να ορκιστουν και γραπτώς.
Ο Λεοντας όμως συνέχισε το παιχνίδι του και τους εκανε το δυσκολο.
Από την Κυριακή των Βαιων μεχρι τη Μεγάλη Πέμπτη ολες οι διαπραγματευσεις απεβησαν ακαρπες.
Τελικα την Μεγάλη Παρασκευη ο Αυτοκράτορας Λεων Δ’ συμφωνησε να δεχτει τους όρκους μονο εάν ορκιζονταν ολοι λαος, ευγενεις και στρατος.
Τελικα το δέχτηκαν και οι υπολοιποι και την ιδια μερα, οι Στρατηγοι του Θεματικου Στρατου, οι Συγκλητικοι, τα Βασιλικα Ταγματα και ολοι οι κάτοικοι της Πολης ορκίστηκαν στον Τιμιο Σταυρό ότι δεν θα δεχτουν άλλο Αυτοκράτορα εκτος από τον Λεοντα, τον Κωνσταντινο και τους απογόνους τους. Οι ορκοι καταγράφηκαν σε περγαμηνες και υπογράφτηκαν και σφραγιστηκαν από όλα τα συμβαλλομενα μερη (για το λαο υπεγραψαν οι Δημαρχοι).
Την επομένη μέρα το Μεγάλο Σάββατο θα επισφραγιζόταν η συμφωνια και ο Αυτοκράτορας Λεων Δ’ πηγε στον Τρίκλινο των 19 Ακκουβιτών οπου και εκει ονόμασε τον μικρότερο αδελφο του Ευδόκιμο Νοβελίσσιμο (τα υπολοιπα αδελφια του ειχαν ηδη ονομαστει οι μεν 2 μεγαλυτεροι Καισαρες και οι αλλοι 2 μικροτεροι Νοβελισσιμοι από τον πατερα τους Κωνσταντινο Ε’ και δεν χρειαζοταν κατι άλλο. Μονο ο μικροτερος δεν ειχε τιτλο).
Μετα τον διορισμο του Ευδοκιμου ως Νοβελισσιμου ο Λεων μαζι με τον Κωνστατινο και τα 5 αδέλφια του (τους 2 Καισαρες και τους 3 Νοβελίσσιμους) κατευθυνθηκαν εν πομπη στην Αγία Σοφία οπου εκει αφου κατά το έθιμο του Πάσχα εντυσαν την Αγία Τράπεζα με νεα καλυμματα ανεβηκε αμεσως μετα μαζι με το γιο του Κωνσταντινο και τον Πατριάρχη στον Αμβωνα.
Από εκει παρακολουθουσαν αυτους που ορκιστηκαν χτες να εισέρχονται στην Αγια Σοφία και να καταθέτουν στην Αγια Τράπεζα τις περγαμηνες με τους ορκους τους.
Όταν τελειωσαν ο Λεοντας τους ειπε:
“Iδου αδελφοι! Εκπληρωνω και εγω τον ορκο μου και σας δινω τον γιο μου ως Αυτοκράτορα. Iδου ο Χριστος και η Εκκλησια σας τον παραδίδουν!”
Kαι ο λαος αποκρίθηκε:
“Μαρτυς μας ο Υιος του Θεου ότι δεχόμαστε τον Κωνσταντινο ως Αυτοκράτορα από το χέρι σου και θα τον προστατευσουμε και θα πεθάνουμε για αυτόν!”
Την επομένη μέρα Κυριακή του Πάσχα 16 Απριλίου 775 ο Αυτοκράτορας πηγε στον Ιππόδρομο και ανέβηκε στο Κάθισμα οπου ειχε ήδη στηθει μια φορητή Αγια Τράπεζα με Αντιμήνσιο και ο Πατριάρχης αφου ειπε τις καθιερωμένες ευχές της στέψεως ενωπιον του λαου που ειχε συγκεντρωθει, ο Αυτοκράτορας Λεων Δ’ έστεψε τον γιο του Κωνσταντινο ως Συναυτοκράτορα.
Μετα τη στέψη ο Αυτοκράτορας με τον νέο Συναυτοκράτορα μπηκαν επικεφαλης πομπής προς την Αγία Σοφία. Πισω ακολουθουσαν τα αδέλφια του Λέοντα, οι δυο Καισαρες και οι τρεις Νοβελίσσιμοι.
Η πομπη όμως ειχε και μια καινοτομια. Πισω από τα αδέλφια του Αυτοκράτορα στη θέση οπου κανονικά ακολουθουσαν τα Ρωμαικά Λάβαρα βρισκόταν η Αυτοκράτειρα Ειρήνη η Αθηναια ως επικεφαλης της πομπης των Λαβάρων. Κανονικά δε θα επρεπε να βρισκόταν στην πομπη και να πηγαινε απευθειας από το Παλατι στην Αγια Σοφια από μυστικο περασμα αλλα ηταν η πρωτη φορά μετα την εποχη του Ιουστινιανου και της Θεοδώρας που Αυτοκράτειρα μετειχε σε επίσημη πομπή. Εν τουτοις δεν ακολουθησε ολη την πομπη αλλα μολις εφτασαν στις Σχολές η Ειρήνη ανέβηκε τις σκάλες προς την Χαλκή Πυλη και από εκει πηγε αθεατη στο Λογειο της Αυτοκράτειρας στην Αγια Σοφία χωρις να εμφανιστει στη Μέση Οδο που περασε η πομπή.
Εχοντας ξεπεράσει αυτό το σκόπελο ο Λεοντας πιστεψε πως δεν θα ειχε σοβαρα προβληματα. Αλλα εκανε λαθος.
Τον επομενο μηνα του κατήγγειλαν ότι ο αδελφος του ο Καίσαρας Νικηφόρος συνομωτει εναντιον του με καποιους Σπαθαριους και Στρατηγους για να του αρπάξει το θρόνο.
Ο Λεων κάλεσε Σιλέντιο στη Μαγναυρα και ενωπιον της Συγκλητου εθεσε υπ΄οψιν τους τις καταγγελιες.
Η Συγκλητος ομοφωνα καταδικασε τα προσωπα που αναφέρονταν στις καταγγελιες ως επιορκους προδότες που πατησαν τον ορκο που ειχαν κανει μολις 1 μηνα πριν και απαίτησε την απομακρυνση τους.
Ετσι ο Λεοντας συνέλαβε ολους οσους ειχαν καταγγελθει τους καταδικασε σε μαστίγωση, κουρα σε μοναχους, δημευση της περιουσιας τους και εξορία στην Χερσώνα.
Οι Αραβες παλι εκμεταλλευτηκαν το χαος στην Αυτοκρατορια για να ξαναεισβάλλουν υπο τον Εμίρη Τουμιμ ο οποιος λεηλάτησε όλα τα ανατολικα συνορα και εφυγε ανενοχλητος με παρα πολλα λάφυρα.
Το 777 ηρθε στην Κωνσταντινουπολη ο ηγεμονας των Βουλγάρων Τελεριγκ πιεζόμενος από ισχυρους Βογιάρους και ζήτησε ασυλο και βοήθεια από τον Αυτοκράτορα για να επανακτησει την εξουσια του. Ο Λεων ηταν προθυμος να του δωσει οση βοηθεια θέλει αρκει να βαφτιστει χριστιανος.
Ο Τελεριγκ δέχτηκε και βαφτιστηκε χριστιανος με αναδοχο τον Λέοντα ο οποιος τον παντρεψε κιολας με μια ξαδέλφη της γυναικας του Ειρηνης της Αθηναιας ενώ η Συγκλητος του απένειμε τον τιτλο του Πατρικιου. Εν τουτοις τον Τελεριγκ δεν τον ακολουθησαν οι Βογιαροι και ο λαος στον εκχριστισανισμο με αποτελεσμα η Βουλγαρια να παραμεινει παγανιστικη για αλλα 100 χρονια ακομα σχεδον.
Το ιδιο ετος ο Εμιρης Τουμιμ επαναστάτησε κατά του Χαλίφη και ο Λέοντας θεώρησε πως αυτό είναι μια πολύ καλη ευκαιρια για να εισβάλλει στην επικράτεια του Χαλίφη για να εκδικηθει τις προηγουμενες εισβολες.
Ετσι στρατος 100000 ανδρων εισέβαλλε στη Συρία υπο τις διαταγες του Στρατηγου των Θρακησιων Μιχαήλ Λαχανοδράκοντα, του Στρατηγου των Ανατολικών Αρταβασδου Μαμικονιαν, του Στρατηγου των Αρμενιακων Καριστερότζη, του Κομητα των Βουκελλαριων Τατζάτη και του Κομητα του Οψικίου Γρηγοριου γιου του Μουσουλάκιου.
Ο Αυτοκρατορικος στρατος πολιόρκησε την Γερμανικεια την γενετειρα των Ισαυρων οπου πολλα λαφυρα επεσαν στα χέρια τους αναμεσα τους και οι φημισμένες καμήλες του Εμιρη της Γερμανικειας Ισβααλ (ο οποιος τυγχανε και θειος του Χαλιφη) και παρολιγο να επαιρναν και την πολη εάν ο Εμίρης Ισβααλ δεν επειθε με δωροδοκια τον Στρατηγο Μιχαήλ Λαχανοδράκων να αποχωρησει.
Ο Λαχανοδράκων παιρνοντας τα δώρα του Εμιρη ελυσε την πολιορκια και κατευθυνθηκε βορεια οπου λεηλάτησε την υπαιθρο και κατέστρεψε χωρια αιρετικών Συροιακωβιτων Μονοφυσιτων και μετα επεστρεψε στη Γερμανικεια.
Στο μεταξυ όμως ο Εμιρης Τουμιμ εστειλε ενισχυσεις στον Εμίρη Ισβααλ και εγινε σφοδρη μάχη όταν επεστρεψε ο Αυτοκρατορικος Στρατος.
H μάχη ηταν σφοδρη αλλα κατέληξε σε πανωλεθρια για τους Αραβες οι οποιοι ειχαν 6000 νεκρους στο πεδιο της μάχης και 5 Εμίρηδες σφαγμένους.
Ο Λαχανοδράκων με το στρατο επεστρεψαν στο στρατοπεδο στις Σοφιανες οπου περιμενε ο Αυτοκράτορας και μαθαινοντας για τη νικη μοιρασε πλουσια δώρα σε αξιωματικους και στρατιωτες που διακριθηκαν στη μάχη ενώ παρακολουθησε και θριαμβευτικη παρελαση του στρατου καθημενος επι θρόνου μαζι με το γιο του.
Οσο για τους αιχμαλωτους Συροιακωβιτες Μονοφυσιτες που ειχε παρει ο Λαχανοδράκων από τη Γερμανικεια ο Λεων δεν τους πουλησε για σκλάβους όπως θα ανεμενε κανεις αλλα τους απελευθερωσε και τους εγκατέστησε ως αγρότες στην Θράκη για να ξαναγεμισει την περιοχη η οποια ειχε ερημωθει από τις Βουλγαρικες επιδρομες ηδη από την εποχη του Κωνσταντινου Ε’ και μετα επεστρεψαν πισω στην Κωνσταντινουπολη με το στρατο.
Ο Χαλίφης Μαχντι όταν εμαθε τα νεα της ηττας των Εμίρηδων στη Γερμανικεια εγινε εξαλλος και διέταξε τον Εμίρη Χασάν να εισβάλλει στην Αυτοκρατορια.
Ο Εμιρης Χασάν αφου συγκρότησε στρατο από Συριους, Περσες και Μεσοποτάμιους εισέβαλλε στην Αυτοκρατορια λεηλατωντας τα παντα και φτάνοντσς μεχρι το Δορύλαιο το 778.
Η γρηγορη προέλαση των Αράβων θορύβησε τον Αυτοκράτορα ο οποιος διέταξε τους Στρατηγους του να μην προκαλέσουν τον Εμιρη σε ανοιχτο πολεμο αλλα να εφαρμοσουν τακτικη καμμενης γης και παράλληλα να ενισχυσουν όλα τα καστρα από το Δορυλαιο μεχρι τα συνορα με στρατιωτες και εφοδια.
Παράλληλα διορισε νεους αξιωματικους ως διοικητες αποσπασμάτων με δυναμικοτητα εως 3000 στρατιωτες το καθενα και τους εδωσε οδηγίες να κρατανε το στρατο του Εμιρη υπο ελεγχο. Δλδ να μην απλωθει παρα πολύ και λεηλατησει ολη την περιοχη αλλα να μενει σε συγκεκριμενα σημεια κάθε φορά αναγκαστικά ενώ φυσικα θα κατεστρεφαν τα παντα γυρω για να μη μπορει να συντηρηθει ο Αραβικος στρατος από την περιοχη.
Το σχέδιο του Λεοντα δουλεψε. Ο Εμιρης Χασάν αφου εμεινει 15 μερες στο Δορυλαιο ξέμεινε από τρόφιμα. Επεσε λιμος στο στρατο ενώ τα αλογα του αρχισαν να πεθαινουν ελλειψει ζωοτροφων. Πολύ γρηγορα αρχισαν να πεθαινουν και οι στρατιωτες του.
Ο Εμιρης καταλαβε ότι δεν μπορει ουτε να προχωρησει ετσι αλλα ουτε και να μεινει στο Δορυλαιο και ετσι αποφάσισαν να υποχωρήσουν.
Υποχωρόντας πολιόρκησαν το Αμόριο αλλα μετα από 1 μερα πολιορκιας αποχωρησαν και από εκει καθως ηταν πολύ καλα εξοπλισμένο και ενισχυμένο και επεστρεψαν στην Βαγδάτη χωρις να εχουν πετυχει τιποτα από τους στοχους τους.
Ο Χαλιφης Μαχντι εξοργίστηκε ακομα περισσότερο και αποφάσισε να παρει την κατάσταση στα χέρια του.
Ετσι το 779 εφτασε στα συνορα με μεγάλο στρατο και εκει εστειλε το γιο του Χαρούν να εισβάλλει στην Αυτοκρατορια ενώ ο ιδιος πηγε στην Ιερουσαλημ για προσκυνημα και προσευχη. Πριν φυγει ομωε εξουσιοδότησε τον Εμιρη Μουχτίς τον καλουμενο και “Zηλωτή” να εξισλαμισει τον χριστιανικο πληθυσμο και να γκρεμισει τις εκκλησιες στην Συρία.
Ο Εμίρης εφτασε στην Εμεσσα και ξεκινησε από εκει το εργο του οπου ανακοινωσε ότι δεν θα υποχρεωσει κανεναν σε εξισλαμισμο εκτος από οσους ηταν πρωην μουσουλμάνοι. Φυσικα αυτό ηταν κολπο για να ξεδιαλυνει ποιοι ηταν χριστιανοι, ποιοι εβραιοι και ποιοι μουσουλμανοι.
Όταν ο πληθυσμος επεσε στην παγιδα του και διαχωριστηκαν οι χριστιανοι με τους εβραιους και τους μουσουλμάνους ο Εμίρης αρχισε το τοτε να τους βασανιζει απανθρωπα για να εξισλαμιστουν. Ο Εμίρης εφτασε μεχρι τη Δαμασκο με αυτό τον τροπο και εκει φαινεται να σταματα αποτομα η δράση του. Ισως πεθανε η ανακληθηκε από τον Χαλιφη εάν εφτασαν παραπονα σε αυτόν για την αγριοτητα του. Δεν ξερει κανεις.
Στις 3 Φεβρουαριου 780 Κυριακη της Τυρινής πεθαίνει ο Πατριάρχης Νικήτας ο Σλάβος και στις 17 του ιδιου μηνα ο Αυτοκράτορας επέλεξε τον Αναγνώστη της Αγιας Σοφίας Παυλο τον Κυπριο ως νέο Πατριάρχη.
3 μερες μετα την εκλογη του νεου Πατριαρχη ο Λεων Δ’ ανανεωσε τους διωγμους των Εικονοφιλων που ειχαν κοπάσει για λιγο μετα το θάνατο του Κωνσταντινου Ε’ και συνελαβε μεταξυ αλλων τον Πρωτοσπαθαριο και Παπία Ιάκωβο, τους Κουβικουλάριους Στρατηγιο και Θεοφάνη και τους Παρακοιμωμενους Λεοντα και Θωμα καθως και αλλους που ειχαν αξιωματα στα ανακτορα με την κατηγορία της Εικονοφιλίας
Ο Λεοντας τους καταδικασε σε δημόσια μαστίγωση στον Ιπποδρομο, τους κουρεψε μοναχους και μετα αλυσοδεμένους τους διαπομπευσε στη Μέση Οδο και από εκει τους πέταξε στις Φυλακές του Πραιτωριου. Εκει ο Θεοφάνης πέθανε από τα βασανιστηρια και αργοτερα οι αλλοι διασκορπιστηκαν σε διαφορα μοναστηρια.
Στο μεταξυ ο γιος του Εμιρη ο Χαρουν ειχε εισβάλλει στην Αυτοκρατορια, λεηλατησε το Θεμα των Αρμενιακων και πολιορκησε το Φρουριο Σεμαλουο ολο το καλοκαιρι.
Το φρουριο συνθηκολογησε τον Σεπτεμβριο και ο Χαρουν εστειλε τον Εμιρη Τουμιμ με 50000 ανδρες να διεισδυσει βαθυτερα στην Αυτοκρατορια.
Όμως η εμπροσθοφυλακη του Εμιρη επεσε σε αποσπασμα του Αυτοκρατορικου Στρατου υπο τον Στρατηγο Μιχαηλ Λαχανοδράκων και εξοντώθηκε.
Αναμεσα στους νεκρους ηταν και ο αδελφος του Εμιρη Τουμιμ ο οποιος σκοτώθηκε από τον Στρατηγο Λαχανοδράκοντα μετα από προσωπικη μονομαχία. Αυτό ειχε ως συνεπεια να σταματησει η Αραβικη προέλαση.
Πισω στην Κωνσταντινουπολη ο Αυτοκράτορας Λεων Δ’ σε μια επισκεψη του στην Αγία Σοφια θαυμασε τα Στέμματα των προηγουμενων Αυτοκρατορων τα οποια κρέμονταν από το θόλο του Βηματος πανω από την Αγια Τράπεζα.
Ηταν παλαιο εθιμο μετα το θάνατο και την κηδεια του Αυτοκράτορα το Στέμμα που φοραγε ο Αυτοκρατορας κατά την κηδεια του (και συνηθως ηταν αυτό με το οποιο τον ειχαν στέψει) να περνάει στον διάδοχο του. Αλλα εάν αυτος δεν το ηθελε για ΧΥΖ λογους τοτε το Στέμμα αφιερωνοταν στον Θεο και το κρεμουσαν από μια σχεδον αδιορατη πετονια από το θολο του Βηματος πανω από την Αγια Τραπεζα της Αγιας Σοφιας οπου θα εμενε αιωνια.
Ο Λεοντας λοιπον βλέποντας τα Στέμματα των προηγουμενων Αυτοκρατορων εντυπωσιαστηκε από το Στέμμα του Αυτοκράτορα Ιουστινιανου Α’ και ζητησε να το φορέσει.
Ματαια διαμαρτυρηθηκαν οι ιερεις και ο Πατριαρχης ότι αυτό που κάνει είναι ιεροσυλία και πως θα προκαλέσει την οργη του Θεου εάν απλωσει χέρι σε αντικειμενα αφιερωμένα στο Θεό.
Ο Λεων δεν τους ακουγε. Ετσι διέταξε τη φρουρα του να ξεκρεμάσουν το Στέμμα και να του το δωσουν και αυτος το φορεσε.
Πολύ γρηγορα όμως ανοιξε πληγη στο κεφάλι του Λεοντα η οποια κακοφόρμισε και εν μεσω υψηλου πυρετου ο Λεων Δ’ πέθανε σε ηλικια 30 ετών από σηπτικο σοκ.
Ολοι μιλησαν και ειπαν ότι ο Λεων επεσε θυμα της κατάρας του Ιουστινιανου, η ότι ηταν θεια τιμωρία για την ιεροσυλια του να πάρει το Στέμμα που ειχε αφιερωθει στο Θεο.
Η αληθεια είναι μαλλον πιο πεζη από αυτά. Εχοντας μεινει το Στέμμα 300 χρονια σε αυτό το περιβάλλον προφανως ειχε αναπτυξει μουχλα και αλλα βακτηρια τα οποια πιθανοτατα μολυναν τον Λεοντα από καποια ανοιχτη μικροπληγη που ειχε στο κεφαλι (η που απεκτησε φορωντας το στέμμα) με αποτελεσμα να κακοφορμισει το τραυμα και να προκαλεσει το θανατο του με σηπτικο σοκ.
Βεβαια αξιζει να σημειωθει ότι ο Λεων επασχε καιρο από φυματίωση η οποια του ειχε εξασθενησει τον οργανισμο και για αυτό υπεκυψε τοσο ευκολα σε μια μολυνση.
Ετσι πεθανε ο Λεων μετα από βασιλεια 5 ετων παρα 6 ημερων στις 8 Σεπτεμβριου 780 αφηνοντας στον θρόνο τον 9χρονο γιο του Κωνσταντινο ΣΤ’ υπο την Αντιβασιλεια της Ειρήνης της Αθηναίας.
Συνεχιζεται....
Αυτή τη φορά όμως εμελλε να είναι και η τελευταία. Πολύ γρήγορα επιδεινώθηκε η ποδάγρα που τον ταλαιπωρουσε για χρόνια και του προκάλεσε υψηλο πυρετό. Οι γιατροί του δεν μπορουσαν να αντιμετωπίσουν πλεον την ασθένεια και ο Κωνσταντίνος Ε’ αναγκάστηκε να επιστρέψει στην Αρκαδιόπολη (σημερινο Μπουργκάζ στη Βουλγαρια) μεταφερόμενος από τους στρατιωτες του πάνω σε φορείο καθως λογω της ποδάγρας και του πυρετου δεν ηταν σε θεση να περπατησει η να καθίσει σε άλογο.
Στη Σηλυβρία η κατάσταση του επιδεινώθηκε ακομα περισσότερο και οι γιατροι κατάλαβαν ότι πλεον βρισκεται στο χείλος του θανάτου. Ετσι κλήθηκε ο Βασιλικος Δρόμωνας ο οποιος παρέλαβε τον ετοιμοθανατο Αυτοκράτορα από την Σηλυβρία για να τον μεταφέρει στην Κωνσταντινουπολη
ώστε να πεθάνει εκει.
Στις 14 Σεπτεμβρίου 775 όταν ο Βασιλικος Δρόμωνας εφτανε στο Κυκλόβιον ελαχιστα μιλια πριν φτάσει στην Κωνσταντινουπολη ο Αυτοκράτορας πέθανε εν πλω.
Τα τελευταια λογια του όπως καταγράφηκαν από τους υπηρέτες που βρισκονταν γυρω του ηταν:
“Αλλιμονο! Οι φωτιές της Κολασης με κατατρωγουν ενώ ειμαι ακόμα ζωντανος!”
Και βυθιστηκε σε κώμα. Αλλα δεν ειχε πεθάνει ακόμα. Λιγα λεπτά αργότερα ξυπνάει και λεει τα εξης:
“Aντίο Αγία Σοφία! Αντιο Παναγια των Βλαχερνων! Αντιο Παναγία των Χαλκοπρατείων! Αντίο Αγιοι Απόστολοι! Αντίο Υιε μου και Αυτοκράτορα! Αντίο και σε σένα Θεοφάνη που κρατάς το μεγάλο μυστικό μου!”
Μετα επεσε νεκρος λιγο πριν φτάσουν στην Κωνσταντινουπολη.
Μετα την κηδεία του Αυτοκράτορα, ο διάδοχος του ο Λεων Δ’ ρώτησε τον Θεοφάνη τον Κουβικουλάριο:
“Ποιο μεγάλο μυστικο εκρυβε ο πατέρας μου? Εσυ πρεπει να ξέρεις. Εσενα κατονομασε πριν πεθάνει”.
Kαι ο Θεοφάνης του απαντησε:
“Iσως ο πατέρας σου ειχε αλλάξει γνωμη και μυαλα όταν μου μιλησε και μου ειπε να σου αποκαλυψω πως θάψαμε σε συγκεκριμένο μέρος 500 Κεντηνάρια χρυσου για σενα και τα αδέλφια σου.”
O Λεοντας όμως εστειλε δικους του ανθρώπους στο μέρος που του υπέδειξε ο Θεοφάνης και πηρε και τα 500 Κεντηνάρια χρυσου για τον εαυτο του χωρις να πει τιποτα στα αδέλφια του. Ο Κωνσταντινος Ε΄ δεν εμπιστευοταν το γιο του και τον θεωρουσε ανικανο να κυβερνησει καθως τον εβρισκε πολυ μαλθακο. Για αυτο ο Θεοφάνης λεει οτι ο Κωνσταντινος μπορει να ειχε αλλαξει ιδεες πριν πεθανει.
Στο μεταξυ ο νεος Χαλίφης Μαχντι (ο Κωνσταντινος Ε’ και ο προηγουμενος Χαλιφης ειχαν πεθάνει σχεδον ταυτόχρονα) θέλοντας να εκμεταλλευτει τη συγκυρια με το θάνατο του Αυτοκράτορα και την ανοδο στο θρόνο ενός νεου και απειρου ατόμου έστειλε τον Εμίρη Αμπάς με στρατό να εισβάλλει στην Αυτοκρατορία για να την αποσταθεροποιησει ετι περισσότερο.
Ο Εμίρης Αμπάς προχώρησε μεχρι την Αγκυρα και λεηλάτησε την Καππαδοκια. Στην Αγκυρα όμως εμαθε ότι κινειται ο Αυτοκρατορικός Στρατος εναντιον του και ετσι επέστρεψε πισω στην Βαγδάτη εχοντας λεηλατησει τα παντα στο περασμα του και αποκομισε τεράστια λάφυρα.
Πισω στην Κωνσταντινουπολη ο Λεοντας σπαταλουσε τα λεφτα που του αφησε ο πατέρας του. Τα χρησιμοποιησε κυριως για να δωροδοκήσει ευγενεις και στρατηγους για να στερεωσει την εξουσια του καθως αρκετοι δεν τον εμπιστευονταν ακομα.
Βεβαια οι ευγενεις και οι στρατηγοι μπορει να μην τον εμπιστευονταν αλλα ηταν διατεθειμένοι να εμπιστευτουν οποιονδηποτε αρκει να τους πληρωνε. Και ο Λεοντας αυτό ακριβως εκανε.
Δημιουργησε ένα κυκλο γυρω του με τα λεφτα που βρηκε θαμμενα και επανδρωσε τις καιριες θέσεις με δικους του ανθρώπους. Διορισε Μητροπολιτες μοναχους που του ηταν απολυτα πιστοι ενώ αυξησε τον αριθμο των Βασιλικων Ταγμάτων και διορισε διοικητες ατομα τα οποια ηταν στο payroll του.
Αυτό βεβαια δυσαρέστησε τον Θεματικό Στρατο στις επαρχίες οι οποιοι ενιωθαν να αδικουνται και να παραγκωνιζονται από τους Αυτοκρατορικους της Κωνσταντινουπολης την ιδια στιγμη που μονοι τους αυτοι σηκωναν το βάρος της αμυνας εναντι των Αράβων στα ανατολικα συνορα.
Ετσι οι Διοικητες του Θεματικου Στρατου αποφάσισαν να κάνουν μια επιδειξη δυναμης στην Κωνσταντινουπολη στην οποια εισήλθαν ενοπλοι και συνοδευόμενοι από αποσπασματα τους και απαίτησαν από τον Λέοντα να γινει ο γιος του Κωνσταντίνος Αυτοκράτορας.
Ο Λεοντας καταλαβε ότι δεν τα βγάζει περα ευκολα μαζι τους αλλα ουτε και τα Βασιλικα Ταγματα μπορουν να τον υποστηριξουν επαρκως σε μια συγκρουση μαζι τους και ετσι κατέφυγε στη διπλωματια.
Τους κάλεσε λοιπον στο Αυγουσταίο και τους ειπε:
“Ο γιος μου είναι μικρό παιδι ακομα και διστάζω να κανω αυτό που μου ζητάτε καθως φοβάμαι και για τη δικη μου ζωη αν κατέβω από το θρόνο αλλα και για τη ζωη του γιου μου τον οποιο θα σκοτώσετε και θα εκλέξετε νέο Αυτοκράτορα”
Οι Διοικητες αρνηθηκαν ότι αυτή είναι προθεση τους και ορκίστηκαν στο Θεο πως θα υπηρετουν πιστά τον Κωνσταντίνο εάν τυχον ο Λέοντας πεθάνει αλλα και πως δεν εχουν κακη προθεση εναντιον κανενος από τους δυο.
Ο Λεοντας όμως υποκριθηκε ότι δεν τους πιστεύει και αποσυρθηκε στα Ανακτορα.
Επικράτησε αναταραχη στο λαο και στο στρατο και μετα από διαβουλευσεις αποφασιστηκε να σταλει μηνυμα στον Λεοντα ότι δεχονται οι Διοικητες να ορκιστουν και γραπτώς.
Ο Λεοντας όμως συνέχισε το παιχνίδι του και τους εκανε το δυσκολο.
Από την Κυριακή των Βαιων μεχρι τη Μεγάλη Πέμπτη ολες οι διαπραγματευσεις απεβησαν ακαρπες.
Τελικα την Μεγάλη Παρασκευη ο Αυτοκράτορας Λεων Δ’ συμφωνησε να δεχτει τους όρκους μονο εάν ορκιζονταν ολοι λαος, ευγενεις και στρατος.
Τελικα το δέχτηκαν και οι υπολοιποι και την ιδια μερα, οι Στρατηγοι του Θεματικου Στρατου, οι Συγκλητικοι, τα Βασιλικα Ταγματα και ολοι οι κάτοικοι της Πολης ορκίστηκαν στον Τιμιο Σταυρό ότι δεν θα δεχτουν άλλο Αυτοκράτορα εκτος από τον Λεοντα, τον Κωνσταντινο και τους απογόνους τους. Οι ορκοι καταγράφηκαν σε περγαμηνες και υπογράφτηκαν και σφραγιστηκαν από όλα τα συμβαλλομενα μερη (για το λαο υπεγραψαν οι Δημαρχοι).
Την επομένη μέρα το Μεγάλο Σάββατο θα επισφραγιζόταν η συμφωνια και ο Αυτοκράτορας Λεων Δ’ πηγε στον Τρίκλινο των 19 Ακκουβιτών οπου και εκει ονόμασε τον μικρότερο αδελφο του Ευδόκιμο Νοβελίσσιμο (τα υπολοιπα αδελφια του ειχαν ηδη ονομαστει οι μεν 2 μεγαλυτεροι Καισαρες και οι αλλοι 2 μικροτεροι Νοβελισσιμοι από τον πατερα τους Κωνσταντινο Ε’ και δεν χρειαζοταν κατι άλλο. Μονο ο μικροτερος δεν ειχε τιτλο).
Μετα τον διορισμο του Ευδοκιμου ως Νοβελισσιμου ο Λεων μαζι με τον Κωνστατινο και τα 5 αδέλφια του (τους 2 Καισαρες και τους 3 Νοβελίσσιμους) κατευθυνθηκαν εν πομπη στην Αγία Σοφία οπου εκει αφου κατά το έθιμο του Πάσχα εντυσαν την Αγία Τράπεζα με νεα καλυμματα ανεβηκε αμεσως μετα μαζι με το γιο του Κωνσταντινο και τον Πατριάρχη στον Αμβωνα.
Από εκει παρακολουθουσαν αυτους που ορκιστηκαν χτες να εισέρχονται στην Αγια Σοφία και να καταθέτουν στην Αγια Τράπεζα τις περγαμηνες με τους ορκους τους.
Όταν τελειωσαν ο Λεοντας τους ειπε:
“Iδου αδελφοι! Εκπληρωνω και εγω τον ορκο μου και σας δινω τον γιο μου ως Αυτοκράτορα. Iδου ο Χριστος και η Εκκλησια σας τον παραδίδουν!”
Kαι ο λαος αποκρίθηκε:
“Μαρτυς μας ο Υιος του Θεου ότι δεχόμαστε τον Κωνσταντινο ως Αυτοκράτορα από το χέρι σου και θα τον προστατευσουμε και θα πεθάνουμε για αυτόν!”
Την επομένη μέρα Κυριακή του Πάσχα 16 Απριλίου 775 ο Αυτοκράτορας πηγε στον Ιππόδρομο και ανέβηκε στο Κάθισμα οπου ειχε ήδη στηθει μια φορητή Αγια Τράπεζα με Αντιμήνσιο και ο Πατριάρχης αφου ειπε τις καθιερωμένες ευχές της στέψεως ενωπιον του λαου που ειχε συγκεντρωθει, ο Αυτοκράτορας Λεων Δ’ έστεψε τον γιο του Κωνσταντινο ως Συναυτοκράτορα.
Μετα τη στέψη ο Αυτοκράτορας με τον νέο Συναυτοκράτορα μπηκαν επικεφαλης πομπής προς την Αγία Σοφία. Πισω ακολουθουσαν τα αδέλφια του Λέοντα, οι δυο Καισαρες και οι τρεις Νοβελίσσιμοι.
Η πομπη όμως ειχε και μια καινοτομια. Πισω από τα αδέλφια του Αυτοκράτορα στη θέση οπου κανονικά ακολουθουσαν τα Ρωμαικά Λάβαρα βρισκόταν η Αυτοκράτειρα Ειρήνη η Αθηναια ως επικεφαλης της πομπης των Λαβάρων. Κανονικά δε θα επρεπε να βρισκόταν στην πομπη και να πηγαινε απευθειας από το Παλατι στην Αγια Σοφια από μυστικο περασμα αλλα ηταν η πρωτη φορά μετα την εποχη του Ιουστινιανου και της Θεοδώρας που Αυτοκράτειρα μετειχε σε επίσημη πομπή. Εν τουτοις δεν ακολουθησε ολη την πομπη αλλα μολις εφτασαν στις Σχολές η Ειρήνη ανέβηκε τις σκάλες προς την Χαλκή Πυλη και από εκει πηγε αθεατη στο Λογειο της Αυτοκράτειρας στην Αγια Σοφία χωρις να εμφανιστει στη Μέση Οδο που περασε η πομπή.
Εχοντας ξεπεράσει αυτό το σκόπελο ο Λεοντας πιστεψε πως δεν θα ειχε σοβαρα προβληματα. Αλλα εκανε λαθος.
Τον επομενο μηνα του κατήγγειλαν ότι ο αδελφος του ο Καίσαρας Νικηφόρος συνομωτει εναντιον του με καποιους Σπαθαριους και Στρατηγους για να του αρπάξει το θρόνο.
Ο Λεων κάλεσε Σιλέντιο στη Μαγναυρα και ενωπιον της Συγκλητου εθεσε υπ΄οψιν τους τις καταγγελιες.
Η Συγκλητος ομοφωνα καταδικασε τα προσωπα που αναφέρονταν στις καταγγελιες ως επιορκους προδότες που πατησαν τον ορκο που ειχαν κανει μολις 1 μηνα πριν και απαίτησε την απομακρυνση τους.
Ετσι ο Λεοντας συνέλαβε ολους οσους ειχαν καταγγελθει τους καταδικασε σε μαστίγωση, κουρα σε μοναχους, δημευση της περιουσιας τους και εξορία στην Χερσώνα.
Οι Αραβες παλι εκμεταλλευτηκαν το χαος στην Αυτοκρατορια για να ξαναεισβάλλουν υπο τον Εμίρη Τουμιμ ο οποιος λεηλάτησε όλα τα ανατολικα συνορα και εφυγε ανενοχλητος με παρα πολλα λάφυρα.
Το 777 ηρθε στην Κωνσταντινουπολη ο ηγεμονας των Βουλγάρων Τελεριγκ πιεζόμενος από ισχυρους Βογιάρους και ζήτησε ασυλο και βοήθεια από τον Αυτοκράτορα για να επανακτησει την εξουσια του. Ο Λεων ηταν προθυμος να του δωσει οση βοηθεια θέλει αρκει να βαφτιστει χριστιανος.
Ο Τελεριγκ δέχτηκε και βαφτιστηκε χριστιανος με αναδοχο τον Λέοντα ο οποιος τον παντρεψε κιολας με μια ξαδέλφη της γυναικας του Ειρηνης της Αθηναιας ενώ η Συγκλητος του απένειμε τον τιτλο του Πατρικιου. Εν τουτοις τον Τελεριγκ δεν τον ακολουθησαν οι Βογιαροι και ο λαος στον εκχριστισανισμο με αποτελεσμα η Βουλγαρια να παραμεινει παγανιστικη για αλλα 100 χρονια ακομα σχεδον.
Το ιδιο ετος ο Εμιρης Τουμιμ επαναστάτησε κατά του Χαλίφη και ο Λέοντας θεώρησε πως αυτό είναι μια πολύ καλη ευκαιρια για να εισβάλλει στην επικράτεια του Χαλίφη για να εκδικηθει τις προηγουμενες εισβολες.
Ετσι στρατος 100000 ανδρων εισέβαλλε στη Συρία υπο τις διαταγες του Στρατηγου των Θρακησιων Μιχαήλ Λαχανοδράκοντα, του Στρατηγου των Ανατολικών Αρταβασδου Μαμικονιαν, του Στρατηγου των Αρμενιακων Καριστερότζη, του Κομητα των Βουκελλαριων Τατζάτη και του Κομητα του Οψικίου Γρηγοριου γιου του Μουσουλάκιου.
Ο Αυτοκρατορικος στρατος πολιόρκησε την Γερμανικεια την γενετειρα των Ισαυρων οπου πολλα λαφυρα επεσαν στα χέρια τους αναμεσα τους και οι φημισμένες καμήλες του Εμιρη της Γερμανικειας Ισβααλ (ο οποιος τυγχανε και θειος του Χαλιφη) και παρολιγο να επαιρναν και την πολη εάν ο Εμίρης Ισβααλ δεν επειθε με δωροδοκια τον Στρατηγο Μιχαήλ Λαχανοδράκων να αποχωρησει.
Ο Λαχανοδράκων παιρνοντας τα δώρα του Εμιρη ελυσε την πολιορκια και κατευθυνθηκε βορεια οπου λεηλάτησε την υπαιθρο και κατέστρεψε χωρια αιρετικών Συροιακωβιτων Μονοφυσιτων και μετα επεστρεψε στη Γερμανικεια.
Στο μεταξυ όμως ο Εμιρης Τουμιμ εστειλε ενισχυσεις στον Εμίρη Ισβααλ και εγινε σφοδρη μάχη όταν επεστρεψε ο Αυτοκρατορικος Στρατος.
H μάχη ηταν σφοδρη αλλα κατέληξε σε πανωλεθρια για τους Αραβες οι οποιοι ειχαν 6000 νεκρους στο πεδιο της μάχης και 5 Εμίρηδες σφαγμένους.
Ο Λαχανοδράκων με το στρατο επεστρεψαν στο στρατοπεδο στις Σοφιανες οπου περιμενε ο Αυτοκράτορας και μαθαινοντας για τη νικη μοιρασε πλουσια δώρα σε αξιωματικους και στρατιωτες που διακριθηκαν στη μάχη ενώ παρακολουθησε και θριαμβευτικη παρελαση του στρατου καθημενος επι θρόνου μαζι με το γιο του.
Οσο για τους αιχμαλωτους Συροιακωβιτες Μονοφυσιτες που ειχε παρει ο Λαχανοδράκων από τη Γερμανικεια ο Λεων δεν τους πουλησε για σκλάβους όπως θα ανεμενε κανεις αλλα τους απελευθερωσε και τους εγκατέστησε ως αγρότες στην Θράκη για να ξαναγεμισει την περιοχη η οποια ειχε ερημωθει από τις Βουλγαρικες επιδρομες ηδη από την εποχη του Κωνσταντινου Ε’ και μετα επεστρεψαν πισω στην Κωνσταντινουπολη με το στρατο.
Ο Χαλίφης Μαχντι όταν εμαθε τα νεα της ηττας των Εμίρηδων στη Γερμανικεια εγινε εξαλλος και διέταξε τον Εμίρη Χασάν να εισβάλλει στην Αυτοκρατορια.
Ο Εμιρης Χασάν αφου συγκρότησε στρατο από Συριους, Περσες και Μεσοποτάμιους εισέβαλλε στην Αυτοκρατορια λεηλατωντας τα παντα και φτάνοντσς μεχρι το Δορύλαιο το 778.
Η γρηγορη προέλαση των Αράβων θορύβησε τον Αυτοκράτορα ο οποιος διέταξε τους Στρατηγους του να μην προκαλέσουν τον Εμιρη σε ανοιχτο πολεμο αλλα να εφαρμοσουν τακτικη καμμενης γης και παράλληλα να ενισχυσουν όλα τα καστρα από το Δορυλαιο μεχρι τα συνορα με στρατιωτες και εφοδια.
Παράλληλα διορισε νεους αξιωματικους ως διοικητες αποσπασμάτων με δυναμικοτητα εως 3000 στρατιωτες το καθενα και τους εδωσε οδηγίες να κρατανε το στρατο του Εμιρη υπο ελεγχο. Δλδ να μην απλωθει παρα πολύ και λεηλατησει ολη την περιοχη αλλα να μενει σε συγκεκριμενα σημεια κάθε φορά αναγκαστικά ενώ φυσικα θα κατεστρεφαν τα παντα γυρω για να μη μπορει να συντηρηθει ο Αραβικος στρατος από την περιοχη.
Το σχέδιο του Λεοντα δουλεψε. Ο Εμιρης Χασάν αφου εμεινει 15 μερες στο Δορυλαιο ξέμεινε από τρόφιμα. Επεσε λιμος στο στρατο ενώ τα αλογα του αρχισαν να πεθαινουν ελλειψει ζωοτροφων. Πολύ γρηγορα αρχισαν να πεθαινουν και οι στρατιωτες του.
Ο Εμιρης καταλαβε ότι δεν μπορει ουτε να προχωρησει ετσι αλλα ουτε και να μεινει στο Δορυλαιο και ετσι αποφάσισαν να υποχωρήσουν.
Υποχωρόντας πολιόρκησαν το Αμόριο αλλα μετα από 1 μερα πολιορκιας αποχωρησαν και από εκει καθως ηταν πολύ καλα εξοπλισμένο και ενισχυμένο και επεστρεψαν στην Βαγδάτη χωρις να εχουν πετυχει τιποτα από τους στοχους τους.
Ο Χαλιφης Μαχντι εξοργίστηκε ακομα περισσότερο και αποφάσισε να παρει την κατάσταση στα χέρια του.
Ετσι το 779 εφτασε στα συνορα με μεγάλο στρατο και εκει εστειλε το γιο του Χαρούν να εισβάλλει στην Αυτοκρατορια ενώ ο ιδιος πηγε στην Ιερουσαλημ για προσκυνημα και προσευχη. Πριν φυγει ομωε εξουσιοδότησε τον Εμιρη Μουχτίς τον καλουμενο και “Zηλωτή” να εξισλαμισει τον χριστιανικο πληθυσμο και να γκρεμισει τις εκκλησιες στην Συρία.
Ο Εμίρης εφτασε στην Εμεσσα και ξεκινησε από εκει το εργο του οπου ανακοινωσε ότι δεν θα υποχρεωσει κανεναν σε εξισλαμισμο εκτος από οσους ηταν πρωην μουσουλμάνοι. Φυσικα αυτό ηταν κολπο για να ξεδιαλυνει ποιοι ηταν χριστιανοι, ποιοι εβραιοι και ποιοι μουσουλμανοι.
Όταν ο πληθυσμος επεσε στην παγιδα του και διαχωριστηκαν οι χριστιανοι με τους εβραιους και τους μουσουλμάνους ο Εμίρης αρχισε το τοτε να τους βασανιζει απανθρωπα για να εξισλαμιστουν. Ο Εμίρης εφτασε μεχρι τη Δαμασκο με αυτό τον τροπο και εκει φαινεται να σταματα αποτομα η δράση του. Ισως πεθανε η ανακληθηκε από τον Χαλιφη εάν εφτασαν παραπονα σε αυτόν για την αγριοτητα του. Δεν ξερει κανεις.
Στις 3 Φεβρουαριου 780 Κυριακη της Τυρινής πεθαίνει ο Πατριάρχης Νικήτας ο Σλάβος και στις 17 του ιδιου μηνα ο Αυτοκράτορας επέλεξε τον Αναγνώστη της Αγιας Σοφίας Παυλο τον Κυπριο ως νέο Πατριάρχη.
3 μερες μετα την εκλογη του νεου Πατριαρχη ο Λεων Δ’ ανανεωσε τους διωγμους των Εικονοφιλων που ειχαν κοπάσει για λιγο μετα το θάνατο του Κωνσταντινου Ε’ και συνελαβε μεταξυ αλλων τον Πρωτοσπαθαριο και Παπία Ιάκωβο, τους Κουβικουλάριους Στρατηγιο και Θεοφάνη και τους Παρακοιμωμενους Λεοντα και Θωμα καθως και αλλους που ειχαν αξιωματα στα ανακτορα με την κατηγορία της Εικονοφιλίας
Ο Λεοντας τους καταδικασε σε δημόσια μαστίγωση στον Ιπποδρομο, τους κουρεψε μοναχους και μετα αλυσοδεμένους τους διαπομπευσε στη Μέση Οδο και από εκει τους πέταξε στις Φυλακές του Πραιτωριου. Εκει ο Θεοφάνης πέθανε από τα βασανιστηρια και αργοτερα οι αλλοι διασκορπιστηκαν σε διαφορα μοναστηρια.
Στο μεταξυ ο γιος του Εμιρη ο Χαρουν ειχε εισβάλλει στην Αυτοκρατορια, λεηλατησε το Θεμα των Αρμενιακων και πολιορκησε το Φρουριο Σεμαλουο ολο το καλοκαιρι.
Το φρουριο συνθηκολογησε τον Σεπτεμβριο και ο Χαρουν εστειλε τον Εμιρη Τουμιμ με 50000 ανδρες να διεισδυσει βαθυτερα στην Αυτοκρατορια.
Όμως η εμπροσθοφυλακη του Εμιρη επεσε σε αποσπασμα του Αυτοκρατορικου Στρατου υπο τον Στρατηγο Μιχαηλ Λαχανοδράκων και εξοντώθηκε.
Αναμεσα στους νεκρους ηταν και ο αδελφος του Εμιρη Τουμιμ ο οποιος σκοτώθηκε από τον Στρατηγο Λαχανοδράκοντα μετα από προσωπικη μονομαχία. Αυτό ειχε ως συνεπεια να σταματησει η Αραβικη προέλαση.
Πισω στην Κωνσταντινουπολη ο Αυτοκράτορας Λεων Δ’ σε μια επισκεψη του στην Αγία Σοφια θαυμασε τα Στέμματα των προηγουμενων Αυτοκρατορων τα οποια κρέμονταν από το θόλο του Βηματος πανω από την Αγια Τράπεζα.
Ηταν παλαιο εθιμο μετα το θάνατο και την κηδεια του Αυτοκράτορα το Στέμμα που φοραγε ο Αυτοκρατορας κατά την κηδεια του (και συνηθως ηταν αυτό με το οποιο τον ειχαν στέψει) να περνάει στον διάδοχο του. Αλλα εάν αυτος δεν το ηθελε για ΧΥΖ λογους τοτε το Στέμμα αφιερωνοταν στον Θεο και το κρεμουσαν από μια σχεδον αδιορατη πετονια από το θολο του Βηματος πανω από την Αγια Τραπεζα της Αγιας Σοφιας οπου θα εμενε αιωνια.
Ο Λεοντας λοιπον βλέποντας τα Στέμματα των προηγουμενων Αυτοκρατορων εντυπωσιαστηκε από το Στέμμα του Αυτοκράτορα Ιουστινιανου Α’ και ζητησε να το φορέσει.
Ματαια διαμαρτυρηθηκαν οι ιερεις και ο Πατριαρχης ότι αυτό που κάνει είναι ιεροσυλία και πως θα προκαλέσει την οργη του Θεου εάν απλωσει χέρι σε αντικειμενα αφιερωμένα στο Θεό.
Ο Λεων δεν τους ακουγε. Ετσι διέταξε τη φρουρα του να ξεκρεμάσουν το Στέμμα και να του το δωσουν και αυτος το φορεσε.
Πολύ γρηγορα όμως ανοιξε πληγη στο κεφάλι του Λεοντα η οποια κακοφόρμισε και εν μεσω υψηλου πυρετου ο Λεων Δ’ πέθανε σε ηλικια 30 ετών από σηπτικο σοκ.
Ολοι μιλησαν και ειπαν ότι ο Λεων επεσε θυμα της κατάρας του Ιουστινιανου, η ότι ηταν θεια τιμωρία για την ιεροσυλια του να πάρει το Στέμμα που ειχε αφιερωθει στο Θεο.
Η αληθεια είναι μαλλον πιο πεζη από αυτά. Εχοντας μεινει το Στέμμα 300 χρονια σε αυτό το περιβάλλον προφανως ειχε αναπτυξει μουχλα και αλλα βακτηρια τα οποια πιθανοτατα μολυναν τον Λεοντα από καποια ανοιχτη μικροπληγη που ειχε στο κεφαλι (η που απεκτησε φορωντας το στέμμα) με αποτελεσμα να κακοφορμισει το τραυμα και να προκαλεσει το θανατο του με σηπτικο σοκ.
Βεβαια αξιζει να σημειωθει ότι ο Λεων επασχε καιρο από φυματίωση η οποια του ειχε εξασθενησει τον οργανισμο και για αυτό υπεκυψε τοσο ευκολα σε μια μολυνση.
Ετσι πεθανε ο Λεων μετα από βασιλεια 5 ετων παρα 6 ημερων στις 8 Σεπτεμβριου 780 αφηνοντας στον θρόνο τον 9χρονο γιο του Κωνσταντινο ΣΤ’ υπο την Αντιβασιλεια της Ειρήνης της Αθηναίας.
Συνεχιζεται....