Η ιστορία της Α' Σταυροφορίας
Δημοσιεύτηκε: 23 Νοέμ 2021, 18:10
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η ιδέα ενός ιερού πολέμου κατά των Μουσουλμάνων στην Ανατολη δεν ηταν κατι που εμφανιστηκε ξαφνικά στην Συνοδο του Κλερμόν ουτε ηταν ο Αλέξιος Κομνηνος αυτος που παρακαλέσε τη Δυση πρωτος για βοηθεια.
Η πρωτες σκεψεις για στρατιωτικη παρέμβαση προς ανακοπη του μουσουλμανικου κινδυνου από την Δυση αρχιζουν να φαινονται περιπου το 1073 με την άνοδο στον Παπικό Θρονο του Γρηγορίου Ζ’.
Δυο χρονια πριν το 1071 οι Βυζαντινοι ειχαν ηττηθει στη μάχη του Μαντζικερτ και η Ανατολια ανοιξε στους Σελτζουκους Τουρκους και αυτοι πλημμυρισαν την περιοχη. Στην Ιταλια οι Νορμανδοι ειχαν διωξει τους Βυζαντινους ενώ οι Πετσενέγγοι εκαναν συνεχεις επιδρομές στα Βαλκανια αποσταθεροποιοντας ετι περισσότερο την Αυτοκρατορια.
Μεσα σε αυτή την απελπιστικη κατάσταση ο νεος Αυτοκράτορας Μιχαήλ Ζ’ εστειλε επιστολη στον Παπα Γρηγόριο Ζ’ το 1073 ζητωντας του βοηθεια.
Ο Γρηγόριος φαινεται να αποδέχτηκε την προταση του Μιχαηλ και εστειλε στην Κωνσταντινουπολη τον Δομηνικο Πατριάρχη του Γράδο με μια επιστολη οπου συμφωνουσε σε βοηθεια (χωρις όμως να διευκρινιζει το ειδος της βοηθειας) αλλα μυστικα ελπιζοντας να επανενωσει τις Εκκλησιες κατω από την κυριαρχια της Ρωμαικης Εκκλησιας.
Eν τουτοις μια σειρα γεγονότων όπως η συγκρουση του Παπα Γρηγοριου Ζ’ με τον Αυτοκράτορα Ερρίκο Δ’, η ανοδος των Νορμανδων στην Κατω Ιταλια και οι επαναστασεις στην Βυζαντινη Αυτοκρατορια παγωσαν τα σχέδια του Παπα ο οποιος αποφάσισε να ασχοληθει με ένα προβλημα τη φορα. Για αρχη αποφάσισε να προσεταιριστει τους Νορμανδους και να τους χρησιμοποιησει ως τον πολεμικο βραχιονα της Αγιας Εδρας.
Τελικα δεν κατάφερε τιποτα καθως η Βυζαντινη διπλωματια όταν καταλαβε ότι ο Παπας συμμαχησε με τους Νορμανδους που ηταν εχθροι τους εστειλαν χρυσο στον Γερμανο Αυτοκράτορα ενισχυοντας τον και ο Γρηγόριος κατέληξε εξόριστος στο Σαλέρνο.
Ο νεος Πάπας Βικτωρ Γ’ πεθανε μεσα σε ένα χρονο αλλα και αυτος ηταν υποχειριο των Νορμανδων.
Εν τελει εξελέγη Παπας ο Πρυτανης του Κολλεγιου των Καρδιναλιων Οντο ντε Λαγκερυ ο οποιος πηρε το ονομα Ουρβανος Β’. Ως Γάλλος ηταν εκτος της σφαιρας επιρροης των Νορμανδων και ο Αυτοκράτορας Αλέξιος επανελαβε και σε αυτόν την προταση που ειχε γινει και στους προκατοχους του.
Το 1095 ο Πάπας Ουρβανος Β’ εχοντας ξεπεράσει τα προβληματα του με τον Αυτοκρατορικο Αντιπαπα Κλημη Γ’ συγκάλεσε Συνοδο στην Πιατσέντσα το Μαρτιο του ιδιου ετους για να συζητησουν διαφορα θεματα όπως για τη Σιμωνια, τους γαμους των κληρικων και αλλα θεματα.
Αναμεσα στους επισκεπτες της Συνοδου βρισκοταν πρεσβεις του Αυτοκράτορα Αλεξιου Α’ Κομνηνου και οι οποιοι κληθηκαν από τον Παπα να μιλησουν ενωπιον της Συνόδου για την κατάσταση στην Ανατολη.
Οι πρέσβεις ειπαν πως ο πολεμος με τους Τουρκους εχει παρει πλεον ευνοικη τροπη για τους Χριστιανους καθως η δυναμη τους φθινει και πως με μερικες καλοσυντονισμένες εκστρατειες είναι σφοδρα δυνατο να τους συντρίψουν τελειως και για παντα.
Όμως η Αυτοκρατορια ειχε μεγάλο ελλειμα σε εμψυχο δυναμικο. Η Ανατολια που ηταν ο “στρατωνας” της Αυτοκρατοριας ειχε γεμισει τωρα Σελτζουκους και ότι ειχε απομεινει ηταν ανοργανωτο.
Ο Αυτοκρατορας εξαρτωνταν υπερβολικα από ξενους μισθοφορους Πετσενέγγους και άλλες βαρβαρικες φυλες. Η μονες συντεταγμενες και υπολογισιμες δυναμεις ηταν η Φρουρα των Βαραγγων που ειχε ενισχυθει με Αγγλοσάξωνες ευγενεις που εφυγαν από την Αγγλια μετα την καταληψη της από τους Νορμανδους και μισθοφορικες μονάδες Δυτικων τυχοδιωκτων οι οποιοι πηγαινοερχοντουσαν σε Ανατολη και Δυση εχοντας μονο προσωρινη υπηρεσια στο Βυζαντινο στρατο όπως ο Κομης Ροβερτος της Φλανδρας που πολεμουσε ως μισθοφόρος του Βυζαντινου Αυτοκρατορα από το 1090.
Ο τακτικος στρατος ηταν ελλειματικος και δεν επαρκουσε να φρουρησει ουτε τον Δουναβη ποσο μαλλον τα ανατολικα συνορα (εκει εστελναν συνηθως τους Πετσενεγγους και αλλους βαρβαρους μισθοφορους για να τους ελεγχουν καλυτερα). Οι Σερβοι ηδη κινουνταν απειλητικα και οι Βουλγαροι υπηρχαν πληροφοριες πως ετοιμαζαν εξέγερση. Και παντα υπηρχε ο Νορμανδικος κινδυνος. Δεν ειχαν περάσει πολλα χρονια αλλωστε που ο Γυισκαρδος ειχε ερημωσει το Ιλλυρικο με την εκστρατεια του και ο γιος του ο Βοημουνδος ηταν το ιδιο επιθετικος όπως ο πατέρας του.
Αν πρεπει να επιτεθουν στους Τουρκους για να τους διαλυσουν τοτε χρειαζονται περισσότερους στρατιωτες.
Και αν αυτό δεν ηταν αρκετο για να τους πεισει οι Πρεσβεις αναφέρθηκαν και στις δυσκολιες που αντιμετώπιζαν οι χριστιανοι της Ανατολης και οι προσκυνητες των Αγιων Τοπων.
Ο Επισκοποι εντυπωσιαστηκαν αλλα και προβληματιστηκαν από την εκθεση αυτη της καταστάσεως που επικρατουσε στην Ανατολη. Το ιδιο και ο Πάπας ο οποιος και συνελαβε την ιδέα ενός Ιερου Πολέμου, μιας Σταυροφοριας κατά τη διαρκεια του ταξιδιου του από την Πιατσέντσα στην Κρεμόνα οπου πηγαινε για να συναντησει τον Κορράδο το γιο του Ερρίκου Δ’.
Από την Κρεμόνα και μεσω των Αλπεων ο Παπας Ουρβανος Β’ εφτασε στην Γαλλια τον Αυγουστο του 1095.
Στις 5 του μηνος ηταν στην Βαλενς και στις 11 εφτασε στο Λε Πουι. Από εκει εστειλε επιστολες στους Γαλλους Επισκοπους αλλα και στους Επισκοπους ομορων περιοχων να τον συναντησουν στην Κλερμον οπου εκει θα γινει Συνοδος τον Νοεμβριο.
Από το Λε Πουι εφτασε τον Σεπτέμβριο στην Προβηγκια και επισκεφθηκε την Αβινιόν και το Σεν Ζιλ.
Στις αρχές Οκτωβριου εφτασε στη Λυων και από εκει μπηκε στην Βουργουνδια και στις 25 Οκτωβριου εγκαινιασε την νεα εκκλησια της Μονης του Κλουνυ που ειχε χτισει ο Ηγουμενος Ουγος. Από εκει με τη συνοδεια του του Επισκοπου του Κλερμον περσε στο Σουβινυ και από εκει εφτασε στο Κλερμον για να ετοιμαστει η Συνοδος.
Κατά τη διαρκεια του ταξιδιου του ο Παπας δουλευε συνεχως την ιδέα της Σταυροφορίας και συναντηθηκε ειτε δια ζωσης ειτε δι’ αντιπροσωπων με ευγενεις της περιοχης όπως ο Ραυμονδος ντε Σεν Ζιλ Κομης της Τουλουζης και Μαρκησιος της Προβηγκιας ο οποιος ειχε ηδη τη φημη “ιερου πολεμιστη” από την εποχη που πολεμησε κατά των Αράβων στην Ισπανια.
Στο Μοναστηρι του Κλουνυ συναντηθηκε με προσκυνητες που ειχαν επιστρέψει από τους Αγιους Τοπους και ετσι εμαθε από πρωτο χέρι τις δυσκολιες και τα βασανα που περασαν στα χέρια Τουρκων και Αραβων. Από αυτους εμαθε ότι οι Τουρκοι ειχαν κλεισει πλεον τους δρομους της Μ. Ασιας στους προσκυνητες και πως ετσι οι Αγιοι Τοποι ηταν ουσιαστικα αποκομμενοι από τον εξω κοσμο.
Μονο δια θαλασσης μπορουσες να πας αλλα ηταν τοσες οι δυσκολιες που προβαλλαν οι Αραβικες αρχες που ακομα και αυτό ηταν δυσκολο και πανακριβο ταξιδι. Και δεν ηταν σιγουρο ότι θα γυριζες και ζωντανος μιας και αρκουσε το παραμικρο ατοπημα ή η παραμικρη καταγγελια για να σε ριξουν στις φυλακες οι Μουσουλμανοι.
H ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΚΛΕΡΜΟΝ
Η Συνοδος της Κλερμον ανοιξε τις εργασιες της στις 18 Νοεμβριου 1095 με την παρουσια 300 κληρικων ολων των βαθμων και ασχοληθηκε με θεματα που αφορουσαν την απαγορευση σε ευγενεις να διοριζουν Επισκοπους (Εριδα της Περιβολης), Σιμωνια, γαμους κληρικων, τον αφορισμο του Βασιλια της Γαλλιας Φιλιππου Α’ για διγαμια και του Επισκοπου του Καμπραί για Σιμωνια και τελος επικυρωσε την ανωτερότητα της Αρχιεπισκοπης της Λυων εναντι της Αρχιεπισκοπης της Ρεμς και της Αρχιεπισκοπης της Σεν.
Αλλα για το τελος ο Ουρβανος αφησε το κλου της βραδιας. Ετσι ανακοινωσε πως την Τριτη 27 Νοεμβριου η Συνοδος θα συνεδριαζε δημοσια για να εξαγγειλει ένα μεγάλο διαγγελμα προς τον λαο.
Εκεινη την ημερα το πληθος που μαζευτηκε για να ακουσει το Παπικο διάγγελμα ηταν τοσο μεγάλο που δεν χωραγε στον Καθεδρικο που συνεδριαζε η Συνοδος και ετσι αποφασιστηκε να μεταφερθει η Συνοδος σε ανοιχτο χώρο.
Ο Παπικος Θρονος στηθηκε στην Ανατολικη Πυλη της Κλερμον πανω σε πλατφορμα και εκει ανεβηκε ο Πάπας για να μιλησει στον κόσμο.
Ο ακριβης του λογος δεν εχει σωθει αλλα από ότι ξερουμε από τους ιστοριογραφους της εποχης (τουλαχιστον 1 ηταν παρων στην Κλερμον) ο Πάπας ξεκινησε να μιλαει για την αναγκη βοηθειας στους εξ ανατολων αδελφους μας οι οποιοι μας ζητουν βοηθεια καθως οι Τουρκοι βαδίζουν μεσα στην καρδια της Χριστιανοσυνης βασανιζοντας και σκοτωνοντας τους χριστιανους κατοικους και βεβηλωνοντας τα χριστιανικα ιερα. Μιλησε στο πληθος για την Βυζαντινη Αυτοκρατορια που κινδυνευει αλλα κυριως τονισε την αγιοτητα της Ιερουσαλημ η οποια βεβηλωνεται κάθε μερα από τους μουσουλμανους.
Ετσι εχοντας καταδειξει στον κοσμο την κατάσταση με τα μελανοτερα χρώματα εκανε την εκκληση του.
Πρεπει ειπε η Χριστιανοσυνη να τρέξει σε βοηθεια της Ανατολης. Πλουσιοι και φτωχοι. Πρεπει να σταματησουν να αλληλοσφάζονται και να τρεξουν να πολεμησουν σε έναν δικαιο πολεμο κανοντας το έργο του Κυριου υπο την ηγεσία του Κυριου. Και οσοι πεθανουν στη μάχη για αυτόν τον ιερο σκοπο θα εχουν πληρη αφεση αμαρτιων.
Η ζωη εδώ μπορει να είναι φτωχη και μιζερη αλλα εκει στην Ιερουσαλημ ολοι θα είναι χαρουμενοι και ευτυχισμένοι κοντα στον Κυριο. Δεν πρεπει να υπάρξει αργοπορία. Πρεπει να ετοιμαστει η εκστρατεια μεχρι το επομενο καλοκαιρι με την καθοδηγηση του Θεου.
Ο λογος του Πάπα ενθουσιασε τους παντες και σε λιγο ολοι σχεδον αρχισαν να φωνάζουν “Deus Vult” δλδ “Ο Θεος το θελει”.
Δεν ειχε προλαβει να τελειωσει την ομιλια του ο Παπας όταν ο Επίσκοπος του Λε Πουι πετάχτηκε από τη θεση του και γονατιζοντας μπροστα στον Πάπα ζητησε την άδεια να συμμετέχει στην Σταυροφορία ενώ πισω του συνωστιζονταν εκατοντάδες αλλοι που ζητουσαν το ιδιο από τον Πάπα γονατιστοι.
Παράλληλα ο Καρδινάλιος Γκρεγκουαρ πεφτει και αυτος στα γονατα και αρχιζει να ψάλλει το Confiteor με ολο τον λαο να ψάλλει μαζι του.
Oταν τελειωσε ο Καρδιναλιος, ο Πάπας διέλυσε τη Συνοδο και εστειλε τον κοσμο σπιτι του.
Ο ενθουσιασμος που συναντησε ο Ουρβανος ηταν μεγαλυτερος από ότι περιμενε ο ιδιος. Εν τουτοις όμως κανενας ευγενης δεν ηταν παρων στην Συνοδο του Κλερμον. Οσοι ζητησαν να καταταγουν στην Σταυροφορια πλην των Επισκοπων ηταν απλοι χωριάτες. Ο Ουρβανος ηξερε ότι χωρις υποστηριξη από ισχυρους φεουδάρχες η Σταυροφορια ηταν καταδικασμενη σε αποτυχια.
Ετσι αργοτερα ξαναμαζεψε τους Επισκόπους στον Καθεδρικο οπου ανανεωσαν το διάταγμα περι αφεσης αμαρτιων και λυσης των επιτιμιων για οσους θα επαιρναν μερος στην Σταυροφορια με ευσεβεις προθεσεις προσθετοντας όμως και τον ορο πως οσοι πηγαιναν στην Σταυροφορια τα υπαρχοντα τους που θα αφηναν πισω θα τιθονταν υπο την προστασια της Εκκλησιας οσο θα ελειπαν αυτοι στην Σταυροφορια με ευθυνη του τοπικου Επισκόπου ο οποιος θα ηταν υποχρεωμενος να τα παραδωσει αθικτα στον καθενα που θα επεστρεφε από την Σταυροφορια.
Επισης αποφασιστηκε πως οι συμμετεχοντες θα επρεπε να φέρουν το σημειο του Σταυρου στα ρουχα τους ως εμβλημα της συμμετοχης τους. Ένα κοκκινο υφασματινο σταυρο ραμμένο πανω από το δεξιο ωμο του χιτώνα τους. Οποιος εφερε αυτό το συμβολο θα σημαινε ότι εχει ορκιστει να παει στην Ιερουσαλημ. Εάν γυρνουσε πισω πολύ συντομα χωρις να εκπληρώσει τον ορκο του αυτό επέφερε ποινη αυτοματου αφορισμου.
Επισης με ετερη αποφαση κληρικοι και μοναχοι μπορουσαν να μετέχουν στην Σταυροφορια μονο μετα από από αδεια του οικειου Επισκοπου.
Ηλικιωμενοι και αρρωστοι εξαιρουνταν από το καλεσμα και γενικοτερα η συμμετοχη στην Σταυροφορια επρεπε να γινεται μονο μετα από συμβουλη με τον πνευματικο του καθενος. Δεν θα ηταν πολεμος κατακτητικος αλλα πολεμος πιστης.
Αποφασιστηκε επισης να είναι όλα ετοιμα μεχρι την επομενη εορτη της Κοιμησεως της Θεοτοκου στις 15 Αυγουστου 1096 μετα τη συγκομιδη της σοδειας και σημειο συναντησης των Σταυροφορων οριστηκε η Κωνσταντινουπολη.
Το επομενη βημα ηταν η εκλογη Αρχηγου της Σταυροφοριας. Ο Παπας κατέστησε σαφές πως η Εκκλησια εχει τον απολυτο ελεγχο της Σταυροφοριας και προτεινε για αρχηγο της τον Επίσκοπο του Λε Πουι Αντεμαρ ντε Μοντειγ συγγενη των Κομητων του Βαλεντινουα ηλικιας περιπου 40 ετών.
Ο Αντεμαρ ειχε πραγματοποιησει ηδη ένα προσκυνημα στην Ιερουσαλημ το 1086 και η προθυμια του να συμμετάσχει πρωτος στην Σταυροφορια ανταμειφθηκε με την ομοφωνη εκλογη του ως Αρχηγου της Σταυροφοριας. Ηταν εξαιρετος ιεροκηρυκας, ικανος διπλωματης, ανοιχτομυαλος και ευγενης. Προσοντα που τον εκαναν σεβαστο από ολους αλλα δεν ηταν αρκετα για να διοικησει ευγενεις στρατιωτικους παρα την επιρροη του.
Αμεσως μετα ο Ουρβανος επρεπε να βρει ισχυρη στηριξη από ευγενεις φεουδάρχες που θα εδιναν κυρος στην Σταυροφορια.
Εκει δεν χρειαστηκε να ψάξει πολύ καθως ο πρωτος ευγενης που ανταποκριθηκε στο καλεσμα για Σταυροφορια ηταν ο ισχυρος Κόμης της Τουλουζης Ραυμόνδος ο οποιος εστειλε επιστολη στον Παπα την 1η Δεκεμβριου 1095 δηλωνοντας του πως ο ιδιος και αλλοι ευγενεις της περιοχης του είναι ετοιμοι να συμμετέχουν στην Σταυροφορία.
Ο Ραυμονδος ο οποιος προφανως πρεπει να ειχε ειδοποιηθει από τον Παπα νωριτερα για τις προθεσεις του καθως θα ηταν αδυνατον να μαθει σε τοσο συντομο χρονικο διαστημα τι εγινε στην Κλερμον θεωρουσε πως οντας ο πρωτος φεουδάρχης που δηλωνει Σταυροφόρος θα επρεπε να αναλαβει την στρατιωτικη αρχηγία της Σταυροφορίας και παραλληλισε τον εαυτο του με τον Μωυση και τον Επισκοπο του Λε Πουι με τον Ααρων σε ένα βιβλικο παράδειγμα για το πως θεωρουσε την αρχηγια της Σταυροφοριας σε μια δυαδικη εξουσια κοσμικη και εκκλησιαστικη.
Ο Ουρβανος απέρριψε την προταση του Ραυμονδου. Ο Επισκοπος Αντεμαρ θα ηταν ο μονος Αρχηγος της Σταυροφοριας. Ο Ραυμονδος όμως δεν θα εκανε πισω ετσι απλα. Για την ωρα όμως θα συνεργαζοταν με τον Επισκοπο Αντεμαρ ως πιστος υπαρχηγος του.
ΟΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑΣ
Στις 2 Δεκεμβριου ο Παπας εφυγε από την Κλερμον και μετα από μια σειρα επισκεψεων σε μοναστηρια της περιοχης γιορτασε τα Χριστουγεννα στην Λιμόζ οπου και εκει κηρυξε την Σταυροφορία στον Καθεδρικο της πολης.
Από εκει εφυγε για το Πουατιε και μεχρι το Μάρτιο ειχε φτάσει στην Τουρ οπου συγκαλεσε Συνοδο και κηρυξε για άλλη μια φορα τη Σταυροφορια στο λαο από μια υπερυψωμενη εξέδρα στις οχθες του Λίγηρα.
Από εκει επεστρεψε στην Ακουιτανια και περνωντας από το Σαιντ και το Μπορντω εφτασε στην Τουλουζη τον Μαιο του 1096 κηρυσσοντας την Σταυροφορια από οπου περνουσε.
Στην Τουλουζη εμεινει 2 μηνες και συζητησε λεπτομερειες της Σταυροφορίας με τον Κομη Ραυμονδο. Στις αρχες Ιουλιου εφυγε μαζι του μεχρι τη Νιμ και από εκει τον Αυγουστο περασε τις Αλπεις κηρυσσοντας παντου την Σταυροφορια μεχρι την Λομβαρδια. Ο Ραυμονδος συμβουλευσε τον Παπα να ζητησει βοηθεια και από καποια ναυτικη δυναμη ώστε να μπορουν να διεκπεραιωθουν τα στρατευματα τους γρηγοροτερα στην Ανατολη.
Στην Νιμ ελαβε επιστολη από τον Γαλλο Βασιλια Φιλιππο Α’ ο οποιος εξεφραζε τη συντριβη του για την διγαμια του και τον αφορισμο του και τον ενημερωνε πως ο αδελφος του Κομης Ουγος του Βερμαντουα θα λαβει μερος στην Σταυροφορια στη θέση του.
Από την Λομβαρδια ο Πάπας εστειλε πρεσβεις στην Γενοα και ζητησε τη βοηθεια τους για την Σταυροφορια.
Η Γενοα ανταποκριθηκε θετικα και εθεσε στη διάθεσθ του Πάπα 12 γάλερες πληρως εξοπλισμενες. Εν τουτοις καθυστερησαν την παράδοση τους μεχρι να βεβαιωθουν ότι η Σταυροφορια ειχε σοβαρο σκοπο και δεν ηταν καμια φουσκα. Ετσι τα Γενουατικα πλοια δεν εφτασαν παρα μονο τον Ιουλιο του 1097. Εν τω μεταξυ όμως αρκετοι Γενουατες κατατασσονταν στην Σταυροφορια εξ ιδια βουλησεως.
Το σχέδιο του Ουρβανου ειχε επιτυχια. Σταυροφοροι συνέρρεαν από παντου ακομα και από τις μακρινες περιοχες της Σκωτίας, της Δανιας και της Ισπανιας εσπευδαν να καταταγουν. Αλλοι εβαζαν ενεχυρο τις περιουσιες τους για να μαζεψουν χρηματα για την εκστρατεια ενώ αλλοι οι οποιοι δεν περιμεναν να επιστρέψουν από την Σταυροφορια δωριζαν ολη τους την περιουσια στην Εκκλησια.
Στο μεταξυ και αλλοι ισχυροι φεουδάρχες δηλωσαν την στηριξη και τη συμμετοχη τους στην Σταυροφορία.
Εκτος από τον Κομητα Ραυμονδο της Τουλουζης και τον Κομητα Ουγο του Βερμαντουα την Σταυροφορια στηριξαν και πηραν μερος ο Κομης Ροβέρτος Β’ της Φλάνδρας, ο Δουκας Ροβέρτος της Νορμανδιας (πρωτοτοκος γιος του Γουλιελμου του Κατακτητη Βασιλεα της Αγγλιας) και ο γαμπρος του Κομης Στέφανος του Μπλουα.
Από την Γερμανικη Αυτοκρατορια καταταχτηκαν ο Δουκας της Κατω Λωρραινης Γοδεφρειδος ντε Μπουγιον μαζι με τα αδέλφια του Ευστάθιο Κομη της Βουλωνης και Βαλδουινο μαζι με αλλους κατωτερους ευγενεις από Γαλλια και Γερμανια και μερικους κληρικους όπως ο Επισκοπος του Μπαγιέ από την Νορμανδια.
Αλλα και στην Ιταλια επικρατουσε ο ιδιος ζήλος. Τον Σεπτεμβριο του 1096 στην Μπολονια ηταν τοσο μεγάλος ο ογκος των πολιτων που πηγαν να καταταγουν ώστε ο Πάπας αναγκαστηκε να τους απαγορευσει την καταταξη χωρις εγγραφη αδεια του πνευματικου τους. Όπως επισης απαγορευσε και σε νιοπαντρους να να καταταγουν στην Σταυροφορια χωρις την εγγραφη αδεια της συζυγου τους.
Στο μεταξυ τα νεα της Σταυροφοριας ειχαν φτασει στην Κατω Ιταλια και οι πολεμοχαρεις Νορμανδοι ανυπομονοι για μια νεα πολεμικη περιπέτεια αρχισαν να κατατάσσονται. Εν τουτοις οι ευγενεις κρατησαν μικρο καλαθι αρχικα καθως ηθελαν να δουν που θα παει το πράγμα πρωτα.
Εκτος από τον γιο του Ροβερτου Γυισκάρδου τον Πριγκιπα του Τάραντα Βοημουνδο ο οποιος εσπευσε να στηριξει την Σταυροφορια.
Ο Βοημουνδος ειχε σχέδια να καταλαβει ολη την Κατω Ιταλια για λογαριασμο του αλλα αυτά τα σχέδια ανατράπηκαν από τον αδελφο του Ρογήρο και τον θειο του Ρογήρο και αναγκαστικα περιοριστηκε μονο στην κληρονομια που του αφησε ο Γυισκάρδος στον Τάραντα.
Τωρα όμως με την Σταυροφορια όλα ξανανοιγαν παλι. Αν δεν μπορουσε να εχει κρατος δικο του στην Ιταλια θα εφτιαχνε ένα καινουριο κράτος στην Ανατολη. Ετσι μαζι με αδελφια και ξαδέλφια καταταχτηκαν στην Σταυροφορια.
Η επιστροφη του Πάπα στη Ρώμη τα Χριστουγεννα του 1096 βρηκε την Ευρώπη σε Σταυροφορικο αναβρασμο. Πλεον ηταν σιγουρος ότι η Σταυροφορια ειχε ξεκινησει οριστικα και αμετάκλητα. Η αληθεια ειναι παντως πως η συντριπτικη πλειοψηφια οσω κατατασσονταν στην Σταυροφορια ηταν γιατι οτι μυριστηκαν ευκολο χρημα στην Ανατολη. Φυσικα υπηρξαν και οι ιδεολογοι αλλα ηταν ελαχιστοι. Το 90% των Σταυροφορων ηταν ειτε αποκληρωμενοι ευγενεις, ειτε ακτημονες ευγενεις, ειτε απλος λαος που ηθελε να πιασει την καλη, η ακομα και εγκληματιες που βρηκαν ευκαιρια να ξεφυγουν απο το νομο και τη θανατικη ποινη.
Συνεχιζεται....
Η ιδέα ενός ιερού πολέμου κατά των Μουσουλμάνων στην Ανατολη δεν ηταν κατι που εμφανιστηκε ξαφνικά στην Συνοδο του Κλερμόν ουτε ηταν ο Αλέξιος Κομνηνος αυτος που παρακαλέσε τη Δυση πρωτος για βοηθεια.
Η πρωτες σκεψεις για στρατιωτικη παρέμβαση προς ανακοπη του μουσουλμανικου κινδυνου από την Δυση αρχιζουν να φαινονται περιπου το 1073 με την άνοδο στον Παπικό Θρονο του Γρηγορίου Ζ’.
Δυο χρονια πριν το 1071 οι Βυζαντινοι ειχαν ηττηθει στη μάχη του Μαντζικερτ και η Ανατολια ανοιξε στους Σελτζουκους Τουρκους και αυτοι πλημμυρισαν την περιοχη. Στην Ιταλια οι Νορμανδοι ειχαν διωξει τους Βυζαντινους ενώ οι Πετσενέγγοι εκαναν συνεχεις επιδρομές στα Βαλκανια αποσταθεροποιοντας ετι περισσότερο την Αυτοκρατορια.
Μεσα σε αυτή την απελπιστικη κατάσταση ο νεος Αυτοκράτορας Μιχαήλ Ζ’ εστειλε επιστολη στον Παπα Γρηγόριο Ζ’ το 1073 ζητωντας του βοηθεια.
Ο Γρηγόριος φαινεται να αποδέχτηκε την προταση του Μιχαηλ και εστειλε στην Κωνσταντινουπολη τον Δομηνικο Πατριάρχη του Γράδο με μια επιστολη οπου συμφωνουσε σε βοηθεια (χωρις όμως να διευκρινιζει το ειδος της βοηθειας) αλλα μυστικα ελπιζοντας να επανενωσει τις Εκκλησιες κατω από την κυριαρχια της Ρωμαικης Εκκλησιας.
Eν τουτοις μια σειρα γεγονότων όπως η συγκρουση του Παπα Γρηγοριου Ζ’ με τον Αυτοκράτορα Ερρίκο Δ’, η ανοδος των Νορμανδων στην Κατω Ιταλια και οι επαναστασεις στην Βυζαντινη Αυτοκρατορια παγωσαν τα σχέδια του Παπα ο οποιος αποφάσισε να ασχοληθει με ένα προβλημα τη φορα. Για αρχη αποφάσισε να προσεταιριστει τους Νορμανδους και να τους χρησιμοποιησει ως τον πολεμικο βραχιονα της Αγιας Εδρας.
Τελικα δεν κατάφερε τιποτα καθως η Βυζαντινη διπλωματια όταν καταλαβε ότι ο Παπας συμμαχησε με τους Νορμανδους που ηταν εχθροι τους εστειλαν χρυσο στον Γερμανο Αυτοκράτορα ενισχυοντας τον και ο Γρηγόριος κατέληξε εξόριστος στο Σαλέρνο.
Ο νεος Πάπας Βικτωρ Γ’ πεθανε μεσα σε ένα χρονο αλλα και αυτος ηταν υποχειριο των Νορμανδων.
Εν τελει εξελέγη Παπας ο Πρυτανης του Κολλεγιου των Καρδιναλιων Οντο ντε Λαγκερυ ο οποιος πηρε το ονομα Ουρβανος Β’. Ως Γάλλος ηταν εκτος της σφαιρας επιρροης των Νορμανδων και ο Αυτοκράτορας Αλέξιος επανελαβε και σε αυτόν την προταση που ειχε γινει και στους προκατοχους του.
Το 1095 ο Πάπας Ουρβανος Β’ εχοντας ξεπεράσει τα προβληματα του με τον Αυτοκρατορικο Αντιπαπα Κλημη Γ’ συγκάλεσε Συνοδο στην Πιατσέντσα το Μαρτιο του ιδιου ετους για να συζητησουν διαφορα θεματα όπως για τη Σιμωνια, τους γαμους των κληρικων και αλλα θεματα.
Αναμεσα στους επισκεπτες της Συνοδου βρισκοταν πρεσβεις του Αυτοκράτορα Αλεξιου Α’ Κομνηνου και οι οποιοι κληθηκαν από τον Παπα να μιλησουν ενωπιον της Συνόδου για την κατάσταση στην Ανατολη.
Οι πρέσβεις ειπαν πως ο πολεμος με τους Τουρκους εχει παρει πλεον ευνοικη τροπη για τους Χριστιανους καθως η δυναμη τους φθινει και πως με μερικες καλοσυντονισμένες εκστρατειες είναι σφοδρα δυνατο να τους συντρίψουν τελειως και για παντα.
Όμως η Αυτοκρατορια ειχε μεγάλο ελλειμα σε εμψυχο δυναμικο. Η Ανατολια που ηταν ο “στρατωνας” της Αυτοκρατοριας ειχε γεμισει τωρα Σελτζουκους και ότι ειχε απομεινει ηταν ανοργανωτο.
Ο Αυτοκρατορας εξαρτωνταν υπερβολικα από ξενους μισθοφορους Πετσενέγγους και άλλες βαρβαρικες φυλες. Η μονες συντεταγμενες και υπολογισιμες δυναμεις ηταν η Φρουρα των Βαραγγων που ειχε ενισχυθει με Αγγλοσάξωνες ευγενεις που εφυγαν από την Αγγλια μετα την καταληψη της από τους Νορμανδους και μισθοφορικες μονάδες Δυτικων τυχοδιωκτων οι οποιοι πηγαινοερχοντουσαν σε Ανατολη και Δυση εχοντας μονο προσωρινη υπηρεσια στο Βυζαντινο στρατο όπως ο Κομης Ροβερτος της Φλανδρας που πολεμουσε ως μισθοφόρος του Βυζαντινου Αυτοκρατορα από το 1090.
Ο τακτικος στρατος ηταν ελλειματικος και δεν επαρκουσε να φρουρησει ουτε τον Δουναβη ποσο μαλλον τα ανατολικα συνορα (εκει εστελναν συνηθως τους Πετσενεγγους και αλλους βαρβαρους μισθοφορους για να τους ελεγχουν καλυτερα). Οι Σερβοι ηδη κινουνταν απειλητικα και οι Βουλγαροι υπηρχαν πληροφοριες πως ετοιμαζαν εξέγερση. Και παντα υπηρχε ο Νορμανδικος κινδυνος. Δεν ειχαν περάσει πολλα χρονια αλλωστε που ο Γυισκαρδος ειχε ερημωσει το Ιλλυρικο με την εκστρατεια του και ο γιος του ο Βοημουνδος ηταν το ιδιο επιθετικος όπως ο πατέρας του.
Αν πρεπει να επιτεθουν στους Τουρκους για να τους διαλυσουν τοτε χρειαζονται περισσότερους στρατιωτες.
Και αν αυτό δεν ηταν αρκετο για να τους πεισει οι Πρεσβεις αναφέρθηκαν και στις δυσκολιες που αντιμετώπιζαν οι χριστιανοι της Ανατολης και οι προσκυνητες των Αγιων Τοπων.
Ο Επισκοποι εντυπωσιαστηκαν αλλα και προβληματιστηκαν από την εκθεση αυτη της καταστάσεως που επικρατουσε στην Ανατολη. Το ιδιο και ο Πάπας ο οποιος και συνελαβε την ιδέα ενός Ιερου Πολέμου, μιας Σταυροφοριας κατά τη διαρκεια του ταξιδιου του από την Πιατσέντσα στην Κρεμόνα οπου πηγαινε για να συναντησει τον Κορράδο το γιο του Ερρίκου Δ’.
Από την Κρεμόνα και μεσω των Αλπεων ο Παπας Ουρβανος Β’ εφτασε στην Γαλλια τον Αυγουστο του 1095.
Στις 5 του μηνος ηταν στην Βαλενς και στις 11 εφτασε στο Λε Πουι. Από εκει εστειλε επιστολες στους Γαλλους Επισκοπους αλλα και στους Επισκοπους ομορων περιοχων να τον συναντησουν στην Κλερμον οπου εκει θα γινει Συνοδος τον Νοεμβριο.
Από το Λε Πουι εφτασε τον Σεπτέμβριο στην Προβηγκια και επισκεφθηκε την Αβινιόν και το Σεν Ζιλ.
Στις αρχές Οκτωβριου εφτασε στη Λυων και από εκει μπηκε στην Βουργουνδια και στις 25 Οκτωβριου εγκαινιασε την νεα εκκλησια της Μονης του Κλουνυ που ειχε χτισει ο Ηγουμενος Ουγος. Από εκει με τη συνοδεια του του Επισκοπου του Κλερμον περσε στο Σουβινυ και από εκει εφτασε στο Κλερμον για να ετοιμαστει η Συνοδος.
Κατά τη διαρκεια του ταξιδιου του ο Παπας δουλευε συνεχως την ιδέα της Σταυροφορίας και συναντηθηκε ειτε δια ζωσης ειτε δι’ αντιπροσωπων με ευγενεις της περιοχης όπως ο Ραυμονδος ντε Σεν Ζιλ Κομης της Τουλουζης και Μαρκησιος της Προβηγκιας ο οποιος ειχε ηδη τη φημη “ιερου πολεμιστη” από την εποχη που πολεμησε κατά των Αράβων στην Ισπανια.
Στο Μοναστηρι του Κλουνυ συναντηθηκε με προσκυνητες που ειχαν επιστρέψει από τους Αγιους Τοπους και ετσι εμαθε από πρωτο χέρι τις δυσκολιες και τα βασανα που περασαν στα χέρια Τουρκων και Αραβων. Από αυτους εμαθε ότι οι Τουρκοι ειχαν κλεισει πλεον τους δρομους της Μ. Ασιας στους προσκυνητες και πως ετσι οι Αγιοι Τοποι ηταν ουσιαστικα αποκομμενοι από τον εξω κοσμο.
Μονο δια θαλασσης μπορουσες να πας αλλα ηταν τοσες οι δυσκολιες που προβαλλαν οι Αραβικες αρχες που ακομα και αυτό ηταν δυσκολο και πανακριβο ταξιδι. Και δεν ηταν σιγουρο ότι θα γυριζες και ζωντανος μιας και αρκουσε το παραμικρο ατοπημα ή η παραμικρη καταγγελια για να σε ριξουν στις φυλακες οι Μουσουλμανοι.
H ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΚΛΕΡΜΟΝ
Η Συνοδος της Κλερμον ανοιξε τις εργασιες της στις 18 Νοεμβριου 1095 με την παρουσια 300 κληρικων ολων των βαθμων και ασχοληθηκε με θεματα που αφορουσαν την απαγορευση σε ευγενεις να διοριζουν Επισκοπους (Εριδα της Περιβολης), Σιμωνια, γαμους κληρικων, τον αφορισμο του Βασιλια της Γαλλιας Φιλιππου Α’ για διγαμια και του Επισκοπου του Καμπραί για Σιμωνια και τελος επικυρωσε την ανωτερότητα της Αρχιεπισκοπης της Λυων εναντι της Αρχιεπισκοπης της Ρεμς και της Αρχιεπισκοπης της Σεν.
Αλλα για το τελος ο Ουρβανος αφησε το κλου της βραδιας. Ετσι ανακοινωσε πως την Τριτη 27 Νοεμβριου η Συνοδος θα συνεδριαζε δημοσια για να εξαγγειλει ένα μεγάλο διαγγελμα προς τον λαο.
Εκεινη την ημερα το πληθος που μαζευτηκε για να ακουσει το Παπικο διάγγελμα ηταν τοσο μεγάλο που δεν χωραγε στον Καθεδρικο που συνεδριαζε η Συνοδος και ετσι αποφασιστηκε να μεταφερθει η Συνοδος σε ανοιχτο χώρο.
Ο Παπικος Θρονος στηθηκε στην Ανατολικη Πυλη της Κλερμον πανω σε πλατφορμα και εκει ανεβηκε ο Πάπας για να μιλησει στον κόσμο.
Ο ακριβης του λογος δεν εχει σωθει αλλα από ότι ξερουμε από τους ιστοριογραφους της εποχης (τουλαχιστον 1 ηταν παρων στην Κλερμον) ο Πάπας ξεκινησε να μιλαει για την αναγκη βοηθειας στους εξ ανατολων αδελφους μας οι οποιοι μας ζητουν βοηθεια καθως οι Τουρκοι βαδίζουν μεσα στην καρδια της Χριστιανοσυνης βασανιζοντας και σκοτωνοντας τους χριστιανους κατοικους και βεβηλωνοντας τα χριστιανικα ιερα. Μιλησε στο πληθος για την Βυζαντινη Αυτοκρατορια που κινδυνευει αλλα κυριως τονισε την αγιοτητα της Ιερουσαλημ η οποια βεβηλωνεται κάθε μερα από τους μουσουλμανους.
Ετσι εχοντας καταδειξει στον κοσμο την κατάσταση με τα μελανοτερα χρώματα εκανε την εκκληση του.
Πρεπει ειπε η Χριστιανοσυνη να τρέξει σε βοηθεια της Ανατολης. Πλουσιοι και φτωχοι. Πρεπει να σταματησουν να αλληλοσφάζονται και να τρεξουν να πολεμησουν σε έναν δικαιο πολεμο κανοντας το έργο του Κυριου υπο την ηγεσία του Κυριου. Και οσοι πεθανουν στη μάχη για αυτόν τον ιερο σκοπο θα εχουν πληρη αφεση αμαρτιων.
Η ζωη εδώ μπορει να είναι φτωχη και μιζερη αλλα εκει στην Ιερουσαλημ ολοι θα είναι χαρουμενοι και ευτυχισμένοι κοντα στον Κυριο. Δεν πρεπει να υπάρξει αργοπορία. Πρεπει να ετοιμαστει η εκστρατεια μεχρι το επομενο καλοκαιρι με την καθοδηγηση του Θεου.
Ο λογος του Πάπα ενθουσιασε τους παντες και σε λιγο ολοι σχεδον αρχισαν να φωνάζουν “Deus Vult” δλδ “Ο Θεος το θελει”.
Δεν ειχε προλαβει να τελειωσει την ομιλια του ο Παπας όταν ο Επίσκοπος του Λε Πουι πετάχτηκε από τη θεση του και γονατιζοντας μπροστα στον Πάπα ζητησε την άδεια να συμμετέχει στην Σταυροφορία ενώ πισω του συνωστιζονταν εκατοντάδες αλλοι που ζητουσαν το ιδιο από τον Πάπα γονατιστοι.
Παράλληλα ο Καρδινάλιος Γκρεγκουαρ πεφτει και αυτος στα γονατα και αρχιζει να ψάλλει το Confiteor με ολο τον λαο να ψάλλει μαζι του.
Oταν τελειωσε ο Καρδιναλιος, ο Πάπας διέλυσε τη Συνοδο και εστειλε τον κοσμο σπιτι του.
Ο ενθουσιασμος που συναντησε ο Ουρβανος ηταν μεγαλυτερος από ότι περιμενε ο ιδιος. Εν τουτοις όμως κανενας ευγενης δεν ηταν παρων στην Συνοδο του Κλερμον. Οσοι ζητησαν να καταταγουν στην Σταυροφορια πλην των Επισκοπων ηταν απλοι χωριάτες. Ο Ουρβανος ηξερε ότι χωρις υποστηριξη από ισχυρους φεουδάρχες η Σταυροφορια ηταν καταδικασμενη σε αποτυχια.
Ετσι αργοτερα ξαναμαζεψε τους Επισκόπους στον Καθεδρικο οπου ανανεωσαν το διάταγμα περι αφεσης αμαρτιων και λυσης των επιτιμιων για οσους θα επαιρναν μερος στην Σταυροφορια με ευσεβεις προθεσεις προσθετοντας όμως και τον ορο πως οσοι πηγαιναν στην Σταυροφορια τα υπαρχοντα τους που θα αφηναν πισω θα τιθονταν υπο την προστασια της Εκκλησιας οσο θα ελειπαν αυτοι στην Σταυροφορια με ευθυνη του τοπικου Επισκόπου ο οποιος θα ηταν υποχρεωμενος να τα παραδωσει αθικτα στον καθενα που θα επεστρεφε από την Σταυροφορια.
Επισης αποφασιστηκε πως οι συμμετεχοντες θα επρεπε να φέρουν το σημειο του Σταυρου στα ρουχα τους ως εμβλημα της συμμετοχης τους. Ένα κοκκινο υφασματινο σταυρο ραμμένο πανω από το δεξιο ωμο του χιτώνα τους. Οποιος εφερε αυτό το συμβολο θα σημαινε ότι εχει ορκιστει να παει στην Ιερουσαλημ. Εάν γυρνουσε πισω πολύ συντομα χωρις να εκπληρώσει τον ορκο του αυτό επέφερε ποινη αυτοματου αφορισμου.
Επισης με ετερη αποφαση κληρικοι και μοναχοι μπορουσαν να μετέχουν στην Σταυροφορια μονο μετα από από αδεια του οικειου Επισκοπου.
Ηλικιωμενοι και αρρωστοι εξαιρουνταν από το καλεσμα και γενικοτερα η συμμετοχη στην Σταυροφορια επρεπε να γινεται μονο μετα από συμβουλη με τον πνευματικο του καθενος. Δεν θα ηταν πολεμος κατακτητικος αλλα πολεμος πιστης.
Αποφασιστηκε επισης να είναι όλα ετοιμα μεχρι την επομενη εορτη της Κοιμησεως της Θεοτοκου στις 15 Αυγουστου 1096 μετα τη συγκομιδη της σοδειας και σημειο συναντησης των Σταυροφορων οριστηκε η Κωνσταντινουπολη.
Το επομενη βημα ηταν η εκλογη Αρχηγου της Σταυροφοριας. Ο Παπας κατέστησε σαφές πως η Εκκλησια εχει τον απολυτο ελεγχο της Σταυροφοριας και προτεινε για αρχηγο της τον Επίσκοπο του Λε Πουι Αντεμαρ ντε Μοντειγ συγγενη των Κομητων του Βαλεντινουα ηλικιας περιπου 40 ετών.
Ο Αντεμαρ ειχε πραγματοποιησει ηδη ένα προσκυνημα στην Ιερουσαλημ το 1086 και η προθυμια του να συμμετάσχει πρωτος στην Σταυροφορια ανταμειφθηκε με την ομοφωνη εκλογη του ως Αρχηγου της Σταυροφοριας. Ηταν εξαιρετος ιεροκηρυκας, ικανος διπλωματης, ανοιχτομυαλος και ευγενης. Προσοντα που τον εκαναν σεβαστο από ολους αλλα δεν ηταν αρκετα για να διοικησει ευγενεις στρατιωτικους παρα την επιρροη του.
Αμεσως μετα ο Ουρβανος επρεπε να βρει ισχυρη στηριξη από ευγενεις φεουδάρχες που θα εδιναν κυρος στην Σταυροφορια.
Εκει δεν χρειαστηκε να ψάξει πολύ καθως ο πρωτος ευγενης που ανταποκριθηκε στο καλεσμα για Σταυροφορια ηταν ο ισχυρος Κόμης της Τουλουζης Ραυμόνδος ο οποιος εστειλε επιστολη στον Παπα την 1η Δεκεμβριου 1095 δηλωνοντας του πως ο ιδιος και αλλοι ευγενεις της περιοχης του είναι ετοιμοι να συμμετέχουν στην Σταυροφορία.
Ο Ραυμονδος ο οποιος προφανως πρεπει να ειχε ειδοποιηθει από τον Παπα νωριτερα για τις προθεσεις του καθως θα ηταν αδυνατον να μαθει σε τοσο συντομο χρονικο διαστημα τι εγινε στην Κλερμον θεωρουσε πως οντας ο πρωτος φεουδάρχης που δηλωνει Σταυροφόρος θα επρεπε να αναλαβει την στρατιωτικη αρχηγία της Σταυροφορίας και παραλληλισε τον εαυτο του με τον Μωυση και τον Επισκοπο του Λε Πουι με τον Ααρων σε ένα βιβλικο παράδειγμα για το πως θεωρουσε την αρχηγια της Σταυροφοριας σε μια δυαδικη εξουσια κοσμικη και εκκλησιαστικη.
Ο Ουρβανος απέρριψε την προταση του Ραυμονδου. Ο Επισκοπος Αντεμαρ θα ηταν ο μονος Αρχηγος της Σταυροφοριας. Ο Ραυμονδος όμως δεν θα εκανε πισω ετσι απλα. Για την ωρα όμως θα συνεργαζοταν με τον Επισκοπο Αντεμαρ ως πιστος υπαρχηγος του.
ΟΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑΣ
Στις 2 Δεκεμβριου ο Παπας εφυγε από την Κλερμον και μετα από μια σειρα επισκεψεων σε μοναστηρια της περιοχης γιορτασε τα Χριστουγεννα στην Λιμόζ οπου και εκει κηρυξε την Σταυροφορία στον Καθεδρικο της πολης.
Από εκει εφυγε για το Πουατιε και μεχρι το Μάρτιο ειχε φτάσει στην Τουρ οπου συγκαλεσε Συνοδο και κηρυξε για άλλη μια φορα τη Σταυροφορια στο λαο από μια υπερυψωμενη εξέδρα στις οχθες του Λίγηρα.
Από εκει επεστρεψε στην Ακουιτανια και περνωντας από το Σαιντ και το Μπορντω εφτασε στην Τουλουζη τον Μαιο του 1096 κηρυσσοντας την Σταυροφορια από οπου περνουσε.
Στην Τουλουζη εμεινει 2 μηνες και συζητησε λεπτομερειες της Σταυροφορίας με τον Κομη Ραυμονδο. Στις αρχες Ιουλιου εφυγε μαζι του μεχρι τη Νιμ και από εκει τον Αυγουστο περασε τις Αλπεις κηρυσσοντας παντου την Σταυροφορια μεχρι την Λομβαρδια. Ο Ραυμονδος συμβουλευσε τον Παπα να ζητησει βοηθεια και από καποια ναυτικη δυναμη ώστε να μπορουν να διεκπεραιωθουν τα στρατευματα τους γρηγοροτερα στην Ανατολη.
Στην Νιμ ελαβε επιστολη από τον Γαλλο Βασιλια Φιλιππο Α’ ο οποιος εξεφραζε τη συντριβη του για την διγαμια του και τον αφορισμο του και τον ενημερωνε πως ο αδελφος του Κομης Ουγος του Βερμαντουα θα λαβει μερος στην Σταυροφορια στη θέση του.
Από την Λομβαρδια ο Πάπας εστειλε πρεσβεις στην Γενοα και ζητησε τη βοηθεια τους για την Σταυροφορια.
Η Γενοα ανταποκριθηκε θετικα και εθεσε στη διάθεσθ του Πάπα 12 γάλερες πληρως εξοπλισμενες. Εν τουτοις καθυστερησαν την παράδοση τους μεχρι να βεβαιωθουν ότι η Σταυροφορια ειχε σοβαρο σκοπο και δεν ηταν καμια φουσκα. Ετσι τα Γενουατικα πλοια δεν εφτασαν παρα μονο τον Ιουλιο του 1097. Εν τω μεταξυ όμως αρκετοι Γενουατες κατατασσονταν στην Σταυροφορια εξ ιδια βουλησεως.
Το σχέδιο του Ουρβανου ειχε επιτυχια. Σταυροφοροι συνέρρεαν από παντου ακομα και από τις μακρινες περιοχες της Σκωτίας, της Δανιας και της Ισπανιας εσπευδαν να καταταγουν. Αλλοι εβαζαν ενεχυρο τις περιουσιες τους για να μαζεψουν χρηματα για την εκστρατεια ενώ αλλοι οι οποιοι δεν περιμεναν να επιστρέψουν από την Σταυροφορια δωριζαν ολη τους την περιουσια στην Εκκλησια.
Στο μεταξυ και αλλοι ισχυροι φεουδάρχες δηλωσαν την στηριξη και τη συμμετοχη τους στην Σταυροφορία.
Εκτος από τον Κομητα Ραυμονδο της Τουλουζης και τον Κομητα Ουγο του Βερμαντουα την Σταυροφορια στηριξαν και πηραν μερος ο Κομης Ροβέρτος Β’ της Φλάνδρας, ο Δουκας Ροβέρτος της Νορμανδιας (πρωτοτοκος γιος του Γουλιελμου του Κατακτητη Βασιλεα της Αγγλιας) και ο γαμπρος του Κομης Στέφανος του Μπλουα.
Από την Γερμανικη Αυτοκρατορια καταταχτηκαν ο Δουκας της Κατω Λωρραινης Γοδεφρειδος ντε Μπουγιον μαζι με τα αδέλφια του Ευστάθιο Κομη της Βουλωνης και Βαλδουινο μαζι με αλλους κατωτερους ευγενεις από Γαλλια και Γερμανια και μερικους κληρικους όπως ο Επισκοπος του Μπαγιέ από την Νορμανδια.
Αλλα και στην Ιταλια επικρατουσε ο ιδιος ζήλος. Τον Σεπτεμβριο του 1096 στην Μπολονια ηταν τοσο μεγάλος ο ογκος των πολιτων που πηγαν να καταταγουν ώστε ο Πάπας αναγκαστηκε να τους απαγορευσει την καταταξη χωρις εγγραφη αδεια του πνευματικου τους. Όπως επισης απαγορευσε και σε νιοπαντρους να να καταταγουν στην Σταυροφορια χωρις την εγγραφη αδεια της συζυγου τους.
Στο μεταξυ τα νεα της Σταυροφοριας ειχαν φτασει στην Κατω Ιταλια και οι πολεμοχαρεις Νορμανδοι ανυπομονοι για μια νεα πολεμικη περιπέτεια αρχισαν να κατατάσσονται. Εν τουτοις οι ευγενεις κρατησαν μικρο καλαθι αρχικα καθως ηθελαν να δουν που θα παει το πράγμα πρωτα.
Εκτος από τον γιο του Ροβερτου Γυισκάρδου τον Πριγκιπα του Τάραντα Βοημουνδο ο οποιος εσπευσε να στηριξει την Σταυροφορια.
Ο Βοημουνδος ειχε σχέδια να καταλαβει ολη την Κατω Ιταλια για λογαριασμο του αλλα αυτά τα σχέδια ανατράπηκαν από τον αδελφο του Ρογήρο και τον θειο του Ρογήρο και αναγκαστικα περιοριστηκε μονο στην κληρονομια που του αφησε ο Γυισκάρδος στον Τάραντα.
Τωρα όμως με την Σταυροφορια όλα ξανανοιγαν παλι. Αν δεν μπορουσε να εχει κρατος δικο του στην Ιταλια θα εφτιαχνε ένα καινουριο κράτος στην Ανατολη. Ετσι μαζι με αδελφια και ξαδέλφια καταταχτηκαν στην Σταυροφορια.
Η επιστροφη του Πάπα στη Ρώμη τα Χριστουγεννα του 1096 βρηκε την Ευρώπη σε Σταυροφορικο αναβρασμο. Πλεον ηταν σιγουρος ότι η Σταυροφορια ειχε ξεκινησει οριστικα και αμετάκλητα. Η αληθεια ειναι παντως πως η συντριπτικη πλειοψηφια οσω κατατασσονταν στην Σταυροφορια ηταν γιατι οτι μυριστηκαν ευκολο χρημα στην Ανατολη. Φυσικα υπηρξαν και οι ιδεολογοι αλλα ηταν ελαχιστοι. Το 90% των Σταυροφορων ηταν ειτε αποκληρωμενοι ευγενεις, ειτε ακτημονες ευγενεις, ειτε απλος λαος που ηθελε να πιασει την καλη, η ακομα και εγκληματιες που βρηκαν ευκαιρια να ξεφυγουν απο το νομο και τη θανατικη ποινη.
Συνεχιζεται....