μολύβι έγραψε: 22 Νοέμ 2021, 13:52
Jolly Roger έγραψε: 22 Νοέμ 2021, 01:02
-είχε ορισμένους Έλληνες ακόμα και σε ανώτατα διοικητικά κλιμάκια (βλ. Σπύρο Κολέκα, για χρόνια υπουργό άμυνας)
Αλβανος ήταν ο Κολεκα. Έλληνας ήταν ο υπ. άμυνας Κίτσο Μουστακι για παραδειγμα
Jolly Roger έγραψε: 22 Νοέμ 2021, 01:02
δεν ανακίνησε ποτέ θέμα Τσάμηδων
Αξίζει να σημειωθεί ότι όταν ήρθαν οι Τσαμηδες στην Αλβανία θα μπορούσε να τους είχε εγκαταστήσει στα χωριά της ελληνικης μειονοτητας και να εκδιώξει εύκολα το μεγαλυτερο τμήμα της αλλα δεν το έκανε
Την δεκαετία του 80 οι αλβανικές Ε.Δ. διοικούνταν απο ελληνικής καταγωγής "στρατηγούς" (τα εισαγωγικά τα βάζω γιατί εκείνη τη περίοδο στην Αλβανία δεν υπήρχαν στρατιωτικοί βαθμοί). Υπουργός Άμυνας ήταν ο ελληνικής καταγωγής στρατιωτικός διοικητής Prokop Murra (Προκόπης Μούρρας) και αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ενόπλων δυνάμεων, ο επίσης ελληνικής καταγωγής στρατιωτικός διοικητής Kico Mustaqi (Χρήστος Μουστάκης, που τα τελευταία 25 χρόνια της ζωής του μέχρι το 2019 που και απεβίωσε σε νοσοκομείο των Αθηνών, τα πέρασε στην Αθήνα).
Υπήρχαν κατά τα χρόνια του Χότζα και πλείστοι άλλοι ελληνικής καταγωγής, Βορειοηπειρώτες, υπουργοί,στρατιωτικοί, γραμματείς των περιφερειακών και τοπικών οργάνων του Κ.Ε.Α κτλ.
Οι Έλληνες της Β. Ηπείρου είχαν πάντοτε ίσα δικαιώματα με τους Αλβανούς συμπολίτες τους επί Χότζα. Σε αρκετά χωρία, όχι σε όλα, ήταν και αναγνωρισμένοι ως μειονότητα, πράγμα που σήμαινε πως είχαν σχολεία όπου τα μαθήματα γίνονταν στα ελληνικά.Στα υπόλοιπα, όπου ναι μεν υπήρχε σημαντικός ελληνικός πληθυσμός, αλλά δεν τους αναγνωρίστηκε το status της μειονότητας, ουδέποτε τους απαγορεύτηκε να μιλούν ελληνικά μεταξύ τους ή με όποιον Αλβανό γνώριζε ελληνικά και ουδέποτε θεωρήθηκαν κατώτεροι, ούτε αδικήθηκαν λόγω της καταγωγής τους. Τουναντίον!Κανείς δεν διώχθηκε ποτέ επί "Λαϊκού Σοσιαλιστικού" καθεστώτος στην Αλβανία επειδή μιλούσε ελληνικά.
Κυνηγήθηκαν Έλληνες για λόγους θρησκευτικούς? Ναι! Υπήρξε ρατσισμός από τους απλούς ανθρώπους,σε αμιγείς αλβανικές περιοχές απέναντύ τους? Ναι! Όταν ένας Βορειοηπειρώτης πήγαινε στα Τίρανα ή στο Ελμπασάν, τον ανέφεραν ώς Greku (Έλληνας), Kauri (από το γκιαούρης-άπιστος)αν και ειδικά αυτός ο προσδιορισμός ήταν παράνομος και εάν κάποιος σε άκουγε να το λές και σε κατήγγειλε πήγαινες καμία 10-αριά χρόνια σε φυλακές αναμόρφωσης. Για το κράτος όμως όλοι οι ελληνικής καταγωγής πολίτες ήταν ισότιμοι και απολάμβαναν όλα τα δικαιώματα που είχε και ο κάθε Αλβανός πολίτης. Και όχι μόνο αυτό αλλά, οι περισσότεροι Έλληνες της Βορείου Ηπείρου, όντας άκληροι,κολίγες, σκλάβοι Αλβανών και Οθωμανών Τσιφλικάδων πρίν το 45,με την αγροτική μεταρρύθμιση του Χότζα, έλαβαν δική τους γή,στέγη,περίθαλψη,ισότημα δικαιώματα και ελπίδα για κοινωνική ανέλιξη. Για αυτό και όποιον ηλικιωμένο Βορειοηπειρώτη και να συναντήσεις, πίνει νερό στο όνομα του Εμβέρ Χότζα!
Όσο για τις θρησκευτικές διώξεις, ναι υπήρξαν! Πολλοί ιερείς και πολλοί πιστοί κυνηγήθηκαν.Και ναι τα λαγωνικά της sigurimi, κάθε Πασχα, 'ξαμολείονταν στα χωριά της Βορείου Ηπείρου και έψαχναν στα σκουπίδια για βαμμένα τσόφλια αυγών...Αλλά οι διώξεις των Ελλήνων Ορθοδόξων Χριστιανών, δεν έχουν καμία σχέση με τις διώξεις που υπέστησαν πιστοί Αλβανοί Μουσουλμάνοι και πόσο μάλλον οι Καθολικοί και Φραγκισκανοί του Βορρά.
Για την ιστορία, στις 15 Φλεβάρη του 1967 στις πόλεις και τα χωριά της Βορείου Ηπείρου,όπως και σε όλες τις πόλεις και τα χωριά της Αλβανίας, αναρτήθηκε Flete-rrufe (αφίσα) που καλούσε όλους τους "συντρόφους" να αποδεσμευτούν από τα δεσμά των θρησκειών και να γκρεμίσουν τους χώρους λατρείας των οπισθοδρομικών πίστεων. Οι αφίσες αυτές υπογράφονταν από την κεντρική επιτροπή και τα κατά τόπους συμβούλια της νεολαίας του Κ.Ε.Α. Στην Κ.Ε. της νεολαίας του Κ.Ε.Α το 1967 ήταν όλοι τους Βορειοηπειρώτες...Πολλοί από αυτούς συνεχίζουν την πολιτική τους καριέρα ως Υπουργοί και βουλευτές στην Αλβανία.
Όσο για το θέμα των Τσάμηδων, Τσάμηδες και Βορειοηπειρώτες, είναι δύο περιπτώσεις τελείως αντίθετες.
Οι μεν Τσάμηδες, ήταν πλούσιοι, μεγαλογαιοκτήμονες,τσιφλικάδες που ζούσαν στην Ελλάδα. Οι γαίες που κατείχαν για αιώνες, μετήλθαν στο ελληνικό κράτος το 1912, στα χρόνια δηλαδή που η Ελλάδα του Βενιζέλου προσπαθούσε ακόμη με πολλές δυσκολίες να εφαρμόσει την αγροτική μεταρρύθμιση στη Θεσσαλία, όπου προσπαθούσε για δεκαετίες να αναδιανείμει την γή των Ελλήνων τσιφλικάδων. Το 1912 προστέθηκαν στους Έλληνες τσιφλικάδες και οι Αλβανοί Τσάμηδες της Ηπείρου. Όσο δεν δέχονταν την μεταρρύθμιση οι Χριστιανοί, Έλληνες, μεγαλογαιοκτήμονες της Θεσσαλίας, άλλο τόσο δεν την δέχονταν οι Μουσουλμάνοι, Αλβανοί, Τσάμηδες της Ηπείρου. Οπότε ήταν πλέον ξεκάθαρο για το ελληνικό κράτος πως εάν και δεν μπορούσε να ξεφορτωθει τους Έλληνες τσιφλικάδες της Θεσσαλίας, τους Αλβανούς,Τσάμηδες, μεγαλογαιοκτήμονες θα μπορούσε και θα έπρεπε να τους εκδιώξει σε κάθε ευκαιρεία. Για αυτό και προσπάθησε "στα μουλωχτά" να τους εντάξει στην ανταλλαγή πληθυσμών το 1923.
Από την άλλη, οι Έλληνες της Βορείου Ηπείρου,ήταν απλοί αγρότες, κολίγες, που δούλευαν την γή που κατείχαν Αλβανοί και Οθωμανοί μεγαλοτσιφλικάδες και κουλάκοι τις παλιάς τάξης πραγμάτων. Σκλάβοι που τους εκμεταλλεύονταν οι δυνάστες του παρελθόντος. Αυτοί οι δυνάστες δηλαδή τους οποίους το Κ.Κ.Α και το μετέπειτα Κ.Ε.Α θεωρούσε ως τον νούμερο ένα εχθρό! Γιατί να τους διώξεις αυτούς, την στιγμή που αντιπροσωπεύουν στον μεγαλύτερο βαθμό το κοινωνικό πρότυπο το οποίο διατείνεσαι ότι θές να προστατέψεις? Γιατί να τους κυνηγήσεις, εφόσον ποτέ δεν σου δημιούργησαν πρόβλημα? Ίσα-ίσα που εάν τους ευεργετήσεις, τους δώσεις γή, τους δώσεις δικαιώματα, τους δώσεις μέλλον θα σε λατρεύουν "είς τον αιώνα τον άπαντα"?
Και εάν τους διώξεις, ποιούς θα φέρεις στην θέση τους? Τους Τσάμηδες που ήταν αφεντικά, θα τους κάνεις δούλους? Τους Τσάμηδες που κιόλας συνεργάστηκαν με τους εχθρούς που πολέμησες? Ή μήπως θα εκτοπίσεις στον νότο δηλαδή δύο βήματα από την "Μοναρχοφασιστική Ελλάδα, προτεκτοράτο των Αγγλο-Αμερικάνων" αντιφρονούντες Αλβανούς του Βορρά, που με την πρώτη ευκαιρία θα συντάσσονταν με οποιονδήποτε αμερικανοκίνητο δικό τους περνούσε τα σύνορα κυριολεκτικά "με τα πόδια" για να ξεκινήσει αναταραχές?