Πώς ήταν πραγματικά ο σταυρός του Ιησού;
Δημοσιεύτηκε: 28 Απρ 2021, 19:38
Ένα από τα διάφορα θέματα της χριστιανικής αφήγησης που μπορούν να αμφισβητηθούν είναι το πραγματικό σχήμα του σταυρού όπου θανατώθηκε ο Ιησούς. Η συγκεκριμένη αμφισβήτηση δεν είναι καινούρια. Σαν θέμα άρχισε να βγαίνει στην επιφάνεια τον 16ο αιώνα από γραπτά φιλόσοφων, βιβλικών καθηγητών, φιλόλογων, θεολόγων ακόμα και ιερέων, δυτικών κυρίως χριστιανικών δογμάτων (Καθολικοί, Προτεστάντες, Αγγλικανοί κλπ).
Η σύγχυση ξεκινά από την ίδια την Καινή Διαθήκη όπου δεν προσδιορίζεται το σχήμα του σταυρού. Οι δύο λέξεις που χρησιμοποιεί η Καινή Διαθήκη σχετικά με το επεισόδιο της σταύρωσης είναι «σταυρός» και «ξύλον» (π.χ. Πράξεις, 5.30: κρεμάσαντες επί ξύλου). Η αρχαία ελληνική σημασία του σταυρού ήταν «όρθιος πάσσαλος» / «παλούκι». Η ομόρριζη παλαιοσκανδιναβική «staurr» σημαίνει επίσης «πάσσαλος». Στη μεταγενέστερη ελληνική η λέξη «σταυρός» συνδέθηκε σημασιολογικά με τη λατινική «crux» που είχε επίσης αρχική σημασία «όρθιος πάσσαλος». Το «ξύλον» σήμαινε ό,τι και σήμερα, δηλαδή το ξύλο ως υλικό. Η λέξη όμως αφορούσε και ποικίλα αντικείμενα φτιαγμένα από ξύλο. Στη βιβλική γλώσσα έπαιρνε και την σημασία «δέντρο» (π.χ. Γένεσις, 2.9: «ξύλον της ζωής»).
Αφού λοιπόν η Καινή Διαθήκη δεν μας διαφωτίζει, οι μόνες μας πηγές είναι οι περιγραφές των εξωβιβλικών συγγραφέων της ρωμαϊκής περιόδου και της ύστερης αρχαιότητας και οι απεικονίσεις στην τέχνη της εποχής μαζί με οποιαδήποτε σχετικά αρχαιολογικά στοιχεία.
Προτού όμως δούμε τις μας λένε οι διαθέσιμες μαρτυρίες, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τα βασικά μέρη ενός «πλήρους» σταυρού της εποχής. Αρχικά έχουμε τον κάθετο πάσσαλο που ήταν στερεωμένος στο έδαφος και λεγόταν stipes. Το οριζόντιο τμήμα που εφαρμοζόταν στο stipes ονομαζόταν patibulum. Αυτά τα δύο σχηματίζουν ουσιαστικά την τυπική εικόνα που ξέρουμε όλοι για τον σταυρό, κάτι σαν Τ, αλλά με το patibulum τοποθετημένο λίγο πιο χαμηλά από την κορυφή του stipes ώστε ένα μέρος του stipes να προεξέχει προς τα πάνω (†). Καμιά φορά ο καταδικασμένος κουβαλούσε το patibulum ως τιμωρία μέχρι το σημείο όπου ήταν στημένο ήδη το stipes (σε αντίθεση με τις απεικονίσεις σε θρησκευτικές εικόνες όπου κουβαλιέται ολόκληρος ο σταυρός).
Συνήθως οι ρωμαϊκοί σταυροί είχαν και μια ξύλινη προεξοχή (sedila) που καρφωνόταν στη μέση του κάθετου δοκαριού ανάμεσα στα πόδια του σταυρωμένου για να ενισχύει τη στήριξη του σώματος. Μερικές φορές κρεμούσαν και μια πινακίδα (titulus) στο λαιμό του κατάδικου όταν τον διαπόμπευαν πριν την σταύρωση και μετά την τοποθετούσαν στο πάνω μέρος του σταυρού. Η πινακίδα ανέφερε το όνομα και το έγκλημα του κατάδικου.


Οι υποθέσεις που έχουν διατυπωθεί για τον σταυρό του Ιησού είναι γενικά οι εξής.
-Σκέτος κάθετος πάσσαλος χωρίς το οριζόντιο τμήμα (crux simplex).
-Σταυρός που έφερε και το κάθετο και το οριζόντιο τμήμα όπως τον γνωρίζουμε από τις παραδοσιακές απεικονίσεις (†) όπου το πάνω μέρος της κάθετης δοκού προεξέχει (crux immissa)
-Σταυρός σε σχήμα Τ (ταυ), χωρίς να προεξέχει το πάνω μέρος (crux commissa)
-Σταυρός σε σχήμα Χ (crux decussata).

Η σύγχυση ξεκινά από την ίδια την Καινή Διαθήκη όπου δεν προσδιορίζεται το σχήμα του σταυρού. Οι δύο λέξεις που χρησιμοποιεί η Καινή Διαθήκη σχετικά με το επεισόδιο της σταύρωσης είναι «σταυρός» και «ξύλον» (π.χ. Πράξεις, 5.30: κρεμάσαντες επί ξύλου). Η αρχαία ελληνική σημασία του σταυρού ήταν «όρθιος πάσσαλος» / «παλούκι». Η ομόρριζη παλαιοσκανδιναβική «staurr» σημαίνει επίσης «πάσσαλος». Στη μεταγενέστερη ελληνική η λέξη «σταυρός» συνδέθηκε σημασιολογικά με τη λατινική «crux» που είχε επίσης αρχική σημασία «όρθιος πάσσαλος». Το «ξύλον» σήμαινε ό,τι και σήμερα, δηλαδή το ξύλο ως υλικό. Η λέξη όμως αφορούσε και ποικίλα αντικείμενα φτιαγμένα από ξύλο. Στη βιβλική γλώσσα έπαιρνε και την σημασία «δέντρο» (π.χ. Γένεσις, 2.9: «ξύλον της ζωής»).
Αφού λοιπόν η Καινή Διαθήκη δεν μας διαφωτίζει, οι μόνες μας πηγές είναι οι περιγραφές των εξωβιβλικών συγγραφέων της ρωμαϊκής περιόδου και της ύστερης αρχαιότητας και οι απεικονίσεις στην τέχνη της εποχής μαζί με οποιαδήποτε σχετικά αρχαιολογικά στοιχεία.
Προτού όμως δούμε τις μας λένε οι διαθέσιμες μαρτυρίες, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τα βασικά μέρη ενός «πλήρους» σταυρού της εποχής. Αρχικά έχουμε τον κάθετο πάσσαλο που ήταν στερεωμένος στο έδαφος και λεγόταν stipes. Το οριζόντιο τμήμα που εφαρμοζόταν στο stipes ονομαζόταν patibulum. Αυτά τα δύο σχηματίζουν ουσιαστικά την τυπική εικόνα που ξέρουμε όλοι για τον σταυρό, κάτι σαν Τ, αλλά με το patibulum τοποθετημένο λίγο πιο χαμηλά από την κορυφή του stipes ώστε ένα μέρος του stipes να προεξέχει προς τα πάνω (†). Καμιά φορά ο καταδικασμένος κουβαλούσε το patibulum ως τιμωρία μέχρι το σημείο όπου ήταν στημένο ήδη το stipes (σε αντίθεση με τις απεικονίσεις σε θρησκευτικές εικόνες όπου κουβαλιέται ολόκληρος ο σταυρός).
Συνήθως οι ρωμαϊκοί σταυροί είχαν και μια ξύλινη προεξοχή (sedila) που καρφωνόταν στη μέση του κάθετου δοκαριού ανάμεσα στα πόδια του σταυρωμένου για να ενισχύει τη στήριξη του σώματος. Μερικές φορές κρεμούσαν και μια πινακίδα (titulus) στο λαιμό του κατάδικου όταν τον διαπόμπευαν πριν την σταύρωση και μετά την τοποθετούσαν στο πάνω μέρος του σταυρού. Η πινακίδα ανέφερε το όνομα και το έγκλημα του κατάδικου.


Οι υποθέσεις που έχουν διατυπωθεί για τον σταυρό του Ιησού είναι γενικά οι εξής.
-Σκέτος κάθετος πάσσαλος χωρίς το οριζόντιο τμήμα (crux simplex).
-Σταυρός που έφερε και το κάθετο και το οριζόντιο τμήμα όπως τον γνωρίζουμε από τις παραδοσιακές απεικονίσεις (†) όπου το πάνω μέρος της κάθετης δοκού προεξέχει (crux immissa)
-Σταυρός σε σχήμα Τ (ταυ), χωρίς να προεξέχει το πάνω μέρος (crux commissa)
-Σταυρός σε σχήμα Χ (crux decussata).





