Σελίδα 1 από 2

Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 07 Νοέμ 2020, 21:49
από Jimmy81
Το νήμα αυτό επικεντρώνεται σε δύο βασικά θέματα: την περιγραφή της εθνικής θρησκείας των Τούρκων (τουρκικός «παγανισμός») και στη συνέχεια ερευνάται η προσχώρηση των Τούρκων στο Ισλάμ. Συμπληρωματικά θα αναφερθούν τυχόν απομεινάρια της παγανιστικής θρησκείας στο τουρκικό Ισλάμ. Με τον όρο Τούρκοι αναφέρομαι γενικά στα τουρκικά φύλα της Ευρασίας από τον πρώιμο Μεσαίωνα και όχι μόνο στους Τούρκους της Ανατολίας.

ΕΘΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ

Εικόνα

Η εθνική θρησκεία των Τούρκων έχει κάποια σχέση με τον παραδοσιακό Σαμανισμό της Σιβηρίας αλλά δεν ταυτίζεται εξολοκλήρου μαζί του. Η ταμπέλα που δίνεται στα θρησκευτικά συστήματα που ακολουθούσαν τα τούρκικα φύλα ήταν Τενγκρισμός. Βασίζεται σε θεμελιώδεις αρχές και ποικίλει ανάλογα με τις περιοχές, τις εποχές και την κοινωνική τάξη των πιστών. Πρόκειται για θρησκεία με έντονο μυστικισμό.

Θεότητες και Κόσμος:
Η πιο υψηλή έκφραση είναι ο Τενγκρί, ο Ουρανός-Θεός. Είναι γαλάζιος, αιώνιος, υψηλός, δυνατός, δημιουργός ή μη – το σύμπαν σχηματίστηκε ή φτιάχτηκε. Δίνει τις διαταγές του, ασκεί πίεση πάνω στους ανθρώπους και δεν γνωρίζει άλλη τιμωρία από το θάνατο. Ανώτερος αλλά προσιτός στους ηγεμόνες, στους σαμάνους και στις ψυχές-πουλιά των νεκρών, είναι ικανός να πλησιάζει τον άνθρωπο χάρη στους αγγελιαφόρους του, αετούς και γεράκια, χάρη στις ακτίνες φωτός του που δίνουν ζωή και γονιμοποιούν τις γυναίκες.

Οι δευτερεύοντες θεότητες που δύσκολα διακρίνονται από τα ανώτερα πνεύματα, μεσολαβούν συγχρόνως με τον Τενγκρί και μπορούν να συνδέονται μαζί του. Τέτοιες θεότητες είναι:
- Η θεά Γη που την σκεπάζει και την προστατεύει, το σύνολο των «πνευμάτων της γης και των ιερών υδάτων».
- Η θεά Ουμάϋ, προστάτιδα των νεογέννητων
- Ο Οντ Τενγκρί, «θεός του Χρόνου», ίσως διαφορετικός από τον Ουρανό αλλά μια από τις εκδηλώσεις του.

Στην παλιά εποχή δεν υπάρχουν άλλοι θεοί κοντά στον Τενγκρί ούτε αναφέρονται στα τουρκικά κείμενα. Από ξένες πληροφορίες γνωρίζουμε την σελήνη και τον ήλιο, την Αφροδίτη, το βουνό και ιδιαιτέρως το ιερό όρος του Οτουκέν το οποίο θεωρείται κοσμικός άξονας, κέντρο του κόσμου. Γνωρίζουμε επίσης το Μεγάλο Δέντρο και τη συγκέντρωση πολλών δέντρων, το άλσος, το δάσος, κυρίως το δάσος του Οτουκέν. Γνωρίζουμε την εξαγνιστική φωτιά που είναι φύλακας του σπιτιού, alter ego του σαμάνου, γιατί όπως κι αυτός, η φωτιά με τον καπνό της μπορεί να αγγίξει τον Ουρανό. Οι σαμάνοι μπορούν επίσης να ταξιδέψουν στον ουράνιο, αγνό κόσμο καθώς και στον κάτω κόσμο που είναι πιο σκοτεινός και διαβολικός.
Εικόνα
Γνωρίζουμε επίσης τον θεό του Κατωφλιού και όλες αυτές τις άγνωστες κι ασαφείς θεότητες, εκφράσεις της ζωής, αντικείμενα προικισμένα με «numen», με ψυχή, που φωλιάζει μέσα στα είδωλα, τα ονγκόν, τα οποία κατανοούμε έτσι καλύτερα.

Προσφορές, θυσίες, ζώα:
Ο λύκος ως τοτέμ της οικογένειας Ασίνα (όνομα μυθικού γενάρχη των πρώιμων Τούρκων) θεωρείται ο μεγάλος πρόγονος και τα άλλα τοτέμ χάνουν τη λάμψη τους μπροστά του. Ωστόσο ο κόσμος των ζώων διατηρεί την τελειότητά του. Τα ζώα πρέπει να αφεθούν στους ανθρώπους να τα κουρέψουν, να τα αρμέξουν, να τα θυσιάσουν. Και το κάνουν επειδή πρέπει να υπηρετήσουν τις τελετουργίες, όπως αυτή της προσφοράς της πρώτης συγκομιδής, του κυνηγιού, της θανάτωσης και του καθαγιασμού, κατά τον οποίο ορισμένα ζώα «αφήνονται ελεύθερα».

Η λατρεία στον Τενγκρισμό συνίσταται σε προσευχές, σε καθημερινές σπονδές, σε μη αιματηρές αλλά και αιματηρές προσφορές ήτοι θυσία αλόγων στον Θεό-Ουρανό και τις άλλες θεότητες. Τα άλογα θυσιάζονταν συχνά ανασκολοπισμένα σε πάσσαλο μπηγμένο στο έδαφος. Κάποιοι τούρκοι όπως οι Βούλγαροι θυσίαζαν σκύλους. Ένδειξη λατρείας και τιμής, οι θυσίες αποσκοπούσαν στη διατήρηση υπάρχουσας τάξης, δηλαδή στο να μην καταρρεύσει ο ουρανός, να μην καταστραφεί η γη, να συνεχίσουν τα κοπάδια να ευδοκιμούν και τα παιδιά να μεγαλώνουν…

Νεκρικές τελετουργίες:
Οι επικήδειες τελετουργίες και οι τελετές στη μνήμη των νεκρών θεωρούνται ίσως οι σημαντικότερες τελετουργίες. Κινέζικες πηγές αναφέρουν για τους Τούρκους Τουρούκ ότι «Παλαιότερα είχαν τη συνήθεια να καίνε τους νεκρούς, τώρα τους θάβουν». Αποτέφρωση, ενταφιασμός ή έκθεση των πτωμάτων πάνω σ’ ένα δέντρο μπορούν να συνυπάρχουν.

Οι κηδείες δίνουν αφορμή για σημαντικές εκδηλώσεις και όταν πρόκειται για κάποιον πρίγκιπα, οι υποτελείς και οι σύμμαχοι στέλνουν αντιπροσωπείες. Οι παρευρισκόμενοι γυρίζουν γύρω από το νεκρό, ξυρίζονται, κάνουν χαρακιές στο πρόσωπό τους, μοιρολογούν και απαριθμούν τα κατορθώματα του αποθανόντα. Παρατίθεται επίσημο γεύμα για όλους. Μέσα στον τάφο βάζουν τα απαραίτητα για την επιβίωση αντικείμενα, καθώς και άλογα, σκλάβους ακόμα και τις συζύγους.

Από την εποχή των Τουρούκ, ωστόσο, η θυσία της χήρας δεν φαίνεται να συνηθίζεται και προτιμούν να την ξαναπαντρέψουν με τον κουνιάδο της ή με το γιο του συζύγου της από άλλον γάμο ο οποίος αναλαμβάνει να την φυλάξει για τον αποθανόντα. 40 μέρες μετά τον ενταφιασμό, καθώς και στο τέλος της χρονιάς γίνονται παρόμοιες τελετές για το νεκρό.

Άνθρωπος και ψυχή:
Ο άνθρωπος είναι ταυτόχρονα μοναδικός και πολυσύνθετος Οι ψυχές του είναι παρούσες μέσα σε έναν καθορισμένο χώρο και συγχρόνως βρίσκονται παντού. Κατοικούν έξω απ’ αυτόν αλλά και μέσα στο αίμα του, στα κόκαλά του, στην πνοή του, περιπλανώνται στο σώμα του και μπορούν να επιζήσουν σε διάφορα μέρη, στον ουρανό όπου είναι «όπως ανάμεσα στους ζωντανούς», στην τοτεμική περιοχή των προγόνων, μέσα στον τάφο, μέσα στο λάβαρο, μέσα στα μπαλμπάλ (νεκρικές στήλες). Οι ψυχές μπορούν να μετενσαρκωθούν σε ένα άλλο σώμα ή στο σώμα που άφησαν και το οποίο ανασταίνεται. Μπορούν ακόμα να περιπλανιούνται για καιρό και να ξαναγυρίσουν ως φαντάσματα για να κατατρέχουν τους ζωντανούς.

Ηθική:
Η ηθική δεν είναι πολύ έκδηλη και συχνά απέχει απ’ αυτό που εμείς ονομάζουμε ηθική τάξη. Αυτό που απαγορεύεται είναι η παραβίαση ενός ταμπού ή κάτι που μπορεί να διαταράξει την τάξη που προσπαθούν να διαφυλάξουν οι τελετουργίες και τα έθιμα. Δεν πρέπει να ρυπαίνουν το νερό, να μιαίνουν τη φωτιά ή να ζητούν από τη φύση περισσότερα από όσα μπορεί να προσφέρει.

Το πρώτο καθήκον είναι η υπακοή στον χαγάνο ο οποίος είναι εγγυητής του σύμπαντος και πρέπει να υπηρετείται πιστά. Η υποταγή στον εχθρό είναι ένα συλλογικό αμάρτημα το οποίο χρειάζεται συλλογική τιμωρία. Τα εγκλήματα τιμωρούνται μόνο αν διαπράττονται στην κοινωνία όπου ανήκει ο εγκληματίας. Οι ανθρωποκτονίες, οι κλοπές, η μοιχεία, οι βιασμοί δεν είναι εγκλήματα όταν διαπράττονται στον εχθρό, στον ξένο, σ’ αυτόν που δεν είναι φιλοξενούμενος.

Το να πάρεις πίσω το άλογο που έδωσες και να αθετήσεις την υπόσχεση ή να παραβείς όρκο είναι μεγάλο αμάρτημα. Η τήρηση της υπόσχεσης θα παραμείνει ένα από τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά των τουρκικών κοινωνιών.

Πηγές:
Jean-Paul Roux: Η Ιστορία των Τούρκων (εκδ. Γκοβόστη)
https://en.wikipedia.org/wiki/Tengrism

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 07 Νοέμ 2020, 21:50
από Jimmy81
ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ

Εικόνα

Πότε, πώς και γιατί έγιναν οι Τούρκοι μουσουλμάνοι εγκαταλείποντας την παραδοσιακή τους θρησκεία; Το χρονικό διάστημα του εξισλαμισμού τοποθετείται γενικά μεταξύ 8ου και 11ου αιώνα μ.Χ. Αυτό μπορούμε να το πούμε με αρκετή βεβαιότητα. Πιο πολύπλοκοι είναι οι λόγοι, οι διαδικασίες και τα γεγονότα που οδήγησαν στη θρησκευτική μεταστροφή. Μετά από σχετική έρευνα μπορούμε να καταλήξουμε στις ακόλουθες διαπιστώσεις για τον εξισλαμισμό των Τούρκων:

1. Υπήρχαν εξαρχής κάποιες ομοιότητες ανάμεσα στον τουρκικό Τενγκρισμό και στο Ισλάμ που διευκόλυναν τη μετάβαση. Για παράδειγμα και οι δύο θρησκείες πίστευαν σε έναν μοναδικό, ανώτερο θεό. Ο Τενγκρισμός μπορεί να είχε δευτερεύουσες θεότητες αλλά ήταν κατά βάση μονοθεϊστική θρησκεία με τον Τενγκρί στο ύψιστο σκαλοπάτι του κόσμου ως δημιουργός. Αυτές οι δευτερεύουσες θεότητες του Τενγκρισμού μπορούσαν να παραλληλιστούν με τα τζίνια (πνεύματα) και τους αγγέλους του Ισλάμ και να ενσωματωθούν σε αυτό κάτω από διαφορετικό ένδυμα. Άλλες ομοιότητες ήταν η πίστη στη μετά θάνατον ζωή, η αθανασία της ψυχής και οι δύο αντιθετικοί υπερφυσικοί κόσμοι - κόλαση και παράδεισος. Οι θυσίες ζώων, το προσκύνημα και η πολυγαμία ήταν συνηθισμένες πρακτικές στους Τούρκους παγανιστές όπως και στο Ισλάμ.

2. Η ανεκτική φύση της τουρκικής εθνικής θρησκείας διευκόλυνε την εισαγωγή ξένων θρησκειών όπως το Ισλάμ. Μπορεί ο Τενγκρισμός να ήταν η παραδοσιακή θρησκεία των τουρκικών πληθυσμών της Κεντρικής Ασίας, ωστόσο από τον 6ο αιώνα μ.Χ. και μετά συναντάμε ίχνη πολλών διαφορετικών θρησκειών στην περιοχή τους. Π.χ. ο Χαγάνος Μπιλγκέ έδειχνε προτίμηση στην ινδική θρησκεία. Επιγραφές και μαρτυρίες αποδεικνύουν ότι στα εδάφη των πρώιμων Τούρκων απαντούσε ο Βουδισμός, ο Ταοϊσμός, ο Ινδουισμός, ο Χριστιανισμός, ο Νεστοριανισμός και ο Μανιχαϊσμός. Μάλιστα ιερείς που πέρναγαν από τα μέρη αυτά αναφέρεται να έχουν χτίσει και ναούς κατά μήκος των δρόμων των στεπών. Άλλο χαρακτηριστικό είναι ότι ο Τενγκρισμός δεν επιχειρούσε να διαδώσει το μήνυμά του ούτε να προσηλυτίσει άλλους. Αντίθετα θρησκείες όπως το Ισλάμ διακρίνονται από έντονο προσηλυτιστικό ζήλο όπου μορφωμένοι ιεραπόστολοι προσπαθούν να μεταδώσουν το λόγο του Θεού στους μη μυημένους εντάσσοντας κι άλλες ψυχές στη θρησκεία τους. Αυτό σημαίνει ότι μακροπρόθεσμα η θρησκεία που προσπαθεί να προσηλυτίσει θα έχει κάποια επιτυχία διάδοσης σε σχέση με αυτές που δεν ενδιαφέρονται να προσηλυτίσουν.

3. Όταν οι Άραβες κατέκτησαν την Υπερωξιανή κατά τον 7ο και 8ο αιώνα, πολλοί Τούρκοι βρέθηκαν κάτω από αραβική-μουσουλμανική κυριαρχία. Τούρκοι σκλάβοι εισήχθησαν στα εδάφη των Χαλίφηδων ερχόμενοι σε διαρκή επαφή με το Ισλάμ. Οι Τούρκοι υπό την ηγεμονία των Ομεϋάδων έγιναν πολίτες δεύτερης κατηγορίας, ωστόσο δεν έγιναν μαζικοί βίαιοι εξισλαμισμοί από τους Άραβες κατακτητές. Άλλωστε το Κοράνι απαγορεύει τον βίαιο προσηλυτισμό (2. 256) ενώ και οι Άραβες επιθυμούσαν να κυριαρχούν πάνω σε αλλόθρησκους πληθυσμούς για να λαμβάνουν τον επιπλέον φόρο που προβλεπόταν. Την επόμενη περίοδο της δυναστείας των Αββασιδών όλοι οι μη αραβικοί πληθυσμοί έγιναν ισότιμοι πολίτες με τους Άραβες και διευκολύνθηκε η εξάπλωση του Ισλάμ μεταξύ των μη αραβικών πληθυσμών, άρα και των Τούρκων. Γενικά λοιπόν η υιοθέτηση του Ισλάμ από τους κατακτημένους Τούρκους ήταν εκούσια στις περισσότερες περιπτώσεις. Εξασφάλιζε οικονομικά και πολιτικά προνόμια και τους επέτρεπε να συνταχθούν με τους κατακτητές στις νέες πολεμικές επιχειρήσεις τους.

4. Σημαντικό ρόλο στη γνωριμία των Τούρκων με το Ισλάμ έπαιξαν οι Άραβες έμποροι που διέσχιζαν τους εμπορικούς δρόμους της Κεντρικής Ασίας. Οι έμποροι αυτοί από τον 8ο αιώνα υπήρξαν εξαίρετοι προπαγανδιστές του Ισλάμ και ταυτόχρονα δεξιοτέχνες στην άσκηση εμπορικών συναλλαγών με τους ντόπιους. Η περίτεχνη ηθική τους στις εμπορικές διαπραγματεύσεις προκαλούσε θαυμασμό στους Τούρκους σε σημείο που να τους θεωρούν «αγγέλους». Μαζί με τους εμπόρους έρχονταν και μυστικιστές σούφι που ασκούσαν έλξη σε φτωχούς φουκαράδες παρουσιάζοντάς έναν ανώτερο πνευματικό πολιτισμό με ειλικρινή αγάπη για το Θεό. Οι μουσουλμάνοι ιεραπόστολοι όμως δεν στράφηκαν μόνο στον απλό λαό αλλά και στις τουρκικές ελίτ όπως η αυλή των Ουιγούρων και άλλοι Tούρκοι ηγεμόνες από την εποχή του Ομεϋάδη χαλίφη Χισάμ (722-743). Οι ελίτ έδειχναν να δελεάζονται από τη διδασκαλία των μουσουλμάνων. Αυτή η ειρηνική διείσδυση του Ισλάμ μέσω εμπορίου φαίνεται να είχε επιτυχία αφήνοντας και υλικά ίχνη όπως το μουσουλμανικό κοιμητήριο στο βουδιστικό Χοτάν.

5. Η έννοια του τζιχάντ (ιερός πόλεμος) ταίριαζε με τον πολεμικό χαρακτήρα των Τούρκων, άσκησε γοητεία στην επιθετική ιδιοσυγκρασία τους και φαίνεται να έπαιξε κάποιο ρόλο στον εξισλαμισμό τους. Οι πολεμικές ικανότητες των Τούρκων έγιναν γρήγορα αντιληπτές από τους Άραβες που άρχισαν να προσλαμβάνουν Τούρκους στο στρατό ως μισθοφόρους αλλά με τον καιρό τους εμπιστεύτηκαν και ανώτερες θέσεις του στρατού και της διοίκησης των Χαλιφάτων. Η πολιτική αυτή έφερε ακόμα πιο κοντά τους Τούρκους στο Ισλάμ.

6. Σημείο καμπής στην διάδοση του Ισλάμ σε πολυάριθμους τουρκικούς πληθυσμούς ήταν η μάχη του Ταλάς που έλαβε χώρα το 751. Κοντά στον ομώνυμο ποταμό της Κεντρικής Ασίας έγινε η μεγάλη στρατιωτική σύγκρουση ανάμεσα στους Κινέζους και τους Άραβες. Οι Καρλούκοι Τούρκοι αρχικά είχαν ταχθεί στο πλευρό των Κινέζων, όμως κατά τη διάρκεια της μάχης άλλαξαν στρατόπεδο και ένωσαν τις δυνάμεις τους με τους Άραβες. Οι Άραβες πέτυχαν καθοριστική νίκη χάρη στη βοήθεια των Τούρκων και οι Κινέζοι διώχτηκαν οριστικά από την Κεντρική Ασία. Μαζί με την απομάκρυνση των Κινέζων υποχώρησε και η κινέζικη πολιτιστική επιρροή προς όφελος του μουσουλμανικού πολιτισμού. Η σχέση των Τούρκων με τον μουσουλμανικό παράγοντα ισχυροποιήθηκε αισθητά μετά από την ιστορική αυτή μάχη και μέχρι τον 10ο αιώνα μ.Χ οι περισσότεροι Τούρκοι της περιοχής έγιναν μουσουλμάνοι ειδικά την εποχή του Χανάτου των Καραχανιδών τον 10ο αιώνα. Σύμφωνα με την παράδοση αφού ο χάνος Σατούκ Μπουγρά επέλεξε να ασπαστεί το Ισλάμ, τον ακολούθησαν και οι Τούρκοι υπήκοοί του που υπολογίζονταν σε 200.000 σκηνές.
ΕικόναΕικόνα

7. Σε μερικές περιπτώσεις οι Τούρκοι δέχονταν το Ισλάμ επειδή μαζί με αυτό αναβαθμιζόταν το πολιτιστικό και τεχνολογικό τους επίπεδο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Βουλγάρων μεταξύ των ποταμών Βόλγα και Καμά. Οι Βούλγαροι αυτοί ήταν ακόμη «βάρβαροι» που ασχολούνταν με το εμπόριο γούνας ενώ οι δύο σπουδαιότερες πόλεις τους Μπολγκάρ και Σουβάρ ήταν στην πραγματικότητα στρατόπεδα με τσόχινες σκηνές και ξύλινες καλύβες που τις εγκατέλειπαν το καλοκαίρι για τους βοσκότοπους. Γνωρίζουμε ότι οι Βούλγαροι έστειλαν μια αντιπροσωπεία το 921 στο χαλίφη αλ-Μπουκταντίρ για να του κάνουν γνωστό τον προσηλυτισμό τους, να του ζητήσουν λόγιους για να τους ενημερώσουν για τη νέα θρησκεία και ταυτόχρονα να του ζητήσουν ειδικούς στην τέχνη του χτισίματος μικρών οχυρών. Ο εξισλαμισμός τους βελτίωσε αισθητά το επίπεδο ζωής τους. Διαδόθηκε η γραφή και αναπτύχθηκε η αστική ζωή. Οι ανασκαφές έδειξαν ότι η Μπόλγκαρ εξελίχθηκε σε μια πόλη με 50.000 ψυχές, έχοντας 2 τζαμιά και αρκετά χαμάμ. Έκοψαν μάλιστα και ασημένια νομίσματα από τον 10ο αιώνα και μετά με το όνομα του χαλίφη της Βαγδάτης. Αναπτύχθηκε ακόμη η βυρσοδεψία και η υποδηματοποιία με τις φημισμένες βουλγάρικες μπότες που τους άνοιξε το δρόμο σε πολλές αγορές. Επίσης άκμασε η γεωργία ώστε να είναι δυνατή η εξαγωγή σιταριού στη Ρωσία όταν εκείνη γνώριζε χρονιές σιτοδείας.

8. Υπάρχουν κάποιες ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες για επιβολή του Ισλάμ στους Τούρκους ύστερα από σφαγές που διέπραξαν οι Άραβες στις πόλεις Talkan και Curcan (ή Gorgan) του Ιράν. Στην «Σφαγή της Ταλκάν» υποστηρίζεται ότι κατά την εισβολή του Άραβα στρατηγού Kuteybe bin Muslim στην Κεντρική Ασία 40.000 Τούρκοι αποκεφαλίστηκαν επειδή αρνήθηκαν να αποδεχτούν το Ισλάμ και γύρω στις 50.000 χιλιάδες γυναίκες βιάστηκαν και πουλήθηκαν ως σκλάβες. Τα κεφάλια τοποθετήθηκαν στα δέντρα για να εκφοβίσουν τους υπόλοιπους και να δεχτούν το Ισλάμ. Στη «Σφαγή του Curcan» οι Άραβες έσφαξαν 100.000 Τούρκους με σκοπό να τους επιβάλλουν το Ισλάμ. Και στις δύο υποτιθέμενες σφαγές πολλές πόλεις καταστράφηκαν ή λεηλατήθηκαν ενώ τα τουρκικά παγανιστικά κτίρια και αντικείμενα ισοπεδώθηκαν από τους μουσουλμάνους. Ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα με τις σφαγές αυτές είναι η δυσκολία να βρεθούν πρωτογενείς πηγές που να τις τεκμηριώνουν. Οι μόνες «πηγές» που υπάρχουν είναι διάφορα...forums και social media (!) όπου ο ένας αντιγράφει τον άλλον αλλάζοντας τις λεπτομέρειες της ιστορίας. Απ’ ό,τι φαίνεται λίγοι ρομαντικοί λάτρεις του Τενγκρισμού που τον αναγνωρίζουν ως πατρώα θρησκεία των Τούρκων προωθούν τη θεωρία της βίας για ιδεολογικούς σκοπούς και χωρίς σοβαρά στοιχεία.

Πηγές:
Jean-Paul Roux: Η Ιστορία των Τούρκων (εκδ. Γκοβόστη)
https://www.dailysabah.com/feature/2017 ... d-to-islam
https://www.asatours.com.au/islam-turks/
https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_co ... lamization
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Talas
Reddit
Facebook
https://www.quora.com/Why-isn-t-any-Tur ... me-Muslims

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 07 Νοέμ 2020, 22:08
από Jimmy81
Απομεινάρια Τουρκικού Παγανισμού στον Μουσουλμανικό Κόσμο των Τούρκων

Όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις θρησκευτικής μεταστροφής, έτσι και στους μουσουλμάνους Τούρκους του Μεσαίωνα διακρίνονται ίχνη της προγενέστερης παγανιστικής πίστης τους. Ειδικά στις λαϊκές μάζες το Ισλάμ αρχικά τουλάχιστον μπορούσε να είναι απλά μια αναγνώριση πίστης και τίποτα παραπάνω με πολλά παγανιστικά έθιμα να συνεχίζουν στην καθημερινή ζωή τους.

Ας δούμε λοιπόν μερικά από αυτά τα παγανιστικά απομεινάρια. Κατ΄αρχήν τα ονόματα σημαντικών Τούρκων ηγεμόνων και των ανώτατων αξιωματούχων ήταν τοτεμικού τύπου παρμένα από το ζωικό βασίλειο και χρησιμοποιούνταν δίπλα από τα μουσουλμανικά τους ονόματα. Έτσι έχουμε λόγου χάριν Αλπ Αρσλάν (Ηρωικό Λιοντάρι), Τογρούλ Μπεγκ (Γεράκι Αρχηγός), Τσαγκρί Μπεγκ (Τσιχλογέρακο Αρχηγός), τον γνωστό βεζίρη Καραταΰ (Μαύρο Πουλάρι) κ.α. Εικάζεται επίσης ότι ο Σελτζούκ, ο ιδρυτής της δυναστείας των Σελτζούκων ήταν σαμάνος αλλά τα στοιχεία δεν είναι επαρκή.

Συνεχίζοντας στον μεσαιωνικό τουρκικό πολιτισμό παρατηρούμε ότι για πάρα πολλά χρόνια υπάρχει το παγανιστικό έθιμο να ξεθάβουν τα κόκαλα των πεθαμένων εχθρών και να τα καίνε. Εξακολουθεί επίσης να ισχύει ο κανόνας της μη θανάτωσης των μελών της αυτοκρατορικής με αιματοχυσία, καθώς στις παλιές δοξασίες το αίμα περιείχε την ψυχή. Έτσι τους στραγγάλιζαν με μια χορδή τόξου ή τους έπνιγαν κάτω από μαξιλάρια. Επίσης τα λάβαρα συνεχίζουν να φέρουν κρεμασμένες ουρές αλόγων-έθιμο παγανιστικό.

Tο μεγάλο έπος των Ογούζων Τούρκων γνωστό ως Βιβλίο του Ντεντέ Κορκούτ του 15ου αιώνα, προσφέρει πολλές πληροφορίες για τις παγανιστικές πεποιθήσεις των τουρκικών φύλων όπως τις προσευχές προς μια θεϊκή τριάδα που την αποτελούν το βουνό, το νερό και το δέντρο.
Εικόνα

Ένα άλλο αξιοσημείωτο παγανιστικό κατάλοιπο είναι η θέση της γυναίκας που στις τουρκικές κοινωνίες του Μεσαίωνα δεν ανταποκρίνεται στην γενική εικόνα που δίνει γι’ αυτήν η ισλαμική κοινωνία. Η Τουρκάλα δεν κρύβει το πρόσωπό της και δεν κλείνεται στο χαρέμι αλλά συμμετέχει ελεύθερα στην κοινωνική και πολιτική ζωή. Τον 10ο αιώνα ο Άραβας περιηγητής Ιμπ Φαντλάν που βρισκόταν σε αποστολή στους πρόσφατα προσηλυτισμένους στο Ισλάμ Βούλγαρους του Βόλγα γράφει ξεκάθαρα το εξής: «Η γυναίκα δεν καλύπτει το πρόσωπό της. Δεν αποκρύπτει κανένα μέρος του σώματός της». Και διηγείται μια ιστορία που τον σόκαρε επειδή ο νόμος επέβαλλε στους άνδρες να καλύπτονται από τον ομφαλό ως τα γόνατα: «Μια μέρα είδα τη γυναίκα αυτού που με φιλοξενούσε, στη μέση της συζήτησης, να σηκώνει τη φούστα της και να ξύνει τα απόκρυφά της». Όταν εξέφρασε το σάστισμά του, ο Βούλγαρος που τον φιλοξενούσε άρχισε να γελάει και είπε στον διερμηνέα: «Εξήγησέ του ότι αν και η γυναίκα μου αποκαλύπτει μπροστά σε όλους το φύλο της, ωστόσο ξέρει να το φυλάει μακριά απ’ όλους. Κι αυτό είναι προτιμότερο απ’ το να κρύβεις τα πάντα, αλλά να αφήνεις να στα παίρνουν».

Πολλούς αιώνες αργότερα ο Μαροκινός περιηγητής Ιμπν Μπατούτα (1304-1377) σημειώνει με ενδιαφέρον τις ιπποτικές σχέσεις που διατηρούσε με τις γυναίκες των τουρκικών χωρών. Στην Υπερωξιανή παρατηρεί ότι ο σουλτάνος κάθεται στο θρόνο ανάμεσα σε δύο πριγκίπισσες από τις οποίες η μία είναι η σύζυγός του. Στο Χουαρίζμ λέει «η κατούν (κυρία), γυναίκα του καδή (δικαστή), μου έστειλε 100 ασημένια δηνάρια. Η αδελφή της, η γυναίκα του εμίρη, ετοίμασε προς τιμή μου ένα συμπόσιο, μέσα στο ερημητήριό της». Στην Ανατολία, διηγείται, «η Τακί Κατούν σηκώθηκε μπροστά μας, μας χαιρέτησε με χάρη, μας μίλησε με καλοσύνη και διέταξε να μας σερβίρουν φαγητό». Και κλείνει τις παρατηρήσεις του λέγοντας: «Υπήρξα μάρτυρας της εκτίμησης που χαίρουν οι γυναίκες στους Τούρκους. Στην πραγματικότητα έχουν θέση υψηλότερη από τη θέση των ανδρών». Χωρίς αμφιβολίας υπάρχει κάποια υπερβολή στα λεγόμενά του αφού αν και υπάρχουν στον τουρκομογγολικό κόσμο αντιβασιλείς γυναίκες -καθώς και μια βασίλισσα- η εξουσία παραμένει αντρική υπόθεση. Το Βιβλίο του Ντεντέ Κορκούτ που αναφέρεται παραπάνω, είναι αφιερωμένο στις γυναίκες, περιγράφοντας μεταξύ διάφορα κατορθώματα γυναικών που σώζουν τους άνδρες τους από δύσκολες καταστάσεις.

Πηγές:
https://agris.fao.org/agris-search/sear ... 2016021259
https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Dede_Korkut
Jean-Paul Roux: Η Ιστορία των Τούρκων (εκδ. Γκοβόστη)

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 08 Νοέμ 2020, 10:15
από Λόρδος Ταντρίδης
Εγώ πάντως έτυχε σε μία εκ των επισκέψεων μου στην Αδριανούπολη να δω από κοντά έναν γνήσιο Τούρκο , πράγμα εξαιρετικά σπάνιο μίας και όσοι είχα δει μέχρι στιγμής ήταν ξεκάθαρα απόγονοι εξισλαμισμένων πληθυσμών , δηλαδή είτε ίδιοι Έλληνες είτε αγνώστου προελεύσεως Ανατολίτες ( φουλ μελαχρινοί ) . Σκιστά μάτια , ελαφριά κιτρινωπό δέρμα . Δούλευε σε ένα ζαχαροπλαστείο , πιάσαμε λίγη κουβέντα στα Αγγλικά .
Αναρωτιέμαι πόσοι εκ των 80.000.000 είναι καθαρής Τουρκικής καταγωγής .

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 08 Νοέμ 2020, 10:29
από Τζιτζιμιτζιχότζιρας
Λόρδος Ταντρίδης έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:15 Εγώ πάντως έτυχε σε μία εκ των επισκέψεων μου στην Αδριανούπολη να δω από κοντά έναν γνήσιο Τούρκο , πράγμα εξαιρετικά σπάνιο μίας και όσοι είχα δει μέχρι στιγμής ήταν ξεκάθαρα απόγονοι εξισλαμισμένων πληθυσμών , δηλαδή είτε ίδιοι Έλληνες είτε αγνώστου προελεύσεως Ανατολίτες ( φουλ μελαχρινοί ) . Σκιστά μάτια , ελαφριά κιτρινωπό δέρμα . Δούλευε σε ένα ζαχαροπλαστείο , πιάσαμε λίγη κουβέντα στα Αγγλικά .
Αναρωτιέμαι πόσοι εκ των 80.000.000 είναι καθαρής Τουρκικής καταγωγής .
Έδιωχνε με τουγκ τις μύγες απ' τον μπακλαβά;

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 08 Νοέμ 2020, 10:53
από Λόρδος Ταντρίδης
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:29
Λόρδος Ταντρίδης έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:15 Εγώ πάντως έτυχε σε μία εκ των επισκέψεων μου στην Αδριανούπολη να δω από κοντά έναν γνήσιο Τούρκο , πράγμα εξαιρετικά σπάνιο μίας και όσοι είχα δει μέχρι στιγμής ήταν ξεκάθαρα απόγονοι εξισλαμισμένων πληθυσμών , δηλαδή είτε ίδιοι Έλληνες είτε αγνώστου προελεύσεως Ανατολίτες ( φουλ μελαχρινοί ) . Σκιστά μάτια , ελαφριά κιτρινωπό δέρμα . Δούλευε σε ένα ζαχαροπλαστείο , πιάσαμε λίγη κουβέντα στα Αγγλικά .
Αναρωτιέμαι πόσοι εκ των 80.000.000 είναι καθαρής Τουρκικής καταγωγής .
Έδιωχνε με τουγκ τις μύγες απ' τον μπακλαβά;
Με τι ;

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 08 Νοέμ 2020, 10:53
από Τζιτζιμιτζιχότζιρας
Λόρδος Ταντρίδης έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:53
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:29
Λόρδος Ταντρίδης έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:15 Εγώ πάντως έτυχε σε μία εκ των επισκέψεων μου στην Αδριανούπολη να δω από κοντά έναν γνήσιο Τούρκο , πράγμα εξαιρετικά σπάνιο μίας και όσοι είχα δει μέχρι στιγμής ήταν ξεκάθαρα απόγονοι εξισλαμισμένων πληθυσμών , δηλαδή είτε ίδιοι Έλληνες είτε αγνώστου προελεύσεως Ανατολίτες ( φουλ μελαχρινοί ) . Σκιστά μάτια , ελαφριά κιτρινωπό δέρμα . Δούλευε σε ένα ζαχαροπλαστείο , πιάσαμε λίγη κουβέντα στα Αγγλικά .
Αναρωτιέμαι πόσοι εκ των 80.000.000 είναι καθαρής Τουρκικής καταγωγής .
Έδιωχνε με τουγκ τις μύγες απ' τον μπακλαβά;
Με τι ;
με τουγκ.

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 08 Νοέμ 2020, 10:59
από Λόρδος Ταντρίδης
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:53
Λόρδος Ταντρίδης έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:53
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:29

Έδιωχνε με τουγκ τις μύγες απ' τον μπακλαβά;
Με τι ;
με τουγκ.
Το γκούγκλαρα και μόνο τον Μάο Τσε Τουγκ μου βγάζει :lol:

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 08 Νοέμ 2020, 11:03
από Τζιτζιμιτζιχότζιρας
Λόρδος Ταντρίδης έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:59
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:53
Λόρδος Ταντρίδης έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:53

Με τι ;
με τουγκ.
Το γκούγκλαρα και μόνο τον Μάο Τσε Τουγκ μου βγάζει :lol:

καταραμένο μιλένιαλ!! :011:

viewtopic.php?f=33&t=26332&start=45&hil ... E%B9%CE%AC


.............


Εικόνα

https://en.wikipedia.org/wiki/Tug_%28banner%29

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 08 Νοέμ 2020, 11:09
από Λόρδος Ταντρίδης
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 11:03
Λόρδος Ταντρίδης έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:59
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: 08 Νοέμ 2020, 10:53

με τουγκ.
Το γκούγκλαρα και μόνο τον Μάο Τσε Τουγκ μου βγάζει :lol:

καταραμένο μιλένιαλ!! :011:

viewtopic.php?f=33&t=26332&p=1598784&hi ... C#p1598784

https://en.wikipedia.org/wiki/Tug_(banner)

Εικόνα
Α όχι , κανονικά σέρβιρε καφέ και γλυκό . Είχα καιρό να εξασκήσω τα Αγγλικά μου και δεν κατάλαβα ακριβώς τι εννοούσε με το ντιζέρ μιλκ που είχε ένα γλυκό , του λέω ντέσερτ , γάλα καμήλας είναι ; Νόου έλεγε , τέλος πάντων το αναζήτησα και κατάλαβα ότι εννοούσε την σαντιγί .
Παρεμπιπτόντως σε εκείνο το ταξίδι μου μπήκα από Κήπους και διέσχισα την Ανατολική Θράκη προς τα πάνω για να φτάσω Αδριανούπολη και σχεδόν μόνο χωράφια αντίκριζα .Απέραντα στρέμματα . Εκεί διέθετε περίπου χίλια ο προπάππος μου . Έφαγαν κάτι κατάρες οι Εγγλέζοι .

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 08 Νοέμ 2020, 11:21
από Teros
Όπου Τούρκοι εννοούμε όλα τα Τουρκικά φύλα(Ουζμπέκοι,Κιργίζιοι,Τουρκμένιοι,Αζέροι,Ουιγούροι,Τούρκοι κτλ).Εξισλαμίστηκαν κατά τον 11ο αιώνα μ.Χ περίπου οπότε και άρχισαν να επεκτείνονται.

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 10 Νοέμ 2020, 18:51
από stella
Jimmy81 έγραψε: 07 Νοέμ 2020, 22:08 Και διηγείται μια ιστορία που τον σόκαρε επειδή ο νόμος επέβαλλε στους άνδρες να καλύπτονται από τον ομφαλό ως τα γόνατα: «Μια μέρα είδα τη γυναίκα αυτού που με φιλοξενούσε, στη μέση της συζήτησης, να σηκώνει τη φούστα της και να ξύνει τα απόκρυφά της». Όταν εξέφρασε το σάστισμά του, ο Βούλγαρος που τον φιλοξενούσε άρχισε να γελάει και είπε στον διερμηνέα: «Εξήγησέ του ότι αν και η γυναίκα μου αποκαλύπτει μπροστά σε όλους το φύλο της, ωστόσο ξέρει να το φυλάει μακριά απ’ όλους. Κι αυτό είναι προτιμότερο απ’ το να κρύβεις τα πάντα, αλλά να αφήνεις να στα παίρνουν».
Χαχαχα, δίκιο είχε ο Βούλγαρος!!!

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 02 Δεκ 2020, 03:10
από Jimmy81
Ας δούμε δύο ακόμα περιπτώσεις που επιβεβαιώνουν τη δεκτικότητα των τουρκικών φύλων σε ξένα θρησκευτικά ρεύματα. Έτσι κατανοούμε ακόμα καλύτερα την επιλογή πολλών Τούρκων να εγκαταλείψουν την παλιότερη πίστη τους για χάρη μιας νέας πίστης.

Η πρώτη αφορά τους Τούρκους μισθοφόρους του βυζαντινού στρατού. Πολλοί εκχριστιανισμένοι Τούρκοι υπηρετούσαν από τον 12ο αιώνα στον βυζαντινό στρατό μέχρι και την πτώση της Κωνσταντινούπολης. Τους συναντάμε στο στρατό του Αλέξιου Ά, του Ιωάννη Β και του Μανουήλ Ά. Αλλά και τον 13ο και 14ο αιώνα οι Τουρκόπουλοι αποτελούσαν μόνιμο σώμα του βυζαντινού στρατού. Αυτοί ήταν γιοι Τούρκων που είχαν προσηλυτιστεί στον χριστιανισμό και τοποθετούνταν κυρίως στις ευρωπαϊκές επαρχίες. Σε μια προσπάθεια να σώσουν τον χριστιανισμό από την αυξανόμενη πίεση των Οθωμανών στη Μικρά Ασία, οι βυζαντινοί αυτοκράτορες προσπάθησαν να προσηλυτίσουν τουλάχιστον τους Τούρκους που βρίσκονταν στις υπηρεσίες τους. Ο Αλέξιος Κομνηνός μετά την επανάκτηση εδαφών της Μ. Ασίας κάλεσε διάφορους Τούρκους εμίρηδες στην Κωνσταντινούπολη και τους έπεισε να βαπτιστούν χριστιανοί. Ο Μανουήλ Παλαιολόγος αναφέρει ότι στις μέρες του προσηλυτίζονταν πολλοί Τούρκοι, είδον γαρ εγώ πολλούς της υμετέρας θρησκείας, οι των ημετέρω, προσεληλύθασι δόγματι υπέρ μεν τούτου τα ψυχάς προέσθαι προθυμουμένους.
(Σπ. Βρυώνης, Η Παρακμή του Μεσαιωνικού Ελληνισμού στη Μικρά Ασία και η Διαδικασία Εξισλαμισμού, σελ. 392)

...............................................................................................................................

Η δεύτερη περίπτωση αφορά του Χαζάρους της Νότιας Ρωσίας, Ουκρανίας και Καζακστάν οι οποίοι λέγεται ότι αγκάλιασαν τον Ιουδαϊσμό. Άλλοι ερευνητές λένε ότι μόνο η άρχουσα τάξη είχε επιλέξει αυτή τη θρησκεία ενώ μια μερίδα ερευνητών απορρίπτει την εβραϊκή τους θρησκεία ως μύθο. Οι εβραϊκές πηγές την τοποθετούν χρονικά στις πρώτες δεκαετίες του 8ου αιώνα. Αυτό για το οποίο μπορούμε να είμαστε σίγουροι είναι ότι οι Χάζαροι ήταν όπως και τα υπόλοιπα τουρκικά φύλα εξαιρετικά ανεκτικοί στην εισαγωγή νέων θρησκευτικών ιδεών στο κράτος τους. Γνωρίζουμε π.χ. ότι οι Βυζαντινοί έστειλαν τον Κύριλλο να τους διδάξει το ευαγγέλιο τον 9ο αιώνα ο οποίος έγινε δεκτός με όλες τις τιμές και το σεβασμό που επιφύλασσαν οι Τούρκοι στους μοναχούς και γενικά στους εκπροσώπους της θρησκείας. Εκεί είχε την ευκαιρία να συζητήσει με ραββίνους.

Η κοινότητα των Χαζάρων όπως σημειώνει ο Άραβας γεωγράφος Ιντρισί (12ος αιώνας) ήταν ανεκτική και ο καθένας μπορούσε να εκφράζεται ελεύθερα. Αν αληθεύουν όσα λέει ένας άλλος Άραβας συγγραφέας, ο Ιμπν Ρουστέχ (10ος αιώνας), ο βασιλιάς των Χαζάρων είναι ιουδαίος αλλά ο λαός ακολουθεί την παλιά θρησκεία των άλλων Τούρκων. Σύμφωνα με τον ιστορικό Μασουντί αν και ο ιουδαϊσμός κυριαρχεί υπάρχουν επτά δικαστές: δύο για τους μουσουλμάνους, δύο για τους ιουδαίους, δύο για τους χριστιανούς και ένας για τους ειδωλολάτρες Ρώσους, Σλάβους και άλλους.

Στην πόλη Μάταρκα υπήρχε ένας τουλάχιστον επίσκοπος και στη Σαμαντάρ υπήρχαν εκκλησίες, τζαμιά και ναοί ενώ στην Ιτήλ ξεχωριστές συνοικίες για τους ιουδαίους, χριστιανούς, μουσουλμάνους και ειδωλολάτρες. Ωστόσο το Ισλάμ φαίνεται ότι έχει πετύχει σημαντικό προβάδισμα έναντι των αντιπάλων του κατά τον 9ο και κυρίως τον 10ο αιώνα. Υπάρχουν τέλος αναφορές για έναν Χάζαρο πρίγκιπα του Νταγκεστάν που λέγεται ότι κήρυττες συγχρόνως στις τρεις μεγάλες θρησκείες!
(Jean-Paul Roux, Η Ιστορία των Τούρκων, σελ.84-86)

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 02 Δεκ 2020, 03:22
από Sothan
Το Ισλάμ δεν είναι καλή θρησκεία υποπτεύομαι. Δεν θα τη πρότεινα.

Re: Η Εθνική Θρησκεία των Τούρκων και ο Εξισλαμισμός τους

Δημοσιεύτηκε: 02 Δεκ 2020, 22:47
από Λόρδος Ταντρίδης
Σε ένα βιβλίο είχα διαβάσει για τους Κιζιλμπάσηδες ότι μέχρι και τον 19ό αιώνα ( δεν γνωρίζω αν ισχύει σήμερα ) , διατηρούσαν ένα πανάρχαιο παγανιστικό έθιμο να κάνουν ομαδικά όργια στο σκοτάδι βάζοντας σημάδια ώστε να μην πάνε μεταξύ τους συγγενικά πρόσωπα . Έθιμο που επιβίωσε από εκχριστιανισμό και εξισλαμισμό . Έχετε διαβάσει κάτι περί αυτού ; Νομίζω στον Πόντο και στην Θράκη .