- Η αυτοκτονία στον αγγλοσαξονικό κόσμο αναφέρεται συχνά ως
Ρωμαϊκός Θάνατος. Αυτό οφείλεται στην λανθασμένη άποψη πως η αυτοκτονία ήταν κάτι συνηθισμένο στον αρχαίο κόσμο.
- Οι ομαδικές αυτοκτονίες συνέβαιναν κυρίως όταν ο εχθρός καταλάμβανε μια πόλη. Ήταν μια πράξη συλλογικής απόγνωσης ,
η αυτοκτονία των πολιορκημένων. Ο μεγαλύτερος αριθμός αντιστοιχεί στους 5000 κατοίκους από τα Γάμαλα που αφαίρεσαν την ζωή τους προτού οι Ρωμαίοι καταλάβουν την πόλη τους ( Ιώσηπος , Περί του Ιουδαϊκού Πολέμου , Δ 79 ).
- Αυτοκτονίες το 2006 σε κάποιες χώρες κατά σειρά συχνότητας : Γαλλία > Ρωσία > ΗΠΑ, Κάτω Χώρες > Αγγλία. Σε όλες τις χώρες που βρίσκονται γύρω απ' την Μεσόγειο ( Ελλάδα , Ιταλία κ.α. ) , οι ρυθμοί αυτοκτονίας είναι σχεδόν οι χαμηλότεροι στον κόσμο.
- Η αυτοκτονία ( για λόγους ανδροπρεπούς συμπεριφοράς κυρίως ) με μαχαίρωμα ( ξίφη , εγχειρίδια , μαχαίρια ) αποτελούν το 39 % των καταγεγραμμένων περιπτώσεων αυτοκτονίας στον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Στην πραγματικότητα βέβαια αυτό το ποσοστό δεν είναι σωστό. Σε όλες τις προβιομηχανικές κοινωνίες το κρέμασμα/αγχόνη ήταν η πιο κοινή διέξοδος και το ίδιο λογικά συνέβαινε και στον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Δευτερεύοντα στοιχεία από την αρχαιότητα ( νομικά κείμενα , μακάβρια αστεία , όνειρα ) το επιβεβαιώνουν. Απλούστατα καταγράφονται περισσότερο οι αυτοκτονίες με όπλα γιατί θεωρούντο στην αρχαιότητα το πρότυπο για την ανδροπρεπή έξοδο.
- Ο συγγραφέας μας μελέτησε 108 απεικονίσεις και αναπαραστάσεις αυτοκτονίας στην αρχαία ελληνορωμαϊκή τέχνη. Οι αυτοκτονίες με όπλα αποτελούν το 77 % των περιπτώσεων, δηλαδή ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό απ' την ήδη διαστρεβλωμένη γενική εικόνα ( 39 % σε λογοτεχνία και εικόνες μαζί ).
- Ο Αίας ήταν ο τέλειος ήρωας . Η αυτοκτονία του ήταν η τέλεια ανδροπρεπής έξοδος. Στον
Αίαντα του Σοφοκλή η αυτοκτονία επιτελείται στην σκηνή , αντίθετα με τις ελληνικές συμβάσεις του δράματος , σύμφωνα με τις οποίες οι βίαιες πράξεις μεταφέρονταν στην σκηνή μέσω αγγελιοφόρων. Στην τέχνη η αυτοκτονία του Αίαντα είναι αυτή που αναπαρίσταται συχνότερα με 47 εμφανίσεις στην συλλογή των 108 απεικονίσεων ( 43 % ) !!! Στην Ολυμπία και αλλού βρέθηκαν χάλκινα πλακίδια , τα οποία στερεώνονταν στον δερμάτινο ιμάντα στο εσωτερικό της ασπίδας. Τα πλακίδια έδειχναν τον Αίαντα πεσμένο στα γόνατα και τους αγκώνες με το σπαθί του να τον διαπερνά. Δυο πολεμιστές κοιτάζουν το πτώμα με τρόμο , ενώ συνήθως υπάρχει και ένας γηραιότερος παρατηρητής , μάλλον ο Νέστωρ. Ο οπλίτης λοιπόν είχε κυριολεκτικά τον ήρωα πρότυπο μπροστά στα μάτια του όταν πήγαινε για μάχη.
- Καμία άλλη ελληνική αυτοκτονία δεν ξεπερνά σε δημοτικότητα αυτή του Αίαντα. Ακολουθεί αυτή του Ηρακλή ( 9 απεικονίσεις ) και του Μενοικέα ( 8 απεικονίσεις ). Ο Μενοικέας άκουσε απ' τον Τειρεσία πως μόνο ο θάνατος ενός απ' τους Σπαρτούς θα έσωζε την Θήβα απ' τους εχθρούς . Έτσι , ενώ βρισκόταν στα τείχη της πολιορκημένης πόλης , έπεσε πάνω στο ξίφος του σε μια πράξη αφοσίωσης ( devotio ). Σε μια απεικόνιση , ο Καπανέας , ένας απ' τους πολιορκητές , σκαρφαλώνει στο τείχος μεταφέροντας το νεκρό σώμα του Μενοικέα - μάλλον για να δείξει με ασέβεια πως η αυτοκτονία ήταν μάταια. Ωστόσο πριν φτάσει στην κορυφή του τείχους ο Δίας τον χτυπάει με κεραυνό.
- Όταν ο Καίσαρας νίκησε τον εμφύλιο πόλεμο έφτιαξε ένα νικητήριο λάβαρο που έδειχνε τον Κάτωνα τον Νεότερο να αυτοκτονεί με μαχαίρι. Ο Κάτων έγινε ο άγιος των στωικών, αφού συνδύαζε την δημοκρατική αρετή με την φιλοσοφική στάση. Είχε διαβάσει στον
Φαίδωνα του Πλάτωνα για την αθανασία της ψυχής , προτού φύγει απ' την ζωή , όπως αναφέρει ο Κικέρων. Οι Ρωμαίοι αντέδρασαν με ανάμικτα συναισθήματα στα λάβαρα που απεικόνιζαν τον Κάτωνα και άλλους υπερασπιστές της Δημοκρατίας στις τελευταίες τους στιγμές. Άλλωστε όλοι αυτοί ήταν συμπατριώτες τους. Τέτοια αμφιλεγόμενα συναισθήματα δεν προκαλούνταν όταν επρόκειτο για εχθρούς. Δέκα χρόνια νωρίτερα , το 61 π.Χ. , ο Πομπήιος είχε δείξει στον θρίαμβό του πώς ο Μιθριδάτης είχε δραπετεύσει μέσα στη νύχτα και τελικά είχε αυτοκτονήσει.
- Για την αυτοκτονία των Γαλατών που ηττήθηκαν απ' τον Άτταλο τον Α΄και τους Δάκες στην Στήλη του Τραϊανού , τα έργα τέχνης είναι η μοναδική πηγή πληροφοριών.
- Ο ηγέτης των Γαλατών Βρέννος αυτοκτόνησε όταν απέτυχε η επίθεσή του κατά των Δελφών ( 279 π.Χ. ).
- Η Στήλη του Τραϊανού απεικονίζει την αυτοκτονία του Δεκεβαλου ( 105 μ.Χ. ) και άλλων Δακών. Οι Δάκες που πολιορκούνται στην πρωτεύουσα Σαρμιζεγεθούσα παίρνουν ομαδικά δηλητήριο για να αποφύγουν την αιχμαλωσία. Κατά τη διάρκεια μια συνάντησης Ρωμαίων και Δακών , ένας βάρβαρος μπήγει το ξίφος στο στήθος του. Ο Δεκέβαλος χρησιμοποιεί το ξίφος του κατά του εαυτού του καταδιωκόμενος από Ρωμαίους ιππείς. Η κεφαλή και τα χέρια του Δεκέβαλου επιδείχτηκαν στα στρατεύματα στο στρατόπεδο. Το κεφάλι σαν λάφυρο μεταφέρθηκε στην Ρώμη για να εκτεθεί και να προσθέσει αίγλη στη νίκη του Τραϊανού.
- Το σκοινί θεωρούταν το όργανο αυτοκτονίας για γυναίκες και σκλάβους. Εξάλλου ήταν το οικείο μέσο στις προβιομηχανικές κοινωνίες. Στις φιλολογικές πηγές οι γυναίκες προτιμούσαν την αγχόνη σε ποσοστό 34 %. Οι γυναίκες που μαχαιρώνονταν ακολουθούν με ποσοστό 25 % ( για τους άνδρες το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 45 % ). Ας δούμε μερικά παραδείγματα
ανδροπρεπών γυναικών , δηλαδή γυναικών που έθεσαν τέλος στην ζωή τους με μαχαίρωμα. Η Λουκρητία ( 6ος αι. π.Χ. ) ήταν το αντίστοιχο του Αίαντα στην αιδώ. Την βίασε ο Σέξτος Ταρκίνιος , ο γιός του τελευταίου βασιλιά της Ρώμης. Παρόλο που κανείς δεν την κατηγόρησε , όπως τονίζουν στις αφηγήσεις τους ο Λίβιος ( 59 π.Χ. - 17 μ.χ. , Α58 ) και ο Διονύσιος ο Αλικαρνασεύς (
Ρωμαϊκές Αρχαιότητες , Δ 65 - 66 ), αυτή δεν μπορούσε πλέον να αντικρίσει τον κόσμο. Αντικειμενικά στιγματίστηκε. Η Λουκρητία έγινε στην ρωμαϊκή φιλολογία το πρότυπο της γυναικείας τιμής. Στον Ύστερο Μεσαίωνα και στην Πρώιμη Αναγέννηση έγινε μια από τις
παγανίστριες αγίες , η γυναίκα που θέτει την αγνότητά της πάνω από όλα. Παρείχε στους ζωγράφους ένα άλλοθι για να παραστήσουν τη γυναίκα γυμνή.
- Όταν ο Αινείας εγκατέλειψε την Διδώ στην Καρχηδόνα , αυτή αυτοκτόνησε με μαχαίρι στην κορυφή μιας πυράς που θα έκαιγε το σώμα της ( Βιργίλιος, Αινειάδα , Δ 642 - 692 ).
- Ο Μελέαγρος θα πέθαινε όταν θα ρίχνοταν στην φωτιά ένα κούτσουρο απ' το οποίο εξαρτιόταν η ζωή του. Το έριξε η μητέρα του Αλθαία , όταν ο Μελέαγρος σκότωσε σε μια διαμάχη τους αδερφούς της. Έπειτα η Αλθαία μετάνιωσε και αυτομαχαιρώθηκε.
- Η Περσίδα Πάνθεια ήταν υπεύθυνη για το θάνατο του συζύγου της Αβραδάτη τον οποίο ώθησε να ακολουθήσει τον βασιλιά Κύρο στην εκστρατεία του . Μετανοημένη μαχαίρωσε τον εαυτό της , προσφεροντάς τον θυσία στην ταφή του άνδρα της. Στις απεικονίσεις παρουσιάζεται και ο Έρως , ο οποίος προκάλεσε το σχετικό δράμα. Το περιστατικό αναφέρουν ο Ξενοφών και ο Φιλόστρατος.
- Η Κανάκη και ο αδελφός της Μακαρεύς ήρθαν σε αιμομικτικό έρωτα. Οδηγήθηκαν και οι δύο στον θάνατο με εντολή του πατέρα τους Αιόλου.
- Σύμφωνα με τον
Οιδίποδα Τύραννο ( 1235 ) του Σοφοκλή και τον Όμηρο (
Οδύσσεια λ 278 ) η Ιοκάστη ( ή Επικάστη ) επέλεξε την αγχόνη για να αυτοκτονήσει. Σύμφωνα όμως με τον Ευριπίδη ( Φοίνισσαι , 1455 ) αυτοκτόνησε με ξίφος , όταν αλληλοσκοτώθηκαν σε μονομαχία κάτω απ' τα τείχη της Θήβας οι γιοί της Ετεοκλής και Πολυνείκης. Η αυτοκτονία της Ιοκάστης με ξίφος προτιμήθηκε στην τέχνη. Δεν ήταν μόνο η γενική απαξίωση του απαγχονισμού ο λόγος γι' αυτό, αλλά και τεχνικοί λόγοι. Πώς να αναπαραστήσεις την αυτοκτονία με αγχόνη στην πλαστική τέχνη ;

Το να μαχαιρωθεί κάποιος ήταν ευγενής θάνατος. Λέει η Ωραία Ελένη ( Ευριπίδης ,
Ελένη , 299 - 303 ) :
Να κρεμαστώ ; Ατιμωτικό το κρέμασμα.
Ακόμη και οι δούλοι το έχουν σε ντροπή τους.
Και γλυτώνεις σε μια στιγμή από τα βάσανα.
Στον
Οιδίποδα του Σενέκα η Ιοκάστη επίσης μαχαιρώνεται.
- Σύμφωνα με τον Οβίδιο , όταν η Θίσβη βρήκε τον εραστή της Πύραμο να πεθαίνει , χρησιμοποίησε στον εαυτό της το όπλο με το οποίο αυτός είχε αυτοκτονήσει.
- Ο Φιλόστρατος περιγράφει την απεικόνιση ενός άλλου τραγικού ζευγαριού . Σε μια βραχώδη ακτή του Βοσπόρου , ένα αγόρι και ένα κορίτσι , μαθητές του ίδιου δασκάλου , ερωτεύθηκαν. Όταν κατάλαβαν πως δεν πρόκειται ποτέ να ευοδωθεί ο έρωτάς τους , πέθαναν πηδώντας στην θάλασσα αγκαλιασμένοι.

Στον βράχο ο Έρως απλώνει το χέρι του προς την θάλασσα ...
- Απ' τους βράχους της Λευκάδας υποτίθεται πως έβαλε τέρμα στην ζωή της η Σαπφώ. Απεικονίζεται πως στην θάλασσα την περιμένει ένας Τρίτων , η Λευκοθέα που απλώνει το πέπλο της , ο Απόλλων και ο αγαπημένος της Σαπφούς Φάων.
- Η Σειρήνα Παρθενόπη ρίχτηκε στην θάλασσα όταν το ερωτικό της τραγούδι δεν επηρέασε τον δεμένο στο κατάρτι του πλοίου Οδυσσέα.
- O Μάρκος Κούρτιος ρίχτηκε αρματωμένος και έφιππος στο χάσμα που άνοιξε στην Ρωμαϊκή Αγορά το 362 π.Χ. , γιατί ένας μάντης είχε προφητεύσει πως το χάσμα θα έκλεινε μόνο εάν η Ρώμη θυσίαζε το πιο πολύτιμό της απόκτημα. Αρκετά όμως με τις αυτοκτονίες με άλμα. Πάμε στις αυτοκτονίες με πυρά.
- Το πιο γνωστό παράδειγμα αυτοπυρπόλησης ήταν ο Ηρακλής. Και ο Κροίσος αποπειράθηκε να αυτοπυρποληθεί όταν οι Σάρδεις έπεσαν στα χέρια των Περσών ( 547 π.Χ. ).
Αμφορέας του 495 π.Χ. που ζωγράφησε ο Μύσων. Βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου.
- Η Λαοδάμεια αυτοπυρπολήθηκε από θλίψη για τον αγαπημένο της Πρωτεσίλαο.
- Κατά τη διάρκεια της αποτέφρωσης του σώματος του Καπανέα , η σύζυγός του Ευάδνη ρίχτηκε στην πυρά ώστε να ενωθεί μαζί του. Δεν προτίμησε ούτε το ξίφος στον λαιμό της, ούτε κρεμάστηκε με σκοινί όπως κάνουν συνήθως οι γυναίκες όταν πεθαίνουν οι άνδρες τους. Σε μια απεικόνιση μικροί ερωτιδείς βάζουν φωτιά στην πυρά, τιμώντας έτσι αυτούς που απόλαυσαν έναν τέλειο έρωτα.
- Ο Σωκράτης έκανε την αυτοδηλητηρίαση ιερή πράξη. Ορισμένοι αυτοκτόνησαν με στυλ , αφού διάβασαν τον
Φαίδωνα του Πλάτωνα. Η λήψη φαρμάκων αντιστοιχεί στο 9 % των καταγεγραμμένων περιπτώσεων αυτοκτονιών στην αρχαιότητα. Η μέθοδος δεν ήταν σε εκτίμηση για ηθικούς και αισθητικούς λόγους. Το να πάρεις δηλητήριο δεν ήταν επίδειξη ισχυρής θέλησης , καθώς η επιτυχία δεν ήταν εγγυημένη. Όπως και σήμερα θεωρείται μια ύστατη κραυγή βοηθείας και αναζήτησης προσοχής. Οι αρχαίοι όμως απαιτούσαν τόλμη. Προτιμούσαν σκληρά μέσα : όπλα και επίμονη άρνηση τροφής (
αποκαρτερία , inedia ). Το θέαμα ενός ανθρώπου που έχει πάρει δηλητήριο προκαλούσε απέχθεια. Οι αρχαίοι επιθυμούσαν να διατηρήσουν την καλή τους εμφάνιση ακόμη και μετά το θάνατο. Στην
Στήλη του Τραϊανού απεικονίζονται Δάκες να παίρνουν δηλητήριο. Ο γλύπτης εκφράζει ουστιαστικά την σκληρή ικανοποίηση του νικητή που οδήγησε τον εχθρό σε αυτή την πράξη απόγνωσης , όταν η πρωτεύουσα Σαρμιζεγεθούσα επρόκειτο να καταληφθεί. Οι Δάκες αξιωματούχοι παίρνουν με μια κουτάλα δηλητήριο από μια φιάλη και το μοιράζουν στους πολίτες. Ο λαός βάζει φωτιά στην ίδια του την πόλη , ενώ άλλοι τρέπονται σε φυγή. Η όλη σκηνή είναι μοναδική στην αρχαία τέχνη , ένα από τα άπαξ λεγόμενα της στήλης.
- Οι αριστοκράτες της Πρώιμης Αυτοκρατορικής Περιόδου προτιμούσαν την αυτοκτονία με νυστέρι που χειριζόταν κάποιος ειδικός στην ιατρική.
- Η Σοφωνί(σ)βα ( 203 π.Χ. ) , κόρη του Καρχηδόνιου ηγέτη Ασδρούβα ήταν ταγμένη στον Μασσανάση , αλλά για πολιτικούς λόγους ήλθε σε γάμο με το Σύφακα. Προς το τέλος του Β΄Καρχηδονιακού Πολέμου , αυτός ο Νουμίδης βασιλιάς στάθηκε από λανθασμένη κρίση στο πλευρό των Καρχηδονίων ενάντια στη Ρώμη. Όταν ηττήθηκε, η Σοφωνίσβα κατέφυγε στον Μασσανάση , φίλο των Ρωμαίων ο οποίος την νυμφεύθηκε αμέσως. Αλλά ο Σκιπίων δεν συναίνεσε στο δεσμό με την κόρη ενός διαβότητου εχθρού και απαίτησε την έκδοσή της. Απεικονίζεται ο Μασσανάσης με μια τελευταία τρυφερή χειρονομία να προσφέρει στην Σοφωνίσβα ένα κύπελλο με δηλητήριο , το οποίο εκείνη ήπιε με αξιοθαύμαστη τόλμη.
- H αυτοκτονία της Κλεοπάτρας εμφανίζεται σπάνια στην αρχαία τέχνη. Στον θάνατο που επέλεξε την ακολούθησαν και οι δύο πιστές θεραπαινίδες της , η Χαρμίον και η Ειράς.
- Στην τέχνη εμφανίζεται και η αυτοδηλητηρίαση του Νίνου , χαρακτήρα ελληνικού μυθιστορήματος του 100 π.Χ. που σώζεται αποσπασματικά σε παπύρους. Ο νεαρός αυτός βασιλιάς ήταν ερωτευμένος με την ξαδέλφη του Σεμίραμη. Οι δύο εραστές φέρουν ονόματα ιστορικών προσώπων , αλλά η ιστορία τους δεν έχει σχέση με την ιστορική πραγματικότητα. Χωρίζονται εξαιτίας ενός ναυαγίου , ενός πολέμου και καταστροφών. Σε ένα ψηφιδωτό της Αντιόχειας του συριακού Ορόντη του 200 π.Χ. εικονίζεται ο Νίνος στο κρεβάτι με ένα πορτραίτο της Σεμιράμιδος στο χέρι του. Μια υπηρέτρια του προσφέρει ένα ποτό , ίσως δηλητήριο , για να αυτοκτονήσει μέσα στην θλίψη του.
- Τεχνικοί , αισθητικοί και ηθικοί λόγοι ήταν το εμπόδιο της αναπαράστασης των αυτοχείρων που επέλεξαν την αγχόνη. Μόνο μια φορά απαντά σε έργο παγανιστικής τέχνης. Δείχνει την Φαίδρα να κρατάει στο χέρι μια αγχόνη. Η Φαίδρα είχε ερωτευτεί τον θετό γιό της Ιππόλυτο. Η αυτοκτονία της δεν απεικονίζεται , αλλά υπονοείται .
- Οι Χριστιανοί απεικόνιζαν την αυτοδολοφονία του αρχιπροδότη Ιούδα. Η πράξη του ήταν η τελική απόδειξη ότι απέρριψε την χάρη του Θεού. Ενώ ο ληστής που σταυρώθηκε με τον Ιησού πήρε άφεση αμαρτιών και πέρασε στον παράδεισο , ο Ιούδας αποσύρθηκε και κρεμάστηκε. Διέπραξε την αμαρτία της desperatio , της απόγνωσης της συγχώρεσης του Θεού. Πρόκειται για την χριστιανική αντίληψη της αυτοκτονίας ως αμαρτωλή δολοφονία του εαυτού. Λέει ο Άγιος Αυγουστίνος :
Qui se ipse occidit , homicida est . (
Όποιος αυτοκτονεί είναι δολοφόνος ). Στο παρεκκλήσι της Αρένα στην Πάδοβα ο Τζόττο ζωγράφισε το μοιραίο αμάρτημα της Desperatio ως μια μορφή που αυτοκτονεί με αγχόνη. Ένας θριαμβευτής δαίμονας φτερουγίζει κοντά στο αυτί του.
Απεικόνιση του αμαρτήματος της Desperatio ( = η απόγνωση της συγχώρεσης του Θεού ) ως μορφής που αυτοκτονεί με αγχόνη. Τζόττο ντι Μποντόνε ( 13ος - 14ος αι. ) , παρεκκλήσι της Αρένα , Πάντοβα.
- Απ' τις 108 αναπαραστάσεις που μελέτησε ο συγγραφέας μας οι 23 περιπτώσεις είναι αυτοκτονία γυναικών , οι 76 ανδρών και οι 9 μικτές. Στη λογοτεχνία έχουμε 322 περιπτώσεις γυναικών και 896 περιπτώσεις ανδρών. Οι δύο αυτές εικόνες συμφωνούν με την πραγματικότητα : μια γυναικεία αυτοκτονία προς τρεις ανδρικές στις προβιομηχανικές κοινωνίες.
- Για αισθητικούς και ηθικούς λόγους η αυτοκτονία με απαγχονισμό δεν επιλέγεται στις εικαστικές τέχνες. Είναι μόλις 2 % έναντι 17 % της συνολικής εικόνας. Αντίθετα στις απεικονίσεις κυριαρχούν οι αυτοκτονίες με όπλα : 77 % ( 83 περιπτώσεις στις 108 ) έναντι 36 % στην λογοτεχνία. Το υψηλό αυτό ποσοστό επιδεικνύει την εξύμνηση της ηρωικής αυτοκτονίας στον αρχαίο κόσμο. Η αυτοκτονία πρέπει να είναι μια τολμηρή και ηρωική πράξη. Γι' αυτό και παρουσιάζεται εξιδανικευμένη και στρεβλή στην λογοτεχνία , αλλά ακόμη περισσότερο στην εικαστική τέχνη.
Η αυτοκτονία στην αρχαία τέχνη.
Αnton J.L. van Hooff
Αναπληρωτής Καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας και Διδακτικής των Κλασικών Σπουδών , Πανεπιστήμιο Nijmegen , Ολλανδία
Μετάφραση : Ελένη Οικονόμου
https://www.archaiologia.gr/wp-content/ ... 7/98-2.pdf