Ο εθναπόστολος Κοσμάς ο Αιτωλός
Δημοσιεύτηκε: 19 Απρ 2020, 19:53
Με αφορμή αυτή τη δημοσίευση σε άλλο θέμα, ανοίγω αυτό για να βάλουμε στοιχεία για τη συμβολή του Κοσμά του Αιτωλού στην απόκτηση ελληνικής συνείδησης των πληθυσμών της σημερινής Ελλάδας, της βόρειας Ηπείρου και όπου τέλος πάντων πήγε.
Κάπου εκεί πρέπει να αναζητήσουμε την ελληνική παιδεία των πληθυσμών (κυρίως των βλάχικων από τα λίγα που ξέρω, μπορεί να κάνω και λάθος) που έπαιξε σοβαρό ρόλο μετά στην ελληνική εθνική συνείδηση τους μέσω της παιδείας. Δεν ξέρω γιατί είναι τόσο υποβαθμισμενος άγιος. Έχω την υποψία ότι αν δεν είχε κάνει αυτό το έργο ο Κοσμάς ο Αιτωλός δεν θα ήταν η Ελλάδα όπως είναι σήμερα. Βέβαια η πηγή είναι κλαιν μαιν αλλά δεν έχω ασχοληθεί με εκείνη την ιστορική περίοδο και δεν έχω βιβλιογραφία.Νταρνάκας έγραψε: 19 Απρ 2020, 17:21Eπειδή πρόσεξα ότι το έγραψες και χτες αυτό, σοβαρά τώρα πιστεύεις ότι πήγαινε ο Κοσμάς σε ένα χωριό που μιλούσαν μόνο βλάχικα ή αρβανίτικα, κι αμέσως άρχιζαν να μιλούν φαρσί ελληνικά επειδή τους το είπε αυτός; Μα ποιος ήταν, πώς κατάφερνε να τους μάθει ελληνικά στο πι και φι;κορόιδο έγραψε: 19 Απρ 2020, 13:49Ίσως μόνον αν την διδαχτείς όπως έκαναν οι πληθυσμοί στην σημερινή Ελλάδα από τον Κοσμά των Αιτωλό. Αν γίνει μέσω της ανάμιξης των πληθυσμών, τότε πιστεύω ότι θα καθιερωθεί στο συντακτικό που ήδη ξέρει.Hector Buas έγραψε: 19 Απρ 2020, 13:40
Όταν αλλάζεις γλώσσα "παίρνεις" όλο το πακέτο. Οι πρώην λατινόφωνοι Βλάχοι της Πίνδου όταν αλλάζουν την γλώσσα από Λατινικά σε Ελληνικά παίρνουν όλο το πακέτο. Αρχίζουν δηλαδή να μιλάνε όπως οι υπόλοιποι Ελληνόφωνοι. Το ίδιο θα γίνει ακι αν ένας Ρουμάνος εξελληνισθεί. Όταν αλλάζεις γλώσσα χρησιμοποείς όλο τους γλωσσικούς κανόνες της νέας γλωσσας. Αυτό είναι κανόνας που δεν μπορεί να αλλάξει. Τα υπόλοιπα είναι γλωσσολογία επιπέδου Σμερδαλέου.
Έτσι ως το τέλος των περιοδειών του είχε ιδρύσει περισσότερα από χίλια στοιχειώδη σχολεία, περισσότερα από διακόσια μέσα και δέκα ανώτερα! Μόνος του κατορθώνει τα ακατόρθωτα. Έγραψε στον αδελφό του Χρύσανθο λίγο πριν το μαρτυρικό του θάνατο: «Έως τριάκοντα επαρχίας περιήλθον, δέκα σχολεία ελληνικά εποίησα, διακόσια διά κοινά γράμματα». Μια πραγματιστική πνευματική και εκπαιδευτική αναγέννηση συντελέστηκε στις μέρες του!
Ως χρήσιμο παιδευτικό εργαλείο και υπέρτατο εθνικό στοιχείο θεωρούσε την ελληνική γλώσσα, την ωραιότερη και ανώτερη γλώσσα του κόσμου. Έβλεπε με πόνο ψυχής χιλιάδες υπόδουλους Έλληνες να εγκαταλείπουν την ελληνική γλώσσα και μιλούν άλλες γλώσσες και ξένους προς αυτή, ιδιωματισμούς όπως τούρκικα, αρβανίτικα, βλάχικα κλπ. Θεωρούσε την ελληνική γλώσσα ως βασικό στοιχείο της εθνικής μας ιδιαιτερότητας και γι’ αυτό παρακινούσε να σπουδάζουν και να ομιλούν την ελληνική: «Και αν δεν εμάθετε οι πατέρες, να σπουδάζετε τα παιδιά σας, να μανθάνουν τα ελληνικά, διότι και η Εκκλησία μας είναι εις την ελληνικήν. Και αν δεν σπουδάσης τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας. Καλύτερον, αδελφέ μου, να έχης ελληνικόν σχολείον εις την χώραν σου, παρά να έχης βρύσες και ποτάμια· και ωσάν μάθης το παιδί σου γράμματα, τότε λέγεται άνθρωπος. Το σχολείον ανοίγει τας εκκλησίας· το σχολείον ανοίγει τα μοναστήρια» (Διδαχή Ε΄). Βρήκε έναν πολύ πρόσφορο τρόπο να εδραιώσει την ελληνική γλώσσα στους ελληνικούς πληθυσμούς, όρκιζε τους ακροατές των κηρυγμάτων του δημόσια να εγκαταλείψουν τις άλλες γλώσσες και να μιλούν στα σπίτια τους πλέον ελληνικά!
https://www.pemptousia.gr/2012/08/agios ... os-tis-ek/