Ένα τραγούδι,μια ιστορία
Δημοσιεύτηκε: 06 Οκτ 2019, 00:26
Εντάξει,ο τίτλος παραείναι κλισέ,αλλά όντως μερικά κομμάτια,γνωστά ή όχι και τόσο γνωστά,κρύβουν μία ιδιαίτερη ιστορία από πίσω.
Μία βραδιά στο Κίνγκστον της Τζαμάικα,ο Lee "Scratch" Perry,επέστρεφε προβληματισμένος στο σπίτι του σε κάποιο από τα κακόφημα γκέττο της πόλης.Στο μυαλό του υπήρχε μόνο μία σκέψη : πως θα δημιουργούσε έναν νέο ήχο και συνεπώς μία νέα τάση στη μουσική της χώρας του,πέρα από τα συνηθισμένα πλέον ska και rocksteady στυλ που κυριάρχησαν τα προηγούμενα χρόνια.
Ο δρόμος τον έφερε έξω από μία εκκλησία της αίρεσης Pocomania,μία από τις πάμπολλες αιρέσεις που έπαιζαν στο νησί εδώ και δεκαετίες.Στάθηκε από έξω γιατί στα αυτιά του έφτασε ο ήχος του συντονισμένου τραγουδιού που εκτελούσε εκείνη τη στιγμή το ποίμνιο μέσα στην εκκλησία.Στα αυτιά του ακούγονταν εκπληκτικό,ζωντανό,έντονο και χορευτικό.Η μελωδία κόλλησε στο μυαλό του,το ίδιο και ο περίεργος ρυθμός.Φτάνοντας στο σπίτι του πήγε πάνω από το αυτοσχέδιο στούντιό του και ηχογράφησε μία πρώιμη βερσιόν του κομματιού.Λίγες μέρες αργότερα,ηχογράφησε το κομμάτι με τους θρυλικούς Upsetters και το αποτέλεσμα ήταν το People Funny Boy
Ένα κομμάτι που δημιούργησε κύματα ενθουσιασμού στο κοινό του Κίνγκστον και κατ'επέκταση,της Τζαμάικα και που παρέμεινε σταθερό για πολλά χρόνια στις προτιμήσεις του κοινού στα περίφημα all nighters που διοργάνωναν οι προεξέχοντες μουσικοί παραγωγοί σε συνεργασία με τους djs του νησιού.
Τι ήταν όμως αυτό που έκανε αυτό το κομμάτι τόσο ξεχωριστό ; Πέρα από το ηχητικό εφέ με το κλάμα του μωρού,που όντως είναι μία κατηγορία μόνο του,είναι το γεγονός ότι αυτό το κομμάτι δεν είναι ska,δεν είναι rocksteady,δεν είναι bluebeat ή jamaican r'n'b,αλλά αντίθετα,με τον ελαφρά πιο γρήγορο ρυθμό του και τα χτυπήματα στα ντραμς,αποτέλεσε το πρώτο δείγμα μίας νέας μουσικής επανάστασης στη Τζαμάικα,που ήρθε για να μείνει : το μουσικό στυλ που επικράτησε να λέγεται reggae.
Μία βραδιά στο Κίνγκστον της Τζαμάικα,ο Lee "Scratch" Perry,επέστρεφε προβληματισμένος στο σπίτι του σε κάποιο από τα κακόφημα γκέττο της πόλης.Στο μυαλό του υπήρχε μόνο μία σκέψη : πως θα δημιουργούσε έναν νέο ήχο και συνεπώς μία νέα τάση στη μουσική της χώρας του,πέρα από τα συνηθισμένα πλέον ska και rocksteady στυλ που κυριάρχησαν τα προηγούμενα χρόνια.
Ο δρόμος τον έφερε έξω από μία εκκλησία της αίρεσης Pocomania,μία από τις πάμπολλες αιρέσεις που έπαιζαν στο νησί εδώ και δεκαετίες.Στάθηκε από έξω γιατί στα αυτιά του έφτασε ο ήχος του συντονισμένου τραγουδιού που εκτελούσε εκείνη τη στιγμή το ποίμνιο μέσα στην εκκλησία.Στα αυτιά του ακούγονταν εκπληκτικό,ζωντανό,έντονο και χορευτικό.Η μελωδία κόλλησε στο μυαλό του,το ίδιο και ο περίεργος ρυθμός.Φτάνοντας στο σπίτι του πήγε πάνω από το αυτοσχέδιο στούντιό του και ηχογράφησε μία πρώιμη βερσιόν του κομματιού.Λίγες μέρες αργότερα,ηχογράφησε το κομμάτι με τους θρυλικούς Upsetters και το αποτέλεσμα ήταν το People Funny Boy
Ένα κομμάτι που δημιούργησε κύματα ενθουσιασμού στο κοινό του Κίνγκστον και κατ'επέκταση,της Τζαμάικα και που παρέμεινε σταθερό για πολλά χρόνια στις προτιμήσεις του κοινού στα περίφημα all nighters που διοργάνωναν οι προεξέχοντες μουσικοί παραγωγοί σε συνεργασία με τους djs του νησιού.
Τι ήταν όμως αυτό που έκανε αυτό το κομμάτι τόσο ξεχωριστό ; Πέρα από το ηχητικό εφέ με το κλάμα του μωρού,που όντως είναι μία κατηγορία μόνο του,είναι το γεγονός ότι αυτό το κομμάτι δεν είναι ska,δεν είναι rocksteady,δεν είναι bluebeat ή jamaican r'n'b,αλλά αντίθετα,με τον ελαφρά πιο γρήγορο ρυθμό του και τα χτυπήματα στα ντραμς,αποτέλεσε το πρώτο δείγμα μίας νέας μουσικής επανάστασης στη Τζαμάικα,που ήρθε για να μείνει : το μουσικό στυλ που επικράτησε να λέγεται reggae.